abonnement Unibet Coolblue
  Overall beste user 2022 donderdag 23 november 2017 @ 17:01:01 #1
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175262426
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Overall beste user 2022 donderdag 23 november 2017 @ 17:03:07 #2
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175262471
Als met al begint het slechte nieuws zich op te stapelen. Dat maakt de onderhandelingspositie van de Britten er niet beter op.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Moderator donderdag 23 november 2017 @ 17:42:54 #3
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175263174
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 17:03 schreef Ulx het volgende:
Als met al begint het slechte nieuws zich op te stapelen. Dat maakt de onderhandelingspositie van de Britten er niet beter op.
Ach, zo lang de fantasie nog regeert zal er weinig veranderen. Zolangzamerhand denk ik dat het een situatie is geworden waarin men het zal moeten voelen ipv horen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 23 november 2017 @ 17:46:45 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175263242
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 17:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ach, zo lang de fantasie nog regeert
Ach, dat doet het hier ook
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Overall beste user 2022 donderdag 23 november 2017 @ 19:02:02 #5
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175264545
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 17:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ach, dat doet het hier ook
What about hier dan?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  donderdag 23 november 2017 @ 20:45:03 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175266860
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 19:02 schreef Ulx het volgende:

[..]

What about hier dan?
In deze draad wordt er ook lustig op los gefantaseerd
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175268649
quote:
The chances of a Brexit breakthrough at a crunch summit in December are as high as 70 percent, according to an influential think tank, as Prime Minister Theresa May gets increasingly involved in the process.

Charles Grant, the director of the Centre for European Reform, which has a track record of predicting the next steps in Brexit talks, said the perception in Brussels of the British team has improved, and with it the chances of a deal to allow negotiations to move from separation to trade.
https://www.bloomberg.com(...)&utm_campaign=brexit
  vrijdag 24 november 2017 @ 04:40:16 #8
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_175272614
Voor mij is het duidelijk dat de deprimerende jaren '70 weer terugkeren in het VK. De jeugd had geen hoop op een voorspoedige toekomst, de werkloosheid was hoog.

Don't be told what you want
Don't be told what you need
There's no future
No future
No future for you


"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
pi_175272727
Britten zijn gewoon niet consisten genoeg, had May afgelopen verkiezingen met enige overmacht gewonnen had je dit probleem niet gehad en een relatief sterke positie gezien haar standpunten, nu ben je te afhankelijk van die luis in de pels Boris Johnson.
  Overall beste user 2022 vrijdag 24 november 2017 @ 08:20:47 #10
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175273494
British workers could go nearly two decades without a real pay raise due to the country's economic decline

quote:
That's the key takeaway from two influential reports published just a day after the U.K. Treasury admitted that a weaker outlook for growth -- exacerbated by Brexit -- meant Britain had fallen out of the world's top five economies.
The Resolution Foundation, a non-partisan think tank, said that average earnings, when adjusted for inflation, are likely to stay below the level they hit before the global financial crisis until the start of 2025. That means 17 years without a pay hike.

The Institute for Fiscal Studies, the country's leading independent economic research institute, gave a similarly dire warning.
Britain's independent Office of Budget Responsibility (OBR) on Wednesday slashed its growth forecast for this year from 2% to 1.5%. The watchdog said that weak productivity means growth won't pick up until 2021, and it cited Brexit as one factor.

Resolution Foundation described the OBR forecasts as "truly catastrophic," and warned that the U.K. faces its longest period of declining living standards since records began in the 1950s.
'Unremittingly grim'
It based its projection of earnings in 2025 on OBR forecasts that run to 2022, showing that real wages will still be £1,000 below the pre-crisis peak at that point.
"The future for family finances implied by yesterday's forecasts is unremittingly grim," the group said in its report.
Paul Johnson, director of the IFS, said the forecasts suggest that economic production per person in 2021 will be 3.5% less than what was expected in March 2016.
"That's a loss of £65 billion to the economy," he noted. "We are in danger of losing not just one but getting on for two decades of earnings growth," he said.
The sharp downgrades underscore the tough economic conditions under which Britain will depart the European Union in March 2019.
Britain was until recently one of the strongest economies in the bloc. But it's now likely to lag many other advanced economies, including the United States and some of its former partners in the EU, for years.
Related: Brexit Britain slashes growth forecast
The pain has already set in for many Brits.
The pound has dropped 12% against the dollar since the Brexit vote in June 2016, forcing them to pay higher prices for imported goods.
Wages aren't keeping pace with inflation, which now stands at 3%. Household debt has been growing by about 4% a year, and the Bank of England has squeezed consumers by hiking interest rates for the first time in a decade.
Business investment has slowed and consumer spending fell the most in four years in October, according to Visa.
The weak growth outlook makes it even more vital that Britain is able to negotiate continued trade access to EU markets after Brexit. But there's no guarantee of a deal with the EU yet -- talks are stuck on the terms of divorce.
Meanwhile, the Brexit bills are piling up.
Treasury chief Philip Hammond said Wednesday that he had set aside £3 billion ($4 billion) to prepare for Brexit over the next two years. And the EU divorce bill is likely to cost the U.K. tens of billions of pounds.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Overall beste user 2022 vrijdag 24 november 2017 @ 08:59:01 #11
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175273938
Ken Clarke: Tories had deal with Rupert Murdoch for 2010 election

quote:
Former minister describes deal involved appointment by prime minister David Cameron of Andy Coulson, former News of the World editor, to position at No 10

David Cameron may have done “some sort of a deal” with Rupert Murdoch to win the Sun’s support for the Conservatives in the 2010 general election, Ken Clarke, the former justice secretary, has claimed.

“Quite how David Cameron got the Sun out of the hands of Gordon Brown I shall never know,” Clarke said. “Rupert would never let Tony [Blair – Brown’s predecessor] down because Tony had backed the Iraq war. Maybe it was some sort of a deal. David would not tell me what it was. Suddenly we got the Murdoch empire on our side.”

The Sun switched its support to the Conservatives in 2010 after backing Labour in the previous three general elections.

Clarke made the comments in an interview with the Competition and Markets Authority (CMA) as part of its investigation into 21st Century Fox’s proposed takeover of Sky.

Rupert Murdoch accused of enjoying ‘astounding access’ to Downing Street
Read more
He said that within a few weeks of winning the general election in 2010 he had a meeting with Rebekah Brooks – then the chief executive of Murdoch’s News International, the owner of the Sun and the Times – in which she “described herself as running the government now in partnership with David Cameron” and said she wanted the government to buy prison ships.

“I found myself having an extraordinary meeting with Rebekah who was instructing me on criminal justice policy from now on, as I think she had instructed my predecessor, so far as I could see, judging from the numbers of people we had in prison and the growth of rather exotic sentences,” Clarke told the CMA.

“She wanted me to buy prison ships because she did accept that the capacity of the prisons was getting rather strained, putting it mildly. She really was solemnly telling me that we had got to have prison ships because she had got some more campaigns coming, which is one of her specialities.

“I regarded this as a very amusing conversation and took not the slightest notice. As long as I was justice secretary, we would not have any of this.”

Clarke said that appointing Andy Coulson, the former editor of the Murdoch-owned News of the World, as Cameron’s director of communications “was part of the deal [with Murdoch] I assume” and that it was “absurd” to think that Murdoch’s newspapers were not influential.

Clarke previously referred to his meeting with Brooks in his memoirs last year. In the book, called Kind of Blue, Clarke said he never had a meeting with Brooks again.

He was interviewed by the CMA alongside Ed Miliband, the former Labour leader, Vince Cable, the Liberal Democrat leader, and the Labour peers Lord Puttnam and Lord Falconer. The cross-party group of politicians are long-term opponents of Murdoch and Fox’s proposed £11.7bn takeover of Sky.

Revealed: the deal between Murdoch and Blair
Read more
Clarke dismissed the idea that Sky News would not become like Fox News – more partisan – if the deal went through. He described Fox News as one of the “ultimate examples of savagely political American television”, adding: “The idea that we allow the owner of Fox News to buy Sky News, assuming he will resist the temptation and be a changed man who will carry on running according to British broadcasting standards, entirely impartial. Believe that, you believe anything.”

Cameron has always denied he did a deal with Murdoch to win the support of his newspapers. He told the Leveson inquiry in 2012: “There was no overt deal for support, there was no covert deal, no nods and winks. There was a Conservative politician, me, trying to win over newspapers, trying to win over television, trying to win over proprietors – but not trading policies for that support.”

Fox and News UK, the successor organisation to News International, declined to comment.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175274972
quote:
Wellicht dat ze eindelijk begrepen hebben hoe de EU werkt en dat het echt menens is...
  vrijdag 24 november 2017 @ 13:04:20 #13
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_175278363
quote:
Corbyn has seen the light on Brexit. Now he’s taking the fight to the Tories

At last, Labour steps up. Brexit is the great national crisis of our times and yet the leaders of the opposition have sometimes seemed so muted it has driven remainers to tear their hair out in frustration.

That changed yesterday at prime minister’s questions. Jeremy Corbyn for the first time turned all guns on the prime minister over her incoherent, incomprehensible and impossible Brexit stance. He used all his questions, every one, to wallop her exactly where she and her party are most vulnerable – and not before time.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_175279863
Volgens dit gerucht gaat de Britse luchtvaartsector fors inleveren in Europa
quote:
Met name op het gebied van luchtvaart ziet de Europese Commissie volgens FT ''weinig ruimte voor creativiteit of een regeling op maat''.

Vergunningen
Dat zou betekenen dat Britse maatschappijen na de Brexit automatisch allerlei vergunningen kwijtraken die nodig zijn om van en naar EU-bestemmingen te vliegen.

Ook zouden zij voor minstens de helft eigendom moeten worden van aandeelhouders binnen de EU om vluchten aan te mogen bieden tussen twee plaatsen in dat gebied.
https://www.nu.nl/economi(...)-bij-luchtvaart.html
  Moderator vrijdag 24 november 2017 @ 14:56:38 #15
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175280303
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:35 schreef zakjapannertje het volgende:
Volgens dit gerucht gaat de Britse luchtvaartsector fors inleveren in Europa

[..]

https://www.nu.nl/economi(...)-bij-luchtvaart.html
Dat is geen gerucht, Open Skies reguleert alle EU vluchtbewegingen en landingsrechten en is een verdrag gesloten door de EU, als het VK uit de EU stapt is Open Skies niet langer van toepassing op het VK en hebben ze dus simpelweg geen landingsrechten en toegestane vluchtbewegingen meer.

Da's nou een van die EU agencies waar ze vanaf willen, net als de EMA en de EBA. Euratom is er ook zo een en die valt niet eens onder de EU. Het is allemaal erg amateuristisch zonder blijkbaar enig benul wat het VK allemaal aan de EU heeft overgedragen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Overall beste user 2022 vrijdag 24 november 2017 @ 18:06:38 #16
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175283711
Dat referendum was misschien niet echt een heel goed plan.

Ze hebben geen idee wat op ze afkomt.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175292963
Lijkt me een prima zaak, dan blijft dat strontvervelende bezopen Britse tuig ook eens op dat eiland van ze.
  zaterdag 25 november 2017 @ 01:58:16 #18
198365 Morendo
The Real Deal
pi_175292997
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 18:06 schreef Ulx het volgende:
Dat referendum was misschien niet echt een heel goed plan.

Ze hebben geen idee wat op ze afkomt.
Het was een heel goed plan. Omdat iedereen een overwinning had verwacht, en de euro-sceptics dan een generatielang buitenspel zouden staan.

Maar tussen droom en daad....
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_175293731
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 14:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat is geen gerucht, Open Skies reguleert alle EU vluchtbewegingen en landingsrechten en is een verdrag gesloten door de EU, als het VK uit de EU stapt is Open Skies niet langer van toepassing op het VK en hebben ze dus simpelweg geen landingsrechten en toegestane vluchtbewegingen meer.

Da's nou een van die EU agencies waar ze vanaf willen, net als de EMA en de EBA. Euratom is er ook zo een en die valt niet eens onder de EU. Het is allemaal erg amateuristisch zonder blijkbaar enig benul wat het VK allemaal aan de EU heeft overgedragen.
Wat betreft die luchtvaartmaatschappijen valt echt wel iets op te verzinnen, ze kunnen voor vluchten binnen de EU (van A naar B), een andere airline (in naam) maken en het hoofdkantoor in een Europese lidstaat plaatsen. Dat lijkt me niet zo onoverkomelijk in deze, bovendien heeft de EU zelf ook veel baat bij deze prijsvechters, dus ik denk niet dat van beide kanten even overboord zal worden gezet dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door DeParo op 25-11-2017 10:00:32 ]
  Overall beste user 2022 zaterdag 25 november 2017 @ 07:26:02 #20
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175293890
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:36 schreef DeParo het volgende:

[..]

Wat betreft die luchtvaartmaatschappijen valt echt wel iets op te verzinnen, ze kunnen voor vluchten binnen de EU (van A naar B), een andere airline (in naam) maken en het hoofdkantoor in een Europese lidstaat plaatsen. Dat lijkt me niet zo onoverkomelijk in deze, bovendien heeft de EU zelf ook veel baat bij deze prijsvechters, dus ik denk niet dat van beide kanten even overboord zal worden gezet dus.
Natuurlijk. Die Brexit is geen enkel probleem. Gewoon een beetje paniekvoetbal spelen, een beetje improviseren en roeien met de riemen die je niet hebt. Dan gaat het prima.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175293901
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 07:26 schreef Ulx het volgende:

[..]

Natuurlijk. Die Brexit is geen enkel probleem. Gewoon een beetje paniekvoetbal spelen, een beetje improviseren en roeien met de riemen die je niet hebt. Dan gaat het prima.
De EU trekt inderdaad niet echt een duidelijke lijn.
  Overall beste user 2022 zaterdag 25 november 2017 @ 07:50:32 #22
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175293953
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 07:33 schreef DeParo het volgende:

[..]

De EU trekt inderdaad niet echt een duidelijke lijn.
Natuurlijk wel: "Hoi VK. Jullie willen niet meer bij onze club? Nou, dan mag je niet meer in het clubhuis of op ons terrein komen."

Duidelijker dan dat kan volgens mij niet.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175294554
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 07:50 schreef Ulx het volgende:

[..]

Natuurlijk wel: "Hoi VK. Jullie willen niet meer bij onze club? Nou, dan mag je niet meer in het clubhuis of op ons terrein komen."

Duidelijker dan dat kan volgens mij niet.
Dat vinden sommige clubleden anders best wel kut.
pi_175294625
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:36 schreef DeParo het volgende:

[..]

Wat betreft die luchtvaartmaatschappijen valt echt wel iets op te verzinnen, ze kunnen voor vluchten binnen de EU (van A naar B), een andere airline (in naam) maken en het hoofdkantoor in een Europese lidstaat plaatsen. Dat lijkt me niet zo onoverkomelijk in deze, bovendien heeft de EU zelf ook veel baat bij deze prijsvechters, dus ik denk niet dat van beide kanten even overboord zal worden gezet dus.
Dit soort praktische dingen zal inderdaad wel geregeld worden.
pi_175294755
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:36 schreef DeParo het volgende:
Wat betreft die luchtvaartmaatschappijen valt echt wel iets op te verzinnen, ze kunnen voor vluchten binnen de EU (van A naar B), een andere airline (in naam) maken en het hoofdkantoor in een Europese lidstaat plaatsen. Dat lijkt me niet zo onoverkomelijk in deze, bovendien heeft de EU zelf ook veel baat bij deze prijsvechters, dus ik denk niet dat van beide kanten even overboord zal worden gezet dus.
ja ik denk dat de luchtvaartmaatschappijen hier wel iets op gaan verzinnen, maar het verplaatsen van hoofdkantoren (en verkopen van 50% van de aandelenen aan europeese aandeelhouders) betekent dat de economische verdiensten van deze maatschappijen in europa terecht zullen komen ipv in het VK.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_175294856
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 09:37 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]

ja ik denk dat de luchtvaartmaatschappijen hier wel iets op gaan verzinnen, maar het verplaatsen van hoofdkantoren (en verkopen van 50% van de aandelenen aan europeese aandeelhouders) betekent dat de economische verdiensten van deze maatschappijen in europa terecht zullen komen ipv in het VK.
Volgens mij krijg je dan zoiets als ze nu doen met Easyjet Zwitserland. Feitelijk verkoop je die tak dan aan een operator, een ander bedrijf dus, die vluchten uitvoert van in dit geval Geneve en zij betalen een bepaald bedrag om dat te mogen doen. Dat heeft voor- en nadelen. Hetzelfde als franchises zoals Starbucks en KFC, om waar wat voorbeelden te noemen, worden gebruikt in andere landen.
  Overall beste user 2022 zaterdag 25 november 2017 @ 10:04:52 #27
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175295050
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 09:20 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dat vinden sommige clubleden anders best wel kut.
Tja. Maar de afspraak is dat het ex-lid van het terrein vertrekt. En mocht hij weer langs willen komen zitten daar wat voorwaarden aan.

Zo simpel is het.

En ja. Het heeft nadelen. Maar in de club hebben ze elkaar nog.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175295210
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 09:37 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]

ja ik denk dat de luchtvaartmaatschappijen hier wel iets op gaan verzinnen, maar het verplaatsen van hoofdkantoren (en verkopen van 50% van de aandelenen aan europeese aandeelhouders) betekent dat de economische verdiensten van deze maatschappijen in europa terecht zullen komen ipv in het VK.
Die winst kan je ook wel weer laten terugvloeien naar de UK met constructies..
pi_175295273
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 10:04 schreef Ulx het volgende:

[..]

Tja. Maar de afspraak is dat het ex-lid van het terrein vertrekt. En mocht hij weer langs willen komen zitten daar wat voorwaarden aan.

Zo simpel is het.

En ja. Het heeft nadelen. Maar in de club hebben ze elkaar nog.
Voor sommige clubleden is dit toekomstige ex-lid toch belangrijk genoeg om er niet al te hard tegen te zijn.
pi_175295281
Ondertussen heeft Tusk aan May een ultimatum gegeven tot 04 december om met een laatste bod te komen voor de EU-top in december.. De meeste geluiden zijn gematigd positief over de exit-bill, de Ierse grens blijft nog wel een pijnpunt..

Denk persoonlijk dat ze wel (gedeeltelijk) over zullen gaan naar fase 2 van de onderhandelingen. Hoop het wel, want daar is meer vuurwerk te verwachten. Al is het alleen maar omdat het dan voor de EU-landen een véél grotere uitdaging gaat worden om één front te vormen
pi_175295377
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 10:21 schreef The_Temp het volgende:
Ondertussen heeft Tusk aan May een ultimatum gegeven tot 04 december om met een laatste bod te komen voor de EU-top in december.. De meeste geluiden zijn gematigd positief over de exit-bill, de Ierse grens blijft nog wel een pijnpunt..

Denk persoonlijk dat ze wel (gedeeltelijk) over zullen gaan naar fase 2 van de onderhandelingen. Hoop het wel, want daar is meer vuurwerk te verwachten. Al is het alleen maar omdat het dan voor de EU-landen een véél grotere uitdaging gaat worden om één front te vormen
De kans dat de Britten zelf op tijd één front gaan vormen lijkt vooralsnog niet erg groot.
pi_175295395
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 10:28 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De kans dat de Britten zelf op tijd één front gaan vormen lijkt vooralsnog niet erg groot.
Ook dat ja :D

Ben ook erg benieuwd wanneer May gaat sneuvelen
pi_175295414
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 10:29 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Ook dat ja :D
En zolang dat het geval is, is het voor de resterende EU-leden vrij eenvoudig om het zelf wel eens te blijven :P
pi_175295505
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 10:30 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En zolang dat het geval is, is het voor de resterende EU-leden vrij eenvoudig om het zelf wel eens te blijven :P
Mwah, daar zou ik niet zo zeker van zijn.. De belangen van de EU-lamden gaan wel erg uit elkaar lopen nu.

Kijk, iedereen is het er wel mee eens dat de UK moet betalen, liefst zoveel mogelijk. En over de Ierse grens zullen ze het in grote lijnen ook wel eens zijn. Maar nin fase 2 gaan sommige landen eigen industrieën willen beschermen, terwijl anderen bijvoorbeeld hun export naar de UK willen veiligstellen. Op landbouw, visserij, industrie, diensten etcetera etcetera willen alle EU-landen iets anders
pi_175295610
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 10:35 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Mwah, daar zou ik niet zo zeker van zijn.. De belangen van de EU-lamden gaan wel erg uit elkaar lopen nu.

Kijk, iedereen is het er wel mee eens dat de UK moet betalen, liefst zoveel mogelijk. En over de Ierse grens zullen ze het in grote lijnen ook wel eens zijn. Maar nin fase 2 gaan sommige landen eigen industrieën willen beschermen, terwijl anderen bijvoorbeeld hun export naar de UK willen veiligstellen. Op landbouw, visserij, industrie, diensten etcetera etcetera willen alle EU-landen iets anders
Maar dat is allemaal niet zo van belang zolang de Britten zelf niet met een eenduidige visie komen. En dat zit er voorlopig echt niet in. May heeft amper draagvlak binnen haar eigen partij, laat staan binnen de samenleving.
  Overall beste user 2022 zaterdag 25 november 2017 @ 10:42:44 #36
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175295628
Het is één markt. Protectionisme per land gaat meevallen. Maar als er bedrijven zijn die alleen met het VK zaken doen gaan die wel een uitdaging tegemoet.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175295662
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 10:42 schreef Ulx het volgende:
Het is één markt. Protectionisme per land gaat meevallen. Maar als er bedrijven zijn die alleen met het VK zaken doen gaan die wel een uitdaging tegemoet.
Tegen de tijd dat het er om gaat dringen zal het bedrijfsleven wel flink de druk opvoeren om een voorlopig compromis te sluiten. Of om de onderhandelingen te rekken. Die big bang gaat er vermoedelijk niet echt komen.
  zaterdag 25 november 2017 @ 10:46:08 #38
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_175295682
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 10:21 schreef The_Temp het volgende:
Ondertussen heeft Tusk aan May een ultimatum gegeven tot 04 december om met een laatste bod te komen voor de EU-top in december.. De meeste geluiden zijn gematigd positief over de exit-bill, de Ierse grens blijft nog wel een pijnpunt..

Denk persoonlijk dat ze wel (gedeeltelijk) over zullen gaan naar fase 2 van de onderhandelingen. Hoop het wel, want daar is meer vuurwerk te verwachten. Al is het alleen maar omdat het dan voor de EU-landen een véél grotere uitdaging gaat worden om één front te vormen
Ahja maar goed, die Britten zijn ook zo lekker eensgezind nu..

Ik verwacht ook wel weer een typische EU-houdini-truc, waarbij de Britten inbinden.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_175295705
''Grimsby residents branded 'idiots' for Brexit vote as seafood industry seeks free trade deal''
http://www.grimsbytelegra(...)idiots-brexit-740750
Bedankt he Nigel! :')
Verstappen 0 WDC's
pi_175295923
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 10:35 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Mwah, daar zou ik niet zo zeker van zijn.. De belangen van de EU-lamden gaan wel erg uit elkaar lopen nu.

Kijk, iedereen is het er wel mee eens dat de UK moet betalen, liefst zoveel mogelijk. En over de Ierse grens zullen ze het in grote lijnen ook wel eens zijn. Maar nin fase 2 gaan sommige landen eigen industrieën willen beschermen, terwijl anderen bijvoorbeeld hun export naar de UK willen veiligstellen. Op landbouw, visserij, industrie, diensten etcetera etcetera willen alle EU-landen iets anders
Volgens mij is juist het dilemma rond de Ierse grens datgene wat de boel ophoud, voorlopig hebben ze 40 bn toegezegd, wat nog wel meer worden, en met de EU citizens right is het ook 90% rond, maar Leo Varadkar heeft al gezegd dat de ''UK must give written guarantee of no hard border with Northern Ireland before negotiations can move on'' zo niet, zal hij de brexit talks blokkeren, Ondertussen gaf Tusk de UK gisteren 10 dagen om het Irish border problem op te lossen als de UK een doorbraak in de onderhandelingen wil in december.
Verstappen 0 WDC's
  Overall beste user 2022 zaterdag 25 november 2017 @ 11:24:55 #41
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175296166
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 10:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tegen de tijd dat het er om gaat dringen zal het bedrijfsleven wel flink de druk opvoeren om een voorlopig compromis te sluiten. Of om de onderhandelingen te rekken. Die big bang gaat er vermoedelijk niet echt komen.
Of ze wachten niet af en kijken verder.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175296337
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 11:24 schreef Ulx het volgende:

[..]

Of ze wachten niet af en kijken verder.
Oh, ook dat gebeurt. Maar zolang je op twee paarden kan wedden zal dat niet nagelaten worden ;)
  zaterdag 25 november 2017 @ 11:40:00 #43
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_175296411
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 10:47 schreef Sjeunie het volgende:
''Grimsby residents branded 'idiots' for Brexit vote as seafood industry seeks free trade deal''
http://www.grimsbytelegra(...)idiots-brexit-740750
Bedankt he Nigel! :')
quote:
Phil Harrison #FBPE @OldGitPhil
Replying to @R0ze01 @GrimsbyTel

Well if they don't like the consequences they should start accepting that they were lied to and campaign to #StopBrexit
:)
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  Moderator zaterdag 25 november 2017 @ 11:43:30 #44
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175296475
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:36 schreef DeParo het volgende:

[..]

Wat betreft die luchtvaartmaatschappijen valt echt wel iets op te verzinnen, ze kunnen voor vluchten binnen de EU (van A naar B), een andere airline (in naam) maken en het hoofdkantoor in een Europese lidstaat plaatsen. Dat lijkt me niet zo onoverkomelijk in deze, bovendien heeft de EU zelf ook veel baat bij deze prijsvechters, dus ik denk niet dat van beide kanten even overboord zal worden gezet dus.
Je mist een essentieel punt, ik had het ook niet over de luchtvaartmaatschappijen maar over het feit dat zonder deelname in Open Skies er geen landingsrechten zijn in het VK. Dat houd in dat niemand vanaf een britse luchthaven kan opstijgen of landen, wat voor vlag er op je vliegtuig staat is irrelevant.

Nu denk ik niet dat het zover komt tenzij het VK volledig op een confrontatie aanstuurt met de EU maar het moet wel geregeld worden anders is het door mij geschetste scenario gewoon de realiteit.

Overigens is Easyjet al verhuisd naar Oostenrijk om die reden.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_175297076
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 10:20 schreef DeParo het volgende:

[..]

Voor sommige clubleden is dit toekomstige ex-lid toch belangrijk genoeg om er niet al te hard tegen te zijn.
Dat lijkt me eerder in het nadeel van de Britten, met eender welk akkoord voor het Verenigd Koninkrijk zullen alle lidstaten namelijk unaniem in moeten gaan stemmen.
  Overall beste user 2022 zaterdag 25 november 2017 @ 12:28:13 #46
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175297179
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 11:36 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Oh, ook dat gebeurt. Maar zolang je op twee paarden kan wedden zal dat niet nagelaten worden ;)
Is de Britse overheid verantwoordelijk te stellen voor economische schade die door de Brexit ontstaat? Als blijkt dat het volk voorgelogen is bijvoorbeeld?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175299670
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 10:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar dat is allemaal niet zo van belang zolang de Britten zelf niet met een eenduidige visie komen. En dat zit er voorlopig echt niet in. May heeft amper draagvlak binnen haar eigen partij, laat staan binnen de samenleving.
Je zit nu nog in een onderhandeling waarbij beide partijen ongeveer weten wat ze willen.

Je zit straks in een onderhandeling waarbij de ene partij nog intern aan het knokken is wat ze willen, en de andere partij een vat vol tegenstellingen is.

Politico heeft een mooi overzicht gemaakt van de tegenstrijdige belangen, die pas in deze fase de kop op gaan steken

quote:
There is a remarkable consensus about the importance of guaranteeing citizens’ rights and of the U.K. meeting its existing obligations to the EU budget framework. However, there is also a wide range of niche interests and national red lines that could turn these fiendishly complex talks on their head
https://www.politico.eu/article/what-the-eu27-wants-from-brexit/

Oftewel: dit kan nog héél lang gaan duren

[ Bericht 27% gewijzigd door The_Temp op 25-11-2017 15:02:05 ]
pi_175299758
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 11:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Je mist een essentieel punt, ik had het ook niet over de luchtvaartmaatschappijen maar over het feit dat zonder deelname in Open Skies er geen landingsrechten zijn in het VK. Dat houd in dat niemand vanaf een britse luchthaven kan opstijgen of landen, wat voor vlag er op je vliegtuig staat is irrelevant.

Nu denk ik niet dat het zover komt tenzij het VK volledig op een confrontatie aanstuurt met de EU maar het moet wel geregeld worden anders is het door mij geschetste scenario gewoon de realiteit.

Overigens is Easyjet al verhuisd naar Oostenrijk om die reden.
Als dat niet in de onderhandelingen wordt geregeld vraag ik me af waar de onderhandelingen uberhaupt over gaan ;).
pi_175299782
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 12:21 schreef J.B. het volgende:

[..]

Dat lijkt me eerder in het nadeel van de Britten, met eender welk akkoord voor het Verenigd Koninkrijk zullen alle lidstaten namelijk unaniem in moeten gaan stemmen.
Dat lijkt me juist in het voordeel, immers is bijvoorbeeld een Nederland niet gebaat bij de ecomische ineenstorting van het Verenigd Koninkrijk, om maar een voorbeeld te noemen en zal Nederland pas mee instemmen als de impact gematigd is relatief.
  Overall beste user 2022 zaterdag 25 november 2017 @ 15:04:09 #50
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175299840
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:01 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dat lijkt me juist in het voordeel, immers is bijvoorbeeld een Nederland niet gebaat bij de ecomische ineenstorting van het Verenigd Koninkrijk, om maar een voorbeeld te noemen en zal Nederland pas mee instemmen als de impact gematigd is relatief.
Niemand wil dat. Alleen is de kans dat het VK er meer last van gaat hebben iets groter. Nederland gaat niet kapot als het VK op zijn nek gaat.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175299880
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:04 schreef Ulx het volgende:

[..]

Niemand wil dat. Alleen is de kans dat het VK er meer last van gaat hebben iets groter. Nederland gaat niet kapot als het VK op zijn nek gaat.
Zolang het VK geen eenduidig idee heeft wat het nu eigenlijk wil worden in het post-Brexit tijdperk dan zal het een lastig verhaal worden maar er schijnt de laatste tijd wat meer uniformiteit te zien zijn.
  Overall beste user 2022 zaterdag 25 november 2017 @ 15:06:44 #52
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175299899
Als je ruzie met je buurman hebt kun je dreigen je eigen huis in de fik te steken zodat hij last krijgt van de rook, maar veel indruk zal je waarschijnlijk niet maken.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175300061
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 14:55 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Je zit nu nog in een onderhandeling waarbij beide partijen ongeveer weten wat ze willen.

Je zit straks in een onderhandeling waarbij de ene partij nog intern aan het knokken is wat ze willen, en de andere partij een vat vol tegenstellingen is.

Politico heeft een mooi overzicht gemaakt van de tegenstrijdige belangen, die pas in deze fase de kop op gaan steken

[..]

https://www.politico.eu/article/what-the-eu27-wants-from-brexit/

Oftewel: dit kan nog héél lang gaan duren

Oh die echte Brexit zie ik er dit decennium ook niet van komen, veel te ingewikkeld :P
  Overall beste user 2022 zaterdag 25 november 2017 @ 15:55:49 #54
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175300817
Ik wel.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175301514
Ik weet het niet.. ik zie het nog wel gebeuren dat de Britten terug willen, maar dat ze dan alle speciale regelingen in moeten leveren.
Het pond inwisselen voor de euro, volledig over op metrisch stelsel etc. En ze krijgen die Europese instellingen niet terug.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  Overall beste user 2022 zaterdag 25 november 2017 @ 17:22:40 #56
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175302258
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 16:40 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik weet het niet.. ik zie het nog wel gebeuren dat de Britten terug willen, maar dat ze dan alle speciale regelingen in moeten leveren.
Het pond inwisselen voor de euro, volledig over op metrisch stelsel etc. En ze krijgen die Europese instellingen niet terug.
Voor 2050 zie ik dat niet gebeuren. De huidige generatie brexiteers moet snappen wat ze missen. Anders blijft het gesodemieter.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175302543
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:22 schreef Ulx het volgende:

[..]

Voor 2050 zie ik dat niet gebeuren. De huidige generatie brexiteers moet snappen wat ze missen. Anders blijft het gesodemieter.
Die zullen dan intussen wel overleden zijn
pi_175302586
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 16:40 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik weet het niet.. ik zie het nog wel gebeuren dat de Britten terug willen, maar dat ze dan alle speciale regelingen in moeten leveren.
Het pond inwisselen voor de euro, volledig over op metrisch stelsel etc. En ze krijgen die Europese instellingen niet terug.
Whehe.
  Overall beste user 2022 zaterdag 25 november 2017 @ 17:40:49 #59
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175302605
quote:
11s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:37 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Die zullen dan intussen wel overleden zijn
Daarom. Zeggen dat die lui eerst dood moeten gaan kan óók.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175303051
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:05 schreef DeParo het volgende:

[..]

Zolang het VK geen eenduidig idee heeft wat het nu eigenlijk wil worden in het post-Brexit tijdperk dan zal het een lastig verhaal worden maar er schijnt de laatste tijd wat meer uniformiteit te zien zijn.
Nou mijn indruk (als inwoner van het VK) is meer het tegenovergestelde. Met de slechte economische berichten en vooruitzichten lijkt de stroming voor een (erg) zachte Brexit/stiekem toch maar blijven steeds minder verlegen te worden en het argument 'het volk heeft besloten dus ...' steeds meer aan kracht te verliezen. Het zou me niet verbazen als die tegenstellingen alleen maar verder groeien in de komende tijd als er maar slecht(e) nieuw(tje)s blijft/ven binnenkomen.

Verder, waar de EU inderdaad een verzameling landen met niet noodzakelijkerwijs identieke belangen is, is dat in de VK natuurlijk niet zo heel anders met de vele verschillende regio's en gebieden die ieder hun eigen specifieke redenen voor wel/geen Brexit hebben en de verschillende lagen/'classes' in de samenleving.
pi_175303070
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:08 schreef TruusHenk het volgende:

[..]

Nou mijn indruk (als inwoner van het VK) is meer het tegenovergestelde. Met de slechte economische berichten en vooruitzichten lijkt de stroming voor een (erg) zachte Brexit/stiekem toch maar blijven steeds minder verlegen te worden en het argument 'het volk heeft besloten dus ...' steeds meer aan kracht te verliezen. Het zou me niet verbazen als die tegenstellingen alleen maar verder groeien in de komende tijd als er maar slecht(e) nieuw(tje)s blijft/ven binnenkomen.

Verder, waar de EU inderdaad een verzameling landen met niet noodzakelijkerwijs identieke belangen is, is dat in de VK natuurlijk niet zo heel anders met de vele verschillende regio's en gebieden die ieder hun eigen specifieke redenen voor wel/geen Brexit hebben en de verschillende lagen/'classes' in de samenleving.
Voor mijn salaris, in GBP, is het beter als de VK nou eens duidelijk voor ogen gaat hebben wat het wilt en een lijn uitzet om een gunstig akkoord te bereiken met de EU ;) :P in deze.
  Overall beste user 2022 zaterdag 25 november 2017 @ 18:25:27 #62
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175303272
Ze weten in dezelfde partij niet eens wat ze willen.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175304016
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:25 schreef Ulx het volgende:
Ze weten in dezelfde partij niet eens wat ze willen.
May zou dan eens leiding moeten geven.

Maar ik las dat ze dat intussen ook meer is gaan doen.
  Overall beste user 2022 zaterdag 25 november 2017 @ 19:13:23 #64
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175304084
Hoe kun je leiding geven als je alleen maar het mandaat hebt om de afgrond in te springen omdat iemand heeft beloofd dat er een stapel kussen op de bodem is? Dat is onmogelijk.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175304253
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:13 schreef Ulx het volgende:
Hoe kun je leiding geven als je alleen maar het mandaat hebt om de afgrond in te springen omdat iemand heeft beloofd dat er een stapel kussen op de bodem is? Dat is onmogelijk.
Zij is toch de partijleider? Zij moet maar met een plan komen en dat door de leden laten bevestigen ofzo. In een normale partij kan niet iedereen maar wat roepen tegen de media.
  Overall beste user 2022 zaterdag 25 november 2017 @ 20:24:38 #66
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175305366
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:23 schreef Igen het volgende:

[..]

Zij is toch de partijleider? Zij moet maar met een plan komen en dat door de leden laten bevestigen ofzo. In een normale partij kan niet iedereen maar wat roepen tegen de media.
In een districtenstelsel wel.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175305459
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 20:24 schreef Ulx het volgende:

[..]

In een districtenstelsel wel.
Is dat relevant? In Nederland is het net zo goed zo dat Kamerleden hun zetel niet afgepakt kan worden. Waarom zet May iemand als Boris niet voor het blok? Mond houden, of het zelf beter doen en zelf met voorstellen komen en die in de partijdemocratie inbrengen, of doorgaan als eenmansfractie en uit de partij gaan.
  Overall beste user 2022 zaterdag 25 november 2017 @ 20:32:37 #68
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175305538
Omdat het in het VK anders werkt.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175305701
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 20:29 schreef Igen het volgende:

[..]

Is dat relevant? In Nederland is het net zo goed zo dat Kamerleden hun zetel niet afgepakt kan worden. Waarom zet May iemand als Boris niet voor het blok? Mond houden, of het zelf beter doen en zelf met voorstellen komen en die in de partijdemocratie inbrengen, of doorgaan als eenmansfractie en uit de partij gaan.
Het is in een (semi) tweepartijenstelsel natuurlijk wel gebruikelijker dat je mondige fracties in je partij hebt. Zet VVD, CDA, D66 en de SGP bij elkaar en ze zullen ook moeite hebben om met één mond te spreken.

Een krachtige leider kan dat misschien nog bij elkaar houden, maar als May de brexiteers teveel tegen de haren strijkt, wordt ze afgezet als partijleider. En voor de gematigde vleugel precies zo.

Plus dat ze geen ruggengraat heeft natuurlijk.
  Moderator zaterdag 25 november 2017 @ 21:07:02 #70
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175306304
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:00 schreef DeParo het volgende:

[..]

Als dat niet in de onderhandelingen wordt geregeld vraag ik me af waar de onderhandelingen uberhaupt over gaan ;).
Voorlopig praten ze alleen maar over de Art 50 zaken die geregeld moeten worden voordat er over handel gepraat kan worden en als dat niet binnen 2 weken gebeurt is word er niet over handel gepraat.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_175322097
Samenvatting vergadering 20 PLC vertegenwoordigers van verschillende sectoren over brexit: https://mobile.twitter.com/londonmandy1/status/934356990217916416
Verstappen 0 WDC's
  maandag 27 november 2017 @ 12:59:19 #72
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_175336705
Longread:
quote:
The inside story of how David Cameron drove Britain to Brexit

Cameron’s top man on Europe looks back and tells all about how a leader who wanted his party to stop banging on about Europe ended up destroying the UK’s place in the EU—and himself
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  maandag 27 november 2017 @ 12:59:58 #73
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_175336713
quote:
Brexit divorce bill to be kept secret

Theresa May has agreed with Brussels that Britain will hand over more than £40bn when the UK leaves the EU — but keep the final bill secret from the public even when the final deal is done in 2019.
quote:
Theresa May's other hard-Brexit front

Northern Ireland's Democratic Unionist Party lays down 'red lines' on Irish border issue.]
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_175337665
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 17:33 schreef Sjeunie het volgende:
Samenvatting vergadering 20 PLC vertegenwoordigers van verschillende sectoren over brexit: https://mobile.twitter.com/londonmandy1/status/934356990217916416
quote:
A critical issue for some was the mutual recognition of professional qualifications – important where you have British nationals making decisions for the EU part of the business. If it doesn't continue then the work will have to be moved to the EU. /18
Oh ja ook nog zo'n klein detail.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 27 november 2017 @ 19:36:41 #75
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_175345056
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 12:59 schreef Perrin het volgende:

Theresa May's other hard-Brexit front

Northern Ireland's Democratic Unionist Party lays down 'red lines' on Irish border issue.
Quote uit dat laatste artikel:

quote:
"They have the most to lose from all of this, so I think they need to stop the posturing and get real about the fact Northern Ireland is leaving the single market and the customs union and therefore it is in their interest to get a customs agreement and a trade agreement with the EU,” the DUP chief whip added.
Die DUP-gastjes zijn niet helemaal goed bij hun hoofd. :')
pi_175345685
Brexit agreement hopefully in 'next few days', EU chief negotiator Michel Barnier says
quote:
Britain and the EU will hopefully reach an agreement on sufficient progress in Brexit talks within “the next few days”, the EU’s chief negotiator has said.

Michel Barnier told an EU conference in Tallinn, Estonia that the “moment of truth” was approaching for Britain’s exit talks and that “real, sufficient progress” was in sight.

“I do hope in the next few days we will come up with an agreement on principles, and a real agreement,” he said.
http://www.independent.co(...)stonia-a8078351.html
pi_175346334
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 19:36 schreef beantherio het volgende:

[..]

Quote uit dat laatste artikel:

[..]

Die DUP-gastjes zijn niet helemaal goed bij hun hoofd. :')
Volgens mij vertellen die een waarheid als een koe. Het hele punt van de Brexit is met name om zelf handelsverdragen te kunnen afsluiten en van de rechtspraak van het EU-HvJ af te komen. Dat betekent dus noodzakelijkerwijs dat ze uit de douane-unie en uit de interne markt gaan.

En dat betekent dus ook dat het maximaal haalbare een situatie zoals aan de Zwitserse grens is: vrij verkeer van personen maar wel een douane-afhandeling (al is het maar tegen nultarief bij aangetoonde herkomst in Ierland/EU/EER of het VK) van commerciële goederen. Maar dat kan pas in stap twee van de onderhandelingen geregeld worden, dus Ierland moet nog een beetje geduld hebben.
  maandag 27 november 2017 @ 22:07:30 #78
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_175350173
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 20:17 schreef Igen het volgende:

[..]

Volgens mij vertellen die een waarheid als een koe. Het hele punt van de Brexit is met name om zelf handelsverdragen te kunnen afsluiten en van de rechtspraak van het EU-HvJ af te komen. Dat betekent dus noodzakelijkerwijs dat ze uit de douane-unie en uit de interne markt gaan.

En dat betekent dus ook dat het maximaal haalbare een situatie zoals aan de Zwitserse grens is: vrij verkeer van personen maar wel een douane-afhandeling (al is het maar tegen nultarief bij aangetoonde herkomst in Ierland/EU/EER of het VK) van commerciële goederen. Maar dat kan pas in stap twee van de onderhandelingen geregeld worden, dus Ierland moet nog een beetje geduld hebben.
M'n punt is dat ze suggereren dat ze geen nadeel hebben van het sluiten van de grenzen maar dat enkel de republiek dat heeft. Da's natuurlijk onzin: de grensoverschrijdende handel is net zo goed in hun belang. Geen enkele Ier zal blij zijn dat de grenzen weer dicht gaan.
pi_175350446
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 22:07 schreef beantherio het volgende:

[..]

M'n punt is dat ze suggereren dat ze geen nadeel hebben van het sluiten van de grenzen maar dat enkel de republiek dat heeft. Da's natuurlijk onzin: de grensoverschrijdende handel is net zo goed in hun belang. Geen enkele Ier zal blij zijn dat de grenzen weer dicht gaan.
DUP vertegenwoordigt toch de Noord-Ieren die dat het minste uit zal maken?
  maandag 27 november 2017 @ 22:22:07 #80
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_175350614
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 22:16 schreef Igen het volgende:

[..]

DUP vertegenwoordigt toch de Noord-Ieren die dat het minste uit zal maken?
Dat het ze weinig uitmaakt is duidelijk. Ze lijken vooral bezig te zijn met politiek en weinig met de concrete gevolgen van die politiek. Ook de unionisten gaan er last van krijgen als de boel op slot gaat.

Dat "controling our borders" argument van de Brexiteers heeft trouwens ook niet lang geduurd. Nu roepen ze dat de Ieren maar de grens moeten sluiten. :')
  dinsdag 28 november 2017 @ 04:54:46 #81
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_175353711
quote:
Oraculum Magnum
The UK will become a US protectorate - there is very little hope anything in the UK can otherwise be saved.
quote:
Redoubt
If all politicians who told lies were in jail, the benches of the commons would be empty.
quote:
edsmith1
Remember: to date we have seen zero evidence that Brexit will make us better off. Just costs, the UK falling apart and our economy decimated. No sight of £350M extra per week for the NHS either. Brexit is not worth the pain and trouble
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  dinsdag 28 november 2017 @ 06:38:35 #82
66825 Reya
Fier Wallon
pi_175354028
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 22:16 schreef Igen het volgende:

[..]

DUP vertegenwoordigt toch de Noord-Ieren die dat het minste uit zal maken?
Het punt is eerder dat een dergelijke zet politieke instabiliteit te weeg zal brengen; gezien de geschiedenis van Noord-Ierland niet bepaald een plezierig vooruitzicht.
  dinsdag 28 november 2017 @ 15:58:42 #83
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_175363392
quote:
Thank you for distracting everyone from my shit-show of a government, May tells Meghan

The prime minister telephoned Prince Harry’s fiancee moments after the official announcement of the royal engagement to say it was ‘probably the nicest thing anyone has ever done for her’.

A Downing Street source said: “We now have at least six months of stories about wedding bullshit while we continue to fuck everything into a cocked hat.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_175363415
quote:
11s.gif Op dinsdag 28 november 2017 15:58 schreef Perrin het volgende:

[..]

Goede timing idd.
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
  dinsdag 28 november 2017 @ 16:01:29 #85
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_175363452
quote:
11s.gif Op dinsdag 28 november 2017 15:58 schreef Perrin het volgende:

[..]

Have I Got News For You maakte dezelfde grap ook al op Twitter. Mooie timing idd.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 28 november 2017 @ 17:46:44 #86
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_175365315
Er is flink veel weggestift in de Impact Studies. Het parlement is hier uiteraard niet tevreden over en David Davis heeft iets uit te leggen.

https://www.theguardian.c(...)exit-reports-speaker

Wat een bananenrepubliek :').

Kwestie van tijd overigens dat die 58 studies nog gelekt worden...
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  dinsdag 28 november 2017 @ 17:59:10 #87
69994 seto
-|||--------|||-
pi_175365550
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:46 schreef Falco het volgende:
Er is flink veel weggestift in de Impact Studies. Het parlement is hier uiteraard niet tevreden over en David Davis heeft iets uit te leggen.

https://www.theguardian.c(...)exit-reports-speaker

Wat een bananenrepubliek :').

Kwestie van tijd overigens dat die 58 studies nog gelekt worden...
Was er niet iets van een maand geleden nog bekend geworden dat die studies helemaal niet bestaan?
Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef JackieBrown het volgende:
Seto is zo ene baas he
  dinsdag 28 november 2017 @ 18:03:28 #88
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_175365609
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:59 schreef seto het volgende:

[..]

Was er niet iets van een maand geleden nog bekend geworden dat die studies helemaal niet bestaan?
Weet ik niet, maar ze werden niet openbaar gemaakt omdat het VK dan een nadelige onderhandelingspositie zou krijgen :')__ Alsof die al zo bijzonder florissant was.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  Moderator dinsdag 28 november 2017 @ 18:45:37 #89
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175366424
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 17:59 schreef seto het volgende:

[..]

Was er niet iets van een maand geleden nog bekend geworden dat die studies helemaal niet bestaan?
Ze bestonden wel maar niet in de vorm die het Parlement verwachtte was de respons van de minister die verklaarde de 58 rapporten uitvoerig bestudeerd te hebben voordat Art 50 officieel werd. En die nu dus niet tevoorschijn komen. Dit kan nog een staartje krijgen omdat Davis nu in "Contempt of Parliament" is en daar kan gedwongen ontslag op staan.

Naar verluid is er nu een ringband overhandigd met 850 bladzijden waarin het nodige schijnt te ontbreken, een ringband ja, in tweevoud. Geen digitale kopie.

Navrant, de EU heeft maanden geleden al zijn impact assessment op de EU website gezet.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 28 november 2017 @ 20:25:06 #90
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_175368378
http://www.telegraph.co.u(...)brexit-divorce-bill/

quote:
British and EU negotiators have reached a deal over the so-called Brexit bill, opening the door to a potential breakthrough in the talks this December, the Telegraph has learned.

Sources on both sides confirmed that an agreement-in-principle has now been reached over the EU’s demand for a ¤60bn financial settlement ahead of a crucial lunch meeting next Monday between Theresa May and Jean-Claude Juncker, the European Commission president.

Two sources confirmed that the terms were agreed at a meeting in Brussels late last week after intense back-channel discussions led by Oliver Robbins, the UK’s chief Brexit negotiator.

The Telegraph understands that the final figure, which is deliberately being left open to interpretation, will be between ¤45bn and ¤55bn, depending on how each side calculates the output from an agreed methodology.
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  dinsdag 28 november 2017 @ 20:28:36 #91
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_175368476
quote:
Mooi zo. Nu nog die Ierse kwestie oplossen.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_175368490
quote:
Hebben ze het gemakkelijkste gedeelte van de onderhandelingen bijna achter de rug...
Verstappen 0 WDC's
pi_175374994
Hoezo is dit geen groter schandaal? De Brexit Impact Assessments - waarvan het Brexitteam maandenlang heeft volgehouden dat ze bestonden en dat Theresa May een samenvatting had geleden en die na een stemming in het Lagerhuis overgedragen moesten worden aan de MP's - blijken helemaal niet te bestaan :D

Wat een klucht!

https://www.moneymarketin(...)essments-dont-exist/
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_175375018
Die 55bn gaan ze toch nooit terugverdienen met 'voordelen' van ene Brexit?! Of zit daar wel een logica achter? Hoeveel kost het totaal? 80-100? Hoe
Lang duurt dat dan om dat terug te verdienen.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
  woensdag 29 november 2017 @ 07:02:31 #95
1234 HiZ
Istanbullu
pi_175375055
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 06:52 schreef Nielsch het volgende:
Hoezo is dit geen groter schandaal? De Brexit Impact Assessments - waarvan het Brexitteam maandenlang heeft volgehouden dat ze bestonden en dat Theresa May een samenvatting had geleden en die na een stemming in het Lagerhuis overgedragen moesten worden aan de MP's - blijken helemaal niet te bestaan :D

Wat een klucht!

https://www.moneymarketin(...)essments-dont-exist/
Er zijn gewoon teveel schandalen om ze allemaal bij te houden.
pi_175375259
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 06:57 schreef RipCity het volgende:
Die 55bn gaan ze toch nooit terugverdienen met 'voordelen' van ene Brexit?! Of zit daar wel een logica achter? Hoeveel kost het totaal? 80-100? Hoe
Lang duurt dat dan om dat terug te verdienen.
Alles voor een mooi gevoel van onafhankelijkheid :).
  Overall beste user 2022 woensdag 29 november 2017 @ 07:34:07 #97
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175375279
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 06:57 schreef RipCity het volgende:
Die 55bn gaan ze toch nooit terugverdienen met 'voordelen' van ene Brexit?! Of zit daar wel een logica achter? Hoeveel kost het totaal? 80-100? Hoe
Lang duurt dat dan om dat terug te verdienen.
Ze waren het toch wel kwijt geweest als ze lid waren gebleven. Ze hadden het dan alleen makkelijker terug kunnen verdienen.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  woensdag 29 november 2017 @ 08:05:54 #98
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_175375545
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 06:52 schreef Nielsch het volgende:
Hoezo is dit geen groter schandaal? De Brexit Impact Assessments - waarvan het Brexitteam maandenlang heeft volgehouden dat ze bestonden en dat Theresa May een samenvatting had geleden en die na een stemming in het Lagerhuis overgedragen moesten worden aan de MP's - blijken helemaal niet te bestaan :D

Wat een klucht!

https://www.moneymarketin(...)essments-dont-exist/
Meen je niet.

Comedy capers....

Edit: wel een ouder nieuwsbericht waar naar je linkt...
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  woensdag 29 november 2017 @ 11:12:51 #99
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_175378125
noorlanderarjan twitterde op woensdag 29-11-2017 om 10:33:15 Krijg toch sterk de indruk dat alleen Britse kranten deal meldenomdat May's club deal spintomdat UK deal nodig he… https://t.co/TQ5Fd9m3mC reageer retweet
Dit is ook wel opvallend. Ik ben benieuwd of we later in deze week meer horen of dat de Britten gebruik maken van het koninklijke huwelijk om de mensen alvast te laten wennen aan een van de onpopulaire gevolgen van de Brexit.
  woensdag 29 november 2017 @ 13:37:02 #100
1234 HiZ
Istanbullu
pi_175381559
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 07:34 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ze waren het toch wel kwijt geweest als ze lid waren gebleven. Ze hadden het dan alleen makkelijker terug kunnen verdienen.
Kortom; betalen om minder te krijgen. Je kan het niet bedenken.
  Moderator woensdag 29 november 2017 @ 15:04:19 #101
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175383217
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 06:57 schreef RipCity het volgende:
Die 55bn gaan ze toch nooit terugverdienen met 'voordelen' van ene Brexit?! Of zit daar wel een logica achter? Hoeveel kost het totaal? 80-100? Hoe
Lang duurt dat dan om dat terug te verdienen.
Alles wat je zegt klopt en niemand heeft daar een antwoord op behalve "Dat word nooit meer terugverdiend"
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator woensdag 29 november 2017 @ 15:05:38 #102
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175383236
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 13:37 schreef HiZ het volgende:

[..]

Kortom; betalen om minder te krijgen. Je kan het niet bedenken.
Beter nog, 55 miljard betalen om zelfs te maar te mogen onderhandelen over een deal waarin je 100% minder gaat krijgen dan je nu hebt zonder enige garantie dat zo'n deal er uberhaupt komt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_175383720
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 06:57 schreef RipCity het volgende:
Die 55bn gaan ze toch nooit terugverdienen met 'voordelen' van ene Brexit?! Of zit daar wel een logica achter? Hoeveel kost het totaal? 80-100? Hoe
Lang duurt dat dan om dat terug te verdienen.
Ze zullen het ook over een lange periode moeten betalen. Ze blijven mede verantwoordelijk bijvoorbeeld voor het betalen van de pensioenen voor EU-ambtenaren
pi_175383864
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 15:04 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Alles wat je zegt klopt en niemand heeft daar een antwoord op behalve "Dat word nooit meer terugverdiend"
Netto bijdrage van de UK aan de EU is jaarlijks zo'n 9,5 miljard euro.. Die 50 miljard hebben ze dus in iets meer dan 5 jaar terugverdiend. Daarna wordt het cashen ;)

Nee, het rekensommetje komt nu nog wel gunstig uit hoor. Het gaat pas pijn doen als je de bijdrage gaat meerekenen die ze moeten gaan betalen voor toegang tot de interne markt, danwel de schade die ze oplopen wegens onvolledige toegang tot de interne markt
  Moderator woensdag 29 november 2017 @ 15:42:08 #105
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175383992
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 15:36 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Netto bijdrage van de UK aan de EU is jaarlijks zo'n 9,5 miljard euro.. Die 50 miljard hebben ze dus in iets meer dan 5 jaar terugverdiend. Daarna wordt het cashen ;)

Nee, het rekensommetje komt nu nog wel gunstig uit hoor. Het gaat pas pijn doen als je de bijdrage gaat meerekenen die ze moeten gaan betalen voor toegang tot de interne markt, danwel de schade die ze oplopen wegens onvolledige toegang tot de interne markt
Voor die bijdrage haalt het VK zo'n 70 miljard binnen aan het verkopen van services, voornamelijk Financial services waar passporting voor nodig is. Volgens mij weet je niet echt waar je over praat.

Ze kunnen niet betalen voor toegang tot de interne markt, zo'n constructie bestaat niet en gaat niet toegestaan worden.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_175384135
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 15:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Voor die bijdrage haalt het VK zo'n 70 miljard binnen aan het verkopen van services, voornamelijk Financial services waar passporting voor nodig is. Volgens mij weet je niet echt waar je over praat.

Ze kunnen niet betalen voor toegang tot de interne markt, zo'n constructie bestaat niet en gaat niet toegestaan worden.
Commonwealth markt maken, veel slimmer, ontneem je voor de EU ook een mooie afzetmarkt.
pi_175384180
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 15:49 schreef DeParo het volgende:

[..]

Commonwealth markt maken, veel slimmer, ontneem je voor de EU ook een mooie afzetmarkt.
Gaan de Britten lang niet voor elkaar krijgen. Veel te complex.
pi_175384219
quote:
7s.gif Op woensdag 29 november 2017 15:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Gaan de Britten lang niet voor elkaar krijgen. Veel te complex.
Gewoon wat strategische markten uitzoeken, zie genoeg kleine markten binnen de Commonwealth die rijk zijn aan grondstoffen en een enorme potentie hebben op het gebied van landbouw of visserij en zelfs een regionale hub voor industrie kunnen zijn, maar waar de Britten buiten een representatie niet aanwezig zijn maar de lokale elite wel met 'Sir' en 'Lady' trots rondloopt.
pi_175384220
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 15:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Voor die bijdrage haalt het VK zo'n 70 miljard binnen aan het verkopen van services, voornamelijk Financial services waar passporting voor nodig is. Volgens mij weet je niet echt waar je over praat.

Ze kunnen niet betalen voor toegang tot de interne markt, zo'n constructie bestaat niet en gaat niet toegestaan worden.
Dat jij niet bekend bent met de afspraken met bijvoorbeeld Noorwegen is prima hoor, maar doe dan niet uit de hoogte dat ik niet weet waar ik het over heb :')
  Overall beste user 2022 woensdag 29 november 2017 @ 16:36:45 #110
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175385032
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 15:49 schreef DeParo het volgende:

[..]

Commonwealth markt maken, veel slimmer, ontneem je voor de EU ook een mooie afzetmarkt.
En die landen geven handel met de EU op want....?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  woensdag 29 november 2017 @ 16:53:42 #111
37554 CloseToTheEdge
I get up, I get down
pi_175385361
Dit filmpje geeft wel aan hoe slecht geïnformeerd de Brexiteers zijn. Een Engelse expat die leeft in Frankrijk en die volledig achter de Brexit staat, maar geen idee heeft wat het inhoudt.

http://www.lbc.co.uk/radi(...)but-lives-in-france/
pi_175386659
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 15:49 schreef DeParo het volgende:

[..]

Commonwealth markt maken, veel slimmer, ontneem je voor de EU ook een mooie afzetmarkt.
Klinkt logisch, de Commonwealth landen zullen ongetwijfeld in de rij staan om de voormalig kolonisator vrij baan te geven en tegelijkertijd het grootste handelsblok ter wereld de toegang tot hun markten onmogelijk te maken.
pi_175386870
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 15:36 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Netto bijdrage van de UK aan de EU is jaarlijks zo'n 9,5 miljard euro.. Die 50 miljard hebben ze dus in iets meer dan 5 jaar terugverdiend. Daarna wordt het cashen ;)

Nee, het rekensommetje komt nu nog wel gunstig uit hoor. Het gaat pas pijn doen als je de bijdrage gaat meerekenen die ze moeten gaan betalen voor toegang tot de interne markt, danwel de schade die ze oplopen wegens onvolledige toegang tot de interne markt
Ik vond die 50 mld ook niet zo schrikwekkend als je dit vergelijkt met Griekenland uit het faillissement houden of de banken overeind houden.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 29 november 2017 @ 18:44:05 #114
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_175387794
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 16:53 schreef CloseToTheEdge het volgende:
Dit filmpje geeft wel aan hoe slecht geïnformeerd de Brexiteers zijn. Een Engelse expat die leeft in Frankrijk en die volledig achter de Brexit staat, maar geen idee heeft wat het inhoudt.

http://www.lbc.co.uk/radi(...)but-lives-in-france/
:D genot
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_175388446
quote:
Brexit brengt grenzen terug op Ierse wegen en in Ierse hoofden
VANDAAG, 18:19BUITENLAND

Het is een van de grootste knelpunten in de brexitonderhandelingen: hoe komt de grens tussen Ierland en Noord-Ierland eruit te zien? De Ierse regering zit ermee in de maag, want er zijn veel opties. Wat de uitkomst ook is, Ierland zal de dupe zijn van de brexit, vertelt Ierlandkenner Joost Augusteijn in Met het Oog op Morgen.

Vanwege de kwestie zijn momenteel alle ogen in Europa gericht op de Ierse premier Leo Varadkar. Hij zal een hoofdrol spelen bij de cruciale brexittop van volgende maand in Brussel, waarbij beslist wordt of er genoeg schot in de onderhandelingen zit. Het dossier van de Ierse grens weegt zwaar bij die gesprekken.

“Momenteel zie je de grens eigenlijk niet. Je rijdt gewoon van noord naar zuid", vertelt Augusteijn. Zodra de scheiding tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie rond is, ontstaat er formeel een fysieke buitengrens van de EU, met douaneposten en controles.

Dat is niet iets wat Ierland wil, volgens de historicus. "De ambitie van de Ieren is een verenigd Ierland. De verdwijning van de grens leidde daar ook toe. Dat proces wordt nu omgekeerd. We gaan 20 à 30 jaar terug in de tijd."

Maar een open grens blijven hanteren, is voor de EU een ongewenste situatie. "Dan kan alles zonder douanecontrole vanuit Groot-Brittannië, via Ierland, Europa ingevoerd worden."

Vrees voor nieuw geweld

De grens tussen de twee Ierlanden is niet alleen fysiek, maar ook mentaal van belang. Tijdens The Troubles, tot eind jaren 90, vochten in Noord-Ierland de katholieken, die bij Ierland wilden horen, een bloedige strijd uit tegen de Londen-gezinde protestanten. Bij verschillende aanslagen, executies en gevechten kwamen zo'n 3500 mensen om het leven.

Augusteijn herinnert zich de zwaarbewapende grens uit de jaren 80 en 90 goed. "Je moest er door een betonnen sluis heen. Dan werd je onderzocht door camera's, omdat de douane te bang was een auto te benaderen." Hij noemt het een situatie die desastreus zou zijn voor de economische banden.

Er bestaat grote angst dat het conflict kan opleven wanneer de harde grens terugkeert. "Door de huidige nauwe banden tussen noord en zuid zijn de nationalisten in Noord-Ierland, die goeddeels verantwoordelijk zijn voor het geweld, tevreden gesteld."

Een verenigd Ierland of zachte grens

Plan C is om Noord-Ierland toe te laten tot de Europese douane-unie. In dat scenario blijft de grens tussen de Ierlanden zoals het nu is, maar ontstaat er een nieuwe grens tussen Noord-Ierland en de rest van het Verenigd Koninkrijk. "Dat zou een erkenning voor de Ieren zijn dat Ierland een eenheid is."

Augusteijn ziet dit plan niet snel gebeuren. De regering van Theresa May steunt namelijk op de Unionisten in Noord-Ierland, die vóór een Verenigd Koninkrijk en tegen een verenigd Ierland zijn. Zij zullen dit scenario voorkomen.

Een eventuele middenweg kan volgens de Ierlandkenner gevonden worden in een 'zachte grens', waarbij personen vrij kunnen bewegen tussen de twee regio's, maar er wel virtuele controles plaatsvinden. "Met de moderne technologie lijkt het dan net alsof er geen grens is."

Ierland zal zich in ieder geval niet snel neerleggen bij een nadelige oplossing. Het kan een veto inzetten om de brexitonderhandelingen op te blazen. "Het is vergelijkbaar met de Catalaanse kwestie", volgens Augusteijn. "Zoals Spanje iedere steun aan de Catalanen zal vetoën, zo zal Ierland dat met de Noord-Ierse kwestie doen."

"Maar wat de uitkomst ook zal zijn, Ierland heeft erg het gevoel dat het de dupe zal zijn van de brexit."
https://nos.nl/artikel/22(...)n-ierse-hoofden.html
pi_175388505
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 15:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Beter nog, 55 miljard betalen om zelfs te maar te mogen onderhandelen over een deal waarin je 100% minder gaat krijgen dan je nu hebt zonder enige garantie dat zo'n deal er uberhaupt komt.
Haha.
pi_175388601
Ideetje: douane unie met Noord-Ierland. De controles verplaatsen naar de veerhaven in Groot-Brittannië, geen grenscontroles op het Ierse eiland en geen ongecontroleerde doorvoer van producten en personen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk van Sjaak Afhaak. Dan moeten de Britten wel willen leven met grenscontroles binnen hun eigen landsgrenzen, maar ze moeten toch praktisch alles slikken, dus waarom dit niet? Moet May wel even de DUP paaien met wat extra geld.
pi_175388608
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 15:53 schreef DeParo het volgende:

[..]

Gewoon wat strategische markten uitzoeken, zie genoeg kleine markten binnen de Commonwealth die rijk zijn aan grondstoffen en een enorme potentie hebben op het gebied van landbouw of visserij en zelfs een regionale hub voor industrie kunnen zijn, maar waar de Britten buiten een representatie niet aanwezig zijn maar de lokale elite wel met 'Sir' en 'Lady' trots rondloopt.
Trololol. Dat zijn toch compleet marginale handelsstromen met marginale landen aan de andere kant van de wereld, vergeleken met de grote EU die om de hoek ligt. En dan nog: alsof die landen daar enig belang bij hebben. Blijf even serieus of zo? :P
pi_175388661
Als Ierland veto’t dan krijgen ze sowieso de slechtst mogelijke oplossing, dus dat dreigement is niet reëel.
  woensdag 29 november 2017 @ 19:46:05 #120
37554 CloseToTheEdge
I get up, I get down
pi_175389179
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 19:21 schreef westwoodblvd het volgende:
Ideetje: douane unie met Noord-Ierland. De controles verplaatsen naar de veerhaven in Groot-Brittannië, geen grenscontroles op het Ierse eiland en geen ongecontroleerde doorvoer van producten en personen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk van Sjaak Afhaak. Dan moeten de Britten wel willen leven met grenscontroles binnen hun eigen landsgrenzen, maar ze moeten toch praktisch alles slikken, dus waarom dit niet? Moet May wel even de DUP paaien met wat extra geld.
Dit is mijns inziens de meest praktische oplossing, maar helaas hebben de Tories dit plan afgeschoten toen ze vervroegde verkiezingen uitschreven en jammerlijk verloren.
pi_175389323
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 15:49 schreef DeParo het volgende:

[..]

Commonwealth markt maken, veel slimmer, ontneem je voor de EU ook een mooie afzetmarkt.
Het eerste wat India zei, als de UKin de toekomst een trade deal wil sluiten, zullen ze freedom of movement moeten accepteren, laat dat nou net 1 van de redenen zijn dat veel pro brexiters leave stemden
Verstappen 0 WDC's
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 29 november 2017 @ 20:27:28 #122
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_175390153
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 19:21 schreef westwoodblvd het volgende:
Ideetje: douane unie met Noord-Ierland. De controles verplaatsen naar de veerhaven in Groot-Brittannië, geen grenscontroles op het Ierse eiland en geen ongecontroleerde doorvoer van producten en personen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk van Sjaak Afhaak. Dan moeten de Britten wel willen leven met grenscontroles binnen hun eigen landsgrenzen, maar ze moeten toch praktisch alles slikken, dus waarom dit niet? Moet May wel even de DUP paaien met wat extra geld.
zou dat voor de protestante Noord-Ieren niet voelen alsof ze bij Ierland gevoegd worden en afgesneden van de rest van het VK?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  woensdag 29 november 2017 @ 20:37:32 #123
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_175390428
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 19:51 schreef Sjeunie het volgende:

[..]

Het eerste wat India zei, als de UKin de toekomst een trade deal wil sluiten, zullen ze freedom of movement moeten accepteren, laat dat nou net 1 van de redenen zijn dat veel pro brexiters leave stemden
In termen van GDP heeft het VK wel een sterkere onderhandelingspositie dan de Indiërs, maar goed duurt ook niet lang meer voordat India het VK voorbijstreeft.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  Overall beste user 2022 woensdag 29 november 2017 @ 20:54:21 #124
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175390830
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 19:21 schreef westwoodblvd het volgende:
Ideetje: douane unie met Noord-Ierland. De controles verplaatsen naar de veerhaven in Groot-Brittannië, geen grenscontroles op het Ierse eiland en geen ongecontroleerde doorvoer van producten en personen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk van Sjaak Afhaak. Dan moeten de Britten wel willen leven met grenscontroles binnen hun eigen landsgrenzen, maar ze moeten toch praktisch alles slikken, dus waarom dit niet? Moet May wel even de DUP paaien met wat extra geld.
Dat pikken de unionisten nooit.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175391066
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 19:21 schreef westwoodblvd het volgende:
Ideetje: douane unie met Noord-Ierland. De controles verplaatsen naar de veerhaven in Groot-Brittannië, geen grenscontroles op het Ierse eiland en geen ongecontroleerde doorvoer van producten en personen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk van Sjaak Afhaak. Dan moeten de Britten wel willen leven met grenscontroles binnen hun eigen landsgrenzen, maar ze moeten toch praktisch alles slikken, dus waarom dit niet? Moet May wel even de DUP paaien met wat extra geld.
Dat idee (de grens in de Ierse zee leggen) is al eens voorbij gekomen hier (in de politieke praatprogramma's in de UK bedoel ik) en daar leek niemand ook maar over na te willen denken...
pi_175391919
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 15:49 schreef DeParo het volgende:

[..]

Commonwealth markt maken, veel slimmer, ontneem je voor de EU ook een mooie afzetmarkt.
Botswana, Malawi, Kiribati... nou nou poe hee
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_175392095
quote:
Wat een enorm gekleurd artikel om te stellen dat de Ierse nationalisten goeddeels verantwoordelijk waren voor het geweld. Het Britse leger, de Noord-Ierse politie RUC, loyalistische paramilitaire organisaties als de UVF en protestantse bendes als de Shankhill Butchers deden net zo hard mee met (terroristisch) geweld in Noord-Ierland.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  woensdag 29 november 2017 @ 21:47:27 #128
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_175392100
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 21:41 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Botswana, Malawi, Kiribati... nou nou poe hee
Kromme bananen uit Jamaica importeren _O_
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  Moderator woensdag 29 november 2017 @ 22:09:56 #129
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175392744
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 15:49 schreef DeParo het volgende:

[..]

Commonwealth markt maken, veel slimmer, ontneem je voor de EU ook een mooie afzetmarkt.
Mischien de rest van het Commonwealth eerst even vragen of ze daar interesse in hebben? India wil vrij reizen voor Indiers alvast als tegenprestatie hebben voor een FTA, Australie wil eerst een deal met de EU en wil een TPP zonder de VS en NZ orienteert zich voornamelijk op China.

Blijft over als relevante economie, wat? Canada? Zitten al in NAFTA en hebben een FTA met de EU, die hebben het VK niet nodig.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator woensdag 29 november 2017 @ 22:11:53 #130
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175392803
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 15:53 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Dat jij niet bekend bent met de afspraken met bijvoorbeeld Noorwegen is prima hoor, maar doe dan niet uit de hoogte dat ik niet weet waar ik het over heb :')
Noorwegen zit in de EFTA, Schengen, betaalt aan de EU meer per hoofd van de bevolking dan het VK en heeft de Four Freedoms wat het VK uitdrukkelijk stelt niet te willen. Dus blijkbaar ben jij degene die het vraagstuk niet begrijpt.

Wat het VK wil is onverenigbaar met wat de EU biedt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Overall beste user 2022 woensdag 29 november 2017 @ 22:37:50 #131
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175393408
It took six months and a lot of work but we’ve caved completely, says David Davis

quote:
BREXIT minister David Davis has proudly told Britain that after six months of tough negotiating he has given in to every single one of the EU’s demands.

Davis, who turned up to negotiations in June with a blank notepad and a hopeful expression, promised that nobody could have fought harder or achieved less than he did.

He continued: “From the first day, when I conceded that negotiations would proceed exactly as the EU had decided and then spent months trying to reverse that, I have been massively out of my depth.

“For fruitless meeting after fruitless meeting, I have vainly insisted that things that were never going to happen should happen, no matter how clear it was that I was wrong.

“And, finally, after battling through our own reality-denying pigheadness, we have achieved what we could have achieved on day one by capitulating utterly.

“Now we have caved on the divorce bill, look forward to me caving on EU citizens’ rights and Northern Ireland in short order. Certainly before Christmas.”
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  woensdag 29 november 2017 @ 22:45:48 #133
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_175393580
Funny because it's true.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 29 november 2017 @ 22:49:19 #134
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_175393664
Maar wat heeft die charlatan z’n best gedaan he :)
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_175395194
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 16:36 schreef Ulx het volgende:

[..]

En die landen geven handel met de EU op want....?
Omdat de interne markt van de Commonwealth vele malen lucratiever kan zijn.
pi_175396063
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 23:59 schreef DeParo het volgende:

[..]

Omdat de interne markt van de Commonwealth vele malen lucratiever kan zijn.
Op basis waarvan denk je dat?
  donderdag 30 november 2017 @ 05:44:21 #138
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_175396599
quote:
Tja, dat krijg je als je de burgers maar keihard blijft voorliegen.
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
pi_175396607
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 01:55 schreef TruusHenk het volgende:

[..]

Op basis waarvan denk je dat?
Omvang.
  Overall beste user 2022 donderdag 30 november 2017 @ 06:10:52 #140
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175396622
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 05:52 schreef DeParo het volgende:

[..]

Omvang.
Maar waarom zou het gemenebest de handel me de EU op willen geven?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175396680
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 06:10 schreef Ulx het volgende:

[..]

Maar waarom zou het gemenebest de handel me de EU op willen geven?
Als de Britten het Gemenebest beter laat integreren, vanuit een economisch perspectief en op een manier zoals de Britten de EU graag hadden gezien, dan creeer je zelf de voordelen.
pi_175396706
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:11 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Noorwegen zit in de EFTA, Schengen, betaalt aan de EU meer per hoofd van de bevolking dan het VK en heeft de Four Freedoms wat het VK uitdrukkelijk stelt niet te willen. Dus blijkbaar ben jij degene die het vraagstuk niet begrijpt.

Wat het VK wil is onverenigbaar met wat de EU biedt.
Dat het VK onmogelijke dingen wil, verandert niets aan het feit dat deze uitspraak bullshit is:

quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 15:42 schreef Tijger_m het volgende:
Ze kunnen niet betalen voor toegang tot de interne markt, zo'n constructie bestaat niet en gaat niet toegestaan worden.
pi_175396711
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 06:28 schreef DeParo het volgende:

[..]

Als de Britten het Gemenebest beter laat integreren, vanuit een economisch perspectief en op een manier zoals de Britten de EU graag hadden gezien, dan creeer je zelf de voordelen.
In het Gemenebest kunnen de Britten ook niet alles krijgen hoe ze het zelf willen. In een samenwerking met andere landen ben je altijd ook afhankelijk van wat die andere landen willen. Tenzij je ze koloniseert en onderdrukt zoals de Britten vroeger deden, maar dat is een gepasseerd station.
pi_175396739
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 06:39 schreef Igen het volgende:

[..]

In het Gemenebest kunnen de Britten ook niet alles krijgen hoe ze het zelf willen. In een samenwerking met andere landen ben je altijd ook afhankelijk van wat die andere landen willen. Tenzij je ze koloniseert en onderdrukt zoals de Britten vroeger deden, maar dat is een gepasseerd station.
Dat geldt voor elk land en elk blok ter wereld. Ook de EU kan binnen het EU-blok niet alles krijgen wat de lidstaten willen.
  Overall beste user 2022 donderdag 30 november 2017 @ 06:55:16 #145
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175396752
De EU als in: andere lidstaten?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175396765
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 06:55 schreef Ulx het volgende:
De EU als in: andere lidstaten?
Wat bedoel je?
  Overall beste user 2022 donderdag 30 november 2017 @ 07:25:49 #147
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175396839
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 07:01 schreef DeParo het volgende:

[..]

Wat bedoel je?
"De EU"

Welke lidstaten bedoel je daarmee?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175396841
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 07:25 schreef Ulx het volgende:

[..]

"De EU"

Welke lidstaten bedoel je daarmee?
Hoezo welke lidstaten?
Allemaal uiteraard.
pi_175397316
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 23:59 schreef DeParo het volgende:

[..]

Omdat de interne markt van de Commonwealth vele malen lucratiever kan zijn.
Ik adviseer je eens te Googlen op het Gravity Model of Trade.
  Overall beste user 2022 donderdag 30 november 2017 @ 08:42:46 #150
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175397345
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 07:26 schreef DeParo het volgende:

[..]

Hoezo welke lidstaten?
Allemaal uiteraard.
Denk jij dat "de EU" een aparte entiteit is binnen de EU of zo?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  donderdag 30 november 2017 @ 08:53:10 #151
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_175397482
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 08:42 schreef Ulx het volgende:

[..]

Denk jij dat "de EU" een aparte entiteit is binnen de EU of zo?
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  donderdag 30 november 2017 @ 08:54:35 #152
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175397502
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 08:42 schreef Ulx het volgende:

[..]

Denk jij dat "de EU" een aparte entiteit is binnen de EU of zo?
Is toch duidelijk wat hij zegt? De EU kan niet alles voor elkaar krijgen, (Als in, alles wat de lidstatem willen) binnen de EU.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Overall beste user 2022 donderdag 30 november 2017 @ 09:42:57 #153
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175398145
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 08:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Is toch duidelijk wat hij zegt? De EU kan niet alles voor elkaar krijgen, (Als in, alles wat de lidstatem willen) binnen de EU.
Dus de lidstaten kunnen niet alles voor elkaar krijgen?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175398431
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 08:42 schreef Ulx het volgende:

[..]

Denk jij dat "de EU" een aparte entiteit is binnen de EU of zo?
Als je iets zinnigs te zeggen hebt laat het vooral weten anders dag.
pi_175398460
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 08:40 schreef J.B. het volgende:
Gravity Model of Trade
Kan je dit nader toelichten mbt het Gemenebest, als iemand daar ooit onderzoek naar heeft gedaan, verrekte interessant.
pi_175398497
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 15:53 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Dat jij niet bekend bent met de afspraken met bijvoorbeeld Noorwegen is prima hoor, maar doe dan niet uit de hoogte dat ik niet weet waar ik het over heb :')
Een vazal staat dus. Dat is toch precies wat ze niet wilden?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_175399241
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 10:06 schreef DeParo het volgende:

[..]

Kan je dit nader toelichten mbt het Gemenebest, als iemand daar ooit onderzoek naar heeft gedaan, verrekte interessant.
In het kort trekken massa's van GDP elkaar aan afhankelijk van de fysieke afstand.
Eer het GDP van de EU vele malen groter is dan van de UK is het voor andere landen (vaak) veel aantrekkelijker om zaken te doen met de EU dan de UK.

Wat overblijft zijn economische reuzen zoals oceanie.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_175399407
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 20:54 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dat pikken de unionisten nooit.
Ze zullen er niet blij mee zijn, nee. Maar wat is het alternatief? Hoe bereik je dat je enerzijds controle houdt op de buitengrenzen van de EU (wat zowel het VK als de EU begrijpelijkerwijs noodzakelijk vinden), zonder een harde grens tussen Ierland en Noord-Ierland (wat tegelijkertijd ook weer niemand wilt). Volgens mij is het de enige optie.
pi_175399989
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 10:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

In het kort trekken massa's van GDP elkaar aan afhankelijk van de fysieke afstand.
Eer het GDP van de EU vele malen groter is dan van de UK is het voor andere landen (vaak) veel aantrekkelijker om zaken te doen met de EU dan de UK.

Wat overblijft zijn economische reuzen zoals oceanie.
Hier een interesting artikel hoe afstand de Handel beinvloed http://www.businessinside(...)ult-2016-9?r=UK&IR=T
Verstappen 0 WDC's
  donderdag 30 november 2017 @ 11:44:21 #160
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175400105
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 08:40 schreef J.B. het volgende:

[..]

Ik adviseer je eens te Googlen op het Gravity Model of Trade.
Afstand en culturele verschillen zouden in dat model negatief werken, maar Zuid Korea, Japan en China doen toch veel heel handel met Europa
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 30 november 2017 @ 11:45:04 #161
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175400124
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 09:42 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dus de lidstaten kunnen niet alles voor elkaar krijgen?
EU is de som van de lidstaten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175401722
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 10:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

In het kort trekken massa's van GDP elkaar aan afhankelijk van de fysieke afstand.
Eer het GDP van de EU vele malen groter is dan van de UK is het voor andere landen (vaak) veel aantrekkelijker om zaken te doen met de EU dan de UK.

Wat overblijft zijn economische reuzen zoals oceanie.
Dat klopt, dat is een enorme uitdaging, maar los van het Gemenebest denk ik wel dat het Verenigd Koninkrijk zelf kan profiteren van investeringen in die landen zonder dat die landen dat wellicht zelf moeten doen. Als het VK bij wijze van spreken investeert in de grondstoffen in bepaalde landen, van landbouw tot en met visserij of van mijnbouw tot en met energie, kunnen ze dat wel exploiteren om enerzijds hun eigen industrie Goedkoop van grondstoffen en primaire producten te zien en anderzijds wellicht elders weer af te zetten (niet per se in het Gemenebest in dat geval).
  Overall beste user 2022 donderdag 30 november 2017 @ 13:09:26 #163
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175402127
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 12:50 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dat klopt, dat is een enorme uitdaging, maar los van het Gemenebest denk ik wel dat het Verenigd Koninkrijk zelf kan profiteren van investeringen in die landen zonder dat die landen dat wellicht zelf moeten doen. Als het VK bij wijze van spreken investeert in de grondstoffen in bepaalde landen, van landbouw tot en met visserij of van mijnbouw tot en met energie, kunnen ze dat wel exploiteren om enerzijds hun eigen industrie Goedkoop van grondstoffen en primaire producten te zien en anderzijds wellicht elders weer af te zetten (niet per se in het Gemenebest in dat geval).
En als die landen daar geen zin in hebben? Liever zaken doen met de EU?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175402195
http://www.independent.co(...)-union-a8081841.html

Lekker, 300 miljoen naar brexit Ipv nhs :')
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_175402306
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 13:09 schreef Ulx het volgende:

[..]

En als die landen daar geen zin in hebben? Liever zaken doen met de EU?
Ten eerste sluit het een het ander niet uit. Ten tweede kan het VK geheel vrijblijvend handelsafspraken maken met die landen.
pi_175402547
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 13:17 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ten eerste sluit het een het ander niet uit. Ten tweede kan het VK geheel vrijblijvend handelsafspraken maken met die landen.
Dat klopt maar men zal wel prioriteiten hebben. En de echt interessante landen willen daarvoor andere dingen terug.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_175402606
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 13:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat klopt maar men zal wel prioriteiten hebben. En de echt interessante landen willen daarvoor andere dingen terug.
Uiteraard, een EU zal het Gemenebest niet worden, maar met wederzijdse afspraken is enige integratie binnen dat gebied niet per se heel verkeerd.
pi_175402652
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 13:31 schreef DeParo het volgende:

[..]

Uiteraard, een EU zal het Gemenebest niet worden, maar met wederzijdse afspraken is enige integratie binnen dat gebied niet per se heel verkeerd.
Maar in hoeverre is dat hele gemenebest nog een ding? De echt belangrijke landen zoals Canada en Australie hebben hun prioriteiten bij de EU liggen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_175402744
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 13:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Maar in hoeverre is dat hele gemenebest nog een ding? De echt belangrijke landen zoals Canada en Australie hebben hun prioriteiten bij de EU liggen.
Klopt dat? Met Canada weet ik het niet precies maar de grootste investeerder in Australia is China op dit moment. En volgens mij is Canada ook voor een groot deel afgestemd op de Aziatische en Noord-Amerikaanse markt. Het Gemenebest is een ding vooral Ceremonieel en Diplomatiek, economisch niet per se, en dat is vreemd want aan dat Gemenebest wordt in al die landen wel flinke waarde toegekend. Je hebt genoeg kleinere landen in dat Gemenebest, rijk aan grondstoffen en andere primaire producten of mogelijkheden, waar Britse investeringen op de middenlange termijn best een grote markt mee kunnen aanboren. Met Australia en bijvoorbeeld Canada kan je in Asia-Pacific samen vele landen aandoen waar dat zin heeft. Ook bepaalde Afrikaanse landen valt nog genoeg te halen en te ontwikkelen. Toch landen waar de EU ook niet heel makkelijk komt.
pi_175402783
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 13:37 schreef DeParo het volgende:

[..]

Klopt dat? Met Canada weet ik het niet precies maar de grootste investeerder in Australia is China op dit moment. En volgens mij is Canada ook voor een groot deel afgestemd op de Aziatische en Noord-Amerikaanse markt. Het Gemenebest is een ding vooral Ceremonieel en Diplomatiek, economisch niet per se, en dat is vreemd want aan dat Gemenebest wordt in al die landen wel flinke waarde toegekend. Je hebt genoeg kleinere landen in dat Gemenebest, rijk aan grondstoffen en andere primaire producten of mogelijkheden, waar Britse investeringen op de middenlange termijn best een grote markt mee kunnen aanboren. Met Australia en bijvoorbeeld Canada kan je in Asia-Pacific samen vele landen aandoen waar dat zin heeft. Ook bepaalde Afrikaanse landen valt nog genoeg te halen en te ontwikkelen. Toch landen waar de EU ook niet heel makkelijk komt.
Binnen Europa bedoelde ik.
En die andere landen zijn peanuts.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_175402811
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 13:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Binnen Europa bedoelde ik.
En die andere landen zijn peanuts.
Europa kan prima zaken blijven doen met Canada en Australia dat hoeft ook helemaal niet te veranderen. Die andere landen binnen dat Gemenebest zijn vaak qua markt en consumptie peanuts, qua rijkdom aan grondstoffen zeer zeker niet, en beide partijen, of economieen in deze, kunnen daarbij baat hebben.
pi_175403897
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 13:37 schreef DeParo het volgende:

[..]

Klopt dat? Met Canada weet ik het niet precies maar de grootste investeerder in Australia is China op dit moment. En volgens mij is Canada ook voor een groot deel afgestemd op de Aziatische en Noord-Amerikaanse markt. Het Gemenebest is een ding vooral Ceremonieel en Diplomatiek, economisch niet per se, en dat is vreemd want aan dat Gemenebest wordt in al die landen wel flinke waarde toegekend. Je hebt genoeg kleinere landen in dat Gemenebest, rijk aan grondstoffen en andere primaire producten of mogelijkheden, waar Britse investeringen op de middenlange termijn best een grote markt mee kunnen aanboren. Met Australia en bijvoorbeeld Canada kan je in Asia-Pacific samen vele landen aandoen waar dat zin heeft. Ook bepaalde Afrikaanse landen valt nog genoeg te halen en te ontwikkelen. Toch landen waar de EU ook niet heel makkelijk komt.
Canada heeft net een zwaarbevochten vrijhandelsakkoord met de EU gesloten, waarin veel geliberaliseerd is. Voorlopig is handelen met de EU voor de Canadezen dus goedkoper dan importeren van de toch al dure Britse producten. Australie kan de producten die in het VK nog gemaakt worden gemakkelijker, goedkoper en sneller uit Azie halen, en er is ook tussen de EU en Australie/Nieuw Zeeland al een handelsakkoord in de maak.

Het VK is hoofdzakelijk een dienstenland geworden, afhankelijk van hun centrale positie in een van de grootste markten ter wereld. Die zijn ze nu kwijt. Daar gaat het Gemenebest (op Canada, Aus/NZ na een aantal eilandjes her en der en een bananenrepubliek of twee in Afrika) echt niet in helpen.

Bovendien, in Afrika kan het VK nooit opboksen tegen het kapitaal dat China ter beschikking heeft. Ben er een aantal keer geweest en het aantal infrastructuurprojecten in Afrika bijv. dat door Chinezen gefinancierd wordt in ruil voor grondstoffen voor hun industrie is echt verbazingwekkend. Wegen met hagelvers asfalt en zo glad dat je er in menig Europees land jaloers op zou mogen zijn in Lesotho, Botswana etc. Daar heeft het VK heel geen kapitaal voor.

Wat is nou eigenlijk hun selling point? Britse humor? Dubbeldekkers? Als de City straks is leeggelopen zal er van hun economische macht niet veel meer overblijven.
pi_175404201
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 14:31 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Canada heeft net een zwaarbevochten vrijhandelsakkoord met de EU gesloten, waarin veel geliberaliseerd is. Voorlopig is handelen met de EU voor de Canadezen dus goedkoper dan importeren van de toch al dure Britse producten. Australie kan de producten die in het VK nog gemaakt worden gemakkelijker, goedkoper en sneller uit Azie halen, en er is ook tussen de EU en Australie/Nieuw Zeeland al een handelsakkoord in de maak.

Het VK is hoofdzakelijk een dienstenland geworden, afhankelijk van hun centrale positie in een van de grootste markten ter wereld. Die zijn ze nu kwijt. Daar gaat het Gemenebest (op Canada, Aus/NZ na een aantal eilandjes her en der en een bananenrepubliek of twee in Afrika) echt niet in helpen.

Bovendien, in Afrika kan het VK nooit opboksen tegen het kapitaal dat China ter beschikking heeft. Ben er een aantal keer geweest en het aantal infrastructuurprojecten in Afrika bijv. dat door Chinezen gefinancierd wordt in ruil voor grondstoffen voor hun industrie is echt verbazingwekkend. Wegen met hagelvers asfalt en zo glad dat je er in menig Europees land jaloers op zou mogen zijn in Lesotho, Botswana etc. Daar heeft het VK heel geen kapitaal voor.

Wat is nou eigenlijk hun selling point? Britse humor? Dubbeldekkers? Als de City straks is leeggelopen zal er van hun economische macht niet veel meer overblijven.
Canada weet ik niet precies. Maar het feit dat het VK nu minder concurrerend is mbt dienstenverband is juist de reden om op het Gemenebest te richten want het zijn de grondstoffen daar, de primaire rijkdom van die economieen, die een nieuwe hoogwaardige industrie in het VK kan opzetten.

Het voorbeeld van China vind ik hoogst ongelukkig want China zegt heel veel maar doet niet zo veel in die landen. Er zijn maar weinig Chinese projecten die ook de lokale economieen in bijvoorbeeld Afrikaanse (of Aziatische) landen echt helpen en die investeringen zijn alleen op China gericht. Om er maar voor te zorgen dat het Chinese kapitaal niet stokt. Het VK kan hier strategisch in zijn en wellicht wat kleinschaliger maar desalniettemin een stuk efficient van veel grotere waarde zijn dan China is voor die landen.

Dus ja je hebt gelijk dat het VK opgeeft op hun dienstensector, maar als je samenwerkt met landen als Canada of Australia binnen het Gemenebest, landen die prima hun relatie met de EU kunnen behouden, zie ik niet in waarom dit niet zowel die kleinere landen als de grotere landen in het Gemenebest kan helpen enigszins. Het interessante is dat die plannen er dankzij May ook waren, gespecialiseerde industrieen gekozen waarin het VK een strategisch sterke globale rol in kan spelen, maar omdat May terrein verloor heeft ze dat nooit kunnen doorvoeren als centraal beleid, is het een soort van status quo en modderverhaal zonder strategie geworden, vooral dankzij de Cameron- en Johnson-kliek die het VK klein houdt. Dat is toch jammer te noemen in dit verhaal.
  Moderator donderdag 30 november 2017 @ 15:04:29 #174
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175404642
*zucht* De hele Gemenebest fantasie was voor het referendum al de strohalm du jour, toen duidelijk werd dat het Gemenbest geen EU is, niet gaat worden en helemaal niet op het VK zit te wachten verdween de theorie van het toneel om nooit meer genoemd te worden door de Brexit voorstanders.

We hebben inmiddels daarna alle permutaties al wel gehad, van toetreding tot NAFTA, de onbeperkte zegeningen van de WTO, onbeperkte vrijhandel, Norway Model, Singapore Model (momenteel erg populair) en volgende week komt er ongetwijfeld weer een nieuwe fantasie op de proppen.

Maar de grootste gemene deler blijft dat er geen visie is of grand plan is waar naar toe gewerkt word, er wordt veel hete lucht geblazen zonder daadwerkelijk beleid erachter.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_175404666
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 11:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Afstand en culturele verschillen zouden in dat model negatief werken, maar Zuid Korea, Japan en China doen toch veel heel handel met Europa
Dat komt omdat het simpelweg hele grote economieën zijn. Het is ook een model, dus per definitie gesimplificeerd, maar het toont wel aan dat het voor het VK praktisch onmogelijk is om de handel met een enorm nabijgelegen economisch blok als de EU te vervangen door handel met andere landen die veel verder zijn en economisch kleiner.
  donderdag 30 november 2017 @ 15:07:49 #176
69994 seto
-|||--------|||-
pi_175404707
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 15:04 schreef Tijger_m het volgende:
*zucht* De hele Gemenebest fantasie was voor het referendum al de strohalm du jour, toen duidelijk werd dat het Gemenbest geen EU is, niet gaat worden en helemaal niet op het VK zit te wachten verdween de theorie van het toneel om nooit meer genoemd te worden door de Brexit voorstanders.

We hebben inmiddels daarna alle permutaties al wel gehad, van toetreding tot NAFTA, de onbeperkte zegeningen van de WTO, onbeperkte vrijhandel, Norway Model, Singapore Model (momenteel erg populair) en volgende week komt er ongetwijfeld weer een nieuwe fantasie op de proppen.

Maar de grootste gemene deler blijft dat er geen visie is of grand plan is waar naar toe gewerkt word, er wordt veel hete lucht geblazen zonder daadwerkelijk beleid erachter.
Ja maar grondstoffen?

:')
Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef JackieBrown het volgende:
Seto is zo ene baas he
pi_175404966
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 14:45 schreef DeParo het volgende:

[..]

Canada weet ik niet precies. Maar het feit dat het VK nu minder concurrerend is mbt dienstenverband is juist de reden om op het Gemenebest te richten want het zijn de grondstoffen daar, de primaire rijkdom van die economieen, die een nieuwe hoogwaardige industrie in het VK kan opzetten.

Het voorbeeld van China vind ik hoogst ongelukkig want China zegt heel veel maar doet niet zo veel in die landen. Er zijn maar weinig Chinese projecten die ook de lokale economieen in bijvoorbeeld Afrikaanse (of Aziatische) landen echt helpen en die investeringen zijn alleen op China gericht. Om er maar voor te zorgen dat het Chinese kapitaal niet stokt. Het VK kan hier strategisch in zijn en wellicht wat kleinschaliger maar desalniettemin een stuk efficient van veel grotere waarde zijn dan China is voor die landen.

Dus ja je hebt gelijk dat het VK opgeeft op hun dienstensector, maar als je samenwerkt met landen als Canada of Australia binnen het Gemenebest, landen die prima hun relatie met de EU kunnen behouden, zie ik niet in waarom dit niet zowel die kleinere landen als de grotere landen in het Gemenebest kan helpen enigszins. Het interessante is dat die plannen er dankzij May ook waren, gespecialiseerde industrieen gekozen waarin het VK een strategisch sterke globale rol in kan spelen, maar omdat May terrein verloor heeft ze dat nooit kunnen doorvoeren als centraal beleid, is het een soort van status quo en modderverhaal zonder strategie geworden, vooral dankzij de Cameron- en Johnson-kliek die het VK klein houdt. Dat is toch jammer te noemen in dit verhaal.
Het Gemenebest is helemaal geen economisch samenwerkingsverband, maar meer een associatie van staten die zich richt op democratisering, mensenrechten etc. (overigens met een twijfelachtig track record). Wat bedoel je in die zin als je zegt dat het VK zich hierop moet 'richten'? Als het Gemenebest eenzelfde impact op economische samenwerking zou moeten krijgen, moet het karaktertrekken aannemen die de EU nu ook al heeft: vrij verkeer van personen, goederen, kapitaal en diensten. Dan eindig je als VK dus met een samenwerkingsverband met aanzienlijk mindere economische impact en vrij verkeer tussen het VK en een hele hoop lager ontwikkelde landen. Met andere woorden, dan ben je vanuit het opzicht van een Brexiteer nog verder van huis. Ik zie niet in hoe dit het VK zou gaan helpen.
pi_175405404
Hou toch op eens op met de Commonwealth joh. Dat gaat het VK echt niet helpen. Veel kleine eilandjes, bananenrepublieken en mini-staatjes.

Canada richt zich vooral op de VS en sinds kort de EU. Het VK is helemaal niet interessant voor Canada, op wat historische banden na. Zelfde geldt voor Australië maar dan met Azië.

De Commonwealthlanden als nieuwe afzetmarkt en nieuwe handelspartners is een grote illusie in stand gehouden door de liegende Brexiteers waarbij ze met name inspelen op wat historische koloniale gevoelens, die vaak ook nog eens eenzijdig zijn (en alleen leven bij de Britten).
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  Overall beste user 2022 donderdag 30 november 2017 @ 16:30:34 #179
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175406497
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 15:07 schreef seto het volgende:

[..]

Ja maar grondstoffen?

:')
De kolenmijn! Thatcher's war on coal is voorbij!
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175410794
Consumentenvertrouwen blijft gestaag dalen..

pi_175417247
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 15:21 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Het Gemenebest is helemaal geen economisch samenwerkingsverband, maar meer een associatie van staten die zich richt op democratisering, mensenrechten etc. (overigens met een twijfelachtig track record). Wat bedoel je in die zin als je zegt dat het VK zich hierop moet 'richten'? Als het Gemenebest eenzelfde impact op economische samenwerking zou moeten krijgen, moet het karaktertrekken aannemen die de EU nu ook al heeft: vrij verkeer van personen, goederen, kapitaal en diensten. Dan eindig je als VK dus met een samenwerkingsverband met aanzienlijk mindere economische impact en vrij verkeer tussen het VK en een hele hoop lager ontwikkelde landen. Met andere woorden, dan ben je vanuit het opzicht van een Brexiteer nog verder van huis. Ik zie niet in hoe dit het VK zou gaan helpen.
Ik heb niet gezegd dat het Gemenebest dat is ik zeg dat het VK het Gemenebest voor economische integratie en samenwerking moet gebruiken. Het Gemenebest hoeft helemaal geen EU te worden, vrij verkeer van personen en andere zaken is niet nodig. Misschien binnen bepaalde sectoren maar dat kan je 1-op-1 afstemmen. Je hoeft niet eens alle landen van het Gemenebest er per se bij te betrekken. Het gaat erom dat het VK dient te profiteren van de primaire rijkdom van die landen vaak mbt landbouw en grondstoffen. Deze Goederen kunnen de Britse industrie dienen, hoogwaardige industrie in eigen land, en andere industrieen wat lager op de supply en value chain in andere landen waar je mee samenwerkt. Dit vergt natuurlijk een grote economische transformatie maar niet per se een die niet lucratief hoeft te zijn.
pi_175417917
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 02:11 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik heb niet gezegd dat het Gemenebest dat is ik zeg dat het VK het Gemenebest voor economische integratie en samenwerking moet gebruiken. Het Gemenebest hoeft helemaal geen EU te worden, vrij verkeer van personen en andere zaken is niet nodig. Misschien binnen bepaalde sectoren maar dat kan je 1-op-1 afstemmen. Je hoeft niet eens alle landen van het Gemenebest er per se bij te betrekken. Het gaat erom dat het VK dient te profiteren van de primaire rijkdom van die landen vaak mbt landbouw en grondstoffen. Deze Goederen kunnen de Britse industrie dienen, hoogwaardige industrie in eigen land, en andere industrieen wat lager op de supply en value chain in andere landen waar je mee samenwerkt. Dit vergt natuurlijk een grote economische transformatie maar niet per se een die niet lucratief hoeft te zijn.
Beetje denigrerend t.o.v. die andere landen, nietwaar? Ik weet niet of die staan te springen om aan zoiets mee te werken.
pi_175417934
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 07:06 schreef Igen het volgende:

[..]

Beetje denigrerend t.o.v. die andere landen, nietwaar? Ik weet niet of die staan te springen om aan zoiets mee te werken.
Die andere landen zijn normaal gesproken in een heel andere fase van ontwikkeling, ik zie dat niet als denigrerend als je die landen ook echt iets te bieden hebt, het zijn juist van dit soort relaties dat je het moet hebben. Waar het VK zijn voordeel mee kan opdoen. Om dezelfde reden snap ik ook niet dat Nederland veel meer investeringen in Indonesie doet, daar niet veel actiever is, ieder die in Indonesie is geweest weet dat de regering bijzonder protectionistisch en nationalistisch is maar dat de bevolking nog altijd massaal opkijkt tegen 'Belanda' en niet meer op een vijandige manier. Dat is een relatie die je nu als 'gelijkwaardige partners' kan opvoeren. Want die gedeelde geschiedenis neem je toch nooit meer weg.
  Overall beste user 2022 vrijdag 1 december 2017 @ 07:12:00 #185
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175417965
Ga het die negertjes vertellen, misschien hebben ze wel behoefte aan een Mr Bossman in London. Ik voorzie een opleving in de Britse kralen- en spiegelindustrie.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175417979
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 07:12 schreef Ulx het volgende:
Ga het die negertjes vertellen, misschien hebben ze wel behoefte aan een Mr Bossman in London. Ik voorzie een opleving in de Britse kralen- en spiegelindustrie.
Je hebt een behoorlijk vertekend beeld over de potentie van deze voormalig gekoloniseerde landen.
pi_175418090
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 07:08 schreef DeParo het volgende:

[..]

Die andere landen zijn normaal gesproken in een heel andere fase van ontwikkeling, ik zie dat niet als denigrerend als je die landen ook echt iets te bieden hebt, het zijn juist van dit soort relaties dat je het moet hebben. Waar het VK zijn voordeel mee kan opdoen. Om dezelfde reden snap ik ook niet dat Nederland veel meer investeringen in Indonesie doet, daar niet veel actiever is, ieder die in Indonesie is geweest weet dat de regering bijzonder protectionistisch en nationalistisch is maar dat de bevolking nog altijd massaal opkijkt tegen 'Belanda' en niet meer op een vijandige manier. Dat is een relatie die je nu als 'gelijkwaardige partners' kan opvoeren. Want die gedeelde geschiedenis neem je toch nooit meer weg.
Misschien is dat vijandige intussen weg omdat het alweer een paar generaties geleden is dat wij "ons voordeel deden" door te "profiteren" van hun "landbouw en grondstoffen"? Zomaar een ideetje hoor.
pi_175418112
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 07:27 schreef Igen het volgende:

[..]

Misschien is dat vijandige intussen weg omdat het alweer een paar generaties geleden is dat wij "ons voordeel deden" door te "profiteren" van hun "landbouw en grondstoffen"? Zomaar een ideetje hoor.
Een paar generaties maakten wij alle beslissingen, deden net alsof de lokale bevolking geen recht had op om een stem, niet willen bouwen op dit soort historische relaties, wanneer de kans zich voordoet of wanneer het nodig is zoals nu voor de Britten, dat is volstrekt naief.
pi_175424938
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 07:30 schreef DeParo het volgende:

[..]

Een paar generaties maakten wij alle beslissingen, deden net alsof de lokale bevolking geen recht had op om een stem, niet willen bouwen op dit soort historische relaties, wanneer de kans zich voordoet of wanneer het nodig is zoals nu voor de Britten, dat is volstrekt naief.
De voormalig Britse kolonie Nigeria heeft ook een alternatief voor internationale handel. Er werd een paar jaar geleden in Buitenhof een keer geopperd om de grootste economie in West-Afrika Nigeria als voornaamste doel voor investeringen in West-Afrika te maken, zowel vanuit bedrijven als ontwikkelingshulp vanuit de Nederlandse overheid. Maar die investeringen komen alleen op voorwaarde dat Nigeria hun economie verder integreert met die van de buurlanden

De geïnterviewde in Buitenhof nam als voorbeeld de Marshallhulp aan de grootste economie in Europa Duitsland na de Tweede Wereldoorlog en de EEG met Duitsland als medelid dat mede zorgde voor een Wirtschaftswunder waar ook Nederland bijvoorbeeld van profiteerde

En Nigeria is al lid van zo’n regionale unie, maar dat is nog een los verband https://nl.m.wikipedia.or(...)st-Afrikaanse_Staten

[ Bericht 0% gewijzigd door zakjapannertje op 01-12-2017 15:41:02 ]
pi_175425049
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 14:11 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

De voormalig Britse kolonie Nigeria heeft ook een alternatief voor internationale handel. Er werd een paar jaar geleden in Buitenhof een keer geopperd om de grootste economie in West-Afrika Nigeria als voornaamste doel voor investeringen in West-Afrika te maken, zowel vanuit bedrijven als ontwikkelingshulp vanuit de Nederlandse overheid. Maar die investeringen komen alleen op voorwaarde dat Nigeria hun economie verder integreert met die van de buurlanden

De geïnterviewde in Buitenhof nam als voorbeeld de Marshallhulp aan de grootste economie in Europa Duitsland na de Tweede Wereldoorlog en de EEG met Duitsland als medelid dat mede zorgde voor een Wirtschaftswunder waar ook Nederland bijvoorbeeld van profiteerde

En Nigeria is al lid van een zo’n regionale unie, maar dat is nog een los verband https://nl.m.wikipedia.or(...)st-Afrikaanse_Staten
Ik denk dat een paar jaar geleden de noodzaak voor de Britten ontbrak om hier echt werk van te maken. Het feit dat het Verenigd Koninkrijk nu grotendeels aangewezen zijn op sectoren waar ze alle lange tijd niet in hebben geinvesteerd zullen dit soort plannen op z'n minst toch heroverwogen moeten worden tot bepaalde hoogte.
pi_175425705
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 02:11 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik heb niet gezegd dat het Gemenebest dat is ik zeg dat het VK het Gemenebest voor economische integratie en samenwerking moet gebruiken. Het Gemenebest hoeft helemaal geen EU te worden, vrij verkeer van personen en andere zaken is niet nodig. Misschien binnen bepaalde sectoren maar dat kan je 1-op-1 afstemmen. Je hoeft niet eens alle landen van het Gemenebest er per se bij te betrekken. Het gaat erom dat het VK dient te profiteren van de primaire rijkdom van die landen vaak mbt landbouw en grondstoffen. Deze Goederen kunnen de Britse industrie dienen, hoogwaardige industrie in eigen land, en andere industrieen wat lager op de supply en value chain in andere landen waar je mee samenwerkt. Dit vergt natuurlijk een grote economische transformatie maar niet per se een die niet lucratief hoeft te zijn.
Als ik het goed begrijp lijkt het jou een goed idee als het VK na Brexit gaat investeren in de extractie van grondstoffen in de landen van de Commonwealth.

Het VK heeft veel te hoge loonkosten om op concurrerend niveau grondstoffen om te zetten in industriele producten. Met andere woorden, de enige manier om dit plan te laten werken is om de loonkosten in het VK zwaar te drukken. De meest logische afzetmarkt voor dit soort producten, de EU, is bovendien afgeschermd door handelsbelemmeringen in het geval van een no deal scenario. De infrastructuur voor maakindustrie is ook grotendeels verdwenen, waar dan ook een hele hoop geld in gestoken moet worden.

Bovendien is het niet zo dat de landen van het Gemenebest 'like the good old times' die grondstoffen zomaar verschepen naar het VK. Daar zullen de Britten een concurrerende prijs voor moeten betalen, net als andere landen.

Kortom, ik zie niet in hoe jouw plan enige positieve economische impact zal hebben voor het VK. Het Gemenebestverhaal teert op melancholisch-koloniale verlangens naar een tijd waarin het VK nog wel de wereldpolitiek beheerste en dicteerde, maar is niet realistisch in de wereld anno 2017.
pi_175426416
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 14:16 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik denk dat een paar jaar geleden de noodzaak voor de Britten ontbrak om hier echt werk van te maken. Het feit dat het Verenigd Koninkrijk nu grotendeels aangewezen zijn op sectoren waar ze alle lange tijd niet in hebben geinvesteerd zullen dit soort plannen op z'n minst toch heroverwogen moeten worden tot bepaalde hoogte.
Ik denk dat de Britten uiteindelijk in de 1 of andere vorm toch deel blijven uitmaken van de EU, omdat een harde grens met het VK niet wordt geaccepteerd door Ierland
pi_175426510
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 14:44 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp lijkt het jou een goed idee als het VK na Brexit gaat investeren in de extractie van grondstoffen in de landen van de Commonwealth.
Het lijkt mij een Goed idee als het VK een industrieel plan opzet en de benodigdheden voor zo'n plan in samenwerking doet met landen waarmee het een strategisch voordeel kan behalen en ik denk dat landen van het Gemenebest in die categorie [kunnen] vallen.

quote:
Het VK heeft veel te hoge loonkosten om op concurrerend niveau grondstoffen om te zetten in industriele producten. Met andere woorden, de enige manier om dit plan te laten werken is om de loonkosten in het VK zwaar te drukken. De meest logische afzetmarkt voor dit soort producten, de EU, is bovendien afgeschermd door handelsbelemmeringen in het geval van een no deal scenario. De infrastructuur voor maakindustrie is ook grotendeels verdwenen, waar dan ook een hele hoop geld in gestoken moet worden.
Terecht punt maar de industrie werkt natuurlijk wat complexer. Het VK dient op het uiterste puntje van de supply chain en value chain te gaan zitten. Industrieen wat lager op die chains kunnen eveneens afgezet worden in andere landen waarmee het een sterke relatie heeft, ideaal gezien zelfs beter in de landen waar het de desbetreffende grondstoffen vandaan haalt, laat je ook gelijk zien dat je een trickle-down effect wilt creeeren voor die landen. Met hoogwaardige industrie creeer je een markt waar andere markten wel bij jou moeten komen door het gebrek aan aanbod of omdat jij op een dusdanige efficiente wijze die producten weet te maken dat je ze Goedkoper kan aanbieden.

quote:
Bovendien is het niet zo dat de landen van het Gemenebest 'like the good old times' die grondstoffen zomaar verschepen naar het VK. Daar zullen de Britten een concurrerende prijs voor moeten betalen, net als andere landen.
Als jij de juiste 'benefits' creeert voor die landen kan je prima breed gedragen handelsafspraken maken. Je zult die landen dan wel gespecialiseerd in kaart moeten brengen en de uitdagingen in die landen, die instapkosten normaal gesproken hoog zullen maken, via afspraken moeten zien te omzeilen. Een heikel punt in veel landen kan normaal gesproken 'landrechten' zijn. Dan kan je wellicht over specifieke economische zones beginnen. Een optimistischer punt kan een exportproduct zijn waar die landen al sterk in zijn maar die tot dusverre vrijwel alleen het land worden uitgevoerd. Als jij daaromheen een plan opzet voor enerzijds zelfvoorziening, en daar eveneens aan verdient, en anderzijds laagwaardige [om te beginnen] industrie voor zowel de lokale als buitenlandse markt dan zet jij een stap die andere blokken, inclusief de EU, verre van altijd nemen of zelfs maar kunnen nemen omdat ze de noodzaak voor zichzelf niet zien.

quote:
Kortom, ik zie niet in hoe jouw plan enige positieve economische impact zal hebben voor het VK. Het Gemenebestverhaal teert op melancholisch-koloniale verlangens naar een tijd waarin het VK nog wel de wereldpolitiek beheerste en dicteerde, maar is niet realistisch in de wereld anno 2017.
Dit plan zal enerzijds afhankelijk zijn van hoe het VK zelf denkt te transformeren en anderzijds hoe het in die supply chain specifieke landen van het Gemenebest kan betrekken want als je het alleen met Britse mogelijkheden moet gaan doen dan zal het in deze tijden, opboksend tegen een hele Europese Unie, bijzonder lastig worden in deze.
  Overall beste user 2022 vrijdag 1 december 2017 @ 15:16:31 #194
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175426539
Ik hoop het niet.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175426548
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 15:11 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Ik denk dat de Britten uiteindelijk in de 1 of andere vorm toch deel blijven uitmaken van de EU, omdat een harde grens met het VK niet wordt geaccepteerd door Ierland
Ik denk niet dat deze kwestie echt zal betekenen of het VK toch nog een beetje ergens binnen de EU past.
pi_175427813
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 15:15 schreef DeParo het volgende:

[..]

Het lijkt mij een Goed idee als het VK een industrieel plan opzet en de benodigdheden voor zo'n plan in samenwerking doet met landen waarmee het een strategisch voordeel kan behalen en ik denk dat landen van het Gemenebest in die categorie [kunnen] vallen.
Het VK heeft helemaal geen baat bij een 'industrieel plan'. Manufacturing vertegenwoordigt momenteel ~10% van de Britse economie, i.t.t. de dienstensector, die voor ~80% staat. Daar gaan de klappen van Brexit veel harder aankomen, daar zouden ze strategisch over na moeten denken.

quote:
Terecht punt maar de industrie werkt natuurlijk wat complexer. Het VK dient op het uiterste puntje van de supply chain en value chain te gaan zitten. Industrieen wat lager op die chains kunnen eveneens afgezet worden in andere landen waarmee het een sterke relatie heeft, ideaal gezien zelfs beter in de landen waar het de desbetreffende grondstoffen vandaan haalt, laat je ook gelijk zien dat je een trickle-down effect wilt creeeren voor die landen. Met hoogwaardige industrie creeer je een markt waar andere markten wel bij jou moeten komen door het gebrek aan aanbod of omdat jij op een dusdanige efficiente wijze die producten weet te maken dat je ze Goedkoper kan aanbieden.
Het VK zit al op het uiterste puntje van de supply chain. Hun voornamelijkste exportproducten zijn machines, autos, pharma, kortom eindfabricaat. Daar hebben ze de infrastructuur en kennis voor in huis. Een op de industrie gerichte economische strategie moet aan voldoende mensen werk kunnen bieden. Dan moeten ze in theorie ook uitbreiden naar minder hoogwaardige industrie. Daar zijn ze alleen niet competitief genoeg voor. Hoe draagt een economische samenwerking met het Gemenebest post-brexit bij aan het verhogen van de concurrentiekracht van het VK op dit gebied?

quote:
Als jij de juiste 'benefits' creeert voor die landen kan je prima breed gedragen handelsafspraken maken. Je zult die landen dan wel gespecialiseerd in kaart moeten brengen en de uitdagingen in die landen, die instapkosten normaal gesproken hoog zullen maken, via afspraken moeten zien te omzeilen. Een heikel punt in veel landen kan normaal gesproken 'landrechten' zijn. Dan kan je wellicht over specifieke economische zones beginnen. Een optimistischer punt kan een exportproduct zijn waar die landen al sterk in zijn maar die tot dusverre vrijwel alleen het land worden uitgevoerd. Als jij daaromheen een plan opzet voor enerzijds zelfvoorziening, en daar eveneens aan verdient, en anderzijds laagwaardige [om te beginnen] industrie voor zowel de lokale als buitenlandse markt dan zet jij een stap die andere blokken, inclusief de EU, verre van altijd nemen of zelfs maar kunnen nemen omdat ze de noodzaak voor zichzelf niet zien.
Ik vind dit een beetje een warrig verhaal om eerlijk te zijn. Wat bedoel je precies met specifieke economische zones en het opzetten van laagwaardige industrie in Gemenebestlanden? Daar zou dan een hele hoop geld in geinvesteerd moeten worden, terwijl de Britten dat helemaal niet kunnen missen. De gemiddelde export van de Gemenebestlanden bestaat uit ruwe grondstoffen en voedsel. Wat moet het VK daar concreet me als ze op het uiterste punt van de value chains moeten gaan zitten?

quote:
Dit plan zal enerzijds afhankelijk zijn van hoe het VK zelf denkt te transformeren en anderzijds hoe het in die supply chain specifieke landen van het Gemenebest kan betrekken want als je het alleen met Britse mogelijkheden moet gaan doen dan zal het in deze tijden, opboksend tegen een hele Europese Unie, bijzonder lastig worden in deze.
Er is geen reden waarom de Britten zouden moeten 'opboksen' tegen de Europese Unie. Beter tekenen ze een vergaande handelsovereenkomst, waarmee ze deels de economische voordelen van de gemeenschappelijke markt kunnen behouden. Daar moet dan natuurlijk wel de daarbijbehorende vrijheden tegenover staan, en dat is het heikele punt. Dit is hoe dan ook een vruchtbaardere strategie dan ontwikkelingshulp in het Gemenebest in de hoop op goedkope(re) import van ruwe grondstoffen waar het VK niets mee kan op dit moment, en ook in de toekomst niet.
pi_175430766
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 16:08 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Het VK heeft helemaal geen baat bij een 'industrieel plan'. Manufacturing vertegenwoordigt momenteel ~10% van de Britse economie, i.t.t. de dienstensector, die voor ~80% staat. Daar gaan de klappen van Brexit veel harder aankomen, daar zouden ze strategisch over na moeten denken.
Dat slaat nergens op. Het idee is juist dat je moet transformeren. Als het VK zich nu blijft richten op de dienstensector dan kan je niet concurreren met de EU. Dan heb je weinig markten over om een voordeel te behalen. Dus ja, daar gaan de klappen harder aankomen, en juist daarom moet je je juist op [bijvoorbeeld] hoogwaardige industrie richten waar je nog weinig posities ingevuld zijn.

[..]

quote:
Het VK zit al op het uiterste puntje van de supply chain. Hun voornamelijkste exportproducten zijn machines, autos, pharma, kortom eindfabricaat. Daar hebben ze de infrastructuur en kennis voor in huis. Een op de industrie gerichte economische strategie moet aan voldoende mensen werk kunnen bieden. Dan moeten ze in theorie ook uitbreiden naar minder hoogwaardige industrie. Daar zijn ze alleen niet competitief genoeg voor. Hoe draagt een economische samenwerking met het Gemenebest post-brexit bij aan het verhogen van de concurrentiekracht van het VK op dit gebied?
Het VK zit dat allerminst op dit moment. Zoals je al eerder aanhaalde hierboven ergens is het land vooral gericht op de dienstensector. Dat moet dus veranderen. Dan blijven ze op het uiterste puntje van de supply chain maar dat moet je dan uitbreiden. Als ik een voorbeeld kan noemen zou ik bijvoorbeeld zwaar gaan investeren in productie van elektrische auto's, die markt is nog verre van gevuld, kobalt wat nodig is voor de productie wordt in enkele landen van het Gemenebest 'gemijnd'. De waarde van deze grondstof is ondanks de val van grondstofprijzen flink in waarde gestegen, het probleem is dat deze landen wel kunnen profiteren van deze grondstoffen maar niet het aanvangkapitaal hebben dit te doen, daar kan het VK inspringen. Om die landen nog verder te laten profiteren kan je bepaalde andere auto-onderdelen, laagwaardig, in diezelfde landen laten produceren zodat de economie niet alleen afhankelijk is van grondstoffen te exporteren. Dat is al een markt. Verder heeft het VK een sterke globale positie met een bedrijf als BP en bezit het ook nog een gedeeltelijke aanspraak op Shell. Afspraken met die bedrijven gericht op de productie van LNG en rondom LNG de juiste markten creeeren en het LNG naar afzetten is inspelen op een vrij zekere toekomst. Kan je ook nog een industrie omheen bouwen, als je op basis van gas een paar power plants in die landen neerzet aangedreven door gas, kan je bijvoorbeeld een leuke methanol-installatie bijbouwen of andere gelieerde industrieen in deze.

[..]

quote:
Ik vind dit een beetje een warrig verhaal om eerlijk te zijn. Wat bedoel je precies met specifieke economische zones en het opzetten van laagwaardige industrie in Gemenebestlanden? Daar zou dan een hele hoop geld in geinvesteerd moeten worden, terwijl de Britten dat helemaal niet kunnen missen. De gemiddelde export van de Gemenebestlanden bestaat uit ruwe grondstoffen en voedsel. Wat moet het VK daar concreet me als ze op het uiterste punt van de value chains moeten gaan zitten?
Eigenlijk heb ik het hierboven al beschreven maar er zijn twee modellen denkbaar. Enerzijds kan je binnen het Gemenebest landen uitzoeken die 'alleen' de grondstoffen leveren. Omdat deze landen ook breder moeten ontwikkelen (om te profiteren en de relatie aantrekkelijk te houden) kan je in die landen 'support' industries voor productie van die grondstoffen neerzetten. Laagwaardige industrie, dat wil zeggen nog steeds op dezelfde supply chain maar niet op het uiterste puntje, kan je in eigen land houden of in andere landen van het Gemenebest. Anderzijds kan je specifieke markten uitzoeken waar je grondstoffen niet alleen vandaan haalt maar ook laagwaardige industrie neerzet, zodat grondstoffen en daaruitvolgende 'laagwaardige' producten ook enigszins behouden kunnen blijven voor de lokale markt. De uiteindelijke top van de chain blijft in het Verenigd Koninkrijk.

De economische zone was als voorbeeld bedoeld omdat investeren in veel landen van het Gemenbest niet eenvoudig is te noemen. Je hebt veel kapitaal nodig om te beginnen (ivm alle moeilijkheden zoals gebrek aan van alles en nog wat) en stoot tegen allerlei bureaucratische problemen aan zoals de landrechten die ik eerder heb benoemd ergens hierboven, dat moet je voorkomen, daarom noemde ik het voorbeeld van economische zones omdat je dan binnen een afgebakend gebied enigszins vrijheid hebt om dat in alle rust op te zetten. In hoeverre de omringende gemeenschap daarvan profiteert is afhankelijk van de afspraken die je vooraf maakt.

Dat het fikse investeringen gaat kosten staat als een paal boven water, dat het de eerste vijf jaar niet direct winst zal maken wellicht eveneens, maar op de lange termijn ben je wel een stuk beter voorbereid op de toekomst dan te gokken op een sector die gebouwd is rondom een markt waar je geen toegang meer toe hebt.

[..]

quote:
Er is geen reden waarom de Britten zouden moeten 'opboksen' tegen de Europese Unie. Beter tekenen ze een vergaande handelsovereenkomst, waarmee ze deels de economische voordelen van de gemeenschappelijke markt kunnen behouden. Daar moet dan natuurlijk wel de daarbijbehorende vrijheden tegenover staan, en dat is het heikele punt. Dit is hoe dan ook een vruchtbaardere strategie dan ontwikkelingshulp in het Gemenebest in de hoop op goedkope(re) import van ruwe grondstoffen waar het VK niets mee kan op dit moment, en ook in de toekomst niet.
Al zou dat gebeuren dan verliest het Verenigd Koninkrijk nog, dan ben je en uit de EU en in een zwakkere positie, want geen enkel akkoord zal aan precies dezelfde voorwaarden kunnen voldoen die je had toen je nog lid was van de Europese Unie. Als je nu gaat inzetten op zo'n verdrag geef je niet alleen aan dat je het opgeeft maar ook dat je nooit hebt geprobeerd om van het VK iets te maken buiten de context van de Europese Unie en dat zou bijzonder jammer zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door DeParo op 01-12-2017 18:07:18 ]
  Overall beste user 2022 vrijdag 1 december 2017 @ 18:06:18 #198
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175430897
Industrie gaat het niet worden voor het VK tenzij de complete keten daar staat.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175431037
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:06 schreef Ulx het volgende:
Industrie gaat het niet worden voor het VK tenzij de complete keten daar staat.
Argumenten?

[ Bericht 1% gewijzigd door DeParo op 01-12-2017 18:20:51 ]
  Overall beste user 2022 vrijdag 1 december 2017 @ 18:15:53 #200
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175431128
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:12 schreef DeParo het volgende:

[..]

En hoezo dat dan precies?
Staat een concurrent in de EU scheelt dat aan kosten.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175431138
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:15 schreef Ulx het volgende:

[..]

Staat een concurrent in de EU scheelt dat aan kosten.
Wat scheelt aan kosten?
  Overall beste user 2022 vrijdag 1 december 2017 @ 18:18:06 #202
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175431186
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:16 schreef DeParo het volgende:

[..]

Wat scheelt aan kosten?
Onderdelen halen in goedkopere landen. Dat voordeel heeft het VK niet.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175431205
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:18 schreef Ulx het volgende:

[..]

Onderdelen halen in goedkopere landen. Dat voordeel heeft het VK niet.
Hoezo niet? Welke onderdelen precies en wat heeft dat met de EU te maken die deze onderdelen zeer waarschijnlijk evenmin zelf produceert?
  Overall beste user 2022 vrijdag 1 december 2017 @ 18:22:00 #204
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175431279
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:19 schreef DeParo het volgende:

[..]

Hoezo niet? Welke onderdelen precies en wat heeft dat met de EU te maken die deze onderdelen zeer waarschijnlijk evenmin zelf produceert?
De EU produceert genoeg. En anders hebben ze toch handelsdeals? Het VK niet.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175431297
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:22 schreef Ulx het volgende:

[..]

De EU produceert genoeg. En anders hebben ze toch handelsdeals? Het VK niet.
Wat houdt het VK precies tegen om handelsdeals te sluiten? En welke onderdelen produceert de EU dan die het VK zou weerhouden hoogwaardige industrieen op te zetten? Zitten er niet genoeg laagwaarde fabrieken in opkomende markten?
pi_175431320
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:06 schreef Ulx het volgende:
Industrie gaat het niet worden voor het VK tenzij de complete keten daar staat.
Hoho, de resterende staalarbeiders denken dat de Brexit een goed excuus is voor protectionisme en nieuwe staatssteun voor de resterende staalfabrieken.
pi_175431364
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:23 schreef DeParo het volgende:

[..]

Wat houdt het VK precies tegen om handelsdeals te sluiten? En welke onderdelen produceert de EU dan die het VK zou weerhouden hoogwaardige industrieen op te zetten? Zitten er niet genoeg laagwaarde fabrieken in opkomende markten?
Handelsdeals zijn complex en duren erg lang om uit te onderhandelen als je er als land zelf ook serieus voordeel van wilt hebben. Daarnaast ontbeert het VK eigenlijk iedere industriële infrastructuur. Ze hebben hun maakindustrie decennia lang verwaarloosd. Dat is niet zomaar weer opgebouwd...
  Overall beste user 2022 vrijdag 1 december 2017 @ 18:26:51 #208
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175431367
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:23 schreef DeParo het volgende:

[..]

Wat houdt het VK precies tegen om handelsdeals te sluiten? En welke onderdelen produceert de EU dan die het VK zou weerhouden hoogwaardige industrieen op te zetten? Zitten er niet genoeg laagwaarde fabrieken in opkomende markten?
Je hebt gewoon onderdelen nodig. Niet elke fabriek maakt zelf de moertjes, schroefjes boutjes en nippeltjes.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175431437
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:26 schreef Ulx het volgende:

[..]

Je hebt gewoon onderdelen nodig. Niet elke fabriek maakt zelf de moertjes, schroefjes boutjes en nippeltjes.
Ik snap je punt maar ik betwijfel in hoeverre de EU die wel produceert, en al zouden zij dat doen, in hoeverre dit het VK zou tegenhouden om het met uitgebreide supply chains op te zetten in andere markten.
pi_175431479
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:26 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Handelsdeals zijn complex en duren erg lang om uit te onderhandelen als je er als land zelf ook serieus voordeel van wilt hebben. Daarnaast ontbeert het VK eigenlijk iedere industriële infrastructuur. Ze hebben hun maakindustrie decennia lang verwaarloosd. Dat is niet zomaar weer opgebouwd...
Klopt allemaal, maar je moet ergens beginnen toch, natuurlijk zal je tegelijkertijd een overbruggingsfase moeten bedenken. Maar kom op het VK zit toch vol met die briljante mensen en de beste Universiteiten? Gaan ze met al die intelligentie nu echt blijven gokken op een dienstensector die nooit meer op dezelfde manier kan profiteren als toen het VK nog lid was van de EU?
  Moderator vrijdag 1 december 2017 @ 18:43:49 #211
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175431673
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:30 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik snap je punt maar ik betwijfel in hoeverre de EU die wel produceert, en al zouden zij dat doen, in hoeverre dit het VK zou tegenhouden om het met uitgebreide supply chains op te zetten in andere markten.
Mischien omdat de productiviteit in het VK zo'n 25% lager ligt dan in Frankrijk, Nederland of Duitsland en of jij daar aan twijfelt is niet zo relevant, het is een feit dat vrijwel ieder bedrijf dat producten maakt in het VK afhankelijk is van import uit de EU. De auto industrie voorop.

Verder werkt JIT niet zo daverend als goederen er weken over doen om zelfs je land maar te bereiken en dan door douane formaliteiten moeten waarvan je niet kan bepalen hoe lang ze duren. Daarbij zullen onderdelen uit andere landen of de EU in de toekomst import tarieven hebben.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_175431710
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:32 schreef DeParo het volgende:

[..]

Klopt allemaal, maar je moet ergens beginnen toch, natuurlijk zal je tegelijkertijd een overbruggingsfase moeten bedenken. Maar kom op het VK zit toch vol met die briljante mensen en de beste Universiteiten? Gaan ze met al die intelligentie nu echt blijven gokken op een dienstensector die nooit meer op dezelfde manier kan profiteren als toen het VK nog lid was van de EU?
Ze hebben nog geen flauw benul wat slim zou zijn om te gaan doen.
pi_175431948
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:45 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ze hebben nog geen flauw benul wat slim zou zijn om te gaan doen.
Begin dit jaar en voor de jaarwisseling was er een groot industrieel plan van May en kornuiten, rekende op verzet binnen de Conservatieve Partij omdat er flink veel overheidsinvesteringen mee gepaard gingen, hoe dan ook had ze op dat moment zo'n sterke positie dat het zeer serieus werd genomen en ze er ook hard aan kon werken, het werd in verschillende media ook bediscussieerd door economen en CEO's, en zeer serieus, veel zagen het wel zitten en wilden het risico nemen. Maar de afgelopen verkiezingen veranderde alle, het Cameron-kliekje in de vorm van Johnson kwam binnen en zorgde ervoor dat ze op enorme oppositie in haar eigen partij gaat richten, die oppositie is niet zo zeer tegen een Brexit maar meer hoe het VK er uit moet zien in de komende jaren. En bij dat Cameron en Johnson kliekje zitten nu eenmaal veel mensen die veel belangen hebben in die dienstensector en dat eerst maar even zoveel mogelijk willen uitmelken voordat ze echt iets gaan veranderen.
pi_175431992
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:56 schreef DeParo het volgende:

[..]

Begin dit jaar en voor de jaarwisseling was er een groot industrieel plan van May en kornuiten, rekende op verzet binnen de Conservatieve Partij omdat er flink veel overheidsinvesteringen mee gepaard gingen, hoe dan ook had ze op dat moment zo'n sterke positie dat het zeer serieus werd genomen en ze er ook hard aan kon werken, het werd in verschillende media ook bediscussieerd door economen en CEO's, en zeer serieus, veel zagen het wel zitten en wilden het risico nemen. Maar de afgelopen verkiezingen veranderde alle, het Cameron-kliekje in de vorm van Johnson kwam binnen en zorgde ervoor dat ze op enorme oppositie in haar eigen partij gaat richten, die oppositie is niet zo zeer tegen een Brexit maar meer hoe het VK er uit moet zien in de komende jaren. En bij dat Cameron en Johnson kliekje zitten nu eenmaal veel mensen die veel belangen hebben in die dienstensector en dat eerst maar even zoveel mogelijk willen uitmelken voordat ze echt iets gaan veranderen.
Boeiende visie. Maar klinkt wat onzinnig.
pi_175432006
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Mischien omdat de productiviteit in het VK zo'n 25% lager ligt dan in Frankrijk, Nederland of Duitsland en of jij daar aan twijfelt is niet zo relevant, het is een feit dat vrijwel ieder bedrijf dat producten maakt in het VK afhankelijk is van import uit de EU. De auto industrie voorop.
Het gaat om compleet nieuwe industrieeen, nogmaals je bekijkt het alleen vanuit de oude situatie, alles wat ik hierboven beschrijf gaat om nieuwe markten aanboren.

quote:
Verder werkt JIT niet zo daverend als goederen er weken over doen om zelfs je land maar te bereiken en dan door douane formaliteiten moeten waarvan je niet kan bepalen hoe lang ze duren. Daarbij zullen onderdelen uit andere landen of de EU in de toekomst import tarieven hebben.
Als je met SEZ's werkt en dat in bilaterale afspraken vastlegt zijn er voor specifieke Goederen afspraken te maken, en ja dan heeft het VK ook enige verantwoordelijkheid bij dat op gang brengen in die landen, het probleem lijkt me niet zo zeer de duur van het transport maar meer de prijs van het transport. Dan moet je elders op de value chain voordelen gaan zoeken en dat is toch een groot deel van de supply chain zoveel mogelijk in een land houden voordat het naar het VK komt.
pi_175432030
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:58 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Boeiende visie. Maar klinkt wat onzinnig.
Dat industrieele plan was er echt, had ze ook zo'n topambtenaar voor maar ben zijn naam even kwijt, maar die lag dus niet Goed bij de Cameron-groep maar kon op haar volledige steun rekenen.
pi_175432281
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 19:00 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dat industrieele plan was er echt, had ze ook zo'n topambtenaar voor maar ben zijn naam even kwijt, maar die lag dus niet Goed bij de Cameron-groep maar kon op haar volledige steun rekenen.
Oh, er zijn vast wat plannen met leuke protectionistische ideetjes langsgekomen. Maar je focus op Cameron is wat onzinnig, zijn rol was eigenlijk heel rap na het referendum volledig uitgespeeld en hij kon het nou niet bepaald goed vinden met pro-Brexit-malloot Johnson. Die overigens ook verdomde weinig voor elkaar heeft gekregen als landelijk politicus, laat staan zijn partij zo slim bespelen...
pi_175432346
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 19:12 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Oh, er zijn vast wat plannen met leuke protectionistische ideetjes langsgekomen. Maar je focus op Cameron is wat onzinnig, zijn rol was eigenlijk heel rap na het referendum volledig uitgespeeld en hij kon het nou niet bepaald goed vinden met pro-Brexit-malloot Johnson. Die overigens ook verdomde weinig voor elkaar heeft gekregen als landelijk politicus, laat staan zijn partij zo slim bespelen...
Ik bedoelde niet letterlijk Cameron maar meer de groep Tories die hij vertegenwoordigde. En daar staat Johnson ook voor van wie het allerminst duidelijk is, tot de dag van vandaag, of hij echt Hoopte dat Brexit zou slagen of via een nipt verslagen positie een hoge ministerpost onder Cameron had kunnen bekleden. Ik zou het niet slim bespelen willen noemen, maar de man heeft nu eenmaal een machtige positie binnen zijn partij, en May kan gewoon weinig doen zonder voldoende steun.
  Moderator vrijdag 1 december 2017 @ 19:19:07 #219
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175432430
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:59 schreef DeParo het volgende:

[..]

Het gaat om compleet nieuwe industrieeen, nogmaals je bekijkt het alleen vanuit de oude situatie, alles wat ik hierboven beschrijf gaat om nieuwe markten aanboren.

[..]

Als je met SEZ's werkt en dat in bilaterale afspraken vastlegt zijn er voor specifieke Goederen afspraken te maken, en ja dan heeft het VK ook enige verantwoordelijkheid bij dat op gang brengen in die landen, het probleem lijkt me niet zo zeer de duur van het transport maar meer de prijs van het transport. Dan moet je elders op de value chain voordelen gaan zoeken en dat is toch een groot deel van de supply chain zoveel mogelijk in een land houden voordat het naar het VK komt.
Compleet nieuwe industrieen in een land wat al decennia alleen maar achteruit gaat op industrieel gebied en wat een 25% lagere productiviteit heeft en een enorm tekort een goed opgeleid personeel. En dat neem jij serieus.

Als je het grootste deel van een supply chain in een ver land hebt waarom dan niet gewoon de hele productie daar doen? Lijkt mij toch wat logischer.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_175432906
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 19:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Compleet nieuwe industrieen in een land wat al decennia alleen maar achteruit gaat op industrieel gebied en wat een 25% lagere productiviteit heeft en een enorm tekort een goed opgeleid personeel. En dat neem jij serieus.
Natuurlijk. Het heeft nu een dienstensector die evenmin nog iets waard is op de lange termijn. Bovendien kan het de investeringskennis van de financiele dienstensector nog steeds gebruiken om die markten in kaart te brengen en de beste strategieen op te zetten.

quote:
Als je het grootste deel van een supply chain in een ver land hebt waarom dan niet gewoon de hele productie daar doen? Lijkt mij toch wat logischer.
Omdat je ten eerste geen werkgelegenheid creeert in eigen land en ten tweede omdat die markten vaak bij lange na niet klaar zijn om de top van de supply chain in te vullen.
  Moderator vrijdag 1 december 2017 @ 19:38:22 #221
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175432930
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 19:37 schreef DeParo het volgende:

[..]

Natuurlijk. Het heeft nu een dienstensector die evenmin nog iets waard is op de lange termijn. Bovendien kan het de investeringskennis van de financiele dienstensector nog steeds gebruiken om die markten in kaart te brengen en de beste strategieen op te zetten.

[..]

Omdat je ten eerste geen werkgelegenheid creeert in eigen land en ten tweede omdat die markten vaak bij lange na niet klaar zijn om de top van de supply chain in te vullen.
#hoedan komt bij mij op. Dit kon allemaal al de afgelopen 50 jaar en er is nooit iets van terecht gekomen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_175433033
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 19:38 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

#hoedan komt bij mij op. Dit kon allemaal al de afgelopen 50 jaar en er is nooit iets van terecht gekomen.
Omdat met de EU die noodzaak er niet was en het VK een heel andere strategische positie invulde dan nu het geval zal zijn als ze geen lid van de Europese Unie meer zijn.
  Moderator vrijdag 1 december 2017 @ 19:44:10 #223
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175433074
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 19:41 schreef DeParo het volgende:

[..]

Omdat met de EU die noodzaak er niet was en het VK een heel andere strategische positie invulde dan nu het geval zal zijn als ze geen lid van de Europese Unie meer zijn.
Maar overheidssteun is ook onder de WTO niet toegestaan dus hoe willen ze dat dan gaan realiseren? Zoals gezegd, #hoedan.

Het is allemaal luchtfietserij, er zit gewoon helemaal niets concreets achter.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Overall beste user 2022 vrijdag 1 december 2017 @ 19:45:03 #224
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175433094
Het zal ze wel een generatie kosten. Dit doe je niet in drie weken.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175433122
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 19:44 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Maar overheidssteun is ook onder de WTO niet toegestaan dus hoe willen ze dat dan gaan realiseren? Zoals gezegd, #hoedan.

Het is allemaal luchtfietserij, er zit gewoon helemaal niets concreets achter.
Hoe zie jij de toekomst van het VK dan?
Alle opties zijn behoorlijk lastig.
Make my day!
  Overall beste user 2022 vrijdag 1 december 2017 @ 19:48:17 #226
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175433173
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 19:46 schreef agter het volgende:

[..]

Hoe zie jij de toekomst van het VK dan?
Alle opties zijn behoorlijk lastig.
Ja. Het VK is aardig fucked.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175433406
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 19:48 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ja. Het VK is aardig fucked.
Mwah... Lange overgangsperiode gevolgd door een handelsakkoord en de economie kan blijven draaien zoals het is, inclusief dienstensector.

Dan kunnen ze niet vasthouden aan de valse brexit-beloftes, maar je ziet toch al dat ze er nu realistischer in staan dan pak-hem-beet een jaar geleden..
  Moderator vrijdag 1 december 2017 @ 20:49:53 #228
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175434629
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 19:46 schreef agter het volgende:

[..]

Hoe zie jij de toekomst van het VK dan?
Alle opties zijn behoorlijk lastig.
Ik zie alleen maar een daling in het VK van zowel de economie als de levensstandaard.

De economie terug omvormen van een service economie naar industriel of tenminste een betere mix vereist een lange termijn strategie en visie die ik niet kan ontwaren in het VK. Mischien als de klap van Brexit hard genoeg is komt er nog zoiets.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator vrijdag 1 december 2017 @ 20:51:06 #229
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175434669
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 19:58 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Mwah... Lange overgangsperiode gevolgd door een handelsakkoord en de economie kan blijven draaien zoals het is, inclusief dienstensector.

Dan kunnen ze niet vasthouden aan de valse brexit-beloftes, maar je ziet toch al dat ze er nu realistischer in staan dan pak-hem-beet een jaar geleden..
Handelsakkoord gaat niet beter worden dan CETA en daar vallen services niet onder dus dat gaat heel lastig worden.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_175441376
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 19:44 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Maar overheidssteun is ook onder de WTO niet toegestaan dus hoe willen ze dat dan gaan realiseren? Zoals gezegd, #hoedan.

Het is allemaal luchtfietserij, er zit gewoon helemaal niets concreets achter.
Welke overheidssteun en waar is niet toegestaan onder de WTO? May kwam zelf al eerder met een industrieel plan op de proppen voor de verkiezingen en toen de situatie er voor haar wat beter uitzag. Ik heb even gezocht maar ze schijnt het nog steeds te proberen:

https://www.ft.com/content/f365582b-7b87-3313-994d-49e4883fbea6

En paper:

https://www.gov.uk/govern(...)people-across-the-uk (255 pagina's)

Overigens de naam die ik vergeten was eerder die was van Greg Clark de business secretary.

En eerder in Februari waar ik het aanvankelijk over had (mochten de ideeen wat verschillen):

https://www.ft.com/content/40665648-c6e3-11e6-8f29-9445cac8966f

https://www.ft.com/content/1f21764e-54fe-11e7-80b6-9bfa4c1f83d2

En samenwerken:

https://www.ft.com/content/9df85594-5f3c-11e7-91a7-502f7ee26895
  zaterdag 2 december 2017 @ 06:01:25 #231
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_175441884
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 19:46 schreef agter het volgende:

[..]

Hoe zie jij de toekomst van het VK dan?
Alle opties zijn behoorlijk lastig.
Het VK zal straks moederziel alleen en ronddobberend in de Atlantische Oceaan het gevecht moeten aangaan tegen Rusland, China en de VS. Maar ze hebben er wel wat voor teruggekregen: zelf de vorm van de bananen in de winkels bepalen.
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  zaterdag 2 december 2017 @ 17:44:06 #232
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_175452832
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  Moderator zaterdag 2 december 2017 @ 20:51:38 #233
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175457173
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 01:48 schreef DeParo het volgende:

[..]

Welke overheidssteun en waar is niet toegestaan onder de WTO? May kwam zelf al eerder met een industrieel plan op de proppen voor de verkiezingen en toen de situatie er voor haar wat beter uitzag. Ik heb even gezocht maar ze schijnt het nog steeds te proberen:

https://www.ft.com/content/f365582b-7b87-3313-994d-49e4883fbea6

En paper:

https://www.gov.uk/govern(...)people-across-the-uk (255 pagina's)

Overigens de naam die ik vergeten was eerder die was van Greg Clark de business secretary.

En eerder in Februari waar ik het aanvankelijk over had (mochten de ideeen wat verschillen):

https://www.ft.com/content/40665648-c6e3-11e6-8f29-9445cac8966f

https://www.ft.com/content/1f21764e-54fe-11e7-80b6-9bfa4c1f83d2

En samenwerken:

https://www.ft.com/content/9df85594-5f3c-11e7-91a7-502f7ee26895
Je doet nog steeds alsof de luchtfietserij in het VK ergens op zoiets als realiteit gebaseerd is, overigens zijn jouw FT links niet te lezen.

Er is een vaag plan onthuld wat uitblinkt in onduidelijkheden en huidige policies onder een, vage, noemer brengt aldus het Lagerhuis.

https://www.theguardian.c(...)of-existing-policies
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Overall beste user 2022 zaterdag 2 december 2017 @ 21:05:14 #234
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175457648
Hebnen ze geld voor overheidssteun dan?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Moderator zaterdag 2 december 2017 @ 21:53:32 #235
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175458724
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 21:05 schreef Ulx het volgende:
Hebnen ze geld voor overheidssteun dan?
Vast wel, gewoon wat meer snoeien.

Mooi voorbeeld, de regering kondigt met veel bombarie aan dat ze woningbouw gaan stimuleren en haalt stiekem 3 miljard weg bij woningbouw programma's om de kosten van Brexit (ambtenaren en consultants vooral) te dekken.

Vandaar dat ik zo moet lachen om met het idee dat men deze regering en hun plannen serieus neemt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_175458880
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 21:53 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Vast wel, gewoon wat meer snoeien.

Mooi voorbeeld, de regering kondigt met veel bombarie aan dat ze woningbouw gaan stimuleren en haalt stiekem 3 miljard weg bij woningbouw programma's om de kosten van Brexit (ambtenaren en consultants vooral) te dekken.

Vandaar dat ik zo moet lachen om met het idee dat men deze regering en hun plannen serieus neemt.
de NHS had £4 bn nodig, maar kreeg slechts £1.6 bn toegekend in Hammond's budget, overige public sector ook meer cuts en het ging al zo lekker...
Verstappen 0 WDC's
  Moderator zaterdag 2 december 2017 @ 22:02:10 #237
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175458919
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 22:00 schreef Sjeunie het volgende:

[..]

de NHS had £4 bn nodig, maar kreeg slechts £1.6 bn toegekend in Hammond's budget, overige public sector ook meer cuts en het ging al zo lekker...
En die 4 miljard was nodig om het huidige nivo, wat al onvoldoende is, te handhaven. En gegeven de inflatie nu gaat de NHS er gewoon miljarden op achteruit volgend jaar.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_175465060
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 20:51 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Je doet nog steeds alsof de luchtfietserij in het VK ergens op zoiets als realiteit gebaseerd is, overigens zijn jouw FT links niet te lezen.

Er is een vaag plan onthuld wat uitblinkt in onduidelijkheden en huidige policies onder een, vage, noemer brengt aldus het Lagerhuis.

https://www.theguardian.c(...)of-existing-policies
Heb je de link van de overheid gelezen? Best concreet. Geen regering zou het concreter publiceren dus ik neem aan dat ze het op papier nog verder hebben uitgewerkt. Jouw link is overigens van 1 Feb 2016 en heeft weinig met dit plan te maken.
pi_175466316
Zat ff door impact study vrijgegeven door de EU te browsen:
“With regard to the specific situation of straddling and highly migratory fish stocks, not only will the interests of the UK and EU come into play, but also those of the other Northeast Atlantic coastal states and of the competent regional fisheries management organisations (NEAFC and ICCAT).10 In this regard, international law includes the obligation to cooperate, directly or through the appropriate organisations, with regard to these fish stocks (Arts. 63(1) and (2) and 64 UNCLOS; Arts. 5 and 8 UNFSA).

Withdrawal from the EU will not eliminate the UK’s need/obligation to negotiate fishing quotas or possible transfers or exchanges thereof, but rather will increase it.

“Taking back control” wat een idioot is die Farage ook....
Verstappen 0 WDC's
  zondag 3 december 2017 @ 11:29:05 #240
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_175466387
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 09:41 schreef DeParo het volgende:

[..]

Heb je de link van de overheid gelezen? Best concreet. Geen regering zou het concreter publiceren dus ik neem aan dat ze het op papier nog verder hebben uitgewerkt. Jouw link is overigens van 1 Feb 2016 en heeft weinig met dit plan te maken.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_175466495
quote:
2s.gif Op zondag 3 december 2017 11:29 schreef Falco het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Een aanname inderdaad, maar dat heeft alleen betrekking op wat ik niet (!!) citeerde, wat op de overheidssite staat, en wat je hierboven gewoon kan lezen, is al aardig concreet.
  Overall beste user 2022 zondag 3 december 2017 @ 18:53:35 #242
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175474821
Beweer je nou dat je denkt dat de britse regering een plan heeft?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175474952
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 18:53 schreef Ulx het volgende:
Beweer je nou dat je denkt dat de britse regering een plan heeft?
Dit is ook wat ze in de onderhandelingen zo zwak maakt. Ze zijn er zelf ook gewoon niet uit wat ze willen. Net zo goed als je niet kunt onderhandelen over de prijs van een voorwerp als de koper nog niet weet of 'ie er 30 of 500 euro voor over heeft.

In die zin is brexit voor mij het ultieme bewijs van de stupiditeit van het populisme. Inhoudsloos boegeroep zonder een alternatief te kunnen formuleren. The day after wist iedereen met kennis van zaken al: "they're fucked".
pi_175482386
quote:
1s.gif Op zondag 3 december 2017 19:04 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Dit is ook wat ze in de onderhandelingen zo zwak maakt. Ze zijn er zelf ook gewoon niet uit wat ze willen. Net zo goed als je niet kunt onderhandelen over de prijs van een voorwerp als de koper nog niet weet of 'ie er 30 of 500 euro voor over heeft.

In die zin is brexit voor mij het ultieme bewijs van de stupiditeit van het populisme. Inhoudsloos boegeroep zonder een alternatief te kunnen formuleren. The day after wist iedereen met kennis van zaken al: "they're fucked".
Zoals je hierboven had kunnen lezen is er wel degelijk een plan. Een behoorlijk Goed uitgewerkt plan zelfs waar ze al sinds begin vorig jaar (of misschien zelfs al sinds 2016) mee dwepen. Het probleem is dat dit plan veel publieke investeringen vergt, overheidsinterventies, met het resultaat van de vorige verkiezingen heeft May haar positie binnen de eigen partij zodanig zien verzwakker dat er veel meer infighting is om dit plan te voorkomen vooral van de economisch liberale tak waar types als Cameron en Johnson spokes person voor zijn.
pi_175482388
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 18:53 schreef Ulx het volgende:
Beweer je nou dat je denkt dat de britse regering een plan heeft?
Schijnbaar.
  Overall beste user 2022 maandag 4 december 2017 @ 05:46:25 #246
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175482534
Kortom: Ze hebben een paar balletjes opgegooid en ze hebben geen idee of iets blijft plakken.

En dat is het plan.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175482580
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 05:46 schreef Ulx het volgende:
Kortom: Ze hebben een paar balletjes opgegooid en ze hebben geen idee of iets blijft plakken.

En dat is het plan.
Als je de links niet leest krijg je inderdaad zo'n indruk.
  Overall beste user 2022 maandag 4 december 2017 @ 06:35:20 #248
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175482635
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 06:04 schreef DeParo het volgende:

[..]

Als je de links niet leest krijg je inderdaad zo'n indruk.
Ik kijk gewoon wat de resultaten zijn. Misschien hadden ze een plan maar werkt het niet. Was het gewoon een dom plan. Dat kan ook.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175484596
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 06:35 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ik kijk gewoon wat de resultaten zijn. Misschien hadden ze een plan maar werkt het niet. Was het gewoon een dom plan. Dat kan ook.
Het plan moet nog ten uitvoering worden gebracht. Dat is de hele discussie
pi_175484692
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 09:57 schreef DeParo het volgende:

[..]

Het plan moet nog ten uitvoering worden gebracht. Dat is de hele discussie
Als ze nu gaan overwegen te starten met het uitvoeren, dan zijn ze natuurlijk wel rijkelijk laat.
  Overall beste user 2022 maandag 4 december 2017 @ 10:20:31 #251
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175484896
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 09:57 schreef DeParo het volgende:

[..]

Het plan moet nog ten uitvoering worden gebracht. Dat is de hele discussie
Maar het is een cunning plan? As cunning as a fox what used to be Professor of Cunning at Oxford University but has moved on and is now working for the U.N. at the High Commission of International Cunning Planning?



[ Bericht 16% gewijzigd door Ulx op 04-12-2017 10:26:54 ]
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Moderator maandag 4 december 2017 @ 10:46:39 #252
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175485260
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 10:20 schreef Ulx het volgende:

[..]

Maar het is een cunning plan? As cunning as a fox what used to be Professor of Cunning at Oxford University but has moved on and is now working for the U.N. at the High Commission of International Cunning Planning?

[ afbeelding ]
If only. Het zijn meer Baldric nivo cunning plans in deze regering.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_175485404
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 05:24 schreef DeParo het volgende:

[..]

Zoals je hierboven had kunnen lezen is er wel degelijk een plan. Een behoorlijk Goed uitgewerkt plan zelfs waar ze al sinds begin vorig jaar (of misschien zelfs al sinds 2016) mee dwepen. Het probleem is dat dit plan veel publieke investeringen vergt, overheidsinterventies, met het resultaat van de vorige verkiezingen heeft May haar positie binnen de eigen partij zodanig zien verzwakker dat er veel meer infighting is om dit plan te voorkomen vooral van de economisch liberale tak waar types als Cameron en Johnson spokes person voor zijn.
Volgens mij is het eerder jouw plan. Het is in ieder geval niet de breedgedragen en doordachte Brexit-strategie die de Britten nu nodig hebben, als ze nog enigszins succesvol willen zijn in hun damage control efforts.
pi_175485819
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 05:24 schreef DeParo het volgende:

[..]

Zoals je hierboven had kunnen lezen is er wel degelijk een plan. Een behoorlijk Goed uitgewerkt plan zelfs waar ze al sinds begin vorig jaar (of misschien zelfs al sinds 2016) mee dwepen. Het probleem is dat dit plan veel publieke investeringen vergt, overheidsinterventies, met het resultaat van de vorige verkiezingen heeft May haar positie binnen de eigen partij zodanig zien verzwakker dat er veel meer infighting is om dit plan te voorkomen vooral van de economisch liberale tak waar types als Cameron en Johnson spokes person voor zijn.
Ik heb niet 255 pagina's doorgelezen, maar ik zie globaal nou niet hele wereldschokkende dingen die voorgesteld worden. Een nationaal investeringsfonds, stimuleren van innovatie, inzetten op (technisch) hoogwaardig onderwijs.. Het zou allemaal zo uit een Nederlands of Deens beleidsstuk kunnen komen.

Als je de industrie (en dan de hele keten) wil terugbrengen naar de VK, dan moet er pijn geleden worden. Daar komt het gewoon op neer. Ze kunnen best weer een bloeiende industrie neerzetten, maar dat betekent rigoureus snijden, met name bij de werknemers
pi_175490974
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 10:20 schreef Ulx het volgende:

[..]

Maar het is een cunning plan? As cunning as a fox what used to be Professor of Cunning at Oxford University but has moved on and is now working for the U.N. at the High Commission of International Cunning Planning?

[ afbeelding ]
Zeer cunning.
pi_175491232
quote:
2s.gif Op maandag 4 december 2017 10:05 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als ze nu gaan overwegen te starten met het uitvoeren, dan zijn ze natuurlijk wel rijkelijk laat.
De verkiezingen werden op touw gezet om May de steun te geven dit plan tot uitvoering te brengen. Dat is duidelijk mislukt en heeft haar positie ondermijnd. Chapeau dat ze het nu alsnog probeert mijn inziens alhoewel het plan, zoals je ziet, enigszins is afgezwakt.
pi_175491244
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 10:56 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Volgens mij is het eerder jouw plan. Het is in ieder geval niet de breedgedragen en doordachte Brexit-strategie die de Britten nu nodig hebben, als ze nog enigszins succesvol willen zijn in hun damage control efforts.
Hoezo niet?
pi_175491305
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 11:22 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Ik heb niet 255 pagina's doorgelezen, maar ik zie globaal nou niet hele wereldschokkende dingen die voorgesteld worden. Een nationaal investeringsfonds, stimuleren van innovatie, inzetten op (technisch) hoogwaardig onderwijs.. Het zou allemaal zo uit een Nederlands of Deens beleidsstuk kunnen komen.

Als je de industrie (en dan de hele keten) wil terugbrengen naar de VK, dan moet er pijn geleden worden. Daar komt het gewoon op neer. Ze kunnen best weer een bloeiende industrie neerzetten, maar dat betekent rigoureus snijden, met name bij de werknemers
Ten eerste ging het er vooral om dat mensen hier stelden dat er geen plan is gepresenteerd, ondanks je mening over dit plan, dat is dus wel degelijk gebeurd. Ten tweede heeft dit plan specifiek betrekking op het stimuleren van hoogwaardige industrie. Het investeringsfond dat je noemt, onderwijs, gerichte overheidsuitgaven zijn allemaal gericht op het stimuleren van die sectoren. Ik vind de specifieke focus en aandacht voor dit probleem nou niet echt iets wat ik eerder gehoord heb in een Nederlands, of Deens, beleidsplan. Wel is het zo dat ik de bedragen enigszins vind tegenvallen maar dat heeft van doen met de politieke veranderingen sinds de eerste bekendmaking(en) van dit plan.
pi_175491320
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 16:25 schreef DeParo het volgende:

[..]

Hoezo niet?
Simpelweg een feitelijke constatering. Als de Britten iets uit de onderhandelingen willen halen, moeten ze eerst weten wat ze daadwerkelijk willen. Dan moeten ze met een strategie komen die in ieder geval binnen de regeringspartij op nagenoeg unanieme steun kan rekenen. Over jouw plan bestaat geen consensus - voor zover men er uberhaupt van bewust is.
pi_175491428
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 16:29 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Simpelweg een feitelijke constatering. Als de Britten iets uit de onderhandelingen willen halen, moeten ze eerst weten wat ze daadwerkelijk willen. Dan moeten ze met een strategie komen die in ieder geval binnen de regeringspartij op nagenoeg unanieme steun kan rekenen. Over jouw plan bestaat geen consensus - voor zover men er uberhaupt van bewust is.
Een feitelijke constatering? Gebaseerd op wat? Het feit dat dit plan een paar dagen geleden is gepresenteerd, in [helaas] afgezwakte vorm, doet mij in ieder geval denken dat die steun er nu wel is enigszins. Maar als het allemaal zo feitelijk is zie ik liever argumenten dan alleen constateringen want daar is moeilijk op te reageren behalve welles en nietes te zeggen.
  maandag 4 december 2017 @ 17:00:14 #261
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_175491857
Still no deal :')
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  maandag 4 december 2017 @ 17:26:02 #262
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_175492319
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 17:00 schreef Szura het volgende:
Still no deal :')
Blijkbaar wel over de grens met Ierland. De vraag is wel of de unionisten het gaan slikken.
  maandag 4 december 2017 @ 17:32:19 #263
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_175492450
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 17:26 schreef beantherio het volgende:

[..]

Blijkbaar wel over de grens met Ierland. De vraag is wel of de unionisten het gaan slikken.
Dat is al ‘oud’, vraag is welke elementen er nog niet afgedekt zijn.

MEn de vraag is wat er allemaal van overblijft nu inderdaad de DUP al steigert en ook de PM’s van Schotland en Wales en de Londense burgemeester, want die willen niet achterblijven als Noord-Ierland een speciale behandeling krijgt :'). Er wordt alweer flink aan het akkoord en de poten van May gezaagd.

https://nos.nl/artikel/22(...)exit-in-brussel.html

https://www.reuters.com/a(...)ts-one-idUSKBN1DY24L
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  maandag 4 december 2017 @ 17:39:58 #264
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_175492601
Trouwens nog een tip voor diegenen die, net als ik, Brexit op de voet proberen te volgen: de BBC en The Guardian hebben beiden wekelijke podcasts over het onderwerp die meer dan de moeite waard zijn. Dat zijn respectievelijk Brexitcast (o.a. met Laura Kuenssberg en Katya Adler) en Brexit Means.

Het kan zijn dat ik ze al eens eerder aanbevolen heb: dat weet ik niet zeker. Maar ik ben er serieus fan van. :@
pi_175492610
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 17:32 schreef Szura het volgende:

[..]

Dat is al ‘oud’, vraag is welke elementen er nog niet afgedekt zijn.

MEn de vraag is wat er allemaal van overblijft nu inderdaad de DUP al steigert en ook de PM’s van Schotland en Wales en de Londense burgemeester, want die willen niet achterblijven als Noord-Ierland een speciale behandeling krijgt :'). Er wordt alweer flink aan het akkoord en de poten van May gezaagd.

https://nos.nl/artikel/22(...)exit-in-brussel.html

https://www.reuters.com/a(...)ts-one-idUSKBN1DY24L
Duidelijk dat Juncker op dat gezaag niet zit te wachten en May nu in bescherming poogt te nemen - "ze is zo'n sterke onderhandelaar", laat me niet lachen.
  maandag 4 december 2017 @ 17:42:12 #266
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_175492650
May/de Tories zitten zo hard klem en het is allemaal hun eigen schuld

Met deze verklaring kwam de DUP toen May en Juncker nog binnen zaten:
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  maandag 4 december 2017 @ 17:49:51 #267
104871 remlof
Europees federalist
pi_175492797
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 17:42 schreef Szura het volgende:
May/de Tories zitten zo hard klem en het is allemaal hun eigen schuld

Met deze verklaring kwam de DUP toen May en Juncker nog binnen zaten:
[ afbeelding ]
Hoeveel procent van de Noord-Ieren heeft eigenlijk op die DUP gestemd, oftewel: wat is hun mandaat?
pi_175493007
quote:
7s.gif Op maandag 4 december 2017 17:49 schreef remlof het volgende:
Hoeveel procent van de Noord-Ieren heeft eigenlijk op die DUP gestemd, oftewel: wat is hun mandaat?
DUP heeft 10 van de 18 Noord-Ierse zetels, aldus Wikipedia. Een stevig mandaat, dus.
pi_175493097
quote:
3s.gif Op maandag 4 december 2017 18:02 schreef chibibo het volgende:

[..]

DUP heeft 10 van de 18 Noord-Ierse zetels, aldus Wikipedia. Een stevig mandaat, dus.
Wordt wel vertekend door dat idiote districtenstelsel natuurlijk... En die andere 8 zetels worden volgens mij leeg gelaten door Sinn Fein
pi_175493194
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 18:06 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Wordt wel vertekend door dat idiote districtenstelsel natuurlijk
... En die andere 8 zetels worden volgens mij leeg gelaten door Sinn Fein
Ze hebben er maar 36% van de stemmen behaald, dus dat is nog zachtjes uitgedrukt.

https://en.wikipedia.org/(...)eral_election,_2017_(Northern_Ireland)
pi_175493200
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 18:06 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Wordt wel vertekend door dat idiote districtenstelsel natuurlijk... En die andere 8 zetels worden volgens mij leeg gelaten door Sinn Fein
De realiteit is wel dat ze een veto hebben op alles wat May onderhandelt. De brexit aanpak van de Britten is tot nu toe een grote kneuzerige conservatives' clusterfuck.
  maandag 4 december 2017 @ 18:17:08 #272
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_175493269
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 18:13 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

De realiteit is wel dat ze een veto hebben op alles wat May onderhandelt. De brexit aanpak van de Britten is tot nu toe een grote kneuzerige conservatives' clusterfuck.
Ik begin me af te vragen of er geen scenario mogelijk is waarbij May de DUP en de orthodoxe Brexiteers negeert, een deal maakt met de EU en DUP/Brexiteers voor het blok zet. Als die een deal afknallen in het lagerhuis kan May mooi de schuld voor een hard brexit afschuiven.
  maandag 4 december 2017 @ 18:21:09 #273
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_175493337
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 18:13 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

De realiteit is wel dat ze een veto hebben op alles wat May onderhandelt. De brexit aanpak van de Britten is tot nu toe een grote kneuzerige conservatives' clusterfuck.
Ze schaakt met de EU, Ierland, hardline Brexiteers in de eigen partij, de DUP. En dat laatste bord heeft ze zelf op tafel gezet door die verkiezingen te organiseren. Met iedere zet die ze op het ene bord doet, gooit ze de stukken op een ander bord omver. Clusterfuck indeed, dit gaat hoe dan ook ergens afgestraft worden.
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  maandag 4 december 2017 @ 18:22:49 #274
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_175493362
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 18:17 schreef beantherio het volgende:

[..]

Ik begin me af te vragen of er geen scenario mogelijk is waarbij May de DUP en de orthodoxe Brexiteers negeert, een deal maakt met de EU en DUP/Brexiteers voor het blok zet. Als die een deal afknallen in het lagerhuis kan May mooi de schuld voor een hard brexit afschuiven.
Of ze moet om steun gaan bedelen bij Labour
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_175493371
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 18:17 schreef beantherio het volgende:

[..]

Ik begin me af te vragen of er geen scenario mogelijk is waarbij May de DUP en de orthodoxe Brexiteers negeert, een deal maakt met de EU en DUP/Brexiteers voor het blok zet. Als die een deal afknallen in het lagerhuis kan May mooi de schuld voor een hard brexit afschuiven.
Dat risico kan ze niet nemen. Een hard brexit zou voor het VK desastreuze gevolgen hebben, daar zijn ze zich ook van bewust. Tot nu toe volgen ze blindelings de eisen van de EU. In het door jou geschetste geval kan ze misschien de politieke verantwoordelijkheid wel afschuiven, maar dan valt wel de regering, ben je maanden verder voor je weer kunt gaan onderhandelen, en dan zijn de gevolgen eigenlijk niet te overzien. Ik denk dat ze dan liever eieren voor haar geld kiest.
pi_175493416
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 18:21 schreef Szura het volgende:

[..]

Ze schaakt met de EU, Ierland, hardline Brexiteers in de eigen partij, de DUP. En dat laatste bord heeft ze zelf op tafel gezet door die verkiezingen te organiseren. Met iedere zet die ze op het ene bord doet, gooit ze de stukken op een ander bord omver. Clusterfuck indeed, dit gaat hoe dan ook ergens afgestraft worden.
Met elke zet komen er ook nog eens meer borden bij. Nadat dat raamwerk voor die deal vandaag in de publiciteit kwam meldden Khan en Sturgeon zich al direct dat zij ook wel oren hebben naar een soortgelijke deal als de Noord-Ieren.
  maandag 4 december 2017 @ 18:26:13 #277
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_175493424
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 18:21 schreef Szura het volgende:

[..]

Ze schaakt met de EU, Ierland, hardline Brexiteers in de eigen partij, de DUP. En dat laatste bord heeft ze zelf op tafel gezet door die verkiezingen te organiseren. Met iedere zet die ze op het ene bord doet, gooit ze de stukken op een ander bord omver. Clusterfuck indeed, dit gaat hoe dan ook ergens afgestraft worden.
Ik heb weliswaar geen hoge dunk van May maar haar opdracht is toch ook eigenlijk wel een onmogelijke. Het uitgangspunt is 'hard brexit' en als het dat niet wordt dan neem ik mijn petje voor haar af.
  maandag 4 december 2017 @ 18:32:19 #278
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_175493519
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 18:23 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Dat risico kan ze niet nemen. Een hard brexit zou voor het VK desastreuze gevolgen hebben, daar zijn ze zich ook van bewust. Tot nu toe volgen ze blindelings de eisen van de EU. In het door jou geschetste geval kan ze misschien de politieke verantwoordelijkheid wel afschuiven, maar dan valt wel de regering, ben je maanden verder voor je weer kunt gaan onderhandelen, en dan zijn de gevolgen eigenlijk niet te overzien. Ik denk dat ze dan liever eieren voor haar geld kiest.
Dat je spreekt over een "risico" wekt de indruk dat er een alternatief is maar dat alternatief zie ik zelf niet. May heeft gewoon niet de "leverage" om een deal te sluiten die het de DUP voor 100% naar de zin gaat maken. Ergens moet er iets breken.
  maandag 4 december 2017 @ 18:35:53 #279
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_175493590
@dannyctkemp
What a mess. Varadkar says Juncker and Tusk contacted him to approve deal, then 'I am surprised and disappointed' that UK govt now not in position for deal

@eucopresident
Met with PM @theresa_may. I was ready to present draft EU27 guidelines tomorrow for #Brexit talks on transition and future. But UK and Commission asked for more time. It is now getting very tight but agreement at December #EUCO is still possible.

Wat een gezichtsverlies weer voor May :')
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  maandag 4 december 2017 @ 18:38:20 #280
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_175493646
Het begint erop de te lijken dat de Ierse kwestie nog verre van opgelost is.
pi_175493747
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 18:32 schreef beantherio het volgende:

[..]

Dat je spreekt over een "risico" wekt de indruk dat er een alternatief is maar dat alternatief zie ik zelf niet. May heeft gewoon niet de "leverage" om een deal te sluiten die het de DUP voor 100% naar de zin gaat maken. Ergens moet er iets breken.
Het alternatief is dat May de DUP ervan moet overtuigen dat ze hiermee hun hand overspelen. De coalitie levert ze lucratieve voordelen voor Noord-Ierland en politieke invloed op, die ze anders niet zouden hebben gehad. Dat raken ze kwijt bij nieuwe verkiezingen.
pi_175493790
De terroristen van de DUP liggen weer dwars. Goed idee joh May, die verkiezingen!

Londen en Schotland willen nu trouwens ook een aparte status zoals dat voor Noord-Ierland zou gaan gelden :D

Wat een zooi weer!
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_175493880
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 18:06 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Wordt wel vertekend door dat idiote districtenstelsel natuurlijk... En die andere 8 zetels worden volgens mij leeg gelaten door Sinn Fein
Tijdens The Troubles werden grote Noord-Ierse steden als Derry en Belfast steevast bestuurd door protestanten loyalisten, terwijl de inwoners in meerderheid katholiek en republikeins waren. Districtenstelstel en gerrymandering door de Britten.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  maandag 4 december 2017 @ 18:49:52 #284
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_175493897
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 18:44 schreef Nielsch het volgende:
De terroristen van de DUP liggen weer dwars. Goed idee joh May, die verkiezingen!

Londen en Schotland willen nu trouwens ook een aparte status zoals dat voor Noord-Ierland zou gaan gelden :D
Die willen het en krijgen het niet. De unionisten krijgen het (als het meezit) maar willen het niet. :D

Misschien kunnen ze wat volksverhuizingen organiseren. :P
pi_175493936
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 18:42 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Het alternatief is dat May de DUP ervan moet overtuigen dat ze hiermee hun hand overspelen. De coalitie levert ze lucratieve voordelen voor Noord-Ierland en politieke invloed op, die ze anders niet zouden hebben gehad. Dat raken ze kwijt bij nieuwe verkiezingen.
Ik ben benieuwd of May, naast de DUP, überhaupt een meerderheid heeft voor deze oplossing..

Een brexiteer:
quote:
A senior Brexit-supporting MP, also speaking after the meeting (see previous entry), told journalists he too would not countenance Northern Ireland having different rules to the rest of the U.K.

“I don’t think that can possibly happen. The government doesn’t have a majority for that… Ireland wants to promote the creation of a United Ireland. That’s not very surprising,” the MP said.
Een remainer:
quote:
Nobody could want one part of our country to have a different set of rules to another part of our country,” said Soubry
  maandag 4 december 2017 @ 18:51:55 #286
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_175493941
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 18:42 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Het alternatief is dat May de DUP ervan moet overtuigen dat ze hiermee hun hand overspelen. De coalitie levert ze lucratieve voordelen voor Noord-Ierland en politieke invloed op, die ze anders niet zouden hebben gehad. Dat raken ze kwijt bij nieuwe verkiezingen.
Het is niet uitgesloten dat het May lukt maar het lijkt me toch wel heel moeilijk. DUP lijkt zich tot haar oren ondergedompeld te hebben in de dogma's en de "red lines". Ze zijn totaal ongevoelig voor enige realiteit of pragmatisme.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 4 december 2017 @ 18:53:51 #287
408813 crew  trein2000
pi_175493984
Conclusie, de Britten weten nogsteeds niet wat ze willen. En zolang eraan de andere kant van de plas geen doorbraak komt men er ook niet uit.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 4 december 2017 @ 18:55:09 #288
37554 CloseToTheEdge
I get up, I get down
pi_175494017
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 18:21 schreef Szura het volgende:

[..]

Ze schaakt met de EU, Ierland, hardline Brexiteers in de eigen partij, de DUP. En dat laatste bord heeft ze zelf op tafel gezet door die verkiezingen te organiseren. Met iedere zet die ze op het ene bord doet, gooit ze de stukken op een ander bord omver. Clusterfuck indeed, dit gaat hoe dan ook ergens afgestraft worden.
Ik heb eerder het idee dat ze moet schaken, maar moet spelen met damstukken.
pi_175494025
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 18:51 schreef beantherio het volgende:

[..]

Het is niet uitgesloten dat het May lukt maar het lijkt me toch wel heel moeilijk. DUP lijkt zich tot haar oren ondergedompeld te hebben in de dogma's en de "red lines". Ze zijn totaal ongevoelig voor enige realiteit of pragmatisme.
DUP heeft natuurlijk ook redelijk comfortabele positie voorlopig.
  Moderator maandag 4 december 2017 @ 18:55:55 #290
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175494035
quote:
7s.gif Op maandag 4 december 2017 17:49 schreef remlof het volgende:

[..]

Hoeveel procent van de Noord-Ieren heeft eigenlijk op die DUP gestemd, oftewel: wat is hun mandaat?
Ik dacht dat het 29% was.

Noord Ierland heeft in het Referendum zelf voor Remain gestemd, 55% voor als ik het goed heb.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_175494079
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 18:51 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd of May, naast de DUP, überhaupt een meerderheid heeft voor deze oplossing..

Een brexiteer:

[..]

Een remainer:

[..]

But you can't have your cake and eat it. Het is of concessies, of een hard brexit. Dit realiteitsbesef is die Britten haast niet in te rammen :')
  maandag 4 december 2017 @ 20:07:23 #292
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_175495552
What The Hell Just Happened With The Brexit Negotiations?
quote:
The prospect of a potential special deal for Northern Ireland attracted the ire of the anti-Brexit leaders of Scotland, Wales, and London.

Sadiq Khan took the opportunity to renew his calls for London to remain in the customs union, while Nicola Sturgeon demanded the same compromises for Scotland as Northern Ireland.
NicolaSturgeon twitterde op maandag 04-12-2017 om 14:30:20 If one part of UK can retain regulatory alignment with EU and effectively stay in the single market (which is the right solution for Northern Ireland) there is surely no good practical reason why others can’t. reageer retweet
quote:
Welsh first minister Carwyn Jones, who opposes Brexit despite his country voting narrowly to leave the EU, also demanded further opt-outs to avoid claims of special treatment for Northern Ireland.
Ongelooflijk wat een chaos. :')
  Overall beste user 2022 maandag 4 december 2017 @ 20:16:54 #293
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_175495753
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 16:35 schreef DeParo het volgende:

[..]

Een feitelijke constatering? Gebaseerd op wat? Het feit dat dit plan een paar dagen geleden is gepresenteerd, in [helaas] afgezwakte vorm, doet mij in ieder geval denken dat die steun er nu wel is enigszins. Maar als het allemaal zo feitelijk is zie ik liever argumenten dan alleen constateringen want daar is moeilijk op te reageren behalve welles en nietes te zeggen.
Ik heb nog steeds niet het idee dat de Britten een doordacht plan hebben.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_175495906
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 20:07 schreef beantherio het volgende:
What The Hell Just Happened With The Brexit Negotiations?

[..]

NicolaSturgeon twitterde op maandag 04-12-2017 om 14:30:20 If one part of UK can retain regulatory alignment with EU and effectively stay in the single market (which is the right solution for Northern Ireland) there is surely no good practical reason why others can’t. reageer retweet
[..]

Ongelooflijk wat een chaos. :')
Wat ontzettend moeilijk!
Straks valt het land uit elkaar.
Make my day!
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 4 december 2017 @ 20:31:06 #295
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_175496056
_O- het is dat het serieuze shit is, maar het is toch te lachwekkend. Als schrijver zou je de bende waarin ze zichzelf draaien niet kunnen bedenken
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  maandag 4 december 2017 @ 20:38:30 #296
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_175496219
Kort samengevat:
- Engeland wil eruit maar het economische centrum daarvan (London) wil blijven.
- Schotland wil blijven.
- Wales wil eruit maar stiekem toch ook weer niet.
- Noord-Ierland wil blijven, mag ook blijven, maar de leidende politieke partij wil eruit.
- Gibraltar wil blijven maar toch ook weer niet als ze geen onderdeel van GB kunnen blijven.

Maak er maar wat leuks van May ^O^ :')
  maandag 4 december 2017 @ 20:45:08 #297
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_175496362
Zijn ze er eigenlijk al uit met Gibraltar? Straks hebben ze een oplossing voor Ierland en dan...
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 4 december 2017 @ 20:53:49 #298
408813 crew  trein2000
pi_175496635
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 20:07 schreef beantherio het volgende:
What The Hell Just Happened With The Brexit Negotiations?

[..]

NicolaSturgeon twitterde op maandag 04-12-2017 om 14:30:20 If one part of UK can retain regulatory alignment with EU and effectively stay in the single market (which is the right solution for Northern Ireland) there is surely no good practical reason why others can’t. reageer retweet
[..]

Ongelooflijk wat een chaos. :')
Het is echt een grote grap.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 4 december 2017 @ 21:01:40 #299
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_175496862
Een harde grens tussen Noord-Ierland en de rest van Ierland is anders ook niet bepaald wenselijk voor veel Ieren.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_175497753
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 21:01 schreef Perrin het volgende:
Een harde grens tussen Noord-Ierland en de rest van Ierland is anders ook niet bepaald wenselijk voor veel Ieren.
Het zit aan alle kanten vast, dus komen ze met dit soort schijn-oplossingen in de hoop dat niemand het doorheeft
pi_175497762
En dicht :s)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')