abonnement Unibet Coolblue
  maandag 20 november 2017 @ 12:49:38 #1
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_175192914
Her en der op FOK! zie ik onderstaande youtube verschijnen maar in BNW heeft dit denkvoer nog geen topic. Dus bij deze.

Het is een youtube van 7 minuten en schetst een mogelijke black mirror achtige toekomst.

(in het korter dan kort, het filmpje laat futuristische beelden zien van een volledig met (social) internet geïntegreerde samenleving en geeft bij elke scene aan dat er iets mis gaat bij die persoon zelf, de wekker gaat niet af (foutmelding), de koelkast reageert niet (foutmelding), auto doet het niet (foutmelding), openbaar vervoer weigert (foutmelding) en bellen lukt ook niet (foutmelding). Eenmaal onverichte zaken thuis gekomen komt op elk beschikbare scherm een melding dat de persoon 72 uur gebanned is van alle services wegens lachen om een discriminerend grapje van een vriend)

Binnen nu en 5 jaar zal pin-only/zelfscan waarschijnlijk geaccepteerd gemeengoed zijn, zullen de onbemande pin only tankstations de overhand hebben en is contant geld iets van het verleden. Oké, dit dacht ik 5 jaar geleden ook maar nú (ja echt) zie ik de zelfscan de kassa's verdrijven en waar 5 jaar geleden de onbemande tankstations nog zeldzaam en vreemd waren worden deze ook steeds populairder. Helemaal nu contactloos betalen een dingetje (gemak) is maakt dat contant betalingen steeds zeldzamer worden.

In principe geen probleem, over het algemeen zelfs veiliger (fysiek dan, minder overvallen en berovingen bijvoorbeeld) maar dan komt de situatie van het filmpje dus in beeld. In het filmpje gaat het meer over Social Justice ongein (lachen over een discriminerend grapje dus 72 uur ban op alles wat digitaal is (zelfs de koelkast :') ) ) maar het algemene digitale gevaar is wel aanwezig uiteindelijk.

Zodra alles wat je doet een digitale ingang heeft kunnen er 'zachte straffen' ontstaan die ervoor zorgen dat je een (semi) cruciale dienst niet meer kan gebruiken. Of als het echt te ver doordraaft dat je digitale persona voor jou dus niet meer beschikbaar is en je geen gebruik meer kan maken van diensten en niet meer bij je digitale portemonnee kan. En op zijn allerminst, ook al zal de digitale verbanning niet gebeuren heb je dus wel de digitale panopticon achtige constructie (hoofdzakelijk) in de handen van commerciele bedrijven die dus je hele gedrag kunnen analyseren.

Als bijvoorbeeld(!), de zelfrijdende auto gemeengoed wordt dan zal ergens geregistreerd worden waar die auto heen gaat, het openbare vervoer is al bijna overal OV pas only en zodra contant geld verder uitgefaseerd wordt kan je daarmee ook makkelijker gevolgd worden. En laten we het niet hebben over de smartphone in je broekzak, al vind ik met de smartphone dat het makkelijker je eigen keuze is en je deze ook thuis kan laten bijvoorbeeld.

En om het iets concreter te maken: China is een voorloper wat dit betreft https://www.rtlnieuws.nl/(...)n-het-is-orwelliaans

Over het algemeen, hoe (on)waarschijnlijk zou jij het vinden dat wanneer alles gedigitaliseerd en traceerbaar wordt en uiteindelijk ook opgenomen en geanalyseerd wordt dat er geen 'real life' consequenties uit voortkomen? Ik denk eerlijk gezegd meer 'strafrechtelijk' dan zoals in het filmpje social justice spul, want dat blijft hoofdzakelijk 'soft onwenselijk' in plaats van 'strafbaar'.

Zijn er überhaupt wetten/richtlijnen die de gemiddelde burger beschermt tegen dit soort verbanningspraktijken? Zo nee zouden deze er wél moeten komen?

[ Bericht 0% gewijzigd door jogy op 20-11-2017 14:41:23 ]
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_175192959
Het is toch allemaal makkelijk, en niemand heeft iets te verbergem :D
totdat het fout gaat natuurlijk.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_175193132
Data (persoonlijke) wordt het machtigste wapen straks. En sneller dan we denken
pi_175195263
Goed topic ^O^
  maandag 20 november 2017 @ 15:18:01 #5
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_175196018
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 12:52 schreef longinus het volgende:
Het is toch allemaal makkelijk, en niemand heeft iets te verbergem :D
totdat het fout gaat natuurlijk.
Vanuit een principïeel oogpunt zou ik het niet erg vinden dat bepaalde partijen veel/alles van mij weten. Praktisch gezien vertrouw ik de bedrijven niet en eigenlijk de overheid ook steeds minder hiermee dus werkt het niet.

Maar in een ideale betrouwbare wereld zou ik het geweldig vinden, nu is het vergiftigd fruit.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  maandag 20 november 2017 @ 15:47:56 #6
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_175196682
Titel aangepast. Tip voor mezelf: geen moeilijke woorden gebruiken als je ze niet kan spellen ;(
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_175197722
Een tijdje geleden was het dat als je terrorisme aanhing dat je bank en andere sociale voorzieningen bij wet konden worden geblokkeerd. Het is er dus al maar de redenen waardoor je dus geblokkeerd en de reikwijdte ervan gaan zich dus uitbreiden op diverse gebieden. Dat is eigenlijk de boodschap.
first they came for....etc.
We worden langzaam geconditioneerd om dit normaal te gaan vinden.
Het is er al, ook in Nederland alleen de toepassing ervan is nog een uitzondering.
Ik vergelijk het altijd met de alimentatie wet , die gijzeling toestond voor niet betalers van alimentatie.
Dat is opgerekt naar iedereen die boetes heeft en niet (kan) betalen.

Kortom ik sta er niet van te kijken, ligt zelfs in de lijn der verwachtingen.( en vele juichen het ook nog toe ook).
There is only one religion
pi_175198504
Het is inderdaad al gebeurd, bijv creditcard maatschappijen die betalingen aan oa Wikileaks blokkeerden, banken en verzekeraars die niet in zee wilden gaan met (legale) bordelen of wietkwekers. Als zometeen het meerendeel van al het geldverkeer digitaal is dan krijgen die partijen wel heel veel macht, en die macht gaat natuurlijk ook veel meer misbruikt worden.

Ook op andere gebieden gaat dit gebeuren. Een partij als google heeft ook ontzettend veel macht, als zowat je hele digitale leven via dat ene bedrijf gaat. Als je google account goed wordt geblokkeerd dan kun je niet meer bij je mail, bij je documenten, foto's, wachtwoorden, dan doet je telefoon het niet meer, kun je niet meer inloggen in heel veel diensten van derde partijen, en je chromebook en chromecast zal waarschijnlijk ook niet meer werken. En probeer daar maar eens iets tegen te doen - gebruik van google diensten is een "gunst", geen grondrecht. Ook al hangt heel je leven er misschien aan vast.

Het gebeurt steeds meer en op steeds meer vlakken dat dingen die eigenlijk honderd procent publiek zouden moeten zijn, volledig in handen zijn van private partijen, waarvan je maar moet afwachten in hoeverre je die kan vertrouwen. Je kan ze in ieder geval niet wegstemmen met verkiezingen... en dat is eigenlijk best scary.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')