abonnement Unibet Coolblue
pi_175247124
Ik heb een Aygo met van die led dagrijverlichting, ziet er mooi uit. Nu zie ik vaker auto's rijden met die verlichting en hun gewone licht aan. Wil ik ook. (Zal wel officieel niet mogen)

Kan ik dat ook? Zoja, hoe moet ik dit dan doen of wat veranderen?
pi_175247361
Lekker asociaal voor je medeweggebruikers..
pi_175247435
Volgens mij is het toegestaan als je dagrijverlichting minder fel gaat branden op het moment dat je het dimlicht inschakelt.

Wat is er per se acociaal aan? Talloze auto’s worden zo af fabriek geleverd.
pi_175247474
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:40 schreef Dunnevandale het volgende:
Lekker asociaal voor je medeweggebruikers..
:')
pi_175247580
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:40 schreef Dunnevandale het volgende:
Lekker asociaal voor je medeweggebruikers..
Wat is er asociaal aan?
pi_175247591
Waarom zet je niet je normale verlichting aan overdag?
pi_175247948
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:49 schreef 12345hallo het volgende:

[..]

Wat is er asociaal aan?
Omdat je er mensen mee verblindt.
pi_175248021
quote:
Op woensdag 22 november 2017 21:03 schreef k_man het volgende:
Omdat je er mensen mee verblindt.
Met dagrijverlichting ? 11.gif
pi_175248029
quote:
99s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:49 schreef Mr.Ping het volgende:
Waarom zet je niet je normale verlichting aan overdag?
Dan hebben die ledlampen toch totaal geen nut en staan uit momenteel? En ik vind die juist mooi.
pi_175248039
quote:
6s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:06 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Met dagrijverlichting ? [ afbeelding ]
Ja, als je er in het donker mee rijdt wel.
pi_175248041
quote:
7s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:03 schreef k_man het volgende:

[..]

Omdat je er mensen mee verblindt.
Nee hoor, verblind er niemand mee.
pi_175248081
quote:
Op woensdag 22 november 2017 20:49 schreef Mr.Ping het volgende:
Waarom zet je niet je normale verlichting aan overdag?
Dit dus.
Dagrijverlichting is allemaal leuk en aardig, maar in het (schemer)donker rijdt de helft van die conjo's zonder brandende achterlichten. }:|

Jaja, overdag rijden ze ook zonder brandende achterlichten, maar dan boeit dat niet zo.
pi_175248114
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:06 schreef 12345hallo het volgende:

[..]

Nee hoor, verblind er niemand mee.
Ja, je verblindt er wel mensen mee. Er is een reden dat je dagrijverlichting niet werkt in combinatie met je dimlicht: het is te fel voor 's nachts
  woensdag 22 november 2017 @ 21:10:41 #14
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_175248130
quote:
6s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:08 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Dit dus.
Dagrijverlichting is allemaal leuk en aardig, maar in het (schemer)donker rijdt de helft van die conjo's zonder brandende achterlichten. }:|

Jaja, overdag rijden ze ook zonder brandende achterlichten, maar dan boeit dat niet zo.
Stupide idee idd.
Kan ik hier zelf instellen of achterlichten wel of niet meedoen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_175248137
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:06 schreef 12345hallo het volgende:

[..]

Nee hoor, verblind er niemand mee.
Het probleem is dat je dan ook 's avonds met die LED lampen gaat rijden, overdag zijn ze al veel te fel laat staan in het donker.
pi_175248148
quote:
Op woensdag 22 november 2017 21:06 schreef k_man het volgende:
Ja, als je er in het donker mee rijdt wel.
Mkay.
Ik mag mezelf graag ergeren in het verkeer en m.i. werkt niets zo ontspannend als een heerlijk potje schelden, tieren en vloeken achter het stuur, maar ik heb dagrijverlichting werkelijk waar nog nooit als verblindend ervaren.
Er is wel een andere reden waarom ik dagrijverlichting als instrument van de duivel beschouw, maar die heb ik al een paar posts hierboven gepost.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-11-2017 21:13:06 ]
pi_175248177
quote:
6s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:11 schreef Treinhomo het volgende:
Mkay.
Ik mag mezelf graag ergeren in het verkeer en m.i. werkt niets zo ontspannend als een heerlijk potje schelden, tieren en vloeken achter het stuur, maar ik heb dagrijverlichting werkelijk waar nog nooit als verblindend ervaren.
Wellicht omdat normale mensen er niet in het donker mee rijden? Of omdat - als het fabrieks-af zo hoort - automatisch minder fel wordt als het dimlicht aan gaat.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 22-11-2017 21:13:46 ]
pi_175248213
quote:
Op woensdag 22 november 2017 21:13 schreef k_man het volgende:
Wellicht omdat normale mensen er niet in het donker mee rijden?
Dan zou ik alleen maar niet normale mensen tegenkomen onderweg ? 11.gif

Alhoewel dat gevoel me inderdaad wel eens bekruipt. :X
pi_175248248
quote:
6s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:14 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Dan zou ik alleen maar niet normale mensen tegenkomen onderweg ? [ afbeelding ]

Alhoewel dat gevoel me inderdaad wel eens bekruipt. :X
Als ze er wel mee in het donker rijden zouden de achterlichten en dimlicht over het algemeen uit zijn. Dat is inderdaad niet erg normaal.
pi_175248265
Dus met andere woorden, gewoon niet doen?

Sowieso bij de geringste schemer gaat gewoon licht aan, omdat ik dan geen achterlampen heb. Toen ik deze auto net had bijna met de dood moeten bekopen. Thank god voor enorm goede remmen en reactievermogen achterligger. (Nog contact mee ;), vriend van me geworden )
pi_175248290
quote:
Op woensdag 22 november 2017 21:16 schreef k_man het volgende:
Als ze er wel mee in het donker rijden zouden de achterlichten en dimlicht over het algemeen uit zijn. Dat is inderdaad niet erg normaal.
Dat dat niet normaal is ben ik volkomen met je eens.
Maar dan zie ik nog steeds het verblindende van die paar LED-strips (al dan niet vergezeld door dimlicht) niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-11-2017 21:25:55 ]
pi_175248316
quote:
Op woensdag 22 november 2017 21:17 schreef 12345hallo het volgende:
Dus met andere woorden, gewoon niet doen?

Sowieso bij de geringste schemer gaat gewoon licht aan, omdat ik dan geen achterlampen heb. Toen ik deze auto net had bijna met de dood moeten bekopen. Thank god voor enorm goede remmen en reactievermogen achterligger. (Nog contact mee ;), vriend van me geworden )
Mijn persoonlijke mening:
Dimlicht. Elke meter die je rijdt.
pi_175248329
quote:
6s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:11 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Mkay.
Ik mag mezelf graag ergeren in het verkeer en m.i. werkt niets zo ontspannend als een heerlijk potje schelden, tieren en vloeken achter het stuur, maar ik heb dagrijverlichting werkelijk waar nog nooit als verblindend ervaren.
Als het goed is kom je ook maar zeer zelden in het donker iemand met dagrijverlichting tegen.

De verlichting is weliswaar minder fel dan dimlicht, maar waar dimlicht netjes naar beneden afgesteld is schijnt dagrijverlichting (net als groot licht) recht vooruit. Ik ben er wel eens door verblind. Ook wel eens door fietsverlichting, of door een zaklamp, trouwens. Niet de hoeveelheid licht, maar juist de bundel en de richting kunnen verlichting erg irritant maken. Bedenk dat deze verlichting juist is bedoeld om overdag op een goede zonnige dag nog extra op te vallen.

In veel moderne auto's hebben ze de dagrijverlichting en de stadslichten gecombineerd in hetzelfde armatuur. Dat mag. Maar bij toepassing als stadslichten is de lichtopbrengst nog maar iets van een kwart. In gloeilamptermen: 5W ipv 21W. Wanneer je de dimlichten inschakelt, dimmen de dagrijlichten dus. Dan zijn ze niet meer hinderlijk voor tegenliggers.
  woensdag 22 november 2017 @ 21:24:08 #24
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_175248425
quote:
6s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:10 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja, je verblindt er wel mensen mee. Er is een reden dat je dagrijverlichting niet werkt in combinatie met je dimlicht: het is te fel voor 's nachts
Dit.

Die hele dagrijdverlichting moeten ze zo snel mogelijk weer afschaffen (want in de schemer rijdt half Nederland ermee rond) en gewoon standaard de dimverlichting aan.
Huilen dan.
pi_175250738
Ja kan en mag als:

1. De dagrijverlichting dimt als de koplampen aan gaan
2. De stadslichten onklaar worden gemaakt, de gedimde dagrijlichten nemen de functie over van de stadslichten.
.
pi_175250835
Wat is het verschil tussen dagrijverlichting en stadslicht? :@

Ik vind beide compleet zinloos; ik heb mijn normale licht dag en nacht aan in de auto. Dat is het eerste wat ik doe als ik instap en gestart ben. Het tweede is de gordel om doen.

En dat is een automatisme, want dat doe ik zelfs al als ik alleen de auto 2 meter verplaats op mn eigen oprit.

:)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_175251674
quote:
7s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:19 schreef Geralt het volgende:
Wat is het verschil tussen dagrijverlichting en stadslicht? :@
De lichtintensiteit voornamelijk
pi_175252859
quote:
7s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:19 schreef Geralt het volgende:
Wat is het verschil tussen dagrijverlichting en stadslicht? :@

Ik vind beide compleet zinloos; ik heb mijn normale licht dag en nacht aan in de auto. Dat is het eerste wat ik doe als ik instap en gestart ben. Het tweede is de gordel om doen.

En dat is een automatisme, want dat doe ik zelfs al als ik alleen de auto 2 meter verplaats op mn eigen oprit.

:)
Goed punt V0SSS, ik ontsteek ook altijd de karbidlampen nadat ik de benzine heb opgepompt en de motor heb aangeslingerd.
.
pi_175254572
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 07:52 schreef Fer het volgende:

[..]

Goed punt V0SSS, ik ontsteek ook altijd de karbidlampen nadat ik de benzine heb opgepompt en de motor heb aangeslingerd.
_O-
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_175257137
Zijn mijn gewone ledverlichting te dimmen door iemand die er verstand van heeft, en dan aanblijven bij normale verlichting? Mijn auto heeft dat dus niet fabriek-af.

Toyota garage doet het niet.
pi_175257254
quote:
6s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:06 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja, als je er in het donker mee rijdt wel.
BULL-SHIT. Mijne blijven ook aan, ik kijk regelmatig naar zelfde modellen en die verblinden mij niet. Sterker, moderne verlichting verblind mij totaal niet, die mense n die xenon achter strooiglas plaatsen of niet actief controleren of hun verlichting goed staat afgesteld juist te meer en dan vooral busjes of auto's die beladen zijn.
Meer of minder Meeuwen?
  donderdag 23 november 2017 @ 12:19:19 #32
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175257344
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 12:15 schreef Meneer-Meeuw het volgende:

[..]

BULL-SHIT. Mijne blijven ook aan, ik kijk regelmatig naar zelfde modellen en die verblinden mij niet. Sterker, moderne verlichting verblind mij totaal niet, die mense n die xenon achter strooiglas plaatsen of niet actief controleren of hun verlichting goed staat afgesteld juist te meer en dan vooral busjes of auto's die beladen zijn.
Je wil ze ook de kost niet geven die gewoon niet weten dat ze hun lampen in hoogte kunnen verstellen en die knop dan op stand 4 hebben staan.
And so is the past
pi_175257412
Beetje normale auto doet dat automatisch, al enkele jaren.
Meer of minder Meeuwen?
pi_175261735
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 12:15 schreef Meneer-Meeuw het volgende:

[..]

BULL-SHIT. Mijne blijven ook aan, ik kijk regelmatig naar zelfde modellen en die verblinden mij niet. Sterker, moderne verlichting verblind mij totaal niet, die mense n die xenon achter strooiglas plaatsen of niet actief controleren of hun verlichting goed staat afgesteld juist te meer en dan vooral busjes of auto's die beladen zijn.
Omdat het bij jouw auto zo bedoeld is. Dan dimt de dagrijverlichting als het dimlicht aangaat. Zoals ik hierboven overigens ook al zei.
pi_175261796
quote:
7s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:19 schreef Geralt het volgende:
Wat is het verschil tussen dagrijverlichting en stadslicht? :@
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 00:27 schreef XanderH het volgende:
De lichtintensiteit voornamelijk
En het feit dat je bij stadslicht wel achterlampen hebt en bij dagrijverlichting compleet donker bent aan de achterkant.
pi_175270313
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:06 schreef 12345hallo het volgende:

[..]

Dan hebben die ledlampen toch totaal geen nut en staan uit momenteel? En ik vind die juist mooi.
Daar merk je helemaal niets van als je eenmaal in de auto zit. Gewoon altijd de verlichting aan, dag of nacht. Ben je tenminste ook altijd goed zichtbaar.
Don't let my username fool you...
pi_175272761
quote:
7s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:19 schreef Geralt het volgende:
Dat is het eerste wat ik doe als ik instap en gestart ben. Het tweede is de gordel om doen.

En dat is een automatisme, want dat doe ik zelfs al als ik alleen de auto 2 meter verplaats op mn eigen oprit.

:)
Niet eens een automatisme, maar gewoon automatisch want Volvo. En je wilt niet weten hoe ik dat gemist heb toen ik tussen twee Volvo's in een poosje Ford heb gereden.

M'n pa heeft het zelfs zo sterk dat hij een relais in z'n Passat had laten bouwen zodat bij contact automatisch dimlicht aan ging. Na die Passat heeft hij toch maar weer een Volvo gekocht ;)
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
pi_175272787
Ik heb een knalgele auto dan is dagrijverlichting niet nodig.
  vrijdag 24 november 2017 @ 07:19:00 #39
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175273121
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 05:18 schreef Clicks_nl het volgende:

[..]

Niet eens een automatisme, maar gewoon automatisch want Volvo. En je wilt niet weten hoe ik dat gemist heb toen ik tussen twee Volvo's in een poosje Ford heb gereden.

M'n pa heeft het zelfs zo sterk dat hij een relais in z'n Passat had laten bouwen zodat bij contact automatisch dimlicht aan ging. Na die Passat heeft hij toch maar weer een Volvo gekocht ;)
In mijn auto kan ik gewoon in de bc instellen wat ik wil.. In de zomer staan ze op automatisch, in de winter op altijd aan.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_175273202
quote:
7s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:03 schreef k_man het volgende:
[..]

Omdat je er mensen mee verblindt.
Dat doen fietsers ook met die irritante knipperende lichtjes. En soms met een fietslamp die veel weg heeft van een schijnwerper. Dat is dan een tegenligger op een tweezijdig fietspad.
quote:
6s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:18 schreef Treinhomo het volgende: [..]

Dat dat niet normaal is ben ik volkomen met je eens.
Maar dan zie ik nog steeds het verblindende van die paar LED-strips (al dan niet vergezeld door dimlicht) niet.
LED-licht is schel licht met een slechte spreiding. Het is dus voor veel mensen verblindend.
pi_175273275
quote:
7s.gif Op donderdag 23 november 2017 16:20 schreef k_man het volgende:

[..]

Omdat het bij jouw auto zo bedoeld is. Dan dimt de dagrijverlichting als het dimlicht aangaat. Zoals ik hierboven overigens ook al zei.
Sorry man, net nog gechecked, blijft zelfde intensiviteit. Mijn dagrij dimt ook niet bij richtingaanwijzing omdat het oranje stripje erboven zit(BMW)
Meer of minder Meeuwen?
pi_175273416
quote:
6s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:10 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja, je verblindt er wel mensen mee. Er is een reden dat je dagrijverlichting niet werkt in combinatie met je dimlicht: het is te fel voor 's nachts
Zie anders genoeg van die autos met super fel blauw licht savonds. Vooral bmw's. weet niet of dit vanuit de fabriek zo is afgesteld maar het is gewoon gevaarlij als tegenligger.
pi_175273548
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 07:51 schreef Meneer-Meeuw het volgende:

[..]

Sorry man, net nog gechecked, blijft zelfde intensiviteit. Mijn dagrij dimt ook niet bij richtingaanwijzing omdat het oranje stripje erboven zit(BMW)
Het lijkt me heel sterk dat het klopt wat je schrijft. De wetgeving is simpel, dagrijlichten moeten worden gedoofd wanneer het dimlicht aan gaat. Gedimd mag blijkbaar ook.

En dat het jou niet verblind, dat zegt helemaal niets. Dat verschilt zo enorm per persoon.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_175296281
quote:
7s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:19 schreef Geralt het volgende:
Wat is het verschil tussen dagrijverlichting en stadslicht? :@
Stadslicht is de enige die aanblijft als je het contact uit zet. Ook wel parkeerlicht genoemd ivm parkeren langs de berm buiten de bebouwde kom.

Alhoewel ik ook soms hoor dat bij sommige auto's zelfs de dimlichten aan blijven als je het contact uit zet maar zo'n auto heb ik nog nooit gereden.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_175322270
Stadslicht is zoals t heet, stadslicht. Dus voor in de stad. Dat waren vroeger de aparte lampjes in de koplampunit en daarvoor zaten ze langs de koplamp, daarbij zijn ook de achterlichten aan. Dan heb je parkeerlicht. dat is een lamp aan de bestuurderkant, zodat men de auto ziet staan als je niet in een vak staat. Is nogal prehistorisch, die stand heeft niemand meer. Mn ouwe volvo wel.

Tegenwoordig doen ze van alles, levensgevaarlijk wie bedacht heeft dat led only aan de voorkant, achterlichten moeten ook gewoon mee aanschakelen.
  zondag 26 november 2017 @ 17:42:33 #46
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_175322280
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 17:41 schreef funnywell het volgende:
... Dan heb je parkeerlicht. dat is een lamp aan de bestuurderkant, zodat men de auto ziet staan als je niet in een vak staat. Is nogal prehistorisch, die stand heeft niemand meer. Mn ouwe volvo wel....
Mijn 2011 BMW wel. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 26 november 2017 @ 17:53:46 #47
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175322560
Parkeerlicht hebben heel veel auto's nog.

Soms moet je het op de lichtschakelaar aanzetten, soms met de raw-hendel, en is niet alleen bestuurderskant, maar allebei naar keuze.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_175323522
quote:
6s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:10 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja, je verblindt er wel mensen mee. Er is een reden dat je dagrijverlichting niet werkt in combinatie met je dimlicht: het is te fel voor 's nachts
Onzin. Mijn auto heeft gewoon de dagrijverlichting aan als het dimlicht aan is. De DRL is wel minder fel aan, maar wel aan.
  zondag 26 november 2017 @ 18:54:21 #49
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175323802
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 18:36 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Onzin. Mijn auto heeft gewoon de dagrijverlichting aan als het dimlicht aan is. De DRL is wel minder fel aan, maar wel aan.
Er zit echt wel een beetje kaf onder het koren natuurlijk.. die LED shizzle is tegenwoordig 90% voor de 'pimp' en het design natuurlijk.. Volgens mij hoort het te dimmen als je je dimlicht aangooit en doet het dat meestal ook gewoon, maar bij sommige auto's blijft het minstens zo zichtbaar als het dimlicht, en als het níet dimt is het in de regel wel een beetje aan de felle kant..
Ik vind persoonlijk dat het allemaal wel meevalt, maar ik kan me voorstellen dat het (en nou komt ie >:)) voor mensen met een oogprobleem (ik draag zelf met rijden een bril) irritant kan zijn..
Als ik in het donker mijn bril afzet onder het rijden, is het vele malen scheller en storender als dat ik mijn bril op heb en het spul scherp zie.

Dus, aan hen die er zeggen veel last van te hebben; ga eens langs een opticien en laat je, desnoods voor alleen in het donker, een nightviewtje op sterkte aanmeten..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_175324013
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 17:42 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Mijn 2011 BMW wel. :)
MY 2018 ook.
quote:
Tegenwoordig doen ze van alles, levensgevaarlijk wie bedacht heeft dat led only aan de voorkant, achterlichten moeten ook gewoon mee aanschakelen.
:')
Waarom is dat gevaarlijk?

[ Bericht 24% gewijzigd door Meneer-Meeuw op 26-11-2017 19:25:17 ]
Meer of minder Meeuwen?
  zondag 26 november 2017 @ 20:20:52 #51
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175325411
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 19:05 schreef Meneer-Meeuw het volgende:

[..]

MY 2018 ook.

[..]

:')
Waarom is dat gevaarlijk?
omdat de gemiddelde automobilist denkt dat ie goed bezig is met zijn drl, maar geen idee heeft dat hij in een tunnel geen achterlichten voert. In bebost gebied met matig licht ook helemaal ruk trouwens..

Achterlichten zouden gewoon bij alle voertuigen mee aan moeten schakelen op het drl.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 26 november 2017 @ 20:33:03 #52
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_175325694
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 20:20 schreef Sounddragon het volgende:

[..]


Achterlichten zouden gewoon bij alle voertuigen mee aan moeten schakelen op het drl.
Is ook zo sinds een paar jaar. In het begin van drl waren ze de achterlichten vergeten in de regeltjes vergeten. :P
Was een paar weken geleden een soortgelijk topic. Daar had iemand de regels/wetten opgezocht, dacht ik.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_175325991
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 18:36 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Onzin. Mijn auto heeft gewoon de dagrijverlichting aan als het dimlicht aan is. De DRL is wel minder fel aan, maar wel aan.
Ja. Dat is dus precies wat ik hierboven al een paar keer zeg Einstein. :|W
  zondag 26 november 2017 @ 20:58:42 #54
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175326223
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 20:33 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Is ook zo sinds een paar jaar. In het begin van drl waren ze de achterlichten vergeten in de regeltjes vergeten. :P
Was een paar weken geleden een soortgelijk topic. Daar had iemand de regels/wetten opgezocht, dacht ik.
enige wat ik niet snap is dat fabrikanten niet hun verantwoordelijkheid nemen en een update doen aan de auto's van voor die tijd, want ik zie nog hele volksstammen rondrijden met drl zonder achterlichten.
Als ik zo'n hok had, mocht de dealer dat effe fiksen, lijkt me niet meer als een vinkje in de software.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_175326551
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 16:23 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

[..]

En het feit dat je bij stadslicht wel achterlampen hebt en bij dagrijverlichting compleet donker bent aan de achterkant.
Met andere woorden, het probleem zit hem mischien niet eens in de voor of achter verlichting, maar voornamelijk bij de nieuwere auto's dat de teller verlichting altijd aan staat. Vroeger stond teller verlichting gelijk aan het aan hebben van je normale verlichting. Maar nu hebben vele auto's, vanaf bouwjaar 2014 ongeveer) de teller verlichting al aan bij het omdraaien van de sleutel of het drukken op de start knop.

Wat mij ook weer op de vraag brengt, waarom zijn de nieuwe generatie auto's wel zo 'slim' dat ze allerlei sensoren hebben om de gebruiker het gemakkelijker te maken, maar is het te ver gezocht dat dimlicht ook gaat branden als de regensensor (of ruitenwissers) actief is bij opsporen en uitwissen van regendruppels? Het is echt belangelijk als je ziet hoeveel mensen er bij slechtweer zonder verlichting rijden.. Zeker de grijze tot donkere auto's zijn op een natte ochtend of middag niet goed waarneembaar.
pi_175327287
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 17:41 schreef funnywell het volgende:
Dan heb je parkeerlicht. dat is een lamp aan de bestuurderkant, zodat men de auto ziet staan als je niet in een vak staat. Is nogal prehistorisch, die stand heeft niemand meer. Mn ouwe volvo wel.
Mijn auto heeft stadslicht/parkeerlicht als 1 ding. Is gewoon minder fel dan dimlicht, maar wel icm achterlichten, en alle 4 de lampen dus, en blijft als enige aan bij contact uit.

Dus is per auto verschillend.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_175327639
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 21:12 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Met andere woorden, het probleem zit hem mischien niet eens in de voor of achter verlichting, maar voornamelijk bij de nieuwere auto's dat de teller verlichting altijd aan staat. Vroeger stond teller verlichting gelijk aan het aan hebben van je normale verlichting. Maar nu hebben vele auto's, vanaf bouwjaar 2014 ongeveer) de teller verlichting al aan bij het omdraaien van de sleutel of het drukken op de start knop.

Wat mij ook weer op de vraag brengt, waarom zijn de nieuwe generatie auto's wel zo 'slim' dat ze allerlei sensoren hebben om de gebruiker het gemakkelijker te maken, maar is het te ver gezocht dat dimlicht ook gaat branden als de regensensor (of ruitenwissers) actief is bij opsporen en uitwissen van regendruppels? Het is echt belangelijk als je ziet hoeveel mensen er bij slechtweer zonder verlichting rijden.. Zeker de grijze tot donkere auto's zijn op een natte ochtend of middag niet goed waarneembaar.
Mijn Audi uit 1997 had de dashboard verlichting altijd al aan... Ik denk dat het eerder merk afhankelijk is, dan jaar afhankelijk.

En mijn huidige auto doet het dimlicht aan als het regent, dus het bestaat al. Ook dat is weer merkafhankelijk.
  maandag 27 november 2017 @ 00:35:33 #58
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175330974
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 21:36 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Mijn auto heeft stadslicht/parkeerlicht als 1 ding. Is gewoon minder fel dan dimlicht, maar wel icm achterlichten, en alle 4 de lampen dus, en blijft als enige aan bij contact uit.

Dus is per auto verschillend.
parkeerlicht niet verwarren met stadslicht wat blijft branden als je je licht vergeet uit te zetten aub.

Parkeerlicht brandt maar aan één kant van het voertuig; hetzij links, hetzij rechts.. Meestal kies je dat met je raw schakelaar, bij sommige auto's gaat het via de lichtschakelaar waar je links of rechts kunt kiezen.
Als je auto ergens laat staan waar hij gevaar zou kunnen opleveren laat je alleen de zijde die aan of op de weg staat, branden.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_175333932
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 17:41 schreef funnywell het volgende:
Stadslicht is zoals t heet, stadslicht. Dus voor in de stad.
Ook in de stad moet je dimlicht voeren als het donker is. Alleen stadslicht is echt niet toegestaan.
  maandag 27 november 2017 @ 10:50:32 #60
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175334532
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 10:16 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ook in de stad moet je dimlicht voeren als het donker is. Alleen stadslicht is echt niet toegestaan.
Dit is correct en tevens juist.

Stadslicht mag je op zich wel voeren, maar niet op momenten dat je verlichting moet voeren, dan is dimlicht het minimum.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_175336342
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 20:33 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Is ook zo sinds een paar jaar. In het begin van drl waren ze de achterlichten vergeten in de regeltjes vergeten. :P
Was een paar weken geleden een soortgelijk topic. Daar had iemand de regels/wetten opgezocht, dacht ik.
'vergeten' :')

Nee hoor, in de VS hebben ze drl al langer, ook zonder achterlichten.
In de VS kun je drl ook gewoon uitschakelen overigens.

De reden dat achterlichten overdag niet aan zijn, is dat remlichten beter opvallen als achterlichten niet aan zijn.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  maandag 27 november 2017 @ 12:33:00 #62
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175336371
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 12:30 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

'vergeten' :')

Nee hoor, in de VS hebben ze drl al langer, ook zonder achterlichten.
in de VS mag je ook gewoon rondrijden op een chassis met een motor en 2 stoelen erop..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_175336383
quote:
2s.gif Op maandag 27 november 2017 12:33 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

in de VS mag je ook gewoon rondrijden op een chassis met een motor en 2 stoelen erop..
In Nederland ook, dat heet een motorfiets
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_175336693
Mijn auto heeft zowel led-dagrijverlichting als led-koplampen/achterlichten. Het nut van de dagrijverlichting ontgaat mij daarbij ook een beetje. Want met led-verlichting heb je geen last meer van lampjes die na x branduren vervangen moeten worden, dus wmb staat de gewone verlichting gewoon altijd aan.
Op termijn hebben denk ik alle auto's led-verlichting en dan hoef je ook geen aparte dagrijverlichting meer te hebben.
  maandag 27 november 2017 @ 13:38:01 #65
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_175337353
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 12:30 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

'vergeten' :')

Nee hoor, in de VS hebben ze drl al langer, ook zonder achterlichten.
In de VS kun je drl ook gewoon uitschakelen overigens.

De reden dat achterlichten overdag niet aan zijn, is dat remlichten beter opvallen als achterlichten niet aan zijn.
Wat vervolgens weer als resultaat heeft dat sommige medeweggebruikers denken dat iemand op de rem gaat als ie een tunnel in rijdt en dus automatisch dimlicht + achterlichten aan gaan... |:(

Bij mijn auto heeft de vorige eigenaar kennelijk al eens iets laten coderen, want de achterlichten branden bij mij ook als alleen de DRL actief is.
Life's like music, get the rhythm..
  maandag 27 november 2017 @ 14:45:22 #66
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175338746
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 12:34 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

In Nederland ook, dat heet een motorfiets
ok, good to know.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_175346955
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 00:35 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

parkeerlicht niet verwarren met stadslicht wat blijft branden als je je licht vergeet uit te zetten aub.

Parkeerlicht brandt maar aan één kant van het voertuig; hetzij links, hetzij rechts.. Meestal kies je dat met je raw schakelaar, bij sommige auto's gaat het via de lichtschakelaar waar je links of rechts kunt kiezen.
Als je auto ergens laat staan waar hij gevaar zou kunnen opleveren laat je alleen de zijde die aan of op de weg staat, branden.
In mijn auto staat in de handleiding parkeerlichten, maar het zijn ze toch echt alle 4 en blijven als enige aan met het contact uit. Aan 1 kant maar aan laten is geen optie bij mij.

En volgens de handleiding mag ik ze weer niet gebruiken tijdens het rijden:

quote:
The parking lights can be switched on
regardless of the position of the ignition
switch. Do not use parking lights when driving.
Note:
The lighting switch must be in parking or
headlight position to operate the rear fog
light (see page 77).
Dus toch stadslicht/parkeerlicht in 1.

quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 13:38 schreef NoComment het volgende:
Wat vervolgens weer als resultaat heeft dat sommige medeweggebruikers denken dat iemand op de rem gaat als ie een tunnel in rijdt en dus automatisch dimlicht + achterlichten aan gaan... |:(
Dan ben je ook wel een klein beetje debiel als je denkt dat iemand remt zonder 3e remlicht en vertraging.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_175350336
Parkeerlicht == stadslicht.

Stadslicht is een term uit de oudheid toen je in steden niet met dimlicht mocht rijden snachts. Tegenwoordig dient het alleen nog om de auto zichtbaar te maken als deze geparkeerd staat als het donker is.
pi_175351336
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 20:34 schreef delano.888 het volgende:
Dan ben je ook wel een klein beetje debiel als je denkt dat iemand remt zonder 3e remlicht en vertraging.
Remmen zonder derde remlicht (of überhaupt remlichten) lukt me wel hoor: via het hendeltje van de cruisecontrol.
pi_175351644
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 21:12 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Met andere woorden, het probleem zit hem mischien niet eens in de voor of achter verlichting, maar voornamelijk bij de nieuwere auto's dat de teller verlichting altijd aan staat. Vroeger stond teller verlichting gelijk aan het aan hebben van je normale verlichting. Maar nu hebben vele auto's, vanaf bouwjaar 2014 ongeveer) de teller verlichting al aan bij het omdraaien van de sleutel of het drukken op de start knop.

Wat mij ook weer op de vraag brengt, waarom zijn de nieuwe generatie auto's wel zo 'slim' dat ze allerlei sensoren hebben om de gebruiker het gemakkelijker te maken, maar is het te ver gezocht dat dimlicht ook gaat branden als de regensensor (of ruitenwissers) actief is bij opsporen en uitwissen van regendruppels? Het is echt belangelijk als je ziet hoeveel mensen er bij slechtweer zonder verlichting rijden.. Zeker de grijze tot donkere auto's zijn op een natte ochtend of middag niet goed waarneembaar.
Hebben ze in een VAG bak wel goed voor elkaar. Dashboard is gekoppeld aan een sensor, zodra het buiten donker wordt, dimt de dashboardverlichting ook tot 0. Dan moet je de verlichting wel aanzetten.

Heb je weleens een VAG bak in het donker met DRL gezien?
.
pi_175351905
quote:
6s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:19 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Mijn persoonlijke mening:
Dimlicht. Elke meter die je rijdt.
Ik gebruik mijn dashboard als graadmeter. Maar als die al verlicht is met dagrijverlichting, vergeet je dan njet gemakkelijk je dimlicht? (Tenzij je een auto hebt met automatische regeling ofc)
Ik ben een sukkel voor de liefde, koning in de discotheek
pi_175352093
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 23:18 schreef IkBenDeBaas het volgende:

[..]

Ik gebruik mijn dashboard als graadmeter. Maar als die al verlicht is met dagrijverlichting, vergeet je dan njet gemakkelijk je dimlicht? (Tenzij je een auto hebt met automatische regeling ofc)
Voor zover ik weet hebben vrijwel alle auto's:
-Dimlicht die uit gaat bij contact uit of:
-Een piepje/jengeltje als je probeert uit te stappen met het dimlicht aan.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_175352565
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 23:18 schreef IkBenDeBaas het volgende:

[..]

Ik gebruik mijn dashboard als graadmeter. Maar als die al verlicht is met dagrijverlichting, vergeet je dan njet gemakkelijk je dimlicht? (Tenzij je een auto hebt met automatische regeling ofc)
Ik heb een Ibiza 6k2 gehad. Dashboard verlichting brandde altijd.
In de avond in een goed verlichte stad wel eens zonder verlichting weggereden...
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_175354641
Het is een grote kermis op de weg met al die ledverlichting.
pi_175355087
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 23:07 schreef Fer het volgende:

[..]

Hebben ze in een VAG bak wel goed voor elkaar. Dashboard is gekoppeld aan een sensor, zodra het buiten donker wordt, dimt de dashboardverlichting ook tot 0. Dan moet je de verlichting wel aanzetten.

Heb je weleens een VAG bak in het donker met DRL gezien?
Nee, zover ik mij kan herinneren niet indd, of het zijn verpauperde golfjes geweest die het wel hadden. Twee automerken die er wat mij betreft bovenuitsteken als het om slechte verlichting gaat, Renault en Mitsubishi. Renault om de te hoge afstelling in de 0-stand. Mitsubishi, voornamelijk dan die hele PHEV vloot, de combi tussen led en dimlicht. Maar ook de kleine wagentjes, de nieuwe/laatste Aygo bijvoorbeeld, heeft zo'n combi, waarbij de DRL vlak boven het wegdek zweeft, bij regen/avond word dat één grote lichtzweem die achter je rijdt door de reflectie in het wegdek wanneer ze die drl met dimlicht gecombineerd hebben.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')