abonnement Unibet Coolblue
pi_175215936
Ik was (dacht ik) redelijk thuis in Excel, maar nu kan ik een redelijk makkelijke staafdiagram maar niet op het scherm krijgen.

Ik heb weeknummers, met aantallen erachter (zie voorbeeld). En dit wil ik terugzien, in een grafiek met aantallen per week (zie voorbeeld 2). Heeft iemand de gouden tip? Ook mijn collega's snappen eigenlijk niet, hoe het kan dat we zoiets simpels niet voor elkaar krijgen :P.

Ps: de reden van de notatie van de data, is dat het ook uit formules komt, misschien is dit dubbelop?

VOORBEELD 1:
Weeknummer Aantal
47 3
38 3
38 3
37 1
36 1
38 3
40 1
41 3
41 3
41 3
42 1
47 3
44 3
44 3
44 3
45 2
45 2
47 3

VOORBEELD 2:

5
4 | |
3 | | |
2 | | | |
1 | | | |
45 46 47 48 49 50 51 52

Etcetera...
Weggegaan en opgerot
pi_175215985
Beetje raar dat een weeknummer meerdere malen voorkomt.

Ik zou de data selecteren en dan eerst een spreidingsdiagram maken. Dan begrijpt excel tenminste dat de weeknummers op de ene as moeten en de aantallen op de andere as.

Vervolgens maak je er een staafdiagram van. Als je liggende staven wil, dan is het verstandig om de y-as om te draaien (dan heb je week 1 bovenaan) en de intervallen op 1 zetten.

[ Bericht 77% gewijzigd door Jordy-B op 21-11-2017 13:03:26 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_175216213
Grafieken zijn er niet om nog berekeningen in te doen. Die gebruik je alleen om al beschikbare data op een andere manier weer te geven.

Gezien je brondata moet je eerst nog per week verschillende regels bij elkaar op tellen om de gevraagde data weer te kunnen geven.

Maak dus eerst een nieuw tabelletje ergens wat deze groepering doet, zodat je precies de juiste data hebt (weeknummer + totaal aantal) waar je dan de grafiek van kunt maken.
pi_175216434
Thanks, dit is genoeg, zo kom ik eruit!

Idd niet handig om de grafiek nog iets te laten berekenen... daar zit uiteraard de kink.

Nogmaals bedankt voor de snelle antwoorden.
Weggegaan en opgerot
pi_175216769
Dat is bij mij eigenlijk altijd het geval: als ik ergens niet de grafiek van krijg die ik zou willen probeer ik de brondata dusdanig weer te kunnen geven dat ik er desnoods handmatig een grafiek van zou kunnen tekenen. Als ik dat al niet kan, kan excel het ook niet en moet ik dus nog iets aan m'n data veranderen waar ik de grafiek op wil baseren.
pi_175218143
Dit kan prima met een draaigrafiek, die kan eerst nog het eea verzamelen/berekenen en dan een grafiek maken.
pi_175218162
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 november 2017 14:52 schreef GX3 het volgende:
Dit kan prima met een draaigrafiek, die kan eerst nog het eea verzamelen/berekenen en dan een grafiek maken.
Zo zou ik het ook doen, met een pivotje :Y
pi_175524208
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 13:21 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Thanks, dit is genoeg, zo kom ik eruit!

Idd niet handig om de grafiek nog iets te laten berekenen... daar zit uiteraard de kink.

Nogmaals bedankt voor de snelle antwoorden.
Er is een aparte rubriek voor Excel vragen.
DIG / [Excel] Het grote Excelvragentopic #47
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_175524342
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 11:10 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Er is een aparte rubriek voor Excel vragen.
DIG / [Excel] Het grote Excelvragentopic #47
Fijn dat je dat twee weken later nog even komt melden. Toppie ^O^
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')