abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 november 2017 @ 19:16:10 #1
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175344566

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Zwarte Piet, een archetype onder vuur.



Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

De alternatieve Sinterklaas van Dick Maas.



quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.


Update :

Kick Out Zwarte Piet opgenomen in Dreigingsbeeld Terrorisme,
samen met Demonstranten G20 Hamburg en De Grauwe Eeuw.

Enkele relatief nieuwe extreemlinkse antiracistische actiegroepen bestaan voornamelijk uitactievoerders met een migranten achtergrond. Zij strijdentegen (in hun ogen) racistische en koloniale symbolen in de Nederlandse maatschappij, zoals Zwarte Piet, deVOC, straatnamen en standbeelden. De bekendste actiegroepen hiervan zijn Kick Out Zwarte Piet en De Grauwe
Eeuw.

link
link document

Barryl Biekman: 'Het is niet mijn feest. We moeten echt gaan nadenken over het concept van het Sinterklaasfeest'

anti-piet-activisten-verdeeld-over-nieuwe-amsterdamse-piet

quote:
Activist Afriyie schrijft nu: ,,De nieuwe Piet van Amsterdam is in geen geval een uitbeelding van een tot slaaf gemaakte of een slavenhouder." Zijn stichting was een van de gesprekspartners van de organisatie die de sinterklaasintocht regelt. De stichting claimt de verandering van de Amsterdamse Piet dan ook als succes.
En verder!

<O) :W
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175344582
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 19:16 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Nee, dat is gewoon onzin.
Als het onzin was had je niet aan quote-mining hoeven doen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 27 november 2017 @ 19:17:42 #3
104871 remlof
Europees federalist
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 november 2017 @ 19:17:55 #4
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175344616
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 19:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als het onzin was had je niet aan quote-mining hoeven doen.
Ik reageerde op de relevante delen, dat had er niks mee te maken.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175344630


Hehe _O-
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175344638
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 19:17 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ik reageerde op de relevante delen, dat had er niks mee te maken.
Je haalt daar met opzet de essentie van die post weg. Dat noem ik quote-mining.

Als jij je lekker bij voelt, ga vooral je gang. Het is alleen alles behalve geloofwaardig.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175344684
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 19:17 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ik reageerde op de relevante delen, dat had er niks mee te maken.
Je vindt de zwartschmink traditie mbt de karikatuur van een zwarte man hier niet relevant? |:( 8)7 :|W
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 november 2017 @ 19:24:43 #8
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175344741
quote:
13s.gif Op maandag 27 november 2017 19:22 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Je vindt de zwartschmink traditie mbt de karikatuur van een zwarte man hier niet relevant? |:( 8)7 :|W
Jouw achterlijke mening boeit me echt niet als ik me als Zwarte Piet laat schminken.

Dus ik maak hieruit op dat er niks mis mee is?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175344759
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 19:24 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Jouw achterlijke mening boeit me echt niet als ik me als Zwarte Piet laat schminken.

Dus ik maak hieruit op dat er niks mis mee is?
Nee dan heb je het helaas nog steeds niet begrepen.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  maandag 27 november 2017 @ 19:27:06 #10
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_175344786
Kan iemand mij eens uitleggen waarom je van alle mensen rassen een karikatuur mag neerzetten -
mits niet kwaadaardig bedoelt - met uitzondering van het zwarte ras ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 november 2017 @ 19:27:40 #11
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175344806
quote:
15s.gif Op maandag 27 november 2017 19:26 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nee dan heb je het helaas nog steeds niet begrepen.
Ik laat me niet als karikatuur schminken, wat jouw eis was om het normaal te vinden.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175344813
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 19:24 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Jouw achterlijke mening boeit me echt niet als ik me als Zwarte Piet laat schminken.
Dit lijkt het fundamentele verschil tussen pro-pieten en anti-pieten.

Voor pro-pieten gaat de wereld alleen over wat je bij wet wel of niet mag. Voor anti-pieten maakt het wel uit hoe mensen over je denken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator maandag 27 november 2017 @ 19:28:36 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175344825
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 19:27 schreef deedeetee het volgende:
Kan iemand mij eens uitleggen waarom je van alle mensen rassen een karikatuur mag neerzetten -
mits niet kwaadaardig bedoelt - met uitzondering van het zwarte ras ?
er is niets verboden he

je mag doen waar je zin in hebt
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175344828
Ik vraag me af hoe Nattekat zichzelf zou schminken als hij wél de karikatuur van de zwarte man zou willen uitbeelden. :D
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 november 2017 @ 19:29:58 #15
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175344855
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 19:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit lijkt het fundamentele verschil tussen pro-pieten en anti-pieten.

Voor pro-pieten gaat de wereld alleen over wat je bij wet wel of niet mag. Voor anti-pieten maakt het wel uit hoe mensen over je denken.
Laat dat stomme idee nou beperkt zijn tot een heel marginaal groepje.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 november 2017 @ 19:31:04 #16
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175344886
quote:
10s.gif Op maandag 27 november 2017 19:28 schreef Kijkertje het volgende:
Ik vraag me af hoe Nattekat zichzelf zou schminken als hij wél de karikatuur van de zwarte man zou willen uitbeelden. :D


Zoiets.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175344887
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 19:29 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Laat dat stomme idee nou beperkt zijn tot een heel marginaal groepje.
Ik wens je veel succes in je verdere leven met deze houding.

Edit: oeps, sorry... my bad. Dat wens ik je helemaal niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175344889
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 19:29 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Laat dat stomme idee nou beperkt zijn tot een heel marginaal groepje.
Want de meerderheid heeft altijd gelijk :?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 november 2017 @ 19:31:55 #19
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175344910
quote:
10s.gif Op maandag 27 november 2017 19:31 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Want de meerderheid heeft altijd gelijk :?
Want jij hebt altijd gelijk :?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 november 2017 @ 19:32:34 #20
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175344929
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 19:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik wens je veel succes in je verdere leven met deze houding.

Edit: oeps, sorry... my bad. Dat wens ik je helemaal niet.
Zo lang ik niet in Amsterdam kom, komt het wel goed. Toch een kutstad gelukkig.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175344968
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 19:31 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Want jij hebt altijd gelijk :?
Eeeeehhh... ff denken.... O-)

nee :N

vreemde vraag wel :X
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175345037
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 19:32 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Zo lang ik niet in Amsterdam kom, komt het wel goed. Toch een kutstad gelukkig.
Leiden vind ik een prachtige stad. Daar heeft mijn mening over jou totaal geen invloed op.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Moderator / Redactie Sport maandag 27 november 2017 @ 19:38:21 #23
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175345093
quote:
6s.gif Op maandag 27 november 2017 19:36 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Leiden vind ik een prachtige stad. Daar heeft mijn mening over jou totaal geen invloed op.
En ik vind Amsterdam een kutstad om de cultuur daar. Hollandse nuchterheid is er ver te zoeken iig. Heeft weinig met de stad zelf te maken.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  maandag 27 november 2017 @ 19:39:02 #24
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_175345114
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 19:28 schreef sp3c het volgende:

[..]

er is niets verboden he

je mag doen waar je zin in hebt
Uiteraard maar waarom toch al die heisa ? Terwijl dat uitblijft als je een ander ras op de hak neemt.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_175345196
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 19:38 schreef Nattekat het volgende:

[..]

En ik vind Amsterdam een kutstad om de cultuur daar. Hollandse nuchterheid is er ver te zoeken iig. Heeft weinig met de stad zelf te maken.
De cultuur in Amsterdam is niet 'hollands' ?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')