abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 24 november 2017 @ 07:46:56 #1
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175273254

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

De alternatieve Sinterklaas van Dick Maas.



quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.

Update :

Kick Out Zwarte Piet opgenomen in Dreigingsbeeld Terrorisme,
samen met Demonstranten G20 Hamburg en De Grauwe Eeuw.

Enkele relatief nieuwe extreemlinkse antiracistische actiegroepen bestaan voornamelijk uitactievoerders met een migranten achtergrond. Zij strijdentegen (in hun ogen) racistische en koloniale symbolen in de Nederlandse maatschappij, zoals Zwarte Piet, deVOC, straatnamen en standbeelden. De bekendste actiegroepen hiervan zijn Kick Out Zwarte Piet en De Grauwe
Eeuw.

link
link document


En verder!

8} oO/ <O) c_/
pi_175273283
Talkshowhost Humberto Tan wordt al anderhalf jaar beveiligd. Na afloop van iedere aflevering van RTL Late Night lopen beveiligers met hem mee naar zijn auto. Reden zijn de dreigementen die Tan ontving nadat hij zich uitsprak in de discussie over het uiterlijk van Zwarte Piet.

'Al anderhalf jaar lopen beveiligers mee naar de garage omdat ik bedreigd word', vertelde Tan gisteravond in de uitzending. 'Het gebeurt nooit niet. En dat heeft een reden'.

Tan vertelde eind 2015 dat hij zich als kind al niet prettig voelde bij Zwarte Piet. 'Ik vond het niet leuk om te horen: ook al ben ik zo zwart als roet, ik meen het toch goed'. Of die ontboezeming direct met de bedreigingen te maken heeft, is niet bekend.

AT5

http://www.at5.nl/artikel(...)rhalf-jaar-beveiligd

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2017 07:54:31 ]
pi_175273298
Stonden die beveiligers op wacht toen hij die chick neukte buiten zijn huwelijk om? :D
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  vrijdag 24 november 2017 @ 08:00:16 #4
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175273331
En waarom voelt Tan zich persoonlijk aangesproken en kiest Leon van der Zanden er voor om als Piet mee te doen met nog een paar extra tintjes donker op zijn snoet?

Trouwens, in één van de eerste afleveringen van het Sinterklaasjournaal staan op een bepaald moment de mannen (die later hulpsinten blijken) met zijn alle op een rij in de stuurhut. Daar staat helemaal rechts een hele donkere man, waarvan ik in eerste instantie dacht dat het Akwasi was, maar ik twijfel enorm omdat Akwasi nogal anti-Piet is. Iemand dat ook gezien en een idee of hij het ook was?


Onduidelijke foto


Later komt deze man nergens meer terug, overigens.

[ Bericht 31% gewijzigd door BadderHaring op 24-11-2017 08:09:51 ]
pi_175273391
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 07:55 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Stonden die beveiligers op wacht toen hij die chick neukte buiten zijn huwelijk om? :D
Die deden gewoon mee, joh.
pi_175273498
quote:
Er zijn gewoon 2 kleine groepjes KOZP/No More Blackface die Nederland rondreizen en overal bezwaar tegen zwarte piet aantekenen. Als bezorgde inwoners spreektijd in hun gemeente gebruiken om hun zorgen kenbaar te maken dan is dat prima. Daar is het ook voor bedoeld.

Maar zulke clubjes die helemaal niets van een intocht in Leiden merken als ze er niet met bussen heen zouden reizen horen het debat daar niet te beinvloeden.

Dat is hetzelfde als Friesland waar niemand een probleem met zwarte piet heeft.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 24 november 2017 @ 08:41:39 #7
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_175273724
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 07:55 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Stonden die beveiligers op wacht toen hij die chick neukte buiten zijn huwelijk om? :D
In dit soort berichtjes zit natuurlijk wel een groot deel van het probleem rondom dit onderwerp. Lekker weglachen dat er in de pro-piet hoek ook nogal wat rotte appels rondlopen die geweld best een aardige oplossing vinden.
pi_175273773
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 08:41 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

In dit soort berichtjes zit natuurlijk wel een groot deel van het probleem rondom dit onderwerp. Lekker weglachen dat er in de pro-piet hoek ook nogal wat rotte appels rondlopen die geweld best een aardige oplossing vinden.
Over het algemeen is er in deze reeks wel overeenstemming dat de ergste malloten aan beide zijde voor alleen maar ellende zorgen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175273881
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 07:27 schreef Mojo.jojo het volgende:

Ze willen alleen niet weten dat voor de meeste blanke huidskleur totaal geen rol speelt en ook geen onderscheid maken. Daarmee zijn ze dus eigenlijk het minst discriminerend, in tegenstelling tot donkere mensen die maar in wit-zwarte stellingen blijven denken.
De grote meerderheid van de in Nederland wonende 'donkere mensen' stoort zich er ook niet aan. Het is dat groepje donkere mensen die zich institutioneel gekwetst voelen, die we dan ook nog voornamelijk in de Randstad tegen komen en die in hun 'gekwetstheid' gesteund worden door de zich moreel verheven voelende whitey helpers vol met white guilt.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175273940
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 november 2017 06:32 schreef Kijkertje het volgende:
Activist Afriyie schrijft nu: ,,De nieuwe Piet van Amsterdam is in geen geval een uitbeelding van een tot slaaf gemaakte of een slavenhouder."
Hier hoef je al niet meer verder te lezen. Exact hetgeen wat er mis is. De premisse dat Zwarte Piet een slaaf is.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175274676
https://joop.bnnvara.nl/o(...)ojo-was-een-activist
Hoofd anti piet: Kno’Ledge Cesare (Jerry King Luther Afriyie, 30 April 1981, Ghana)

quote:
Ondanks zijn uitlatingen zag ik dat de activist in hem nog lang niet was verdwenen. Hij wilde een Crips-afdeling in Amsterdam oprichten. Zijn visie voor de lange termijn was om uiteindelijk de gang-mentaliteit om te zetten in de Black Panther mentaliteit. Een gang die zich inzet voor de buurt. Hij vond ook dat ik Keylow, oprichter van de Crips, moest ontmoeten. “Ze doen veel voor de buurt in Den Haag, maar daar heeft de media het nooit erover.”

Ik leerde Quincy kennen in 2000, op ROC Amsterdam Amstel. We kwamen bij elkaar in de klas en trokken snel naar elkaar toe. Dat kwam door onze affiniteit met rapmuziek en dezelfde politieke overtuigingen. Quincy was een rustige jongen, heel stil, en sprak weinig tot mensen; in een klas waar iedereen zich wilde bewijzen. Hij droeg geen merk- en dure kleding. Zijn soldaatschoenen en camouflagekledij viel altijd op.

Iedereen wist van mij dat ik rapte. We raakten in gesprek en hij vertelde mij dat hij muziek maakte en advies van mij wilde. Maar heel snel gingen ons gesprekken niet over muziek, maar over de positie van het zwarte volk in Nederland. In datzelfde jaar rond november kwam Quincy op school met anti Zwarte Piet flyers en gedichten. Hij deelde het aan iedereen uit, ook aan de leraren. In de pauze schoof hij bij mij aan en zei “Kno’Ledge, dit kan niet langer doorgaan. Wij mogen dit niet toestaan.”

Quincy was een jongeman met het hart op de juiste plaats en liefde voor activisme. Hij was iemand die, net als ik, heel graag bij wilde dragen aan de maatschappij. Hij had geen dromen om Nederland te verlaten, hij wilde Nederland beter maken voor de nakomelingen. Hij was erg begaan met iedereen, vooral met vrouwen en kinderen. Zijn moeder en God waren zijn rolmodellen. Voordat hij zijn rug keerde naar de maatschappij, was hij een activist pur sang en bewust van het lot van het zwarte volk dat geen deel uitmaakte van de maatschappij. Wij hebben samen op verschillende manieren gekeken hoe wij daar iets aan konden doen.
Wacht... anti piet heeft zijn inspiratie uit de Nederlandse crips gehaald?


Deze hoofd anti piet is gewoon dom en gek. En hij leeft met zijn hoofd zeker niet in Nederland... een man uit Ghana, wonend in Nederland maar denkend dat hij in Amerika is, een mbo'er die zich Kno’Ledge cesare noemt maar eigenlijk Jerry King Luther Afriyie heet.

Wat een grap is het ook... Wie geeft zulke figuren een podium? vara, pvda, volkskrant, parool, groene, ad... Waarom? Het is allemaal een slechte grap.

[ Bericht 4% gewijzigd door WodanIsGroot op 24-11-2017 09:55:52 ]
  vrijdag 24 november 2017 @ 09:52:12 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_175274902
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 08:53 schreef Montagui het volgende:

[..]

De grote meerderheid van de in Nederland wonende 'donkere mensen' stoort zich er ook niet aan. Het is dat groepje donkere mensen die zich institutioneel gekwetst voelen, die we dan ook nog voornamelijk in de Randstad tegen komen en die in hun 'gekwetstheid' gesteund worden door de zich moreel verheven voelende whitey helpers vol met white guilt.
Hey je hebt het helemaal uitgevogeld. Wat ben je toch slim.

Niet vergeten het elk jaar in de spiegel tegen jezelf te herhalen heh, lang nadat de roetveegpiet de standaard piet is geworden, "ze hebben het allemaal mis en ik ben slim".
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_175275100
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 09:52 schreef speknek het volgende:

[..]

Hey je hebt het helemaal uitgevogeld. Wat ben je toch slim.[/quote[

Niet vergeten het elk jaar in de spiegel tegen jezelf te herhalen heh, lang nadat de roetveegpiet de standaard piet is geworden, "ze hebben het allemaal mis en ik ben slim".
Neuh, die pretentie heb ik helemaal niet, anderen daarentegen....
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175275250
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 09:52 schreef speknek het volgende:

[..]

Hey je hebt het helemaal uitgevogeld. Wat ben je toch slim.

Niet vergeten het elk jaar in de spiegel tegen jezelf te herhalen heh, lang nadat de roetveegpiet de standaard piet is geworden, "ze hebben het allemaal mis en ik ben slim".
Ik weet het niet hoor, maar het beeld wat Montagui schetst, wordt ieder jaar weer bevestigd. Daar hoef je geen sociaal wetenschapper voor te zijn.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175275324
Ik had eigenlijk besloten me niet meer te mengen in de discussie, maar dit is toch te gek voor woorden.

https://www.nu.nl/achterk(...)en-zwarte-piet-.html

quote:
Humberto Tan nog steeds beveiligd om uitspraken Zwarte Piet

Presentator Humberto Tan wordt nog steeds beveiligd omdat hij zich twee jaar geleden uitsprak tegen Zwarte Piet.
Dat zei Tan donderdagavond in zijn eigen programma RTL Late Night. De presentator heeft naar eigen zeggen nog steeds beveiligers nodig die met hem mee lopen vanuit de opnamelocatie van het programma, het Schiller Hotel op het Rembrandtplein in Amsterdam, naar zijn auto in de parkeergarage.

De beveiliging van Tan kwam ter sprake toen het 'sinterklaasbestand' werd besproken in de talkshow. Tan wil aantonen dat de discussie totaal uit de hand is gelopen. "Ik heb al anderhalf jaar twee beveiligers nodig, omdat ik bedreigd word", aldus de RTL Late Night-presentator. "En waarom? Omdat ik me heb uitgesproken over Zwarte Piet. Het wordt misschien wat persoonlijk, maar volgens mij wel belangrijk in deze."

Eerder gaf de presentator ook al aan dat hij doodsbedreigingen heeft gekregen toen hij het opnam voor Sylvana Simons in haar strijd tegen Zwarte Piet.
Ik vond dat Humberto heel genuanceerd zijn mening gaf over ZP.
Deze bedreigingen richting HT maken dat de ZP-discussie in "de arena" blijft. Heel jammer. Maar wellicht iets voor justitie.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_175275380
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 09:42 schreef WodanIsGroot het volgende:
https://joop.bnnvara.nl/o(...)ojo-was-een-activist
Hoofd anti piet: Kno’Ledge Cesare (Jerry King Luther Afriyie, 30 April 1981, Ghana)

[..]

Wacht... anti piet heeft zijn inspiratie uit de Nederlandse crips gehaald?

Deze hoofd anti piet is gewoon dom en gek. En hij leeft met zijn hoofd zeker niet in Nederland... een man uit Ghana, wonend in Nederland maar denkend dat hij in Amerika is, een mbo'er die zich Kno’Ledge cesare noemt maar eigenlijk Jerry King Luther Afriyie heet.

Wat een grap is het ook... Wie geeft zulke figuren een podium? vara, pvda, volkskrant, parool, groene, ad... Waarom? Het is allemaal een slechte grap.
Nice find.

Het is ook een overdosis zelfoverschatting ook natuurlijk als je jezelf zo'n bijnaam geeft. Kennis Keizer. Om te kotsen. Alsof jij de enige bent die het recht heeft om zijn mond open te trekken omdat jij het monopoly op de waarheid hebt. En dat is toch echt wel heel duidelijk te merken in de 'discussie' die hij poogt te voeren mbt ZP.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175275409
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 10:13 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik had eigenlijk besloten me niet meer te mengen in de discussie, maar dit is toch te gek voor woorden.

https://www.nu.nl/achterk(...)en-zwarte-piet-.html

[..]

Ik vond dat Humberto heel genuanceerd zijn mening gaf over ZP.
Deze bedreigingen richting HT maken dat de ZP-discussie in "de arena" blijft. Heel jammer. Maar wellicht iets voor justitie.
Mjah, van hetzelfde soort idioterie als die gasten die die tent in Rotterdam in de hens wilde steken. Puur vanwege dat er zwarte pieten rondliepen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 10:21:08 #18
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175275478
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 03:52 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dan kan je de discussie sluiten waarbij sommigen zich (imho onterecht) aan de kleur storen. Het St Nicolaasfeest verwordt anders tot een symbool discussie die zich niet oplost omdat stellingen op grond van een uitbeelding worden ingenomen.

Ik en de de kinderen hebben geen specifieke associatie met zwart die slechts bedoeld is om Piet onherkenbaar te maken. Die onherkenbaarheid kan ook prima met Paars.
Kleurenpieten vind ik echt een belachelijk idee :P

En ik denk niet dat het daarme meteen afgelopen is. Ik vind ook niet dat je zomaar moet toegeven aan wat mensen die vooral hard kan schreeuwen, daarmee geef je toch een verkeerd signaal af.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175275668
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 10:17 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Mjah, van hetzelfde soort idioterie als die gasten die die tent in Rotterdam in de hens wilde steken. Puur vanwege dat er zwarte pieten rondliepen.
Door deze extremisten van beide zijden blijft deze discussie "nieuwswaardig".
Maar misschien is het een reden om er maar verder over te zwijgen, en dit soort excessen bij justitie te laten.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_175276057
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 10:31 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Door deze extremisten van beide zijden blijft deze discussie "nieuwswaardig".
Maar misschien is het een reden om er maar verder over te zwijgen, en dit soort excessen bij justitie te laten.
De vraag is natuurlijk of 'het neutrale(re) midden' wel in staat is om haar interesse in dit 'nieuws' te verliezen.

Ik denk het niet. Dit topic is dat al 100 delen aan het bewijzen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 24 november 2017 @ 11:01:48 #21
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_175276229
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 november 2017 05:17 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ik vind het ook een vreemde redenering. Als het stereotype uit ZP is, is er immers geen enkel argument meer over. Er is niet langer een connectie met racisme.
Dat is precies de gedachte, vervang zwart door paarse smink en klaar is deze discussie. Er is dan immers geen argument meer (over), laat staan dat er al een link was/is met racisme of wat dan ook. De kinderen maakt het niet.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_175276270
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 10:13 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik had eigenlijk besloten me niet meer te mengen in de discussie, maar dit is toch te gek voor woorden.

https://www.nu.nl/achterk(...)en-zwarte-piet-.html

[..]

Ik vond dat Humberto heel genuanceerd zijn mening gaf over ZP.
Deze bedreigingen richting HT maken dat de ZP-discussie in "de arena" blijft. Heel jammer. Maar wellicht iets voor justitie.
Hier nog over Henk Westbroek die ook meer dan 40 doodsbedreigingen ontving.

quote:
Zanger en presentator Henk Westbroek heeft minstens veertig doodsbedreigingen gekregen, omdat hij de traditie van Zwarte Piet ongemoeid wil laten.

Dat zegt Westbroek in gesprek met RTV Utrecht. Volgens de Utrechter zou de discussie over het jaarlijkse Sinterklaasfeest aan het ontsporen zijn.

"Ik ben pro-Zwarte Piet. Als jij anti-Zwarte Piet bent, zijn we even goede vrienden. Maar ga me niet met de dood bedreigen", aldus Westbroek.

Westbroek bracht woensdag samen met Henk Temmink een nieuw Sinterklaas-nummer ten gehore. In 1982 had hij samen met Temmink een hit, met het lied Sinterklaas wie kent hem niet.
https://www.nu.nl/achterk(...)gen-zwarte-piet.html
pi_175276274
quote:
12s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:01 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dat is precies de gedachte, vervang zwart door paarse smink en klaar is deze discussie. Er is dan immers geen argument meer (over), laat staan dat er al een link was/is met racisme of wat dan ook. De kinderen maakt het niet.
Er zijn geen paarse raven. En wat geeft jou het recht om mijn religie af te doen als niks?
pi_175276286
Ja, ik ben voor verandering.
Ja, ik wil hem zwart houden.

In welke statistiek komt dit naar voren? -O-
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  vrijdag 24 november 2017 @ 11:05:05 #25
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_175276290
quote:
9s.gif Op vrijdag 24 november 2017 04:03 schreef Mojo.jojo het volgende:
[..]
Problemen die tussen de oren van mensen zitten los je niet op in de samenleving. De enige juiste volgende stap is therapie.
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 05:41 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk slap gelul van de bovenste plank op een drumstel.

Educatie voor deze mensen om de kleur zwart niet als negatief te ervaren werkt vele malen beter, anders blijf je namelijk bezig met 'ongewenste elementen' aan te passen aan een zeer kleine club van mensen die het hun beroep hebben gemaakt zich gekwetst te voelen.
Vaak kun je rare gedachten simpelweg (af)stoppen door het onderwerp anders te benaderen. Kortom haal de angel uit de discussie en klaar.
Wanneer je Piet, Paars sminkt blijft die qua uitbeelding abstract genoeg zonder dat die Paarse kleur inhoudelijk iemand een complex bezorgd.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_175276331
quote:
12s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:05 schreef Vallon het volgende:

[..]


[..]

Vaak kun je rare gedachten simpelweg (af)stoppen door het onderwerp anders te benaderen. Kortom haal de angel uit de discussie en klaar.
Wanneer je Piet, Paars sminkt blijft die qua uitbeelding abstract genoeg zonder dat die Paarse kleur inhoudelijk iemand een complex bezorgd.

En deze man dan? Hij is paars. Telt hij voor jou niet mee?
pi_175276389
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:04 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Er zijn geen paarse raven. En wat geeft jou het recht om mijn religie af te doen als niks?
En dit.
Voor paganisten is de symboliek belangrijk. De aanloop naar Yule heet de Wilde Jacht of Wilde Heer. De tijd waar het rijk van de levenden en het rijk van de doden elkaar het dichtst naderen. Wanneer onze voorouders uit het dodenrijk, daarom zijn ze zwart, door de hemel razen. Beetje zoals Winti, maar dan noord-europees.
In het kader van godsdienstvrijheid mag deze symboliek dus gewoon gebruikt worden.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  vrijdag 24 november 2017 @ 11:14:33 #28
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_175276467
De fok!-stats van deze reeks voor 2017:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
408   Molurus 
341   Nattekat 
315   Lunatiek 
269   sp3c 
229   Kijkertje 
217   Montagui 
199   AchJa 
195   Baconbus 
194   voetbalmanager2 
171   BoneThugss 
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  vrijdag 24 november 2017 @ 11:15:11 #29
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_175276484
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 05:51 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Zolang schaduwen niet paars zijn gaat dat niet op.
Dan mag degene die valt over de kleur van de eigen schaduw(zijde) deze zelf ten gronde richten.

quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 05:54 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, dat jij het ziet als "maar een verkleedpartijtje" gaat voorbij aan de mystieke, sjamanistische betekenis ervan en de praktische kant binnen een gemeenschap.
Als gezegd, moet je het niet groter (willen) maken dan het is. Een toneelspelletje die zoals alle sprookjes (ooit) een serieuze oorsprong hadden. Wanneer je Piet, Paars sminkt, veranderd er niets aan de bedoeling van de traditie.

Hoe je er ook over nadenkt, kennelijk is de zwarte kleur de reden (geworden) dat groepen mensen zich verzetten tegen de setting. Je kan dan argumenteren wat je wilt maar het is eenvoudiger om de (zwarte) kleur uit de discussie te halen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 24 november 2017 @ 11:16:13 #30
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_175276507
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:07 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
En deze man dan? Hij is paars. Telt hij voor jou niet mee?
Photoshoppen is (g)een kunst om een beeld te vormen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_175276523
quote:
13s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:16 schreef Vallon het volgende:

[..]

Photoshoppen is (g)een kunst om een beeld te vormen.
Dat is realiteit.
  vrijdag 24 november 2017 @ 11:18:00 #32
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_175276540
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:17 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Dat is realiteit.
Dat is een filter.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_175276560
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:05 schreef Prutzenberg het volgende:
Ja, ik ben voor verandering.
Ja, ik wil hem zwart houden.

In welke statistiek komt dit naar voren? -O-
Hangt er vanaf waarom je hem zwart wil houden.

Vanwege de religieuze symboliek ?
Omdat je allochtonen wil pesten ?
Omdat je nog 5000 kilo zwarte schoensmeer in je schuur hebt liggen ?
Omdat je herinneringen aan een blauwe Piet heel negatief zijn ?
Omdat je de voorzitter bent van de Schenkmanfanclub ?
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175276566
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:18 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Dat is een filter.
Gaan we nou ontkennen dat sommige negers paars zijn?:s
  vrijdag 24 november 2017 @ 11:23:15 #35
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_175276655
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 10:21 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Kleurenpieten vind ik echt een belachelijk idee :P

En ik denk niet dat het daarme meteen afgelopen is. Ik vind ook niet dat je zomaar moet toegeven aan wat mensen die vooral hard kan schreeuwen, daarmee geef je toch een verkeerd signaal af.
De vraag is wat je wilt winnen om te verliezen ?

Je geeft imho geen signaal door je aan te passen...... dat de aanpassing van een kleur op zichzelf onzinnig is, is mij ook wel helder. De mooiste overwinningen zijn die je zonder te verliezen aan de ander kunt laten... wat een nadenkertje is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_175276699
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:23 schreef Vallon het volgende:

[..]

De vraag is wat je wilt winnen om te verliezen ?

Je geeft imho geen signaal door je aan te passen...... dat de aanpassing van een kleur op zichzelf onzinnig is, is mij ook wel helder. De mooiste overwinningen zijn die je zonder te verliezen aan de ander kunt laten... wat een nadenkertje is.


Nu terug naar de realiteit.
  vrijdag 24 november 2017 @ 11:30:15 #37
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_175276789
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:19 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Gaan we nou ontkennen dat sommige negers paars zijn?:s
Je wilt gaan discussiëren over subjectiviteit van de realiteit ?
Lijkt mij wat vergezocht waarbij het handiger is om eerst de basiskleur te vervangen door een (bewust) Paars omdat er geen mensen zijn die deze kleur genetisch hebben.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 24 november 2017 @ 11:31:15 #38
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_175276805
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:25 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Nu terug naar de realiteit.
[ afbeelding ]
Je mag kiezen... welke "realiteit" wil je ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_175276850
"ja maar het is een kinderfeest" uhu.

quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 07:53 schreef aloa het volgende:
Talkshowhost Humberto Tan wordt al anderhalf jaar beveiligd. Na afloop van iedere aflevering van RTL Late Night lopen beveiligers met hem mee naar zijn auto. Reden zijn de dreigementen die Tan ontving nadat hij zich uitsprak in de discussie over het uiterlijk van Zwarte Piet.

'Al anderhalf jaar lopen beveiligers mee naar de garage omdat ik bedreigd word', vertelde Tan gisteravond in de uitzending. 'Het gebeurt nooit niet. En dat heeft een reden'.

Tan vertelde eind 2015 dat hij zich als kind al niet prettig voelde bij Zwarte Piet. 'Ik vond het niet leuk om te horen: ook al ben ik zo zwart als roet, ik meen het toch goed'. Of die ontboezeming direct met de bedreigingen te maken heeft, is niet bekend.

AT5

http://www.at5.nl/artikel(...)rhalf-jaar-beveiligd
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175276852
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:31 schreef Vallon het volgende:

[..]

Je mag kiezen... welke "realiteit" wil je ?
Deze:

Dokkum 2017, landelijke intocht.

En jouw zwakke buigende houding is niet reeel.
pi_175276865
quote:
12s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:30 schreef Vallon het volgende:

[..]

Je wilt gaan discussiëren over subjectiviteit van de realiteit ?
Lijkt mij wat vergezocht waarbij het handiger is om eerst de basiskleur te vervangen door een (bewust) Paars omdat er geen mensen zijn die deze kleur genetisch hebben.
Paarse negers zijn ook mensen hoor.
pi_175276872
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:04 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hier nog over Henk Westbroek die ook meer dan 40 doodsbedreigingen ontving.

[..]

Mag ik beide "erg" vinden. De krankzinnigheid om mensen met een andere mening te bedreigen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_175276914
quote:
11s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:15 schreef Vallon het volgende:

Hoe je er ook over nadenkt, kennelijk is de zwarte kleur de reden (geworden) dat groepen mensen zich verzetten tegen de setting. Je kan dan argumenteren wat je wilt maar het is eenvoudiger om de (zwarte) kleur uit de discussie te halen.
De optie om het zwart uit Zwarte Piet te halen is om velerlei redenen geen optie. Het zwart heeft een aantal achtergronden onlosmakelijk verbonden aan het Sinterklaasfeest. Dat we nu bij het Sinterklaasfeest opgescheept zit met 2 'vriendelijke' personages, Sinterklaas en Zwarte Piet, is met name 'de schuld' van Schenkman. Zij zijn als het ware een twee-eenheid voortgevloeid uit verschillende verhalen zoals de Zwarte Klazen, of Sint en de geknechte duivel (Pieter) e.a.
ALS we dan geen zwarte Piet meer willen dan gaan we maar weer terug naar de Zwarte Klazen, of Sinterklaas en een vorm van knecht Ruprecht etc. Maar zo'n duister (hulp)figuur wil men ook niet, anders was de boeman vorm van Zwarte Piet ook niet weg geëvolueerd.

Denk daarom dat het handiger is om Zwarte Piet gewoon te laten voor wat ie nu is en dat men aan bewustwording werkt binnen bepaalde kringen binnen de donkere gemeenschap en hen en de whitey helpers blijven uitleggen dat we de misinterpretatie en de bijbehorende pijn begrijpen maar dat Zwarte Piet geen neger moet voorstellen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175276923
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 10:13 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik had eigenlijk besloten me niet meer te mengen in de discussie, maar dit is toch te gek voor woorden.

https://www.nu.nl/achterk(...)en-zwarte-piet-.html

[..]

Ik vond dat Humberto heel genuanceerd zijn mening gaf over ZP.
Deze bedreigingen richting HT maken dat de ZP-discussie in "de arena" blijft. Heel jammer. Maar wellicht iets voor justitie.
voor de extremisten, kan je simpelweg niet "genuanceerd" praten over ZP, omdat het onderwerp zo emotioneel beladen is.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 24 november 2017 @ 11:43:45 #45
213457 engine
pi_175276966
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:40 schreef Montagui het volgende:

[..]

De optie om het zwart uit Zwarte Piet te halen is om velerlei redenen geen optie. Het zwart heeft een aantal achtergronden onlosmakelijk verbonden aan het Sinterklaasfeest. Dat we nu bij het Sinterklaasfeest opgescheept zit met 2 'vriendelijke' personages, Sinterklaas en Zwarte Piet, is met name 'de schuld' van Schenkman. Zij zijn als het ware een twee-eenheid voortgevloeid uit verschillende verhalen zoals de Zwarte Klazen, of Sint en de geknechte duivel (Pieter) e.a.
ALS we dan geen zwarte Piet meer willen dan gaan we maar weer terug naar de Zwarte Klazen, of Sinterklaas en een vorm van knecht Ruprecht etc. Maar zo'n duister (hulp)figuur wil men ook niet, anders was de boeman vorm van Zwarte Piet ook niet weg geëvolueerd.

Denk daarom dat het handiger is om Zwarte Piet gewoon te laten voor wat ie nu is en dat men aan bewustwording werkt binnen bepaalde kringen binnen de donkere gemeenschap en hen en de whitey helpers blijven uitleggen dat we de misinterpretatie en de bijbehorende pijn begrijpen maar dat Zwarte Piet geen neger moet voorstellen.
Als je het woord onlosmakelijk gebruikt is iets niet per definitie onlosmakelijk. Je wilt het gewoon niet.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_175277036
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:43 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Als je het woord onlosmakelijk gebruikt is iets niet per definitie onlosmakelijk. Je wilt het gewoon niet.
Woaw goede observatie tijdens een discussie.
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 24 november 2017 @ 11:50:28 #47
213457 engine
pi_175277084
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:47 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Woaw goede observatie tijdens een discussie.
Danku ^O^
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  vrijdag 24 november 2017 @ 11:53:12 #48
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175277111
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:25 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Nu terug naar de realiteit.
[ afbeelding ]
Maar voor kinderen is zo'n mensenmassa helemaal geen probleem hoor, want ze staan ver van de optocht en gedragen zich keurig.

:')
pi_175277142
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:43 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Als je het woord onlosmakelijk gebruikt is iets niet per definitie onlosmakelijk. Je wilt het gewoon niet.
Nee, ik wil het niet en ik geef daarvoor een reden. De term onlosmakelijk is niet op lucht gestoeld.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175277147
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:40 schreef Montagui het volgende:

[..]

De optie om het zwart uit Zwarte Piet te halen is om velerlei redenen geen optie. Het zwart heeft een aantal achtergronden onlosmakelijk verbonden aan het Sinterklaasfeest. Dat we nu bij het Sinterklaasfeest opgescheept zit met 2 'vriendelijke' personages, Sinterklaas en Zwarte Piet, is met name 'de schuld' van Schenkman. Zij zijn als het ware een twee-eenheid voortgevloeid uit verschillende verhalen zoals de Zwarte Klazen, of Sint en de geknechte duivel (Pieter) e.a.
ALS we dan geen zwarte Piet meer willen dan gaan we maar weer terug naar de Zwarte Klazen, of Sinterklaas en een vorm van knecht Ruprecht etc. Maar zo'n duister (hulp)figuur wil men ook niet, anders was de boeman vorm van Zwarte Piet ook niet weg geëvolueerd.

Denk daarom dat het handiger is om Zwarte Piet gewoon te laten voor wat ie nu is en dat men aan bewustwording werkt binnen bepaalde kringen binnen de donkere gemeenschap en hen en de whitey helpers blijven uitleggen dat we de misinterpretatie en de bijbehorende pijn begrijpen maar dat Zwarte Piet geen neger moet voorstellen.
Een Krampus met een witte vacht kan prima hoor. Heb je nog steeds een duister figuur, maar niet zwart.
Of je maakt Piet een neger zonder stereotiepe kenmerken maar met een gelijkwaardige rol. Als echtgenoot of zakenpartner van de Sint. Blijft hij zwart zonder dat iemand racisme kan roepen.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175277201
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:34 schreef Slayage het volgende:
"ja maar het is een kinderfeest" uhu.

[..]

Gerda Havertong ontvangt ook nog steeds bedreigingen over dit item:
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
  vrijdag 24 november 2017 @ 11:59:31 #52
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175277233
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:54 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Een Krampus met een witte vacht kan prima hoor. Heb je nog steeds een duister figuur, maar niet zwart.
Of je maakt Piet een neger zonder stereotiepe kenmerken maar met een gelijkwaardige rol. Als echtgenoot of zakenpartner van de Sint. Blijft hij zwart zonder dat iemand racisme kan roepen.
Dat laatste gaat hem niet worden, mijnsinziens heeft Piet nu ook al een gelijkwaardige rol en de echte anti-Pieten zullen niet rusten tot Zwarte Piet echt weg is. Het gaat ze niet om de aanwezigheid van zwarte mensen, maar om het feit dat blanke Nederlanders zich zwart schminken.
  vrijdag 24 november 2017 @ 11:59:39 #53
356891 Abed
hooggeleid
pi_175277237
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 10:13 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik had eigenlijk besloten me niet meer te mengen in de discussie, maar dit is toch te gek voor woorden.

https://www.nu.nl/achterk(...)en-zwarte-piet-.html

[..]

Ik vond dat Humberto heel genuanceerd zijn mening gaf over ZP.
Deze bedreigingen richting HT maken dat de ZP-discussie in "de arena" blijft. Heel jammer. Maar wellicht iets voor justitie.
Pijnlijk, je mag in dit land geen andere mening meer hebben dan een nationalistische anders komt de PVV achterban achter je aan.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
  vrijdag 24 november 2017 @ 12:02:37 #54
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_175277289
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:40 schreef Montagui het volgende:

[..]

De optie om het zwart uit Zwarte Piet te halen is om velerlei redenen geen optie. Het zwart heeft een aantal achtergronden onlosmakelijk verbonden aan het Sinterklaasfeest. Dat we nu bij het Sinterklaasfeest opgescheept zit met 2 'vriendelijke' personages, Sinterklaas en Zwarte Piet, is met name 'de schuld' van Schenkman. Zij zijn als het ware een twee-eenheid voortgevloeid uit verschillende verhalen zoals de Zwarte Klazen, of Sint en de geknechte duivel (Pieter) e.a.
ALS we dan geen zwarte Piet meer willen dan gaan we maar weer terug naar de Zwarte Klazen, of Sinterklaas en een vorm van knecht Ruprecht etc. Maar zo'n duister (hulp)figuur wil men ook niet, anders was de boeman vorm van Zwarte Piet ook niet weg geëvolueerd.

Denk daarom dat het handiger is om Zwarte Piet gewoon te laten voor wat ie nu is en dat men aan bewustwording werkt binnen bepaalde kringen binnen de donkere gemeenschap en hen en de whitey helpers blijven uitleggen dat we de misinterpretatie en de bijbehorende pijn begrijpen maar dat Zwarte Piet geen neger moet voorstellen.
Je wilt dus iemand wijselijk bewust maken door die op gaan opvoeden met het uit te leggen ?

Kortom, je wilt St.Nicolaas kennelijk gebruiken om een ander de les te (kunnen/willen ?) lezen. Het lijkt mij dat de - bijvoorbaat verloren - energie beter te besteden is.
Wanneer je simpelweg de kleur vervangt is dat, hoe onzinnig dat op zichzelf ook lijkt, is het "argument" voor deze discussie hier weg.
Dat er wat anders, elders iets ontstaat om uiting te (kunnen) geven aan verborgen frustraties, is zeker. Het doel hier is dat dit kinderfeestje kan gehandhaafd blijven, zonder dat dit besmeurd cq misbruikt wordt om verbo(r)gen emoties een uitlaatklep te geven.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 24 november 2017 @ 12:02:53 #55
213457 engine
pi_175277298
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:54 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nee, ik wil het niet en ik geef daarvoor een reden. De term onlosmakelijk is niet op lucht gestoeld.
Die reden die je geeft gaat over de oorsprong. Dat betekent niet dat je in de toekomst dingen niet meer kan veranderen.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_175277300
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:59 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Dat laatste gaat hem niet worden, mijnsinziens heeft Piet nu ook al een gelijkwaardige rol en de echte anti-Pieten zullen niet rusten tot Zwarte Piet echt weg is. Het gaat ze niet om de aanwezigheid van zwarte mensen, maar om het feit dat blanke Nederlanders zich zwart schminken.
Zwarte Piet in die laatste zou dan ook door een zwarte man gespeeld moeten worden. Misschien Humberto Tan zelf ;)
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
  Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 12:05:50 #57
274204 crew  Mexicanobakker
pi_175277348
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:57 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Gerda Havertong ontvangt ook nog steeds bedreigingen over dit item:
PinoGod
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_175277433
Hoofd anti piet kan maar slecht Nederlands praten.

Wie zijn zijn scriptschrijvers?
  vrijdag 24 november 2017 @ 12:10:48 #59
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175277445
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 10:16 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Nice find.

Het is ook een overdosis zelfoverschatting ook natuurlijk als je jezelf zo'n bijnaam geeft. Kennis Keizer.
De verwijzingen gaan nog verder, naar "holy caesar", Haile Selassi, bekend uit de reggae en ska wereld.
pi_175277486
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 12:10 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De verwijzingen gaan nog verder, naar "holy caesar", Haile Selassi, bekend uit de reggae en ska wereld.
Oh die zwarte nazi variant.
pi_175277601
quote:
12s.gif Op vrijdag 24 november 2017 12:02 schreef Vallon het volgende:

[..]

Je wilt dus iemand wijselijk bewust maken door die op gaan opvoeden met het uit te leggen ?
Opvoeden doen de ouders maar. Verder is er niets mis om via dialoog elkaars standpunten uit te leggen. Of dat zin heeft is een tweede.

quote:
Kortom, je wilt St.Nicolaas kennelijk gebruiken om een ander de les te (kunnen/willen ?) lezen. Het lijkt mij dat de - bijvoorbaat verloren - energie beter te besteden is.
Ik wil niemand de les lezen. Ik ben geen anti-Piet.

quote:
Wanneer je simpelweg de kleur vervangt is dat, hoe onzinnig dat op zichzelf ook lijkt, is het "argument" voor deze discussie hier weg.
Dat er wat anders, elders iets ontstaat om uiting te (kunnen) geven aan verborgen frustraties, is zeker. Het doel hier is dat dit kinderfeestje kan gehandhaafd blijven, zonder dat dit besmeurd cq misbruikt wordt om verbo(r)gen emoties een uitlaatklep te geven.
Je bent te makkelijk met het toegeven aan de wens van een minderheid, alsof de meerderheid niets te zeggen heeft en zich maar moet aanpassen. Waar is de empathie voor hun mening? Komt het wel eens in je op dat de gedachtegang van anti-Pieten activisten wel eens onjuist zou kunnen zijn?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 24 november 2017 @ 12:22:01 #62
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175277624
quote:
11s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:15 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dan mag degene die valt over de kleur van de eigen schaduw(zijde) deze zelf ten gronde richten.

[..]

Als gezegd, moet je het niet groter (willen) maken dan het is. Een toneelspelletje die zoals alle sprookjes (ooit) een serieuze oorsprong hadden. Wanneer je Piet, Paars sminkt, veranderd er niets aan de bedoeling van de traditie.

Hoe je er ook over nadenkt, kennelijk is de zwarte kleur de reden (geworden) dat groepen mensen zich verzetten tegen de setting. Je kan dan argumenteren wat je wilt maar het is eenvoudiger om de (zwarte) kleur uit de discussie te halen.
Dan is het Zwarte Piet niet meer, dat is vragen om Jezus uit het Christendom te halen of Mohammed uit de Islam. Kortom:onacceptabel.
Beter ga je feestjes organiseren met een clown (witgeschminkt met dikke rode lippen) een een of andere Pantaleone voor de kinderen "want die interesseert het toch geen reet" (cq. zijn zonder cultureel besef opgevoed), maar laat pagans gewoon hun Zwarte Piet houden.
pi_175277828
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 12:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dan is het Zwarte Piet niet meer, dat is vragen om Jezus uit het Christendom te halen of Mohammed uit de Islam. Kortom:onacceptabel.
Het dogmatische denken rondom ZP begint nu inderdaad wel religieuze vormen aan te nemen. Het wachten is tot ZP liefhebbers zich gaan beroepen op de religie-vrijheid.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 24 november 2017 @ 12:40:12 #64
356891 Abed
hooggeleid
pi_175277874
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 12:10 schreef WodanIsGroot het volgende:
Hoofd anti piet kan maar slecht Nederlands praten.

Wie zijn zijn scriptschrijvers?
Kippenvel.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175277885
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 12:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het dogmatische denken rondom ZP begint nu inderdaad wel religieuze vormen aan te nemen. Het wachten is tot ZP liefhebbers zich gaan beroepen op de religie-vrijheid.
Dat doen ze al in dit topic. Je loopt achter :P
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175277894
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 12:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het dogmatische denken rondom ZP begint nu inderdaad wel religieuze vormen aan te nemen. Het wachten is tot ZP liefhebbers zich gaan beroepen op de religie-vrijheid.
Been there, done that.
Pijn verzinnen, lekker terugschreeuwen en met je interpretatie van de grondwet wapperen.

Dat is toch de essentie van dit alles?
pi_175277906
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 12:40 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Dat doen ze al in dit topic. Je loopt achter :P
Dat meen je niet? :D

Dat heb ik ff gemist dan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175277965
quote:
12s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:01 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dat is precies de gedachte, vervang zwart door paarse smink en klaar is deze discussie. Er is dan immers geen argument meer (over), laat staan dat er al een link was/is met racisme of wat dan ook. De kinderen maakt het niet.
Misschien heb je niet opgelet de afgelopen jaren maar ik heb Pieten van diverse pluimage voorbij zien komen. Was allemaal niet goed. Waarom zou paars wel goed zijn?
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 12:46:45 #69
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175278002
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:23 schreef Vallon het volgende:

[..]

De vraag is wat je wilt winnen om te verliezen ?

Je geeft imho geen signaal door je aan te passen...... dat de aanpassing van een kleur op zichzelf onzinnig is, is mij ook wel helder. De mooiste overwinningen zijn die je zonder te verliezen aan de ander kunt laten... wat een nadenkertje is.
De groep die echt een probleem heeft met een ZP is gigantisch klein. Velen hebben er gewoon een probleem mee om lekker tegen wat schenen te kunnen trappen, de meeste anderen hebben er niet eens een probleem mee.

Het werkelijke probleem is dat zij denken allemaal speciaal te zijn. Ze denken dat alles wat
(in hun ogen) racistisch is of te maken heeft met de slavernij direct afgeschaft moet worden. Wij mogen niet eens meer trots zijn op onze eigen cultuur, getuige ook de naam van De Grauwe Eeuw. Door daaraan toe te geven, laat je je eigen geschiedenis los. Zwarte Piet is in feite een figuur dat gekoppeld is aan een eeuwenoude traditie dat veel verder terug gaat dan de slavernij.

Discriminatie moet je bij de bron aanpakken, je moet niet aan symptoonbestrijding doen. Je moet in gesprek gaan met de mensen die er daadwerkelijk een probleem mee hebben en uitleggen wat nou de context is van die pieten. Tegelijk kan je achter het werkelijke probleem komen op die manier, want ZP kan dat nooit zijn.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  vrijdag 24 november 2017 @ 12:49:56 #70
356891 Abed
hooggeleid
pi_175278054
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 12:46 schreef Nattekat het volgende:

[..]

De groep die echt een probleem heeft met een ZP is gigantisch klein. Velen hebben er gewoon een probleem mee om lekker tegen wat schenen te kunnen trappen, de meeste anderen hebben er niet eens een probleem mee.

Het werkelijke probleem is dat zij denken allemaal speciaal te zijn. Ze denken dat alles wat
(in hun ogen) racistisch is of te maken heeft met de slavernij direct afgeschaft moet worden. Wij mogen niet eens meer trots zijn op onze eigen cultuur, getuige ook de naam van De Grauwe Eeuw. Door daaraan toe te geven, laat je je eigen geschiedenis los. Zwarte Piet is in feite een figuur dat gekoppeld is aan een eeuwenoude traditie dat veel verder terug gaat dan de slavernij.

25 tot 30% is voor een minimale aanpassing naar roetveegpiet, lijkt me voldoende om er iig over na te denken.
Verder is het niet per definitie racistisch dus laat dat los.
En verder trots op geschiedenis, cultuur en eeuwenoude tradities, dat is wel heel erg chargeren.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 12:51:30 #71
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175278093
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 12:49 schreef Abed het volgende:

[..]

25 tot 30% is voor een minimale aanpassing naar roetveegpiet, lijkt me voldoende om er iig over na te denken.
Verder is het niet per definitie racistisch dus laat dat los.
En verder trots op geschiedenis, cultuur en eeuwenoude tradities, dat is wel heel erg chargeren.
Nee, racisme en slavernij zien in iets wat daar niks mee te maken heeft is een goed excuus.

Dat jij nou niks met de Nederlandse cultuur te maken hebt heb ik niks mee te maken.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175278137
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 12:44 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Misschien heb je niet opgelet de afgelopen jaren maar ik heb Pieten van diverse pluimage voorbij zien komen. Was allemaal niet goed. Waarom zou paars wel goed zijn?
Jij denkt serieus dat er mensen zijn die bezwaar gaan maken tegen een paarse kleur? Geloof je dat echt?

Of is dit meer de redenatie "ik vind bezwaar tegen zwart net zo onterecht als tegen paars, en daarom doe ik alsof dat waarschijnlijk is"?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175278144
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 12:49 schreef Abed het volgende:

[..]
...
En verder trots op geschiedenis, cultuur en eeuwenoude tradities, dat is wel heel erg chargeren.
  vrijdag 24 november 2017 @ 12:54:11 #74
356891 Abed
hooggeleid
pi_175278150
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 12:53 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
ja?
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
  vrijdag 24 november 2017 @ 12:54:51 #75
356891 Abed
hooggeleid
pi_175278168
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 12:51 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat jij nou niks met de Nederlandse cultuur te maken hebt heb ik niks mee te maken.
Jawel hoor, maar sommige mensen kunnen wel relativeren en alles niet zo serieus nemen.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175278170
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 12:54 schreef Abed het volgende:

[..]

ja?
Okay, bye.
pi_175278228
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 12:49 schreef Abed het volgende:

[..]

25 tot 30% is voor een minimale aanpassing naar roetveegpiet, lijkt me voldoende om er iig over na te denken.
Verder is het niet per definitie racistisch dus laat dat los.
En verder trots op geschiedenis, cultuur en eeuwenoude tradities, dat is wel heel erg chargeren.
Als het aan bepaalde clubjes ligt wordt echt alles afgebroken ja
pi_175278253
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 12:57 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Als het aan bepaalde clubjes ligt wordt echt alles afgebroken ja
Er zit vrij veel tussen radicaal conservatisme en alles afbreken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175278343
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 12:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er zit vrij veel tussen radicaal conservatisme en alles afbreken.
Groepje dat protesteert tegen kinderen die een cowboy en indianen feestje vieren bijvoorbeeld, dit was de Grauwe Eeuw dacht ik
pi_175278357
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:59 schreef Abed het volgende:

[..]

Pijnlijk, je mag in dit land geen andere mening meer hebben dan een nationalistische anders komt de PVV achterban achter je aan.
Vraag even aan Henk Westbroek, selectief quoten kan iedereen.
Of aan dat meisje wat was mishandeld omdat ze in een zwarte piet pak rondliep.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175278441
Ik vind het jammer dat mensen zijn meegelopen met het gedram en gemanipuleer van mensen als Sylvana Simons en consorten.
pi_175278466
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 12:46 schreef Nattekat het volgende:

[..]

De groep die echt een probleem heeft met een ZP is gigantisch klein. Velen hebben er gewoon een probleem mee om lekker tegen wat schenen te kunnen trappen, de meeste anderen hebben er niet eens een probleem mee.

Het werkelijke probleem is dat zij denken allemaal speciaal te zijn. Ze denken dat alles wat
(in hun ogen) racistisch is of te maken heeft met de slavernij direct afgeschaft moet worden.
Iets concreter: de meest extreme anti-Pieters denken dat
1. iedereen die er op staat dat er een ZWARTE Piet met Sinterklaas meeloopt dat doet uit racistische motieven. Zij zien geen reden waarom je anders zou weigeren iets aan te passen dat zij niet leuk vinden

2. dat de link tussen "zwart" en "eng/slecht" racistisch is. Deze is lastig.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175278490
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 12:57 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Als het aan bepaalde clubjes ligt wordt echt alles afgebroken ja
Ach, ik zie niemand hier keihard roepen dat de traditionele herauten weer met de Sint moeten meelopen. Of dat Piet op zijn volbloed Arabier moet rijden.

We zijn wel een beetje selectief met beslissen wat we "traditie" noemen.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175278499
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 13:11 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]
...
We zijn wel een beetje selectief met beslissen wat we "traditie" noemen.
Ja zo werkt dat. Mensen bepalen dat hoofdzakelijk voor zichzelf.
pi_175278521
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 13:13 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Ja zo werkt dat.
Misschien is "willekeurig" een beter woord dan "selectief".
Maar over 300 jaar is Sinterklaas weer gewoon een wandelende aardappel.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 13:16:11 #86
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175278536
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 13:10 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Iets concreter: de meest extreme anti-Pieters denken dat
1. iedereen die er op staat dat er een ZWARTE Piet met Sinterklaas meeloopt dat doet uit racistische motieven. Zij zien geen reden waarom je anders zou weigeren iets aan te passen dat zij niet leuk vinden

2. dat de link tussen "zwart" en "eng/slecht" racistisch is. Deze is lastig.
De overgrote meerderheid van de anti's heeft niet eens echt een probleem met Piet. Zij hebben daadwerkelijk het idee dat er veel mensen zijn die er daadwerkelijk aanstoot van nemen. En juist dat is ook het daadwerkelijke probleem, dat hele kleine groepje wat er aanstoot van neemt.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175278538
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 13:14 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Misschien is "willekeurig" een beter woord dan "selectief".
Maar over 300 jaar is Sinterklaas weer gewoon een wandelende aardappel.
Als het dan maar een zwarte aardappel is. ;)
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175278543
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_175278549
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 13:16 schreef Montagui het volgende:

[..]

Als het dan maar een zwarte aardappel is. ;)
Natuurlijk. Een zwarte Sint is traditie,
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 24 november 2017 @ 13:18:20 #90
213457 engine
pi_175278563
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 13:16 schreef Nattekat het volgende:

[..]

De overgrote meerderheid van de anti's heeft niet eens echt een probleem met Piet. Zij hebben daadwerkelijk het idee dat er veel mensen zijn die er daadwerkelijk aanstoot van nemen. En juist dat is ook het daadwerkelijke probleem, dat hele kleine groepje wat er aanstoot van neemt.
Wel een terechte opmerking. Zijn inderdaad veel mensen die niet zozeer zelf aanstoot nemen aan zwarte piet maar zich goed voor kunnen stellen dat anderen dat wel doen. Dat die groep klein is vind ik niet zo belangrijk maar ik weet dat jij dat anders ziet.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_175278588
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 13:16 schreef Nattekat het volgende:

[..]

De overgrote meerderheid van de anti's heeft niet eens echt een probleem met Piet. Zij hebben daadwerkelijk het idee dat er veel mensen zijn die er daadwerkelijk aanstoot van nemen. En juist dat is ook het daadwerkelijke probleem, dat hele kleine groepje wat er aanstoot van neemt.
Eigenlijk denk ik dat het werkelijke probleem is dat er een kern van waarheid in de claim zit dat veel pro-pieten pro-piet zijn om racistische redenen en niet omdat ze daadwerkelijk iets om het kinderfeest geven.
Let wel: veel. Lang niet alle.

Dat er in het anti-kamp veel special snowflakes zitten die aannames doen over wat anderen denken.. tsja. Dat is in mijn ogen minder erg.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 13:21:59 #92
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175278609
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 november 2017 13:18 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Wel een terechte opmerking. Zijn inderdaad veel mensen die niet zozeer zelf aanstoot nemen aan zwarte piet maar zich goed voor kunnen stellen dat anderen dat wel doen. Dat die groep klein is vind ik niet zo belangrijk maar ik weet dat jij dat anders ziet.
Het is een hele kleine groep. Mensen die er echt een probleem mee hebben zijn bijna niet te vinden.

En die mensen zijn ook het probleem. Niet ZP. Zij denken dat de wereld tegen hen is, dat Nederlanders nog steeds gigantische racisten zijn. Door het aan te passen bevestig je die denkbeelden, door in gesprek te gaan kan je die denkbeelden wegnemen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175278611
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 13:20 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Eigenlijk denk ik dat het werkelijke probleem is dat er een kern van waarheid in de claim zit dat veel pro-pieten pro-piet zijn om racistische redenen en niet omdat ze daadwerkelijk iets om het kinderfeest geven.
Let wel: veel. Lang niet alle.

Dat er in het anti-kamp veel special snowflakes zitten die aannames doen over wat anderen denken.. tsja. Dat is in mijn ogen minder erg.
Ach, kom op zeg. Er is echt niemand die denkt ''hee het is weer Sinterklaas, laten we die negers eens lekker discrimineren''.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175278621
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 12:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jij denkt serieus dat er mensen zijn die bezwaar gaan maken tegen een paarse kleur? Geloof je dat echt?

Of is dit meer de redenatie "ik vind bezwaar tegen zwart net zo onterecht als tegen paars, en daarom doe ik alsof dat waarschijnlijk is"?
Groen is niet goed. Ik vermoed dat ze dan ook niet staan te juichen bij paars.
'Ook groene Piet is racisme!'
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 13:23:29 #95
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175278622
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 13:20 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Eigenlijk denk ik dat het werkelijke probleem is dat er een kern van waarheid in de claim zit dat veel pro-pieten pro-piet zijn om racistische redenen en niet omdat ze daadwerkelijk iets om het kinderfeest geven.
Let wel: veel. Lang niet alle.

Dat er in het anti-kamp veel special snowflakes zitten die aannames doen over wat anderen denken.. tsja. Dat is in mijn ogen minder erg.
Om racistische redenen? Dat is dus echt complete onzin. Ze zullen er vast zijn, maar dat is maar een klein percentage. De meeste mensen willen gewoon een traditie in stand houden, zonder vervelende immigranten die het gaan verpesten. (Feit: de meeste anti-pieten die je hoort zijn immigrant)
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  vrijdag 24 november 2017 @ 13:39:03 #96
3542 Gia
User under construction
pi_175278881
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:18 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Hangt er vanaf waarom je hem zwart wil houden.

Vanwege de religieuze symboliek ?
Omdat je allochtonen wil pesten ?
Omdat je nog 5000 kilo zwarte schoensmeer in je schuur hebt liggen ?
Omdat je herinneringen aan een blauwe Piet heel negatief zijn ?
Omdat je de voorzitter bent van de Schenkmanfanclub ?
Omdat er geen enkel steekhoudend argument is om het te veranderen, hooguit het gevoel van een handjevol medelanders.
  vrijdag 24 november 2017 @ 13:42:02 #97
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175278940
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 13:10 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Iets concreter: de meest extreme anti-Pieters denken dat
1. iedereen die er op staat dat er een ZWARTE Piet met Sinterklaas meeloopt dat doet uit racistische motieven. Zij zien geen reden waarom je anders zou weigeren iets aan te passen dat zij niet leuk vinden

2. dat de link tussen "zwart" en "eng/slecht" racistisch is. Deze is lastig.
Nee, de verkeerde aanname die wordt gedaan is dat negers zwart zijn en dat iedereen die zwart is, of zich zwart schminkt, een neger is of moet voorstellen. Die aanname klopt niet en wordt in de hand gewerkt door het (vanuit het Amerikaans) over zwarten te hebben in plaats van over negers (negroes).
Over cultural appropriation gesproken... ze eigenen zich iets toe dat niet van hen is.
pi_175279008
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 13:42 schreef Lunatiek het volgende:

Over cultural appropriation gesproken... ze eigenen zich iets toe dat niet van hen is.
Nou vind ik dat hele cultural appropriation grote bullshit, maar if so, dan is dit wel een hele sterke.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175279210
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 13:23 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Groen is niet goed. Ik vermoed dat ze dan ook niet staan te juichen bij paars.
'Ook groene Piet is racisme!'
Ik lees daarin geen bezwaar tegen de kleur groen. Maar misschien zie ik iets anders dan jij.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175279242
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 13:23 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Om racistische redenen? Dat is dus echt complete onzin. Ze zullen er vast zijn, maar dat is maar een klein percentage.
En waar baseer je die claim op ?

quote:
De meeste mensen willen gewoon een traditie in stand houden
Het idee dat "Zwarte Piet in de huidige vorm" onderdeel is van de Sinterklaastraditie is volstrekt arbitrair. Je had ook kunnen kiezen voor de heraut, Sinterklaas de vormveranderaar, Wodan met zijn raven of een van de letterlijk duizenden andere vormen die de Sint de afgelopen eeuwen heeft gehad - en vele daarvan langer dan de schenkmanpiet bestaat.

Als je bedoelt dat mensen graag het feest zo houden als het was in hun eigen jeugd omdat ze dat toen zo leuk vonden - prima.

quote:
De meeste mensen willen gewoon een traditie in stand houden, zonder vervelende immigranten die het gaan verpesten. (Feit: de meeste anti-pieten die je hoort zijn immigrant)
En daar zie je al het racisme in je gedachtengang. Ook al zet je er nog even snel "feit" voor.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_175279275
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 13:39 schreef Gia het volgende:

[..]

Omdat er geen enkel steekhoudend argument is om het te veranderen, hooguit het gevoel van een handjevol medelanders.
Een enkele gekwetste medelander is al voldoende om verandering te overwegen. Alleen ga je daar dan kosten tegenover zetten en besluiten dat het het waarschijnlijk niet waard is.

Alleen maak je die afweging wel.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 14:03:23 #102
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175279316
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 13:58 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

En waar baseer je die claim op ?
Jij claimt iets, aan jou om het te bewijzen.

quote:
[..]

Het idee dat "Zwarte Piet in de huidige vorm" onderdeel is van de Sinterklaastraditie is volstrekt arbitrair. Je had ook kunnen kiezen voor de heraut, Sinterklaas de vormveranderaar, Wodan met zijn raven of een van de letterlijk duizenden andere vormen die de Sint de afgelopen eeuwen heeft gehad - en vele daarvan langer dan de schenkmanpiet bestaat.

Als je bedoelt dat mensen graag het feest zo houden als het was in hun eigen jeugd omdat ze dat toen zo leuk vonden - prima.

[..]

En daar zie je al het racisme in je gedachtengang. Ook al zet je er nog even snel "feit" voor.
En daar ga je de mist in. Er zit geen kruimel racisme in.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  vrijdag 24 november 2017 @ 14:03:48 #103
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175279324
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 13:58 schreef Aanstootgevend het volgende:

En daar zie je al het racisme in je gedachtengang. Ook al zet je er nog even snel "feit" voor.
Wat is er racistisch aan te benoemen dat het (recente) immigranten zijn? Dat zegt niks over ras, wel iets over andere cultuur. Merk op dat veel zwarten die geen immigrant zijn, niets tegen Zwarte Piet hebben.
  vrijdag 24 november 2017 @ 14:34:15 #104
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_175279843
Zwarte Piet-actiegroep valt basisschool Zuilen binnen

UTRECHT - Openbare basisschool De Cirkel in de Utrechtse wijk Zuilen is naar de politie gestapt, nadat de school gisteren werd binnengevallen door een actiegroep voor het behoud van Zwarte Piet. Ongeveer tien actievoerders gingen vlak voordat de school uitging verkleed als Zwarte Piet het schoolplein op en klaslokalen in en deelden pepernoten en stickers uit.

**************
Leerkrachten hebben de actievoerders de school weer uitgezet. Een aantal demonstranten reageerde op het verzoek te vertrekken met vervelende opmerkingen, zegt de directeur. "Ze zeiden dingen als: 'Ga terug naar je eigen land' tegen leerkrachten."
**************

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1693050/
pi_175279879
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:03 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Jij claimt iets, aan jou om het te bewijzen.
Geen enkele pro-piet is racist tot hij het tegendeel bewijst?

Dit vind ik ook wel een bijzondere gedachte. Geheel los van standpunten tav ZP is het buitengewoon onwaarschijnlijk dat er geen enkele racistische ZP fan is.

De vraag is vooral: hoeveel zijn het er? En is het hen wel te doen om een kinderfeestje, of gaan daar politieke motieven achter schuil?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175279902
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wat is er racistisch aan te benoemen dat het (recente) immigranten zijn? Dat zegt niks over ras, wel iets over andere cultuur.
Is een anti-piet nu per definitie een immigrant? :?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 14:37:18 #107
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175279915
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:34 schreef KingRadler het volgende:
Zwarte Piet-actiegroep valt basisschool Zuilen binnen

UTRECHT - Openbare basisschool De Cirkel in de Utrechtse wijk Zuilen is naar de politie gestapt, nadat de school gisteren werd binnengevallen door een actiegroep voor het behoud van Zwarte Piet. Ongeveer tien actievoerders gingen vlak voordat de school uitging verkleed als Zwarte Piet het schoolplein op en klaslokalen in en deelden pepernoten en stickers uit.

**************
Leerkrachten hebben de actievoerders de school weer uitgezet. Een aantal demonstranten reageerde op het verzoek te vertrekken met vervelende opmerkingen, zegt de directeur. "Ze zeiden dingen als: 'Ga terug naar je eigen land' tegen leerkrachten."
**************

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1693050/
Wut :') _O-

En dan die overtrokken reactie van de leraren daarna ook... Jezus Christus stel je niet zo aan.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator vrijdag 24 november 2017 @ 14:42:09 #108
8781 crew  Frutsel
pi_175280024
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:34 schreef KingRadler het volgende:
Zwarte Piet-actiegroep valt basisschool Zuilen binnen

UTRECHT - Openbare basisschool De Cirkel in de Utrechtse wijk Zuilen is naar de politie gestapt, nadat de school gisteren werd binnengevallen door een actiegroep voor het behoud van Zwarte Piet. Ongeveer tien actievoerders gingen vlak voordat de school uitging verkleed als Zwarte Piet het schoolplein op en klaslokalen in en deelden pepernoten en stickers uit.

**************
Leerkrachten hebben de actievoerders de school weer uitgezet. Een aantal demonstranten reageerde op het verzoek te vertrekken met vervelende opmerkingen, zegt de directeur. "Ze zeiden dingen als: 'Ga terug naar je eigen land' tegen leerkrachten."
**************

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1693050/
Triest volk, liever kwijt dan rijk...schijnbaar niets beters te doen, geen baan, alleen janken.
  vrijdag 24 november 2017 @ 14:42:41 #109
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_175280031
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:34 schreef KingRadler het volgende:
Zwarte Piet-actiegroep valt basisschool Zuilen binnen

UTRECHT - Openbare basisschool De Cirkel in de Utrechtse wijk Zuilen is naar de politie gestapt, nadat de school gisteren werd binnengevallen door een actiegroep voor het behoud van Zwarte Piet. Ongeveer tien actievoerders gingen vlak voordat de school uitging verkleed als Zwarte Piet het schoolplein op en klaslokalen in en deelden pepernoten en stickers uit.

**************
Leerkrachten hebben de actievoerders de school weer uitgezet. Een aantal demonstranten reageerde op het verzoek te vertrekken met vervelende opmerkingen, zegt de directeur. "Ze zeiden dingen als: 'Ga terug naar je eigen land' tegen leerkrachten."
**************

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1693050/
Dat is wel heel treurig zeg :N
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_175280123
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:34 schreef KingRadler het volgende:
Zwarte Piet-actiegroep valt basisschool Zuilen binnen

UTRECHT - Openbare basisschool De Cirkel in de Utrechtse wijk Zuilen is naar de politie gestapt, nadat de school gisteren werd binnengevallen door een actiegroep voor het behoud van Zwarte Piet. Ongeveer tien actievoerders gingen vlak voordat de school uitging verkleed als Zwarte Piet het schoolplein op en klaslokalen in en deelden pepernoten en stickers uit.

**************
Leerkrachten hebben de actievoerders de school weer uitgezet. Een aantal demonstranten reageerde op het verzoek te vertrekken met vervelende opmerkingen, zegt de directeur. "Ze zeiden dingen als: 'Ga terug naar je eigen land' tegen leerkrachten."
**************

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1693050/
Als iemand zich nog afvraagt wat ik tegen pro-pieten heb...

Dit.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 24 november 2017 @ 14:47:53 #111
213457 engine
pi_175280136
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:42 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Triest volk, liever kwijt dan rijk...schijnbaar niets beters te doen, geen baan, alleen janken.
Dit dus. Dan spoor je echt niet.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_175280159
Ik denk dat het opgeven van Zwarte Piet ook de eerste stap is op weg naar een witte genocide. Het begint met Zwarte Piet, dan moet Sinterklaas weg, dan moeten alle feesten weg en mogen er alleen nog feesten van allochtonen gevierd worden, dan moeten alle namen en standbeelden weg die refereren aan Nederlandse helden, er mogen alleen nog standbeelden zijn die gaan over de herdenking aan slavernij, eigenlijk moet iedere blanke zich schamen voor zijn geschiedenis, dan moeten alle blanke vrouwen abortus plegen (Beyond Pro-Choice: The Solution to White Supremacy is White Abortion) en zich toeleggen op het grootbrengen van gekleurde kinderen, en uiteindelijk moet de blanke zijn uitgestorven. En dat begint met Zwarte Piet, dus ik begrijp de weerstand. Ik vind het een heel eng patroontje.
standaarddrinker
  vrijdag 24 november 2017 @ 14:51:48 #113
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_175280200
ik zie wel nog gebeuren dat over 10 jaar Sinterklaas geen Kruis heeft op zijn mijter.
Moslims kunnen hier niet tegen.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 14:52:01 #114
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175280205
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als iemand zich nog afvraagt wat ik tegen pro-pieten heb...

Dit.
Onee, mensen lopen als ZP een school binnen, alle pro-pieten zijn stom nu :'(

Zal ik nog wat foto's posten van huilende kinderen door een groep schreeuwende anti's? Achterlijke actie verder, maar ga nou niet doen alsof dit blijvende trauma's oplevert.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 24 november 2017 @ 14:53:17 #115
213457 engine
pi_175280224
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:52 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Onee, mensen lopen als ZP een school binnen, alle pro-pieten zijn stom nu :'(

Zal ik nog wat foto's posten van huilende kinderen door een groep schreeuwende anti's?
Nee dat hoeft helemaal niet. Dan spoor je ook niet.

Maar je gaat toch geen school binnenvallen. Ik dacht dat het juist zo belangrijk was dat de kinderen met rust gelaten werden.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  vrijdag 24 november 2017 @ 14:53:46 #116
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175280239
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:52 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Onee, mensen lopen als ZP een school binnen, alle pro-pieten zijn stom nu :'(

Zal ik nog wat foto's posten van huilende kinderen door een groep schreeuwende anti's? Achterlijke actie verder, maar ga nou niet doen alsof dit blijvende trauma's oplevert.
Dat kun jij helemaal niet bepalen voor die kinderen.
pi_175280267
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:53 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Nee dat hoeft helemaal niet. Dan spoor je ook niet.

Maar je gaat toch geen school binnenvallen. Ik dacht dat het juist zo belangrijk was dat de kinderen met rust gelaten werden.
Kunnen ook Antifa mensen geweest zijn om Zwarte Piet in een zwart daglicht te plaatsen.

Zoals deze gast, die een rechtsgekkie nadoet.

standaarddrinker
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 14:55:16 #118
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175280279
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:53 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Dat kun jij helemaal niet bepalen voor die kinderen.
Uit het stukje werd duidelijk dat kinderen vooral teleurgesteld waren dat ze niks kregen of dat ze het meteen weer in moesten leveren.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175280295
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:52 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Onee, mensen lopen als ZP een school binnen, alle pro-pieten zijn stom nu :'(

Zal ik nog wat foto's posten van huilende kinderen door een groep schreeuwende anti's? Achterlijke actie verder, maar ga nou niet doen alsof dit blijvende trauma's oplevert.
Al is het maar een klein deel van de ZP fans dat op deze manier dit kinderfeestje misbruikt dan kan ZP wat mij betreft niet snel genoeg de prullenbak in. Laat ik daar duidelijk in zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 24 november 2017 @ 14:56:23 #120
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175280299
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:55 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Uit het stukje werd duidelijk dat kinderen vooral teleurgesteld waren dat ze niks kregen of dat ze het meteen weer in moesten leveren.
Jij snapt vrij weinig van het concept trauma en nog minder van kinderen.

Conclusie: uitkijken met conclusies over die twee onderwerpen.
  vrijdag 24 november 2017 @ 14:57:14 #121
356891 Abed
hooggeleid
pi_175280317
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 13:04 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Vraag even aan Henk Westbroek, selectief quoten kan iedereen.
Of aan dat meisje wat was mishandeld omdat ze in een zwarte piet pak rondliep.
Incident.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
  vrijdag 24 november 2017 @ 14:57:30 #122
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_175280321
Er zijn kinderen die nog nooit een zwarte piet hebben gezien, die hebben nu een trauma.
  vrijdag 24 november 2017 @ 14:57:43 #123
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175280325
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Al is het maar een klein deel van de ZP fans dat op deze manier dit kinderfeestje misbruikt dan kan ZP wat mij betreft niet snel genoeg de prullenbak in. Laat ik daar duidelijk in zijn.
Dat misbruik is aan twee kanten zo, natuurlijk.

Dan kun je jouw redenering ook gebruiken om de anti-Pieten te negeren en alles te houden zoals het is.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 14:58:26 #124
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175280338
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:56 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Jij snapt vrij weinig van het concept trauma en nog minder van kinderen.

Conclusie: uitkijken met conclusies over die twee onderwerpen.
quote:
Sommige kinderen waren een beetje in de war. Een aantal was verdrietig omdat ze geen pepernoten hadden gehad, anderen omdat ze ze weer in moesten leveren.
Ik zeg ook maar wat ik lees.

En je slaat de plank redelijk mis over hoe goed je me denkt te kennen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  vrijdag 24 november 2017 @ 14:58:28 #125
356891 Abed
hooggeleid
pi_175280341
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 12:57 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Als het aan bepaalde clubjes ligt wordt echt alles afgebroken ja
1/4 van de mensen die een kleine verandering wenselijk vinden hoef je niet op te vatten als 'afgebroken worden' en bepaalde clubjes.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175280342
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:51 schreef KingRadler het volgende:
ik zie wel nog gebeuren dat over 10 jaar Sinterklaas geen Kruis heeft op zijn mijter.
Van oudsher hebben bisschoppen meestal geen kruis op de mijter.
Dus zonder kruis is het meer authentiek

quote:
Moslims kunnen hier niet tegen.
Dat fantaseer je.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 14:59:02 #127
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175280345
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:58 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Van oudsher hebben bisschoppen meestal geen kruis op de mijter.
Dus zonder kruis is het meer authentiek

[..]

Dat fantaseer je.
Dat dacht men ook van ZP, en kijk nou waar we zijn aangekomen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  vrijdag 24 november 2017 @ 14:59:12 #128
356891 Abed
hooggeleid
pi_175280347
Blijft typisch dat FOK! neutraal is maar de pieten in de banners met de dag zwarter lijken te worden.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 24 november 2017 @ 14:59:25 #129
213457 engine
pi_175280350
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:54 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Kunnen ook Antifa mensen geweest zijn om Zwarte Piet in een zwart daglicht te plaatsen.

Zoals deze gast, die een rechtsgekkie nadoet.

Zal best kunnen. Hoe dan ook, ze sporen niet.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  vrijdag 24 november 2017 @ 15:00:19 #130
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175280367
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:58 schreef Nattekat het volgende:

[..]


[..]

Ik zeg ook maar wat ik lees.

En je slaat de plank redelijk mis over hoe goed je me denkt te kennen.
Ik baseer me op je debiele teksten en voorbarige conclusies. Sorry als iemand anders die in jouw naam typt.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 15:00:44 #131
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175280370
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 15:00 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Ik baseer me op je debiele teksten en voorbarige conclusies. Sorry als iemand anders die in jouw naam typt.
Wut? :')
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  vrijdag 24 november 2017 @ 15:03:33 #132
356891 Abed
hooggeleid
pi_175280423
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 15:00 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Wut? :')
Hij heeft wel een punt. Je kletst nogal uit je natte nek.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175280448
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:53 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Nee dat hoeft helemaal niet. Dan spoor je ook niet.

Maar je gaat toch geen school binnenvallen. Ik dacht dat het juist zo belangrijk was dat de kinderen met rust gelaten werden.
Het is ook belangrijk.
Laat de kinderen buiten je politiek/etnische acties. Blijf weg van de scholen.
Ga demonstreren voor de studio van het sinterklaasjournaal.
Hol binnen, schreeuw wat, strooi wat .
pi_175280537
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 15:00 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Ik baseer me op je debiele teksten en voorbarige conclusies. Sorry als iemand anders die in jouw naam typt.
What happened to 'pick your battles'? :P
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 24 november 2017 @ 15:12:07 #135
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_175280566
Het blijken ouders van kinderen te zijn in Zuilen.

*******************
Dit is een oud bericht: 02 oktober 2015 :

**********
Tenminste tien ouders van kinderen aan de Prinses Margrietschool in de Utrechtse wijk Zuilen hebben aangekondigd om desnoods zelf als Zwarte Piet naar de school te komen als het Zwarte Piet-verbod voor openbare basisscholen van kracht blijft.

Een groep ouders heeft de school laten weten het dusdanig oneens te zijn met het besluit om Zwarte Piet te weigeren op het Sinterklaasfeest, dat ze dan maar zelf verkleed langskomen als Zwarte Piet.

De directie van de Prinses Margrietschool moet zich houden aan het beleid die het SPO Utrecht, het overkoepelende orgaan voor openbare basisscholen, deze week heeft uitgevaardigd. De school mag zelf dus geen initiatief nemen om zwarte pieten naar de school te halen.

https://www.nu.nl/utrecht(...)hool-verbod-spo.html
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 24 november 2017 @ 15:13:52 #136
213457 engine
pi_175280609
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 15:12 schreef KingRadler het volgende:
Het blijken ouders van kinderen te zijn in Zuilen.

*******************
Dit is een oud bericht: 02 oktober 2015 :

**********
Tenminste tien ouders van kinderen aan de Prinses Margrietschool in de Utrechtse wijk Zuilen hebben aangekondigd om desnoods zelf als Zwarte Piet naar de school te komen als het Zwarte Piet-verbod voor openbare basisscholen van kracht blijft.

Een groep ouders heeft de school laten weten het dusdanig oneens te zijn met het besluit om Zwarte Piet te weigeren op het Sinterklaasfeest, dat ze dan maar zelf verkleed langskomen als Zwarte Piet.

De directie van de Prinses Margrietschool moet zich houden aan het beleid die het SPO Utrecht, het overkoepelende orgaan voor openbare basisscholen, deze week heeft uitgevaardigd. De school mag zelf dus geen initiatief nemen om zwarte pieten naar de school te halen.

https://www.nu.nl/utrecht(...)hool-verbod-spo.html
Het zou je pa of ma maar zijn :')
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_175280636
Misschien is het tijd voor een aantal TV-debatten tussen de verschillende voor en tegenstanders?

Welke omroep het ook uitzendt, ze hebben een kijkcijferhit van jewelste.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 24 november 2017 @ 15:16:23 #138
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_175280650
kunnen we geen referendum houden...
oh wacht die hebben we niet meer.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 15:16:56 #139
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175280663
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 15:12 schreef KingRadler het volgende:
De school mag zelf dus geen initiatief nemen om zwarte pieten naar de school te halen.
Regeltjescultuur *O* :r
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 15:18:13 #140
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175280693
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 15:15 schreef Montagui het volgende:
Misschien is het tijd voor een aantal TV-debatten tussen de verschillende voor en tegenstanders?

Welke omroep het ook uitzendt, ze hebben een kijkcijferhit van jewelste.
Zou kijken.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  vrijdag 24 november 2017 @ 15:18:44 #141
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175280703
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 15:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

What happened to 'pick your battles'? :P
Dit is geen battle. Dit is een voorbarige conclusie, gebaseerd op een korte tekst.

Zeg maar, precies wat Nattekat zelf ook doet.
  vrijdag 24 november 2017 @ 15:20:41 #142
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_175280736
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:10 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

En dit.
Voor paganisten is de symboliek belangrijk. De aanloop naar Yule heet de Wilde Jacht of Wilde Heer. De tijd waar het rijk van de levenden en het rijk van de doden elkaar het dichtst naderen. Wanneer onze voorouders uit het dodenrijk, daarom zijn ze zwart, door de hemel razen. Beetje zoals Winti, maar dan noord-europees.
In het kader van godsdienstvrijheid mag deze symboliek dus gewoon gebruikt worden.
Euhm, ik ben paganist en de kleur van zp boeit me echt helemaal niets (dus ook niet als die wel zwart is). En ik ken werkelijk geen enkele paganist die het Sinterklaasfeest als een paganistisch feest benaderd. Wel die andere vieringen hebben in die tijd (heb ik ook), maar niets met zwart waarvoor een donker iemand model stond.

Zou het fijn vinden als oa mijn religie niet voor deze discussie misbruikt wordt.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 24 november 2017 @ 15:22:51 #143
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175280775
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 15:20 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Euhm, ik ben paganist en de kleur van zp boeit me echt helemaal niets (dus ook niet als die wel zwart is). En ik ken werkelijk geen enkele paganist die het Sinterklaasfeest als een paganistisch feest benaderd. Wel die andere vieringen hebben in die tijd (heb ik ook), maar niets met zwart waarvoor een donker iemand model stond.

Zou het fijn vinden als oa mijn religie niet voor deze discussie misbruikt wordt.
Er zijn verschillende stromingen van paganisme, dus spreek voor jezelf en niet voor anderen.
  vrijdag 24 november 2017 @ 15:22:51 #144
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_175280776
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 15:20 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Euhm, ik ben paganist
Ahhhhhhh verklaart wel echt een heleboel ^O^
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_175280786
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:59 schreef Abed het volgende:
Blijft typisch dat FOK! neutraal is maar de pieten in de banners met de dag zwarter lijken te worden.
Zwarte piet is de norm. Aanpassing van wat altijd al gebruikelijk = je in het debat mengen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 24 november 2017 @ 15:24:39 #146
356891 Abed
hooggeleid
pi_175280816
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 15:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Zwarte piet is de norm. Aanpassing van wat altijd al gebruikelijk = je in het debat mengen.
ahja, het is altijd zo geweest! Kinderfeest!
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
  vrijdag 24 november 2017 @ 15:25:56 #147
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175280852
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 15:15 schreef Montagui het volgende:
Misschien is het tijd voor een aantal TV-debatten tussen de verschillende voor en tegenstanders?

Welke omroep het ook uitzendt, ze hebben een kijkcijferhit van jewelste.
Daar geloof ik niet meer in. Of ze moeten met iemand anders komen dan de geijkte huilebalken van de anti-pietkant. Mensen als Sylvana staan niet open voor discussie. Tenminste, ik heb het nog niet gehoord.
pi_175280912
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 15:24 schreef Abed het volgende:

[..]

ahja, het is altijd zo geweest! Kinderfeest!
Dat is ook de reactie geweest op klachten van users op de zp banners. Kan je teruglezen in deze 1000 posts:
FB / Zwarte pieten #3
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175280994
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 15:24 schreef Abed het volgende:

[..]

ahja, het is altijd zo geweest! Kinderfeest!
Dit is hoe de eigenaar van dit forum over de discussie en zijn 'standpunt' daarin denkt:
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 22:40 schreef Danny het volgende:

[..]

Precies. Er is geen sprake van een standpunt. We doen hier gewoon alsof de hele discussie tussen een paar honderd man en de rest van Nederland nooit heeft plaatsgevonden en doen wat we altijd al deden. Ik laat me niet dwingen een standpunt in te nemen. Ik ben de discussie niet begonnen en heb geen behoefte hierin aanpassingen te doen omdat anderen er opeens wel een discussie van wensen te maken :)
^O^
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 24 november 2017 @ 15:33:58 #150
356891 Abed
hooggeleid
pi_175281014
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 15:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dit is hoe de eigenaar van dit forum over de discussie en zijn 'standpunt' daarin denkt:

[..]

Ja die had ik gelezen, maar we weten allemaal hoe de eigenaar erover denkt.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')