abonnement Unibet Coolblue
pi_175159044
Goedendag Fokkers,

Ik zit nu in mijn laatste jaar van het VWO en ik zou graag volgend jaar willen beginnen aan de studie kunstmatige intelligentie of informatiekunde. Het liefst zou ik informatica willen doen, maar ik heb geen wiskunde B...

Mijn vraag is hoe de baankansen en eventueel salaris is van iemand met een BSc / MSc in kunstmatige intelligentie of informatiekunde. Kunstmatige intelligentie is op dit moment wel echt booming naar mijn weten, maar ik vraag mij wel af of je na de studie wel echt praktische vaardigheden hebt en niet alleen maar theoretische kennis.

Voor de mensen die KI / informatiekunde hebben gedaan / aan het doen zijn, hoe was / is jullie ervaring met de studie? Hebben jullie misschien ook nog een aanbeveling waar ik het beste KI / informatiekunde kan gaan studeren? Voor KI dacht ik aan de UvA en informatiekunde weet ik nog niet.

Alvast bedankt.
  zondag 19 november 2017 @ 10:10:58 #2
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_175167024
Dat zijn relatief nieuwe studies, dus ik vraag me af of er iemand gaat reageren.

Dat gezegd hebbende, mijn vermoeden is dat je met beide studies gemakkelijk aan een baan komt. Ik heb sterk het idee dat je zelf de praktische vaardigheden zult moeten opdoen, die pak je niet tijdens je studie.

Dus zoek een bijbaan waar je dat op kunt doen. Ik heb een hoop in Visual Basic en Perl gehackt voor een heel aardig (voor studenten) salaris. Als je geen bijbaan kunt vinden, richt dan een eenmanszaakje op en ga projectjes draaien.

Is wiskunde B overigens absoluut vereist voor informatica bij alle uni's? Ook in Utrecht? Kun je niet een deficiëntie cursus doen? Dan doe je in de zomervakantie een mini-studie van een week of vier, volledig gefocused op wiskunde. Als dat niet kan, dan zou ik overwegen om simpelweg een HBO informatica te doen. Dat is goed te doen zonder wiskunde B, en is een zeer praktische studie die je met negens gaat halen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  zondag 19 november 2017 @ 10:49:25 #3
199696 JtodaX
Dat ben ik. Jij. Ons.
pi_175167566
Baankans inderdaad beter voor informatica, maar alsnog goed bij informatiekunde/KI.
Informatica is inderdaad altijd wisk B voor nodig, en dat kun je inderdaad met een deficientiecursus halen, je hebt nog tijd genoeg.

Overigens: meeste opleidingen hebben een voorlichtingsteam, meestal gewoon studenten van die opleiding, die je goed kunnen helpen met dit soort vragen.
Ik aanvaard geen enkele aansprakelijkheid voor de inhoud van de door mij geplaatste berichten.
pi_175167908
Is deze studie nog interessant met de aanstaande A.I revolutie, met andere woorden de A.I is sneller online dan jij je diploma hebt straks :)

Dan wordt werken met A.I de opdracht. Of is deze opleiding hierin voorzienend?
  zondag 19 november 2017 @ 13:20:10 #5
199696 JtodaX
Dat ben ik. Jij. Ons.
pi_175169957
quote:
7s.gif Op zondag 19 november 2017 11:05 schreef Adept het volgende:
Is deze studie nog interessant met de aanstaande A.I revolutie, met andere woorden de A.I is sneller online dan jij je diploma hebt straks :)

Dan wordt werken met A.I de opdracht. Of is deze opleiding hierin voorzienend?
Het lijkt me heel sterk dat binnen een paar jaar alle AI toepassingen al volwassen zijn. Als je ziet dat de meeste bedrijven nog met jaren-90-stijl ERP systemen werken..
Ik aanvaard geen enkele aansprakelijkheid voor de inhoud van de door mij geplaatste berichten.
pi_175170108
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 13:20 schreef JtodaX het volgende:

[..]

Het lijkt me heel sterk dat binnen een paar jaar alle AI toepassingen al volwassen zijn. Als je ziet dat de meeste bedrijven nog met jaren-90-stijl ERP systemen werken..
Dat kon wel eens heel snel gaan straks, als je slechts parameters hoeft in te geven als je een specifieke opdracht of software wilt ontwerpen. Maar ik ben er niet in thuis zelf dus het kan veel anders liggen dan ik wil laten voorkomen.
pi_175170211
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 13:28 schreef Adept het volgende:

[..]

Dat kon wel eens heel snel gaan straks, als je slechts parameters hoeft in te geven als je een specifieke opdracht of software wilt ontwerpen. Maar ik ben er niet in thuis zelf dus het kan veel anders liggen dan ik wil laten voorkomen.
Behoorlijk anders ja.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_175170217
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 13:33 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Behoorlijk anders ja.
In welke zin?
pi_175170228
quote:
7s.gif Op zondag 19 november 2017 11:05 schreef Adept het volgende:
Is deze studie nog interessant met de aanstaande A.I revolutie, met andere woorden de A.I is sneller online dan jij je diploma hebt straks :)

Dan wordt werken met A.I de opdracht. Of is deze opleiding hierin voorzienend?
Het is geen opleiding maar een studie, het gaat om de ontwikkeling van, niet louter het gebruik van.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_175170263
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 13:33 schreef Adept het volgende:

[..]

In welke zin?
Het is niet een library die je leert gebruiken waarna je wat parameters ingeeft, het is kennis waarvan uit je software ontwerpt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_175170270
Het lijkt mij wel handig dat er mensen zijn die iets van AI afweten, mocht het uit de klauwen lopen.
pi_175185503
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 13:35 schreef LelijKnap het volgende:
Het lijkt mij wel handig dat er mensen zijn die iets van AI afweten, mocht het uit de klauwen lopen.
Als het uit de klauwen begint te lopen is het al te laat...
pi_175210331
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 13:35 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Het is niet een library die je leert gebruiken waarna je wat parameters ingeeft, het is kennis waarvan uit je software ontwerpt.
Nu nog wel ja, maar straks niet meer, dan is de A.I veel beter in staat software te ontwerpen aan de hand van gewenste parameters of dergelijke.
pi_175210332
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 13:33 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Het is geen opleiding maar een studie, het gaat om de ontwikkeling van, niet louter het gebruik van.
Duidelijk, bedankt.
pi_175210334
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 13:35 schreef LelijKnap het volgende:
Het lijkt mij wel handig dat er mensen zijn die iets van AI afweten, mocht het uit de klauwen lopen.
Als het uit de klauwen loopt loopt iedereen gigantisch achter..
  dinsdag 21 november 2017 @ 06:25:54 #16
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175210460
Het klinkt mij als vage, hippe studies in de oren. Heel specifiek, niet generiek. Baankansen kun je niks over zeggen (bij geen enkele studie). Dit lijken mij vooral studies waarbij je wordt opgeleid voor een academische carrière in onderzoeksinstituten en dergelijke. Is dat wat je bedoelt, of wil je ermee het bedrijfsleven in?

Waarom heb je geen Wiskunde B? Te moeilijk, te abstract? Geen interesse? Waarom denk je zonder Wiskunde B wel een studie te kunnen doen die geheel is gebaseerd op (abstracte) wiskundige principes?
  dinsdag 21 november 2017 @ 09:28:12 #17
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_175212178
Wil je verhuizen naar Sillicon Valley of verbonden blijven aan een Universiteit?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  Moderator dinsdag 21 november 2017 @ 13:45:00 #18
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_175217077
Zit laatste fase master AI, bedrijven staan in de rij. Zonder wiskunde B zal het wel taai worden denk ik, volgens mij hebben ze voor AI entree nu ook wis B gemaakt.
pi_175233827
UvA zou niet mijn eerste keus zijn. Uit meerdere topics in SES blijkt dat ze daar hun zaakjes niet helemaal op orde hebben.

KI / informatiekunde lijkt me een goede studiekeuze, maar zonder Wis B zal dat erg lastig worden. Waarom indertijd geen Wis B gekozen? Het is wel een "nerdy" beta studie, en ik neem aan dat er indertijd een reden was om Wis B te vermijden, iets dat niet geheel logisch is als je nu een beta studie wil gaan doen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_175243224
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 05:45 schreef Adept het volgende:

[..]

Nu nog wel ja, maar straks niet meer, dan is de A.I veel beter in staat software te ontwerpen aan de hand van gewenste parameters of dergelijke.
Volgens mij doen ze dat al sinds de jaren 60 ;)
pi_175257669
Als je het echt wil zou ik een inhaalcursus doen voor Wiskunde B. Als je merkt dat je dat toch niet wil en/of dat die cursus toch te moeilijk voor je is, weet je ook meteen dat AI geen goede studie voor je is.

Overigens zou ik geen studie doen waar je alleen "in woorden" leert wat kunstmatige intelligentie is. Voor goede baankansen zal je het zelf moeten kunnen ontwikkelen, en de wiskunde en computerzaken weten. Hiervoor zou ik dus eerder kijken naar een studie wiskunde of informatica en ver weg blijven van hippe nieuwe studies. Kijk bv. naar de beschrijving van informatiekunde aan de UVA:

quote:
http://www.uva.nl/program(...)informatiekunde.html

Informatiekunde is een multidisciplinaire opleiding waarin aspecten van bedrijfs- kunde, psychologie, communicatie, nieuwe media en ICT samenkomen. Tijdens de opleiding leer je kritisch te denken en verbanden te leggen tussen deze verschillende vakgebieden. Je onderzoekt hoe mensen waarnemen, communiceren en technologie gebruiken. Ook kijk je naar de manier waarop bedrijven en organisaties omgaan met grote hoeveelheden informatie. Zo leer je nieuwe ICT-toepassingen bedenken, ontwikkelen en implementeren. Als informatiekundige vertaal jij de wensen van de gebruiker naar ICT-toepassingen.
Bedrijfskunde? Communicatie? Psychologie? Dit is gewoon een onzin-studie met het labeltje data science er op geplakt. Wat een bullshit :')
pi_175258278
Bij nader inzien... Ik sluit me aan bij de vorige user. Ga voor een zo abstract mogelijke maar tegelijkertijd praktische cursus in de informatica of wiskunde.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_175258485
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 13:18 schreef Lyrebird het volgende:
Bij nader inzien... Ik sluit me aan bij de vorige user. Ga voor een zo abstract mogelijke maar tegelijkertijd praktische cursus in de informatica of wiskunde.
Precies. Als je wilt werken met kunstmatige intelligentie zal je een zeer grondige kennis nodig hebben van algebra, calculus, statistiek en programmeren. Dat ga je niet leren op een zweefstudie zoals KI of informatiekunde.
pi_175265622
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 08:51 schreef Lyrebird het volgende:
UvA zou niet mijn eerste keus zijn. Uit meerdere topics in SES blijkt dat ze daar hun zaakjes niet helemaal op orde hebben.

KI / informatiekunde lijkt me een goede studiekeuze, maar zonder Wis B zal dat erg lastig worden. Waarom indertijd geen Wis B gekozen? Het is wel een "nerdy" beta studie, en ik neem aan dat er indertijd een reden was om Wis B te vermijden, iets dat niet geheel logisch is als je nu een beta studie wil gaan doen.
AI dep in Amsterdam heeft wel by far de beste staff
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')