abonnement Unibet Coolblue
pi_175191553
Nou komtie dan.

Gisteren voor de gein eens Ubuntu geïnstalleerd op m'n medion akoya e6415. Maar het beviel niet echt, dus ik dacht ik knal ff Windows 10 erop. Maar goed omdat Windows 10 er niet meer op stond kon ik niet bij het herstarten klikken tegelijk shift indrukken zodat ik kon booten via uefi usb stick met 10. Toen wou ik secure boot weer aanzetten en csm uit maar dan boot ie niet meer. na even googlen kwam ik uit op deze site https://www.intel.com/con(...)l-optane-memory.html dus heb toen mbr omgezet naar gpt. Toen bootte ie wel met secure boot aan en csm uit.

Ik deed even een testje, voor ik op herstarten kliktte de shift toets inhouden en ik wou dan eens voor de gein opstarten vanaf de win10 usb stick, maar dan staat er nog ubuntu! Terwijl er een win10 stick inzit. Heb toen Win10 opnieuw geïnstalleerd maar nog steeds blijft ie dan denken dat er een ubuntu stick inzit. Hoe kan dat?
pi_175259484
Niemand die iets weet erover?
pi_175263759
UEFI heeft een boot opties lijst in de bios waarschijnlijk staat daar nog Ubuntu in.
pi_175268690
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 18:20 schreef BTKlus het volgende:
UEFI heeft een boot opties lijst in de bios waarschijnlijk staat daar nog Ubuntu in.
Nope al gekeken. Zolang de stick eruit is geeftie die niet aan. Zat zelf al te denken dat er wat met de partities aan de hand is. Maar dat lijkt me stug. Heb win10 geÏnstalleerd en opnieuw gepartioneerd. Tenzij win10 dat formaat van Ubuntu niet herkent.
pi_175270999
Dan zal een efi fix waarschijnlijk de oplossing zijn.
Zie links voor een voorbeeld daarvan.

http://www.dell.com/suppo(...)-10-oplossen?lang=nl

https://www.easeus.com/pa(...)ws-10-8-7.html#part6
pi_175276410
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 23:51 schreef BTKlus het volgende:
Dan zal een efi fix waarschijnlijk de oplossing zijn.
Zie links voor een voorbeeld daarvan.

http://www.dell.com/suppo(...)-10-oplossen?lang=nl

https://www.easeus.com/pa(...)ws-10-8-7.html#part6

Thanks, heb de links bekeken en geprobeerd maar het helpt niet. Misschien dat ik wat fout doe, volgens mij niet maar toch. Heb die easeus tool gedownload maar als je hem bootable op stick/dvd wil zetten moet je betalen zo te zien. Ik zal eens kijken of ik nog een Hirens Boot CD ofzo heb liggen.

Edit: Ik laat het denk ik maar zo. Want ik had GPARTED op dvd gebrand, maar ik zie zover ik kan identificeren geen afwijkingen qua raar bestandsformaat. Maar vaag blijft het wel. Erg is het niet, want ik kan gewoon starten met UEFI (secure boot aan) maar wel raar dat hij die ubuntu blijft zien.

[ Bericht 10% gewijzigd door dennissch op 24-11-2017 12:05:04 ]
pi_175292407
Als Ubuntu nu nog in het boot menu staat dan kun je hem verbergen via msconfig.
pi_175297065
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 00:59 schreef baxmurger het volgende:
Als Ubuntu nu nog in het boot menu staat dan kun je hem verbergen via msconfig.
Waar dan? Ik zie in MS Config niks staan. Daarbij, het zit dieper want ook na een herinstallatie blijft het staan. Echt vaag.
pi_175307545
Booten met het live image van Ubuntu en met gparted alles wissen en alleen een nieuwe gpt aanmaken. Windows 10 herkent het Linux formaat niet, dan wis je niet alles.

Waarom bevalt Ubuntu je niet en gooi je die er na 1 dag al af?
Wellicht is Linux Mint Cinnamon meer geschikt om mee te beginnen. Dat is een van de meest populaire Linux distributies, lijkt standaard veel op Windows.
pi_175308568
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 22:02 schreef tudorme het volgende:
Booten met het live image van Ubuntu en met gparted alles wissen en alleen een nieuwe gpt aanmaken. Windows 10 herkent het Linux formaat niet, dan wis je niet alles.

Waarom bevalt Ubuntu je niet en gooi je die er na 1 dag al af?
Wellicht is Linux Mint Cinnamon meer geschikt om mee te beginnen. Dat is een van de meest populaire Linux distributies, lijkt standaard veel op Windows.
zit Gparted standaard in de ubuntu dvd/usb? Dat zou ik dan nog kunnen bekijken? maar dan moet ik windows weer opnieuw installeren? heb hem net opnieuw ingericht zoals ik wil eigenlijk. Storend is het niet, want kwaad kan het niet denk ik? Hij boot 10 gewoon met secure boot aan, enkel lijkt er dan nog een minimale linux partitie o.i.d. actief gezien hij die ubuntu blijft zien als boot device?

Mwa, het was meer zo ik wou de laptop toch herinstalleen, ik dacht eens kijken hoe Ubuntu draait op dit ding. Maar waren toch wat dingen waarvan ik dacht ik wil toch liever Windows 10. Mint heb ik wel, op een oude pc staan. En dat bevalt best oké. Gebruik trouwens de XFCE mint, vind ik net wat fijner. (zeker omdat het een oude pc is core2duo e6750, 4 GB mem en een klassieke hdd)
pi_175453315
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 22:56 schreef dennissch het volgende:

[..]

zit Gparted standaard in de ubuntu dvd/usb? Dat zou ik dan nog kunnen bekijken? maar dan moet ik windows weer opnieuw installeren? heb hem net opnieuw ingericht zoals ik wil eigenlijk. Storend is het niet, want kwaad kan het niet denk ik? Hij boot 10 gewoon met secure boot aan, enkel lijkt er dan nog een minimale linux partitie o.i.d. actief gezien hij die ubuntu blijft zien als boot device?

Mwa, het was meer zo ik wou de laptop toch herinstalleen, ik dacht eens kijken hoe Ubuntu draait op dit ding. Maar waren toch wat dingen waarvan ik dacht ik wil toch liever Windows 10. Mint heb ik wel, op een oude pc staan. En dat bevalt best oké. Gebruik trouwens de XFCE mint, vind ik net wat fijner. (zeker omdat het een oude pc is core2duo e6750, 4 GB mem en een klassieke hdd)
Wanneer je een live sessie start vanaf Ubuntu image kun je gparted ook live installeren. Die bestaat dan alleen in het geheugen voor je live sessie.

Dual boot installeren met Windows 10 en Ubuntu kan natuurlijk ook, best of both worlds. Kun je rustig wennen aan Linux. Zo ben ik ooit ook begonnen om uiteindelijk Windows eraf te mikken.
pi_175491134
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:15 schreef tudorme het volgende:

[..]

Wanneer je een live sessie start vanaf Ubuntu image kun je gparted ook live installeren. Die bestaat dan alleen in het geheugen voor je live sessie.

Dual boot installeren met Windows 10 en Ubuntu kan natuurlijk ook, best of both worlds. Kun je rustig wennen aan Linux. Zo ben ik ooit ook begonnen om uiteindelijk Windows eraf te mikken.
Thanks, mocht ik de laptop weer eens willen herinstalleren (en stel ik wil toch enkel Windows) dan ga ik met GPARTED vanaf de Ubuntu stick het eens proberen. Voor nu laat ik het zo, ik merk er verder geen nadelen van.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')