abonnement Unibet Coolblue
pi_176171894
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 december 2017 23:31 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Weet niet of het nu anders is, maar bij CNN was iig erg lang de enige berichtgeving over pro government rallies daar.
Interessant. Waar hoorde je die kritiek?
pi_176171969
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2017 23:31 schreef DeParo het volgende:

[..]

Interessant. Waar hoorde je die kritiek?
Google of zoek op twitter maar even naar Iran + CNN
pi_176171991
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 december 2017 23:33 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Google of zoek op twitter maar even naar Iran + CNN
En wat vind je zelf.
pi_176172039
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2017 23:33 schreef DeParo het volgende:

[..]

En wat vind je zelf.
Ik hoop dat het volk van Iran wordt bevrijd van die achterlijk conservatieve regering.
pi_176173387
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 december 2017 23:34 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Ik hoop dat het volk van Iran wordt bevrijd van die achterlijk conservatieve regering.
Klopt.
pi_176176349
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 december 2017 23:31 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Weet niet of het nu anders is, maar bij CNN was iig erg lang de enige berichtgeving over pro government rallies daar.
Nee.
Met extra vezels!
pi_176177249
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 00:54 schreef Volkorenbrood het volgende:

[..]

Nee.
Hoezo?
pi_176177617
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 01:12 schreef DeParo het volgende:

[..]

Hoezo?
Kom nou, gaan we nou serieus doen alsof CNN pro Ayatollah-regering is?

Heb je de afgelopen jaren CNN gekeken ?

Dit is helemaal geen links-rechts splijtzwam.

Ik weet dat je sinds het Jeruzalem-besluit verliefd bent op Trump, maar dit soort Alt-right geneuzel over CNN zou je je verre van moeten houden.
Met extra vezels!
pi_176178075
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 december 2017 23:34 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Ik hoop dat het volk van Iran wordt bevrijd van die achterlijk conservatieve regering.
Laat ze dan wel zichzelf bevrijden. Een Regime change door de VS of Saoedi's lijkt me een matig plan.
pi_176178449
quote:
9s.gif Op zondag 31 december 2017 01:20 schreef Volkorenbrood het volgende:

[..]

Kom nou, gaan we nou serieus doen alsof CNN pro Ayatollah-regering is?

Heb je de afgelopen jaren CNN gekeken ?

Dit is helemaal geen links-rechts splijtzwam.

Ik weet dat je sinds het Jeruzalem-besluit verliefd bent op Trump, maar dit soort Alt-right geneuzel over CNN zou je je verre van moeten houden.
Ik vraag je slechts je mening wat van argumentatie te voorzien. Het was geen oordeel. Neemt niet weg dat CNN natuurlijk wel behoorlijk cosmopolitisch-links is te noemen.
pi_176185680
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 01:40 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik vraag je slechts je mening wat van argumentatie te voorzien. Het was geen oordeel. Neemt niet weg dat CNN natuurlijk wel behoorlijk cosmopolitisch-links is te noemen.
Neuh.

CNN is gewoon midden en vertelt het Amerikaanse standpunt.

Dat ze nu links lijken omdat er een alt-right figuur de scepter zwaait verandert daar weinig aan.

Daarbij zijn zowel links als rechts anti Iraanse regering. Dat is helemaal geen splijtzwam. Obama had precies dezelfde uitspraken gedaan en Obama heeft het VISA waiver systeem ingevoerd.

Laat je liefde voor Trump sinds het Jeruzalem-besluit de discussie niet vertroebelen. Je oordeel over CNN is verre van juist. ;)
Met extra vezels!
pi_176187670
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2017 22:17 schreef DeParo het volgende:

[..]

Kan je de demonstraties momenteel in Iran duiden?
Eerlijk gezegd heeft het me behoorlijk verrast, ik dacht dat er momenteel een sterke pat-situatie en status quo bestond tussen de hervormingsgezinde en religieus-conservatieve krachten bestond en geen van beide partijen wat te winnen zou hebben met zulk een opstand...

An sich was geo-politiek en qua strategische positie van Iran het afgelopen jaar juist erg succesvol gelopen en bijna al hun posities waren versterkt (Al-assad in Iran gebleven en soenitische troepen daar aan het verliezen, Bij de Astana-onderhandelingen vormen Rusland, Turkije en Iran een redelijk gesloten blok tegen westers onvermogen en twijfelachtigheid; ook in Irak staan de Sjiieten er sterker voor (maar lijkt er enige distantie tussen de machtige leiders daar en steun uit Iran, Irak lijkt enigszins op distantie van Iran te gaan), in Saudi Arabie is ´ enige onrust, en heeft in Yemen een instabiliteit in hun flank)

Dat het nu toch opkomt zie ik voorlopig niet echt als hoopvol, ik vrees eerder dat het voortkomt uit het 'verlies' van hoop bij bepaalde delen van de stadsbevolking dat de hervormingsagenda werking heeft en verder kan gaan.
De grond zal vooral ook zijn dat buitenlandse successen geen vervolg hebben in het binnenland en invloed op de economie:
Ik acht de kans ook best aanwezig dat dat eerder ook erg negatief is voor de hervormers, en een splijting in hun basis kan opleveren, tussen bepaalde radicale delen van de stedelijke bevolking en een meestal groter en breder deel van de rest van de Iraanse bevolking.

De kans is erg groot dat dit hard neergeslagen gaat worden en vervolgens tot een nieuwe vervolgingsgolf gaat leiden en de macht van de religieuzen versterkt.

Vanmiddag hoop ik een Iraanse vriend te treffen en mogelijk dat het onderwerp ook op die onrusten komt (al is het met m'n Iraanse kennissen wel vaker dat juist als het polariserend wordt ze heel sterk politieke discussies en duidelijk uitspraken liever vermijden, zeker als het over Iraanse binnenlandse ontwikkelingen gaat)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_176190060
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 11:56 schreef Volkorenbrood het volgende:

[..]

Neuh.

CNN is gewoon midden en vertelt het Amerikaanse standpunt.
Huh? Sinds wanneer? Dat is helemaal niet het doel van CNN.....

quote:
Dat ze nu links lijken omdat er een alt-right figuur de scepter zwaait verandert daar weinig aan.
Ik ben links. CNN is kosmopolitisch links. Dat zijn twee andere zaken en dat was voor Trump ook al. Overigens denk ik niet dat Trump zelf alt-right is overigens.

quote:
Daarbij zijn zowel links als rechts anti Iraanse regering. Dat is helemaal geen splijtzwam. Obama had precies dezelfde uitspraken gedaan en Obama heeft het VISA waiver systeem ingevoerd.
Even ervan uitgaan dat de Democraten links zouden zijn, die hebben baat bij positief nieuws over Iran ivm het nucleaire akkoord, dat vergt een stabiele partner die vaart bij eem positieve rol in de regio en jegens de eigen bevolking.

quote:
Laat je liefde voor Trump sinds het Jeruzalem-besluit de discussie niet vertroebelen. Je oordeel over CNN is verre van juist. ;)
Welk oordeel? Je doet veel aannames in deze discussie toch enigszins jammer
pi_176190086
quote:
Geef maar een samenvatting in je eigen woorden aub.
pi_176190314
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 12:48 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd heeft het me behoorlijk verrast, ik dacht dat er momenteel een sterke pat-situatie en status quo bestond tussen de hervormingsgezinde en religieus-conservatieve krachten bestond en geen van beide partijen wat te winnen zou hebben met zulk een opstand...

An sich was geo-politiek en qua strategische positie van Iran het afgelopen jaar juist erg succesvol gelopen en bijna al hun posities waren versterkt (Al-assad in Iran gebleven en soenitische troepen daar aan het verliezen, Bij de Astana-onderhandelingen vormen Rusland, Turkije en Iran een redelijk gesloten blok tegen westers onvermogen en twijfelachtigheid; ook in Irak staan de Sjiieten er sterker voor (maar lijkt er enige distantie tussen de machtige leiders daar en steun uit Iran, Irak lijkt enigszins op distantie van Iran te gaan), in Saudi Arabie is ´ enige onrust, en heeft in Yemen een instabiliteit in hun flank)

Dat het nu toch opkomt zie ik voorlopig niet echt als hoopvol, ik vrees eerder dat het voortkomt uit het 'verlies' van hoop bij bepaalde delen van de stadsbevolking dat de hervormingsagenda werking heeft en verder kan gaan.
De grond zal vooral ook zijn dat buitenlandse successen geen vervolg hebben in het binnenland en invloed op de economie:
Ik acht de kans ook best aanwezig dat dat eerder ook erg negatief is voor de hervormers, en een splijting in hun basis kan opleveren, tussen bepaalde radicale delen van de stedelijke bevolking en een meestal groter en breder deel van de rest van de Iraanse bevolking.

De kans is erg groot dat dit hard neergeslagen gaat worden en vervolgens tot een nieuwe vervolgingsgolf gaat leiden en de macht van de religieuzen versterkt.

Vanmiddag hoop ik een Iraanse vriend te treffen en mogelijk dat het onderwerp ook op die onrusten komt (al is het met m'n Iraanse kennissen wel vaker dat juist als het polariserend wordt ze heel sterk politieke discussies en duidelijk uitspraken liever vermijden, zeker als het over Iraanse binnenlandse ontwikkelingen gaat)
Je regionale analyse klopt, Iran heeft zich sterk gepositioneerd, maar er kwamen al enige tijd berichten uit Iran dat vrijgekomen geld opging aan corruptie, de IRG, en het leger (samenhang tussen deze punten). Bovendien lees ik dat veel Azerii en Koerden nu ook devstraat opgaan, veelal in het Noorden, wat wel in contrast staat met eerdere protesten waar het vooral tot Teheran beperkt bleef. Ik vermoed dat dit wel groot kan zijn denk je niet dan er?
pi_176191441
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 13:55 schreef DeParo het volgende:

[..]

Geef maar een samenvatting in je eigen woorden aub.
Ga ik niet doen. :)
Met extra vezels!
pi_176191684
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 14:35 schreef Volkorenbrood het volgende:

[..]

Ga ik niet doen. :)
Post dan geen video's.
pi_176192151
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 14:42 schreef DeParo het volgende:

[..]

Post dan geen video's.
Dat maak ik zelf wel uit.

Ik ben daarnaast ook voorstander van uitleg bij video’s, maar deze spreekt waf mij betreft voor zich.

Daarnaast is je eisende/belerende toon natuurlijk hier de doorslaggevende factor voor mij om geen uitleg te posten.

Nu graag weer ontopic.
Met extra vezels!
pi_176192194
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 14:54 schreef Volkorenbrood het volgende:

[..]

Dat maak ik zelf wel uit.

Ik ben daarnaast ook voorstander van uitleg bij video’s, maar deze spreekt waf mij betreft voor zich.

Daarnaast is je eisende/belerende toon natuurlijk hier de doorslaggevende factor voor mij om geen uitleg te posten.

Nu graag weer ontopic.
Ik vind video's geen meerwaarde hebben met uitzonderig van ruw materiaal.
pi_176192433
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 13:55 schreef DeParo het volgende:

[..]

Huh? Sinds wanneer? Dat is helemaal niet het doel van CNN.....

Natuurlijk is dat niet het doel.

Maar ze zullen nooit volledig los zijn van het Amerikaanse vertoog. Net als RT dat niet kan zijn van de Russische en BBC van de Britse.

Alledrie zullen ze echter onafhankelijkheid claimen.

quote:
Ik ben links. CNN is kosmopolitisch links.
CNN is niet links maar centrum.
Daarnaast is het “ik ben links dus als ik iets kritisch zeg over links dan is het waar” voor mij het meest vermoeiende argument van 2017.

Welk label je aan jezelf denkt te hangen is totaal irrelevant voor deze discussie.


quote:
Dat zijn twee andere zaken en dat was voor Trump ook al. Overigens denk ik niet dat Trump zelf alt-right is overigens.

Dat heeft te maken met de onzin-gedachte dat de “links??” (De democraten bedoel je er schijnbaar mee) zoete broodjes zou bakken met de Iraanse regering.

Dat is gewoon verre van waar. Hillary Clinton heeft ook meerdere malen gedreigd met militaire acties richting Iran.

quote:
Even ervan uitgaan dat de Democraten links zouden zijn, die hebben baat bij positief nieuws over Iran ivm het nucleaire akkoord, dat vergt een stabiele partner die vaart bij eem positieve rol in de regio en jegens de eigen bevolking.

Het enige verschil tussen Republikeinen en Democraten inzake Iran is dat Democraten het (voorlopig..) niet aan gort willen bombarderen.

Verder zijn ze beide erg negatief richting de overheid daar. Obama’s deal is ook steeds uitgelegd als het neutraliseren van het nucleaire gevaar van het vijandige bewind daar, niet als dat ze beste vrienden met Iran willen zijn en hen als partner zien in de regio.

Ze zien Saudi-Arabië als partner daar. Obama ook. Trump ook. Clinton ook.


CNN is in de geschiedenis altijd zeer kritisch en negatief richting de Iraanse regering geweest, passend bij het Amerikaanse vertoog.

CNN is niet links. Ze zitten in het midden tussen Republikeinen en Democraten.
Als je de video had gekeken was het wellicht iets duidelijker geweest.

MSNBC heeft bijvoorbeeld wel een duidelijke voorkeur richting de democraten.
Met extra vezels!
pi_176192456
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 14:55 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik vind video's geen meerwaarde hebben met uitzonderig van ruw materiaal.
Dan kijk je het niet. ;)
Met extra vezels!
pi_176193144
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 15:03 schreef Volkorenbrood het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat niet het doel.

Maar ze zullen nooit volledig los zijn van het Amerikaanse vertoog. Net als RT dat niet kan zijn van de Russische en BBC van de Britse.

Alledrie zullen ze echter onafhankelijkheid claimen.
BBC is een staatsomroep.
RT is een propagandazender die zich voordoet als onafhankelijk.
CNN is een private zender die zich nooit anders heeft voorgedaan dan een eigen geluid uit te zenden, daar mag je mee eens zijn of niet, maar het bijna een verkapte staatszender noemen gaat wel erg ver.

[..]

quote:
CNN is niet links maar centrum.
Daarnaast is het “ik ben links dus als ik iets kritisch zeg over links dan is het waar” voor mij het meest vermoeiende argument van 2017.
Lezen is niet je sterkste punt. Ik zei dat ik weliswaar links ben maar CNN niet want die zijn kosmopolitisch links. Iets heel anders.

quote:
Welk label je aan jezelf denkt te hangen is totaal irrelevant voor deze discussie.
Voor jou misschien maar CNN wordt vaak links genoemd, ik ben links, maar hun links is het mijne niet, dat is voor een Nederlands perspectief vrij relevant om te vermelden.

[..]

quote:
Dat heeft te maken met de onzin-gedachte dat de “links??” (De democraten bedoel je er schijnbaar mee) zoete broodjes zou bakken met de Iraanse regering.
En waarom zou dat onzin zijn? Samen met Qatar hebben ze aardig gedeelde belangen in stabiliteit in Iran of wad je dat niet opgevallen?

quote:
Dat is gewoon verre van waar. Hillary Clinton heeft ook meerdere malen gedreigd met militaire acties richting Iran.
Deed ze het dan ook toen het er om ging? De aanleiding en rechtvaardiging had ze? Uiteindelijk werd de Qatar-lijn gekozen met vooralsnog destatreuze gevolgen voor de Democraten zelf ironisch genoeg.

[..]

quote:
Het enige verschil tussen Republikeinen en Democraten inzake Iran is dat Democraten het (voorlopig..) niet aan gort willen bombarderen.
Nee. Het verschil in grote lijnen is dat de Republikeinen graag een revolutionaire wisseling van de wacht en dus macht zien en de Democraten zich er voorlopig bij neer hebben gelegd dat dit regime nog echt te veranderen is verder.

quote:
Verder zijn ze beide erg negatief richting de overheid daar. Obama’s deal is ook steeds uitgelegd als het neutraliseren van het nucleaire gevaar van het vijandige bewind daar, niet als dat ze beste vrienden met Iran willen zijn en hen als partner zien in de regio.
Denk je dat de deal er zou zijn gekomen als hij had gezegd meteen beste vriendjes te worden?

quote:
Ze zien Saudi-Arabië als partner daar. Obama ook. Trump ook. Clinton ook.
Je hebt wat gemist want Saudi-Arabue werd juist klein gehouden onder Obama en Clinton. De Qatar-lij werd gekozen. Met het aantreden van Trump heeft juist KSA weer de dominante positie ingenomen in deze.


quote:
CNN is in de geschiedenis altijd zeer kritisch en negatief richting de Iraanse regering geweest, passend bij het Amerikaanse vertoog.
Voorbeelden?

quote:
CNN is niet links. Ze zitten in het midden tussen Republikeinen en Democraten.
Als je de video had gekeken was het wellicht iets duidelijker geweest.
De video ging o.a. over Trump. Je doet bij voorbaat de aanname dat mijn mening over CNN is beinvloed door zijn presidentschap. Hen he nou echt geen probleem met zo'n ongefundeerde aanname. Overigens is CNN kosmopolitisch links en sterk gelieerd aan de neoliberale Democraten.

quote:
MSNBC heeft bijvoorbeeld wel een duidelijke voorkeur richting de democraten.
Kijk ik niet. En overigens niet omdat ze pro-Democraten zouden zijn mocht je dat alweer denken waarschijnlijk al.
pi_176193156
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 15:04 schreef Volkorenbrood het volgende:

[..]

Dan kijk je het niet. ;)
Post het dan niet zeg.
pi_176196188
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 15:23 schreef DeParo het volgende:

[..]

Post het dan niet zeg.
Het zal je verbazen dat er meer mensen dan jij zijn op de wereld wellicht.

Die kunnen het nog bekijken. :)
Met extra vezels!
pi_176196290


Even weer onze bondgenoten erbij halen, aangezien we altijd zoveel schijnen te geven om de het volk, maar alleen als ze onze geopolitieke belangen in de weg staan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Volkorenbrood op 31-12-2017 17:10:14 ]
Met extra vezels!
pi_176196705
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 15:22 schreef DeParo het volgende:

[..]

BBC is een staatsomroep.
RT is een propagandazender die zich voordoet als onafhankelijk.
CNN is een private zender die zich nooit anders heeft voorgedaan dan een eigen geluid uit te zenden, daar mag je mee eens zijn of niet, maar het bijna een verkapte staatszender noemen gaat wel erg ver.

Je kunt iets niet bijna doen. Ik heb CNN geen staatszender genoemd. Dat is dus een stropop.

Dat CNN gewoon binnen het Amerikaanse vertoog blijft is verder voor niemand iets nieuws.

quote:
Lezen is niet je sterkste punt. Ik zei dat ik weliswaar links ben maar CNN niet want die zijn kosmopolitisch links. Iets heel anders.

Ah, jij bent nationaal-sociaal ofzo?

quote:
Voor jou misschien maar CNN wordt vaak links genoemd, ik ben links, maar hun links is het mijne niet, dat is voor een Nederlands perspectief vrij relevant om te vermelden.

CNN wordt ook heel vaak rechts en neo-liberaal genoemd.

Als je de video bekijkt zul je ze snappen dat iets wat tegen Trump is niet automatisch links. Of “kosmopolitisch links”. ( :') )

Dat is alleen zo in het alt-right universum.


quote:
En waarom zou dat onzin zijn? Samen met Qatar hebben ze aardig gedeelde belangen in stabiliteit in Iran of wad je dat niet opgevallen?

“Of was dat je niet opgevallen?” is je bewijsvoering hiervoor?

Goed verhaal.

Maar jij bent dus voor verdere destabilisering daar? Alles moet natuurlijk wijken voor een bepaald land in jouw optiek.

Prima. Maar kom niet met dat neppe zogenaamd sympathieke verhaal dat je links bent en om het volk daar gaat. Want dan kun je beter in SA beginnen.

Je wil dus gewoon dat Iran destabiliseert.

quote:
Deed ze het dan ook toen het er om ging? De aanleiding en rechtvaardiging had ze? Uiteindelijk werd de Qatar-lijn gekozen met vooralsnog destatreuze gevolgen voor de Democraten zelf ironisch genoeg.

Die scheiding is een gemaakte scheiding om gewoon even een boeman aan te kunnen wijzen.

SA en Qatar hebben in the end 99% overlappende belangen.

Gelukkig is de SA lijn met wereldwijd verspreiding van wahabisme, terrorisme, destabiliseren in Syrië, bombardementen op burgers in Jemen allemaal heel sympathiek.

quote:
Nee. Het verschil in grote lijnen is dat de Republikeinen graag een revolutionaire wisseling van de wacht en dus macht zien en de Democraten zich er voorlopig bij neer hebben gelegd dat dit regime nog echt te veranderen is verder.

Doe jij ooit aan bronvermelding of zeg je alles gewoon op gevoel?


quote:
Denk je dat de deal er zou zijn gekomen als hij had gezegd meteen beste vriendjes te worden?

:')

quote:
Je hebt wat gemist want Saudi-Arabue werd juist klein gehouden onder Obama en Clinton. De Qatar-lij werd gekozen. Met het aantreden van Trump heeft juist KSA weer de dominante positie ingenomen in deze.

Jouw hekel aan Iran lijkt zo groot dat je constant SA lijkt te verdedigen, terwijl juist daar een regime zit dat eigenlijk alleen goed is voor de wapenindustrie en verder totaal niet in belang van de gemiddelde burger in Europa.

quote:
Voorbeelden?
Google CNN + Iran + opression + human rights.

Weet je zelf ook wel. Je doet alsof het PressTv is.

quote:
De video ging o.a. over Trump. Je doet bij voorbaat de aanname dat mijn mening over CNN is beinvloed door zijn presidentschap. Hen he nou echt geen probleem met zo'n ongefundeerde aanname. Overigens is CNN kosmopolitisch links en sterk gelieerd aan de neoliberale Democraten.

Nee CNN is gewoon centrum. Ze zijn inderdaad niet alt-right op sociale issues. Dat is niet “kosmpolitisch links”.

Leg eens uit wat het verschil is tussen jouw geweldige links en het verschrikkelijke “kosmopolitische” links van CNN.


quote:
Kijk ik niet. En overigens niet omdat ze pro-Democraten zouden zijn mocht je dat alweer denken waarschijnlijk al.
Hebben ze iets gemeens over Netanyahu gezegd? ;(
Met extra vezels!
pi_176199002
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 17:09 schreef Volkorenbrood het volgende:

[..]

Je kunt iets niet bijna doen. Ik heb CNN geen staatszender genoemd. Dat is dus een stropop.

Dat CNN gewoon binnen het Amerikaanse vertoog blijft is verder voor niemand iets nieuws.
Je vergelijkt het met (verkapte) staatszenders dus zoek de 'stropop' eerst eens bij jezelf.

[..]

quote:
Ah, jij bent nationaal-sociaal ofzo?
Nee. Traditioneel Sociaal-Democraat.

[..]

quote:
CNN wordt ook heel vaak rechts en neo-liberaal genoemd.
Kosmopolitisch links kan je ook die manier zien en uitleggen.

quote:
Als je de video bekijkt zul je ze snappen dat iets wat tegen Trump is niet automatisch links. Of “kosmopolitisch links”. ( :') )

Dat is alleen zo in het alt-right universum.
Trump heeft niks met deze discussie te maken, jij sleept hem erbij, ik niet.

[..]

quote:
"Of was dat je niet opgevallen?” is je bewijsvoering hiervoor?

Goed verhaal.
Qatar is de enige Arabische staat die onder Clinton-protectie heeft gedijt bij een onafhankelijke koers los van de Arabische samenwerkingsverbanden. Onderdeel daarvan was samenwerken met zowel genatigde als radicale groepen maar ook Soennietische en Sjiitische groepen. Qatar kreeg onvoorwaardelijke Amerikaanse steun als een soort tussenpersoon maar ook om de regio naar eigen inzicht te beinvloeden. Relatief Goede relaties met Iran waren daar onderdeel van maar dat stootte tegen het zere been van andere Arabische staten zeker toen Iran zich meer direct met gebeurtenissen in de regio begon te ontmoeten. Qatar en Amerika hadden daar alleen baat bij als er een status quo was, een machtsbalans, ook in Iran.


quote:
Maar jij bent dus voor verdere destabilisering daar? Alles moet natuurlijk wijken voor een bepaald land in jouw optiek.
Met een machtwisseling in Iran bedoel je? Zou dat echt een probleem voor je zijn dan?

quote:
Prima. Maar kom niet met dat neppe zogenaamd sympathieke verhaal dat je links bent en om het volk daar gaat. Want dan kun je beter in SA beginnen.
Een aaneenrijging van persoonlijke aanvallen. Omdat ik Israel steun in bepaalde opzichten ben ik een Trump-aanhanger? Alt right fan? Zijn mijn linkse sympathieen niet oprecht? Gaat het mij nooit om de lokale bevolking? Alleen maar om Israel? Over ongefundeerd nepnieuws gesproken zeg.

quote:
Je wil dus gewoon dat Iran destabiliseert.
Ik zou graag een machtwisseling zien waarbij het Islamitische regime afstand neemt van politieke macht in grote mate. Hoeft het land niet voor te destabiliseren verder.

[..]

quote:
Die scheiding is een gemaakte scheiding om gewoon even een boeman aan te kunnen wijzen.

SA en Qatar hebben in the end 99% overlappende belangen.
Was alles behalve klein. KSA kon Qatar pas op zijn plaats wijzen net Trump aan de macht. Egypte kon dat pas doen met Trump. Jordanie en het VAE idem. Qatar had zich met een heleboel zaken op eigen houtje lopen bemoeien en dat waren alles behalve kleine verschillen.

quote:
Gelukkig is de SA lijn met wereldwijd verspreiding van wahabisme, terrorisme, destabiliseren in Syrië, bombardementen op burgers in Jemen allemaal heel sympathiek.
Dat was de oude KSA lijn tot bepaalde hoogte.

[..]

quote:
Doe jij ooit aan bronvermelding of zeg je alles gewoon op gevoel?
Op eigen autoriteit. Voel je vrij om mijn inzicht met bronnen aan te vallen.

[..]

:')

[..]

quote:
Jouw hekel aan Iran lijkt zo groot dat je constant SA lijkt te verdedigen, terwijl juist daar een regime zit dat eigenlijk alleen goed is voor de wapenindustrie en verder totaal niet in belang van de gemiddelde burger in Europa.
Mijn hekel nog wel. Het is mijn mening dat het voor iedereen in Europa beter zou zijn een front te vormen tegen het huidige Iraanse regime en bij succes gebruik te maken van de relatieg lage olieprijzen om druk te zetten op KSA op den duur.

[..]

quote:
Google CNN + Iran + opression + human rights.

Weet je zelf ook wel. Je doet alsof het PressTv is.
Ah nou ik zie op Google niet zo snel wat jouw mening kracht bij zou zetten maar wellicht dat je eerst kan onderbouwen hoe ik CNN met Presstv vergelijk in dit gesprek.

[..]

quote:
Nee CNN is gewoon centrum. Ze zijn inderdaad niet alt-right op sociale issues. Dat is niet “kosmpolitisch links”.

Leg eens uit wat het verschil is tussen jouw geweldige links en het verschrikkelijke “kosmopolitische” links van CNN.
Zeer eenvoudig. Kosmopolitisch links gaat uit van een elitair wereldbeeld waarin alle volkeren bij voorbaat globalisatie nastreven en deze gestuurd kan worden door markt en het verspreiden van de elite cultuur, way of life, die deze groep naleeft. Mijn links gaat uit van sociaal-economische sturing eerst binnen eigen land om vervolgens op verantwoordelijke wijze ook met de rest van de wereld te kunnen handelen maar zonder, vooralsnog, een globale gemeenschap te kunnen denken managen bijvoorbeeld.

[..]

quote:
Hebben ze iets gemeens over Netanyahu gezegd? ;(
Doe ik dit ook bij jou deze persoonlijke aanvallen de hele tijd? Blijft vreemd.
pi_176200933
quote:
Doe ik dit ook bij jou deze persoonlijke aanvallen de hele tijd? Blijft vreemd.
Dat klopt en is niet netjes. Hoewel jouw toon ook niet altijd zuiver is overigens.

Maar goed, ik sta wat emotioneler in deze discussie dan jou. Ik ken er daadwerkelijk mensen, en ik ken de bloedige beelden van Syrie. En 1+1=2. Dat is geen fijn beeld. :)

quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 18:10 schreef DeParo het volgende:

Nee. Traditioneel Sociaal-Democraat.

Kosmopolitisch links kan je ook die manier zien en uitleggen.

Komt over alsof je even een containerbegrip verzint, "kosmopolitisch links" om alles wat je niet zint, daarop te projecteren en dat maak je af met het volgende weinig zeggende container-begrip "neo-liberaal'.

quote:
Trump heeft niks met deze discussie te maken, jij sleept hem erbij, ik niet.

Trump heeft er veel mee te maken, zie video.

quote:
Qatar is de enige Arabische staat die onder Clinton-protectie heeft gedijt bij een onafhankelijke koers los van de Arabische samenwerkingsverbanden. Onderdeel daarvan was samenwerken met zowel genatigde als radicale groepen maar ook Soennietische en Sjiitische groepen. Qatar kreeg onvoorwaardelijke Amerikaanse steun als een soort tussenpersoon maar ook om de regio naar eigen inzicht te beinvloeden. Relatief Goede relaties met Iran waren daar onderdeel van maar dat stootte tegen het zere been van andere Arabische staten zeker toen Iran zich meer direct met gebeurtenissen in de regio begon te ontmoeten. Qatar en Amerika hadden daar alleen baat bij als er een status quo was, een machtsbalans, ook in Iran.

Met een machtwisseling in Iran bedoel je? Zou dat echt een probleem voor je zijn dan?

Natuurlijk niet.

Maar we leven helaas niet in een sprookjeswereld. We hebben gezien wat snelle chaotische machtswisselingen doen.

(Eigenlijk wisten we het al, de Franse Revolutie leidde al tot een IS-achtige zuivering van politieke tegenstanders).

Ik vind dat je wel heel lichtzinnig doet over "regime change". Even "regime change" hier, "regime change" daar. Intussen praten we over 100.000'en doden. Voor wat dan? Slavenmarkten in Libie?

quote:
Een aaneenrijging van persoonlijke aanvallen. Omdat ik Israel steun in bepaalde opzichten ben ik een Trump-aanhanger? Alt right fan? Zijn mijn linkse sympathieen niet oprecht? Gaat het mij nooit om de lokale bevolking? Alleen maar om Israel? Over ongefundeerd nepnieuws gesproken zeg.

Zo kom je helaas wel bij mij over ja.
Hoewel, alt-right fan zou ik niet zeggen, maar verder lijken je motieven duidelijk. Althans, het is duidelijk wat voor wat moet wijken. En weer enorme chaos in een land daar lijkt voor jou een prijs wel die we mogen betalen voor minder Iraanse invloed in de regio.

quote:
Ik zou graag een machtwisseling zien waarbij het Islamitische regime afstand neemt van politieke macht in grote mate. Hoeft het land niet voor te destabiliseren verder.

Ik geloof dat jij dit graag ziet. Ik zie dit zelf ook overigens. Tot zover ons raakvlak.
Weer het enorm lichtzinnige praat over destabilisatie, helaas.

Hoeft het land verder niet te destabiliseren. Maar goed, als het gebeurt, dan ja, helaas. Dit vil ik zelf in, maar het is wel hoe het overkomt.

quote:
Zeer eenvoudig. Kosmopolitisch links gaat uit van een elitair wereldbeeld waarin alle volkeren bij voorbaat globalisatie nastreven en deze gestuurd kan worden door markt en het verspreiden van de elite cultuur, way of life, die deze groep naleeft. Mijn links gaat uit van sociaal-economische sturing eerst binnen eigen land om vervolgens op verantwoordelijke wijze ook met de rest van de wereld te kunnen handelen maar zonder, vooralsnog, een globale gemeenschap te kunnen denken managen bijvoorbeeld.

Dus een meer nationalistische vorm van socialisme, minder internationale solidariteit. Dat is helemaal niet klassiek sociaal-democratisch. :P

Maar je kunt niet alles wat je niet leuk vindt aan links projecteren op "kosmopolitisch links". Daarbinnen is neoliberalisme een ideologie die zowel binnen de democraten (niet echt links.. CNN dus ook niet..) als republikeinen voorkomt.
Wat vind je van neo-cons? De haviken met de wapenindustrie die de wapens weer even ergens willen uitproberen en nu doen alsof ze voor het Iraanse volk zijn?

Kun je voorstellen dat dat wat chagrijn oproept als dat niet oprecht overkomt. Zeker na alle recente voorbeelden en ellende?
Met extra vezels!
pi_176201190
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 19:16 schreef Volkorenbrood het volgende:

[..]

Dat klopt en is niet netjes. Hoewel jouw toon ook niet altijd zuiver is overigens.

Maar goed, ik sta wat emotioneler in deze discussie dan jou. Ik ken er daadwerkelijk mensen, en ik ken de bloedige beelden van Syrie. En 1+1=2. Dat is geen fijn beeld. :)

[..]

Komt over alsof je even een containerbegrip verzint, "kosmopolitisch links" om alles wat je niet zint, daarop te projecteren en dat maak je af met het volgende weinig zeggende container-begrip "neo-liberaal'.

[..]

Trump heeft er veel mee te maken, zie video.

[..]

Natuurlijk niet.

Maar we leven helaas niet in een sprookjeswereld. We hebben gezien wat snelle chaotische machtswisselingen doen.

(Eigenlijk wisten we het al, de Franse Revolutie leidde al tot een IS-achtige zuivering van politieke tegenstanders).

Ik vind dat je wel heel lichtzinnig doet over "regime change". Even "regime change" hier, "regime change" daar. Intussen praten we over 100.000'en doden. Voor wat dan? Slavenmarkten in Libie?

[..]

Zo kom je helaas wel bij mij over ja.
Hoewel, alt-right fan zou ik niet zeggen, maar verder lijken je motieven duidelijk. Althans, het is duidelijk wat voor wat moet wijken. En weer enorme chaos in een land daar lijkt voor jou een prijs wel die we mogen betalen voor minder Iraanse invloed in de regio.

[..]

Ik geloof dat jij dit graag ziet. Ik zie dit zelf ook overigens. Tot zover ons raakvlak.
Weer het enorm lichtzinnige praat over destabilisatie, helaas.

Hoeft het land verder niet te destabiliseren. Maar goed, als het gebeurt, dan ja, helaas. Dit vil ik zelf in, maar het is wel hoe het overkomt.

[..]

Dus een meer nationalistische vorm van socialisme, minder internationale solidariteit. Dat is helemaal niet klassiek sociaal-democratisch. :P

Maar je kunt niet alles wat je niet leuk vindt aan links projecteren op "kosmopolitisch links". Daarbinnen is neoliberalisme een ideologie die zowel binnen de democraten (niet echt links.. CNN dus ook niet..) als republikeinen voorkomt.
Wat vind je van neo-cons? De haviken met de wapenindustrie die de wapens weer even ergens willen uitproberen en nu doen alsof ze voor het Iraanse volk zijn?

Kun je voorstellen dat dat wat chagrijn oproept als dat niet oprecht overkomt. Zeker na alle recente voorbeelden en ellende?
Ik reageer volgend jaar wel weer, fijne jaarwisseling, maar niet alles heeft met Trump of Republikeinen te maken wil ik nog even benadrukken. Heb overigens wel interesse meer te weten over die persoonlijke connectie waar je over begon misschien voor later.
pi_176201917
Fijne jaarwisseling :) !
Met extra vezels!
pi_176213832
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 19:16 schreef Volkorenbrood het volgende:

[..]

Dat klopt en is niet netjes. Hoewel jouw toon ook niet altijd zuiver is overigens.

Maar goed, ik sta wat emotioneler in deze discussie dan jou. Ik ken er daadwerkelijk mensen, en ik ken de bloedige beelden van Syrie. En 1+1=2. Dat is geen fijn beeld. :)
Ik ben wel nieuwsgierig naar je persoonlijke connectie.

[..]

quote:
Komt over alsof je even een containerbegrip verzint, "kosmopolitisch links" om alles wat je niet zint, daarop te projecteren en dat maak je af met het volgende weinig zeggende container-begrip "neo-liberaal'.
Allerminst een containerbegrip. Neoliberalisme kenmerkt zich door het centraal stellen van de marot en zo min mogelijk overheidsbemoeienis. Kosmopolitisch links past daarin door een centraal geleide staat gericht op sociaaleconomische planning niet centraal te stellen maar de focus te verleggen naar het promoten van een globale markt en gemeenschap. Niet centraal geleid maar gekenmerkt door globale idealen. Misschien ooit haalbaar maar nu nog lang niet. Dit denken in een wereld met grote ongelijkheid werkt diezelfde verschillen en misbruik van machtsposities alleen maar in de hand. CNN past in dat wereldbeeld.

[..]

quote:
Trump heeft er veel mee te maken, zie video.
Ik had mijn mening over CNN al voor Trump in beeld was dus hoezo relevant? Er was al een werekd voordat Trump aan de macht kwam ;).

[..]

quote:
Natuurlijk niet.

Maar we leven helaas niet in een sprookjeswereld. We hebben gezien wat snelle chaotische machtswisselingen doen.

(Eigenlijk wisten we het al, de Franse Revolutie leidde al tot een IS-achtige zuivering van politieke tegenstanders).

Ik vind dat je wel heel lichtzinnig doet over "regime change". Even "regime change" hier, "regime change" daar. Intussen praten we over 100.000'en doden. Voor wat dan? Slavenmarkten in Libie?
Landen als Libie, Syrie, en Jemen waren al voor de opstanden mislukre staten met weinig nationame binding. In Egypte was die binding er wel en viel het bloedvergieten relatief mee. Iran kent die binding ook dus ik zie niet in waarom een wisseling van de wacht en nacht per se in een nieuw Syrie zou moeten resulteren.

[..]

quote:
Zo kom je helaas wel bij mij over ja.
Hoewel, alt-right fan zou ik niet zeggen, maar verder lijken je motieven duidelijk. Althans, het is duidelijk wat voor wat moet wijken. En weer enorme chaos in een land daar lijkt voor jou een prijs wel die we mogen betalen voor minder Iraanse invloed in de regio.
En het blijft dus onzin, uiteraard vind ik de huidige rol van Iran in de regio negatief maar het blijft een land met een natuurlijke machtspositie die nooit helemaal in te dammen valt, en dat hoeft ook niet. Iran is zoals we allebei weten ook niet altijd geweest zoals vandaag de dag. Ik heb problemen met het huidige regime omdat het religie misbruikt voor politieke macht en de problemen van de eigen bevolking niet kan en wil oplossen. Dit Iran zet zich niet alleen enigszins af tegen mijn wereldbeeld maar ook van een heleboel Iraniers in en buiten Iran.

[..]

quote:
Ik geloof dat jij dit graag ziet. Ik zie dit zelf ook overigens. Tot zover ons raakvlak.
Weer het enorm lichtzinnige praat over destabilisatie, helaas.

Hoeft het land verder niet te destabiliseren. Maar goed, als het gebeurt, dan ja, helaas. Dit vil ik zelf in, maar het is wel hoe het overkomt.
Dus dan maar het gedogen van een dictatoriaal en corrupt regime die generaties Iraniers elke toekomst doet vergallen? Als het uitdraaitnop destabilisatie en wanordelijkheden kan het ook betekenen dat mensen er wanhopig genoeg voor zijn om ook hun leven op het spel te zetten. Uiteraard liever democratisch zet je dit soort regimes opzij maar dat is niet altijd haalbaar.

[..]

quote:
Dus een meer nationalistische vorm van socialisme, minder internationale solidariteit. Dat is helemaal niet klassiek sociaal-democratisch. :P
Integendeel. De internationale solidariteit is er wel degelijk naar komt vanuit een eigen sterke positie. Uiteindelijk kan je met gelijksgezinden van over de hele wereld dat model uitbreiden. Maar het begint niet bij de rest van de wereld het begint bij waar je direct invloed over hebt en vooral hoe.

quote:
Maar je kunt niet alles wat je niet leuk vindt aan links projecteren op "kosmopolitisch links". Daarbinnen is neoliberalisme een ideologie die zowel binnen de democraten (niet echt links.. CNN dus ook niet..) als republikeinen voorkomt.
Wat vind je van neo-cons? De haviken met de wapenindustrie die de wapens weer even ergens willen uitproberen en nu doen alsof ze voor het Iraanse volk zijn?
Daar zit je toch echt verkeerd want Bill Clinton's Third Way is het linkse voorbeeld van neoliberalisme. Minder overheid en meer markt. Reagan deed het voor de Republikeinen al iets eerder. Het verschil tussen beide partijen beperkt zich dan alleen nog tot hoe ver je gaat en de accenten van de overheidsbemoeienis die overblijft. Ik ben ooit op een Europese bijeenkomst van Iraanse 'revolutionairen' geweest. Veel Republikeinen fungeerden daar als spreker. Ik vond het een walgelijke propagandistische bijeenkomst met veel opportinisten en dubieuze types, dat geldt ook voor veel neo-cons, maar deze mensen hebben nooit mijn beeld over Iran bepaald en zullen dat ook nooit doen als het aan mij ligt. Maar we moeten dan ook niet doen alsof zij het enige kritische beeld over Iran bepalen.


quote:
Kun je voorstellen dat dat wat chagrijn oproept als dat niet oprecht overkomt. Zeker na alle recente voorbeelden en ellende?
Kan je dit nader toelichten? Met betrekking tot het Midden-Oosten loop ik ook al wat langer mee, misschien dat ik daarom wat meer kortaf ben dan gebruikelijk zou moeten zijn.
pi_176219345
Nog steeds helemaal niets van de EU over Iran.

Het is beschamend. :{w

Raman_Ghavami twitterde op maandag 01-01-2018 om 16:20:58 #Update107- #Breaking_News #Iran, Security forces are shooting at the protesters in many cities. What we see here… https://t.co/3orFUcOgub reageer retweet
pi_176226396
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2018 18:16 schreef Nintex het volgende:
Nog steeds helemaal niets van de EU over Iran.

Het is beschamend. :{w

Raman_Ghavami twitterde op maandag 01-01-2018 om 16:20:58 #Update107- #Breaking_News #Iran, Security forces are shooting at the protesters in many cities. What we see here… https://t.co/3orFUcOgub reageer retweet
Over Israel waren ze wel al in de pennen geklommem dat blijft tovh vreemd.
pi_176254301
quote:
1s.gif Op maandag 1 januari 2018 22:30 schreef DeParo het volgende:

[..]

Over Israel waren ze wel al in de pennen geklommem dat blijft tovh vreemd.
Welke reactie vond je vreemd... bij Israel was er een puur diplomatiek conflict, na de ameriakanse keuze jerusalem als hoofdstad te agan erkennen en daarom was een snelle politiek-diplomatieke reactie ook nodig...

In het geval van Iran is nog altijd veel onduidelijk over deze opstanden,
Juist en snelle en soms ook opportune reactie kan dan erg snel zijn....

Ook bv de te snelle reactie van Trump die de opstand voor zn eigen karretje wil spannen en onjuiste beweringen doet (bv dat de opstand gericht is op het omverwerpen van het regime) kan erg dom zijn...

Bv in 2003 heeft ook Bush Jr. eenzelfde fout gemaakt toen hij een opleving van de 18th Tir beweging (studentenopstand uit 1999 die ook in 2009 uitmondde in grote protesten) veels te vroeg politiek wilde instrumentaliseren en juist dat gebruikt werd door de machthebbers om de studenten te diskrediteren, warna deze opstand ook verder niet uitbreidde en snel ingeslagen kon worden...

Op dit moment lijkt er nog altijd geen direkte politieke beweging achter te steen en lijken er ook geen duidelijke politieke eisen te zijn, geen wensen voor of tegen hervormingen...
Aangezien de opstand initieel vooral opkwam in conservatieve en sterk religieuze steden (inclusief Qom een hoogburch van consrvaieve mullahs) is het ook zeer goed mogelijk dat het een opzet was om de hervormingen van Rohani te diskrediteren...
Initieel waren de leuzen ook vooal tegen hem en de hervormers gericht, niet tegen de Mullahs.

Eigenlijk kan het nog alle kanten opgaan... en een voorbarige westerse reactie en zeker een poging van het westen deze opstand te 'caimen of instrumentaliseren lijkt me erg dom.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_176259770
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 11:24 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Welke reactie vond je vreemd... bij Israel was er een puur diplomatiek conflict, na de ameriakanse keuze jerusalem als hoofdstad te agan erkennen en daarom was een snelle politiek-diplomatieke reactie ook nodig...

In het geval van Iran is nog altijd veel onduidelijk over deze opstanden,
Juist en snelle en soms ook opportune reactie kan dan erg snel zijn....

Ook bv de te snelle reactie van Trump die de opstand voor zn eigen karretje wil spannen en onjuiste beweringen doet (bv dat de opstand gericht is op het omverwerpen van het regime) kan erg dom zijn...

Bv in 2003 heeft ook Bush Jr. eenzelfde fout gemaakt toen hij een opleving van de 18th Tir beweging (studentenopstand uit 1999 die ook in 2009 uitmondde in grote protesten) veels te vroeg politiek wilde instrumentaliseren en juist dat gebruikt werd door de machthebbers om de studenten te diskrediteren, warna deze opstand ook verder niet uitbreidde en snel ingeslagen kon worden...

Op dit moment lijkt er nog altijd geen direkte politieke beweging achter te steen en lijken er ook geen duidelijke politieke eisen te zijn, geen wensen voor of tegen hervormingen...
Aangezien de opstand initieel vooral opkwam in conservatieve en sterk religieuze steden (inclusief Qom een hoogburch van consrvaieve mullahs) is het ook zeer goed mogelijk dat het een opzet was om de hervormingen van Rohani te diskrediteren...
Initieel waren de leuzen ook vooal tegen hem en de hervormers gericht, niet tegen de Mullahs.

Eigenlijk kan het nog alle kanten opgaan... en een voorbarige westerse reactie en zeker een poging van het westen deze opstand te 'caimen of instrumentaliseren lijkt me erg dom.
Elk nieuwtje in Israel gaat sneller de Westerse media in. Dat heeft niks met ontvang of belang te majen maar puur met interesse en beladenheid.
pi_177794536
joshdcaplan twitterde op dinsdag 13-03-2018 om 14:25:03 REUTERS: Pres. Trump says he and Tillerson disagreed on Iran nuclear deal, adds that he and Pompeo are 'always on the same wavelength' reageer retweet
Benieuwd wat dit gaat betekenen voor de deal met Iran en of dit grote gevolgen zal hebben voor de regio.
pi_178098324
Interessant artikel over Christendom en Islam in Iran:

How Islamism Drives Muslims to Convert:


https://www.nytimes.com/2(...)n-c-col-right-region

quote:
The antigovernment protests that erupted in Iran in the last days of 2017 showed that millions of Iranians are now disillusioned with the Islamic Republic. Moreover, there are signs that quite a few Iranians are now also disenchanted with Islam itself. Often silently and secretly, they are abandoning their faith. Some opt for other faiths, often Christianity.

This trend is being observed and reported, with understandable excitement, by Christian news sites. “Despite Regular Targeting and Imprisonment, Christianity in Iran Is Spreading,” the Iranian Christian news agency Mohabat News reported recently. The Christian Broadcasting Network, which transmits globally from Virginia, even declared, “Christianity is growing faster in the Islamic Republic of Iran than in any other country in the world.”

While a 2015 study by two researchers, Duane Alexander Miller of St. Mary’s University in San Antonio and Patrick Johnstone of WEC International in Singapore, estimated Iranian converts to Christianity from Islam from 1960 to 2010 at 100,000, it is hard to know the exact number. But the trend seems strong enough to worry Iran’s religious establishment — and make it turn to a solution it knows well: oppression.

The United States Commission on International Religious Freedom has reported that since 2010 more than 600 Christians in Iran have been arbitrarily detained. Iranian authorities have also raided services, threatened church members and imprisoned Christians, particularly evangelical Christian converts.

As a Muslim who is not happy to see my coreligionists leave the faith, I have a great idea to share with the Iranian authorities:

If they want to avert more apostasy from Islam, they should consider oppressing their people less, rather than more, for their very oppression is itself the source of the escape from Islam.

Continue reading the main story
That truth is clear in stories told by former Muslims, some of which I have heard personally over the years. Of course, as in every human affair, motivations for losing faith in Islam are complex and vary from individual to individual. But suffering from the oppression or violence perpetrated in the name of religion is cited very often.

Take, for example, the words of Azam Kamguian, an Iranian former Muslim, in “Leaving Islam: Apostates Speak Out,” a collection of memoirs. “I have lived thousands of days in Iran when Islam has shed blood,” he wrote, referring to the violence of the Islamic Revolution. “Islam ruined the lives, dreams, hopes and aspirations of three consecutive generations.” The perpetrator of the mass killings or jailings he talks about was, of course, not “Islam”; it was the Islamic Republic of Iran. But apparently it is easy to conflate the two, extending a resentment of a theocratic regime to the theology it claims to represent.

This trend is certainly not limited to Iran. Authoritarianism, violence, bigotry and patriarchy in the name of Islam are alienating people in almost every Muslim-majority nation. On Twitter, a campaign titled #ExMuslimBecause lists plenty of such reasons — for example, the despotism of the Saudi religion police, the attacks on secular bloggers in Bangladesh, the demonization of gay people in Malaysia.

Even in officially secular Turkey, my country, the growing assertiveness of religious conservatives pushes the young generation toward deism — belief in a god, but no religion — as one concerned Turkish theologian and commentator on religion, Mustafa Ozturk, has written in the newspaper Karar.

Authoritarianism at the communal level is also similarly self-defeating, as observed by Simon Cottee, a British scholar who interviewed dozens of ex-Muslims for his book, “The Apostates: When Muslims Leave Islam.” The process of abandoning Islam accelerated in most cases, Mr. Cottee told me, when young Muslims who had begun questioning religion faced rigid reactions from their families. “The narrow-mindedness they encountered, especially on privately airing doubts to those they trusted,” he explained, “just served to intensify their doubts.”

The core problem is that traditional Islamic jurisprudence, and the religious culture it produced, were formed when society was patriarchal, hierarchical and communitarian. Liberal values like free speech, open debate and individual freedom were much more limited. Hence Muslim jurists saw no problem in “protecting the religion” by executing apostates and blasphemers, and by enforcing religious observance. Some of them, like Imam Ahmad ibn Hanbal, whose ninth-century teachings were a precursor of modern-day Wahhabism — also championed blind faith, a notion of believing “without asking how.”

Modern society, however, is a very different place. People are more individualistic and questioning, and have much more access to diverse views. Questions cannot be answered by platitudes, and ideas cannot be shut down by crude dictates. And those who insist in doing so will only push more people away from the faith they claim to serve.

That is why, if Islamic authoritarianism persists, it is likely to produce mass secularization in Muslim societies. Islam may still count as the fastest-growing religion in the world, thanks to high birthrates, but it will lose some of its best and brightest. Worse yet, such influential apostates will probably become not merely post-religious but anti-religious, bringing more conflict to Muslim societies and deepening the crisis of Islam.

Luckily, the Islamic tradition has means other than coercive power with which to present itself. The medieval Muslim theologians and philosophers employed reason to articulate the faith, and wrestled with foreign ideas like Greek philosophy, rather than banning them. Meanwhile, the mystical Sufi orders focused on developing virtue, which allowed them to spread the faith through inspiration and example.

It is those civil traditions that the “ummah” — the global Muslim community — needs to revive today, while putting an end to religious violence, bigotry and dictatorship.
Kan nog wel grote gevolgen voor de samenleving dan.
pi_178098566
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 14:08 schreef DeParo het volgende:
Interessant artikel over Christendom en Islam in Iran:

How Islamism Drives Muslims to Convert:


https://www.nytimes.com/2(...)n-c-col-right-region

[..]

Kan nog wel grote gevolgen voor de samenleving dan.
Goed om te lezen. Hoop dat het waar is.
pi_178101361
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 14:18 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Goed om te lezen. Hoop dat het waar is.
Het zou mooi zijn als de Iraanse samenleving haar eigen regime al weet te veranderen voordat er een of ander conflict ontstaat met bijvoorbeeld Amerikanen, Iraniers zijn tegelijkertijd ook erg nationalistisch, een conflict kan het Iraanse regime versterken. Tegelijkertijd zouden bepaalde economische restricties, zoals sancties, wel de druk op het Iraanse regime kunnen verhogen.
pi_178112532
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 14:08 schreef DeParo het volgende:
Interessant artikel over Christendom en Islam in Iran:

How Islamism Drives Muslims to Convert:


https://www.nytimes.com/2(...)n-c-col-right-region

[..]

Kan nog wel grote gevolgen voor de samenleving dan.
Ik wil hier aan toevoegen dat sjiisme een sekte is en geen mainstream Islam. Het Iraanse regime heeft meer moslims afgeslacht in Syrië en Irak dan Israël. Gelukkig zijn er ook Iraniërs die terugkeren naar de echte Islam, maar daar gaat de biased christian broadcasting network natuurlijk geen aandacht aan besteden. Als we terugkeren naar de geschiedenis van Iran dan zien we dat de moslims in Iran begin 16de eeuw met het zwaard bekeerd zijn naar het sjiisme (sekte).

quote:
Islam may still count as the fastest-growing religion in the world, thanks to high birthrates, but it will lose some of its best and brightest
Nee, niet alleen door high birthrates. 100.000 Iraniërs zouden zich tussen 1960 en 2010 naar het christendom hebben bekeerd, in het Verenigd Koninkrijk hebben een groter aantal christenen zich naar de islam bekeerd in een kortere periode. En geloof mij maar, het zijn echt niet de "best and brightest" die Islam verlaten voor christendom (polytheïsme). Het sjiisme lijkt meer op het christendom dan de islam, daarom zijn ze overgestapt naar het christendom.

How 100,000 Britons have chosen to become Muslim... and average convert is 27-year-old white woman
http://www.dailymail.co.u(...)ce-Muslim-faith.html
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2419064/1/999#p176295558" target="_blank" >vrijdag 5 januari 2018 08:29</a> schreef <a href="http://forum.fok.nl/user/profile/144984" target="_blank" >xminator</a> het volgende:[/b]
Anyway gelukkig zijn er een hoop mensen net zo dom als jij. Daarom koop ik nu wat extra ripple..
pi_178114666
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 23:22 schreef alilami het volgende:

[..]

Ik wil hier aan toevoegen dat sjiisme een sekte is en geen mainstream Islam. Het Iraanse regime heeft meer moslims afgeslacht in Syrië en Irak dan Israël. Gelukkig zijn er ook Iraniërs die terugkeren naar de echte Islam, maar daar gaat de biased christian broadcasting network natuurlijk geen aandacht aan besteden. Als we terugkeren naar de geschiedenis van Iran dan zien we dat de moslims in Iran begin 16de eeuw met het zwaard bekeerd zijn naar het sjiisme (sekte).

[..]

Nee, niet alleen door high birthrates. 100.000 Iraniërs zouden zich tussen 1960 en 2010 naar het christendom hebben bekeerd, in het Verenigd Koninkrijk hebben een groter aantal christenen zich naar de islam bekeerd in een kortere periode. En geloof mij maar, het zijn echt niet de "best and brightest" die Islam verlaten voor christendom (polytheïsme). Het sjiisme lijkt meer op het christendom dan de islam, daarom zijn ze overgestapt naar het christendom.

How 100,000 Britons have chosen to become Muslim... and average convert is 27-year-old white woman
http://www.dailymail.co.u(...)ce-Muslim-faith.html
Ik wil hier verder geen sektarische discussie van maken, aannemend dat jij Soenniet bent, het gaat er mij meer om dat er een duidelijke onvrede zit in de Iraanse samenleving.
pi_178147105
El Al Sues Israel After Air India Flies Through Saudi Airspace:
https://www.nytimes.com/2(...)el-saudi-arabia.html

quote:
The Israeli government has hailed Air India’s new nonstop service from New Delhi to Tel Aviv as a historic breakthrough — the Indian carrier is the first commercial airline to take a geopolitical shortcut through Saudi Arabian airspace.

But Israel’s national airline, El Al, still has to take the long way and fears that it will suffer serious financial damage from what it views as aerial discrimination.

So in a first of its own, El Al petitioned Israel’s Supreme Court on Wednesday, filing suit against the government; the Civil Aviation Authority; Prime Minister Benjamin Netanyahu; the transportation minister, Yisrael Katz; and Air India.

Flying in a straight line cuts more than two hours off the usual flight time, and allows Air India to lower its ticket price. Even though Saudi Arabia granted permission for the route, El Al is asking the Israeli court to prevent Air India from taking the shorter path unless the Israeli carrier receives a similar permit.

The dispute was touched off by Air India’s inaugural flight last week from New Delhi. As is the case with most of its neighbors in the Middle East, Israel does not have formal diplomatic relations with Saudi Arabia, and the Saudis have for decades banned jets traveling to or from Israel from crossing their airspace.

Continue reading the main story
RELATED COVERAGE

Talk of a Peace Plan That Snubs Palestinians Roils Middle East DEC. 3, 2017

Saudi Crown Prince, on U.S. Visit, Urges Tough Line on Iran MARCH 27, 2018

Saudi Arabia Blocks Israel’s Chess Team From World Championships DEC. 26, 2017

Saudi Arabia and Israel Will Be on Itinerary of Trump’s First Foreign Trip MAY 4, 2017
The informal web of relations between Israel and Saudi Arabia is usually maintained well below the radar, and the flyover permit granted to Air India is being seen in Israel as an unusually visible sign of improved ties as the old foes’ interests have converged over issues like curbing Iran’s influence in the region.

“The Israeli skies are connecting with the Saudi Arabian skies in one direct flight,” Mr. Katz, the transportation minister, said in a statement after greeting the maiden Air India flight on the tarmac in Tel Aviv.

Saudi Arabia has not publicly commented on the matter. Mr. Netanyahu has been similarly opaque, avoiding mentioning Saudi Arabia by name in his remarks at the start of the weekly cabinet meeting on Sunday.

“Air India flew directly to Israel, on a straight line from India to Tel Aviv,” he said. “The significance is clear to all. This is significant economically, technologically, diplomatically and for tourism.”

El Al contends that Air India now has an advantage that violates the principle of fair competition and policies meant to ensure equal opportunities between Israeli airlines and foreign carriers.

“The permit that Saudi gave to Air India to fly over its territory to Israel is a global precedent,” Eli Defes, the chairman of El Al’s board, said in an interview last week at the airline’s offices at Ben Gurion Airport. “According to all the international organizations we checked with, there is no similar phenomenon anywhere in the world.”

To illustrate the perceived injustice, he added, “It’s as if British Airways were allowed to fly a short route between London and New York while United Airlines or Delta were obligated to fly to London via Africa.”

For years, El Al has been the sole airline operating direct flights to India, flying four times a week between Tel Aviv and Mumbai. El Al planes have to take a circuitous route, flying low along the Red Sea and across the Arabian Sea, circumventing the entire Arabian Peninsula.

The additional flight time requires more fuel and a larger crew, driving up the ticket price, according to Mr. Defes.

Air India halted its direct flights to Israel via the longer route years ago, but is now flying the New Delhi-Tel Aviv route three times a week, with a flight time of about 7.5 hours.

But Mr. Defes fears that the Air India deal will be the start of a trend and that other airlines will obtain permission to fly over Saudi Arabia en route to Israel. Along with its attractive introductory fare, Air India is offering cheap transfers from New Delhi to Thailand, another destination popular with Israelis.

There has been talk of government compensation for El Al, but Mr. Defes said it was impossible to assess the scope of the damage given the possibility that other airlines may get permission to fly over Saudi Arabia.

El Al has prepared color-coded maps showing the areas from which it is banned from flying over: The air space over much of North Africa, the Middle East, Pakistan and Indonesia are among the no-go zones, requiring significant detours.

El Al’s lawyers say that the deal with Air India violates a binding commitment to ensure fair competition and equal opportunities it made with the Israeli government when it was privatized in 1994, as well as international aviation conventions. The airline is asking for an injunction prohibiting Air India flights to Israel over Saudi Arabia until it is afforded the same privilege.

Israeli officials have responded with vague prospects that Israeli carriers may soon be granted permission to fly over Saudi Arabia. Mr. Katz wrote on Twitter last week that he hoped this would happen “in the not so distant future.”

In response to the court petition on Wednesday, the Transportation Ministry said in a statement that the permission to fly over Saudi Arabia was “a diplomatic achievement of the first order,” but that it was up to the Israeli government to ensure that El Al was not harmed by the development.

Mr. Netanyahu said his goal was to introduce shorter, five-hour flights from Tel Aviv to Mumbai, but did not specify if he was referring to flights by El Al or Air India. His office would not elaborate.

The Israeli Tourism Ministry has provided Air India with a grant to market its new route, as part of a campaign to encourage Indian tourism in Israel.

About 58,000 Indian tourists visited Israel in 2017, according to the Tourism Ministry, up from 34,600 in 2014. “More than 50 million Indians hold passports,” the ministry said.

El Al flies about 60,000 Israelis to India per year, about 70 percent of them business travelers. India is also popular with younger Israelis, particularly those who have completed their compulsory army service, but many take cheaper flights via connections in third countries.
In ieder geval aardig historisch dat er nu over Saoedie-Arabie naar Israel mag worden gevlogen, nu nog de Israelische luchtvaartmaatschappij(en), de Israelische overheid heeft toezeggingen gehad.
pi_178172152
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 23:22 schreef alilami het volgende:

[..]

Ik wil hier aan toevoegen dat sjiisme een sekte is en geen mainstream Islam. Het Iraanse regime heeft meer moslims afgeslacht in Syrië en Irak dan Israël. Gelukkig zijn er ook Iraniërs die terugkeren naar de echte Islam, maar daar gaat de biased christian broadcasting network natuurlijk geen aandacht aan besteden. Als we terugkeren naar de geschiedenis van Iran dan zien we dat de moslims in Iran begin 16de eeuw met het zwaard bekeerd zijn naar het sjiisme (sekte).

Iets 'de echte Islam' benoemen is natuurlijk een gotspe. Wellicht bedoel je daarmee jouw stroming aan te duiden, maar die volg je hoogstwaarschijnlijk ook alleen maar omdat dat de religie sinds je geboorte is,

Er is geen echte islam net zomin als een echt christendom. Er bestaan alleen stromingen. En hier is geen enkele discussie over te voeren behalve door atheisten of hooguit ietsjisten die zich buiten alle stromingen bevinden en dus een redelijke unbiased oordeel kunnen vellen.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_178185165
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 16:16 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Iets 'de echte Islam' benoemen is natuurlijk een gotspe. Wellicht bedoel je daarmee jouw stroming aan te duiden, maar die volg je hoogstwaarschijnlijk ook alleen maar omdat dat de religie sinds je geboorte is,

Er is geen echte islam net zomin als een echt christendom. Er bestaan alleen stromingen. En hier is geen enkele discussie over te voeren behalve door atheisten of hooguit ietsjisten die zich buiten alle stromingen bevinden en dus een redelijke unbiased oordeel kunnen vellen.
Nou atheisten zijn natuurlijk ook wel biased enigszins :P. Maar inderdaad het gaat niet om wat de ware Islam is in dit topic.
  vrijdag 30 maart 2018 @ 02:54:56 #196
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_178188377
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 02:52 schreef DeParo het volgende:

[..]

Nou atheisten zijn natuurlijk ook wel biased enigszins :P. Maar inderdaad het gaat niet om wat de ware Islam is in dit topic.
Ja dat is ook wel waar, maar dat is vooral bij wel-of-geen-god discussies. Duiding geven binnen religieuze stromingen kan wel onafhankelijker als je zelf geen onderdeel van zo'n stroming bent :)
Maar goed, off-topic.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_178282270
Zeer spijtig grnoeg kan ik niet het artikel posten omdat ik op mijn telefoob zit maar natuurlijk was van de week de uitspraak van de Saoedische Kroonprins waarin hij Israel erkent zeer belangrijk voor de regio.
pi_178290387
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 17:33 schreef DeParo het volgende:
Zeer spijtig grnoeg kan ik niet het artikel posten omdat ik op mijn telefoob zit maar natuurlijk was van de week de uitspraak van de Saoedische Kroonprins waarin hij Israel erkent zeer belangrijk voor de regio.
De vuile verrader van de Ummah zeg ik je.
pi_178293658
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 april 2018 22:17 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De vuile verrader van de Ummah zeg ik je.
Ik heb het niet over Erdogan :P.
pi_178295748
Zoals Mohammed bin Salman zich opstelt lijkt het een ware held die omarmt moet worden door de progressieve krachten in de wereld. Iemand die geschiedenis kan schrijven en dan wel op een positieve manier. Maar er is nog zo'n lange weg te gaan, met zoveel krachten dat de uitkomst onvoorspelbaar is. Maar hij probeert het en maakt het zichzelf niet makkelijk.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  woensdag 4 april 2018 @ 10:21:37 #202
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_178297002
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 17:33 schreef DeParo het volgende:
Zeer spijtig grnoeg kan ik niet het artikel posten omdat ik op mijn telefoob zit maar natuurlijk was van de week de uitspraak van de Saoedische Kroonprins waarin hij Israel erkent zeer belangrijk voor de regio.
MBS for the win!

Het wordt misschien nog wel eens wat met ksa al heeft dat nog wel mega-inspanning nodig.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_178297068
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 08:50 schreef truthortruth het volgende:
Zoals Mohammed bin Salman zich opstelt lijkt het een ware held die omarmt moet worden door de progressieve krachten in de wereld. Iemand die geschiedenis kan schrijven en dan wel op een positieve manier. Maar er is nog zo'n lange weg te gaan, met zoveel krachten dat de uitkomst onvoorspelbaar is. Maar hij probeert het en maakt het zichzelf niet makkelijk.
:Y
pi_178297422
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 23:22 schreef alilami het volgende:

[..]

Ik wil hier aan toevoegen dat sjiisme een sekte is en geen mainstream Islam. Het Iraanse regime heeft meer moslims afgeslacht in Syrië en Irak dan Israël. Gelukkig zijn er ook Iraniërs die terugkeren naar de echte Islam, maar daar gaat de biased christian broadcasting network natuurlijk geen aandacht aan besteden. Als we terugkeren naar de geschiedenis van Iran dan zien we dat de moslims in Iran begin 16de eeuw met het zwaard bekeerd zijn naar het sjiisme (sekte).

Ik las dit en het is net alsof je IS hoort praten.
pi_178315788
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 08:50 schreef truthortruth het volgende:
Zoals Mohammed bin Salman zich opstelt lijkt het een ware held die omarmt moet worden door de progressieve krachten in de wereld. Iemand die geschiedenis kan schrijven en dan wel op een positieve manier. Maar er is nog zo'n lange weg te gaan, met zoveel krachten dat de uitkomst onvoorspelbaar is. Maar hij probeert het en maakt het zichzelf niet makkelijk.
Het lijkt me ook wel een kerel waar mee te praten is, maar toch... Aantal activisten dat aan wordt gepakt, stijgt volgens sommige bronnen (klik, klik en klik.)

De vraag is ook wat hij daar intern allemaal voor elkaar krijgt. Hij mag dan progressieve praatjes hebben, het land blijft behoorlijk conservatief.

MBS heeft vooral wat nodig, namelijk de VS en Israël voor zijn MO-discussies en hij begrijpt ook wel dat KSA niet eeuwig kan teren op olie.
pi_178315878
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 14:08 schreef DeParo het volgende:
Interessant artikel over Christendom en Islam in Iran:

How Islamism Drives Muslims to Convert:


https://www.nytimes.com/2(...)n-c-col-right-region

[..]

Kan nog wel grote gevolgen voor de samenleving dan.
100.000 in 50 jaar tijd. Da's ongeveer 2.000 per jaar. Op een bevolking van inmiddels - wat is het ? - 82 miljoen mensen. Da's afgerond 0,00% per jaar.

Ik ben bang dat dat allemaal weinig consequenties gaat hebben.
pi_178316123
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 00:56 schreef Halcon het volgende:

[..]

100.000 in 50 jaar tijd. Da's ongeveer 2.000 per jaar. Op een bevolking van inmiddels - wat is het ? - 82 miljoen mensen. Da's afgerond 0,00% per jaar.

Ik ben bang dat dat allemaal weinig consequenties gaat hebben.
Dat was een ruwe schatting volgens mij over Iraniers buiten Iran, naar het schijnt gaat het nu om Iraniers in Iran en is het de afgelopen jaren versneld, dus wat dat betreft ;).
pi_178317959
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 00:38 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het lijkt me ook wel een kerel waar mee te praten is, maar toch... Aantal activisten dat aan wordt gepakt, stijgt volgens sommige bronnen (klik, klik en klik.)

De vraag is ook wat hij daar intern allemaal voor elkaar krijgt. Hij mag dan progressieve praatjes hebben, het land blijft behoorlijk conservatief.

MBS heeft vooral wat nodig, namelijk de VS en Israël voor zijn MO-discussies en hij begrijpt ook wel dat KSA niet eeuwig kan teren op olie.
Het is ook afwachten. Maar hij heeft toch ook al wat maatregelen genomen die de positieve kant op gaan zoals het autorijden en stadion bezoek voor vrouwen. Maar de vraag is of het 'window dressing' is of dat het doorzet.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_178320154
-laat maar, geen zin in deze onzin-

[ Bericht 55% gewijzigd door Volkorenbrood op 05-04-2018 11:37:28 ]
Met extra vezels!
pi_178320169
-same-

[ Bericht 99% gewijzigd door Volkorenbrood op 05-04-2018 11:33:24 ]
Met extra vezels!
pi_178320177
-blabla-

[ Bericht 98% gewijzigd door Volkorenbrood op 05-04-2018 11:33:37 ]
Met extra vezels!
pi_178320216
-niks-

[ Bericht 99% gewijzigd door Volkorenbrood op 05-04-2018 11:33:47 ]
Met extra vezels!
pi_178329704
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 02:24 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dat was een ruwe schatting volgens mij over Iraniers buiten Iran, naar het schijnt gaat het nu om Iraniers in Iran en is het de afgelopen jaren versneld, dus wat dat betreft ;).
Ik help het je hopen, zou wat mij betreft een prima ontwikkeling.

Maar ik zie het somber in op dit punt. Op een bevolkingsaantal van 82 mio is het echt peanuts. Helemaal gezien de geboortecijfers en tegenovergestelde ontwikkelingen in Europa.
pi_178330003
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 08:36 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Het is ook afwachten. Maar hij heeft toch ook al wat maatregelen genomen die de positieve kant op gaan zoals het autorijden en stadion bezoek voor vrouwen. Maar de vraag is of het 'window dressing' is of dat het doorzet.
Ja, precies. En hoe de rest er daar op reageert. Het is en blijft een conservatief land met extremistische krachten en dan kun je je ook nog afvragen hoe stabiel dat regime is en in het bijzonder de positie van MBS zelf.

Een jonge bevolking met nu al weinig perspectieven en dan moet de olie, waar dat hele land op draait, nog uitgefaseerd worden. De olie waar de sjiitische minderheid volgens mij voor een niet onbelangrijk deel op zit.
pi_178330270
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 19:52 schreef Halcon het volgende:
Ja, precies. En hoe de rest er daar op reageert. Het is en blijft een conservatief land met extremistische krachten en dan kun je je ook nog afvragen hoe stabiel dat regime is en in het bijzonder de positie van MBS zelf.

Een jonge bevolking met nu al weinig perspectieven en dan moet de olie, waar dat hele land op draait, nog uitgefaseerd worden. De olie waar de sjiitische minderheid volgens mij voor een niet onbelangrijk deel op zit.
Maar ook buiten SA heb ik toch ook het idee dat het licht van de arabische lente nog niet helemaal gedoofd is. Het is een bittere pil geweest, echter de ideeën die erachter zaten leven nog steeds en worden misschien wel steeds sterker. Ook in Iran en Turkije zie je onder de jeugd bewegingen ontstaan die tegen de huidige conservatieve leiders ingaan. Alleen de conservatieve krachten schuwen geweld niet en dat blijft een lastige horde.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_178338058
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 20:02 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Maar ook buiten SA heb ik toch ook het idee dat het licht van de arabische lente nog niet helemaal gedoofd is. Het is een bittere pil geweest, echter de ideeën die erachter zaten leven nog steeds en worden misschien wel steeds sterker. Ook in Iran en Turkije zie je onder de jeugd bewegingen ontstaan die tegen de huidige conservatieve leiders ingaan. Alleen de conservatieve krachten schuwen geweld niet en dat blijft een lastige horde.
In een aantal gevallen hebben ook extremisten geprofiteerd van het machtsvacuüm dat ontstond na protesten, rellen e.d.
pi_178338247
Trump to host Qatari Emir in bid to end Gulf crisis: WH:

https://www.al-monitor.co(...)lomacy-security.html
quote:
The White House said Thursday that President Donald Trump would host Qatar's Emir at the White House later this month, hoping to end a spat that has riven America's Gulf allies.

In a statement, the White House said the meeting with Emir Tamim bin Hamad Al-Thani would take place on April 10. "The President looks forward to discussing ways to strengthen ties between the United States and Qatar and to advance our common security and economic priorities."

Trump had hoped to host a summit of Gulf leaders, hoping to ease a crisis that has seen Qatar put under virtual blockade by neighbors in Saudi Arabia and United Arab Emirates.

That plan now appears to have been delayed in favor of a bilateral meeting between the US and Qatari leaders.

Trump had taken a hard line against Qatar, saying the country needed to scale back ties with Iran and stop funding extremism.

Aides -- mindful of the pivotal role that the Al Udeid Air Base outside Doha plays in US Middle East operations -- have since convinced him to take a m ore moderate approach.
Laten we eens kijken of Qatar toch pas op de plaats gaat maken.
pi_178375178
quote:
1s.gif Op woensdag 4 april 2018 10:21 schreef nixxx het volgende:

[..]

MBS for the win!

Het wordt misschien nog wel eens wat met ksa al heeft dat nog wel mega-inspanning nodig.
Je begrijpt toch wel dat SA dit gewoon doet omdat hun haat voor Iran groter is dan de aversie voor Israël?

De erkennen van Israël was gewoon een plan dat er al veel langer lag.
pi_178375250
Is die Arabische lente nu al een keer afgelopen? Ik heb zin om ff lekker in mijn zwembroek hand in hand met mijn vriendin in bikini op hun strand te liggen. Oh wacht.
pi_178377772
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 21:58 schreef Rangono het volgende:

[..]

Je begrijpt toch wel dat SA dit gewoon doet omdat hun haat voor Iran groter is dan de aversie voor Israël?

De erkennen van Israël was gewoon een plan dat er al veel langer lag.
Hij erkent in feite helemaal niet zo gek veel. Hij zegt dat Joden recht hebben op hun plek en dat die plek Israël is. Hij heeft verder niets gezegd over wat dan precies de grenzen zijn.

Balanceren voor hem op een dun touwtje. KSA heeft jarenlang haat tegen Joden en Israël gevoed en nu zullen ze op de een of andere manier publiekelijk de switch naar samenwerken moeten maken. Iets wat achter de schermen vermoedelijk allang gebeurt.
pi_178377793
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2018 00:01 schreef Halcon het volgende:

[..]

Hij erkent in feite helemaal niet zo gek veel. Hij zegt dat Joden recht hebben op hun plek en dat die plek Israël is. Hij heeft verder niets gezegd over wat dan precies de grenzen zijn.

Balanceren voor hem op een dun touwtje. KSA heeft jarenlang haat tegen Joden en Israël gevoed en nu zullen ze op de een of andere manier publiekelijk de switch naar samenwerken moeten maken. Iets wat achter de schermen vermoedelijk allang gebeurt.
Ongeveer hetzelfde als wat ik zeg, maar dan met wat meer woorden.

Maar, inderdaad.
pi_178377829
Erkennen van Israël en erkennen dat er recht is op 'n plek vind ik nog wel een belangrijk nuance verschil.

Verder zien we het wel 'n beetje hetzelfde ja en natuurlijk best kans dat 'ie niet heel erg moeilijk gaat doen.
pi_178377887
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2018 00:06 schreef Halcon het volgende:
Erkennen van Israël en erkennen dat er recht is op 'n plek vind ik nog wel een belangrijk nuance verschil.

Verder zien we het wel 'n beetje hetzelfde ja en natuurlijk best kans dat 'ie niet heel erg moeilijk gaat doen.
SA heeft niets te willen. De steun aan Israel vanuit de VS is onvoorwaardelijk, Europa en de VS werken naar alternatieve energie.

Als SA nog gezellig kinderziekenhuizen wil bombarderen in Yemen met steun van het westen, moeten ze wel braaf doen.
pi_178377930
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2018 00:09 schreef Rangono het volgende:

[..]

SA heeft niets te willen. De steun aan Israel vanuit de VS is onvoorwaardelijk, Europa en de VS werken naar alternatieve energie.

Als SA nog gezellig kinderziekenhuizen wil bombarderen met steun van het westen, moeten ze wel braaf doen.
Hij zal het intern wel moeten kunnen verkopen. Daar hebben de VS en Israël natuurlijk ook wel baat bij.
pi_178377958
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2018 00:13 schreef Halcon het volgende:

[..]

Hij zal het intern wel moeten kunnen verkopen. Daar hebben de VS en Israël natuurlijk ook wel baat bij.
Waarom denk je dat eerste? SA is nooit echt anti-Israel geweest, hoor. Ze hebben altijd al wel iets gezien in een stevig blok tegen Iran.

Natuurlijk hebben islamitische-sprekers zich wel negatief geuit tegenover Israel, maar dat zegt allemaal erg weinig in het geopolitieke spel. Als SA zich daadwerkelijk praktisch negatief had opgesteld tegenover Israel, dan had de VS SA allang laten vallen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')