abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  vrijdag 1 december 2017 @ 09:43:04 #126
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175419483
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 00:05 schreef bianconeri het volgende:
Dat jij ons durft te beledigen door ons een sekte te noemen
Het zit diep he? En niet doorhebben dat iedereen buiten JG het een sekte vindt. _O-

Maar goed, ook dat hoort er bij.
pi_175419649
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 19:54 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dat je God moet aanspreken met een valse Godsnaam zeker en dat mensen moeten kiezen voor de dood omdat ze geen bloedtransfusie mogen van die sekte.
Hoe je ook kronkelt en draait om je punt te maken, kiezen - je gebruikt ook zelf dat woord - betekent dat je niet verplicht bent.
pi_175419711
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 09:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]
En niet doorhebben dat iedereen buiten JG het een sekte vindt. _O-

Betekent niet dat het waar is.
JG voldoet nog net niet aan dat criterium.
Maar de buitenwereld heeft zo zijn eigen beeld.
  vrijdag 1 december 2017 @ 10:02:40 #129
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_175419810
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 23:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Opnieuw moet ik hier echt even aangeven wat mij zo ontzettend stoort aan de protestantse/evangelical opvatting over de leer van de rechtvaardiging.

Met het door de reformatoren ingezette verdwijnen van de sociale leer uit het Christendom en de daarbij geldende oorspronkelijke nadruk op werken - die vanaf het begin aanwezig was, zo getuige de EvangeliŽn, de Handelingen en daarvoor nog ettelijke teksten uit de Oudtestamentische boeken - en een rigoureuze klemtoon op 'geloof alleen', het 'in je hart kiezen voor', het 'wedergeboren zijn' - dreigt de leer van Christus inderdaad tot een haast onbegrijpelijke kosmische loterij te verworden.

Dat constante dreigen met de hel - een thema dat an sich al problematisch is wanneer men dit nog steeds voorstelt als een plaats van eeuwige marteling (ik schaar mij dan ook liever achter de verwoording van de hel zoals opgesteld in de jongerencatechismus van Benedictus Paus, waar 'vuur' reeds tussen aanhalingstekens staat en er gesproken wordt over een eeuwige afscheiding, hetgeen meer hint op eeuwige vernietiging) is tot daar aan toe, maar op basis waarvan wordt volgens bepaalde protestanten/evangelicals deze verschrikkelijke straf opgelegd?

Voor de orthodoxe protestanten van calvinistische huize is die straf sowieso voor ons allemaal verdiend, maar heeft een geheel vrije verkiezing van God ervoor gezorgd dat een bepaald aantal mensen gered zal worden. Let wel: deze uitverkiezing geschiedt aldus de Heidelbergse Catechismus niet vanwege voorzien geloof of voorziene goede werken, neen, slechts de pure vrije keuze van God. Ofwel: de hel is niet alleen een plaats van straf die de mens sowieso verdient omdat hij - ook al was hij daartoe voorbestemd - van de verboden vrucht at, de hel is specifiek gecreŽerd voor een deel van de mensheid om het attribuut 'gerechtigheid' af te steken tegen Gods andere attribuut, 'barmhartigheid'. Dat laatste valt dus enkel de uit willekeur gekozen uitverkorenen ten deel.

Dat het sowieso weinig baat om te dreigen met de hel, laat staan op te roepen tot bekering als alles toch reeds vanaf het begin der tijden is gepredestineerd, maakt deze leer niet alleen absurd, maar zelfs wreed. En toch presteren bepaalde calvinisten van zware snit het nog om ermee te dreigen.

Let goed op: wel of geen 'goed mens' zijn en 'goede werken' verrichten is allemaal zonder enig nut binnen deze leer; goede mensen bestaan niet, goede werken eveneens niet, enkel de vrije genade van God om de ťťn voort te bestemmen voor het heil en de ander voor de verdoemenis (en dat op basis van een uiterst labiele exegese van vooral Romeinen 9) is hier doorslaggevend.

Kortom: het dreigen met de hel vanuit calvinistisch-gomaristisch oogpunt is een exercitie in futiliteit.

Kom ik nu tot de pinksterbewegingen en andere evangelische gemeenten.

Hoewel hier veel eerder sprake is van de menselijke vrije wil, en dat de mens zelf kan kiezen voor een eeuwige verdoemenis in de hel of een eeuwige gelukzaligheid met God in de hemel, is deze straf dan wel beloning uiterst dubieus beredeneerd.

Men hoort vanuit deze hoek namelijk dat het noodzakelijk is om 'herboren' te worden, 'de Heer in je hart aan te nemen', 'een nieuw mens te worden'. Woorden. Louter woorden. De daden, de werken, de vruchten waaruit die nieuwe mens moet blijken, dat is papistische afgoderij en 'een plaatsje willen verdienen in de hemel'.

Ergo, legio van dit soort gemeenten prediken het, excuseer mijn wellicht platte verwoording, snap-crackle and pop evangelie van de directe bevrediging: 'de Heer aannemen', 'belijden dat je in Hem gelooft', 'herboren zijn'. Dat, kennelijk, is het enige wat telt om de eeuwige straffen van de hel te ontlopen. De goedkope Jack Chick theologie.

Ook al spreekt Christus zelf duidelijk over WAAROM er gestraft en beloond wordt, en spreekt Hij hier ook duidelijk over een WERKZAAM geloof, dat zich uit in liefde tot de naaste en daardoor tot God (MatteŁs 25,31-46), en zegt Hij zelfs nota bene dat niet iedereen die 'Heer Heer' zal roepen gered wordt, presteert deze leer het de neo-protestantse 'sola fide' soterologie te presenteren als de enige weg, de waarheid en het leven.

Waarom verdient derhalve iemand de hel, volgens deze lezing? Omdat het een slecht mens is geweest? Een dief, moordenaar? Welnee: iemand verdient die straf wanneer hij niet 'gelooft'. Wanneer hij niet 'de Heer in zijn hart heeft aangenomen". Wanneer hij 'niet 100% voor God is gegaan". De hele Paulinische retoriek wordt uit de kast gehaald om maar te benadrukken dat je 'moet geloven', en dat dat voldoende is.

Laat bovenstaande nu precies de reden zijn dat ik terug ben gekeerd tot de eerste kerk van Christus, de Katholieke. Vanaf het begin wordt daar geleerd dat geloof alleen niet zalig maakt; dat men vruchten van dat geloof zal moeten dragen, dat die weg naar vereniging met Christus een LEVENSLANG proces is van bidden, boetedoening, en, ja, WERKEN. Dat men de naam van de Heer zoveel als men wil kan roepen en gebruiken, maar wanneer dit niet gepaard gaat met barmhartigheid jegens de minder bedeelden, de armen, de zieken, de meest kwetsbare schepselen van God, dan is dat 'geloof' geen cent waard. Wanneer men niet streeft - hoe moeilijk dat ook is - om daadwerkelijke werken van liefde, klein en groot, te tonen richting de naaste, dat hele 'geloof' is als het huis dat de man bouwde op zand in plaats van op de rots.

En tenslotte: dat het veroordelen van anderen, je naasten, tot deze eeuwige martelende straf van pijn en ellende wellicht de grootste affront is jegens God zelf - de maker van die schepselen die jij vanwege futiele haarkloverijen over eschatologie een gruwelijke hellestraf toewenst - die denkbaar is. Om met Paulus - enigszins - te spreken: wie zijn wij, oh mensen?

Lang verhaal kort: geloof in vredesnaam wat je wil, of niet wil, maar het dreigen met de ergst denkbare straffen bij monde van een god die je verder rechtvaardigheid, compassie en goedheid toedicht, maar die kennelijk ůf omdat hij dat gewoon kan (calvinisme) ůf omdat je hem 'niet hebt aangenomen als je Heer' zijn eigen maaksels alsnog gruwelijk zal straffen, maakt van het Christendom een farce.

Dat krijg je wanneer je de oude leer verwerpt, de werken loskoppelt van het geloof: aberraties en absurditeiten welke mensen de vreemdste dingen doet denken: dat de Schepper van het Al zijn eigen schepsels zo intens zou willen haten.
Goede post :) Ik begrijp wat je zegt, ben het er tot op zekere hoogte mee eens, maar ik denk dat je toch een net iets te simplistisch beeld schetst van de evangelische/charismatische kant van de christelijke leer.

Het katholieke geloof is, als ik je goed begrijp, ervan overtuigd dat geloof alleen niet voldoende is om je te redden. Er staan inderdaad teksten in het NT die daarop zouden wijzen, bijvoorbeeld in Jakobus 2, dat afsluit met de klinkende zin: Zoals een lichaam zonder geest dood is, zo is ook geloof zonder daden dood. Anderszins zijn er ook genoeg teksten die aangeven dat je gered wordt door je geloof in je hart, en dit lijkt in eerste instantie met elkaar in tegenspraak. Zie bijvoorbeeld Romeinen 10:9: Want als u zegt dat Jezus Christus uw Heer is en als u met heel uw hart gelooft dat God Hem uit de dood heeft opgewekt, zult u gered worden. Een uiteenzetting en oplossing van dit dilemma wordt hier uitgewerkt: https://www.gotquestions.org/salvation-faith-alone.html

Het punt dat in evangelische hoek vaak wordt gemaakt is dat een oprecht geloof in je hart voldoende is om je te redden, ťn dat het onvermijdelijk is dat dat geloof, Šls het oprecht is, goede werken produceert (vanuit de Heilige Geest).

Over het calvinisme ben ik het wel met je eens, een God die zelf al van tevoren besloten heeft wie naar de hemel en wie naar de hel gaan is natuurlijk pure waanzin.
  vrijdag 1 december 2017 @ 10:23:33 #130
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175420156
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 09:56 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Betekent niet dat het waar is.
JG voldoet nog net niet aan dat criterium.
Lieve schat er is niet "een criterium" waaraan je moet voldoen voordat je als sekte wordt aangemerkt. Dat roept B ook voortdurend: wij voldoen niet aan de definitie van een sekte. Er bestaat ook geen vaste definitie van. Het zijn een aantal kenmerken die dat predicaat veroorzaken. En daaraan voldoet JG ruim voldoende.
pi_175420330
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 10:23 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Lieve schat er is niet "een criterium" waaraan je moet voldoen voordat je als sekte wordt aangemerkt. Dat roept B ook voortdurend: wij voldoen niet aan de definitie van een sekte. Er bestaat ook geen vaste definitie van. Het zijn een aantal kenmerken die dat predicaat veroorzaken. En daaraan voldoet JG ruim voldoende.
Dat is wat de buitenwereld dus denkt en wil geloven en graag wil dat het zo is, maar dus niet een feit.

Want een sekte heeft idd een aantal kenmerken om een sekte te zijn. Maar is het niet alles wat het moet kenmerken, dan is het geen sekte.
  vrijdag 1 december 2017 @ 11:09:54 #132
453193 Faz3D
Sapere Aude ~ Horatius
pi_175421007
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 10:34 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Dat is wat de buitenwereld dus denkt en wil geloven en graag wil dat het zo is, maar dus niet een feit.

Want een sekte heeft idd een aantal kenmerken om een sekte te zijn. Maar is het niet alles wat het moet kenmerken, dan is het geen sekte.
Ach met die kenmerken is elk oud gereformeerd gezin van huis uit ook sektarisch als zodanig te benoemen.
pi_175421289
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 09:56 schreef Hexx. het volgende:
Je bent die "wij tegen de buitenwereld"-houding nog niet helemaal verleerd, zie ik.

Komt het wel es in je op dat die "buitenwereld" haar informatie ook verkrijgt van insiders?

Het ligt er overigens sterk aan in welke JG-kringen je je bevindt; zo is een deel van mijn opa's familie JG's, die zijn bekeerd in de jaren '30. Die hanteren veel minder strenge regels; zo is mijn opa als ex-JG niet verstoten door de familie en is het contact verder normaal. Het lijkt erop dat de club flink is geradicaliseerd in de decennia daarna.
pi_175422008
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 11:09 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Ach met die kenmerken is elk oud gereformeerd gezin van huis uit ook sektarisch als zodanig te benoemen.
Precies. Maar ze moeten speciaal JG hebben.

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 11:24 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je bent die "wij tegen de buitenwereld"-houding nog niet helemaal verleerd, zie ik.

Zolang de buitenwereld niet luistert naar wat er meer is in de organisatie dan wat ze denken te weten.

quote:
Komt het wel es in je op dat die "buitenwereld" haar informatie ook verkrijgt van insiders?

Boze insiders, die zeggen hoe zij denken behandeld te worden en hoe zij zich voelen. Want uitgesloten worden voelt voor de meesten als een persoonlijke vernedering.
Ik snap het helemaal, maar het betekent niet dat het 100% objectief is.

quote:
Het ligt er overigens sterk aan in welke JG-kringen je je bevindt; zo is een deel van mijn opa's familie JG's, die zijn bekeerd in de jaren '30. Die hanteren veel minder strenge regels; zo is mijn opa als ex-JG niet verstoten door de familie en is het contact verder normaal. Het lijkt erop dat de club flink is geradicaliseerd in de decennia daarna.
Geradicaliseerd, helemaal niet waar. Misschien hoor je er meer over want er is nu internet. Er is niet veel veranderd qua regels.
Maar wat je al zei, het ligt misschien idd per regio.
Hoewel de regels overal hetzelfde zijn, zijn de ouderlingen verschillende mensen. Sommigen zijn strakker en korter dan anderen.
  vrijdag 1 december 2017 @ 12:21:43 #135
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175422340
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 10:34 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Dit is dus al een sektarische gedachte.
quote:
Zolang de buitenwereld niet luistert naar wat er meer is in de organisatie dan wat ze denken te weten.
Maar natuurlijk is er meer. En daar heb ik me behoorlijk in verdiept. Maar dat heeft mijn standpunt niet veranderd.
pi_175422671
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 12:05 schreef Hexx. het volgende:

Boze insiders...
Nee, niks ervan. Jij vult alweer allerlei zaken in. Ik ken persoonlijk mensen die nog niet besloten hebben om openlijk te breken met de JG's, en dat zijn geen "boze insiders". Dat zijn vaak mensen die vooral emotioneel beschadigd en teleurgesteld zijn.

Ik word een beetje moe van die zielige slachtofferrol.
pi_175422699
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 12:05 schreef Hexx. het volgende:
Geradicaliseerd, helemaal niet waar. Misschien hoor je er meer over want er is nu internet.
Nee, niks internet. Persoonlijke verhalen. Dat leg ik je toch net uit?
pi_175423009
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 12:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dit is dus al een sektarische gedachte.

[..]

Maar natuurlijk is er meer. En daar heb ik me behoorlijk in verdiept. Maar dat heeft mijn standpunt niet veranderd.
Precies.
Niets zal de mening buiten veranderen, want het is volgens hen zo en dan blijft het zo. Punt uit.

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 12:37 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, niks ervan. Jij vult alweer allerlei zaken in. Ik ken persoonlijk mensen die nog niet besloten hebben om openlijk te breken met de JG's, en dat zijn geen "boze insiders". Dat zijn vaak mensen die vooral emotioneel beschadigd en teleurgesteld zijn.

Ik word een beetje moe van die zielige slachtofferrol.
Zij hadden blijkbaar de JG leer niet begrepen toen zij erin gingen. Wat waren hun motieven? Bij een groep horen of Jehovah aanbidden?

Want er zij echt mensen die erin gingen om bij hen te horen. In dat geval zullen ze ook echt teleurgesteld zijn. Want JG zijn is meer dan alleen maar vriendelijk zijn. Er zijn regels, je moet veel opofferen. Dat moet je allemaal bedenken voordat je ja zegt tegen Jehovah.

Eerlijk willen zijn zie ik niet als slachtoffer spelen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 12:39 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, niks internet. Persoonlijke verhalen. Dat leg ik je toch net uit?
Andere regio, andere ouderling plus motieven, zei ik ook.
pi_175425060
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 22:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, dreig maar met hel en verdoemenis, dan bevestig je des te meer de verkniptheid van je geloof.

Heb jij wel es nagedacht hoe jij tegenover het Vliegende Spaghettimonster gaat uitleggen dat jij nooit een vergiet op je hoofd hebt gehad?

En als je nu denkt, "wat een flauwekul", snap je dan ook dat niet-christenen exact hetzelfde denken bij jouw opmerking?
Dat is geen dreigen dat is de realiteit...en daar moet voor worden gewaarschuwd net zoals Jezus dat deed....je kan kiezen om met God te leven of zonder God en in het hiernamaals is dat in de hemel met God en naar de hel zonder God....want God zal niemand dwingen naar de hemel te gaan...en mensen die niks van God willen weten willen daar ook niet zijn....dus probleem opgelost....als je er voor kiest zonder God te willen leven moet je ook niet zeuren dat je naar de hel gaat...en stel dat het christendom waar is zou je dan wel naar God komen of nog steeds niet...?

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/eeuwige-verdoemenis.pdf
  vrijdag 1 december 2017 @ 15:47:24 #140
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175427292
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 14:17 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Dat is geen dreigen dat is de realiteit...en daar moet voor worden gewaarschuwd net zoals Jezus dat deed....je kan kiezen om met God te leven of zonder God en in het hiernamaals is dat in de hemel met God en naar de hel zonder God....want God zal niemand dwingen naar de hemel te gaan...en mensen die niks van God willen weten willen daar ook niet zijn....dus probleem opgelost....als je er voor kiest zonder God te willen leven moet je ook niet zeuren dat je naar de hel gaat...en stel dat het christendom waar is zou je dan wel naar God komen of nog steeds niet...?

Als, als he?, als het christendom waar zou zijn dan zou het geloof ophouden.

Marc Verhoeven:
quote:
Op aarde genieten zelfs atheÔsten de voordelen van Gods goedheid.

Wow. AtheÔsten worden weggezet als zo'n beetje de slechtste mensen die er bestaan.

quote:
Op aarde genieten zelfs atheÔsten de voordelen van Gods goedheid. Maar in de hel bestaan deze zegeningen niet. Zij die daaraan overgeleverd worden zullen zich Gods goedheid herinneren, en zullen zelfs een besef hebben van de oneindige genoegens van de hemel, maar zij zullen daartoe geen toegang krijgen.
Hij pepert de wreedheid er nog eens goed in. :)
quote:
Hoe kan God een oneindige straf eisen voor een eindige zonde? Ten eerste, omdat de Persoon tegen
wie alle zonde is begaan oneindig is. Misdaden tegen de oneindig heilige, oneindig rechtvaardige,
oneindig goede en oneindig hoge Heerser van de wereld verdienen oneindige bestraffing
Ik kan je benauwdheid voorstellen als je dit allemaal gelooft. Sterkte.

[ Bericht 8% gewijzigd door hoatzin op 01-12-2017 16:59:47 ]
  vrijdag 1 december 2017 @ 19:13:54 #141
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_175432319
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 10:02 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Goede post :) Ik begrijp wat je zegt, ben het er tot op zekere hoogte mee eens, maar ik denk dat je toch een net iets te simplistisch beeld schetst van de evangelische/charismatische kant van de christelijke leer.

Het katholieke geloof is, als ik je goed begrijp, ervan overtuigd dat geloof alleen niet voldoende is om je te redden. Er staan inderdaad teksten in het NT die daarop zouden wijzen, bijvoorbeeld in Jakobus 2, dat afsluit met de klinkende zin: Zoals een lichaam zonder geest dood is, zo is ook geloof zonder daden dood. Anderszins zijn er ook genoeg teksten die aangeven dat je gered wordt door je geloof in je hart, en dit lijkt in eerste instantie met elkaar in tegenspraak. Zie bijvoorbeeld Romeinen 10:9: Want als u zegt dat Jezus Christus uw Heer is en als u met heel uw hart gelooft dat God Hem uit de dood heeft opgewekt, zult u gered worden. Een uiteenzetting en oplossing van dit dilemma wordt hier uitgewerkt: https://www.gotquestions.org/salvation-faith-alone.html

Het punt dat in evangelische hoek vaak wordt gemaakt is dat een oprecht geloof in je hart voldoende is om je te redden, ťn dat het onvermijdelijk is dat dat geloof, Šls het oprecht is, goede werken produceert (vanuit de Heilige Geest).

Over het calvinisme ben ik het wel met je eens, een God die zelf al van tevoren besloten heeft wie naar de hemel en wie naar de hel gaan is natuurlijk pure waanzin.
Werken van de wet kunnen niet-joden niet redden (die deze nooit hebben geleerd, FarizeeŽn wel, maar: matt5:20), heidenen zijn niet onder de wet: handelingen 21:25 en wat daarvoor staat. Jezelf onder de wet plaatsen zeg je mee dat Jezus' offer niet voldoende is om te rechtvaardigen.
De daden van Jacobus hierboven gaan over oprechte goede daden ("leef uit geloof (ontvang de zegen van de voltooide wet) en doe goed") ipv religieuze daden en plichten ("doe de wet en leef").
  vrijdag 1 december 2017 @ 19:38:33 #142
473609 Het_Peenvarken
Grapperhaustechno
pi_175432936
Als je gelooft dat god je gemaakt heeft zoals je bent en god is perfect, waarom zou hij dan gebeden om te interveniŽren in zijn schepping verhoren?

Is bidden dan niet eerder een methode die wordt toegepast wanneer men zichzelf niet geheel met de zaak vertrouwd? Wat uiteraard niet nodig is als je gemaakt door god bent, maar dat besef je niet volledig.

Psychologisch gezien is dat wel interessant want dan is de werking van het ritueel bidden in het algemeen een onderdeel van een waarneembaar proces, namelijk ontwikkeling van het karakter.

Biologisch gezien zal bidden je niet van een kwaal afhelpen als die kwaal niet van dezelfde grondslag is.
Beter een peen op je neus dan een lul als gedaante
pi_175433058
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 10:02 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Dank voor je verhelderende reactie; laat ik allereerst stellen dat ik niet-katholieke christenen gewoon tot mijn broeders en zusters reken. Sterker nog, niet-gelovigen reken ik tot 'de naasten', en derhalve tot broeders en zusters.

Mijn reactie was voornamelijk bedoeld voor diegenen die hier (en elders) steeds dreigen met een straffende God, en vervolgens aangeven dat deze vurige marteling in de eeuwige hel (waar ik sowieso niet in geloof) het raadsbesluit van de albarmhartige, goede God is.

Wanneer het geloof enkel angst en dreigementen oplevert, is het net zo dood als een geloof zonder werken.
"The moral test of government is how it treats those who are in the dawn of life, children; those who are in the twilight of life; the elderly, and those who are in the shadows of life, the sick, the needy and the handicapped." Hubert Humphrey.
pi_175433105
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 14:17 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat dreigen.

Evenwel, laten we stellen dat dat de essentie van het Evangelie is, dreigen met de hel. Dan nog: op grond waarvan worden de bokken naar die plek verdoemd? gebrek aan 'Geloof alleen'? 'Jezus in je hart hebben aangenomen?' 'Wedergeboren zijn'? Neen. Zij worden door Christus weggezonden omdat het hen in barmhartigheid jegens de naasten en gebrek aan werken ontbrak (cf. MatteŁs 25,31-46).

[ Bericht 0% gewijzigd door EttovanBelgie op 01-12-2017 19:53:19 ]
"The moral test of government is how it treats those who are in the dawn of life, children; those who are in the twilight of life; the elderly, and those who are in the shadows of life, the sick, the needy and the handicapped." Hubert Humphrey.
  vrijdag 1 december 2017 @ 21:19:21 #145
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_175435463
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 19:45 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Evenwel, laten we stellen dat dat de essentie van het Evangelie is, dreigen met de hel. Dan nog: op grond waarvan worden de bokken naar die plek verdoemd? gebrek aan 'Geloof alleen'? 'Jezus in je hart hebben aangenomen?' 'Wedergeboren zijn'? Neen. Zij worden door Christus weggezonden omdat het hen in barmhartigheid jegens de naasten en gebrek aan werken ontbrak (cf. MatteŁs 25,31-46).
Velen zeggen dat het schapen-bokken verhaal over IsraŽl gaat aan het einde van de 70 jaarweken.
http://www.bereanbiblechu(...)thew/sheep_goats.htm
pi_175435660
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 21:19 schreef Manke het volgende:

[..]

Velen zeggen dat het schapen-bokken verhaal over IsraŽl gaat aan het einde van de 70 jaarweken.
http://www.bereanbiblechu(...)thew/sheep_goats.htm
Dat doet niets af aan het feit dat ook dan gesproken wordt over goede werken en slechte werken.
pi_175440977
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 19:45 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nee hoor de essentie is liefde....en omdat de mens niet van de zonde wil afstappen zoals in de dagen van Noah ook al het geval was o.a. komt de toorn van God over iedereen die er niet mee ophoudt....en ik ben geen haar beter dan een atheÔst of een andere gelovige alleen door Jezus ziet God je zonde niet meer en dat is het enige wat er anders is...en je kan alleen naar de hemel als je wedergeboren bent en gelooft wat Jezus voor je gedaan heeft en dan wil je goeie werken doen maar niet om je redding te behouden.We kunnen niet gered worden door goede werken,ongeacht hoeveel het er zijn.Maar indien ons geloof geen goede werken produceert,nadat we gered zijn, dan is dat een teken dat ons geloof niet oprecht was...
  zaterdag 2 december 2017 @ 11:20:12 #148
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_175445577
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 00:05 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Het niet nemen van bloed staat in de Bijbel.

Gods naam staat ook gewoon in de Bijbel. Dat jij JHWH niet kent is niet ons probleem.

Dat jij ons durft te beledigen door ons een sekte te noemen, en de feiten niet eens kent, is ook jouw probleem.
Ik heb je al uitgelegd dat het daar om het eten en drinken van bloed gaat. Daarnaast heb ik je uitgelegd hoe het evangelie in elkaar zit en dat het dood laten gaan van mensen daar niet toehoort.

De godsnaam staat inderdaad in de bijbel. De verzonnen naam Jehova komt daar niet in voor. Dat ik JHWH niet zou kennen is een aanname waarvan je niet kan weten of die klopt. Dat Jehova een klein rotgodje is heb ik je al uitgelegd. De Jehova Getuigen hebben de grote God van Abrham, Jacob en Jezus onteigend en er een klein rotgodje van gemaakt die alleen de Jehova Getuigen als enige ware gelovigen kent.

Dat je het een belediging vind is hoe jij het ervaart. Het benoemen van een feit dat de Jehova Getuigen een sekte zijn zou je ook kunnen zien als een compliment.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  zaterdag 2 december 2017 @ 11:21:34 #149
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_175445604
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 09:53 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Hoe je ook kronkelt en draait om je punt te maken, kiezen - je gebruikt ook zelf dat woord - betekent dat je niet verplicht bent.
Kronkelt? Je weet niet waar je het over hebt. Ik heb je al eerder gewezen dat een Jehova Getuigen moet kiezen tussen de dood of excommunicatie dat door veel gelovigen als erger ervaren wordt als de dood.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  zaterdag 2 december 2017 @ 15:20:06 #150
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175450373
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 11:21 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Kronkelt? Je weet niet waar je het over hebt. Ik heb je al eerder gewezen dat een Jehova Getuigen moet kiezen tussen de dood of excommunicatie dat door veel gelovigen als erger ervaren wordt als de dood.
Jehova's Getuigen. Makkelijk om er binnen te komen, maar je komt er niet makkelijk meer uit.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')