abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_175275924
Anders dan ten aanzien van Merkel had ik ten aanzien van de hoe nu verder met de Duitse politiek nog niet zo zeer een standpunt ingenomen. Na het lezen van dit artikel ben ik om, een minderheidsregering is zo gek nog niet. De Duitse democratie is naar mijn idee momenteel weinig vitaal; een ongezond hoge kiesdrempel, Merkel die iedere vorm van debat of andere politieke dynamiek plat slaat, een veel te comfortabele grote coalitie en de onzinnige angst voor een instabiel Duitsland als er eens wat discussie plaats heeft. Een minderheidsregering kan weer wat levendigheid in de Duitse politiek terug brengen, denk ik en dat is heel erg nodig.
pi_175275961
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 november 2017 10:37 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Gewoon deeltijdpiloot en voltijdkoning.
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 november 2017 10:37 schreef remlof het volgende:

[..]

Onze koning is deeltijdpiloot.
Maar ik ben geen koning, en dat maakt veel uit in dit geval. :P En onze koning heeft natuurlijk ook zelf wel de centen voor de benodige opleiding, de typecertificaten en de oefenuren.
  vrijdag 24 november 2017 @ 10:48:01 #103
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_175275972
quote:
12s.gif Op vrijdag 24 november 2017 10:45 schreef Kowloon het volgende:
Anders dan ten aanzien van Merkel had ik ten aanzien van de hoe nu verder met de Duitse politiek nog niet zo zeer een standpunt ingenomen. Na het lezen van dit artikel ben ik om, een minderheidsregering is zo gek nog niet. De Duitse democratie is naar mijn idee momenteel weinig vitaal; een ongezond hoge kiesdrempel, Merkel die iedere vorm van debat of andere politieke dynamiek plat slaat, een veel te comfortabele grote coalitie en de onzinnige angst voor een instabiel Duitsland als er eens wat discussie plaats heeft. Een minderheidsregering kan weer wat levendigheid in de Duitse politiek terug brengen, denk ik en dat is heel erg nodig.
Ik denk dat je ongeveer hetzelfde kan zeggen over Nederland. Aan de andere kant kost dat wel veel energie, zeker wanneer partijen er niet aan gewend zijn. Dus ik begrijp wel waarom politici het liever niet hebben.
pi_175275998
quote:
9s.gif Op vrijdag 24 november 2017 10:47 schreef Kowloon het volgende:

[..]

[..]

Maar ik ben geen koning, en dat maakt veel uit in dit geval. :P En onze koning heeft natuurlijk ook zelf wel de centen voor de benodige opleiding, de typecertificaten en de oefenuren.
Ik denk niet dat men de koning voor iets betalen laat?
  vrijdag 24 november 2017 @ 10:54:35 #105
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_175276085
RenskeRH twitterde op vrijdag 24-11-2017 om 07:19:36 Black Friday: trap er niet in.De laptop die @mediamarkt_nl vandaag aanbiedt voor ¤319,- kostte gister nog ¤299,-… https://t.co/0Md3ao51Xk reageer retweet


pi_175276145
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 10:48 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Ik denk dat je ongeveer hetzelfde kan zeggen over Nederland. Aan de andere kant kost dat wel veel energie, zeker wanneer partijen er niet aan gewend zijn. Dus ik begrijp wel waarom politici het liever niet hebben.
Vind je dat Nederland last heeft van dezelfde symptomen die ik beschreef? Rutte en Merkel hebben inderdaad wel een hoog teflon-gehalte. Maar ik vond Rutte wel heel actief sinds hij zijn meerderheid kwijt was in de Eerste Kamer. En Nederland kent geen kiesdrempel. Dus ik vind eigenlijk dat Nederland er wel een stuk beter voor staat

Ben het wel met je eens dat het politici meer energie gaat kosten inderdaad. Dus ik kan mij wel voorstellen dat ze daar geen zin in hebben. Dat is denk ik ook een belangrijke reden dat Merkel er nu zegt niets in te zien.
  vrijdag 24 november 2017 @ 10:58:19 #107
104871 remlof
Europees federalist
pi_175276148
quote:
12s.gif Op vrijdag 24 november 2017 10:45 schreef Kowloon het volgende:
Anders dan ten aanzien van Merkel had ik ten aanzien van de hoe nu verder met de Duitse politiek nog niet zo zeer een standpunt ingenomen. Na het lezen van dit artikel ben ik om, een minderheidsregering is zo gek nog niet. De Duitse democratie is naar mijn idee momenteel weinig vitaal; een ongezond hoge kiesdrempel, Merkel die iedere vorm van debat of andere politieke dynamiek plat slaat, een veel te comfortabele grote coalitie en de onzinnige angst voor een instabiel Duitsland als er eens wat discussie plaats heeft. Een minderheidsregering kan weer wat levendigheid in de Duitse politiek terug brengen, denk ik en dat is heel erg nodig.
Oneens, met een minderheidsregering geef je de neonazi’s van AfD teveel macht in de Bondsdag. En daarmee in Europa.

Levensgevaarlijk.
pi_175276158
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 november 2017 10:54 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
RenskeRH twitterde op vrijdag 24-11-2017 om 07:19:36 Black Friday: trap er niet in.De laptop die @mediamarkt_nl vandaag aanbiedt voor ¤319,- kostte gister nog ¤299,-… https://t.co/0Md3ao51Xk reageer retweet
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Geld sparen kan maar op 1 manier en das niet kopen wat men niet nodig heeft.
pi_175276199
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 10:49 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik denk niet dat men de koning voor iets betalen laat?
Wellicht niet voor zijn typecertificering. Maar hij heeft wel zelf zijn vliegbrevet betaald dacht ik en veel in de Fokker 70 van de Nederlandse regering gevlogen. Dat helpt natuurlijk wel, en is niet voor iedereen bereikbaar. ;)
pi_175276216
quote:
13s.gif Op vrijdag 24 november 2017 10:58 schreef remlof het volgende:

[..]

Oneens, met een minderheidsregering geef je de neonazi’s van AfD teveel macht in de Bondsdag. En daarmee in Europa.

Levensgevaarlijk.
Net zoveel macht als de PVV in Nederland. Nul. Overigens zie het artikel juist een verband tussen de lamlendige democratische situatie in Duitsland en de opkomst van AfD. Tijd om daar eens wat aan te veranderen. Discussie is niet eng, en kiezers zijn ook niet eng.
  vrijdag 24 november 2017 @ 11:03:08 #111
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_175276249
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 november 2017 10:58 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Vind je dat Nederland last heeft van dezelfde symptomen die ik beschreef? Rutte en Merkel hebben inderdaad wel een hoog teflon-gehalte. Maar ik vond Rutte wel heel actief sinds hij zijn meerderheid kwijt was in de Eerste Kamer. En Nederland kent geen kiesdrempel. Dus ik vind eigenlijk dat Nederland er wel een stuk beter voor staat

Ben het wel met je eens dat het politici meer energie gaat kosten inderdaad. Dus ik kan mij wel voorstellen dat ze daar geen zin in hebben. Dat is denk ik ook een belangrijke reden dat Merkel er nu zegt niets in te zien.
In Nederland is het wel iets anders, maar ik vind het wel een kleurloze boel doordat het altijd een compromis is. En ik vrees dat dit wel schadelijk is voor onze democratie op de langere termijn. Het debat over ideeën verdwijnt zo. Een minderheidskabinet zal mogelijk leiden tot een regering die naar de kamer moet komen met een duidelijk plan en een visie om partijen mee te krijgen.
pi_175276302
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:03 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

In Nederland is het wel iets anders, maar ik vind het wel een kleurloze boel doordat het altijd een compromis is. En ik vrees dat dit wel schadelijk is voor onze democratie op de langere termijn. Het debat over ideeën verdwijnt zo. Een minderheidskabinet zal mogelijk leiden tot een regering die naar de kamer moet komen met een duidelijk plan en visie om partijen mee te krijgen.
Gelooft er dan nog iemand in de politiek? Oei vergeten te vermelden Nederlandse politiek.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2017 11:06:24 ]
pi_175276336
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 november 2017 10:54 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
RenskeRH twitterde op vrijdag 24-11-2017 om 07:19:36 Black Friday: trap er niet in.De laptop die @mediamarkt_nl vandaag aanbiedt voor ¤319,- kostte gister nog ¤299,-… https://t.co/0Md3ao51Xk reageer retweet
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Op de site staat hij gewoon voor ¤ 299,-. :@
http://www.mediamarkt.nl/(...)31-c5k7-1458955.html
  vrijdag 24 november 2017 @ 11:10:09 #114
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_175276381
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:07 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Op de site staat hij gewoon voor ¤ 299,-. :@
http://www.mediamarkt.nl/(...)31-c5k7-1458955.html
Misschien hebben ze het alweer aangepast? :o
pi_175276395
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:03 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

In Nederland is het wel iets anders, maar ik vind het wel een kleurloze boel doordat het altijd een compromis is. En ik vrees dat dit wel schadelijk is voor onze democratie op de langere termijn. Het debat over ideeën verdwijnt zo. Een minderheidskabinet zal mogelijk leiden tot een regering die naar de kamer moet komen met een duidelijk plan en een visie om partijen mee te krijgen.
Ah, op die manier. Wel mee eens. En in de huidige coalitie zal de fractiediscipline ook wel helemaal verstikkend zijn met een minutieus uitgewerkt regeeerakkoord en de krappe meerderheid.
pi_175276405
quote:
12s.gif Op vrijdag 24 november 2017 10:45 schreef Kowloon het volgende:
Anders dan ten aanzien van Merkel had ik ten aanzien van de hoe nu verder met de Duitse politiek nog niet zo zeer een standpunt ingenomen. Na het lezen van dit artikel ben ik om, een minderheidsregering is zo gek nog niet. De Duitse democratie is naar mijn idee momenteel weinig vitaal;
nuja, dan moet het stem-stelsel zelf ook hervormd worden.

Bv een grotere macht en zelfstandigheid aan kandidaten met direkt-mandaat, zodat deze ook eenvoudiger tegen bv fractiedwang kunnen instemmen.
Een Minderheidskabinet leidt tot nog meer stilstand als de fractiedwang nog altijd leidend is (en kandidaten sterk moeten vrezen niet hoog genoeg op verkiesbare posities op de lijst te komen als ze te opstandig zijn)

Maar dat is an sich wel eerder een angelsaksische parlementaire traditie dan een duitse (de duitse parlementaire traditie is sowieso lastig omdat het geen echt 'doorgaande' is, maar men veelvuldig stevig 'brak' met voorgaande parlementaire systemen, of dat nu het Frankfurter parlement was, Weimar, of de lange strijd tussen landständischen en Repräsentativ-Verfassungs-systemen welke zich specifiek richten op de vraag _hoe_ een parlement het volk of juist deelstaten exact moeten vertegenwoordigen.

Er wordt momenteel gesproken over een parlementaire hervorming, deels om de steeds uitdijende Bundestag (die nu meer dan 700 zetels al kent) weer een beetje kleiner te krijgen.
Persoonlijk vind ik an sich het systeem van Direktmandaten, afgewisseld met een representatieve vertegenwoordiging best interessant.
Maar ik zou dan eerder de macht van die direktmandaten versterken, waardoor je echter wel een stelsel waarin de grotste partijen duidelijk meer macht hebben, en ook vertegenwoorigers die een sterkere band met hun eigen kiesdistrict hebben.

Hierbinnen zou het best passen dat bv een minderheidsregering kan regeren en voor bv wetsvoorstellen wisselende coalities kan aangaan en ook bv afgevaardigen makkelijk tegen de standpunten van hun fractie kunnen instemmen (en soms dat ook bewust kunnen doen om de belangen van hun eigen kiesdistricten te beschermen.

Mar in het huidige duitse stelsel denk ik niet dat dit makkelijk gaat werken ...
Alhoewel ik momenteel ook eigenlijk hoop dat de partijen nu streven naar een minderheidsregering van de Union, die met wisselende steun van ofwel de SPD, of juist FDP/Grünen kan ageren;
Maar of het een succes wordt zal de tijd moeten uitwijzen (tevens betwijfel ik of de fractie die nu in de SPD aandringt op onderhandelingen dat ook niet doet omdat ze ministers- en bestuursposten wil zekerstellen. die willen volgens ook eerder geen minderheidskabinet, maar gewoon meeregeren)

[ Bericht 6% gewijzigd door RM-rf op 24-11-2017 11:16:35 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_175276407
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:10 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Misschien hebben ze het alweer aangepast? :o
Zou ook weer kunnen ja. Boefjes. :D
  Moderator vrijdag 24 november 2017 @ 11:12:46 #118
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175276434
Ik heb liever kleurloos, saai en betrouwbaar dan "opwindende politiek", kleurloos, saai en betrouwbaar betekent gewoon dat het land naar behoren geregeerd word.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 24 november 2017 @ 11:12:59 #119
104871 remlof
Europees federalist
pi_175276438
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:01 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Net zoveel macht als de PVV in Nederland. Nul. Overigens zie het artikel juist een verband tussen de lamlendige democratische situatie in Duitsland en de opkomst van AfD. Tijd om daar eens wat aan te veranderen. Discussie is niet eng, en kiezers zijn ook niet eng.
Nee, want Nederland heeft gelukkig geen minderheidskabinet.
pi_175276457
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:12 schreef remlof het volgende:

[..]

Nee, want Nederland heeft gelukkig geen minderheidskabinet.
76 Zetels het spant er wel om he.
pi_175276646
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:11 schreef RM-rf het volgende:

[..]

nuja, dan moet het stem-stelsel zelf ook hervormd worden.

Bv een grotere macht en zelfstandigheid aan kandidaten met direkt-mandaat, zodat deze ook eenvoudiger tegen bv fractiedwang kunnen instemmen.
Een Minderheidskabinet leidt tot nog meer stilstand als de fractiedwang nog altijd leidend is (en kandidaten sterk moeten vrezen niet hoog genoeg op verkiesbare posities op de lijst te komen als ze te opstandig zijn)

Maar dat is an sich wel eerder een angelsaksische parlementaire traditie dan een duitse (de duitse parlementaire traditie is sowieso lastig omdat het geen echt 'doorgaande' is, maar men veelvuldig stevig 'brak' met voorgaande parlementaire systemen, of dat nu het Frankfurter parlement was, Weimar, of de lange strijd tussen landständischen en Repräsentativ-Verfassungs-systemen welke zich specifiek richten op de vraag _hoe_ een parlement het volk of juist deelstaten exact moeten vertegenwoordigen.

Er wordt momenteel gesproken over een parlementaire hervorming, deels om de steeds uitdijende Bundestag (die nu meer dan 700 zetels al kent) weer een beetje kleiner te krijgen.
Persoonlijk vind ik an sich het systeem van Direktmandaten, afgewisseld met een representatieve vertegenwoordiging best interessant.
Maar ik zou dan eerder de macht van die direktmandaten versterken, waardoor je echter wel een stelsel waarin de grotste partijen duidelijk meer macht hebben, en ook vertegenwoorigers die een sterkere band met hun eigen kiesdistrict hebben.
Zijn de Duitse parlementariers niet onafhankelijk in de zin van zoals we dat in Nederland kennen met "zonder last of ruggespreek"? Daar kijk ik wel van op. :o En zeteltje roven zal er ook wel niet bij zijn met die hoge kiesdrempel? Of bedoel je dat de Duitse parlementariers niet direct gekozen worden, maar zoals de Eerste Kamer in Nederland?

quote:
Hierbinnen zou het best passen dat bv een minderheidsregering kan regeren en voor bv wetsvoorstellen wisselende coalities kan aangaan en ook bv afgevaardigen makkelijk tegen de standpunten van hun fractie kunnen instemmen (en soms dat ook bewust kunnen doen om de belangen van hun eigen kiesdistricten te beschermen.

Mar in het huidige duitse stelsel denk ik niet dat dit makkelijk gaat werken ...
Alhoewel ik momenteel ook eigenlijk hoop dat de partijen nu streven naar een minderheidsregering van de Union, die met wisselende steun van ofwel de SPD, of juist FDP/Grünen kan ageren;
Maar of het een succes wordt zal de tijd moeten uitwijzen (tevens betwijfel ik of de fractie die nu in de SPD aandringt op onderhandelingen dat ook niet doet omdat ze ministers- en bestuursposten wil zekerstellen. die willen volgens ook eerder geen minderheidskabinet, maar gewoon meeregeren)
Aha, dus in principe vind je de minderheidsregering ook wel interessant, maar denk je niet dat deze er komt. Dan denken we er hetzelfde over denk ik. :P
  vrijdag 24 november 2017 @ 11:25:42 #122
104871 remlof
Europees federalist
pi_175276707
Het Duitse systeem is democratisch veel beter dichtgetimmerd dan dat in Nederland.
Dit door ervaringen opgedaan met de Weimarrepublik die democratisch om zeep werd geholpen.
pi_175276761
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:12 schreef remlof het volgende:

[..]

Nee, want Nederland heeft gelukkig geen minderheidskabinet.
Klopt toch niet joh. De PVV en de AfD krijgt enkel macht als partijen er mee gaan samenwerken. Zeker bij de AfD lijkt daar absoluut geen wens voor te bestaan. Juist het uit alle macht onderdrukken van dat soort politieke stromingen, zoals jij altijd maar bepleit, speelt hen in de kaart. Accepteer dat ze bestaan en werk er op het terrein van hun dubieuze ideeen niet mee samen. En met regelmaat storten ze al ineen door intern geruzie.
pi_175276831
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:12 schreef Tijger_m het volgende:
Ik heb liever kleurloos, saai en betrouwbaar dan "opwindende politiek", kleurloos, saai en betrouwbaar betekent gewoon dat het land naar behoren geregeerd word.
Opwindende politiek hoeft zich natuurlijk niet alleen te uiten in relletjes, ruzie en ander ongerief. Dat is de negatieve opvatting, er is ook een positieve opvatting. Opwindende politiek kan zich ook uiten in wisselende samenwerkingsverbanden, politiek debat en het gevoel dat er wat te kiezen valt bij verkiezingen.
pi_175276848
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:32 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Opwindende politiek hoeft zich natuurlijk niet alleen te uiten in relletjes, ruzie en ander ongerief. Dat is de negatieve opvatting, er is ook een positieve opvatting. Opwindende politiek kan zich ook uiten in wisselende samenwerkingsverbanden, politiek debat en het gevoel dat er wat te kiezen valt bij verkiezingen.
Yep kijk met plezier naar Belgien.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')