abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:08:25 #1
456761 Imbolosa
Always being busy
pi_175298858
Hey,

Ik zit met het probleem dat ik mensen slecht hoor als er omgevingsgeluiden om me heen zijn.

Ik heb zo'n 'piepjestest' gedaan en daaruit kwam dat mijn gehoor meer dan prima is, boven gemiddeld zelfs. Aan één kant mis ik alleen de hogere tonen (>8Khz).

Ik heb er al heel lang last van. Ik kan mensen bijvoorbeeld totaal niet verstaan in drukke kroegen. Restaurants en tijdens de pauze op het werk is het ook moeizaam (aka veelal onmogelijk) om gesprekken te volgen. Er vallen telkens (gedeeltest van) woorden weg in de ruis.

Is hier verder nog iets aan te doen?

Nog wat dingen terzijde:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 25 november 2017 @ 14:11:06 #2
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_175298898
Is dat niet meer een psychisch iets? Ik heb het zelf ook en heb eigenlijk altijd het idee dat het met mijn vorm van autisme te maken heeft (want focussen op één gesprek als er honderdduizend indrukken zijn gaat echt niet lukken).
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:14:41 #3
456761 Imbolosa
Always being busy
pi_175298960
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:11 schreef heywoodu het volgende:
Is dat niet meer een psychisch iets? Ik heb het zelf ook en heb eigenlijk altijd het idee dat het met mijn vorm van autisme te maken heeft (want focussen op één gesprek als er honderdduizend indrukken zijn gaat echt niet lukken).
Ik heb de op in de tussentijd nog iets uitgebreid:

quote:
Verder heb ik eens gelezen dat het er ook aan zou kunnen liggen dat je je niet goed genoeg op één stem kan focussen maar dat werkt bij mij volgens mij gewoon prima. Alles waar ik mij niet op focus hoor ik sowieso niet ookal is dat geluid veel luider/duidelijker dan waarop k focus.
Ik denk dus niet dat het daaraan ligt.
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:17:51 #4
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_175299024
Je mist het cocktail party effect.
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_175299037
Tsja.. misschien is het dat het jou meer opvalt. Ikzelf heb dit ook, maar mijn gehoor is gewoon prima.

Ik ben overigens wel snel afgeleid. Maar gelukkig goed in staat dat te compenseren.

[ Bericht 7% gewijzigd door Spanky78 op 25-11-2017 14:43:37 ]
Whatever...
pi_175300724
Ook last van ;(
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_175300767
Lawaaidoof?

Ik herken mezelf hier in hoor. Weet ook wel hoe 't deels bij mij komt. Jarenlang in 't nachtleven gewerkt zonder gehoorbescherming. Ik word nu iedere 2 jaar getest op mn gehoor (voor m'n werk) en mis inderdaad aan 1 kant ook het allerhoogste spectrum. Maar voor de rest is er met die piepjestest totaal niks aan de hand. En ik heb deels ook wat Spanky zegt hehe.
pi_175303945
Voel je je ontspannen in zulke situaties?
pi_175304078
Ik heb hier ook last van bij veel omgevingsgeluid. De combi liplezen en geluid werkt goed. Een van de twee apart en dan begrijp ik je niet.

Ik mis ook een deel van de tonen in een oor, maar bij mij komt het door een zware oorontsteking toen ik enkele weken oud was...

Bij gehoortesten scoor ik altijd net genoeg voor geen gehoorapparaat.

Als ik merk dat ik wel heel vaak iemand niet begrijp dan leg ik gewoon uit wat er is. Awkward knikken gaat ook maar een paar keer goed.

[ Bericht 29% gewijzigd door Tegan op 25-11-2017 19:18:16 ]
  zaterdag 25 november 2017 @ 19:16:47 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175304146
Kroegdoofheid.
Mijn man heeft het ook met zijn verder perfecte gehoor.
Daarentegen ben ik behoorlijk slechthorend en kan me juist in de kroeg prima redden omdat iedereen dan harder praat om de herrie te overstemmen :D

Lijkt me vervelend, maar is volgens mij een veelvoorkomend iets.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_175304427
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:08 schreef Imbolosa het volgende:
Aan één kant mis ik alleen de hogere tonen (>8Khz).
Dat is dus het punt. Doordat jij, Tegan en ik de hoge tonen (>3KHz) niet horen kunnen we ook niet de richting waaruit een geluid komt bepalen. Daardoor is het veel ingewikkelder om geluid van één stem uit de achtergrond te filteren.

Ik ben op als baby een door een ontsteking de hoge tonen van een oor kwijtgeraakt. In de kroeg altijd naar achter kijken om toch iets te horen en veel gokken wat er gezegd wordt. Je kan er prima mee functioneren maar een rumoerige omgeving is funest.

Een paar jaar terug een gehoorapparaat gekocht, voornamelijk op eigen kosten. Dat was lang wennen maar had zonder meer effect. Helaas jeukte het ding op een goed moment mijn oor uit dus dan maar weer het hoofd draaien en een beetje gokken zoals ik de ruim vijftig jaar daarvoor ook gedaan heb.
pi_175304566


[ Bericht 100% gewijzigd door qajariaq op 25-11-2017 19:42:44 ]
  zaterdag 25 november 2017 @ 19:46:13 #13
456761 Imbolosa
Always being busy
pi_175304644
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:06 schreef zeer het volgende:
Voel je je ontspannen in zulke situaties?
Kan spanning er voor zorgen dat je minder hoort?

Echt ontspannen niet nee, maar heb niet het idee dat meer of minder ontspannen zijn ervoor zorgt dat ik beter/minder hoor.
  zaterdag 25 november 2017 @ 19:47:10 #14
438758 zeer
Opritsjniki
pi_175304655
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:46 schreef Imbolosa het volgende:

[..]

Kan spanning er voor zorgen dat je minder hoort?

Echt ontspannen niet nee, maar heb niet het idee dat meer of minder ontspannen zijn ervoor zorgt dat ik beter/minder hoor.
Er is een verschil tussen horen en kunnen focusen. Je hoort alles maar je kunt je niet focussen. Krijg ook gevoel dat je je mega erg verzet dat het iets psychologisch kan zijn dus beloof je bij deze dat het dat wel is.
  zaterdag 25 november 2017 @ 19:50:34 #15
456761 Imbolosa
Always being busy
pi_175304724
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:17 schreef PandaDrop het volgende:
Je mist het cocktail party effect.
Even opgezocht wat het is :D

Volgens mij werkt dat op zich dus wel gewoon, alleen op een bepaalde manier niet goed zat :'(.
  zaterdag 25 november 2017 @ 19:53:42 #16
456761 Imbolosa
Always being busy
pi_175304780
quote:
17s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:47 schreef zeer het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen horen en kunnen focusen. Je hoort alles maar je kunt je niet focussen. Krijg ook gevoel dat je je mega erg verzet dat het iets psychologisch kan zijn dus beloof je bij deze dat het dat wel is.
Hmmmm, zal er eens extra op letten maar volgens mij is dat niet de oorzaak van mijn probleem. Ik geloof wel dat het mee kan helpen ja.
pi_175304813
quote:
17s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:47 schreef zeer het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen horen en kunnen focusen. Je hoort alles maar je kunt je niet focussen. Krijg ook gevoel dat je je mega erg verzet dat het iets psychologisch kan zijn dus beloof je bij deze dat het dat wel is.
Wat een kut suggestie. Het zal wel weer tussen de oren zitten omdat jij het niet begrijpt....

Neem van mij aan dat een beetje audicien TS precies kan vertellen wat er wel aan de hand is.
  zaterdag 25 november 2017 @ 20:04:19 #18
438758 zeer
Opritsjniki
pi_175305033
quote:
99s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:55 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Wat een kut suggestie. Het zal wel weer tussen de oren zitten omdat jij het niet begrijpt....

Neem van mij aan dat een beetje audicien TS precies kan vertellen wat er wel aan de hand is.
ja of ik heb precies hetzelfde en ook perfect gehoor
pi_175323668
Ik herken het en het is strontvervelend. Ik ga vervolgens ook behoorlijk hard praten omdat ik denk dat ik net zo slecht te verstaan ben. En dan is het altijd, ‘je hoeft niet zo te schreeuwen hoor.’
pi_175324017
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 18:44 schreef _Arual_ het volgende:
Ik herken het en het is strontvervelend. Ik ga vervolgens ook behoorlijk hard praten omdat ik denk dat ik net zo slecht te verstaan ben. En dan is het altijd, ‘je hoeft niet zo te schreeuwen hoor.’
Oh, herkenbaar!
pi_175324588
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:18 schreef Spanky78 het volgende:
Tsja.. misschien is het dat het jou meer opvalt. Ikzelf heb dit ook, maar mijn gehoor is gewoon prima.

Ik ben overigens wel snel afgeleid. Maar gelukkig goed in staat dat te compenseren.
Ook moeite om tijdens een telefoongesprek nog een 'ander' gesprek te moeten voeren?
Kan het echt niet hebben dat als ik aan de telefoon ben iemand nog tegen me aan gaat lopen klepzeiken ("kan je even dit en dat meteen doorgeven" als ze weten met wie je belt).
pi_175325600
Een concentratie probleem door afleiding is natuurlijk iets anders dan fysiek iets niet kunnen verstaan door omgevingsgeluid. Niet dat het minder lastig is maar dat is gewoon een heel ander soort probleem.

Wat TS en een aantal andere mensen hier hebben is het missen van een bepaald tonengebied bij één oor. Daardoor kan je dus gewoon niet anderen verstaan in een rumoerige omgeving. Concentratie is er dan volop voor de spreker maar als die niet recht in je oor praat dan kan je het niet verstaan. En als je het oor dus naar die persoon richt mis je elke vorm van non verbale communicatie.

Een kroeg of een ruimte met veel glas en harde muren is gewoon funest. Bedrijfsfeestjes kom ik dus niet meer om die reden.
pi_175327434
Ik werk dus veel telefonisch. Ik denk dat ik meer dan 50% van de gewone telefoontjes begin met vragen nogmaals de naam te herhalen. De belangrijkste bellers herken ik gelukkig wel aan stem i.c.m. halve naam.
pi_175340303
Ik heb er ook bovengemiddeld veel last van, volgens mij heeft het veel meer met je hersens dan met je oren te maken. Alcohol maakt het dan ook vrij snel erger. Aangezien ik vroeger veel vaker trachtte gesprekken te voeren op en rond dansvloeren ga ik me er nu niet meer druk over maken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_175340795
Ik heb dat ook altijd
  maandag 27 november 2017 @ 19:39:19 #26
456761 Imbolosa
Always being busy
pi_175345119
Hmmm, veel herkenning dus. Helaas dan weer geen mogelijke oplossingen :p.

Mogelijk iets wat ervoor kan zorgen dat het beter gaat; ik hoor aan één kant de hoge tonen niet, dit zorgt ervoor dat mijn hersenen niet goed de richting kunnen bepalen. Dit misschien mede omdat er verschil tussen mijn rechter en linker oor zit. Zou het kunnen dat het beter zou gaan als ik zorg dat beide oren de hoge tonen missen, bijv. met oordoppen die hoge tonen wegfilteren? Dan zijn de oren meer gelijk aan elkaar en raken je hetsenen minder van de waps.

Puur onzin of zou het misschien wel eens uitkomst kunnen bieden in sommige situaties?
pi_175345778
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 19:39 schreef Imbolosa het volgende:
Hmmm, veel herkenning dus. Helaas dan weer geen mogelijke oplossingen :p.

Mogelijk iets wat ervoor kan zorgen dat het beter gaat; ik hoor aan één kant de hoge tonen niet, dit zorgt ervoor dat mijn hersenen niet goed de richting kunnen bepalen. Dit misschien mede omdat er verschil tussen mijn rechter en linker oor zit. Zou het kunnen dat het beter zou gaan als ik zorg dat beide oren de hoge tonen missen, bijv. met oordoppen die hoge tonen wegfilteren? Dan zijn de oren meer gelijk aan elkaar en raken je hetsenen minder van de waps.

Puur onzin of zou het misschien wel eens uitkomst kunnen bieden in sommige situaties?
Richting horen heb je sowieso hoge tonen voor nodig, alles met een golflengte van +- viijftien cm of meer doet niet mee aan richting bepalen. (<2KHz). Wat wel kan helpen is een hoorapparaat met een zo open mogelijk hoorstuk. Maar dat kost, zeker als je het niet vergoed krijgt. Ik heb zo'n ding en het hielp wel maar het jeukte nog meer.
  maandag 27 november 2017 @ 20:35:05 #28
456761 Imbolosa
Always being busy
pi_175346969
quote:
99s.gif Op maandag 27 november 2017 20:01 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Richting horen heb je sowieso hoge tonen voor nodig, alles met een golflengte van +- viijftien cm of meer doet niet mee aan richting bepalen. (<2KHz). Wat wel kan helpen is een hoorapparaat met een zo open mogelijk hoorstuk. Maar dat kost, zeker als je het niet vergoed krijgt. Ik heb zo'n ding en het hielp wel maar het jeukte nog meer.
Wat heeft het je ong gekost incl eventueel onderzoek ed?
pi_175347177
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 20:35 schreef Imbolosa het volgende:

[..]

Wat heeft het je ong gekost incl eventueel onderzoek ed?
Dat is al een paar jaar terug en ik viel precies binnen de normen van de verzekering. Ik heb mijn eigen risico er wel mee vol gekregen....
Loop eens langs bij Beter Horen of zo, die kunnen je meer vertellen en eventueel testen. Meestal is dat testen gratis.
  maandag 27 november 2017 @ 22:07:27 #30
456761 Imbolosa
Always being busy
pi_175350170
quote:
99s.gif Op maandag 27 november 2017 20:01 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Richting horen heb je sowieso hoge tonen voor nodig, alles met een golflengte van +- viijftien cm of meer doet niet mee aan richting bepalen. (<2KHz). Wat wel kan helpen is een hoorapparaat met een zo open mogelijk hoorstuk. Maar dat kost, zeker als je het niet vergoed krijgt. Ik heb zo'n ding en het hielp wel maar het jeukte nog meer.
Bij mij was 2khz btw nog prima, 4 ook nog. Helaas de uitslag niet meegenomen dus weet het niet meer precies vanaf waar dat het afnam.
  maandag 27 november 2017 @ 22:09:27 #31
456761 Imbolosa
Always being busy
pi_175350244
quote:
99s.gif Op maandag 27 november 2017 20:39 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dat is al een paar jaar terug en ik viel precies binnen de normen van de verzekering. Ik heb mijn eigen risico er wel mee vol gekregen....
Loop eens langs bij Beter Horen of zo, die kunnen je meer vertellen en eventueel testen. Meestal is dat testen gratis.
Ook zo'n test met omgevingsgeluiden ed?

Ik heb al een gratis test met alleen van die piepjes gehad. Als ze bij beter horen een uitgebreidere/andere test hebben, dan loop ik daar inderdaad eens naar bibnen.
pi_175386757
Testen kan elke uitzendkracht, interpretatie en uitleg van de resultaten is een echt vak.

Maar goed, als jij tot 8KHz redelijk gehoor heb dan betwijfel of dat je probleem is. Maar informeren bij iemand met verstand van zaken kan geen kwaad.
pi_175387650
Stront in de oren, heb ik ook last van. Is verder niks medisch of psychisch, niets om je druk iver te maken.
pi_175393775
Ik heb er ook regelmatig last van. Denk dat het gedeeltelijk met concentratie te maken heeft, want naarmate de tijd vordert krijg ik er meer last van.

Meerdere malen gehoortest gehad, en dat is altijd in orde gebleken.

Ook jaren geleden in een selectieronde voor de luchtmacht gezeten, waar ik een test kreeg om via een koptelefoon cijfers te filteren uit een hele hoop ruis, en daar was ik met vlag en wimpel voor geslaagd :')

Heb verder geen diagnose, maar het vermoeden is er wel dat ik een vorm van autisme heb. M'n zus heeft overigens wel een diagnose, en die is een stuk 'normaler' dan ik :')

Heb je ook weleens dat je gevoelig voor licht bent?
pi_175396670
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:53 schreef Faxie het volgende:
Ik heb er ook regelmatig last van. Denk dat het gedeeltelijk met concentratie te maken heeft, want naarmate de tijd vordert krijg ik er meer last van.

Meerdere malen gehoortest gehad, en dat is altijd in orde gebleken.

Ook jaren geleden in een selectieronde voor de luchtmacht gezeten, waar ik een test kreeg om via een koptelefoon cijfers te filteren uit een hele hoop ruis, en daar was ik met vlag en wimpel voor geslaagd :')

Heb verder geen diagnose, maar het vermoeden is er wel dat ik een vorm van autisme heb. M'n zus heeft overigens wel een diagnose, en die is een stuk 'normaler' dan ik :')

Heb je ook weleens dat je gevoelig voor licht bent?
Ik zelf heb er na een tijdje ook moeite mee maar denk zoals jij dat het idd met concentratie te maken heeft. Of ineens zijn de omgevingsgeluiden veel harder en kan ik ze niet negeren.

Wat bedoel je met dat licht?
  donderdag 30 november 2017 @ 07:33:15 #36
456761 Imbolosa
Always being busy
pi_175396870
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:53 schreef Faxie het volgende:

Heb je ook weleens dat je gevoelig voor licht bent?
Nee.
pi_175397395
Ik ben zeker geen expert op het oren/horen gebied maar kan me voorstellen dat het wel met de inheberende afdalende banen te maken kan hebben vanuit je hersenen?
Zo kun je overgevoelig raken voor tast (allodynia) en dergelijke. Ik weet niet alleen niet of dit ook opgaat voor gehoor.
pi_175401828
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 06:25 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik zelf heb er na een tijdje ook moeite mee maar denk zoals jij dat het idd met concentratie te maken heeft. Of ineens zijn de omgevingsgeluiden veel harder en kan ik ze niet negeren.

Wat bedoel je met dat licht?
Nouja als ik me op die momenten weer probeer te concentreren lukt het gewoon nog amper. Het blijft dan een soep van geluid.

Met overgevoeligheid voor licht bedoel ik dat je licht vaak te intens ervaart. Een beetje dat gevoel als je van een donkere ruimte naar buiten loopt op een zonnige dag. Maar dan dus continu.
pi_175403158
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 12:54 schreef Faxie het volgende:

[..]

Nouja als ik me op die momenten weer probeer te concentreren lukt het gewoon nog amper. Het blijft dan een soep van geluid.

Met overgevoeligheid voor licht bedoel ik dat je licht vaak te intens ervaart. Een beetje dat gevoel als je van een donkere ruimte naar buiten loopt op een zonnige dag. Maar dan dus continu.
Dat last van licht heb ik niet altijd. Is er een verklaring voor? Bij mij kan het ook een trigger zijn voor migraine.
pi_175411646
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 13:57 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dat last van licht heb ik niet altijd. Is er een verklaring voor? Bij mij kan het ook een trigger zijn voor migraine.
Geen idee of er een verklaring is. Maar het komt voor bij autisten, net als de last van omgevingsgeluid.
  donderdag 30 november 2017 @ 22:53:36 #41
456761 Imbolosa
Always being busy
pi_175414476
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 08:46 schreef Dezain het volgende:
Ik ben zeker geen expert op het oren/horen gebied maar kan me voorstellen dat het wel met de inheberende afdalende banen te maken kan hebben vanuit je hersenen?
Zo kun je overgevoelig raken voor tast (allodynia) en dergelijke. Ik weet niet alleen niet of dit ook opgaat voor gehoor.
Ik heb niet het idee dat ik overgevoelig ben voor geluid. Ik kan me bijv. nog prima concentreren op mijn werk in een lawaaierige omgeving. Ik kan ook prima omgevingsgeluiden wegfilteren alleen helaas niet net andersom; niet wat ik wil horen uit de ruis filteren zeg maar. Ik hoor waar ik me op concentreer beter dan de omgevingsgeluiden, maar niet goed zat.

Ik ben ook niet overgevoelig voor licht of aanrakingen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')