abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 22 november 2017 @ 02:43:28 #26
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_175232408
unicorn tears!
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_175232539
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 november 2017 21:21 schreef MichaelScott het volgende:
Cocabladeren en kolanoten
En van beide zitten er nauwelijks tot geen sporen (meer) in.

Pemberton vermarkte zn brouwsel als een geneesmiddel en hij geloofde zelf ook dat het tegen bepaalde kwaaltjes werkte, wat zijn versie waarschijnlijk niet deed. Er waren in die tijd veel alternatieve middelen want er was geen code en je kon ironisch genoeg op alcohol na eigenlijk alles wel als medicijn vermarkten.

Cocaine, radioactief materiaal etc, men mixte en experimenteerde maar raak als apotheker. Dat waren toen een beetje de BNW figuren, maar dan mainstream. Geen diplomering, geen dokterstitel en wel eentje voeren en veel experimenteren.

Het drankje schijnt eerst ook veel zoeter en minder goed van smaak geweest te zijn dan hoe men het later na de overname verbeterde en vermarkte. Van een soort hoestdrank naar een verfrissende drank zeg maar.

Over die ingredienten. Dat is een marketingstunt. De ingredienten zijn al lang en breed geanalyseerd en zijn eigenlijk nooit een geheim geweest. Alleen de verhoudingen zijn dat wel. Een fabrikant met een laboratoriumteam zou het zo kunnen analyseren en kopieeren, maar namaken en vermarkten is verboden (en waarom zou je, spul is spotgoedkoop) dus het is meer tegen duplicatie tegen Jan met de pet.

Kfc heeft ook zo'n setje van specerijen dat zogenaamd geheim is. Bepaalde 'tonen' van deze geheime ingredienten kun je trouwens zo wel proeven en een geoefend proever haalt er veel meer uit. Het is allemaal niet zo spannend.

[ Bericht 6% gewijzigd door Beathoven op 22-11-2017 04:41:10 ]
pi_175232547
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 00:37 schreef Farenji het volgende:

[..]

Die kluis is bullshit. We hebben het hier over cola. Karameldrank met wat goedkope zuurtjes. Verbazingwekkend en ook wel een beetje deprimerend dat die "mythevorming" wb cola nog steeds standhoudt. Het is net als dat zogenaamde "geheime" ingredient van die KFC-zooi: zout. Opzouten met die onzin.
Zout, nootmuskaat, peper etc etc. enfin, in plaats van 1 toevoeging gooide hij een heel kruidenrek van boven de 10 kruiden in de mix. Dat maakte dat het een 'bite' kreeg.

Niets exotisch aan, gewoon slim. In Azie mixte men al langer met samenstellingen van kruiden maar in Europa en Amerika hield men het allemaal vrij eentonig en saai. Daarom sloegen die formules van meerdere ingredienten zo aan. Coca Cola had door die samenstelling een eigen karakter. Zelfde voor KFC. Mensen wilden weleens een rijkere smaak. En daarmee mep je die eentonigen er wel uit.

[ Bericht 10% gewijzigd door Beathoven op 22-11-2017 04:43:10 ]
pi_175232550
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2017 21:22 schreef _--_ het volgende:

[..]

Kolanoten zijn dus de bron voor cafeine.
Volgens mij wordt cafeïne gewoon toegevoegd, als vervanger van de cocaïne die er vroeger in zat.

De ingrediënten en recept mogen dan geheim zijn, welke stoffen er in zitten en of die verboden zijn is natuurlijk te onderzoeken.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175232554
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 04:39 schreef Wantie het volgende:

[..]

Volgens mij wordt cafeïne gewoon toegevoegd, als vervanger van de cocaïne die er vroeger in zat.

De ingrediënten en recept mogen dan geheim zijn, welke stoffen er in zitten en of die verboden zijn is natuurlijk te onderzoeken.
Je komt met een vals dilemma aanzetten. Het is allemaal al lang en breed bekend. Nooit een geheim geweest ook, alleen in advertenties deed men alsof.. want "geheimen" werken.

In uitgebreide documentaires over Coca Cola en bv de Cola Wars diept men het e.e.a wel uit. Over wat erin zat, en wat later getrashed en vervangen werd om het uit de medicijnendrankjessfeer te halen.
pi_175232555
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2017 21:33 schreef _--_ het volgende:

[..]

Niet dat zeg ik niet. Ik lees bijvoorbeeld dat er kort alcohol in gedaan wordt en vervolgens eruit wordt gehaald samen met citroen olie. Dan is het duidelijk waarom het niet ontleden kan worden.
Maar dan zit het er niet meer in.
Net zoals vislijm waarmee bijv. bier helder wordt gemaakt. Dat zit niet in het uiteindelijke product.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175232557
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 04:42 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Je komt met een vals dilemma aanzetten. Het is allemaal al lang en breed bekend. Nooit een geheim geweest ook, alleen in advertenties deed men alsof.. want "geheimen" werken.
Ik vond die kluis wel leuk, maar eigenlijk is die zinloos omdat de ingrediënten dagelijks worden aangevoerd en de apparatuur die volgens recept doceren...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175232559
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 04:44 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ik vond die kluis wel leuk, maar eigenlijk is die zinloos omdat de ingrediënten dagelijks worden aangevoerd en de apparatuur die volgens recept doceren...
Het recept en de dosering is bij iedere bottler bekend. :)

Ik kan je de cola wars documentaire aanraden. Daarin wordt ook bijna alles blootgelegd. Dat men later suiker toevoegde en alcohol (heeft er nooit ingezeten) eruithaalde om de verslavende werking te versterken is bv een lopend broodje aap. Men heeft na het Pemberton-tijdperk het suikergehalte juist stevig gereduceerd om het verfrissender en lichter te maken. Het was eerst stroperiger.

Bij wijze van historisch onderzoek zou ik wel een slok van Pembertons apothekersdrankje (halve bocht) willen proeven maar ik denk dat een ieder toch liever de latere frisdrankvariant pakt ipv de oude hoestdrank met ijs.

[ Bericht 10% gewijzigd door Beathoven op 22-11-2017 04:56:24 ]
  woensdag 22 november 2017 @ 08:18:06 #34
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_175233487
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2017 21:26 schreef _--_ het volgende:

[ afbeelding ]

Wel als er veel mensen denken dat die ingredient verboden is.
Die staat in het Coca Cola-museum in Atlanta. Goeie trekpleister. Minder leuk dan de limonadefontein.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_175235587
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2017 22:18 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Vroeger stond er zelfs gewoon een cocaïnefabriek in Nederland.
Nu ook vast wel, maar dan goed verstopt :P
pi_175236708
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 04:47 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Het recept en de dosering is bij iedere bottler bekend. :)

Ik kan je de cola wars documentaire aanraden. Daarin wordt ook bijna alles blootgelegd. Dat men later suiker toevoegde en alcohol (heeft er nooit ingezeten) eruithaalde om de verslavende werking te versterken is bv een lopend broodje aap. Men heeft na het Pemberton-tijdperk het suikergehalte juist stevig gereduceerd om het verfrissender en lichter te maken. Het was eerst stroperiger.

Bij wijze van historisch onderzoek zou ik wel een slok van Pembertons apothekersdrankje (halve bocht) willen proeven maar ik denk dat een ieder toch liever de latere frisdrankvariant pakt ipv de oude hoestdrank met ijs.
De bottelaars krijgen toch de siroop aangeleverd ipv dat ze de cola vanaf de basis maken moeten?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  woensdag 22 november 2017 @ 12:40:45 #37
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_175237847
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:41 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nu ook vast wel, maar dan goed verstopt :P
Het Hells Angels terrein (was waar de fabriek vroger stond )
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
pi_175238500
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 00:37 schreef Farenji het volgende:

[..]

Die kluis is bullshit. We hebben het hier over cola. Karameldrank met wat goedkope zuurtjes. Verbazingwekkend en ook wel een beetje deprimerend dat die "mythevorming" wb cola nog steeds standhoudt. Het is net als dat zogenaamde "geheime" ingredient van die KFC-zooi: zout. Opzouten met die onzin.
Marketingmythe

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-11-2017 13:12:04 ]
pi_175238970
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 11:45 schreef Wantie het volgende:

[..]

De bottelaars krijgen toch de siroop aangeleverd ipv dat ze de cola vanaf de basis maken moeten?
Sterker nog, alle fast-food ketens krijgen de siroop van alle frisdranken die ze schenken. Zodra jij je beker onder de dispenser houdt bij de McDonalds, wordt het met water gemixt.
pi_175242377
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:38 schreef illusions het volgende:

[..]

Sterker nog, alle fast-food ketens krijgen de siroop van alle frisdranken die ze schenken. Zodra jij je beker onder de dispenser houdt bij de McDonalds, wordt het met water gemixt.
Dat klopt, maar ze zijn echt wel op de hoogte van wat er in het product zit dat ze bottelen. Ook de warenauthoriteiten weten het en de analyse heeft al weleens in magazines gestaan dus het is gewoon open source. Dat hele geheim is een paradepaardje van een marketinyhoax dat men graag in stand houdt naar de consument toe. Illusies van geheimen maken dat producten in gevoelswaarde omhoog gaan.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 22 november 2017 @ 16:44:41 #41
39237 crew  H_T
2733
pi_175242478
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2017 21:31 schreef _--_ het volgende:

[..]

En niet alles is altijd te ontleden.
Als je met een gaschromatograaf kunt ontdekken bij welke benzinepomp een klein beetje benzine is getankt dan moet het niet al te moeilijk zijn te ontdekken welke (vloei)stoffen er in een fles frisdrank zitten
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_175246695
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 16:40 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Dat klopt, maar ze zijn echt wel op de hoogte van wat er in het product zit dat ze bottelen. Ook de warenauthoriteiten weten het en de analyse heeft al weleens in magazines gestaan dus het is gewoon open source. Dat hele geheim is een paradepaardje van een marketinyhoax dat men graag in stand houdt naar de consument toe. Illusies van geheimen maken dat producten in gevoelswaarde omhoog gaan.
Dat denk ik ook. Volgens mij mag je niet zomaar een voedselproduct uitbrengen zonder de volledige receptuur te openbaren aan bepaalde instanties.
pi_175269310
goeie shit bij darmklachten na een flinke kaksessie of een noro virus om de rauwheid in je lichaam weg te halen of te dempen. Voor de rest blijf ik weg bij die bocht
pi_175269418
Raar woord eigenlijk; ingrediënt.

Als je er over nadenkt dan bedoel ik.

:@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 23 november 2017 @ 23:02:20 #45
39237 crew  H_T
2733
pi_175270104
quote:
7s.gif Op donderdag 23 november 2017 22:34 schreef Geralt het volgende:
Raar woord eigenlijk; ingrediënt.

Als je er over nadenkt dan bedoel ik.

:@
Valt mee als je weet dat grediënt een ouderwetse term is voor recept. Alles wat je nodig had stond 'in het grediënt', wat later verbasterd werd tot ingrediënt. Nog weer later kreeg die de valse meervoudsvorm ingrediënten.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_175484606
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:10 schreef illusions het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. Volgens mij mag je niet zomaar een voedselproduct uitbrengen zonder de volledige receptuur te openbaren aan bepaalde instanties.
Als het openbaar is of makkelijk na te gaan, waarom is er dan nog geen echte imitatie Coca Cola?
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_175484658
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 09:58 schreef ITrade het volgende:

[..]

Als het openbaar is of makkelijk na te gaan, waarom is er dan nog geen echte imitatie Coca Cola?
Er zijn zat immitaties lijkt me...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175484667
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 10:02 schreef Wantie het volgende:

[..]

Er zijn zat immitaties lijkt me...
Vertel? Ik ben namelijk nergers ter wereld echte Coca Cola in andere flessen tegen gekomen.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_175484724
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 10:03 schreef ITrade het volgende:

[..]

Vertel? Ik ben namelijk nergers ter wereld echte Coca Cola in andere flessen tegen gekomen.
Je had het over immitatie ;)

Een variant met exacte smaakovereenkomst ken ik ook niet, maar dat geldt eigenlijk voor elk voedingsproduct waarbij er immitaties op de markt zijn.
Met een ingrediëntenlijst ben je er niet. Verhoudingen, productieproces, het speelt allemaal een rol.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_175493004
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 09:58 schreef ITrade het volgende:

[..]

Als het openbaar is of makkelijk na te gaan, waarom is er dan nog geen echte imitatie Coca Cola?
Er zijn zat variaties op, maar op het exacte recept berust copyright. Daarnaast zoals Wantie hierboven zegt, met alleen ingrediënten heb je het eindresultaat nog niet. Verhoudingen, bereidingswijze, etc.

Je mag echt niet iets op de markt brengen waar de ingrediënten onbekend van zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')