abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_175323098
quote:
15s.gif Op zondag 26 november 2017 18:02 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Je begrijpt blijkbaar niet dat je niet gereisd hoeft te hebben om te begrijpen wat stereotypen zijn.
Ik denk dat je dat wel moet doen en het anders niet kan begrijpen.
pi_175323109
quote:
10s.gif Op zondag 26 november 2017 18:11 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dit is dan ook niet een heel negatief/ racistisch stereotype, hooguit wat oubollig. :)
En dat vind ik dus van ZP, wist jij dat alleen vrijgekochte of vrijgevochten slaven sieraden mochten dragen? Als er dus al een negerkarikatuur in wil zien, dan zijn die gouden oorringen juist een symbool tegen slavernij :)

Daarbij had blackface geen rood aangezette lippen maar lieten ze in die tijd juist een wit randje 'open'.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175323136
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 18:17 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik denk dat je dat wel moet doen en het anders niet kan begrijpen.
Met enige kennis van geschiedenis kom je een heel eind. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175323176
quote:
10s.gif Op zondag 26 november 2017 18:14 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

En tulpen komen oorspronkelijk uit Turkije! }:|
Dat is ook onzin.
pi_175323205
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 18:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Met enige kennis van geschiedenis kom je een heel eind. ;)
Daar ontbreekt het mij niet aan.
pi_175323213
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 18:18 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

En dat vind ik dus van ZP, wist jij dat alleen vrijgekochte of vrijgevochten slaven sieraden mochten dragen? Als er dus al een negerkarikatuur in wil zien, dan zijn die gouden oorringen juist een symbool tegen slavernij :)

Daarbij had blackface geen rood aangezette lippen maar lieten ze in die tijd juist een wit randje 'open'.
Het is niet dat ik het stereotype verzonnen heb he? Het bestaat al heel lang. En ja er zit variatie in naast de hoofdkenmerken.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175323219
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 18:20 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat is ook onzin.
Het verspreidingsgebied is wel iets groter, maar in essentie klopt dat wel.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175323238
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 18:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het verspreidingsgebied is wel iets groter, maar in essentie klopt dat wel.
Dat kreeg ik niet op school dan.
pi_175323258
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 18:23 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat kreeg ik niet op school dan.
Ach ja, er zijn veel dingen die je niet op school leert. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175323263
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 18:20 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat is ook onzin.
Nietes! :6
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175323269
quote:
6s.gif Op zondag 26 november 2017 18:22 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het is niet dat ik het stereotype verzonnen heb he? Het bestaat al heel lang. En ja er zit variatie in naast de hoofdkenmerken.
FDe laatste zin klopt niet eens. Wat is er mis met zwarte mensen. Kun ji afrikaans dansen?
pi_175323288
quote:
6s.gif Op zondag 26 november 2017 18:22 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het is niet dat ik het stereotype verzonnen heb he? Het bestaat al heel lang. En ja er zit variatie in naast de hoofdkenmerken.
Piet voldoet aan letterlijk 2 kenmerken, kroeshaar of donker haar :)
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175323361
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 18:26 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Piet voldoet aan letterlijk 2 kenmerken, kroeshaar of donker haar :)
Zo'n stereotype moet natuurlijk wel een link hebben naar wat er negatief aan was in het verleden. In dit geval racisme/ slavernij. Zwarte Piet is gebaseerd op het uiterlijk van een neger en dat is aantoonbaar.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175323425
quote:
6s.gif Op zondag 26 november 2017 18:29 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Zo'n stereotype moet natuurlijk wel een link hebben naar wat er negatief aan was in het verleden. In dit geval racisme/ slavernij. Zwarte Piet is gebaseerd op het uiterlijk van een neger en dat is aantoonbaar.
Misschien maar dus? Is het dan automatisch een link met slavernij? Is trouwens slavernij niet altijd verboden geweest hier in de polders?

Hebben hier ooit groepen negerslaven rond gelopen, ik dacht het niet. Dus dan hoe kan n stereotype gebasseerd zijn op iets wat de bevolking nog nooit gezien heeft?
pi_175323432
quote:
6s.gif Op zondag 26 november 2017 18:29 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Zwarte Piet is gebaseerd op het uiterlijk van een neger en dat is aantoonbaar.
Voor jou misschien, dat jij het zegt en vindt, maakt het nog niet waar.

Niemand is zo zwart als Pieterbaas. En er valt simpelweg niet meer te achterhalen wat de daadwerkelijke oorsprong is geweest, teveel verhalen die elkaar tegenspreken, teveel mensen die verschillende dingen beweren. Als mensen een 'neger' in Piet zien, moeten ze misschien eerst naar zichzelf kijken.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175323499
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 18:32 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Misschien maar dus? Is het dan automatisch een link met slavernij? Is trouwens slavernij niet altijd verboden geweest in Nederland?
Slavernij was één van de uitwassen die voortkwam uit een racistisch superioriteitsgedachte. En ja officieel verboden, maar dat hield nog niet in dat zwarte bediendes in Nederland werkelijk 'vrij' waren. Het rechtssysteem was toendertijd veel meer gebaseerd op klassen. Hoe hoger de klasse, hoe meer rechten.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175323530
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 18:32 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Is trouwens slavernij niet altijd verboden geweest hier in de polders?
Niet om dit nou direct af te schieten, maar hoe kom je hier eigenlijk bij?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175323531
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 18:33 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Voor jou misschien, dat jij het zegt en vindt, maakt het nog niet waar.

Niemand is zo zwart als Pieterbaas. En er valt simpelweg niet meer te achterhalen wat de daadwerkelijke oorsprong is geweest, teveel verhalen die elkaar tegenspreken, teveel mensen die verschillende dingen beweren. Als mensen een 'neger' in Piet zien, moeten ze misschien eerst naar zichzelf kijken.
Pff het stereotype is zo zwart omdat alle kenmerken overdreven worden. Hoe zwarter, hoe minderwaardiger was toen de gedachtegang.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175323559
quote:
6s.gif Op zondag 26 november 2017 18:35 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Slavernij was één van de uitwassen die voortkwam uit een racistisch superioriteitsgedachte. En ja officieel verboden, maar dat hield nog niet in dat zwarte bediendes in Nederland werkelijk 'vrij' waren. Het rechtssysteem was toendertijd veel meer gebaseerd op klassen. Hoe hoger de klasse, hoe meer rechten.
En wie hadden die zwarte bediendes? Enkele Portugezen (en hebben we het hier over maximaal tientallen) in Amsterdam tijdens n tijdspane van hoogstens n eeuw, maar zoals je zegt is dat geen slaaf. Bediende is ook nog beter dan horige als je het mij vraagt.
pi_175323560
quote:
15s.gif Op zondag 26 november 2017 18:37 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Pff het stereotype is zo zwart omdat alle kenmerken overdreven worden. Hoe zwarter, hoe minderwaardiger was toen de gedachtegang.
Alle kenmerken nog wel.

Dus Piet heeft nu standaard een grote gok, of zo?

En bron van dat 'hoe zwarter, hoe minderwaardiger'?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175323567
quote:
10s.gif Op zondag 26 november 2017 18:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Niet om dit nou direct af te schieten, maar hoe kom je hier eigenlijk bij?
Herinneringen uit mn studie geschiedenis aan de rug.

Het is eigenlijk wel een sterk argument tegen de link tussen piet en slaaf, want er zijn in Nederland geen negerslaven geweest.

En vroegah was er geen tv, internet of kranten met plaatjes. Dus ja hoe kan men aan slaven gedacht hebben?

[ Bericht 10% gewijzigd door WodanIsGroot op 26-11-2017 18:44:41 ]
pi_175323588
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 18:38 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Alle kenmerken nog wel.

Dus Piet heeft nu standaard een grote gok, of zo?

En bron van dat 'hoe zwarter, hoe minderwaardiger'?
Zal ik een keer opzoeken, maar nu niet. Hou het even weer voor gezien, ben er al weer veel te lang mee bezig en heb honger :D
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175323720
quote:
14s.gif Op zondag 26 november 2017 18:40 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Zal ik een keer opzoeken, maar nu niet. Hou het even weer voor gezien, ben er al weer veel te lang mee bezig en heb honger :D
Eet smakelijk :)
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175323723
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 18:39 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Herinneringen uit mn studie geschiedenis aan de rug.

Het is eigenlijk wel een sterk argument tegen de link tussen piet en slaaf, want er zijn in Nederland geen negerslaven geweest.

En vroegah was er geen tv, internet of kranten met plaatjes. Dus ja hoe kan men aan slaven gedacht hebben?
Nog even: uit documenten blijkt dat zwarten in rechtsgeschillen bijv. gewoon als 'slaaf' aangeduid konden worden.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175323730
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 18:48 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Eet smakelijk :)
Thanks, echt weg nu. ;)
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')