abonnement Unibet Coolblue
pi_175353852
En dit negerpietje zat nog aan de ketting

“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175353862
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 02:54 schreef Braindead2000 het volgende:
30+duizend posts in deze reeks en zit nog steeds te wachten op het eerste geldige argument van de Piethaters. :O
"Het is traditie dat Sinterklaas iedere paar jaar verandert en moderniseert. Niets veranderen is spugen op de traditie :P"

Die stoomboot mag dus ook wel eens geupgrade worden.
  dinsdag 28 november 2017 @ 06:15:21 #203
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175353933
quote:
9s.gif Op dinsdag 28 november 2017 05:58 schreef Kijkertje het volgende:
En dit negerpietje zat nog aan de ketting

[ afbeelding ]
1. Er staat nergens dat het een neger is
2. De Ketting is een van de typische attributen van Zwarte Pieten, Zwarte Klazen en diverse soortgenoten als Krampussen. Het is de ketting die "wild geraas" kan veroorzaken. Dit is beschreven voor Sinterklaasvieringen vèr voordat Schenkman kwam. Zoals ik eerder schreef, worden spoken/geesten vaker met ketens afgebeeld. Het is een symbool van de ban waaraan zij zijn gebonden.
pi_175354018
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 06:15 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

1. Er staat nergens dat het een neger is
2. De Ketting is een van de typische attributen van Zwarte Pieten, Zwarte Klazen en diverse soortgenoten als Krampussen. Het is de ketting die "wild geraas" kan veroorzaken. Dit is beschreven voor Sinterklaasvieringen vèr voordat Schenkman kwam. Zoals ik eerder schreef, worden spoken/geesten vaker met ketens afgebeeld. Het is een symbool van de ban waaraan zij zijn gebonden.
Daarnaast nog de 'geknechte' duivel (Pieter). Die werd ook afgebeeld met een ketting.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175354027
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 06:15 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

1. Er staat nergens dat het een neger is
2. De Ketting is een van de typische attributen van Zwarte Pieten, Zwarte Klazen en diverse soortgenoten als Krampussen. Het is de ketting die "wild geraas" kan veroorzaken. Dit is beschreven voor Sinterklaasvieringen vèr voordat Schenkman kwam. Zoals ik eerder schreef, worden spoken/geesten vaker met ketens afgebeeld. Het is een symbool van de ban waaraan zij zijn gebonden.
Klopt ook allemaal wel. Alleen hier Nederland zijn we die 'duivel' dus anders uit gaan beelden dan in andere landen. Een neger als 'knecht' paste immers ook prima in dat (oude) verhaal. De overwonnen duivel is vervangen door de overwonnen wildeman (de neger). Dat was precies hoe er tegen het zwarte ras aangekeken werd in de slavernij: het zwarte ras moest 'overwonnen' worden.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175354063
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 november 2017 06:37 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat was precies hoe er tegen het zwarte ras aangekeken werd in de slavernij: het zwarte ras moest 'overwonnen' worden.
Onzin. Je doet net alsof er enige filosofische overweging aan vooraf ging. Dat is er later allemaal bij bedacht. Er moest gewoon veel geld verdiend worden en slaven waren goede handelswaar. Het soort hoogdravende ideeën van een ras dat overwonnen moest worden is echt onzin.


Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_175354075
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 06:48 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Onzin. Je doet net alsof er enige filosofische overweging aan vooraf ging. Dat is er later allemaal bij bedacht. Er moest gewoon veel geld verdiend worden en slaven waren goede handelswaar. Het soort hoogdravende ideeën van een ras dat overwonnen moest worden is echt onzin.


[ afbeelding ]
Weer wat geleerd. Laat de historische lessen maar komen, er zijn hier wat users die het kunnen gebruiken zo te zien hè Kijkertje?
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_175354110
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 06:48 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Onzin. Je doet net alsof er enige filosofische overweging aan vooraf ging. Dat is er later allemaal bij bedacht. Er moest gewoon veel geld verdiend worden en slaven waren goede handelswaar. Het soort hoogdravende ideeën van een ras dat overwonnen moest worden is echt onzin.


[ afbeelding ]
Op grond van racistische 'natuurwetenschappelijke' rassentheorieën meende men in 19e eeuw dat het blanke ras superieur was aan het zwarte ras. De vloek van Cham in de Bijbel was de rechtvaardiging daarvoor.

Slapen nu :O :W :z
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175354305
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 november 2017 06:58 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Op grond van racistische 'natuurwetenschappelijke' rassentheorieën meende men in 19e eeuw dat het blanke ras superieur was aan het zwarte ras. De vloek van Cham in de Bijbel was de rechtvaardiging daarvoor.

Slapen nu :O :W :z
Wie zijn die 'men'? Schenkman in ieder geval niet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 28 november 2017 @ 07:53:45 #210
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175354475
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 november 2017 06:58 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Op grond van racistische 'natuurwetenschappelijke' rassentheorieën meende men in 19e eeuw dat het blanke ras superieur was aan het zwarte ras. De vloek van Cham in de Bijbel was de rechtvaardiging daarvoor.

Slapen nu :O :W :z
Er waren mensen die zo dachten. Maar het is dan nogal bijzonder dat een inferieur ras "overwonnen" moet worden en geketend moet zijn. Als je superieur bent heb je dat allemaal niet nodig.
De reden dat de duivels geketend zijn is juist dat ze superieur zijn aan de mens en alleen ondergeschikt zijn aan Gods leger van heiligen.
Je kletst dus weer eens uit je nek.
  dinsdag 28 november 2017 @ 07:54:46 #211
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175354487
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 06:48 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Onzin. Je doet net alsof er enige filosofische overweging aan vooraf ging. Dat is er later allemaal bij bedacht. Er moest gewoon veel geld verdiend worden en slaven waren goede handelswaar. Het soort hoogdravende ideeën van een ras dat overwonnen moest worden is echt onzin.


[ afbeelding ]
Dit dus exact.
pi_175354530
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 november 2017 06:58 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Op grond van racistische 'natuurwetenschappelijke' rassentheorieën meende men in 19e eeuw dat het blanke ras superieur was aan het zwarte ras. De vloek van Cham in de Bijbel was de rechtvaardiging daarvoor.

Slapen nu :O :W :z
Dus zonder de vloek van Cham in de Bijbel hadden we alle soorten van slavernij gehad die er bestaan, behalve het houden van zwarte slaven door blanken of hoe moet ik dit precies lezen?
pi_175354932
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 november 2017 06:58 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Op grond van racistische 'natuurwetenschappelijke' rassentheorieën meende men in 19e eeuw dat het blanke ras superieur was aan het zwarte ras. De vloek van Cham in de Bijbel was de rechtvaardiging daarvoor.

Slapen nu :O :W :z
Inderdaad. De slavernij was toen al een paar eeuwen een succesvol businessmodel. Dat ze er pas na 300 jaar een bijbelse rechtvaardiging bij zochten sluit precies aan op wat ik zeg. Er moest gewoon geld verdiend worden, dit soort hoogdravende nonsens is er een paar eeuwen later bij bedacht om het geweten te sussen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Redactie Sport dinsdag 28 november 2017 @ 08:52:33 #214
274204 crew  Mexicanobakker
pi_175355222
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_175355239
quote:
Zeker.

Maar prima item, spijker op zijn kop.
pi_175355767
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 08:53 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Zeker.

Maar prima item, spijker op zijn kop.
Zeker een prima item, goed gebracht ook
  dinsdag 28 november 2017 @ 09:39:25 #217
445480 Ingolstadt
RedStratocaster
pi_175355840
quote:
9s.gif Op dinsdag 28 november 2017 05:58 schreef Kijkertje het volgende:
En dit negerpietje zat nog aan de ketting

[ afbeelding ]
:r
Raken om ze te helpen herinneren dat die schat van ongekende vermogens die het van ons heeft een trigger zit om er ook iets mee te doen. - Rini Stoutjesdijk
It ain't over till ehh... till... till it's over - Erik ten Hag
  dinsdag 28 november 2017 @ 09:57:08 #218
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_175356146
Ook Geenstijl zoekt (hèhè) de nuance op:
https://www.geenstijl.nl/(...)e-arm-van-de-sultan/
quote:
Iedereen die zegt dat Zwarte Piet geen racistisch karikatuur van zwarte mensen is, is debiel. De rode lippen, het domme taaltje, de oorbellen en het kroeshaar (en de schoenpoets) zijn ongetwijfeld een uitvergroting van de negroïde verschijning van demense met roots in Donker Afrika. Van de andere kant is iedereen die zegt dat Zwarte Piet een vanuit de overheid opgelegd soort institutioneel racisme is wegens de eeuwige wens van de boze witte man om de joekel eronder te houden even idioot. (...)
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 28 november 2017 @ 10:01:45 #219
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175356226
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 november 2017 09:57 schreef Ringo het volgende:
Ook Geenstijl zoekt (hèhè) de nuance op:
https://www.geenstijl.nl/(...)e-arm-van-de-sultan/

[..]

Met een extreme versie van Piet die je zelden meer ziet. Zo kan ik het ook _O-

Als die zou verdwijnen, hoor je mij ook niet. Daar heeft de schrijver van het stukje wel gelijk in.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  dinsdag 28 november 2017 @ 10:04:50 #220
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_175356285
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 10:01 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Met een extreme versie van Piet die je zelden meer ziet. Zo kan ik het ook _O-

Als die zou verdwijnen, hoor je mij ook niet. Daar heeft de schrijver van het stukje wel gelijk in.
Toch is dat de manier waarop men zich nog veelal in 'de provincie' verkleed.

Dat is geen extreme versie van Piet, dat is eerder de regel.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_175356308
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 10:04 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Toch is dat de manier waarop men zich nog veelal in 'de provincie' verkleed.

Dat is geen extreme versie van Piet, dat is eerder de regel.
Nee hoor. Groetjes van t plattelan.
  dinsdag 28 november 2017 @ 10:06:18 #222
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_175356318
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 10:05 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Nee hoor. Groetjes van t plattelan.
Hier wel.

Groetjes van 't platteland. :)
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_175356353
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 10:06 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Hier wel.

Groetjes van 't platteland. :)
Okidoki Pocahontas :p
  dinsdag 28 november 2017 @ 10:11:47 #224
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_175356432
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 10:08 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Okidoki Pocahontas :p
Pocahontas?

Volgens mij komen wij uit dezelfde regio, Opperhoofd Sitting Duck.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_175356448
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 10:11 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Pocahontas?

Volgens mij komen wij uit dezelfde regio, Opperhoofd Sitting Duck.
In welk dorp zag jij dan zulke pieten?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')