Beste Fokkers,
Ik ben vierdejaars student op Hogeschool Rotterdam en ik heb ASS.
Sinds mijn jeugd heb ik moeite om contacten leggen en te onderhouden met anderen.
Op school had ik geen vrienden maar ik kende wel iedereen. Hun karakters beviel mij niet (druk, meidenjacht, energiedrank enz)
Via verenigingen en in de buurt heb wat mensen leren kennen inb4 amateurvoetbal. (inmiddels ben ik gestopt met amateurvoetbal, maar ik ging wel met ze op het trapveldje voetballen en Fifa spelen).
Op het hbo zelf heb ik in de eerste jaar ook geprobeerd om vriendschappen te maken. Dat ging prima. Het eerste jaar was het beregezellig maar ook erg stressvol voor iedereen (p-stress). Ook het voetbal-gebeuren thuis in mijn buurt liep op het rolletjes.
In het tweede jaar kwam ik opeens in een andere klas terecht en toen moest ik weer nieuwe mensen leren kennen. Dit keer ging het moeilijker omdat aantal mensen elkaar al kenden.
Helaas moesten een paar studenten stoppen (te weinig punten)
Helaas, een jaar nadat ik begon met mijn hbo, begonnen al de eerste kreukels in de vriendschappen van mijn buurt en bij het trapveldje te vertonen. Men kreeg een vriendin of had werk gevonden of hbo-stress trad op met uitval als gevolg. Ook hadden steeds meer mensen andere interesses (door hun studie techniek, economie, maatschappij etc). In het verleden gingen de gesprekken altijd over voetbal, auto's en gamen.
In het derde jaar ging ik voor een half jaar op stage. Ik had dezelfde klas als in het tweede jaar.
Maar tijdens de stageperiode had ik nauwelijks contact met andere studenten.
Na de stageperiode was omgang met ander studenten erg goed. Laatste paar weken hebben we aan de drank gezeten.
Maar thuis in mijn buurt was voetbal al bijna van van aardbodem verdwenen (men ging op kamers wonen), alleen de autisten bleven achter. Prima, maar toen merkte ik dat ik steeds minder vaak werd attent werd gewezen dat er voetbal was en erger nog ik werd niet altijd uitgenodigd op hun verjaardagen. Ik ontdekte wat de reden was. Ik zou te bemoeizuchtig zijn. Dat was de druppel, ik praat niet meer met ze.
In het vierde jaar ben ik aan een minor begonnen, ik moest weer nieuwe mensen leren kennen.
Maar al snel, na 2 weken ontdekte ik dat men alleen met zijn eigen projectgroepen omging. Binnen de minor werden naschools geen activiteiten gedaan die wel in de toenmalige derde jaar gebeurde. Dus ik ging langs andere minoren (daar zitten nu studenten van mijn toenmalige 3de jaar). Maar ik zie ze nauwelijks en ze gaan niet met studenten buiten hun minor om.
Studenten die voor een minor naar andere school zijn gegaan, deze personen spreek ik ook niet meer.
Vandaag hield ik een lang vragengesprek met een student van een ander minor die ik ken (toenmalige 3de jaar). Daaruit hoorde ik dat men eigenlijk minder behoefte heeft om plezierige activiteiten met andere studenten te doen, ze zijn voornamelijk bezig met het voorbereiden en vinden van een stageplek. Ook hun deeltijdbaan blokkeert ze om nog leuke activiteiten te doen.
Ik heb zelf geen werk en ik irriteer me dood aan als men roept: ik moet naar mijn werk.
Sommige studenten zijn langstudeerders en vinden het tijd om hun studie eindelijk een keer af te ronden.
Ik heb het nog geprobeerd om bij de studievereniging mee te doen, maar daar kwam ik alleen eerstejaars en tweedejaars tegen. Want de derdejaars hebben nu stage.
En de vierdejaars waren nergens te bekennen.
Het bestuur zei dat ik altijd welkom ben op de studievereniging.... Ok, erg boeiend. Ik zit niet te wachten op contact met eerstejaars en tweedejaars!
Als laatste bij het vraaggesprek met een minor-student hoorde ik dat veel mensen bepaalde personen negeren die zij irritant of dom vinden. Huh, wat? Een zwarte lijst, zit ik daar ook bij?
Dat wist hij niet, maar hij vertelde dat veel studenten een besloten vriendengroep hebben en inmenging niet mogelijk is.
Ook vertelde hij dat in zijn minor-klas studenten (techniek) van zijn opleiding niet met ander studenten (management) van zijn minor-klas omgaan. Een soort Apartheid binnen een klas dus
Een leraar dacht een leuke oplossing voor dit te hebben door een mooie afsluiter in een vorm van een vrijwillige reis naar Scandinavië en/of Zuidoost Azië te organiseren. Azië-reis was bijna 2000 euro en de Noord-Europareis was 500 euro. Maar ik vond Azië te duur, dus ik koos voor Noord-Europa. Achteraf gezien was dit een domme keuze. Want liefs 20 mensen gaan naar Azië. En mijn reis gaat waarschijnlijk niet door omdat er maar 5 mensen hadden aangemeld.
De rest van de studenten heeft geen keuze gemaakt en dat zijn juist 45 studenten. 45 studenten die niet op studiereis willen!!! 45 autisten die liever thuis blijven!
Jullie kunnen natuurlijk roepen dat ik naar Azië moet gaan, maar het programma met o.a, wildwateractiviteiten en lange busreizen (250 km per dag) en een vliegreis van 12 uur lang spreken mij niet aan.
Ik weet zeker als ik afgestudeerd ben, dat ik mijn klas waarschijnlijk nooit meer terug zie.
Iedereen kiest een ander route. Wat ik ook jammer vindt, is dat mijn klasgenoten van de middelbare school verhuist zijn naar een ander stad. Ik blijf dus alleen achter als ee van de weinige jongeren in een sterk vergrijsde wijk.
Ik vind zo moeilijk.
Aldus een autist genaamd PandaDrop die steeds meer vrienden verliest.
Volgens mijn ouders hoort het bij je leven (men heeft bij ouder worden steeds minder vrienden en daarbij op je werk of stage leer je weer nieuwe mensen kennen).
Verbeteringen van spellingcheckers zijn welkom.
[ Bericht 0% gewijzigd door PandaDrop op 25-11-2017 02:28:13 ]