abonnement Unibet Coolblue
  Boks-Chick zondag 26 november 2017 @ 19:02:44 #1
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_175323962
Ik heb in mijn huis alle gaskachels vervangen door een complete cv installatie.
Nu wil ik daar een zgn. slimme thermostaat op, maar ik hoef heul niet zo'n uberslimme die gelijk je hele stroom/gas verbruik van je hele huis monitort, en hij hoeft ook niet van mij te leren wanneer ik wel en niet thuis ben.
Dat laatste vooral ook niet omdat dat een mission impossible is met mijn aanwezigheid, en ik niet wil dat hij denkt dat ik weg ga wanneer ik juist net thuis kom enz en we dus samen constant ruzie hebben over de benodigde temperatuur :')

Wat ik wél graag wil is dit:
- via apparaat zelf en via app instelbaar
- een basisschema voor temperatuur instellen (overdag/nacht)
- wanneer ik naar huis toe ga van mijn werk, via een app de temperatuur hoger zetten zodat ik in een behaaglijk huis thuis kom
- en wanneer ik vergeten ben de temp. naar beneden te schroeven,dat via de app kunnen doen;

Dawast wel. En dan is het iets met bomen bos. Want al die slimme dingen zeggen zo heel veel meer te kunnen, en er staat niet bij of ik het uit kan zetten c.q. mogelijk is het niet te gebruiken.

Ik kom nu bij deze twee uit:

https://www.thermostaatst(...)yric-t6-bedraad.html

https://www.thermostaatst(...)osmart-advanced.html

Beiden zijn compatible met mijn ketel (Vaillant ecoTEC plus VHR NL 30-34/5-5 HR Combiketel)

De tweede vind ik mooier :P Qua functionaliteiten zijn ze nagenoeg hetzelfde. Behalve dan dat de tweede het contrast is aan te passen en hij scoort net een tikkie beter in z;n reviews.

Tips? Zie ik iets over het hoofd? Iets anders?

hellup? :@
lolwut
pi_175323993
Nefit Easy?
  Boks-Chick zondag 26 november 2017 @ 19:15:30 #3
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_175324174
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 19:04 schreef Hamzoef het volgende:
Nefit Easy
die werkt niet goed op niet-nefit ketels. De mijne is een vaillant.
lolwut
pi_175324432
De tweede heeft ook gewoon een webinterface, daardoor kan hij dus ook met windows, lunix of wat dan ook bediend worden.

Zelf zou ik ff controleren of ze in het donker altijd af te lezen zijn maar dat zal haast wel.
pi_175325573
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 19:02 schreef BrandX het volgende:
Ik heb in mijn huis alle gaskachels vervangen door een complete cv installatie.
Nu wil ik daar een zgn. slimme thermostaat op, maar ik hoef heul niet zo'n uberslimme die gelijk je hele stroom/gas verbruik van je hele huis monitort, en hij hoeft ook niet van mij te leren wanneer ik wel en niet thuis ben.
Dat laatste vooral ook niet omdat dat een mission impossible is met mijn aanwezigheid, en ik niet wil dat hij denkt dat ik weg ga wanneer ik juist net thuis kom enz en we dus samen constant ruzie hebben over de benodigde temperatuur :')

Wat ik wél graag wil is dit:
- via apparaat zelf en via app instelbaar
- een basisschema voor temperatuur instellen (overdag/nacht)
- wanneer ik naar huis toe ga van mijn werk, via een app de temperatuur hoger zetten zodat ik in een behaaglijk huis thuis kom
- en wanneer ik vergeten ben de temp. naar beneden te schroeven,dat via de app kunnen doen;

Dawast wel. En dan is het iets met bomen bos. Want al die slimme dingen zeggen zo heel veel meer te kunnen, en er staat niet bij of ik het uit kan zetten c.q. mogelijk is het niet te gebruiken.

Ik kom nu bij deze twee uit:

https://www.thermostaatst(...)yric-t6-bedraad.html

https://www.thermostaatst(...)osmart-advanced.html

Beiden zijn compatible met mijn ketel (Vaillant ecoTEC plus VHR NL 30-34/5-5 HR Combiketel)

De tweede vind ik mooier :P Qua functionaliteiten zijn ze nagenoeg hetzelfde. Behalve dan dat de tweede het contrast is aan te passen en hij scoort net een tikkie beter in z;n reviews.

Tips? Zie ik iets over het hoofd? Iets anders?

hellup? :@
Die thermosmart heb ik na 2 maanden ellende keihard teruggeschopt. Als het bedrijf de stekker uit de website trekt dan kun je er niets meer mee, het ding was veel ofline en ging een eigen leven leiden(2 uur van te voren langzaam opbouwen)
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator zondag 26 november 2017 @ 20:34:35 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175325732
Is een NEST thermostaat niet iets voor je ? Al heb ik zelf geen hands-on ervaring met slimme thermostaten. :)
  Boks-Chick zondag 26 november 2017 @ 21:13:27 #7
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_175326580
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 20:28 schreef halfway het volgende:

[..]

Die thermosmart heb ik na 2 maanden ellende keihard teruggeschopt. Als het bedrijf de stekker uit de website trekt dan kun je er niets meer mee, het ding was veel ofline en ging een eigen leven leiden(2 uur van te voren langzaam opbouwen)
:o ik lees gelijke ervaringen idd. Dus dat is een no go.

quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 20:34 schreef Vonkenboer het volgende:
Is een NEST thermostaat niet iets voor je ? Al heb ik zelf geen hands-on ervaring met slimme thermostaten. :)
die komt erg goed uit de reviews etc. Ik denk idd dat een NEST de beste keuze is.
lolwut
pi_175326863
nest of honeywell evohome idd
pi_175327380
Ik heb een Nest v3, bevalt prima en met beetje zoeken nieuw voor 150 te vinden.
pi_175329026
nest v2 hier, bevalt ook prima.
pi_175330923
Ik gebruik hier een Tado, eigenlijk wel naar tevredenheid.
  maandag 27 november 2017 @ 09:14:59 #13
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_175333042
quote:
Bijna alle negatieve beoordelingen zijn vanwege de modulatie-aansturing wat bij de introductie niet (goed) werkte maar daar hebben ze vorig jaar een update voor uitgebracht.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_175333264
quote:
14s.gif Op maandag 27 november 2017 09:14 schreef mstx het volgende:

[..]

Bijna alle negatieve beoordelingen zijn vanwege de modulatie-aansturing wat bij de introductie niet (goed) werkte maar daar hebben ze vorig jaar een update voor uitgebracht.
Ook het zelflerend vermogen is volgens enkelen matig.

En het werkt met een clouddienst?
pi_175333654
quote:
19s.gif Op zondag 26 november 2017 19:15 schreef BrandX het volgende:

[..]

die werkt niet goed op niet-nefit ketels. De mijne is een vaillant.
da's niet waar, wij hebben een Atag ketel en de Nefit Easy werkt perfect.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_175333688
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 09:32 schreef MaGNeT het volgende:
Ook het zelflerend vermogen is volgens enkelen matig.
Ik heb ook een nest, maar aangezien wij allebei compleet onregelmatig werken gaat dat ding zelf niks leren vrees ik. Wij draaien hem gewoon met de hand aan als we thuis zijn en met de hand uit als we weg gaan voor langere tijd.

Zal hendig goedkoper kunnen, maar dat is toch allemaal maar wisselgeld, ik vind het wel prima zo. Is ook snel warm hier in huis, dus laat gaan laat gaan.

Ergo: slimme thermostaten zijn te dom in onze situatie :P
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_175334436
quote:
7s.gif Op maandag 27 november 2017 09:59 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik heb ook een nest, maar aangezien wij allebei compleet onregelmatig werken gaat dat ding zelf niks leren vrees ik. Wij draaien hem gewoon met de hand aan als we thuis zijn en met de hand uit als we weg gaan voor langere tijd.

Zal hendig goedkoper kunnen, maar dat is toch allemaal maar wisselgeld, ik vind het wel prima zo. Is ook snel warm hier in huis, dus laat gaan laat gaan.

Ergo: slimme thermostaten zijn te dom in onze situatie :P
Ik heb de mogelijkheden voor mezelf ook onderzocht, 4 jaar terug, maar ben uiteindelijk toch met een eenvoudige klokthermostaat geëindigd.

Ik laat m'n CV 's door de week 's ochtends even 20 minuten stoken zodat ik niet bevries als ik de badkamer in stap.

Ga ik naar m'n werk, dan gaat hij vanzelf terug naar 16 graden en als ik vrij ben dan zet ik hem handmatig naar een comfortabele temperatuur.
's Avonds gaat hij dan vanzelf weer uit om 21:30u en dan koelt het langzaam af tot ik naar bed ga.

In het weekend gaat hij om 9:00 naar 19 graden, wil ik het warmer hebben dan draai ik dat er zelf bij. En 's avonds om 22:000 gaat hij weer naar 16 graden.

Met m'n grafieken erbij scheelde de klokthermostaat me gemiddeld al 120m3 gas op jaarbasis. Thermostaat was 2e hands (Marktplaats) dus dat was snel terugverdiend ;)

M'n CV staat overigens op 65 graden aanvoertemperatuur ipv 80 graden. Dat scheelt ook fors op de stookkosten.
pi_175334669
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 10:46 schreef MaGNeT het volgende:
Met m'n grafieken erbij scheelde de klokthermostaat me gemiddeld al 120m3 gas op jaarbasis.
En hoeveel euro is dat? :@
Sinds kort verhuisd naar een huis met gasaansluiting, dat had ik voorheen niet, want alles elektrisch.

:@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_175334687
quote:
5s.gif Op maandag 27 november 2017 10:58 schreef Geralt het volgende:

[..]

En hoeveel euro is dat? :@
Sinds kort verhuisd naar een huis met gasaansluiting, dat had ik voorheen niet, want alles elektrisch.

:@
Reken zo'n 65 cent per m3 gas.
pi_175334706
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 10:59 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Reken zo'n 65 cent per m3 gas.
Dat zou dan zo uit mn hoofd rond de 80 euro per jaar besparen.

Daar ga ik echt niet van wakker liggen hier :')
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_175334793
quote:
7s.gif Op maandag 27 november 2017 11:00 schreef Geralt het volgende:

[..]

Dat zou dan zo uit mn hoofd rond de 80 euro per jaar besparen.

Daar ga ik echt niet van wakker liggen hier :')
Nee, klopt, het is voor een deel ook het comfort.
Daarvoor had ik een simpele Honeywell thermostaat, als ik thuis kwam was het 15 of 16 graden en dan ben je al snel een uur later voor het een beetje lekker is op een regenachtige winterdag.

Nu kom ik thuis in een woning die 18-19 graden is en stel ik de gewenste temperatuur in als ik thuis ben.
Ook vergeet ik de thermostaat niet meer terug te draaien, dus je stookt niet onnodig lang.

Dus zowel wat besparing als comfort.



Met CV-tuning valt nog meer te besparen, de meeste CV's worden afgeleverd met "standaardinstellingen". Na wat experimenteren bleek dat mijn huis ook prima warm wordt met een aanvoertemperatuur van 65 graden ipv 80 graden, dus staat m'n CV al 6 jaar op die temperatuur. Uiteindelijk zit ik nu zo'n 300m3 lager dan in de eerste jaren dat ik hier woonde.

Het is ook een beetje de sport.
pi_175334991
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 11:05 schreef MaGNeT het volgende:
Na wat experimenteren bleek dat mijn huis ook prima warm wordt met een aanvoertemperatuur van 65 graden ipv 80 graden
Zijn dat dingen die je zelf in kan stellen? Ik hoef ook geen bijna kokend water uit de kraan eigenlijk :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_175335506
quote:
7s.gif Op maandag 27 november 2017 11:16 schreef Geralt het volgende:

[..]

Zijn dat dingen die je zelf in kan stellen? Ik hoef ook geen bijna kokend water uit de kraan eigenlijk :@
Ik heb de installatiehandleiding voor mijn ketel opgezocht.
Blijkt redelijk simpel in te stellen als je eenmaal weet waar het allemaal voor dient.

Gas besparen door middel van CV tuning deel II



Lager dan 65 graden aanvoer kon ik niet gaan in mijn jaren '70 hoekwoning. Dan krijg ik het op koude winterdagen niet snel meer warm. Maar de besparing is al fors.

En dat kokend water is bij mij nog steeds warm, dat is vermoedelijk een andere instelling :P
Maar ik vind het wel handig bij het koken, het water gaat dan al flink warm de pan in. Of ik dat nu met m'n gasfornuis verwarm of met m'n CV...

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-11-2017 11:49:58 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')