abonnement Unibet Coolblue
pi_175249134
Hallo iedereen,
Ik kom uit Oostenrijk en ben net bezig met het schrijven van mijn bachelorscriptie (ik studeer geschiedenis). Alhoewel Wenen een leuke stad is wil ik graag mijn master studie (Archival Studies) in het buitenland afsluiten. Nederland lijkt me een goede keuze voor mijn plan, vooral ook omdat ik mijn Nederlands wil verbeteren. Vandaag heb ik met een vriendin van mij gepraat over haar beslissing om naar Leiden te gaan studeren en ze vertelde me dat ze tot nu toe (ze is in september met haar studie begonnen) nog geen woning heeft gevonden omdat ze uit Duitsland komt. Is het echt zo moeilijk om in Leiden een woning te krijgen als buitenlandse student? Heeft iemand al ervaringen gemaakt met het zoeken (en vinden) van een woning in Leiden als buitenlandse student?
Alvast bedankt!
pi_175249959
Ik denk dat het grootste probleem de taalbarrière is.
Spreekt jouw vriendin ook goed Nederlands?
pi_175249991
Leiden lijkt me inderdaad niet de meest 'buitenlandse studenten' vriendelijke stad... Toch veel koorknaapjes daar.
pi_175250007
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:37 schreef jatochneetoch het volgende:
Ik denk dat het grootste probleem de taalbarrière is.
Spreekt jouw vriendin ook goed Nederlands?
Zolang je Engels kan lijkt het me geen probleem.
pi_175250030
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:39 schreef Pinuts het volgende:

[..]

Zolang je Engels kan lijkt het me geen probleem.
Dan moet je opeens Engels gaan praten in je eigen huis. Veel mensen hebben daar geen zin in, aangezien er zich ook genoeg Nederlanders aanbieden op de kamermarkt.
  woensdag 22 november 2017 @ 22:46:30 #6
104871 remlof
Europees federalist
pi_175250155
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:40 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Dan moet je opeens Engels gaan praten in je eigen huis. Veel mensen hebben daar geen zin in, aangezien er zich ook genoeg Nederlanders aanbieden op de kamermarkt.
Dan ben je wel heel bekrompen of dom.
pi_175250289
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:40 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Dan moet je opeens Engels gaan praten in je eigen huis. Veel mensen hebben daar geen zin in, aangezien er zich ook genoeg Nederlanders aanbieden op de kamermarkt.
:')

Mbo volk gespot
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_175250343
Studentenwoning is sowieso moeilijk, in iedere studentenstad.
.
  donderdag 23 november 2017 @ 02:22:05 #9
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_175252147
Leiden is al een van de moeilijkste studentensteden om een kamer te vinden en lang niet zo kosmopolitisch als bijvoorbeeld Amsterdam. Vooral binnen de Singels (=het centrum) woont bijna alleen maar autochtoon (studenten)volk. Niet negatief bedoeld verder hoor, maar voor buitenlandse studenten is het vooral vanwege de taalbarriere enorm lastig om een kamer te vinden. Bij hospiteeraanbod op Facebook en Kamernet staat vaak een zinnetje met ''no internationals'' en ik ken persoonlijk ook geen enkel studentenhuis met buitenlandse studenten.
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
pi_175257413
In Leiden zijn veel te weinig studentenkamers, voor veel te veel studenten. Oftewel: vraag > aanbod. Het is heel erg moeilijk om daar een kamer te vinden, en in het Leidse studentenkrantje (de Mare) heb ik regelmatig verhalen gelezen van studenen (voornamelijk buitenlandse) die maandenlang moeten wonen in een tentje op de camping. Met al hun boeken en kleding, in de stromende regen. Lekker dan...

Wat ook niet mee helpt is dat Leiden ontzettend "ons kent ons" is. De studentencultuur is daar verschrikkelijk intens en gericht op de Nederlandse student. Dit maakt het voor buitenlanders zo goed als onmogelijk om te integreren in een studentenhuis waar men het hospiteerrecht hanteert. Ik heb het zelf vaak meegemaakt dat er een kamer in ons studentenhuis vrij kwam en dan had je dus echt 60 tot 100 aanmeldingen voor de hospiteeravond. Af en toe kwam er ook een buitenlandse student op zo'n avond. Ik was dan vaak de enige die op zo iemand stemde, omdat ik het zielig vond. Mijn huisgenoten weigerden pertinent: geen zin om Engelse te moeten spreken.

Als je geen Nederlands spreekt, maak je dus bij voorbaat al geen kans in 99% van de huizen.

Als je zelf Nederlands bent en Nederlands spreekt, maak je evenveel kans als de rest van de Nederlanders (een paar % kans om gekozen te worden, omdat er te weinig kamers zijn) dus nog steeds kut, maar in ieder geval meer dan 0% kans.

Je kan het altijd nog proberen bij een zogenaamde "huisjesmelker", maar de horrorverhalen daarvan zijn ook aan de orde van de dag. Vooral buitenlandse studenten zijn hiervoor erg kwetsbaar omdat ze niet weten hoe ze hun recht moeten halen, en omdat ze geen risico kunnen nemen om op straat gezet te worden. Verhalen van ingegooide ramen en huisbaas met honkbalknuppel op je kamer om 4 uur 'sochtends zijn het gevolg.

Verder is Leiden een fantastische stad, dus ik wens je zeker veel succes, maar mijn advies zou zijn om eerst zeker te weten dat je een kamer hebt voordat je naar Leiden toe verhuist.

Ik heb aan het eind van m'n studie (Master) veel buitenlandse studievrienden gemaakt, voor niemand was het makkelijk. De mensen die ik kende die hadden allemaal wel een kamer. (Maar dat is ook logisch want als ze geen kamer hadden gevonden, waren ze niet gebleven, en had ik ze niet kunnen leren kennen). Ze hadden allemaal een kamer via-via. Bijvoorbeeld vrienden maken met een Nederlandse student, en zodra die zijn/haar kamer verlaat, mag de buitenlandse student de kamer overnemen. Zo'n netwerk moet je dus wel hebben.

[ Bericht 11% gewijzigd door Banktoestel op 23-11-2017 12:27:48 ]
pi_175269390
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:37 schreef jatochneetoch het volgende:
Ik denk dat het grootste probleem de taalbarrière is.
Spreekt jouw vriendin ook goed Nederlands?
Ja, ze spreekt het uitstekend. Haar Nederlands is in ieder geval beter dan mijn Nederlands.
pi_175269685
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 12:22 schreef Banktoestel het volgende:
In Leiden zijn veel te weinig studentenkamers, voor veel te veel studenten. Oftewel: vraag > aanbod. Het is heel erg moeilijk om daar een kamer te vinden, en in het Leidse studentenkrantje (de Mare) heb ik regelmatig verhalen gelezen van studenen (voornamelijk buitenlandse) die maandenlang moeten wonen in een tentje op de camping. Met al hun boeken en kleding, in de stromende regen. Lekker dan...

Wat ook niet mee helpt is dat Leiden ontzettend "ons kent ons" is. De studentencultuur is daar verschrikkelijk intens en gericht op de Nederlandse student. Dit maakt het voor buitenlanders zo goed als onmogelijk om te integreren in een studentenhuis waar men het hospiteerrecht hanteert. Ik heb het zelf vaak meegemaakt dat er een kamer in ons studentenhuis vrij kwam en dan had je dus echt 60 tot 100 aanmeldingen voor de hospiteeravond. Af en toe kwam er ook een buitenlandse student op zo'n avond. Ik was dan vaak de enige die op zo iemand stemde, omdat ik het zielig vond. Mijn huisgenoten weigerden pertinent: geen zin om Engelse te moeten spreken.

Als je geen Nederlands spreekt, maak je dus bij voorbaat al geen kans in 99% van de huizen.

Als je zelf Nederlands bent en Nederlands spreekt, maak je evenveel kans als de rest van de Nederlanders (een paar % kans om gekozen te worden, omdat er te weinig kamers zijn) dus nog steeds kut, maar in ieder geval meer dan 0% kans.

Je kan het altijd nog proberen bij een zogenaamde "huisjesmelker", maar de horrorverhalen daarvan zijn ook aan de orde van de dag. Vooral buitenlandse studenten zijn hiervoor erg kwetsbaar omdat ze niet weten hoe ze hun recht moeten halen, en omdat ze geen risico kunnen nemen om op straat gezet te worden. Verhalen van ingegooide ramen en huisbaas met honkbalknuppel op je kamer om 4 uur 'sochtends zijn het gevolg.

Verder is Leiden een fantastische stad, dus ik wens je zeker veel succes, maar mijn advies zou zijn om eerst zeker te weten dat je een kamer hebt voordat je naar Leiden toe verhuist.

Ik heb aan het eind van m'n studie (Master) veel buitenlandse studievrienden gemaakt, voor niemand was het makkelijk. De mensen die ik kende die hadden allemaal wel een kamer. (Maar dat is ook logisch want als ze geen kamer hadden gevonden, waren ze niet gebleven, en had ik ze niet kunnen leren kennen). Ze hadden allemaal een kamer via-via. Bijvoorbeeld vrienden maken met een Nederlandse student, en zodra die zijn/haar kamer verlaat, mag de buitenlandse student de kamer overnemen. Zo'n netwerk moet je dus wel hebben.
Hmm...ik had niet verwacht dat het zo moeilijk is. Een vriendenkring opbouwen als je er nog niet bent lijkt me onmogelijk. Dat de studenten in Leiden graag onder elkaar blijven heb ik al van mijn vriendin gehoord. Eigenlijk dacht ik dat ze een beetje overdrijft maar de story's hier lijken heel erg op die van haar... :{
pi_175270013
Er zijn toch genoeg andere leuke steden in Nederland die veel toegankelijker zijn?
pi_175270571
Offtopic, I know, maar ik wilde even zeggen dat je Nederlands perfect is. ^O^
"Er moet geneukt worden en bier gezopen worden, maar er wordt toch niet geneukt dus moet er meer bier gedronken worden!"
pi_175271559
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 22:45 schreef axe10 het volgende:

[..]

Hmm...ik had niet verwacht dat het zo moeilijk is. Een vriendenkring opbouwen als je er nog niet bent lijkt me onmogelijk. Dat de studenten in Leiden graag onder elkaar blijven heb ik al van mijn vriendin gehoord. Eigenlijk dacht ik dat ze een beetje overdrijft maar de story's hier lijken heel erg op die van haar... :{
Tja, ik wil je ook niet depressief maken, of zo. Het is gewoon realiteit dat het erg moeilijk is om een kamer te vinden vóórdat je in Leiden bent. Een Nederlandse student die kan het eerste jaar bij zijn/haar ouders wonen en dan reizen met de trein. Na een jaar studeren heeft die dan een netwerk opgebouwd en dan heb je vaak wel een kamer. Maar hoe zou jij dat dan aanpakken? Hoe was je van plan om een kamer te vinden als je nog in Oostenrijk zit? Iedereen die een kamer online aanbiedt, krijgt in de eerste dag al 50 reacties. Die kamer is binnen 2 dagen verhuurd. Waarom zou zoiemand dan wachten op iemand die vanuit het buitenland moet komen.

Ken je verder al mensen in Leiden? Kan je niet samen met die vriendin van je iets zoeken?
pi_175275175
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:53 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

:')

Mbo volk gespot
Wat heeft dat met mbo te maken? Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die geen zin hebben om 24/7 Engels te moeten spreken met iemand.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_175281531
Hmm, ik eigenlijk niet. Het gaat hier toch om studenten? Die zouden juist open moeten staan voor de mogelijkheid om hun talenknobbels bij te spijkeren.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_175282067
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 16:03 schreef Lyrebird het volgende:
Hmm, ik eigenlijk niet. Het gaat hier toch om studenten? Die zouden juist open moeten staan voor de mogelijkheid om hun talenknobbels bij te spijkeren.
Is gewoon zo. Als een huis een kamer vrij heeft hebben ze vaak keuze uit 50 man. Dan wordt er gewoon veel sneller voor een nederlander gekozen, je hebt als huis echt geen zin om (als je samen eet bijvoorbeeld) de hele tijd Engels te moeten spreken.
  vrijdag 24 november 2017 @ 19:01:41 #19
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_175284662
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 16:03 schreef Lyrebird het volgende:
Hmm, ik eigenlijk niet. Het gaat hier toch om studenten? Die zouden juist open moeten staan voor de mogelijkheid om hun talenknobbels bij te spijkeren.
Het heeft niets te maken met het niet of slecht kunnen spreken van de taal. Waar het hier om gaat is dat Leiden cultureel homogeen is. Voor elke buitenlandse student staan er tig Nederlandse studenten te wachten. Dat betekent niet dat iedere Leidsche student bekrompen is en alleen maar met Nederlanders wil omgaan, maar om op (heel) veel plekken te kunnen wonen moet je een beetje begaan zijn met de Leidsche studentencultuur en daarvoor is de beheersing van de Nederlandse taal noodzakelijk. In het verenigingsleven zijn ook bijna alleen maar Nederlanders en een enkele verdwaalde Belg te vinden en juist dat verenigingsleven maakt de cultuur in Leiden.
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
  vrijdag 24 november 2017 @ 19:04:57 #20
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_175284719
Betekent overigens niet dat het onmogelijk is om in Leiden te wonen als buitenlandse student. Er zijn uiteraard plekken beschikbaar maar dat zijn vaak aparte kamers (dus niet in een studentenhuis) die buiten het centrum liggen en veel te duur zijn.
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
pi_175288415
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 10:05 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Wat heeft dat met mbo te maken? Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die geen zin hebben om 24/7 Engels te moeten spreken met iemand.
Als je een master hebt gedaan weet je dat er zelfs onder de Nederlandse studenten bijna alleen maar Engels gesproken wordt.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_175288464
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 16:03 schreef Lyrebird het volgende:
Hmm, ik eigenlijk niet. Het gaat hier toch om studenten? Die zouden juist open moeten staan voor de mogelijkheid om hun talenknobbels bij te spijkeren.
Dit dus, en dat gebeurd ook. Wordt bijna geen Nederlands gesproken. Ook een beetje common courtesy ... niet netjes om in het Nederlands te gaan lullen als 40% van je medestudenten het niet spreken.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_175288784
@Donnie-Brasco het gaat niet over de taalkeuze op de universiteit zelf. Het gaat hier om de taal die in een Nederlands studentenhuis wordt gesproken. Een 'typisch' studentenhuis heeft een gemeenschappelijke ruimte waar men grote gedeeltes van de vrije tijd doorbrengt (en als student heeft iedereen altijd véél vrije tijd). Je moet dus denken aan gezamenlijk ontbijten om 1 uur 's middags, met 6 man een hele midweek in pyama naast elkaar op de bank naar SBS6-programmas kijken (en hard afkraken), dan samen met een gestolen boodschappenkarretje naar de appie voor boodschappen voor inkoop van gezamenlijk huiseten. En natuurlijk héél veel huisfeesten. Bij dat alles is Nederlands de voertaal en er wordt de hele dag door gepraat.

In mijn ervaring (groot gezellig 'typisch' studentenhuis) had echt niemand zin om dan de hele tijd Engels te moeten spreken omdat één van de 12 bewoners een buitenlander is. In het geval dat ze gedwongen te worden een buitenlander in het groepsgesprek te betrekken gebeurt het vrijwel altijd dat er op het één of ander moment toch weer naar het Nederlands geswitched wordt. Iedereen vindt het volstrekt normaal om daardoor iemand niet in huis te nemen, het is gewoon een harde eis.

In de faculteit zélf was mijn ervaring helemaal omgedraaid - nederlanders deden echt hun best om altijd Engels te spreken maar ja het was dan ook een Engelstalige master met 60% buitenlanders. Maar we hadden het nu niet over zulke situaties, we hadden het over de moeilijkheid voor buitenlandse studenten om een studentenkamer in Leiden te vinden...
  vrijdag 24 november 2017 @ 22:27:05 #24
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175289240
Als je naar Nederland komt om je Nederlands te verbeteren is de beste optie om nóóit Engels (of Duits) te spreken met huisgenoten.
Zeker als je Nederlands al redelijk is moet dat niet echt een probleem zijn. Als je mensen maar niet om de haverklap vraagt "hoe heet dit?"

Wat een optie kan zijn is kijken naar een kamer in Delft of Den Haag. Is met de trein heel goed te doen als je iets in de buurt van het station kan vinden. Sportievelingen fietsen vanuit Den Haag.
Den Haag heeft veel faciliteiten voor expats waar je misschien iets aan hebt.

In Delft was er een speciaal bureau dat bemiddelde voor huisvesting van buitenlandse studenten van de TU, wellicht heeft Leiden ook zoiets?
pi_175308546
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:57 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Als je een master hebt gedaan weet je dat er zelfs onder de Nederlandse studenten bijna alleen maar Engels gesproken wordt.
:')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')