abonnement Unibet Coolblue
  maandag 27 november 2017 @ 22:21:32 #1
367178 Daarnaast
http://www.loser.com
pi_175350600
Hallo,

Ik woon in een huis uit jaren 70. Is het verstandig om te boren in de muren ivm asbest?

Het is een tussenwonning met dus aan beide kanten andere woningen gescheiden door muren. Hoe groot is de kans dat deze muren asbest bevatten.
pi_175350770
Waar zijn die muren van gemaakt? Stenen ? Platen ?
Misschien een foto ?
pi_175350992
Mijn opa heeft in zijn levens jaren met asbest gewerkt is 86 geworden geen longkanker. Mijn vader is nu 76 heeft ook veel met asbest gewerkt in alle vormen. Leeft nog steeds in goede gezondheid. Ik kom van een boerderij ben 49 heb ook veel asbest gezien en mee gewerkt. Maak je niet zo druk.Kanker kan je in alle soorten van vormen krijgen. Ook zonder in aanraking met asbest. Ga een half uurtje op een druk kruispunt staan.
pi_175351117
Uiterst klein, daar op eigenlijk geen enkele wand of muur iets asbesthoudend toegepast werd?
Laat die handjes wapperen!
  maandag 27 november 2017 @ 23:08:27 #5
367178 Daarnaast
http://www.loser.com
pi_175351678
Er was een aantal jaren geleden een arbeidsinspectie gedaan en daar hadden we en brief van gekregen. Op dat moment was ik er niet zo mee bezig en was de brief kwijtgeraakt. Vandaar dat ik dit topic opende. Echter heb ik die brief net gevonden en daar staat het volgens op:

Mogelijk asbesthoudend materialen aanwezig in:

1: spouw, kozijnen en wanden
2: verlaagde plafonds en aftimmeringen(wat zijn dit?)
3: Kruipruimte
4: koven, schachten en ontluchtingskanalen(wederom wat bedoelen ze hiermee?)

Er staat dus dat er mogelijk aanhoudende materialen zitten in de wanden en spouwen. Wat bedoelen ze precies met wanden? De scheidingsmuren?

Is advies dus helemaal nergens boren?
pi_175351939
Kortom: overal asbest.
Whatever...
  maandag 27 november 2017 @ 23:33:34 #7
367178 Daarnaast
http://www.loser.com
pi_175352221
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 23:19 schreef Spanky78 het volgende:
Kortom: overal asbest.
Echt hè :')

Er staat ook 'mogelijk asbest'. Waarom kunnen ze het niet met zekerheid zeggen vraag ik me af. Gokken ze gewoon ofzo?
  maandag 27 november 2017 @ 23:35:13 #8
367178 Daarnaast
http://www.loser.com
pi_175352264
Hier trouwens een gat in de muur. Ziet er niet echt uit als asbest.


https://imgur.com/a/0DnLy

pi_175355212
Het enige wat ik weleens heb gehoord is asbesthoudend stucwerk. Maar ik denk dat dat ook zeldzaam is. Schijnt wel eens voor te komen in meterkasten en stookruimtes
  dinsdag 28 november 2017 @ 10:08:40 #10
367178 Daarnaast
http://www.loser.com
pi_175356361
Ik had de vraag of er asbest zit in ons woning aan de woonvereniging gesteld voordat ik die brief had gevonden. De woonbouwvereniging zegt ineens dat er geen asbest was gevonden bij diezelfde onderzoek. Wat is het nou :')
pi_175365794
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 23:08 schreef Daarnaast het volgende:
Er was een aantal jaren geleden een arbeidsinspectie gedaan en daar hadden we en brief van gekregen. Op dat moment was ik er niet zo mee bezig en was de brief kwijtgeraakt. Vandaar dat ik dit topic opende. Echter heb ik die brief net gevonden en daar staat het volgens op:

Mogelijk asbesthoudend materialen aanwezig in:

1: spouw, kozijnen en wanden
2: verlaagde plafonds en aftimmeringen(wat zijn dit?)
3: Kruipruimte
4: koven, schachten en ontluchtingskanalen(wederom wat bedoelen ze hiermee?)

Er staat dus dat er mogelijk aanhoudende materialen zitten in de wanden en spouwen. Wat bedoelen ze precies met wanden? De scheidingsmuren?

Is advies dus helemaal nergens boren?
Spouwplaatjes om de kozijnen zijn een mogelijkheid, kruipruimte kunnen restanten leidingen in liggen, en ontluchtingskanalen zoals die in je toilet/badkamer. Idem voor een verlaagd plafond, kan nog een asbesthoudend ontluchtingskanaal lopen.

Maar algemeen gezien kan je in een woningscheidende wand gewoon boren.
Pas als deze uit betonnen elementen bestaan is er een mogelijkheid dat ze stelplaatjes van asbesthoudend materiaal hebben gebruikt tussen de verschillende elementen.
pi_175368131
Wij kwamen pas van die spouwplaatjes tegen toen de kozijnen werden vervangen.

Een binnenwand was ook met asbestplaten bekleed. Daar was overheen behangen dus je zag er niets van. Bovenin de schoorsteen zit ook een asbestpijpje. Ze stopten dat spul overal waar mogelijk geloof ik.
Spoilers!
pi_175368258
De stelplaatjes in dat soort muren zijn pas de afgelopen jaren als bron van asbestverdacht materiaal aangewezen.
dag
pi_175389539
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 22:35 schreef Karig_Hutje het volgende:
Mijn opa heeft in zijn levens jaren met asbest gewerkt is 86 geworden geen longkanker. Mijn vader is nu 76 heeft ook veel met asbest gewerkt in alle vormen. Leeft nog steeds in goede gezondheid. Ik kom van een boerderij ben 49 heb ook veel asbest gezien en mee gewerkt. Maak je niet zo druk.Kanker kan je in alle soorten van vormen krijgen. Ook zonder in aanraking met asbest. Ga een half uurtje op een druk kruispunt staan.
Gefeliciteerd Joh. Er zijn mensen die geen kanker krijgen terwijl ze hun hele leven roken. Dus ga ook lekker aan de zware shag en ga niet hersenloos risico's nuanceren.
  Moderator woensdag 29 november 2017 @ 21:13:06 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175391188
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 20:15 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij kwamen pas van die spouwplaatjes tegen toen de kozijnen werden vervangen.

Een binnenwand was ook met asbestplaten bekleed. Daar was overheen behangen dus je zag er niets van. Bovenin de schoorsteen zit ook een asbestpijpje. Ze stopten dat spul overal waar mogelijk geloof ik.
Het was toen die tijd natuurlijk wel een revolutionair nieuw bouwmateriaal :P
pi_175391231
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 21:13 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Het was toen die tijd natuurlijk wel een revolutionair nieuw bouwmateriaal :P
Helaas wel ja :)
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')