abonnement Unibet Coolblue
pi_175298301

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

De alternatieve Sinterklaas van Dick Maas.



quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.


Update :

Kick Out Zwarte Piet opgenomen in Dreigingsbeeld Terrorisme,
samen met Demonstranten G20 Hamburg en De Grauwe Eeuw.

Enkele relatief nieuwe extreemlinkse antiracistische actiegroepen bestaan voornamelijk uitactievoerders met een migranten achtergrond. Zij strijdentegen (in hun ogen) racistische en koloniale symbolen in de Nederlandse maatschappij, zoals Zwarte Piet, deVOC, straatnamen en standbeelden. De bekendste actiegroepen hiervan zijn Kick Out Zwarte Piet en De Grauwe
Eeuw.

link
link document


En verder!

8} oO/ <O) c_/
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175298313
Die eerste tekening. Beangstigend.
pi_175298335
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:34 schreef Jaroon het volgende:
Die eerste tekening. Beangstigend.
Als stout kind moet je ook bang zijn.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175298343
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:35 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Als stout kind moet je ook bang zijn.
Dat is niet nodig.
pi_175298392
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175298402
Goede TT.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175298420
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:35 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Als stout kind moet je ook bang zijn.
In feite is dit hetzelfde moraliteitsbeginsel dat we ook zien in veel religies voor volwassenen.

Het is een vrij primitieve manier om tegen moreel gedrag aan te kijken: de enige reden om je goed of slecht te gedragen is of je straf krijgt of wordt beloond.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175298430
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:39 schreef Abed het volgende:
Goede TT.
Al zeg je dat zelf. :P

Maar wel mee eens.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175298435
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

In feite is dit hetzelfde moraliteitsbeginsel dat we ook zien in veel religies voor volwassenen.

Het is een vrij primitieve manier om tegen moreel gedrag aan te kijken: de enige reden om je goed of slecht te gedragen is of je straf krijgt of wordt beloond.
Het is dan ook een opgelegd sausje vanuit het christendom.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_175298440
Dit blijft ook wel een klassiekertje. Wat een volk zeg, dan snap je meteen dat ze niet het kleinste begrip voor logica kunnen opbrengen.

Tokkiegenot :D

'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175298448
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:39 schreef Abed het volgende:
Goede TT.
Alleen niet waar. Misschien is Piet over 50 jaar niet zwart meer - maar over 1000 jaar zijn we vast weer full circle.

Dat is traditie :P
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175298473
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

In feite is dit hetzelfde moraliteitsbeginsel dat we ook zien in veel religies voor volwassenen.

Het is een vrij primitieve manier om tegen moreel gedrag aan te kijken: de enige reden om je goed of slecht te gedragen is of je straf krijgt of wordt beloond.
Mhaw, ik heb levendige herinneringen aan n lichte vrees/respect voor zwarte piet. Mij werd wijsgemaakt dat zwarte piet alle stoute dingen zag die ik stiekem deed. Wat ik daar van heb geleerd is dat je nooit 100% stiekem kan zijn, en dat stiekem niet de oplossing van iets is.
pi_175298478
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:43 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Alleen niet waar. Misschien is Piet over 50 jaar niet zwart meer - maar over 1000 jaar zijn we vast weer full circle.

Dat is traditie :P
En voortgang.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 november 2017 @ 13:44:54 #15
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175298494
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:44 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Mhaw, ik heb levendige herinneringen aan n lichte vrees/respect voor zwarte piet. Mij werd wijsgemaakt dat zwarte piet alle stoute dingen zag die ik stiekem deed. Wat ik daar van heb geleerd is dat je nooit 100% stiekem kan zijn, en dat stiekem niet de oplossing van iets is.
En nu masturbeer je in het openbaar ?
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175298529
quote:
Leuk, een niveauloos stuk van een of andere nobody roeptoeter. Laat dat soort onzin op Feesboek aub.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175298553
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:30 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Of een clown bij de AH. Daar heb ik ook geen zin in.
Het verschil is dat AH deze clown zelf heeft uitgenodigd. En het staat jou als klant vrij om de AH weer uit te lopen. AH weet precies wat deze clown wel of niet gaat doen. Als jou geliefde is overleden en er staat ineens een rouwclown naast de kist, lijkt me dat uiterst ongewenst. Net zoals een onaangekondigd binnentreden van een stel Pieten.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_175298555
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:44 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Mhaw, ik heb levendige herinneringen aan n lichte vrees/respect voor zwarte piet. Mij werd wijsgemaakt dat zwarte piet alle stoute dingen zag die ik stiekem deed. Wat ik daar van heb geleerd is dat je nooit 100% stiekem kan zijn, en dat stiekem niet de oplossing van iets is.
De alom aanwezige heilige bewakingscamera ja, nog zo'n element dat we in veel religies zien.

Even afgezien van het nogal onprettige karakter daarvan, ik vind het een nogal slechte reden om je te gedragen. Pedagogisch vind ik dat ook niet zuiver. Het is beter om kinderen te leren waarom het goed is om je netjes te gedragen. Dat is net ff wat meer werk dan gewoon dreigen met onheil, maar wat mij betreft wel veel beter.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator zaterdag 25 november 2017 @ 13:50:06 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175298570
quote:
geen idee wat ze probeert te zeggen tbh
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175298590
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

De alom aanwezige heilige bewakingscamera ja, nog zo'n element dat we in veel religies zien.

Even afgezien van het nogal onprettige karakter daarvan, ik vind het een nogal slechte reden om je te gedragen. Pedagogisch vind ik dat ook niet zuiver. Het is beter om kinderen te leren waarom het goed is om je netjes te gedragen. Dat is net ff wat meer werk dan gewoon dreigen met onheil, maar wat mij betreft wel veel beter.
Dat begrijp ik.

Nog wel benadrukkend dat de noordse goden niet zo met goed en kwaad bezig waren... Dat monomoraal afdwingen komt van onder de Rijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door WodanIsGroot op 25-11-2017 13:59:01 ]
  zaterdag 25 november 2017 @ 13:52:19 #22
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175298601
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

De alom aanwezige heilige bewakingscamera ja, nog zo'n element dat we in veel religies zien.

Even afgezien van het nogal onprettige karakter daarvan, ik vind het een nogal slechte reden om je te gedragen. Pedagogisch vind ik dat ook niet zuiver. Het is beter om kinderen te leren waarom het goed is om je netjes te gedragen. Dat is net ff wat meer werk dan gewoon dreigen met onheil, maar wat mij betreft wel veel beter.
Hier spreekt de perfecte vader.
pi_175298602
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:50 schreef sp3c het volgende:

[..]

geen idee wat ze probeert te zeggen tbh
"Accepteer dat iedereen anders is en dat wat kwetsend is voor de een dat niet hoeft te zijn voor de ander - en vv".

Maar dan op een "en dus ga ik lekker zeggen wat ik wil" toontje :P
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175298611
Ik kom daar gewoon inkopen doen en wil niet aangeraakt worden.
  Moderator zaterdag 25 november 2017 @ 13:53:25 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175298619
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:52 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

"Accepteer dat iedereen anders is en dat wat kwetsend is voor de een dat niet hoeft te zijn voor de ander - en vv".

Maar dan op een "en dus ga ik lekker zeggen wat ik wil" toontje :P
ja maar accepteer dan ook dat mensen het er niet mee eens zijn ... daar heeft mevrouw geen zin an, die mensen zijn gewoon zeikerds :')

practice what you preach
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175298626
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:47 schreef Abed het volgende:

[..]

Leuk, een meningkje van een of andere nobody.
Maar dit zal je wel als waarheid aannemen, net als de schoolbelager die zegt 'ik heb heus niks gedaan hoor'. En dan de directeur van de school een leugenaar noemen.
Daar hebben we niks aan.
Hondsbrutaal om de schooldirecteur voor leugenaar uit te maken. Om als inbreker de normen en waarden op dat moment de definiëren.
Stel dat vanavond bij iemand onaangekondigd in de huiskamer een groepje inline-dancers is binnenkomen sluipen voor een performance, dan lijkt me het toch wel brutaal dat deze inbrekers bepalen wie er leugenaar is en wie niet.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_175298638
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:53 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Hondsbrutaal om de schooldirecteur voor leugenaar uit te maken. Om als inbreker de normen en waarden op dat moment de definiëren.
Stel dat vanavond bij iemand onaangekondigd in de huiskamer een groepje inline-dancers is binnenkomen sluipen voor een performance, dan lijkt me het toch wel brutaal dat deze inbrekers bepalen wie er leugenaar is en wie niet.
Tsja, volgens Nattekat spreken de 'inbrekers' de waarheid. Dat kan ik dus ook niet helemaal volgen.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175298649
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:53 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Hondsbrutaal om de schooldirecteur voor leugenaar uit te maken. Om als inbreker de normen en waarden op dat moment de definiëren.
Stel dat vanavond bij iemand onaangekondigd in de huiskamer een groepje inline-dancers is binnenkomen sluipen voor een performance, dan lijkt me het toch wel brutaal dat deze inbrekers bepalen wie er leugenaar is en wie niet.
Mooi verhaal. Dat lijkt mij ook niets.
pi_175298653
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:52 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Hier spreekt de perfecte vader.
:@ Thanks!
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175298667
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:51 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Nog wel benadrukkend dat de noordse Goden niet zo met goed en kwaad bezig waren... Dat monomoraal afdwingen komt van onder de Rijn.
Klopt, niet in alle religies zijn de goden morele voorbeelden. In de tegenwoordig dominante religies zijn ze dat echter wel.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175298671
Line dancers of......karaoke zingers.
pi_175298676
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

:@ Thanks!
Zonder ervaring aan zn visie te merken :p
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 november 2017 @ 13:57:05 #33
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175298682
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:50 schreef sp3c het volgende:

[..]

geen idee wat ze probeert te zeggen tbh
Ze bekritiseert de groep mensen die om elk dingetje de slachtofferrol opzoekt en gaat zitten zeikstralen erover. Zoals bijvoorbeeld de slavernij die er constant bijgehaald wordt.

Er zijn ook mensen die echt last hebben van discriminatie, maar er gewoon het beste van proberen te maken. Positiviteit uitstralen. Zo kan ik onderstaande actie wel redelijk waarderen.

http://www.at5.nl/artikel(...)lkomd op Museumplein
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175298690
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:54 schreef Abed het volgende:

Tsja, volgens Nattekat spreken de 'inbrekers' de waarheid. Dat kan ik dus ook niet helemaal volgen.
Aan de andere kant, om de media nou direct op hun blauwe ogen te geloven na de uitlatingen van afgelopen week vind ik dan ook een brug te ver.
pi_175298693
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:57 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Zo kan ik onderstaande actie wel redelijk waarderen.

http://www.at5.nl/artikel(...)lkomd op Museumplein
Dit zou in de rest van het land niet kunnen, dan worden de bakstenen uit de straat gehaald.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175298705
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:57 schreef AchJa het volgende:

[..]

Aan de anderen kant, om de media nou direct op hun blauwe ogen te geloven na de uitlatingen van afgelopen week vind ik dan ook een brug te ver.
Er wordt veel gelogen. Ook door de media.
pi_175298726
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:58 schreef Abed het volgende:

[..]

Dit zou in de rest van het land niet kunnen, dan worden de bakstenen uit de straat gehaald.
Er liggen geen stenen in zandweggetjes hoor.

Hier in Friesland schoppen we dan koeienvlaaien omhoog met onze klompen .
pi_175298727
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:57 schreef AchJa het volgende:

[..]

Aan de anderen kant, om de media nou direct op hun blauwe ogen te geloven na de uitlatingen van afgelopen week vind ik dan ook een brug te ver.
Ik wil best betwijfelen of een van de zwarte Pieten in kwestie werkelijk actief pegida/nvu lid is; ook al wordt hij met naam en al genoemd en lijkt een google op zijn naam dat beeld wel te bevestigen.

Maar dat de directeur werkelijk geclaimd heeft dat de invallers racistische uitspraken deden hebben we allemaal kunnen horen.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175298731
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:50 schreef sp3c het volgende:

[..]

geen idee wat ze probeert te zeggen tbh
Dat iedereen tegenwoordig een special snowflake denkt te zijn en op hoge poten verhaal haalt bij iedereen.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_175298740
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:57 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ze bekritiseert de groep mensen die om elk dingetje de slachtofferrol opzoekt en gaat zitten zeikstralen erover. Zoals bijvoorbeeld de slavernij die er constant bijgehaald wordt.

Er zijn ook mensen die echt last hebben van discriminatie, maar er gewoon het beste van proberen te maken. Positiviteit uitstralen. Zo kan ik onderstaande actie wel redelijk waarderen.

http://www.at5.nl/artikel(...)lkomd op Museumplein
Hoe zouden moslims reageren als wij met een nieuw offerfeest zouden komen?

Dus zonder het slachten van dieren, maar met het uitdelen van mandarijnen.
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:01:25 #41
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175298742
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

In feite is dit hetzelfde moraliteitsbeginsel dat we ook zien in veel religies voor volwassenen.

Het is een vrij primitieve manier om tegen moreelsociaal wenselijk gedrag aan te kijken: de enige reden om je goed of slecht teconform de regels van de maatschappij waarin je leeft gedragen is of je straf krijgt of wordt beloond.
Zo klopt het beter. En heeft direct betrekking op het Sinterklaasfeest, waarin de "zonden" van het afgelopen jaar worden benoemd zodat je na je symbolische straf met een schone lei het komende jaar in kunt. Daarmee wordt voorkomen dat onenigheden en ongewenst gedrag blijven vooretteren in een kleine boerengemeenschap.
pi_175298752
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:47 schreef Abed het volgende:

[..]

Leuk, een niveauloos stuk van een of andere nobody roeptoeter. Laat dat soort onzin op Feesboek aub.
Wie denk jij eigenlijk dat je bent? Eerst al dat gehuil dat die "provincialen" wel even naar de pijpen van "de stad" moeten gaan dansen en nu weer willen bepalen wat wel en niet gepost mag worden...

Eea begint wel ernstige vormen aan te nemen bij jou.
pi_175298762
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:02 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wie denk jij eigenlijk dat je bent?

Eea begint wel ernstige vormen aan te nemen bij jou.
Zoek me niet zo persoonlijk op de hele tijd goede vriend, nergens voor nodig.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175298769
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zo klopt het beter. En heeft direct betrekking op het Sinterklaasfeest, waarin de "zonden" van het afgelopen jaar worden benoemd zodat je na je symbolische straf met een schone lei het komende jaar in kunt. Daarmee wordt voorkomen dat onenigheden en ongewenst gedrag blijven vooretteren in een kleine boerengemeenschap.
Je kunt daarbij de katholieke wortels wel zien. Met de biecht kan je ook je zonden afkopen. Dat heb je bij protestanten niet, die hebben zelf meer een persoonlijke verhouding met god.
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:03:11 #45
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175298773
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:01 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hoe zouden moslims reageren als wij met een nieuw offerfeest zouden komen?

Dus zonder het slachten van dieren, maar met het uitdelen van mandarijnen.
Ies koeltoer!
pi_175298781
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:02 schreef Abed het volgende:

[..]

Zoek me niet zo persoonlijk op de hele tijd goede vriend, nergens voor nodig.
Je doet het zelf.
pi_175298789
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:03 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Je doet het zelf.
Ah, de omdraai methode.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:04:58 #48
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175298799
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:44 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Mhaw, ik heb levendige herinneringen aan n lichte vrees/respect voor zwarte piet. Mij werd wijsgemaakt dat zwarte piet alle stoute dingen zag die ik stiekem deed. Wat ik daar van heb geleerd is dat je nooit 100% stiekem kan zijn, en dat stiekem niet de oplossing van iets is.
Het is niet altijd een dreiging. Het is schokkend om te horen dat "Sinterklaas" iets weet en noemt waarvan je dacht dat alleen jij het wist (en je niet bewust bent dat je ouders het ook wisten en het hebben doorverteld). Zijn vaak tamelijk onschuldige dingen, maar dat een vreemde dat weet is schokkend. Trouwens ook van de goede dingen waar je voor wordt beloond.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 november 2017 @ 14:04:59 #49
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175298800
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:01 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hoe zouden moslims reageren als wij met een nieuw offerfeest zouden komen?

Dus zonder het slachten van dieren, maar met het uitdelen van mandarijnen.
Dat wordt gezellig _O-

Zal wel racistisch zijn, waarna het verboden wordt door SJW'ers.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175298803
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:04 schreef Abed het volgende:

[..]

Ah, de omdraai methode.
Nee. Wat we doen hier.Je hebt een grote bek. Dan krijg je het terug. Ik ook.
pi_175298805
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zo klopt het beter. En heeft direct betrekking op het Sinterklaasfeest, waarin de "zonden" van het afgelopen jaar worden benoemd zodat je na je symbolische straf met een schone lei het komende jaar in kunt. Daarmee wordt voorkomen dat onenigheden en ongewenst gedrag blijven vooretteren in een kleine boerengemeenschap.
Die aanpassing verandert vrij weinig aan wat ik zeg. :)

Maar als je daarmee bedoelt te zeggen: of je straf krijgt of beloond wordt bepaalt niet of iets goed of slecht is, dan klopt dat als een bus en is het exact wat ik bedoelde te zeggen.

Wat dat betreft is het idee van kindertjes die meegaan in de zak als ze stout zijn geweest net zo dogmatisch als de morele ideeen in Christendom en Islam.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175298813
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:00 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Ik wil best betwijfelen of een van de zwarte Pieten in kwestie werkelijk actief pegida/nvu lid is; ook al wordt hij met naam en al genoemd en lijkt een google op zijn naam dat beeld wel te bevestigen.

Maar dat de directeur werkelijk geclaimd heeft dat de invallers racistische uitspraken deden hebben we allemaal kunnen horen.
Ik hou eerst wel even een slag om de arm mbt uitspraken die wel of niet gedaan zouden zijn.

Maar zoals je in het vorige deel had kunnen lezen vind ik het sowieso een kansloze onderneming.
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:07:02 #53
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175298831
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:03 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je kunt daarbij de katholieke wortels wel zien. Met de biecht kan je ook je zonden afkopen. Dat heb je bij protestanten niet, die hebben zelf meer een persoonlijke verhouding met god.
Heb jij weleens van het Verzoeningsfeest (Jom Kipoer) gehoord?
pi_175298840
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:02 schreef Abed het volgende:

[..]

Zoek me niet zo persoonlijk op de hele tijd goede vriend, nergens voor nodig.
Ga dan niet de wannabe mod uithangen hier en ga vooral niet proberen te bepalen wat wel en niet gepost mag worden.
pi_175298841
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:03 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je kunt daarbij de katholieke wortels wel zien. Met de biecht kan je ook je zonden afkopen. Dat heb je bij protestanten niet, die hebben zelf meer een persoonlijke verhouding met god.
Dat zijn Germaanse wortels. Katholiek heeft er niks te mee maken, dat is een toevalligheidje en het heeft ook n andere inhoud.

De wortels zijn veel ouder dan jezus of de kerk.
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:08:01 #56
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175298850
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:04 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat wordt gezellig _O-

Zal wel racistisch zijn, waarna het verboden wordt door SJW'ers.
Kunnen we ophouden met iedereen die links is SJW'er te noemen en iedereen die recht is Nazi? Beide best treurig.
pi_175298852
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ga dan niet de wannabe mod uithangen hier en ga vooral niet proberen te bepalen wat wel en niet gepost mag worden.
Neem jezelf gewoon niet zo serieus joh.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175298856
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:05 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik hou eerst wel even een slag om de arm mbt uitspraken die wel of niet gedaan zouden zijn.
Dat kan, maar dat staat los van "de media". Die rapporteert alleen wat de schooldirecteur daadwerkelijk heeft gezegd en is in deze dus tot dusver betrouwbaar.

Het hele "en een van de Pieten is een voormalig voorman van Pegida met NVU banden en ook degene die bij Sylvana aan de deur kwam om haar adres met de wereld te delen" kwam wel even uit het niets voor mij. Dus wat terughoudendheid daar snap ik.

quote:
Maar zoals je in het vorige deel had kunnen lezen vind ik het sowieso een kansloze onderneming.
Ik vraag mij oprecht af hoe de mensen die nu fanatiek zeggen dat dit een leuke ludieke actie was gereageerd zouden hebben als het roetveeg- of regenboogpieten met anti-racisme stickers waren geweest. Maar dat zullen we nooit weten.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175298879
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:08 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Kunnen we ophouden met iedereen die links is SJW'er te noemen en iedereen die recht is Nazi? Beide best treurig.
Lijkt mij ook.
pi_175298886
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:08 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Kunnen we ophouden met iedereen die links is SJW'er te noemen en iedereen die recht is Nazi? Beide best treurig.
Eens.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175298896
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:08 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Kunnen we ophouden met iedereen die links is SJW'er te noemen en iedereen die recht is Nazi? Beide best treurig.
Dit lijkt helaas een beetje de moderne stijl van debatteren te zijn geworden. Nu heb ik er an sich trouwens geen moeite mee om voor SJW (of wat dan ook) te worden uitgemaakt. Wat ik vooral storend vind is hoe inhoudsloos de discussies met het gebruik van die termen worden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175298906
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:07 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Dat zijn Germaanse wortels. Katholiek heeft er niks te mee maken, dat is een toevalligheidje en het heeft ook n andere inhoud.

De wortels zijn veel ouder dan jezus of de kerk.
De christelijke inkleuring is natuurlijk geen toevalligheid.

Het is een paganistisch feest dat weer christelijk ingekleurd is. Je mag dus best spreken van christelijke wortels, ondanks dat de oudere achtergrond nog weer anders was.
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:11:45 #63
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175298908
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

De alom aanwezige heilige bewakingscamera ja, nog zo'n element dat we in veel religies zien.

Even afgezien van het nogal onprettige karakter daarvan, ik vind het een nogal slechte reden om je te gedragen. Pedagogisch vind ik dat ook niet zuiver. Het is beter om kinderen te leren waarom het goed is om je netjes te gedragen. Dat is net ff wat meer werk dan gewoon dreigen met onheil, maar wat mij betreft wel veel beter.
Dat "waarom" slaat moralistisch meestal volkomen nergens op. Het komt er min of meer op neer dat "gedraag ze zoals wij dat willen omdat wij dat willen".
Er is geen enkele logische reden om moord te verbieden, bijvoorbeeld.
pi_175298922
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er is geen enkele logische reden om moord te verbieden, bijvoorbeeld.
Auw, pijnlijk dit.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175298927
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat "waarom" slaat moralistisch meestal volkomen nergens op. Het komt er min of meer op neer dat "gedraag ze zoals wij dat willen omdat wij dat willen".
Er is geen enkele logische reden om moord te verbieden, bijvoorbeeld.
Wordt een beetje een rommelige maatschappij als we elkaar continu vermoorden.

Goed en fout zit trouwens ook verankerd in onze natuur. Er zijn elementen die men in alle culturen terugvindt.
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:13:25 #66
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175298935
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:42 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Het is dan ook een opgelegd sausje vanuit het christendom.
Daar heeft het Christendom niks mee te maken. Je ziet het overal. Het heeft ermee te maken dat de mens een kuddedier is en je je hebt te gedragen volgens de kudderegels.
pi_175298938
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat "waarom" slaat moralistisch meestal volkomen nergens op. Het komt er min of meer op neer dat "gedraag ze zoals wij dat willen omdat wij dat willen".
Er is geen enkele logische reden om moord te verbieden, bijvoorbeeld.
Dat moralistische is bij veel geloven zo.Je hebt voor jezelf gelijk.
pi_175298942
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:11 schreef Lunatiek het volgende:

Er is geen enkele logische reden om moord te verbieden, bijvoorbeeld.
Moord is het doden van een ander *buiten de regels van de wet*.
Dat laatste stukje maakt je uitspraak een beetje raar :P
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175298947
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:08 schreef Aanstootgevend het volgende:

...
Ik vraag mij oprecht af hoe de mensen die nu fanatiek zeggen dat dit een leuke ludieke actie was gereageerd zouden hebben als het roetveeg- of regenboogpieten met anti-racisme stickers waren geweest. Maar dat zullen we nooit weten.
Verontwaardigd maar niet dramatisch. De drang naar dramatiek lijkt mij het grote verschil.

Immers is de drang naar dramathiek de motor van het anti-piet zijn.
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:14:12 #70
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175298951
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit lijkt helaas een beetje de moderne stijl van debatteren te zijn geworden. Nu heb ik er an sich trouwens geen moeite mee om voor SJW (of wat dan ook) te worden uitgemaakt. Wat ik vooral storend vind is hoe inhoudsloos de discussies met het gebruik van die termen worden.
Daar doelde ik dan ook op. Het is nodeloos polariserend om ieders mening weg te zetten als karikatuur, puur om je punt te proberen te maken.

Het voegt niets toe en vernietigt elke poging tot nuance of toenadering.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 november 2017 @ 14:14:37 #71
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175298957
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:08 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Kunnen we ophouden met iedereen die links is SJW'er te noemen en iedereen die recht is Nazi? Beide best treurig.
Ik noem niet iedereen die links is SJW'er, ik noem SJW'ers SJW'er.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175298968
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:13 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Moord is het doden van een ander *buiten de regels van de wet*.
Dat laatste stukje maakt je uitspraak een beetje raar :P
Als je een wet volgt die dat normaal vind is het wat anders. Dat kan gelovig zijn.
pi_175298971
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:57 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ze bekritiseert de groep mensen die om elk dingetje de slachtofferrol opzoekt en gaat zitten zeikstralen erover. Zoals bijvoorbeeld de slavernij die er constant bijgehaald wordt.

Er zijn ook mensen die echt last hebben van discriminatie, maar er gewoon het beste van proberen te maken. Positiviteit uitstralen. Zo kan ik onderstaande actie wel redelijk waarderen.

http://www.at5.nl/artikel(...)lkomd op Museumplein
Ja, ja, 't is wat. Slotconclusie: Jouw mening en die van Sylvana lopen niet synchroon. Let's shake hands. Ik denk er ook zo over. Zo kun je ook verschil van mening hebben met iemand uit de buurt over de vraag of er een Hondenuitlaatplaats moet komen aan de Sleutelbloem 500 meter verder op.
Los daarvan:
Je gaat niet met een groep mensen al filmend het privéhuis opzoeken van degene die met jou van mening verschilt. Zeker niet als die persoon ook al persoonlijk bedreigd wordt. Dit komt zeer intimiderend over. En daar gaat het om.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_175299000
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:14 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ik noem niet iedereen die links is SJW'er, ik noem SJW'ers SJW'er.
Wat zijn dat? Aso mensen?
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:16:54 #75
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175299005
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:57 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ze bekritiseert de groep mensen die om elk dingetje de slachtofferrol opzoekt en gaat zitten zeikstralen erover. Zoals bijvoorbeeld de slavernij die er constant bijgehaald wordt.

Er zijn ook mensen die echt last hebben van discriminatie, maar er gewoon het beste van proberen te maken. Positiviteit uitstralen. Zo kan ik onderstaande actie wel redelijk waarderen.

http://www.at5.nl/artikel(...)lkomd op Museumplein
Jammer alleen dat dat niks met Sinterklaas heeft te maken.
pi_175299027
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:14 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Daar doelde ik dan ook op. Het is nodeloos polariserend om ieders mening weg te zetten als karikatuur, puur om je punt te proberen te maken.

Het voegt niets toe en vernietigt elke poging tot nuance of toenadering.
Het lijkt me een typisch kenmerk van het moderne populisme. Voor sommigen is het onderstreepte niet onwenselijk maar eerder een doel.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175299028
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:11 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De christelijke inkleuring is natuurlijk geen toevalligheid.

Het is een paganistisch feest dat weer christelijk ingekleurd is. Je mag dus best spreken van christelijke wortels, ondanks dat de oudere achtergrond nog weer anders was.
Tuurlijk, maar dit aspect heeft niets te maken met de bijbel maar met het weer normaliseren van verhoudingen tussen mensen in de gemeenschap.

Doet er verder niet toe, maar toch vind ik het zonde wanneer juist dit belangrijke onderdeel van het feest wordt toegeschreven aan het in mijn ogen foute moreel van de kerk. Ach ja.
pi_175299034
Ik heb nog nooit iemand neger genoemd. Dat kan wel.
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:19:11 #79
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175299045
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:17 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Men is zwart. Of gekleurd. Niets mis mee.
Vanzelfsprekend. Ik heb niets tegen kleur in de wereld. Ik heb hooguit moeite met sommige culturele uitspattingen van bepaalde bevolkingsgroepen.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 november 2017 @ 14:19:31 #80
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175299049
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:16 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Wat zijn dat? Aso mensen?
SJW'ers zijn doorgeslagen politiek correcte, intolerante activistische mensen. De extremere vorm sloopt Duitse binnensteden.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175299054
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het lijkt me een typisch kenmerk van het moderne populisme. Voor sommigen is het onderstreepte niet onwenselijk maar eerder een doel.
We komen er hier ook redelijk uit.
pi_175299065
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:19 schreef Nattekat het volgende:

[..]

SJW'ers zijn doorgeslagen politiek correcte, intolerante activistische mensen. De extremere vorm sloopt Duitse binnensteden.
Daar heb ik dan niets mee.
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:21:42 #83
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175299083
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het lijkt me een typisch kenmerk van het moderne populisme. Voor sommigen is het onderstreepte niet onwenselijk maar eerder een doel.
Ik discussieer meestal omdat ik dialoog de weg naar wijsheid vindt. Voor mezelf, maar ook voor de discussiepartner.

Helaas wordt er te vaak gediscussieerd om 'gelijk te krijgen' of, erger nog, de verschillen te benadrukken en stelling in te nemen tegen elke mogelijke andere mening.

Dat zie je in deze topics ook.
pi_175299099
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er is geen enkele logische reden om moord te verbieden, bijvoorbeeld.
In de definitie van moord zit besloten dat het onwettig is. Hebben we het over het meer algemene 'mensen doden' dan heb je zeker gelijk. In kannibalenstammen is mensen doden over het algemeen geaccepteerd, maar dan wel buiten de eigen stam. In sommige gevallen is mensen doden in onze eigen maatschappij ook geaccepteerd, bijvoorbeeld bij euthanasie en oorlog.
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:23:40 #85
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175299119
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die aanpassing verandert vrij weinig aan wat ik zeg. :)

Maar als je daarmee bedoelt te zeggen: of je straf krijgt of beloond wordt bepaalt niet of iets goed of slecht is, dan klopt dat als een bus en is het exact wat ik bedoelde te zeggen.

Wat dat betreft is het idee van kindertjes die meegaan in de zak als ze stout zijn geweest net zo dogmatisch als de morele ideeen in Christendom en Islam.
Je snapt niet dat het jonge kinderen zijn met wie je niet op abstract niveau over goed en slecht kunt discussiëren. Allerlei hulpmiddelen om hen te laten passen binnen de maatschappij zijn in de 70's afgeschaft met als gevolg allerlei niet-passende special snowflakes. Als je die loslaat in de anonimiteit van een stad als Amsterdam zijn ze grenzeloos in hun eigen gelijk en zullen nooit rekening houden met een gemeenschappelijk goed. Eigen ego eerst.
Elke beschaving heeft daarom een rechtssysteem om te kunnen straffen wat ongewenst is. Omdat er een besef is van onnozele kinderen is er zoiets als Sinterklaas om hen te "straffen" voor ongewenst gedrag.
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:25:19 #86
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175299153
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:23 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je snapt niet dat het jonge kinderen zijn met wie je niet op abstract niveau over goed en slecht kunt discussiëren. Allerlei hulpmiddelen om hen te laten passen binnen de maatschappij zijn in de 70's afgeschaft met als gevolg allerlei niet-passende special snowflakes. Als je die loslaat in de anonimiteit van een stad als Amsterdam zijn ze grenzeloos in hun eigen gelijk en zullen nooit rekening houden met een gemeenschappelijk goed. Eigen ego eerst.
Elke beschaving heeft daarom een rechtssysteem om te kunnen straffen wat ongewenst is. Omdat er een besef is van onnozele kinderen is er zoiets als Sinterklaas om hen te "straffen" voor ongewenst gedrag.
Sinterklaas is dus een essentieel opvoedingsinstrument?
pi_175299156
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:23 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je snapt niet dat het jonge kinderen zijn met wie je niet op abstract niveau over goed en slecht kunt discussiëren. Allerlei hulpmiddelen om hen te laten passen binnen de maatschappij zijn in de 70's afgeschaft met als gevolg allerlei niet-passende special snowflakes. Als je die loslaat in de anonimiteit van een stad als Amsterdam zijn ze grenzeloos in hun eigen gelijk en zullen nooit rekening houden met een gemeenschappelijk goed. Eigen ego eerst.
Elke beschaving heeft daarom een rechtssysteem om te kunnen straffen wat ongewenst is. Omdat er een besef is van onnozele kinderen is er zoiets als Sinterklaas om hen te "straffen" voor ongewenst gedrag.
Die snowflakes zijn wel wat opvallend.
pi_175299163
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:19 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Vanzelfsprekend. Ik heb niets tegen kleur in de wereld. Ik heb hooguit moeite met sommige culturele uitspattingen van bepaalde bevolkingsgroepen.
Dat heeft iedereen als je het mij vraagt. :)

Het gaat hier een beetje om het grijze gebied tussen culturele vrijheid en wat we met z'n allen nog aanvaardbaar gedrag vinden binnen onze maatschappij.

Daar bestaan uiteenlopende ideeen over, en het is nauwelijks een discussie over feiten. Mensen hebben niet gelijk of ongelijk. Dat is zelden zo als het gaat om morele vraagstukken.

Ik vind het trouwens best wel een goede zaak dat het grote publiek met dit soort vraagstukken speelt en - zij het op beperkte manier - daarover probeert te debatteren. Helaas eindigt dat maar al te vaak in hersenloos moddergooien. Wat dat betreft zie ik wel een rol voor het onderwijs om mensen wat bij te brengen tav filosofie en debating technieken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175299173
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:25 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Sinterklaas is dus een essentieel opvoedingsinstrument?
Dit vind ik ook wel een heel bijzondere conclusie ja.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175299188
quote:
11s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit vind ik ook wel een heel bijzondere conclusie ja.
Zelf heb ik dat totaal niet zo ervaren maar misschien schuilt daarin wel de kracht ofzo.
wooblabalurg
pi_175299192
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:23 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je snapt niet dat het jonge kinderen zijn met wie je niet op abstract niveau over goed en slecht kunt discussiëren. Allerlei hulpmiddelen om hen te laten passen binnen de maatschappij zijn in de 70's afgeschaft met als gevolg allerlei niet-passende special snowflakes. Als je die loslaat in de anonimiteit van een stad als Amsterdam zijn ze grenzeloos in hun eigen gelijk en zullen nooit rekening houden met een gemeenschappelijk goed. Eigen ego eerst.
Elke beschaving heeft daarom een rechtssysteem om te kunnen straffen wat ongewenst is. Omdat er een besef is van onnozele kinderen is er zoiets als Sinterklaas om hen te "straffen" voor ongewenst gedrag.
Sinterklaas zou dus een Imam moeten worden om beter aan te sluiten bij de Amsterdamse jeugd en zijn rol van opvoeder uit te kunnen oefenen ?
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175299193
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:14 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ik noem niet iedereen die links is SJW'er, ik noem SJW'ers SJW'er.
... :')
pi_175299201
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:28 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Zelf heb ik dat totaal niet zo ervaren maar misschien schuilt daarin wel de kracht ofzo.
Ik vermoed dat niet alle ouders Sinterklaas gebruiken als 'opvoedingsinstrument'. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:29:44 #94
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175299205
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:13 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wordt een beetje een rommelige maatschappij als we elkaar continu vermoorden.

Goed en fout zit trouwens ook verankerd in onze natuur. Er zijn elementen die men in alle culturen terugvindt.
Beetje off topic, maar er is niks op tegen iemand anders te doden. Moordenaars laten zich door die natuur evenmin tegenhouden als oorlogsvoerders (nog steeds overal te zien) of priesters die mensenoffers brengen.

Het is nurture, geen nature. En dat moet je vormen van jongs af aan, met kinderen die verbaal weinig kunnen.
pi_175299208
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:23 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Elke beschaving heeft daarom een rechtssysteem om te kunnen straffen wat ongewenst is. Omdat er een besef is van onnozele kinderen is er zoiets als Sinterklaas om hen te "straffen" voor ongewenst gedrag.
Mensen plegen over het algemeen geen misdaden omdat ze een moreel besef hebben en niet vanwege de consequenties/straffen. Vanuit dat besef zou ik eerder pleiten voor vergoeding van schade dan van straffen. Ik vraag me af of straffen uitdelen wel het gewenste effect heeft.
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:30:34 #96
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175299219
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:28 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Sinterklaas zou dus een Imam moeten worden om beter aan te sluiten bij de Amsterdamse jeugd en zijn rol van opvoeder uit te kunnen oefenen ?
Imams zijn geen opvoeders. Leer ke islam kennen.
pi_175299230
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik vermoed dat niet alle ouders Sinterklaas gebruiken als 'opvoedingsinstrument'. :)
Ik had het vermoeden dat het gewoon een feest was.
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:31:55 #98
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_175299242
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:57 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ze bekritiseert de groep mensen die om elk dingetje de slachtofferrol opzoekt en gaat zitten zeikstralen erover. Zoals bijvoorbeeld de slavernij die er constant bijgehaald wordt.

Er zijn ook mensen die echt last hebben van discriminatie, maar er gewoon het beste van proberen te maken. Positiviteit uitstralen. Zo kan ik onderstaande actie wel redelijk waarderen.

http://www.at5.nl/artikel(...)lkomd op Museumplein
Die gast heeft ook al heel wat gezeik over zich heen gekregen trouwens de afgelopen jaren.

https://www.geenstijl.nl/5139591/zucht/
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_175299243
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:30 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Imams zijn geen opvoeders. Leer ke islam kennen.
Wie dan wel ? Een Rooms Katholiek bisschop die vooral haram snoep uitdeelt lijkt mij die rol ook niet te kunnen vervullen.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175299257
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Beetje off topic, maar er is niks op tegen iemand anders te doden.
De gekke dingen die je kan lezen op het internet lijken steeds gekker te worden.
wooblabalurg
pi_175299281
Wat ook een goede zaak is, vloeiend uit deze discussie, is dat de massa de laatste vijf jaar veel meer geinformeerd is over voorchristelijke gebruiken en helden.

"Sinterklaas is een Turk" hoor je niet meer.

Wel grappig trouwens want in de ogen van kozp staat 'Germanisme' gelijk aan nazisme. Deksel op neus.
pi_175299313
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Beetje off topic, maar er is niks op tegen iemand anders te doden.
Inderdaad off topic, maar toch een advies / tip -->

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:35:33 #103
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175299326
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:29 schreef noescom het volgende:

[..]

Mensen plegen over het algemeen geen misdaden omdat ze een moreel besef hebben en niet vanwege de consequenties/straffen. Vanuit dat besef zou ik eerder pleiten voor vergoeding van schade dan van straffen. Ik vraag me af of straffen uitdelen wel het gewenste effect heeft.
Moreel besef moet je aanleren. Leren aanvoelen wat gewenst gedrag is binnen een groep en wat niet. Voor elke groep opnieuw. Mores. Inburgeren. Vandaar dat integratie niet makkelijk is. Vandaar dat KOZP geen idee heeft waar ze mee bezig is als het gaat om gedrag binnen de Nederlandse etniciteit.
pi_175299327
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is nurture, geen nature. En dat moet je vormen van jongs af aan, met kinderen die verbaal weinig kunnen.
Maar tal van ethische regels zitten in onze genen. Natuurlijk kan je een manier van denken voeden door middel van opvoeding, maar er is ook een natuurlijke aanleiding voor.

Alle ouders willen hun kinderen bijvoorbeeld beschermen, in alle culturen zullen ouders hun kinderen uit een brandend huis proberen te halen. Kinderen hebben op heel jonge leeftijd al het eigendomsrecht in hun hoofd, dat een speeltje van hun is. En we zien uit onderzoeken dat mensen die zich vaak misdragen in de maatschappij, vaak echt afwijkende hersenen hebben, denk aan psychopaten.
pi_175299355
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Beetje off topic, maar er is niks op tegen iemand anders te doden.
Maar "moord" is een begrip voortkomend uit wetten. Moord is onwettig doden.
Daarom was je claim dat het raar is dat de wet tegen moord is een beetje vreemd.

Had je gewoon de term "doden" gebruikt was er geen issue :P
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175299367
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:37 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Maar "moord" is een begrip voortkomend uit wetten. Moord is onwettig doden.
Daarom was je claim dat het raar is dat de wet tegen moord is een beetje vreemd.

Had je gewoon de term "doden" gebruikt was er geen issue :P
Haha, scherp.

Overigens zou er dan nog steeds een issue zijn. Alleen is het dan een andere issue. :P
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:40:54 #107
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_175299412
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die aanpassing verandert vrij weinig aan wat ik zeg. :)

Maar als je daarmee bedoelt te zeggen: of je straf krijgt of beloond wordt bepaalt niet of iets goed of slecht is, dan klopt dat als een bus en is het exact wat ik bedoelde te zeggen.

Wat dat betreft is het idee van kindertjes die meegaan in de zak als ze stout zijn geweest net zo dogmatisch als de morele ideeen in Christendom en Islam.
Dat is er dan ook niet voor niets al uitgesloopt. Daar zijn stevige pedagogische discussies over geweest in het verleden. Mijn bijna 10 jaar oudere zus bv heeft nog wel de engere piet meegemaakt, ik alleen nog maar de domme, met overdreven accent sprekende piet met hier en daar nog een klein vrolijk tintje naar dat enge aspect. Dat is in de '70er/'80er jaren veranderd.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_175299424
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:37 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Maar "moord" is een begrip voortkomend uit wetten. Moord is onwettig doden.
Daarom was je claim dat het raar is dat de wet tegen moord is een beetje vreemd.

Had je gewoon de term "doden" gebruikt was er geen issue :P
Moord is een daad en reactie vaak. Dat heeft weinig te maken met wet.
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:42:30 #109
132458 noescom
Libertariër
pi_175299438
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:41 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Moord is een daad en reactie vaak. Dat heeft weinig te maken met wet.
"Moord is het op onwettige wijze opzettelijk beëindigen van het leven van een ander, waarbij een strafverzwarend element aanwezig is." - Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Moord
pi_175299462
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:42 schreef noescom het volgende:

[..]

"Moord is het op onwettige wijze opzettelijk beëindigen van het leven van een ander, waarbij een strafverzwarend element aanwezig is." - Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Moord
Tot je het doet omdat het moet. Dan speelt wetgeving even niet.
pi_175299478
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:44 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Tot je het doet omdat het moet. Dan speelt wetgeving even niet.
"Moord" is een juridische of morele interpretatie van doden.

Voor "doden vanuit noodzaak" (als er zoiets is) gebruiken we doorgaans niet de term "moord".
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:46:00 #112
132458 noescom
Libertariër
pi_175299503
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:44 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Tot je het doet omdat het moet. Dan speelt wetgeving even niet.
Ik begrijp niet wat je hiermee wil zeggen. Als je op onwettige wijze iemand zijn leven beëindigd dan is het moord. Als je het op wettige wijze doet dan is het dus geen moord. Dit lijkt mij niet voor interpretatie vatbaar.
pi_175299506
quote:
12s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Moord" is een juridische of morele interpretatie van doden.

Voor "doden vanuit noodzaak" (als er zoiets is) gebruiken we doorgaans niet de term "moord".
Moord kan vanuit verdediging zijn.
pi_175299524
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:44 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Tot je het doet omdat het moet. Dan speelt wetgeving even niet.
Je snapt het niet.
Moord = iemand doden terwijl dat niet mag van de wet.
Iemand doden is dus niet per se moord.

Vandaar dat het Bijbelgebod het over moorden en niet over doden heeft - de Bijbel staat immers vol met situaties waarin je mensen niet alleen mag maar zelfs moet doden. En zolang je je aan die wetten houdt is het geen moord volgens God.

Zelfde principe geldt voor de wereldlijke wetten.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175299533
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:46 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Moord kan vanuit verdediging zijn.
Dan gebruiken we dat woord niet. In wetgeving heet het dan doodslag.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175299563
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:47 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Je snapt het niet.
Moord = iemand doden terwijl dat niet mag van de wet.
Iemand doden is dus niet per se moord.

Vandaar dat het Bijbelgebod het over moorden en niet over doden heeft - de Bijbel staat immers vol met situaties waarin je mensen niet alleen mag maar zelfs moet doden. En zolang je je aan die wetten houdt is het geen moord volgens God.

Zelfde principe geldt voor de wereldlijke wetten.
Iemand dood maken mag bijna nooit juridisch gezien. Maar het komt wel voor. Ik heb volgens mij nooit iemand vermoord. Wel kantje boort. Wel juridisch okay.
pi_175299571
Deze kan nog wel wat views gebruiken
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:50:23 #118
132458 noescom
Libertariër
pi_175299581
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:49 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Iemand dood maken mag bijna nooit juridisch gezien. Maar het komt wel voor. Ik heb volgens mij nooit iemand vermoord. Wel kantje boort. Wel juridisch okay.
Het mag wettelijk gezien onder andere bij oorlogsvoering en bij euthanasie.
pi_175299590
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:50 schreef noescom het volgende:

[..]

Het mag wettelijk gezien onder andere bij oorlogsvoering en bij euthanasie.
Ook bij zelfverdediging.
pi_175299602
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:50 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ook bij zelfverdediging.
In theorie. In de praktijk is het vrijwel onmogelijk om een noodzaak om iemand anders te doden aan te tonen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:52:10 #121
132458 noescom
Libertariër
pi_175299612
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:50 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ook bij zelfverdediging.
Dat zal van de mate van de dreiging afhangen denk ik zo. Men spreekt altijd van "proportioneel geweld".
pi_175299639
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

In theorie. In de praktijk is het vrijwel onmogelijk om een noodzaak om iemand anders te doden aan te tonen.
Dat kan je wel aantonen. Ik heb ooit ( en meer dan eens) mensen voor mij gehad die echt groter en enger zijn dan ik. Wat moet ik beginnen tegen iemand die aso is en 160 kg?
pi_175299651
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:52 schreef noescom het volgende:

[..]

Dat zal van de mate van de dreiging afhangen denk ik zo. Men spreekt altijd van "proportioneel geweld".
Dat proportioneel heb je niet in de hand direct.
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:55:10 #124
132458 noescom
Libertariër
pi_175299667
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:53 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat kan je wel aantonen. Ik heb ooit ( en meer dan eens) mensen voor mij gehad die echt groter en enger zijn dan ik. Wat moet ik beginnen tegen iemand die aso is en 160 kg?
Zoiets zul je moeten aantonen bij de rechter. Ik kan me niet voorstellen dat een rechter daar snel in mee gaat. "Meneer de rechter, deze man was eng dus ik heb hem in zijn hoofd geschoten".
pi_175299676
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:53 schreef Jaroon het volgende:

[..]

1) Dat kan je wel aantonen.
2) Ik heb ooit ( en meer dan eens) mensen voor mij gehad die echt groter en enger zijn dan ik. Wat moet ik beginnen tegen iemand die aso is en 160 kg?
Ik zie eerlijk gezegd het verband tussen 1) en 2) niet.

Maar aso personen van 160kg kun je beter negeren en vermijden dat je hun aandacht trekt. Heeft voor mij altijd uitstekend gewerkt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175299685
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:55 schreef noescom het volgende:

[..]

Zoiets zul je moeten aantonen bij de rechter. Ik kan me niet voorstellen dat een rechter daar snel in mee gaat. "Meneer de rechter, deze man was eng dus ik heb hem in zijn hoofd geschoten".
Meestal komt er geen rechter bij kijken. Ook de politie niet.
pi_175299690
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:53 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat kan je wel aantonen. Ik heb ooit ( en meer dan eens) mensen voor mij gehad die echt groter en enger zijn dan ik. Wat moet ik beginnen tegen iemand die aso is en 160 kg?
Als iemand 160 kg weegt doe je een hink stap sprong en dan is ie uitgeput.
wooblabalurg
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:56:47 #128
132458 noescom
Libertariër
pi_175299700
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:55 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Meestal komt er geen rechter bij kijken. Ook de politie niet.
Je lost de overledene op in zuur?
pi_175299707
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:56 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Als iemand 160 kg weegt doe je een hink stap sprong en dan is ie uitgeput.
Of je slaat hem zo hard k.o. dat iemand een kwartier gereanimeerd moet worden.
pi_175299715
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:56 schreef noescom het volgende:

[..]

Je lost de overledene op in zuur?
Je vermaalt hem tot pepernoten.
En kijk - we zijn weer ontopic.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:58:09 #131
132458 noescom
Libertariër
pi_175299721
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:57 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Je vermaalt hem tot pepernoten.
En kijk - we zijn weer ontopic.
^O^
pi_175299727
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:56 schreef noescom het volgende:

[..]

Je lost de overledene op in zuur?
Nee. Hoe kom je erop?
pi_175299745
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:58 schreef noescom het volgende:

[..]

^O^
Je vindt jezelf wel top?
  zaterdag 25 november 2017 @ 14:59:52 #134
132458 noescom
Libertariër
pi_175299754
In mijn tijd waren Sinterklaas en zwarte piet al leuke figuren die snoep en cadeaus uitdeelden. Mijn ouders hebben sint en piet nooit gebruikt als straf. Ze deden juist hun best om er een heel leuk feest van te maken. Mijn buurjongen kreeg ieder jaar de roe. Dat vond ik maar raar.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:00:40 #135
132458 noescom
Libertariër
pi_175299768
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:59 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Je vindt jezelf wel top?
Ja, ik vind mezelf helemaal toppie joppie. <O) 8}
pi_175299795
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:00 schreef noescom het volgende:

[..]

Ja, ik vind mezelf helemaal toppie joppie. <O) 8}
Je eet ook veel friet waarschijnlijk.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:02:10 #137
132458 noescom
Libertariër
pi_175299804
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:01 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Je eet ook veel friet waarschijnlijk.
Met joppiesaus. Heerlijk!
pi_175299810
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:59 schreef noescom het volgende:
In mijn tijd waren Sinterklaas en zwarte piet al leuke figuren die snoep en cadeaus uitdeelden. Mijn ouders hebben sint en piet nooit gebruikt als straf. Ze deden juist hun best om er een heel leuk feest van te maken. Mijn buurjongen kreeg ieder jaar de roe. Dat vond ik maar raar.
Bij mij was dat ook zo. Gewoon heel leuk.
pi_175299819
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:02 schreef noescom het volgende:

[..]

Met joppiesaus. Heerlijk!
Het klinkt goedkoop.
pi_175299843
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:01 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Je eet ook veel friet waarschijnlijk.
Sinterklaas heeft liever pepernoten en appels.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:04:11 #141
132458 noescom
Libertariër
pi_175299844
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:02 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Het klinkt goedkoop.
Goedkoop kan ook heel lekker zijn. Ik zou nu een 'je moeder' grap moeten maken, maar dat mag niet van Sinterklaas.
pi_175299868
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:04 schreef noescom het volgende:

[..]

Goedkoop kan ook heel lekker zijn. Ik zou nu een 'je moeder' grap moeten maken, maar dat mag niet van Sinterklaas.
Dat lijkt mij ook niet verstandig. Dan kom ik terug met een hele harde opmerking.
pi_175299872
Maar wel beschaafd.....
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:05:40 #144
132458 noescom
Libertariër
pi_175299875
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:05 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat lijkt mij ook niet verstandig. Dan kom ik terug met een hele harde opmerking.
Daarom. Dus ik maak die grap niet.
pi_175299883
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:05 schreef noescom het volgende:

[..]

Daarom. Dus ik maak die grap niet.
Waarom zou je het denken of zelfs doen?
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:07:35 #146
132458 noescom
Libertariër
pi_175299919
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:06 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Waarom zou je het denken of zelfs doen?
Inderdaad. Zullen we het weer over Sinterklaas hebben? 8)7
pi_175299927
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:04 schreef noescom het volgende:

[..]

Goedkoop kan ook heel lekker zijn. Ik zou nu een 'je moeder' grap moeten maken, maar dat mag niet van Sinterklaas.
Waarom zou je het hebben over mijn moeder. Daar gaat het dus mis.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:08:50 #148
132458 noescom
Libertariër
pi_175299943
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:08 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Waarom zou je het hebben over mijn moeder. Daar gaat het dus mis.
Inkoppertjes mag je eigenlijk niet laten liggen. Dat heeft Sinterklaas mij verteld.
pi_175299956
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:08 schreef noescom het volgende:

[..]

Inkoppertjes mag je eigenlijk niet laten liggen. Dat heeft Sinterklaas mij verteld.
Het is meer laf en dom.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:09:59 #150
132458 noescom
Libertariër
pi_175299965
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:09 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Het is meer laf en dom.
Ja, nou ja. Misschien was het wel een hulpsinterklaas die dat zei. Je weet het nooit in deze wrede wereld.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 november 2017 @ 15:10:26 #151
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175299973
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:07 schreef noescom het volgende:

[..]

Inderdaad. Zullen we het weer over Sinterklaas hebben? 8)7
Wat is er met Sinterklaas?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175299977
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:08 schreef noescom het volgende:

[..]

Inkoppertjes mag je eigenlijk niet laten liggen. Dat heeft Sinterklaas mij verteld.
Inkoppertjes moet je juist vaak wel laten liggen. Dat is je macht.
pi_175299984
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:10 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Wat is er met Sinterklaas?
Die vindt dat het Patat-Friet is. Volgens Bert en Ernie.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175299986
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die aanpassing verandert vrij weinig aan wat ik zeg. :)

Maar als je daarmee bedoelt te zeggen: of je straf krijgt of beloond wordt bepaalt niet of iets goed of slecht is, dan klopt dat als een bus en is het exact wat ik bedoelde te zeggen.

Wat dat betreft is het idee van kindertjes die meegaan in de zak als ze stout zijn geweest net zo dogmatisch als de morele ideeen in Christendom en Islam.
Niet net zo, daar komt die dogmatiek vandaan.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:11:48 #155
132458 noescom
Libertariër
pi_175299999
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:10 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Wat is er met Sinterklaas?
pi_175300008
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:09 schreef noescom het volgende:

[..]

Ja, nou ja. Misschien was het wel een hulpsinterklaas die dat zei. Je weet het nooit in deze wrede wereld.
Je weet toch wel wie de echte Sinterklaas is?
pi_175300016
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175300023
Dat is ook niet waar. Ik heb ooit ruzie gehad met Sinterklaas.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:13:08 #159
132458 noescom
Libertariër
pi_175300024
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:12 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Je weet toch wel wie de echte Sinterklaas is?
Ja, dat is die met die mijter toch?
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:13:36 #160
132458 noescom
Libertariër
pi_175300034
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:13 schreef Jaroon het volgende:
Dat is ook niet waar. Ik heb ooit ruzie gehad met Sinterklaas.
Waar ging die ruzie over?
pi_175300048
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:13 schreef noescom het volgende:

[..]

Waar ging die ruzie over?
Die waren christelijk en wilden een stam bekeren in Afrika.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:14:59 #162
132458 noescom
Libertariër
pi_175300058
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:14 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Die waren christelijk en wilden een stam bekeren in Afrika.
En toen?
pi_175300076
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:14 schreef noescom het volgende:

[..]

En toen?
Ik heb nare dingen tegen hun gezegd. En ze komen nooit meer Sinterklaas vieren.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:17:00 #164
132458 noescom
Libertariër
pi_175300092
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:16 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik heb nare dingen tegen hun gezegd. En ze komen nooit meer Sinterklaas vieren.
Ohh.... dus nooit meer snoep in je schoen. Je moet wat over hebben voor je principes he. Het was wel de echte Sinterklaas?
pi_175300109
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:12 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Je weet toch wel wie de echte Sinterklaas is?
Die Flodder die de hele tijd met zijn zus neukte toch ?
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175300114
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:17 schreef noescom het volgende:

[..]

Ohh.... dus nooit meer snoep in je schoen. Je moet wat over hebben voor je principes he. Het was wel de echte Sinterklaas?
Die was niet echt volgens mij. Zijn vrouw die zwarte piet speelde zeker niet. Is de discussie zinvol? Nee.
pi_175300125
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:18 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Die Flodder die de hele tijd met zijn zus neukte toch ?
Leuk proberen te zijn loop soms fout.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:20:35 #168
132458 noescom
Libertariër
pi_175300143
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:18 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Die was niet echt volgens mij. Zijn vrouw die zwarte piet speelde zeker niet. Is de discussie zinvol? Nee.
Zijn discussies zinvol. Dan kom je al gauw uit bij de zin van het leven. To be Sinterklaas, or not to be Sinterklaas. That's the question.
pi_175300147
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:19 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Leuk proberen te zijn loop soms fout.
Hoezo ? Kees Flodder is tegenwoordig werkelijk de opper Sinterklaas.
Helaas is zijn "oh buurman wat doet u nu" zus niet de opperpiet - dat is meneer "hamburgers met korting".
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:21:30 #170
132458 noescom
Libertariër
pi_175300152
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:21 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Hoezo ? Kees Flodder is tegenwoordig werkelijk de opper Sinterklaas.
Helaas is zijn "oh buurman wat doet u nu" zus niet de opperpiet - dat is meneer "hamburgers met korting".
La la la la la pasta!
pi_175300159
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:20 schreef noescom het volgende:

[..]

Zijn discussies zinvol. Dan kom je al gauw uit bij de zin van het leven. To be Sinterklaas, or not to be Sinterklaas. That's the question.
Het heeft zin. Ook bij jou en mij. Als we redelijk doen. Ik heb ook niet altijd gelijk.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 november 2017 @ 15:22:48 #172
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175300171
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:20 schreef noescom het volgende:

[..]

Zijn discussies zinvol. Dan kom je al gauw uit bij de zin van het leven. To be Sinterklaas, or not to be Sinterklaas. That's the question.
Het begint filosofisch te worden hier.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175300172
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:21 schreef noescom het volgende:

[..]

La la la la la pasta!
Die ja :P
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175300184
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:22 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Het begint filosofisch te worden hier.
Hoe we het ook oneens kunnen zijn. Vaak komt het hier op terecht.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 november 2017 @ 15:24:52 #175
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175300200
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:23 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Hoe we het ook oneens kunnen zijn. Vaak komt het hier op terecht.
We zijn het hooguit oneens over dat Amsterdam de beste plek van Nederland is.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:24:56 #176
132458 noescom
Libertariër
pi_175300201
Als Tatjana Simic piet zou worden, dan zou ik zeker elke dag het Sinterklaas journaal kijken. Met de hand in de broek welteverstaan.
pi_175300222
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:24 schreef Nattekat het volgende:

[..]

We zijn het hooguit oneens over dat Amsterdam de beste plek van Nederland is.
Dat zijn we nog eens ook. Ik denk dat Drenthe heel mooi is. Ik durf daar niet te wonen.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:26:37 #178
132458 noescom
Libertariër
pi_175300232
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:26 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat zijn we nog eens ook. Ik denk dat Drenthe heel mooi is. Ik durf daar niet te wonen.
Vind je Drenthe eng?
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 november 2017 @ 15:28:21 #179
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175300269
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:26 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat zijn we nog eens ook. Ik denk dat Drenthe heel mooi is. Ik durf daar niet te wonen.
Itt in Amsterdam kunnen ze daar heel tolerant richting buitenstaanders zijn hoor :Y
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175300272
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:26 schreef noescom het volgende:

[..]

Vind je Drenthe eng?
Ik hou niet zo van mensen om mij heen. Maar daar eenzaam op een boerderij wonen lijk mij eng. Of je moet een vrouw en kinderen hebben die dat leuk vinden.
pi_175300283
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:24 schreef noescom het volgende:
Als Tatjana Simic piet zou worden, dan zou ik zeker elke dag het Sinterklaas journaal kijken. Met de hand in de broek welteverstaan.
Maar dan gok ik dat Amerigo snel wordt vervangen door een Mercedes met turbo injectie motoren..
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175300289
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:28 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Itt in Amsterdam kunnen ze daar heel tolerant richting buitenstaanders zijn hoor :Y
Dat is echt zo. Je moet die mensen wel kiezen natuurlijk Net als jij.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:29:05 #183
132458 noescom
Libertariër
pi_175300290
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:28 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik hou niet zo van mensen om mij heen. Maar daar eenzaam op een boerderij wonen lijk mij eng. Of je moet een vrouw en kinderen hebben die dat leuk vinden.
Het lijkt mij heerlijk.
pi_175300308
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:29 schreef noescom het volgende:

[..]

Het lijkt mij heerlijk.
Waar kom jij vandaan dan?
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:30:13 #185
132458 noescom
Libertariër
pi_175300319
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:28 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Maar dan gok ik dat Amerigo snel wordt vervangen door een Mercedes met turbo injectie motoren..
Een zongebruinde Sinterklaas achter het stuur met dito zonnebril en sikje. Als we toch moeten moderniseren, dan meteen goed.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:30:33 #186
132458 noescom
Libertariër
pi_175300324
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:29 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Waar kom jij vandaan dan?
Ik woon in Haarlem. Geboren in Amsterdam.
pi_175300346
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:30 schreef noescom het volgende:

[..]

Ik woon in Haarlem. Geboren in Amsterdam.
Dan weten we waar we het over hebben. Eigenlijk wel Drenthe. Toch wat bang. Ik heb er nog een mooi verhaal over.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 november 2017 @ 15:32:42 #188
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175300353
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:29 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat is echt zo. Je moet die mensen wel kiezen natuurlijk Net als jij.
Dat is ook waar. Ik moet er ook niet aan denken om in een afgelegen ons-kent-ons dorp terecht te komen. Niks voor mij.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175300372
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:32 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat is ook waar. Ik moet er ook niet aan denken om in een afgelegen ons-kent-ons dorp terecht te komen. Niks voor mij.
Ik heb het meegemaakt. Dat is niet fijn. Ik werd echt gepest. Omdat ik daar niet vandaan kwam.
pi_175300387
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:24 schreef noescom het volgende:
Als Tatjana Simic piet zou worden, dan zou ik zeker elke dag het Sinterklaas journaal kijken. Met de hand in de broek welteverstaan.
gilf?
I´m back.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:35:27 #191
132458 noescom
Libertariër
pi_175300400
De liedjes moeten dan ook worden herschreven. "Hoor de wind ruist door de bomen. De Audi A8 raast door de wind. Zou de goede Sint nog komen? Nu hij Tatjana aan zijn zijde vindt? Vol verwachting klopt ons hard. Rijdt hij hard of rijdt hij zacht?"
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:35:54 #192
132458 noescom
Libertariër
pi_175300407
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:35 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

gilf?
Wil je een gif van mij met mijn hand in mijn broek? Viespeuk!
Edit: Oh, ik las gif. Je zei GILF.
pi_175300417
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:35 schreef noescom het volgende:

[..]

Wil je een gif van mij met mijn hand in mijn broek? Viespeuk!
Je kan vast wel iets verzinnen met een staf en een lege zak ;)
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175300418
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:35 schreef noescom het volgende:

[..]

Wil je een gif van mij met mijn hand in mijn broek? Viespeuk!
Nee, Tat is toch onderhand van grootmoeders leeftijd, bedoel ik.
I´m back.
pi_175300422
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:35 schreef noescom het volgende:
De liedjes moeten dan ook worden herschreven. "Hoor de wind ruist door de bomen. De Audi A8 raast door de wind. Zou de goede Sint nog komen? Nu hij Tatjana aan zijn zijde vindt? Vol verwachting klopt ons hard. Rijdt hij hard of rijdt hij zacht?"
Damn! Die is goed.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 november 2017 @ 15:36:48 #196
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175300429
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:34 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik heb het meegemaakt. Dat is niet fijn. Ik werd echt gepest. Omdat ik daar niet vandaan kwam.
Een beetje hetzelfde als een stel Friezen die twee bussen uit de twee damsteden tegenhouden
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175300444
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:36 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Een beetje hetzelfde als een stel Friezen die twee bussen uit de twee damsteden tegenhouden

Daar ben ik ook niet voor.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:37:58 #198
132458 noescom
Libertariër
pi_175300453
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:36 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, Tat is toch onderhand van grootmoeders leeftijd, bedoel ik.
Sommige vrouwen worden mooier naarmate de leeftijd schrijdt.
pi_175300471
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:37 schreef noescom het volgende:

[..]

Sommige vrouwen worden mooier naarmate de leeftijd schrijdt.
Ja, dan krijg je over een tijdje wrs ggilfs?
I´m back.
pi_175300472
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:35 schreef noescom het volgende:
De liedjes moeten dan ook worden herschreven. "Hoor de wind ruist door de bomen. De Audi A8 raast door de wind. Zou de goede Sint nog komen? Nu hij Tatjana aan zijn zijde vindt? Vol verwachting klopt ons hard. Rijdt hij hard of rijdt hij zacht?"
Zullen de pro-pieten hem blokkeren
Op de snelwegen van Fryslan
En zal hij Sylvana met een bezoekje eren
Zoals Pegida dat ook kan
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175300488
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:37 schreef noescom het volgende:

[..]

Sommige vrouwen worden mooier naarmate de leeftijd schrijdt.
Je moet niet heel veel verstandige dingen gaan zeggen.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:41:27 #202
132458 noescom
Libertariër
pi_175300531
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:38 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Zullen de pro-pieten hem blokkeren
Op de snelwegen van Fryslan
En zal hij Sylvana met een bezoekje eren
Zoals Pegida dat ook kan
Vol verwachting klopt zijn pik.
Doet ze spuug of doet ze slik?

Sorry, ik laat mijn fantasie een beetje de vrije loop.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:42:23 #203
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_175300547
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:28 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik hou niet zo van mensen om mij heen. Maar daar eenzaam op een boerderij wonen lijk mij eng. Of je moet een vrouw en kinderen hebben die dat leuk vinden.
Er is wel meer dan eenzaam op een boerderij wonen daar hoor ;)
Zelfs op die boerderij is eenzaam relatief hier in Nederland, maar je hebt ook stadjes en wat grotere dorpen. Ook veel kleinere dorpjes die vaak half om half in elkaar over gaan. Je hoeft daar echt niet een half kluizenaarsbestaan te hebben.

Het is vaak veel makkelijker om contact te leggen daar dan in de stad. Het is veel normaler om even een praatje te maken.
Persoonlijk vind ik de stadv meer een plek waar je eenzaam kan zijn. Je buren (en neem dat maar ruim, als in mensen die om je heen wonen) niet bij naam kennen komt redelijk veel voor, buiten de (rand)stad is dat zelfs een beetje raar als je het niet weet. In de stad zijn er meer mensen om je heen, maar is er minder persoonlijk contact.
Beide heeft zo zijn voor en nadelen, maar eenzaam in bv Drenthe ben je alleen als je jezelf echt terug trekt.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_175300549
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:41 schreef noescom het volgende:

[..]

Vol verwachting klopt zijn pik.
Doet ze spuug of doet ze slik?

Sorry, ik laat mijn fantasie een beetje de vrije loop.
Kom op zeg.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:43:09 #205
132458 noescom
Libertariër
pi_175300558
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:42 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Kom op zeg.
Sorry. Had ik niet mogen zeggen. Toch nog de roe dit jaar. Edit: was dat een verwijzing naar die sportschool commercials?
pi_175300568
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:41 schreef noescom het volgende:

[..]

Vol verwachting klopt zijn pik.
Doet ze spuug of doet ze slik?

Sorry, ik laat mijn fantasie een beetje de vrije loop.
Sylvana heeft in de playboy gestaan. Als dat helpt :P
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175300588
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:42 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Er is wel meer dan eenzaam op een boerderij wonen daar hoor ;)
Zelfs op die boerderij is eenzaam relatief hier in Nederland, maar je hebt ook stadjes en wat grotere dorpen. Ook veel kleinere dorpjes die vaak half om half in elkaar over gaan. Je hoeft daar echt niet een half kluizenaarsbestaan te hebben.

Het is vaak veel makkelijker om contact te leggen daar dan in de stad. Het is veel normaler om even een praatje te maken.
Persoonlijk vind ik de stadv meer een plek waar je eenzaam kan zijn. Je buren (en neem dat maar ruim, als in mensen die om je heen wonen) niet bij naam kennen komt redelijk veel voor, buiten de (rand)stad is dat zelfs een beetje raar als je het niet weet. In de stad zijn er meer mensen om je heen, maar is er minder persoonlijk contact.
Beide heeft zo zijn voor en nadelen, maar eenzaam in bv Drenthe ben je alleen als je jezelf echt terug trekt.
Ik voel mij minder eenzaam in de stad. Dat terugtrekken lijk mij wel wat. Kan ik het? Ik vind koeien bijv heel leuk.
pi_175300605
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:43 schreef noescom het volgende:

[..]

Sorry. Had ik niet mogen zeggen. Toch nog de roe dit jaar. Edit: was dat een verwijzing naar die sportschool commercials?
Ik doe niet aan commercials.
pi_175300622
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:43 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Sylvana heeft in de playboy gestaan. Als dat helpt :P
Die kan niet eens een titel bedenken voor haar partij.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:47:04 #210
132458 noescom
Libertariër
pi_175300635
Mijn ouders willen absoluut niet in een dorp wonen omdat ze hun anonimiteit belangrijk vinden. Zo'n kleine dorpskliek lijkt mij juist wel fijn. Wonen in een boederij ook. Met koeien heb ik weinig overigens.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:47:17 #211
132458 noescom
Libertariër
pi_175300640
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:46 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Die kan niet eens een titel bedenken voor haar partij.
Haar borstpartij?
pi_175300653
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:47 schreef noescom het volgende:

[..]

Haar borstpartij?
"De borstpartij' ligt sinds Els nogal gevoelig.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 november 2017 @ 15:48:26 #213
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175300665
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:44 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik voel mij minder eenzaam in de stad. Dat terugtrekken lijk mij wel wat. Kan ik het? Ik vind koeien bijv heel leuk.
Het is een andere soort eenzaam. Ik ben totaal niet sociaal, maar zou wel gillend gek worden in the middle of nowhere.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175300675
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:47 schreef noescom het volgende:
Mijn ouders willen absoluut niet in een dorp wonen omdat ze hun anonimiteit belangrijk vinden. Zo'n kleine dorpskliek lijkt mij juist wel fijn. Wonen in een boederij ook. Met koeien heb ik weinig overigens.
Dat was bij ons ook zo. Daar kom je niet onderuit dan.
pi_175300706
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:48 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Het is een andere soort eenzaam. Ik ben totaal niet sociaal, maar zou wel gillend gek worden in the middle of nowhere.
Dat. Niet geheel sociaal. Maar midden in een weiland wonen is het ook niet. Eigenlijk wel.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:54:43 #216
132458 noescom
Libertariër
pi_175300786
Dat ik met koeien weinig heb ik niet helemáál waar. Ik hou best van biefstuk.
pi_175300848
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:54 schreef noescom het volgende:
Dat ik met koeien weinig heb ik niet helemáál waar. Ik hou best van biefstuk.
Ik eet ook gewoon koe.
  zaterdag 25 november 2017 @ 16:00:04 #218
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_175300920
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:44 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik voel mij minder eenzaam in de stad. Dat terugtrekken lijk mij wel wat. Kan ik het? Ik vind koeien bijv heel leuk.
Alsof heel Drenthe bestaat uit boerderijen en koeien...

Maar je kan dan bv wel kiezen voor de buitenrand van een middelgroot dorp. Ga je je voordeur uit dan heb je een wijk vol mensen, een dorpskern met winkels, kroegje , restaurant, snackbar e.d.. Achterdeur uit en je hebt uitzicht over landerijen met koeien, of bos.
Klein stukje rijden en je hebt een kleine of middelgrote stad.

Of als je je iets meer wil kunnen terugtrekken een woonboerderijtje net buiten zo'n dorp of stad. Heb je je eigen plekje tussen de landerijen of bos, maar in 5 tot 10 minuten zit je in de bewoonde wereld, in max een half uurtje in een kleine of middelgrote stad.
Ik vind het persoonlijk ideaal, het beste van 2 werelden.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zaterdag 25 november 2017 @ 16:01:09 #219
132458 noescom
Libertariër
pi_175300943
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 16:00 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Alsof heel Drenthe bestaat uit boerderijen en koeien...

Maar je kan dan bv wel kiezen voor de buitenrand van een middelgroot dorp. Ga je je voordeur uit dan heb je een wijk vol mensen, een dorpskern met winkels, kroegje , restaurant, snackbar e.d..
Gelukkig ook een snackbar. Maar serieus, ik ga het echt overwegen.
  zaterdag 25 november 2017 @ 16:05:11 #220
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_175301001
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:48 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Het is een andere soort eenzaam. Ik ben totaal niet sociaal, maar zou wel gillend gek worden in the middle of nowhere.
Dat hele middle of nowhere is natuurlijk nogal overdreven in Nederland... Dat bestaat niet echt hier.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 november 2017 @ 16:07:19 #221
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175301038
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 16:05 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dat hele middle of nowhere is natuurlijk nogal overdreven in Nederland... Dat bestaat niet echt hier.
Alles is relatief.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zaterdag 25 november 2017 @ 16:14:52 #222
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_175301137
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 16:01 schreef noescom het volgende:

[..]

Gelukkig ook een snackbar. Maar serieus, ik ga het echt overwegen.
In hele kleine dorpjes wordt de snackbar en de kroeg soms samengevoegd, maar zelf hier in het dorpje (een 400 huizen inmiddels?) hebben we een supermarktje, een kroeg die ook fungeert als snackbar en een kapper.
Is natuurlijk niet echt spannend, maar helemaal verstoken van zaken zijn we ook niet. 10 km verderop aan beide kanten een stadje met winkelstraten, restaurants, ziekenhuis, bouwmarkten, wekelijkse markt e.d.. Waarbij bij beiden geld dat er best veel georganiseerd wordt.
Zelfs in dat ukkiepukkie dorp waar ik woon is dat zo, van de jaarlijkse dorpsfeesten tot allerlei andere zaken. We hebben zelfs een eigen Sinterklaas intocht om toch maar weer terug te komen op het eigenlijke onderwerp.

Het is absoluut anders dan de grote stad, maar er wordt soms door stadsmensen wat teveel gedaan alsof er hier niets is.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zaterdag 25 november 2017 @ 16:21:14 #223
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_175301208
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 16:07 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Alles is relatief.
Nou ja tja. Je hebt gelijk, maar in deze is the middle of nowhere een beetje een vreemde term.
Zelfs bij de grote landbouwbedrijven hier geld dat meer dan 1000 meter tussen jou en je buren lastig te vinden is. Meestal zijn de bouwkavels geclusterd.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zaterdag 25 november 2017 @ 16:22:13 #224
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_175301220
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:21 schreef noescom het volgende:

[..]

La la la la la pasta!

_O_
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
pi_175301766
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:42 schreef Abed het volgende:
Dit blijft ook wel een klassiekertje. Wat een volk zeg, dan snap je meteen dat ze niet het kleinste begrip voor logica kunnen opbrengen.

Tokkiegenot :D

Alsof de antipieten zulke heilige boontjes zijn:
Hier een selectie, nog zonder geweld..


En welke verwijderd is: Het uitschelden van een donkere agent als 'Huisneger' bij een antipiet demonstratie in Reigersbos.

Ben jij nu echt zo selectief, aan het trollen of ben je gewoon echt heel eenzijdig dom?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175301876
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 25 november 2017 @ 17:07:18 #228
132458 noescom
Libertariër
pi_175302027
Natuurlijk verandert het sinterklaasfeest. Als je kijkt naar 50 jaar geleden en nu dan is dat een wereld van verschil. De sinterklaas van toen zou niemand nu nog accepteren. 50 jaar na nu is het feest ongetwijfeld weer totaal anders. Wat echter uitermate storend is zijn de droeftoeters die het feestje verpesten door overal maar heel hard racisme te roepen. Het is maar een kinderfeestje mensen. Een leuk sprookje voor de kleintjes met wat spanning en snoep en cadeautjes als uitsmijter.

Het gediscrimineerd voelen is bovendien totale willekeur. Met hetzelfde gemak zou je kunnen stellen dat het juist een grote eer is dat mensen zich zwart schminken alvorens ze cadeaus en snoep uitdelen. In dat kader zijn juist blanke pieten racistisch, want waarom zouden alleen blanken kindertjes blij kunnen maken? Mijn gevoel zegt dan ook dat de racisme roepers niet tevreden gaan zijn met andersgekleurde pieten. Ze gaan net zolang door totdat het hele feest ophoudt te bestaan. En daarna is de paashaas aan de beurt.

Ga dus henen met die idioterie en mocht je toch persé willen klagen doe het dan in de zomer zodat de kleintjes er geen last van hebben.

[ Bericht 5% gewijzigd door noescom op 25-11-2017 17:22:54 ]
pi_175302398
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:28 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Allemaal bs van joop.nl
8} 8} 8}
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 november 2017 @ 17:32:27 #232
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175302453
Hè, het werd net zo gemoedelijk hier.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zaterdag 25 november 2017 @ 17:33:35 #233
132458 noescom
Libertariër
pi_175302470
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:32 schreef Nattekat het volgende:
Hè, het werd net zo gemoedelijk hier.
We kunnen het ook weer over de tieten van Tatjana hebben natuurlijk...
pi_175302472
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:32 schreef Nattekat het volgende:
Hè, het werd net zo gemoedelijk hier.
we motten toch wat bespreken tot 5 december
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175302475
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:33 schreef noescom het volgende:

[..]

We kunnen het ook weer over de tieten van Tatjana hebben natuurlijk...
wat was daarmee?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  zaterdag 25 november 2017 @ 17:36:00 #236
132458 noescom
Libertariër
pi_175302511
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:33 schreef Slayage het volgende:

[..]

wat was daarmee?
Iemand zei eerder dat Kees Flodder Sinterklaas speelt. Vanaf daar is de link natuurlijk snel gelegd met Tatjana Simic.
  zaterdag 25 november 2017 @ 17:36:37 #237
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_175302526
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:25 schreef Slayage het volgende:
kom ik weer bij mijn vraag, waarom stinkt het zo vaak naar racisme wanneer pro pieten zich kenbaar maken?
Da's heel simpel: als je al vanuit een gesloten benadering naar dingen gaat kijken dan zul je altijd vinden wat je zoekt. Vooral als je datgene zoekt in een groep die de overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking omvat. Ik vermoed dat er ook nog wel bestialiteitsliefhebbers en voetfetishisten in de groep fans van Zwarte Piet te vinden zijn.

Daarbij: de toon van de "discussie" is nu zover over de rooie dat het niet vreemd is dat mensen emotioneel dingen gaan roepen die ze niet menen. Dat zie je aan de kant van "anti" zelfs aan de lopende band: volgens hen is elke fan van Zwarte Piet een racist.
pi_175302610
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:36 schreef noescom het volgende:

[..]

Iemand zei eerder dat Kees Flodder Sinterklaas speelt. Vanaf daar is de link natuurlijk snel gelegd met Tatjana Simic.
:D
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175302657
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:36 schreef beantherio het volgende:

[..]

Da's heel simpel:
kennelijk is het niet zo simpel aangezien een topic waar het vol zit met pro pieten, deze pro pieten geen antwoord kunnen geven op deze ene vraag van mij.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175302721
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:44 schreef Slayage het volgende:

[..]

kennelijk is het niet zo simpel aangezien een topic waar het vol zit met pro pieten, deze pro pieten geen antwoord kunnen geven op deze ene vraag van mij.
pi_175302774
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:36 schreef beantherio het volgende:

Dat zie je aan de kant van "anti" zelfs aan de lopende band: volgens hen is elke fan van Zwarte Piet een racist.
Dat is jouw fantasie, want als elke anti-pieter dat vind.. is makkelijker hem.hen te demoniseren
  zaterdag 25 november 2017 @ 17:52:16 #243
132458 noescom
Libertariër
pi_175302790
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:44 schreef Slayage het volgende:

[..]

kennelijk is het niet zo simpel aangezien een topic waar het vol zit met pro pieten, deze pro pieten geen antwoord kunnen geven op deze ene vraag van mij.
De vraag is niet te beantwoorden omdat er een foute aanname in zit dat pro pieten vaak racistisch zijn. Dit is onbewezen en ik betwijfel het sowieso zeer. De meeste pro pieten hoor je niet. Diegenen die racistische dingen roepen doen dat vaak uit emotie en niet omdat het doorwinterde racisten zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door noescom op 25-11-2017 18:01:02 ]
pi_175302971
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:44 schreef Slayage het volgende:

[..]

kennelijk is het niet zo simpel aangezien een topic waar het vol zit met pro pieten, deze pro pieten geen antwoord kunnen geven op deze ene vraag van mij.
Ik denk dat de hele anti pieten beweging sinds afgelopen week niet meer bestaat.
Ze staan nu te boek als een extreem linkse organisatie en zijn opgenomen in het rapport
Dreigingsbeeld Terrorisme.
Heb jij afgelopen week nog iets vernomen van die Ghanese klaploper Jerry Afriyie en zijn vrienden kozp ?
Of is hij te druk met zijn speed date evenement waar blanken niet eens welkom zijn ?
En zijn tientallen optochten in heel Nederland maar kozp is nergens meer te bekennen.
Einde oefening voor die club.
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175302989
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 16:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Schijnbaar is verandering dus niet onomkeerbaar. Kan iemand de topictitel even aanpassen? :D
Ik heb de andere posts in dit deeltje niet gelezen, dus misschien was dat al genoemd, maar de TT slaat sowieso nergens op.

Het Sinterklaasjournaal had eerder clownspieten en regenboogpieten met een enkel zwarte pietje erbij. Dit jaar is iets van de helft zwart en de andere wit of roetveegpiet.
En een andere user had genoemd dat in zijn plaats de intocht alleen maar zwarte pieten had terwijl daar eerder van afgeweken werd.

En in de landelijke intocht in Dokkum waren meer zwarte pieten dan vorig jaar in Maassluis.
En bij de landelijke intocht in Gouda had je kaas en stroopwafelpieten. Die keuze is gelukkig ook definitief teruggedraait.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 25 november 2017 @ 18:07:29 #246
132458 noescom
Libertariër
pi_175303038
Ik kan me niet voorstellen dat pieten een ander kleurtje geven iets oplost voor de racisme roepers. Het argument om tegen zwarte piet te zijn dat men altijd aanhaalt is dat zwarte piet verwijst naar het slavernijverleden. Een gele piet verwijst toch ook naar het slavernijverleden? Alleen is hij dan geel. Daarom vermoed ik dat men het hele feest wil afschaffen.
pi_175303100
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:07 schreef noescom het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat pieten een ander kleurtje geven iets oplost voor de racisme roepers. Het argument om tegen zwarte piet te zijn dat men altijd aanhaalt is dat zwarte piet verwijst naar het slavernijverleden. Een gele piet verwijst toch ook naar het slavernijverleden? Alleen is hij dan geel. Daarom vermoed ik dat men het hele feest wil afschaffen.
Iets wat de kerk met zijn vervolgingen en brandstappels niet eens gelukt is. Maar de nieuwe Amsterdamse renaissance... denkt dat het ze wel zal lukken.

Het is een ordinaire machtstrijd. imperialisme eigenlijk, het is onderdrukking en het kwetst mij tot in mijn ziel. Verschrikkelijk.
  zaterdag 25 november 2017 @ 18:15:12 #248
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_175303133
KOZP, ik lees telkens: Kanker Op Zwarte Piet. :')
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_175303137
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:07 schreef noescom het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat pieten een ander kleurtje geven iets oplost voor de racisme roepers. Het argument om tegen zwarte piet te zijn dat men altijd aanhaalt is dat zwarte piet verwijst naar het slavernijverleden. Een gele piet verwijst toch ook naar het slavernijverleden? Alleen is hij dan geel. Daarom vermoed ik dat men het hele feest wil afschaffen.
Er zijn meerdere groepen mensen die met de traditionele zwarte piet ontevreden zijn. De grootste groep zien/zagen er raciale stereotyperingen in zoals oa dikke lippen, overdreven oorbellen en kroeshaar. (Nee Kijkertje ik zeg niet dat dat dus een feit is)

Voor deze grootste groep tegenstanders kan ik begrip opbrengen en deze kenmerken zullen in de loop der decennia nauwelijks meer voorkomen. De vermindering daarvan is al een tijd aan de gang.

Maar er blijft altijd een zeer beperkte groep die in alles aan piet, van zijn pagepakje tot zijn gedrag tot zijn huidskleur, herinnert worden aan de slavernij. Deze groep is itt bijna alle tegenstanders veel meer opdringerig en eist dat alles direct verdwijnt.

Deze groep kan je niet tevreden stellen en het veranderen van de kleur zal voor hun niets oplossen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 25 november 2017 @ 18:18:20 #250
445480 Ingolstadt
RedStratocaster
pi_175303168
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:15 schreef Ringo het volgende:
KOZP, ik lees telkens: Kanker Op Zwarte Piet. :')
Ik vind dat "kick out zwarte piet" trouwens agressief overkomen. Jammer vind ik dat.
Raken om ze te helpen herinneren dat die schat van ongekende vermogens die het van ons heeft een trigger zit om er ook iets mee te doen. - Rini Stoutjesdijk
It ain't over till ehh... till... till it's over - Erik ten Hag
pi_175303169
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:07 schreef noescom het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat pieten een ander kleurtje geven iets oplost voor de racisme roepers. Het argument om tegen zwarte piet te zijn dat men altijd aanhaalt is dat zwarte piet verwijst naar het slavernijverleden. Een gele piet verwijst toch ook naar het slavernijverleden? Alleen is hij dan geel. Daarom vermoed ik dat men het hele feest wil afschaffen.
Volgens mij zijn er meer 3 argumenten:

1. Mensen die claimen dat ze als kind of volwassene voor "piet" werden uitgemaakt of zinnetjes als "ook al ben je zo zwart als roet, toch bedoel ik het goed" niet fijn vonden. Bijvoorbeeld Humberto Tan en Gerda Havertong.

2. Mensen die claimen dat de make-up van Piet blackface is. Dit zijn vooral buitenlanders zoals de beruchte VN dame.

3. Mensen die claimen dat Piet de afgelopen decennia altijd gespeeld werd als "domme neger", al dan niet met Surinaams accent - en altijd overduidelijk een neger die ondergeschikt is aan de blanke Sinterklaas. Dit is het oudste bezwaar wat men al in de jaren 60 aanhaalde - en waardoor al veel aanpassingen zijn gedaan.

En natuurlijk het belangrijkste en 4e argument: dat de mensen die fel tegen aanpassing zijn dat vaak zijn omdat ze allochtonen willen pesten - niet omdat Piet ze werkelijk boeit.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
  zaterdag 25 november 2017 @ 18:23:33 #252
445480 Ingolstadt
RedStratocaster
pi_175303248
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:07 schreef noescom het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat pieten een ander kleurtje geven iets oplost voor de racisme roepers. Het argument om tegen zwarte piet te zijn dat men altijd aanhaalt is dat zwarte piet verwijst naar het slavernijverleden. Een gele piet verwijst toch ook naar het slavernijverleden? Alleen is hij dan geel. Daarom vermoed ik dat men het hele feest wil afschaffen.
Het gaat volgens mij alleen om zwarte piet, denk dat dat vrij duidelijk is.
Raken om ze te helpen herinneren dat die schat van ongekende vermogens die het van ons heeft een trigger zit om er ook iets mee te doen. - Rini Stoutjesdijk
It ain't over till ehh... till... till it's over - Erik ten Hag
pi_175303268
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:18 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

...
En natuurlijk het belangrijkste en 4e argument: dat de mensen die fel tegen aanpassing zijn dat vaak zijn omdat ze allochtonen willen pesten - niet omdat Piet ze werkelijk boeit.
"Ah heerlijk het is Sinterklaas, kunnen we eindelijk weer allochtonen pesten".

Zo beeld jij je dat in? Ik vind het maar een zeer aparte aanname van je, een die enkel op je eigen wantrouwen en vooroordelen gebasseerd lijkt te zijn.
pi_175303291
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:18 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Volgens mij zijn er meer 3 argumenten:

1. Mensen die claimen dat ze als kind of volwassene voor "piet" werden uitgemaakt of zinnetjes als "ook al ben je zo zwart als roet, toch bedoel ik het goed" niet fijn vonden. Bijvoorbeeld Humberto Tan en Gerda Havertong.

2. Mensen die claimen dat de make-up van Piet blackface is. Dit zijn vooral buitenlanders zoals de beruchte VN dame.

3. Mensen die claimen dat Piet de afgelopen decennia altijd gespeeld werd als "domme neger", al dan niet met Surinaams accent - en altijd overduidelijk een neger die ondergeschikt is aan de blanke Sinterklaas. Dit is het oudste bezwaar wat men al in de jaren 60 aanhaalde - en waardoor al veel aanpassingen zijn gedaan.

En natuurlijk het belangrijkste en 4e argument: dat de mensen die fel tegen aanpassing zijn dat vaak zijn omdat ze allochtonen willen pesten - niet omdat Piet ze werkelijk boeit.
Punt 4, dan gaat het naar mijn mening vooral om het racisme schreeuwen en zwarte piet linken aan slavernij terwijl dat gewoon nergens op slaat.
Komen ze met valide argumenten dan word daar echt wel gehoor aan gegeven.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_175303324
De hele ophef word door de berichten over radicale acties van beiden kampen ook enorm overdreven.
Bij mij in de buurt waren er tijdens de intocht alleen maar blije gezichten van kinderen en hun ouders te zien. Er zullen vast mensen bij zijn geweest die liever meer pieten met kroeshaar hadden gezien
(de meeste pieten hadden geen of minder opvallende pruiken op) en er zullen vast ook mensen bij zijn geweest die liever een paar roetveegpieten erbij hadden gehad.

Maar in tegenstelling tot die radicale idioten vieren zij gewoon gezellig het feest mee en is er tijdens de intocht geen enkele klacht te horen geweest.

En zo zal het bij bijna iedere intocht zijn geweest.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175303339
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:25 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

"Ah heerlijk het is Sinterklaas, kunnen we eindelijk weer allochtonen pesten".

Zo beeld jij je dat in? Ik vind het maar een zeer aparte aanname van je, een die enkel op je eigen wantrouwen en vooroordelen gebasseerd lijkt te zijn.
Pesten is misschien niet de juiste term. Ze "op hun plaats zetten" of "duidelijk maken dat we geen zin hebben om nog meer aan te passen" is accurater.

En geen van deze argumenten is van mij. Het laatste komt zelfs uit een artikel dat een van de pro-pieten (ik geloof achja) hier trots postte.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175303457
quote:
Dat is een veel te pessimistische kijk. De meeste mensen houden zich met die hele 'discussie' niet bezig en maken er, zoals ieder jaar, een gezellig feest van.

Het zijn maar een paar idioten zoals Sylvana en die droeftoeters die bij haar huis stonden die
de media domineren met hun trieste acties.

En aan de uitspraak 'de terechte eis om onze Piet te ontdoen van een uiterlijkheid die ideeën over rasseninferioriteit suggereert en cultiveert.' kan je duidelijk zien dat het door een redactielid van
de Groene Amsterdammer is geschreven. Zo'n extreme gedachte word door misschien 1% gedeeld in Nederland.

Triest stukje. Ik hoop dat jij niet achter zulke onzin staat Slayage.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175303491
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:

Triest stukje. Ik hoop dat jij niet achter zulke onzin staat Slayage.
8}
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175303573
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:37 schreef Slayage het volgende:

[..]

8}
Je denkt dat zwarte piet is verzonnen en nog steeds gebruikt wordt om ideeen over rasseninferioriteit
te suggereren? (lees negers zijn minderwaardig en moeten knechten voor de blanken)
Dat is namelijk hoe dat redactielid van de Groene Amsterdammer over zp denkt.

Ik gok en hoop dat je dat stukje over piet gecopy/paste hebt omdat die oproept om zwarte piet te veranderen. Zo denk jij er namelijk ook over. Dat laatste kan en dat is zo raar nog niet.

Maar als je werkelijk gelooft dat we daarom zp verzonnen hebben en nu nog steeds gebruiken, dan is er wel iets mis in je bovenkamer. En jou ken ik op dit forum eerder als iemand die meestal redelijk zinnige dingen zegt.

Dus ik hoop dat mijn gok correct is.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175303624
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:25 schreef Slayage het volgende:
kom ik weer bij mijn vraag, waarom stinkt het zo vaak naar racisme wanneer pro pieten zich kenbaar maken?

OM vervolgt voorstander Zwarte Piet vanwege groepsbelediging

Een 31-jarige man uit Lelystad moet maandag voor de rechter verschijnen en zich verantwoorden wegens groepsbelediging. De voorstander van Zwarte Piet plaatste in 2015 onder een selfie van betogers van de actiegroep Kick Out Zwarte Piet zeer grove en beledigende teksten. “Gewoon weer voor slaag laten werken kunnen ze niet meer klagen”, schreef hij onder meer. Maar ook: “Dat luie zweet eruit”, gevolgd door “een beledigende term”.

Het OM:
We zijn niet pro of contra Zwarte Piet. Maar de maatschappelijke discussie moet zich afspelen binnen de grenzen van wat aanvaardbaar is. We treden op tegen discriminatie.
Bron: Joop

In datzelfde uiteraard niet meegekopieerde stuk van je:

quote:
De reacties van de 31-jarige man staan niet op zichzelf. Advocaat Willem Jebbink van de actiegroep zegt dat er in totaal 19.000 reacties zijn geplaatst, waarvan velen discriminerend, bedreigend of haatzaaiend. KOZP deed tegen vijftig reageerders aangifte, acht van hen worden nu vervolgd.
Uit de 19.000! reacties hebben ze er maar liefst 50 gevonden waar ze aangifte tegen hebben gedaan en uiteindelijk bleven er 8 van de 19.000 over die vervolgd gaan worden.... :')

0.04% van het geheel, een knappe score... _O-

Edit: Oh, Willem Jebbink... De advocaat van Volkert... :')

[ Bericht 12% gewijzigd door AchJa op 25-11-2017 18:56:33 ]
  zaterdag 25 november 2017 @ 18:49:21 #262
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_175303641
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:29 schreef Slayage het volgende:
interessante kijk op zwarte piet van deze iranier
Ik heb het hele artikel gelezen en dit is verre van een "interessant stuk". Het is wat netter verwoord dan andere meningen (ook nadrukkelijk onder het mom van "intelligente oosterling die ons wel even uitlegt hoe we moeten denken") maar het is tussen de regels door niet veel meer dan het omgekatte standaardverhaaltje van "anti".
pi_175303650
Iets luchtigs tussendoor:

zojuist op Nederland 1 sprak "Pieter Zwart" over pakjes die verstuurd werden nav Black Friday :P
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175303691
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:49 schreef Aanstootgevend het volgende:
Iets luchtigs tussendoor:

zojuist op Nederland 1 sprak "Pieter Zwart" over pakjes die verstuurd werden nav Black Friday :P
Je zou maar een naam hebben die institutineel racistisch is. Dan kan je beter Jerry Luther King Afriyie heten 8}
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175303697
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Je denkt dat zwarte piet is verzonnen en nog steeds gebruikt wordt om ideeen over rasseninferioriteit
te suggereren? (lees negers zijn minderwaardig en moeten knechten voor de blanken)
Dat is namelijk hoe dat redactielid van de Groene Amsterdammer over zp denkt.

Ik gok en hoop dat je dat stukje over piet gecopy/paste hebt omdat die oproept om zwarte piet te veranderen. Zo denk jij er namelijk ook over. Dat laatste kan en dat is zo raar nog niet.

Maar als je werkelijk gelooft dat we daarom zp verzonnen hebben en nu nog steeds gebruiken, dan is er wel iets mis in je bovenkamer. En jou ken ik op dit forum eerder als iemand die meestal redelijk zinnige dingen zegt.

Dus ik hoop dat mijn gok correct is.
hoe zou het toch komen dat extreem rechts aan de haal gaat met ZW?

oh wacht...
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175303732
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:52 schreef Slayage het volgende:

[..]

hoe zou het toch komen dat extreem rechts aan de haal gaat met ZW?

oh wacht...
Geef nu eens antwoord
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 25 november 2017 @ 18:58:13 #267
356891 Abed
hooggeleid
pi_175303808
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:49 schreef Aanstootgevend het volgende:
Iets luchtigs tussendoor:

zojuist op Nederland 1 sprak "Pieter Zwart" over pakjes die verstuurd werden nav Black Friday :P
En nu?
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175303815
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Geef nu eens antwoord
de symboliek van een blanke man met zwarte knechten laat niks aan de verbeelding over 8}

en dan hebben we het niet gehad over alle andere argumenten waarom ZP niet meer van deze tijd is.

maar om dat te kunnen zien, moet jij die "het is maar een kinderfeest" bril kunnen afzetten en jij lijkt nog niet zo ver in je bewustwording.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175303836
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:58 schreef Slayage het volgende:

[..]

de symboliek van een blanke man met zwarte knechten laat niks aan de verbeelding over 8}

en dan hebben we het niet gehad over alle andere argumenten waarom ZP niet meer van deze tijd is.

maar om dat te kunnen zien, moet jij die "het is maar een kinderfeest" bril kunnen afzetten en jij lijkt nog niet zo ver in je bewustwording.
Ben jij van kozp ?
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175303848
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:58 schreef Abed het volgende:

[..]

En nu?
Nu lach je even over zijn naam in combinatie met zijn beroep (pakjesverzender) en gespreksonderwerp (black Friday) - en ga je vervolgens weer verder fantaseren over Kees Flodder :P
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175303895
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:49 schreef Aanstootgevend het volgende:
Iets luchtigs tussendoor:

zojuist op Nederland 1 sprak "Pieter Zwart" over pakjes die verstuurd werden nav Black Friday :P
wie is pieter zwart lan?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175303914
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:59 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Ben jij van kozp ?
wat is dat?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175303935
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:03 schreef Slayage het volgende:

[..]

wat is dat?
Dat is de vijand !!!
Vroeger was dat de KGB ofzo
  zaterdag 25 november 2017 @ 19:05:01 #274
132458 noescom
Libertariër
pi_175303936
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:18 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Volgens mij zijn er meer 3 argumenten:

1. Mensen die claimen dat ze als kind of volwassene voor "piet" werden uitgemaakt of zinnetjes als "ook al ben je zo zwart als roet, toch bedoel ik het goed" niet fijn vonden. Bijvoorbeeld Humberto Tan en Gerda Havertong.
Ik wil geen afbreuk doen aan de ervaringen van Humberto Tan en Gerda Havertong. Dat zinnetje is inderdaad wel erg ongelukkig, maar ik begrijp niet goed wat er zo erg is aan "piet" genoemd worden. Het zal eraan liggen hoe en door wie het gezegd wordt, maar wat is er erg aan om geassocieerd te worden met een kindervriend die snoep en cadeaus uitdeelt? Je gediscrimineerd voelen is een keuze.

quote:
2. Mensen die claimen dat de make-up van Piet blackface is. Dit zijn vooral buitenlanders zoals de beruchte VN dame.

3. Mensen die claimen dat Piet de afgelopen decennia altijd gespeeld werd als "domme neger", al dan niet met Surinaams accent - en altijd overduidelijk een neger die ondergeschikt is aan de blanke Sinterklaas. Dit is het oudste bezwaar wat men al in de jaren 60 aanhaalde - en waardoor al veel aanpassingen zijn gedaan.

En natuurlijk het belangrijkste en 4e argument: dat de mensen die fel tegen aanpassing zijn dat vaak zijn omdat ze allochtonen willen pesten - niet omdat Piet ze werkelijk boeit.
Wat mij betreft zijn al deze argumenten klinkklare onzin. Zwarte Piet is géén blackface en wordt niet gespeeld als "domme neger". Dat is wellicht in het verleden wel zo geweest, maar dat is allang niet meer zo.
pi_175303956
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:58 schreef Slayage het volgende:

[..]

de symboliek van een blanke man met zwarte knechten laat niks aan de verbeelding over 8}

en dan hebben we het niet gehad over alle andere argumenten waarom ZP niet meer van deze tijd is.

maar om dat te kunnen zien, moet jij die "het is maar een kinderfeest" bril kunnen afzetten en jij lijkt nog niet zo ver in je bewustwording.
Goed, ik had je te hoog ingeschat. We vieren met het hele land blijkbaar Sinterklaas om onze superioriteit als blank ras boven negers duidelijk te maken.

Ben ik ook nog zo stom om hierop in te gaan
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:52 schreef Slayage het volgende:

[..]

hoe zou het toch komen dat extreem rechts aan de haal gaat met ZW?

oh wacht...
Baudet heb ik niet over zp gehoord, maar ik volg niet iedere tweet van hem. PVV kan je op veel gebieden niet eens rechts noemen laat staan extreem rechts.
En verder heb ik de halve politiek uitspraken over zwarte piet horen doen. Meestal positief met betrekking tot zwarte piet.

Ik geloof niet dat Buma, Rutte of Zijlstra nu zo nodig de blanke superioriteit ten opzichte van negers aan het promoten zijn. Zou ook niet echt goed vallen bij zijn electoraat.

Maar blijkbaar zie jij dat allemaal anders.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175303957
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:05 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat is de vijand !!!
Vroeger was dat de KGB ofzo
ik ben wel moslim mag dat ook?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175303989
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:05 schreef noescom het volgende:

[..]

Ik wil geen afbreuk doen aan de ervaringen van Humberto Tan en Gerda Havertong. Dat zinnetje is inderdaad wel erg ongelukkig, maar ik begrijp niet goed wat er zo erg is aan "piet" genoemd worden. Het zal eraan liggen hoe en door wie het gezegd wordt, maar wat is er erg aan om geassocieerd te worden met een kindervriend die snoep en cadeaus uitdeelt? Je gediscrimineerd voelen is een keuze.
Zie het Gerda filmpje op youtube. Ze legt het wel aardig uit.

quote:
Wat mij betreft zijn al deze argumenten klinkklare onzin. Zwarte Piet is géén blackface en wordt niet gespeeld als "domme neger". Dat is wellicht in het verleden wel zo geweest, maar dat is allang niet meer zo.
Allang is relatief. Toen de kozpers jong waren nog wel bijvoorbeeld - tot medio jaren 90 minstens.
Sindsdien inderdaad niet meer.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
  zaterdag 25 november 2017 @ 19:08:56 #278
132458 noescom
Libertariër
pi_175303997
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:06 schreef Slayage het volgende:

[..]

ik ben wel moslim mag dat ook?
Van mij mag iedereen geloven wat ie wil.
pi_175304003
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:05 schreef noescom het volgende:

[..]

Ik wil geen afbreuk doen aan de ervaringen van Humberto Tan en Gerda Havertong. Dat zinnetje is inderdaad wel erg ongelukkig, maar ik begrijp niet goed wat er zo erg is aan "piet" genoemd worden. Het zal eraan liggen hoe en door wie het gezegd wordt, maar wat is er erg aan om geassocieerd te worden met een kindervriend die snoep en cadeaus uitdeelt? Je gediscrimineerd voelen is een keuze.
Piet genoemd worden is synoniem aan Neger en niet synoniem aan "kindervriend"
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175304006
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:06 schreef Slayage het volgende:

[..]

ik ben wel moslim mag dat ook?
Nou... Piet. Ik denk het niet.
  zaterdag 25 november 2017 @ 19:09:55 #281
132458 noescom
Libertariër
pi_175304021
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:09 schreef Slayage het volgende:

[..]

Piet genoemd worden is synoniem aan Neger en niet synoniem aan "kindervriend"
Volgens wie?
pi_175304029
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:08 schreef noescom het volgende:

[..]

Van mij mag iedereen geloven wat ie wil.
idd anders kunnen we dit topic meteen sluiten ;(
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175304036
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:09 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Nou... Piet. Ik denk het niet.
;(
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175304042
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:09 schreef noescom het volgende:

[..]

Volgens wie?
je moeder
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175304044
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:09 schreef noescom het volgende:

[..]

Volgens wie?
Pino.

Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
  zaterdag 25 november 2017 @ 19:11:28 #286
132458 noescom
Libertariër
pi_175304047
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:10 schreef Slayage het volgende:

[..]

je moeder
Je moeder grappen mag niet van sinterklaas.
  zaterdag 25 november 2017 @ 19:12:02 #287
132458 noescom
Libertariër
pi_175304061
quote:
Dat is de mening van één persoon. Zeker geen algemeenheid dus.
pi_175304066
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:11 schreef noescom het volgende:

[..]

Je moeder grappen mag niet van sinterklaas.
krijg ik dan de roe? oh wacht, dat is ook al aangepast ;(
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  zaterdag 25 november 2017 @ 19:12:49 #289
132458 noescom
Libertariër
pi_175304075
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:12 schreef Slayage het volgende:

[..]

krijg ik dan de roe? oh wacht, dat is ook al aangepast ;(
Je mag nog steeds je schoen zetten hoor :)
pi_175304095
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:12 schreef noescom het volgende:

[..]

Je mag nog steeds je schoen zetten hoor :)
het is alweer een paar decennia terug dat ik iets in mijn schoen kreeg. :'(
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175304110
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:12 schreef noescom het volgende:

[..]

Je mag nog steeds je schoen zetten hoor :)
Alleen volgens Slayage als je je superieur voelt aan negers :{w
Weet niet of hij zichzelf dat vind.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175304162
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:12 schreef noescom het volgende:

[..]

Dat is de mening van één persoon. Zeker geen algemeenheid dus.
Oh, er zijn er wel meer. En de klacht is iets ouder dan ik dacht:

quote:
Ook buiten die context werden in de jaren 1930 zwarten en de figuur van Zwarte Piet direct met elkaar geassocieerd. De Surinamer Frans Vroom herinnerde zich:

Liep je bijvoorbeeld door een volksbuurt, dan kreeg je al snel een hele sliert kinderen achter je aan, die allemaal schreeuwden: Zwarte Piet, Zwarte Piet. Soms gooiden ze met stenen, maar ondanks alles geloof ik toch niet dat dat kwaad bedoeld was. Ik hoefde alleen maar te blijven staan en hihi te zeggen of ze renden hard weg.’ Ook toen hij op het Leidseplein wandelde was er een kind dat zei: ‘Kijk, daar heb je Zwarte Piet.’ ‘Nee hoor,’ zei een andere jongen, ‘Zwarte Piet bestaat niet. Laat je niets wijsmaken, laat die meneer met rust. Hij doet je toch niets?’ Dat voorval heeft zo'n geweldige indruk op me gemaakt, dat ik het nooit zal vergeten.

Al nam Vroom het naroepen niet al te zwaar op, hij bekende toch ook dat hij ‘er flauw van’ werd (Kagie 1989, 26). De Surinamer Humphrey Mijnals, die in de jaren 1950 speelde voor de Utrechtse voetbalclub Elinkwijk, had in het algemeen geen last van discriminatie. ‘Alleen rond Sinterklaas was het moeilijk. Dan dachten kinderen dat je Zwarte Piet was.’7 Begin jaren zestig waren er in Amsterdam weinig Surinamers. ‘Nou, tegen Sinterklaas was het verschrikkelijk. Zwarte Piet noemden ze je dan als kind’ (Essed 1988, 57).
Maar allemaal anecdotisch idd.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
  zaterdag 25 november 2017 @ 19:19:08 #293
132458 noescom
Libertariër
pi_175304193
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:17 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Oh, er zijn er wel meer. En de klacht is iets ouder dan ik dacht:

[..]

Maar allemaal anecdotisch idd.
1930... dat is bijkans bijna 90 jaar geleden.
pi_175304218
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:19 schreef noescom het volgende:

[..]

1930... dat is bijkans bijna 90 jaar geleden.
Dat zei ik - de discussie loopt al een tijdje en is niet begonnen bij Quinsy :P
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175304222
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:06 schreef Slayage het volgende:

[..]

ik ben wel moslim mag dat ook?
ai... ook vijand ..... heulen met kozp en met links en Quinsy
pi_175304237
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ai... ook vijand ..... heulen met kozp en met links en Quinsy
Aan de andere kant zijn de zwarte pieten die op scholen onaangekondigd snoep uitdelen oud-Pegida voormannen en NVU leden.
Keuzes, keuzes.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175304242
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ai... ook vijand ..... heulen met kozp en met links en Quinsy
nederland mijn vaderland w/
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175304249
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:21 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Aan de andere kant zijn de zwarte pieten die op scholen onaangekondigd snoep uitdelen oud-Pegida voormannen en NVU leden.
Keuzes, keuzes.
:D
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  zaterdag 25 november 2017 @ 19:22:53 #299
132458 noescom
Libertariër
pi_175304251
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:21 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Aan de andere kant zijn de zwarte pieten die op scholen onaangekondigd snoep uitdelen oud-Pegida voormannen en NVU leden.
Keuzes, keuzes.
Laten we gewoon alle feesten verbieden. Dat leidt alleen maar af van waar het echt om draait: werken.
pi_175304258
:P
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')