abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_175346457
registreer om deze reclame te verbergen
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/

2vwgxfl.jpg
pi_175346536
Uhhh oeps, meteen lapo :@

Nog een keertje dan:
Lurker hier :@ ik heb een vraag waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen O+

Half juli is onze zoon geboren met 32 weken, daarmee begon plotseling ons borstvoedings avontuur O+ In eerste instantie weken lang full time kolven maar toen hij na 6,5 week eindelijk mee naar huis mocht dronk hij gelukkig direct alles aan de borst. Twee weken een flinke overproductie terug gedrongen en sindsdien drinkt hij altijd 1 borst en dat gaat eigenlijk altijd goed.
Sinds ruim een week is hij alleen ineens heel goed gaan slapen :o :D rond 19 uur naar bed en pas weer wakker ergens tussen 4 en 7. Maar nu, dat is erg lang zonder drinken en nu weet ik niet zo goed of mijn productie hier ook content mee is. Hij had vanavond niet genoeg aan 1 kant, gelukkig wel aan 2 kanten. Paar dagen terug ook anderhalf uur geclusterd. En af en toe wel erg onrustig drinken. Overdag drinkt hij nu 5 tot 6 keer.
Wat is wijsheid, ‘s avonds kolven? Mijn borsten het evenwicht zelf laten vinden? Overgaan op twee borsten?
  maandag 27 november 2017 @ 20:23:45 #3
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_175346551
Hoi ;) hoe half juli is half juli? Zou hij niet gewoon de 4-maanden regeldagen hebben ipv clusteren?
KuikenGuppy
pi_175346650
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 20:23 schreef Burdie het volgende:
Hoi ;) hoe half juli is half juli? Zou hij niet gewoon de 4-maanden regeldagen hebben ipv clusteren?
Ik heb geen idee! Precies half juli O-)
Hij heeft tot nu toe eigenlijk nog niet echt regeldagen gehad :o tenminste niet dat ik het gemerkt heb, maar 1 ochtendje een onverzadigbaar jongetje gehad, verder is hij doorgaans de Zen zelve O+
pi_175347066
Is dat een ding ja, regeldagen bij 4 maanden? Ik moet zeggen dat ik het nooit zo duidelijk herken, ik noem alles clusteren of prikkels verwerken. Maakt niet zo heel veel uit toch in praktijk? :@ Vroeger of later merk ik altijd wel dat hij blijkbaar wil drinken en dan mag dat.

Zo-is-dat, ik zou gewoon blij zijn met de goede nachten en verder kind volgen en niks doen. Zeker niet kolven. Maar dat is vanwege een groot vertrouwen in het eigen regelsysteem. Kan me voorstellen dat dat iets anders voelt met zo'n lastig begin.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_175348941
Team Lemijn ;) gewoon de kleine volgen en als je het trekt qua stuwing, zou ik niet kolven. Als je productie erop terugloopt, gaat baby vanzelf weer vaker komen.

4 maanden regeldagen ken ik niet. 10 dagen, 3 weken, 6 weken, 3 maanden en 6 maanden.
pi_175349586
Mijn productie was in het begin ook heel hoog. Zoals de kraam zei, je had wel een tweeling kunnen voeden. Ik heb van de regeldagen tot nu toe ook weinig gemerkt, hij ging alleen langzaamaan van 1 borst over op 2. Dus ik sluit me aan bij de rest, lekker je kind volgen die weet echt wat hij wil. En merk je nou echt dat je productie keldert, kan je dan stappen ondernemen. :)

Edit; ik herken de onzekerheid wel hoor. Door ons begin heb ik ook lang getwijfeld of het wel goed zat, en het cb met stomme opmerkingen was ook niet fijn. Maar ik probeer het steeds weer terug te redeneren en te kijken naar Dirk. Hij doet het goed? Dan gaat het goed. (En soms denk ik dat een hele dag door voordat het vertrouwen terug komt, soms maar een paar keer. ;) )
One could tolerate a world of demons, for the sake of an angel.
pi_175349944
Wat fijn jullie reacties O+

Eigenlijk heb ik ook het volste vertrouwen in hem (en ondertussen ook weer een beetje in mijn eigen lijf :{ ) hij groeit super goed en heeft de schade dubbel en dwars in gehaald, nu proberen of ik t twijfel stemmetje weer een tijd de baas kan
pi_175353463
Ik herken die angst ook wel hoor, dat de productie het niet aankan. Als er verder niks aan de hand is, is de baby volgen prima. Als het je meer rust geeft kan je natuurlijk 's nachts alsnog aanleggen maar als je daar een wekker voor moet zetten dan zou ik het niet doen :P.
pi_175354953
Even uit nieuwsgierigheid en omdat ik het niet zo tegenkwam in de afgelopen paar topics.. Zijn hier eigenlijk dames die echt puur met de hand afkolven, dus helemaal zonder kolfsysteem? En bevalt dat een beetje?
Ik ben het van plan, of het gaat lukken zie ik wel als ik over een paar weken bevallen ben. :) Op filmpjes ziet het er eenvoudig en logisch uit, maar praktijkverhalen zijn interessanter!
Wo ist der Führer, der mich führt?
pi_175355122
Ik deed het in de kraamweek. En later wel eens als baby zich al vaak had verslikt die dag en ik alleen even de druk eraf wilde halen. Ik vond het ook handig en natuurlijk enzo maar al snel won de behoefte om tegelijk iets anders te kunnen doen hoor. Zelfs met de handkolf heb je nog 1 hand vrij maar bij kolven met je handen niks.
Verder is het ook moeilijker mikken en onmogelijk om goed rechtop te zitten. Dat vond ik tegenstrijdig met dat ik wilde ontspannen tijdens het kolven, net als tijdens het voeden. Dus dan toch maar een stom apparaat met handige opvangflesjes.
De techniek beheersen is wel heel fijn!
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_175355741
Het wordt hier vooral een knoeiboel en inderdaad zit je niet heel relaxed. Maar het kan zeker wel. Misschien ben jij er veel handiger in, dus probeer het vooral. Scheelt veel afwas :D
pi_175355806
Jaaa die afwas... Ik dacht dat ik de luie optie had door nooit te steriliseren maar helaas.
pi_175356084
Oh ja Minarosa, ik heb me er geloof ik bij neergelegd dat hij soms bijt. Raar maar waar... Ik blijf hem in de borst drukken en afkoppelen. Het gaat ook dagen goed gelukkig. Tot er nieuwe komen, dan zal het wel weer volop beginnen. Ik leef met je mee ;(
pi_175364315
Ik heb het bijten bij F niet afgeleerd gekregen en nu wederom niet.
In borst duwen, vinger in de buurt houden om meteen los te koppelen, neezeggen, eerder afkoppelen. Niks hielp.
Zoals Lemijn zegt, als de tand eenmaal goed door is is het over tot de volgende en dan heb ik weer bijtfestijn :X
Ik zit het maar uit.

Net als dat ik met mijn 11 maanden oude meisje maar uitzit dat ze 's nachts nog graag a 3/4 uur komt en soms nog vaker.
Begin aardig gesloopt te raken inmiddels van niet zelf doorslapen :O
pi_175365538
Oi dat zijn nog best veel nachtvoedingen dan Blue! Kan me voorstellen dat je gesloopt bent. Heb je wel eens een nacht zonder haar?

Ik maak nog best vaak de fout door gewoon feitelijk antwoord te geven op de vraag van iedereen en z'n moeder hoe hij slaapt en ik krijg steeds meer opmerkingen terug over dat ze doorslapen heus kunnen leren etc, je kent het wel. Word jij daar niet helemaal gestoord van?
  dinsdag 28 november 2017 @ 19:18:19 #17
171422 LadyBlack
paint it black
pi_175367009
Hier een 21 maanden oude niet-doorslaper, en ik ben de vraag meestal maar voor door te grappen dat ie over 15 jaar heus in zn eigen bed ligt en graag uitslaapt.

En ja, ik vind t ook uitzitten, maar zolang er nog steeds kleine progressie is ga ik mee in zijn behoefte.
E & S
pi_175367420
Ik heb laatst heel hard tegen een collega gezegd dat ik bij de vraag of ze doorslaapt gewoon de vraag beantwoord en geen heel betoog hoef over indikken van kv voor de nacht en laten huilen en even tanden op elkaar dan en dat je het echt aangeleerd krijgt.
Ze keek even beteuterd toen ik zo terugkwam.

Als ik advies wil over doorslapen dan zal ik er naar vragen en dan zal ik wat met de tips doen.

Het fijne hier is dat ik het kan zeggen, er mensen met herkenning zijn en gewoon af en toe een hart onder de riem en dan weer door zoals LB zegt, uitzitten en genieten van kleine winstmomenten.

Oh en over een nacht zonder haar, als ik nachtdienst heb :D
Dan is ze of op het KDV of lig ik met oordoppen in en heeft mijn vriend haar onder zijn hoede.
pi_175367555
Och ja het doorslapen :')

Ik vertel over mijn baby. Mijn gesprekspartner haakt in: "hoe oud is hij?"
Ik antwoord: 8 maanden.
"Oooh! Dan slaapt ie gelukkig allang door!"

_O-
disclaimer
pi_175367798
Doorslapen is een hoax mensen :')
M is bijna 16 maanden en slaapt ook nog niet door. Alleen kolf ik fulltime en wil ik daar binnenkort mee stoppen. Ik wil dus ook eigenlijk met nachtvoedingen stoppen, nu geef ik haar 's nachts melk die ik heb afgekolfd voor het slapen mja als ik niet meer kolf is er ook geen melk meer :+ Ik weet dat Jagar ook op een gegeven moment gestopt is met nachtvoedingen, nog tips? En nog andere mensen met ervaring?

Disclaimer
Als M het nodig heeft krijgt ze natuurlijk gewoon melk (vriezer of kv), no worries :+
pi_175367897
Miezziej, ik ben op een gegeven moment geen borst meer aan gaan bieden ('s nachts bedoel ik dus), maar knuffelen en water. Daar was J snel aan gewend. En het zorgde na een poosje ook voor minder keer wakker worden 's nachts.

[ Bericht 6% gewijzigd door Hupje op 28-11-2017 22:05:46 ]
pi_175369199
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 20:03 schreef Miezziej het volgende:
Doorslapen is een hoax mensen :')
M is bijna 16 maanden en slaapt ook nog niet door. Alleen kolf ik fulltime en wil ik daar binnenkort mee stoppen. Ik wil dus ook eigenlijk met nachtvoedingen stoppen, nu geef ik haar 's nachts melk die ik heb afgekolfd voor het slapen mja als ik niet meer kolf is er ook geen melk meer :+ Ik weet dat Jagar ook op een gegeven moment gestopt is met nachtvoedingen, nog tips? En nog andere mensen met ervaring?

Disclaimer
Als M het nodig heeft krijgt ze natuurlijk gewoon melk (vriezer of kv), no worries :+
Wij zijn cold turkey gestopt. Dat was drie nachten erg moeilijk. De duutser is toen steeds gaan troosten, en uiteindelijk ging het goed. Ik denk dat mijn enige tip is dat je het graag genoeg moet willen om ook consequent door te zetten. Want als je niet consequent doorzet weet het kind niet waar het aan toe is en is het erg lastig..
pi_175377815
Ben ik weer. Ik heb weer zere tepels. Ik kan niet echt kloven ontdekken. Het voelt weer alsof ze in azijn hebben liggen weken :') toch weer tanden? Of kan het wat anders zijn nog?
Ik had dit bij Maud dus nooit he :')
disclaimer
  woensdag 29 november 2017 @ 11:09:22 #24
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_175378065
Ongeacht de oorzaak zou ik riteaid pads halen, heel fijn tegen zere tepels :).
KuikenGuppy
pi_175378232
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 11:09 schreef Burdie het volgende:
Ongeacht de oorzaak zou ik riteaid pads halen, heel fijn tegen zere tepels :).
:Y En mijn aanbod staat nog steeds SQ/wie wil: 9 pads met THT mei 2018 tegen verzendkosten, nieuwprijs is 11 euro voor 12 pads.
pi_175378245
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 11:18 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

:Y En mijn aanbod staat nog steeds SQ/wie wil: 9 pads met THT mei 2018 tegen verzendkosten, nieuwprijs is 11 euro voor 12 pads.
Ik wil het wel proberen ja! Ik dm je even :)
disclaimer
pi_175379136
Boks. Bij mij komt het door het schrapen met die scherpe tandjes.
pi_175379159
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 11:57 schreef WupWup het volgende:
Boks. Bij mij komt het door het schrapen met die scherpe tandjes.
heb je ook slangenhuid rond je tepels? De vellen hangen er hier steeds aan :')
disclaimer
pi_175379226
Nee 😱
Ik probeer wat secuurder te zijn met afhalen. Heb net ook even in mijn spenen-zijn-vergif-baby een speen gepropt voor het slapen.
pi_175379227
Ohja... van die mini schaafplekjes waar je precies 2 tandafdrukjes inziet }:|
Ik red het vooralsnog nog met Purelan, en richting einde van een voeding even opletten dat mevrouw niet lui gaat worden en daardoor slordig drinkt en schrapen gaat
pi_175380621
Mijn baby heeft een voorkeursborst. Ik dacht dit al eerder te merken, maar het lijkt wel steeds erger te worden. Is dit erg? Kan ik er wat aan doen?

Van al jullie verhalen over tanden ben ik echt blij dat dat nig even duurt. Sterkte dames, klinkt echt naar dat bijten en schrapen en zere tepels van het zuur. :*
pi_175380944
Nanuke bij mijn eerste was uiteindelijk bij 9/10 maanden dat hij mijn rechterborst volledig weigerde.
Nu bij de tweede merk ik ook dat ze liever links drinkt maar ze weigert rechts nog niet, wil wel erna standaard links nog nadrinken..
Met kolven heb ik wel een significant verschil waardoor ik wel snap dat rechts niet favoriet is.
Momenteel 80cc links vs 20cc rechts
pi_175381602
Het is hier niet alleen verschil qua opbrengst (dat is ongeveer in de verhouding als bij jou ook, maar dan andersom). Het is ook dat de linkerborst minder snel een tsr geeft, en dat hij voor de melk zelf ook meer moeite lijkt te moeten doen. Dat zie ik ook met kolven, rechts stroomt/schiet het er echt uit, maar links is t meer druppelen. Dus hij wordt regelmatig onrustig en bozig aan de linkerborst, ook nog voor hij echt daar wat binnengekregen heeft.

Ik twijfel dus of ik hier wat aan kan/moet gaan doen. Nakolven om de productie links te verhogen en te kijken of het dan weer beter wordt? Meer aanleggen links? Ik weet het niet zo goed, maar ik durf er ook niet helemaal op te vertrouwen dat dit goed blijft gaan. Ik heb nu s ochtends al t idee dat ik scheef loop, als hij meer wil gaan drinken en hij gaat dat vooral uit rechts doen heb ik straks 1 meloen en 1 tennisbal. :')
  woensdag 29 november 2017 @ 13:42:45 #34
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_175381669
Is heel gewoon hoor! Ik heb bij mijn oudste eens geprobeerd links de productie op te krikken, maar dat was zowel frustrerend als vruchteloos. Ik legde op een gegeven moment altijd eerst links aan en daarna pas rechts, zodat die borst optimaal gestimuleerd bleef.
KuikenGuppy
  woensdag 29 november 2017 @ 13:43:35 #35
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_175381680
En wat meloen en tennisbal betreft... Ken je dat spelletje nog van vroeger, "achter de molen staat een bloem"? :P
KuikenGuppy
  woensdag 29 november 2017 @ 16:00:07 #36
171422 LadyBlack
paint it black
pi_175384331
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 11:58 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

heb je ook slangenhuid rond je tepels? De vellen hangen er hier steeds aan :')
Dat heb ik meerdere keren gehad ja :X godvergeten pijnlijk als je t door laat sudderen.

Uiteindelijk heb ik de laatste keer de echte ellende voorkomen door steeds wat melk erop te smeren na t drinken. Dus vet houden. En zorgen voor zo effectief mogelijk drinken en zo min mogelijk gesabbel :X
E & S
pi_175385028
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 13:43 schreef Burdie het volgende:
En wat meloen en tennisbal betreft... Ken je dat spelletje nog van vroeger, "achter de molen staat een bloem"? :P
Dat zegt me dan weer niets!

Steeds links eerst aanleggen kan ik ook nog wel proberen, hij drinkt daarna toch altijd nog rechts. Ik heb verder ook niet het idee dat hij ontevreden is, maar op de een of andere manier voelt het toch niet prettig om een achterblijvende borst en een voorkeursborst te hebben.
pi_175394216
Ik dacht dat ik geen kloof had maar ik had niet goed gekeken, precies onderaan in zo'n tepelplooi zit ie verstopt, een beste jaap :')
Meteen maar even flink ingeboterd :X
disclaimer
pi_175422019
Au SQ :X
pi_175422071
Purelan is ook voor tijdens de zwangerschap toch? Mijn tepels jeuken zo verschrikkelijk. Zou het helpen? Gewone zalf werkt iig niet.
pi_175422356
Uitproberen maar!
pi_175422366
Ja is ook zo, dan heb ik het maar in huis. :D
pi_175422524
Ja precies, kan geen kwaad.

Auw SQ :X

Bij consultatiebureau ging het over (niet) doorslapen en borstvoeding en zo, geen verbazing over nog borstvoeding leek het, tot ze een paar minuten erna zei dat ik met 12 maanden wel met de nutrilon kon stoppen.
Anyway, nu alweer een paar nachten dat ze er weer 3/4 uur tussenlaat ipv minder, dat vind ik prima te doen. En boven de 10 kg al met 11 maanden. Misschien wil ze gewoon haar gewicht onderhouden :P
pi_175422941
Ja heliotrope, jij kan straks echt wel eens ophouden met die nutrilon :P. Zou je ouders hebben die het zelf drinken eigenlijk?

}:| voor de kloof.
Ik dacht dat ik die vast nooit meer ga krijgen want tot nu toe kloofvrij maar die hoop gaat de koelkast in.
pi_175423589
Oi that sucks Lemijn }:|
Smeren maar, veeeeeeeel smeren.

Helio ik ben benieuwd as maandag gaat mijn Muppet weer voor een rondje CB. Benieuwd of ze ook +10 spekkies heeft
pi_175424529
Het wonder van de natuur: zelf Nutrilon drinken en daar moedermelk van maken. :D
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 13:15 schreef BlueEyes het volgende:
Oi that sucks Lemijn }:|
Smeren maar, veeeeeeeel smeren.
Volgens mij heeft ze geen kloof hoor. ;) Alleen haar verwachting bijgesteld dat ze geen kloven zal krijgen aangezien SQ het ook pas later kreeg.
pi_175424554
Oh nee ik bedoelde die van SQ! En dat ik me nu onoverwinnelijk voel qua tepelproblemen maar dat is dus onterecht.
pi_175424611
Oh scheel zitten lezen :')
pi_175426399
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 11:18 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

ermahgerd O+ mijn tepel zegt dankie :')
disclaimer
pi_175426673
Pratende tepels 😂 sterkte ermee sq.

Donna die jeuk kan komen doordat de boel op spanning staat door groei, maar ook door droogte door veranderde hormoonhuishouding. Ik zou ook purelan proberen of wat ook met wolvet.
pi_175429236
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 15:11 schreef Stormqueen het volgende:
ermahgerd O+ mijn tepel zegt dankie :')
Yay! O+
  vrijdag 1 december 2017 @ 17:01:15 #52
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_175429431
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 12:50 schreef Lemijn het volgende:
Ja heliotrope, jij kan straks echt wel eens ophouden met die nutrilon :P. Zou je ouders hebben die het zelf drinken eigenlijk?

}:| voor de kloof.
Ik dacht dat ik die vast nooit meer ga krijgen want tot nu toe kloofvrij maar die hoop gaat de koelkast in.
helaas thing4 is nu 15 maanden maar ik heb een megaaaaa kloof :(
en hij was er ook ineens , en ziek kind dat 24/7 wil drinken nu. -O-

en mijn lanoline is over datum ;( smeert nu wel lekker makkelijk :')
pi_175429831
Ik vind lanoline voor de datum echt voor geen meter smeren, tenminste die van medela? (gele tube) die ik heb. Maar dan zal ik ‘m toch maar bewaren ;)

Het zal wel typisch vier maanden gedrag zijn ofzo maar mijn hemel dit kind heeft echt een ander idee van een goed drinkritme dan ik. Overdag heel af en toe eens een slokje, veel gedraai en gedoe, en ‘s nachts lekker inhalen. Ik ben er niet zo over te spreken. |:(
Al weet ik nu al dat ik me er over een week bij neergelegd heb waarschijnlijk... want iets zegt me dat dit niet opeens over is als hij vijf maanden is.
pi_175430035
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 17:17 schreef Lemijn het volgende:
Ik vind lanoline voor de datum echt voor geen meter smeren, tenminste die van medela? (gele tube) die ik heb. Maar dan zal ik ‘m toch maar bewaren ;)
Ligt aan de omgevingstemperatuur! Thuis smeert die van mij prima, en dezelfde tube smeert voor geen meter op het werk (waar het stervenskoud* is in de kolfruimte).

* Als in 20 graden of zo, ik ben nogal een koukleum. :')
pi_175431038
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 17:27 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ligt aan de omgevingstemperatuur! Thuis smeert die van mij prima, en dezelfde tube smeert voor geen meter op het werk (waar het stervenskoud* is in de kolfruimte).

* Als in 20 graden of zo, ik ben nogal een koukleum. :')
Wat een interessante ontdekkingen toe ik toch altijd weer hier :o. De tube ligt op mijn slaapkamer en daar is het volgens mij 10 graden of zo...
pi_175431461
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:12 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Wat een interessante ontdekkingen toe ik toch altijd weer hier :o. De tube ligt op mijn slaapkamer en daar is het volgens mij 10 graden of zo...
Het is voor het grootste gedeelte vet, lanoline.. (8>
pi_175431521
Ik wrijf het altijd even flink op tussen mijn vingers, dan wordt het boterzacht ;)
disclaimer
pi_175431585
Ja het is eigenlijk heel logisch allemaal |:( . Ik heb het na de eerste weken niet meer gebuikt maar zal het onthouden voor de toekomst. Ik snap alleen nog niet waarom het over de datum dunner worst. En wat er überhaupt aan over de datum kan raken.
  vrijdag 1 december 2017 @ 19:38:01 #59
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_175432923
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 17:17 schreef Lemijn het volgende:

Het zal wel typisch vier maanden gedrag zijn ofzo maar mijn hemel dit kind heeft echt een ander idee van een goed drinkritme dan ik. Overdag heel af en toe eens een slokje, veel gedraai en gedoe, en ‘s nachts lekker inhalen. Ik ben er niet zo over te spreken. |:(
Al weet ik nu al dat ik me er over een week bij neergelegd heb waarschijnlijk... want iets zegt me dat dit niet opeens over is als hij vijf maanden is.
Hier bleef dat zo... Sorry 😌
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_175433207
Oh ja lanoline, herkenbaar. Het is hier zomer/winter/warm/koud nooit soepel en lekker smeerbaar geworden, alleen plakkerig als je flink wrijft. En ik vond het ook niet briljant werken, dus heb de lyrische verhalen nooit zo begrepen :D ik vind het maar vervelend spul.

[ Bericht 2% gewijzigd door Mineola op 01-12-2017 20:04:09 ]
pi_175433423
Ik ook ja. Die riteaids en andere pads vond ik prima, maar die smeersels niet.

En hmmm lekker, nutrilon :9 (geen idee)

Blue, ook benieuwd naar de stats van de jouwe!
pi_175437914
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 19:49 schreef Mineola het volgende:
Oh ja lanoline, herkenbaar. Het is hier zomer/winter/warm/koud nooit soepel en lekker smeerbaar geworden, alleen plakkerig als je flink wrijft. En ik vond het ook niet briljant werken, dus heb de lyrische verhalen nooit zo begrepen :D ik vind het maar vervelend spul.
Ja, ook als het warm genoeg is blijft het stroperig/stroef spul. Qua werking, mijn tepels gingen stuk en bleven stuk terwijl ik vanaf de allereerste dag consequent Purelan smeerde na elke voeding. Het genas héél vlot toen ik fulltime ging kolven. Als je baby niet goed kan aanhappen/drinken valt er niet tegenop te smeren denk ik, dus daar kan ik niks over zeggen. Ik heb het daarna nog een tijdje gebruikt bij het kolven (wrijving op tepelhof tegengaan), maar ook daarbij is dat stroeve niet fijn.
pi_175484512
Purelan draai ik de witte dop eraf en dan pas knijp ik het eruit.
Met dop erop doen mijn vingers zeer van het knijpen.

Mijn p98 meisje met een geboortegwicht van 4400g is veranderd in een 0-lijn gemiddeld kind van 9080g bij 11 maanden
pi_175485511
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 20:06 schreef Hupje het volgende:
Miezziej, ik ben op een gegeven moment geen borst meer aan gaan bieden ('s nachts bedoel ik dus), maar knuffelen en water. Daar was J snel aan gewend. En het zorgde na een poosje ook voor minder keer wakker worden 's nachts.
Bedankt voor de tips! Hoe bood je het water aan?

@Jager: Ook bedankt voor de tips!

Purelan krijg ik ook nooit uit de verpakking, blij om te lezen dat het niet aan mij ligt :+
Ik heb mezelf een kloof gekolfd op vakantie. Ondanks dat ik nog maar 2 keer kolf per dag vind ik de genezing nog best lang duren. Mja komt wel goed :P
pi_175488362
Rietjes beker, dat was hij overdag ook gewend.
pi_175494401
Volgens mij hebben we nu ook spruw :')
Tenminste, mijn zoon heeft een witte waas over zijn wangen waar ik niet naar mag kijken van hem. Mijn rechter tepel vervelt en moest ik vandaag met kolven stoppen omdat het pijn deed.

Volgens lll ben je extra vatbaar voor spruw na een kloof en als je je tepel luchtdicht bedekt hebt gehad... :')
Moet je daar sowieso mee langs de huisarts? Denk het wel he?
disclaimer
pi_175495368
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 19:16 schreef Stormqueen het volgende:
Volgens mij hebben we nu ook spruw :')
Tenminste, mijn zoon heeft een witte waas over zijn wangen waar ik niet naar mag kijken van hem. Mijn rechter tepel vervelt en moest ik vandaag met kolven stoppen omdat het pijn deed.

Volgens lll ben je extra vatbaar voor spruw na een kloof en als je je tepel luchtdicht bedekt hebt gehad... :')
Moet je daar sowieso mee langs de huisarts? Denk het wel he?
Miconazol crème voor jezelf is gewoon vrij verkrijgbaar, voor Nystatine of Daktarin voor Noud heb je wel een recept nodig geloof. Sowieso kan het geen kwaad om het even door de arts te laten beoordelen als je het niet zeker weet.

Ik heb +/- een week geleden voor het laatst gevoed, toch weer 10 maanden volgehouden. Hoewel ik daar wel heel trots op ben, vind ik het ook wel jammer dat ik geen bewuste laatste keer heb meegemaakt. En eigenlijk ben ik stiekem ook wel een beetje blij dat het klaar is, want van dat gespeel en afgeleide gedrink de laatste tijd werd ik wel een beetje kriegel.
pi_175498455
Geen ervaring met spruw, maar bij twijfel zou ik inderdaad even langs de huisarts gaan. Al weet ik niet goed wat het anders kan zijn.

Super, Selvaria, 10 maanden, wel jammer van de niet bewust laatste keer snap ik ja.

Blue, heerlijk gemiddeld goed groeiend P0-meisje!
pi_175498462
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 19:16 schreef Stormqueen het volgende:
Als je doelt op de Rite Aid pads :X , ik denk niet dat ze die bedoelen hoor. Op de pagina over kloven adviseert lll vochtige wondgenezing en hydrogel pads faciliteren dat. Ik heb ook nog even alle reviews op amazon doorgespit en niemand noemt spruw (thrush) als gevolg ervan. Evengoed beterschap!
pi_175523323
Even lui: moet je echt een voeding afkolven en weggooien na een verdoving bij de tandarts? Zij zegt dat maar ik herinner me dat niet.

Ik zit nu in de wachtkamer met een verstandskies minder...

[ Bericht 20% gewijzigd door Lemijn op 06-12-2017 10:36:04 ]
pi_175523814
Tuurlijk niet. Je bent zelf toch ook niet helemaal wappie van die verdoving?

-edit- sowieso afkolven "om de verdoving uit je melk te halen" niet natuurlijk, das de grootste onzin die er bestaat.
Isabel 21-5-10 ♥ & Tobias 1-11-12 ♥
pi_175523912
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 10:14 schreef Lemijn het volgende:
Even lui: moet je echt een voeding afkolven en weggooien na een verdoving bij de tandarts? Zij zegt dat maar ik herinner me dat niet.

Ik zit nu in de wachtkamer met een verstandskies minder...
nee joh. Je krijgt een klein lokaal prikje, geen totale anesthesie :D
Ik mag straks ook :') *boks*

Oh en ik heb nu links óók een kloof. Het feest is wel compleet hier :D
disclaimer
pi_175523967
Ja ik was zelfs te lui om het anders te formuleren, ik schreef even letterlijk op wat ze zei. Maar mijn herinnering was gelukkig wel goed :P

Was wel weer een leuk gesprek:
- je moet 1x afkolven en weggooien
- maar als het kwaad kan gaat het toch meer om de tijd die het kost om het weer te verwijderen? dus hoe lang moet ik wachten?
- *insert glazige blik*
pi_175523989
En ik heb al zo’n godsgruwelijke hekel aan de tandarts en nog meer aan de mondhygienist.
Ze zei dat ik het trekken al heb gerekt sinds 2007...
pi_175524012
sja, je tandarts heeft waarschijnlijk niet meer kennis dan dat wat je verteld werd over borstvoeding.. Logisch ook, want tandarts :P geen LK ;)

Oei SQ, ben te lui om terug te lezen, maar hapt N zo beroerd aan?
pi_175524055
Ja wat is met de kloven opeens.
En hoe straks is straks? Vandaag? Dan zeker boks ;(
pi_175524060
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 10:58 schreef Morretje het volgende:
sja, je tandarts heeft waarschijnlijk niet meer kennis dan dat wat je verteld werd over borstvoeding.. Logisch ook, want tandarts :P geen LK ;)

Oei SQ, ben te lui om terug te lezen, maar hapt N zo beroerd aan?
ja, altijd gedaan (mijn dochter ook) maar nooit kloven gehad. Tot een paar weken terug ineens :') gelukkig zit het jaar er bijna op :{w
disclaimer
pi_175524064
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 11:00 schreef Lemijn het volgende:
Ja wat is met de kloven opeens.
En hoe straks is straks? Vandaag? Dan zeker boks ;(
13:40 :Y) nú eerst naar de huisarts voor de spruw :P
disclaimer
pi_175524080
Hm, geen belemmeringen in de mond dan? Ik lees het wel vaker overigens, dat het redelijk gaat, totdat er tanden doorkomen.. :{
pi_175524117
Lanoline tubetje had ik in mijn broekzak zitten bij kloven... Heerlijk zacht en warm dan wanneer nodig!

#afkloppen. Nu weet ik niet eens meer waar hij ligt
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_175527259
Bij ons bezoek aan het consultatiebureau gisteren constateerde de arts beginnende spruw en zij raadde aan om met kokosolie te smeren in het mondje na elke voeding. Ik heb het idee dat het nu al werkt! Misschien dat iemand hier nog iets aan heeft.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_175527439
Wat rot al die kloven :N hier in het begin een tijdje een kleine gehad links en maandenlang op en af best gevoelig ook aan die kant. Ik wrijf de Purelan ook zacht tussen mijn vingers, werkt prima dan.

Hopelijk heel snel weer voorbij! Ook de spruw SQ, ik duim.

Nog bedankt voor de adviezen, t gaat weer helemaal prima hier :D goed gegroeid (maandag op 10 gram na 8 kilo bij geboorte was hij 2100 gram :o ) en ik heb weer melk genoeg geloof ik, af en toe overstroomt ie zelfs even :')
pi_175564475
En wat zei de huisarts SQ?

Jeej, mijn 11-maander liet een fles staan, zou ik dan toch over kunnen naar 1x per werkdag kolven? O+ Zodra ze 1 is ga ik proberen of koemelk op momenten dat ik weg ben ook oké is. Maar ik vermoed van niet. Wie heeft ervaring met >1 jaar kolven? Ging de afbouw daarvan vanzelf of moest je er toch wat in sturen?
Bij peuter ben ik bij precies 1 gestopt met kolven, maar die dronk toen echt al een stuk minder.

[ Bericht 1% gewijzigd door Heliotrope op 08-12-2017 07:12:30 ]
pi_175570781
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2017 23:09 schreef Heliotrope het volgende:
Wie heeft ervaring met >1 jaar kolven? Ging de afbouw daarvan vanzelf of moest je er toch wat in sturen?
Bij peuter ben ik bij precies 1 gestopt met kolven, maar die dronk toen echt al een stuk minder.
:W Ik heb altijd zonder problemen kolfsessies kunnen "fuseren", door ruim de tijd te nemen voor de kolfsessie die overbleef.
pi_175577469
Ik merk dat mijn borsten nu met 11 maanden niet meer op ontploffen staan na geruime tijd niet kolven.
Dus bij 12 maanden is het echt over en uit met de kolf en ga ik ze beide ritueel aan de wilg voor het huis hangen :')
Inclusief de voedingsbeha's want daar ben ik ook klaar mee, seksloze dingen
pi_175578040
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 december 2017 16:36 schreef BlueEyes het volgende:
Dus bij 12 maanden is het echt over en uit met de kolf en ga ik ze beide ritueel aan de wilg voor het huis hangen :')
Inclusief de voedingsbeha's want daar ben ik ook klaar mee, seksloze dingen
Wel een foto maken dan O+
pi_175597354
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 december 2017 11:11 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

:W Ik heb altijd zonder problemen kolfsessies kunnen "fuseren", door ruim de tijd te nemen voor de kolfsessie die overbleef.
Dat klinkt gunstig. 8-)
Ging jouw dochter ook vanzelf minder drinken rond die tijd?

Blue, daar wil ik ook wel een foto van
;)

Goh, mijn baby dronk overdag minder en sliep vervolgens door voor het eerst sinds maanden :? Dit kan niet kloppen :D
pi_175597588
Sinds vanmorgen een onwijs pijnlijke borst. Heb er wat kwark uit gekregen onder de douche, waarna melk, dus ik dacht dat de verstopping was opgelost. Maar de pijn wordt niet minder, dus ik twijfel er nu aan. Blegh.
pi_175599468
Oh nee Wup :{ Elektrische tandenborstel vast ook al geprobeerd? (Na het douchen de achterkant tegen je borst laten trillen, daarna helemaal leeg laten drinken/kolven). Werkte bij mij heel goed, maar jij bent zelf expert :s)
pi_175599528
Wat zijn trouwens echt fijne voedingsbeha's? Ik heb er vier van Noppies (gehad), Honolulu geloof ik, die voorgevormde, maar ze gaan na ca. driekwart jaar allemaal op dezelfde plek kapot, het uiteinde van de beugel komt dan door de stof heen, onder mijn oksel. Ik heb er ook eentje van Anita, die zit prima maar is nu te groot geworden. Aanraders? Ik weet niet exact wat nu mijn maat is dus wil het liefst langs een fysieke winkel gaan ipv vijf maten te bestellen.
pi_175600433
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 13:33 schreef Heliotrope het volgende:
Dat klinkt gunstig. 8-)
Ging jouw dochter ook vanzelf minder drinken rond die tijd?
Nee, maar dat is omdat zowel het aantal kolfsessies per dag als het aantal flessen wat ik aanbood niks meer te maken had met het natuurlijke vraag & aanbod zoals bij de combinatie met live voeden. ;)
pi_175601153
Oei Wup, sterkte.

Vivi, kan ik me iets bij voorstellen maar ook bij flessen drinken is daar vanzelf minder behoefte aan, toch?
pi_175601723
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 17:17 schreef Heliotrope het volgende:
Vivi, kan ik me iets bij voorstellen maar ook bij flessen drinken is daar vanzelf minder behoefte aan, toch?
Ja, maar mijn behoefte aan minder kolfsessies per dag was er al bij 6 maanden en haar behoefte aan minder flessen pas bij 10 maanden. ;) Gelukkig bleef mijn dagopbrengst nog een hele tijd stabiel ondanks minder kolfsessies.
pi_175605168
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 15:25 schreef Minarosa het volgende:
Oh nee Wup :{ Elektrische tandenborstel vast ook al geprobeerd? (Na het douchen de achterkant tegen je borst laten trillen, daarna helemaal leeg laten drinken/kolven). Werkte bij mij heel goed, maar jij bent zelf expert :s)
Nee, niet aan gedacht ook. Het is nu wel minder geworden, nog niet weg.
pi_175605212
Ik heb pas een cache coeur gekocht. Moest even wennen aan de magneetsluiting, maar hij zit heel fijn!
pi_175605325
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 15:29 schreef Minarosa het volgende:
Wat zijn trouwens echt fijne voedingsbeha's? Ik heb er vier van Noppies (gehad), Honolulu geloof ik, die voorgevormde, maar ze gaan na ca. driekwart jaar allemaal op dezelfde plek kapot, het uiteinde van de beugel komt dan door de stof heen, onder mijn oksel. Ik heb er ook eentje van Anita, die zit prima maar is nu te groot geworden. Aanraders? Ik weet niet exact wat nu mijn maat is dus wil het liefst langs een fysieke winkel gaan ipv vijf maten te bestellen.
mammae O+
disclaimer
pi_175614288
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 17:53 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ja, maar mijn behoefte aan minder kolfsessies per dag was er al bij 6 maanden en haar behoefte aan minder flessen pas bij 10 maanden. ;) Gelukkig bleef mijn dagopbrengst nog een hele tijd stabiel ondanks minder kolfsessies.
Oh zo ja, snap het.

Ik lees in het andere topic jouw laatste keer kolven. Super lange periode borstvoeding *O* al vaker gezegd, maar echt super knap hoe lang je het kolven volgehouden hebt.
pi_175619582
:W

Die potjes met die blauwe doppen, hoe heten die ookalweer en waar kan ik ze bestellen? Mijn vorige zijn verdwenen.
Want het leven is niet meer dan een sprookje
pi_175619707
Beldico
  zondag 10 december 2017 @ 13:49:16 #100
327807 Mariposas
יה&#14
pi_175619862
Of je bedoelt de Avent bewaarbekers, die zijn heel makkelijk overal verkrijgbaar.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_175620028
Oh ja dat kan natuurlijk ook. Allebei handig (vind ik).
pi_175620218
Ik bedoelde de Beldico, thanks!

De Avent wil ik niet meer zien sinds ik met een natte tas en lege bakjes op de opvang stond. :{w
Want het leven is niet meer dan een sprookje
pi_175634484
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 14:04 schreef Krisvc het volgende:

De Avent wil ik niet meer zien sinds ik met een natte tas en lege bakjes op de opvang stond. :{w
Wat naar zeg, ik zou huilen geloof ik. :X Er zijn ook goedkope maar hele goede flessen van het merk Materni. Ze hebben bij mij nooit gelekt en pas na 9 maanden zeer intensief gebruik begonnen sommige doppen te barsten (dan uiteraard niet meer gebruikt). En dat kwam eigenlijk ook omdat ik ze altijd neurotisch strak dichtdraaide. :')
  maandag 11 december 2017 @ 00:48:07 #104
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_175636410
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 14:04 schreef Krisvc het volgende:

Ohnee! Dat is echt niet grappig :o

Ik ben ook fan van de Materni flessen :Y
pi_175637102
Avent bakjes :r ideaal voor het invriezen van hapjes trouwens, maar neem er geen melk in mee :')
disclaimer
pi_175637104
Dat heb ik nu al 2 baby’s lang zonder ooit problemen wel gedaan :D
pi_175637107
Maar geef je het dan bevroren of vloeibaar mee?
disclaimer
pi_175637138
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 06:30 schreef Stormqueen het volgende:
Avent bakjes :r ideaal voor het invriezen van hapjes trouwens, maar neem er geen melk in mee :')
nou idd! Dat je in de bus op de terugweg van werkuitje een natte kolftas hebt en dan dus nog de hele weg bang bent voor de melk in je koffer en alle koffers eromheen :X

Ik vries de melk er wel in in, maar geef t er niet meer in mee :N
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_175637632
Oh die aventbekers }:| ik heb er ook lekkage mee gehad, dus niet meer gebruikt sinds baby 1. Ik kolf in flesjes en vries in zakjes in. That reminds me dat ik nieuwe moet bestellen!
pi_175637962
inderdaad, en die van elanee lekten bij mij en de lansinoh niet. Dus die gebruik ik nu.
disclaimer
pi_175638176
Die Avent bakjes moet je echt heel goed recht dichtdraaien, anders lekken ze inderdaad. Sinds ik er altijd op let heb ik er geen problemen meer mee :P *afkloppen :+
M (16 maanden) krijgt thuis overdag geen fles/moedermelk meer. Op de opvang valt ze moeilijk in slaap (slapen is ook maar stom, spelen is veel leuker!) dus heeft ze nog wel behoefte aan een fles warme melk voor het slapen. Ik vind het een beetje dubbel, aan de ene kant denk ik, nouja het is maar 1 keer per week, aan de andere kant wil ik graag dat het overal hetzelfde is ofzo :P
pi_175640651
Ik vroor alles in in Spectrazakjes bij F en gaf dan de zakjes mee naar het KDV.
Bij J wilden ze dat niet meer dus goot ik de ontdooide zakjes weer over in flesjes en die goten zij dan weer over.
Schiet mij maar lek maar het overgieten uit de zakjes was onhygiënisch en uit een harde fles niet 8)7
pi_175641058
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 11:22 schreef BlueEyes het volgende:
Schiet mij maar lek maar het overgieten uit de zakjes was onhygiënisch en uit een harde fles niet 8)7
Huh, die zakjes zijn steriel verpakt en worden na eenmalig gebruik weggegooid, hygiënischer kan niet. 8)7
pi_175641269
Voor hun is het minder geknoei zeggen ze.
Ik ben de discussie maar niet aangegaan. Voor die ene keer per week dat ze gaat had ik zoiets van laat maar, kost me teveel energie die ik onnodig vind.
pi_175641348
Ik heb laatst een handleiding toegevoegd. De fout die ze maken is dat ze het in de fles willen opwarmen. Maar als je het zakje 5 minuten in warm water legt is het op temperatuur, dan knip je het hoekje er af en kunt het zo in de fles gieten en uitserveren.
Werkt ook als het nog bevroren is.
disclaimer
pi_175642072
Ik geef het eigenlijk altijd in een bakje. Ze hebben er nog nooit iets van gezegd :P Alleen dat ik altijd de datum erop moest schrijven (dat vergat ik nog weleens).

Voor het slapen krijgt M nu vriezermelk. Ik heb afwisselend Lansinoh en Difrax zakjes gebruikt, nooit problemen dus het volgende zal vast mijn eigen domme schuld zijn, maar ik was het aan het ontdooien in warm water, bleek er onderin een gaatje te zitten ;( Daar ging de helft van de melk (beetje traag van begrip, moet kunnen toch :+).

Hoekje afknippen vind ik wel een goede tip SQ! Ik trok gewoon altijd die strip weer open, maar denk dat knippen handiger is :Y
pi_175645194
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 11:52 schreef Stormqueen het volgende:
Ik heb laatst een handleiding toegevoegd. De fout die ze maken is dat ze het in de fles willen opwarmen. Maar als je het zakje 5 minuten in warm water legt is het op temperatuur, dan knip je het hoekje er af en kunt het zo in de fles gieten en uitserveren.
Werkt ook als het nog bevroren is.
Even ter voorbereiding: hoe warm water? En moeten ze het van jouw nog zwenken tussendoor of vind je dat onzin?
pi_175646021
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 14:15 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Even ter voorbereiding: hoe warm water? En moeten ze het van jouw nog zwenken tussendoor of vind je dat onzin?
gewoon uit de warme kraan. Door de warmte smelt het vet er vanzelf doorheen. Zwenken kan, maar ik ben niet zo'n borstvoedingsnazi die een handleiding van 3 pagina's schrijft zeg maar :D beetje common sense is niet mis. Ze bieden de fles daar ook wel langer dan een uur na opwarming aan, ik geloof ook niet dat dat echt kwaad kan ;)
disclaimer
pi_175647397
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 14:52 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

gewoon uit de warme kraan. Door de warmte smelt het vet er vanzelf doorheen. Zwenken kan, maar ik ben niet zo'n borstvoedingsnazi kunstvoedingsnazi die een handleiding van 3 pagina's schrijft zeg maar :D beetje common sense is niet mis. Ze bieden de fles daar ook wel langer dan een uur na opwarming aan, ik geloof ook niet dat dat echt kwaad kan ;)
Fixed :Y)
Wie heeft er belang bij borstvoeding zo moeilijk mogelijk te maken?
... dus ;)
pi_175647632
Ik was thuis wel een borstvoedingsnazineuroot (fles verwarmen in water van exact 40 graden, zwenken (niet schudden!) zodat al het vet loskomt van de wand), maar ik heb me nooit bemoeid met het opwarmen op het kdv. Ze hebben daar een flessenwarmer die het warmer maakt dan ik, maar ik ging niet de moeilijke moeder uithangen voor slechts 17% van haar voedingen (in de hoogtijdagen dronk ze daar 6 van de 35 flessen moedermelk per week).
pi_175647650
Zijn die voorschriften geschreven door kunstvoedingsfabrikanten? :o
disclaimer
pi_175647799
Toen ik M een keer kwam ophalen waren ze de melk aan het opwarmen in de magnetron :D Nouja, ik dacht, ze doet het nog steeds, gaat wel goed :+
Ze hebben het ook weleens in de flessenwarmer laten staan en later opnieuw aangeboden omdat ze eerst niet wilde (ik weet niet precies hoeveel later 'later' was, maar als de melk niet meer goed is, drinkt M het toch niet :P).
Soms denk ik dat ze mij maar een rare vinden op het kdv :') "Mag M dit en dat eten?", Ja joh, ze mag alles eten :+ Ze doen altijd zo voorzichtig, en dan geef ik zo'n "boeiend"-achtig antwoord :')

Zelf schudde ik koelkast melk ook wel vaak. En vaak gaf ik het ook gewoon rechtstreeks uit de koelkast :')

Als ik een zakje in warm water leg (gewoon warmste wat uit de kraan komt), zwenk ik het niet. Soms knijp ik de wat grotere bevroren stukken kapot. Het mengt vanzelf wel tijdens het drijven in de wasbak.
pi_175647923
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 16:01 schreef Stormqueen het volgende:
Zijn die voorschriften geschreven door kunstvoedingsfabrikanten? :o
Ja, ze geven "voorlichting" op hun websites, via tijdschriften (wij jonge ouders, iemand?), via zorgverleners (cursussen, promotiemateriaal). Want borstvoeding is HET BESTE (dat is dus ook een zeer weloverwogen term. Het beste, het hoogst haalbare, maar doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. "Gewoon" een fles enzo. Het is echt behoorlijk shocking hoe ver de tentakels van nutricia en co reiken.)
pi_175648036
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 16:11 schreef WupWup het volgende:
Ja, ze geven "voorlichting" op hun websites, via tijdschriften (wij jonge ouders, iemand?), via zorgverleners (cursussen, promotiemateriaal). Want borstvoeding is HET BESTE (dat is dus ook een zeer weloverwogen term. Het beste, het hoogst haalbare, maar doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. "Gewoon" een fles enzo. Het is echt behoorlijk shocking hoe ver de tentakels van nutricia en co reiken.)
Volgens mij doelde SQ op de voorschriften van niet schudden en niet te warm, dat komt eerder uit de hoek van borstvoeding.com. ;) Of zouden die tentakels zó ver reiken. :o :+
pi_175648105
Ze noemde ook het niet langer dan een uur laten staan :)
pi_175648308
Ik volg ook met graagte het idee dat hij het vanzelf laat staan als het niet meer goed is. Maar om die kans te verkleinen bied ik het meestal wel koud aan. Overigens ging er net weer, na een paar dagen pauze wegens motivatiedip, opeens moeiteloos 60 ml naar binnen. Lekker ongezellig in stoeltje en niet aankijken blijkt hier de formule. Met simpele medela-speen. :Y)
pi_175648338
Fijn, lemijn!

Hier drinkt noud zijn eigen flessen tegenwoordig, gewoon in de box op het kdv. Zo'n handige feature _O-
disclaimer
  maandag 11 december 2017 @ 16:36:40 #128
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_175648408
He grappig Lemijn, ze kregen op het kdv Ella aan de fles door haar in het schommelwiegje de fles te geven. Op schoot weigerde ze. Gekke baby's :)
pi_175651533
Stormqueen, ik las dat jij ook een kloof hebt, bied jij die borst wel gewoon aan? Mijn kraamverzorgster opperde om de borst te kolven en de andere aan te bieden.
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
pi_175654397
Ik voed met kloof wel door, rena. Wel zorg ik voor extra letten op goed aanhappen, en in geval van heel erg honger bied ik eerst de andere aan zodat hij daarna rustiger drinkt. Maar ik moet zeggen dat ik slechts 2x een mini-kloof gehad heb, dus misschien niet erg goed vergelijkbaar.
pi_175654860
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 18:39 schreef rena het volgende:
Stormqueen, ik las dat jij ook een kloof hebt, bied jij die borst wel gewoon aan? Mijn kraamverzorgster opperde om de borst te kolven en de andere aan te bieden.
ja, maar ik voed al 9 maanden dus mijn tepels zijn wat meer gewend dan de jouwe ;) kun je het zelf goed handelen?
disclaimer
pi_175661994
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 20:23 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

ja, maar ik voed al 9 maanden dus mijn tepels zijn wat meer gewend dan de jouwe ;) kun je het zelf goed handelen?
Dat is ook zo natuurlijk, tot noch toe gaat het oké, alleen het aanleggen is even vervelend, als ze eenmaal goed drinkt is het te doen. Daarna smeer ik mijn tepels in met bepanthen en dat verzacht wel, ik heb niet zo veel melk dat ik dat er over kan smeren op dat moment.
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
pi_175662747
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2017 00:00 schreef rena het volgende:

[..]

Dat is ook zo natuurlijk, tot noch toe gaat het oké, alleen het aanleggen is even vervelend, als ze eenmaal goed drinkt is het te doen. Daarna smeer ik mijn tepels in met bepanthen en dat verzacht wel, ik heb niet zo veel melk dat ik dat er over kan smeren op dat moment.
als jij het niet te pijnlijk vindt is direct uit de borst drinken altijd het beste :Y sterkte, hopelijk ben je er snel vanaf :*
disclaimer
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')