abonnement Unibet Coolblue
pi_175261741
Hi guys,

Ik doe al sinds ik begonnen ben met fotograferen met dezelfde body, een EOS 1100D. Dat is natuurlijk een instapmodel, inmiddels zo'n 5 jaar oud en ik wil langzamerhand overgaan op een nieuwe body. Mijn voorkeur gaat uit naar de EOS 6d mark ii, vanwege de goede reviews die ik erover lees en omdat een collega-blogger van mij dezelfde camera heeft. Het is natuurlijk een behoorlijke aanschaf maarja, Black friday komt eraan en je mag jezelf ook best wel eens kietelen :P

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer wat betreft lenzen. Mijn favo lens op mijn oude body is een Tamron SP AF 28-75mm f/2.8. Ik kan alleen nergens vinden of deze ook op mijn nieuwe body zou passen, want ik kan nergens vinden waaraan ik dat zou kunnen zien.
Zo niet, dan zou ik een soortgelijke nieuwe willen aanschaffen waarbij de nadruk voor mij ligt op de lage f-stop en het feit dat er enigszins mee te zoomen valt (ik fotografeer veel dekens/kussens/objecten van deze grootte en veel detailshots hiervan, dus dan is scherptediepte wel erg fijn en mooi). Ik zoek dan niet naar de allerduurste lens ivm. de prijs, maar misschien is er een goede third-party zoals de Tamron.

Zou iemand mij een beetje op weg kunnen helpen?
  Forum Admin donderdag 23 november 2017 @ 16:34:48 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_175261965
Zo, dat is nogal een upgrade! Je oude 1100D heeft een APS-C sensor (klein) en de 6D mark II heeft een 26,2 megapixel full-frame sensor (groot)
Je hebt voor beide type sensoren specifieke lenzen maar gelukkig lees ik hier dat de Tamron 28-75mm F/2.8 SP Di voor beide type sensoren geschikt is. Je lens zou dus moeten werken.
pi_175262183
quote:
7s.gif Op donderdag 23 november 2017 16:34 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Zo, dat is nogal een upgrade! Je oude 1100D heeft een APS-C sensor (klein) en de 6D mark II heeft een 26,2 megapixel full-frame sensor (groot)
Je hebt voor beide type sensoren specifieke lenzen maar gelukkig lees ik hier dat de Tamron 28-75mm F/2.8 SP Di voor beide type sensoren geschikt is. Je lens zou dus moeten werken.
Oh super! Ik was vooral aan het twijfelen over de lensvatting, ik dacht dat dat sowieso verschillend was bij de crop vs full frame camera's maar dat is dus niet zo :) Dat biedt een mens hoop, want ik heb nog andere lenzen die ik niet zo heel vaak, maar toch soms gebruik.

Misschien een domme vraag, maar zou ik dan wel verschil in kwaliteit gaan merken op de full frame tov de crop sensor met dezelfde lens? Als in, gaat die achteruit als ik een lens die met zowel crop als full frame kan werken gebruik omdat die ergens 'in het midden' zit qua kwaliteit, en zit er merkbaar veel verschil in met een specifieke full-frame lens? Ter beeldvorming, ik maak voornamelijk webcontent of printcontent op a4 formaat.
pi_175262400
Je krijgt wel meer beeld van je lens op de sensor, dat betekent ook een hoger bereik qua diafragma. minder/geen flits nodig en/of een lagere iso-waarde. Voorop gesteld dat je een full frame lens gebruikt.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Forum Admin donderdag 23 november 2017 @ 16:59:36 #5
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_175262402
De lens pas sowieso. Je gaat vooral problemen krijgen met lenzen die gemaakt zijn voor APS-C sensoren. Een dergelijke lens zal je nieuwe full frame sensor niet helemaal kunnen belichten waardoor je donkere hoeken op je foto's krijgt.

Zoiets bijvoorbeeld:
pi_175263340
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 16:59 schreef Ridocar het volgende:
Je krijgt wel meer beeld van je lens op de sensor, dat betekent ook een hoger bereik qua diafragma. minder/geen flits nodig en/of een lagere iso-waarde. Voorop gesteld dat je een full frame lens gebruikt.
Makes sense. Dankje!
pi_175263351
quote:
7s.gif Op donderdag 23 november 2017 16:59 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
De lens pas sowieso. Je gaat vooral problemen krijgen met lenzen die gemaakt zijn voor APS-C sensoren. Een dergelijke lens zal je nieuwe full frame sensor niet helemaal kunnen belichten waardoor je donkere hoeken op je foto's krijgt.

Zoiets bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
Ok, duidelijk! Dat ga ik dan ervaren. Bedankt voor de hulp beiden :)!
pi_175265561
Weet je zeker dat je full frame nodig hebt? Je zou het geld ook kunnen investeren in fijne lenzen.
  donderdag 23 november 2017 @ 20:05:49 #9
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_175265926
Goede keuze om over te stappen naar full-frame *O* Tijd geleden hetzelfde gedaan (al heb ik een Nikon) en merk het verschil wel echt. Vooral bij weinig licht. Verder heeft Opa al antwoord gegeven. Je zal wel merken dat, ondanks dat je dezelfde lens gebruikt, je wel iets minder ver kan zoomen op de full-frame (maar juist wel meer op de foto krijgt). Een foto maken op 75mm met de full frame zal dus een ander resultaat geven dan een foto van 75mm op een APS-C. Iets wijder.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 23 november 2017 @ 20:09:39 #10
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_175266028
quote:
6s.gif Op donderdag 23 november 2017 16:47 schreef kirsten. het volgende:

Misschien een domme vraag, maar zou ik dan wel verschil in kwaliteit gaan merken op de full frame tov de crop sensor met dezelfde lens? Als in, gaat die achteruit als ik een lens die met zowel crop als full frame kan werken gebruik omdat die ergens 'in het midden' zit qua kwaliteit, en zit er merkbaar veel verschil in met een specifieke full-frame lens? Ter beeldvorming, ik maak voornamelijk webcontent of printcontent op a4 formaat.
Om goeie opnamen op een cropsensor te maken zijn de eisen die je aan een lens mag stellen eigenlijk hoger dan voor een grotere sensor. Als je nu al tevreden bent over die 28-75 op een cropsensor dan gaat ie je op een fullframe helemaal niet tegenvallen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_175268775
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 19:49 schreef dexamfetamine het volgende:
Weet je zeker dat je full frame nodig hebt? Je zou het geld ook kunnen investeren in fijne lenzen.
Of ik het écht nodig heb, geen idee. Maar afgelopen week mocht ik een fotoshoot bijwonen met een collega die exact die camera heeft. Ik heb hem even gebruikt en hij schoot de foto's wel erg fijn! dat samen met de goede reviews, en het feit dat ik al langer twijfel over upgraden maakt dat ik daarom ook naar een nieuwe body neig... Uiteindelijk heb ik die camera bijna vaker vast dan mijn telefoon :D
pi_175268792
quote:
2s.gif Op donderdag 23 november 2017 20:05 schreef AlwaysHappy het volgende:
Goede keuze om over te stappen naar full-frame *O* Tijd geleden hetzelfde gedaan (al heb ik een Nikon) en merk het verschil wel echt. Vooral bij weinig licht. Verder heeft Opa al antwoord gegeven. Je zal wel merken dat, ondanks dat je dezelfde lens gebruikt, je wel iets minder ver kan zoomen op de full-frame (maar juist wel meer op de foto krijgt). Een foto maken op 75mm met de full frame zal dus een ander resultaat geven dan een foto van 75mm op een APS-C. Iets wijder.
Goed om te weten! Ik ga als ik hem in huis heb gewoon even side by side foto's maken en kijken wat het verschil is. Mijn oude wil ik eigelijk op zo'n flatlay tripod zetten die ik al een tijdje in huis heb. Dat maakt de foto's toch net wat gemakkelijker dan elke keer op- en afbouwen :)
pi_175268795
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 20:09 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Om goeie opnamen op een cropsensor te maken zijn de eisen die je aan een lens mag stellen eigenlijk hoger dan voor een grotere sensor. Als je nu al tevreden bent over die 28-75 op een cropsensor dan gaat ie je op een fullframe helemaal niet tegenvallen.
Daar stel je me heel erg gerust mee :) Goed om te weten!
  donderdag 28 december 2017 @ 06:39:53 #14
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_176063831
quote:
7s.gif Op donderdag 23 november 2017 16:59 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
De lens pas sowieso. Je gaat vooral problemen krijgen met lenzen die gemaakt zijn voor APS-C sensoren. Een dergelijke lens zal je nieuwe full frame sensor niet helemaal kunnen belichten waardoor je donkere hoeken op je foto's krijgt.

Zoiets bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
en omdat je spiegel tegen je lens aanklapt.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')