abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_175135989
registreer om deze reclame te verbergen
De vliegtuigmaatschappijen maken toch geen verlies?

Want er is immers al voor de vlucht betaald...
pi_175136006
Nu kunnen ze per vlucht bijvoorbeeld 105 van de 100 stoelen verkopen

Ze maken inderdaad geen verlies, maar kunnen hierdoor wel meer winst per vlucht maken
pi_175136057
Omdat er elke vlucht wel een paar no shows zijn
  vrijdag 17 november 2017 @ 17:54:13 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_175136080
registreer om deze reclame te verbergen
Winstmaximalisatie
pi_175136791
Kan ik niet aangeven dat ik geen zin heb in deze flauwe kul bij het boeken van de ticket.
pi_175139199
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:46 schreef hoechst het volgende:
De vliegtuigmaatschappijen maken toch geen verlies?

Want er is immers al voor de vlucht betaald...
Vliegtuigmaatschappijen draaien soms verlies. Het is een manier om hun winst te maximaliseren.
Als er 5% niet komt opdagen is het beter om 105 stoelen te verkopen dan 100. Als er een keer wat minder no shows zijn, dan is het goedkoper voor de maatschappij om de gebumpte reizigers te compenseren met de winst die ze maken op andere overboekingen.
2016: MGA UII SAL MAD SXF PAR CMB ALC DME ULN PEK BKK DMK KBV CNX CEI BKK MDL
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LBJ DPS SIN IST
pi_175140178
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 20:30 schreef miro86 het volgende:

[..]

Vliegtuigmaatschappijen draaien soms verlies. Het is een manier om hun winst te maximaliseren.
Als er 5% niet komt opdagen is het beter om 105 stoelen te verkopen dan 100. Als er een keer wat minder no shows zijn, dan is het goedkoper voor de maatschappij om de gebumpte reizigers te compenseren met de winst die ze maken op andere overboekingen.
Hoe ga ik dat oplossen dan aangezien ik niet te laat kan zijn als ik terug ga...
pi_175140299
Ik heb het persoonlijk echt nog nooit meegemaakt... Vraag me echt af of dat tegenwoordig nog wel zo vaak voorkomt.
Don't let my username fool you...
pi_175141057
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 21:11 schreef Metalfreak het volgende:
Ik heb het persoonlijk echt nog nooit meegemaakt... Vraag me echt af of dat tegenwoordig nog wel zo vaak voorkomt.
Er zijn 100.000 vluchten per dag. Van die vluchten zijn er slechts een paar procent waarvan echt iedereen die geboekt heeft komt opdagen, en er dus te weinig stoelen zijn voor alle passagiers. Meestal worden die overboekte passagiers ter plekke bij het inchecken al aangeboden om over te boeken naar een andere/volgende vlucht (met compensatie). En het inchecken van overboekte stoelen gebeurt dus eigenlijk alleen maar tegen het einde van de mogelijke inchecktijd; iedereen die voor die tijd heeft ingecheckt, heeft immers al een boarding pass en dus een stoel.
Pas als de passagier niet akkoord gaat met een andere/volgende vlucht, kan de maatschappij besluiten om een algemene oproep te doen aan alle passagiers of er iemand is die naar een andere vlucht wil. Het gebeurt dus zelden dat passagiers weten dat er überhaupt iemand is die wel geboekt heeft maar niet mee kan.
Het zou stom toeval zijn als jij net wél op zo'n vlucht zit waar men willekeurige passagiers vraagt om de volgende vlucht te nemen.

Maar ja, het overboeken gebeurt dus nog wel vaak. Ik zou bijna standaard zeggen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Ter info: op DM's wordt niet gereageerd.
Where's that confounded bridge?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_175141112
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 21:08 schreef hoechst het volgende:

[..]

Hoe ga ik dat oplossen dan aangezien ik niet te laat kan zijn als ik terug ga...
Jij als passagier? Gewoon op tijd inchecken zodat je een boarding pass hebt en je niet laten overhalen als de lief glimlachende stewardess je vraagt om een volgende vlucht te nemen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Ter info: op DM's wordt niet gereageerd.
Where's that confounded bridge?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_175141435
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 21:08 schreef hoechst het volgende:

[..]

Hoe ga ik dat oplossen dan aangezien ik niet te laat kan zijn als ik terug ga...
Heb je enig idee hoe zelden dit gebeurt? Als er uberhaupt passagiers gebumpt moeten worden wordt in het begin vaak een reverse auction gehouden - passagiers krijgen geld/miles en een vervangende vlucht aangeboden om vrijwillig een van de volgende vluchten te nemen. De aanbod stijgt tot ze genoeg mensen vrijwillig eraf zijn.
Pas als er niemand vrijwillig afstapt gaan ze over op een gedwongen bump.
2016: MGA UII SAL MAD SXF PAR CMB ALC DME ULN PEK BKK DMK KBV CNX CEI BKK MDL
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LBJ DPS SIN IST
  vrijdag 17 november 2017 @ 21:57:44 #12
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_175141530
Het overboeken komt voor omdat men weet dat er een aantal passagiers zijn die niet komen opdagen voor een vlucht.
En dat laatste kost een maatschappij geld, omdat de grootse groep passagiers welke niet komt opdagen passagiers zijn met een flexibel ticket die op het laatste moment besluiten om niet mee te gaan.
Als men niet zou overboeken blijven stoelen leeg waarvoor uiteindelijk ook niet betaald is omdat het ticket van die passagier nog geldig is voor een andere vlucht.

Als passagier kan je op zich gedeeltelijk voorkomen dat jij slachtoffer wordt van overboeking, vroeg inchecken kan daarbij zeker helpen omdat er dan nog vrije stoelen zijn. Daarnaast een bepaalde status in het frequent flyer programma van een luchtvaartmaatschappij zorgt er ook voor dat je gegarandeerd mee kan, sterker nog, je krijgt vaak een upgrade bij een overboekte vlucht.

Ik heb op zich niet zoveel problemen met overboekingen, het helpt natuurljk dat het mijzelf nooit overkomt, en de compensatie bij onvrijwillige overboeking is door de EU wetgeving goed geregeld. Al moet worden gezegd, een KLM die toen ik informeerde ¤ 100 bood in vouchers om 4,5 uur te wachten op een volgende Europese vlucht, zucht, das een dusdanige belediging dat iemand met een gezond verstand daar nimmer in mee gaat.
De 2 personen die uiteindelijk geweigerd werden moet je ¤ 250 pp en vergoeding voor eten drinken, communicatie etc wat gauw kan oplopen tot ¤ 50 (dat is echt geen gek bedrag op een luchthaven) betalen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_175144857
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 21:08 schreef hoechst het volgende:

[..]

Hoe ga ik dat oplossen dan aangezien ik niet te laat kan zijn als ik terug ga...
Maak je niet zo druk. Komt eigenlijk nooit voor dat er iemand niet op zijn vlucht kan. Meestal bieden ze geld voor mensen die een latere vlucht nemen en lossen ze dat zo op.
pi_175146722
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 21:40 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Er zijn 100.000 vluchten per dag. Van die vluchten zijn er slechts een paar procent waarvan echt iedereen die geboekt heeft komt opdagen, en er dus te weinig stoelen zijn voor alle passagiers. Meestal worden die overboekte passagiers ter plekke bij het inchecken al aangeboden om over te boeken naar een andere/volgende vlucht (met compensatie). En het inchecken van overboekte stoelen gebeurt dus eigenlijk alleen maar tegen het einde van de mogelijke inchecktijd; iedereen die voor die tijd heeft ingecheckt, heeft immers al een boarding pass en dus een stoel.
Pas als de passagier niet akkoord gaat met een andere/volgende vlucht, kan de maatschappij besluiten om een algemene oproep te doen aan alle passagiers of er iemand is die naar een andere vlucht wil. Het gebeurt dus zelden dat passagiers weten dat er überhaupt iemand is die wel geboekt heeft maar niet mee kan.
Het zou stom toeval zijn als jij net wél op zo'n vlucht zit waar men willekeurige passagiers vraagt om de volgende vlucht te nemen.

Maar ja, het overboeken gebeurt dus nog wel vaak. Ik zou bijna standaard zeggen.
Uhh, we leven tegenwoordig in 2017, waarbij je al ruim van tevoren een stoel aangewezen krijgt en je bij het online inchecken drie dagen van tevoren je boarding pass al hebt en als je toch niet annuleren/wijzigen kan dat ruim van tevoren zodat ze het ticket opnieuw kunnen verkopen. Nogmaals, ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar ik heb ook echt nooit ook maar iemand gesproken die het overkomen is. Het zal vast eens een keer voorkomen, maar heb meer het idee dat het meer een mythe is die graag door alles en iedereen in stand wordt gehouden.

Maar goed, prove me wrong zou ik zeggen. :)
Don't let my username fool you...
pi_175146754
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 00:24 schreef HenkDeP het volgende:

[..]

Maak je niet zo druk. Komt eigenlijk nooit voor dat er iemand niet op zijn vlucht kan. Meestal bieden ze geld voor mensen die een latere vlucht nemen en lossen ze dat zo op.
Mij 1 keer overkomen dat het vol was. Mocht daarom plaats nemen in de eerste klas. Prima oplossing. ^O^
'krak'
pi_175157376
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 07:39 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Uhh, we leven tegenwoordig in 2017, waarbij je al ruim van tevoren een stoel aangewezen krijgt en je bij het online inchecken drie dagen van tevoren je boarding pass al hebt en als je toch niet annuleren/wijzigen kan dat ruim van tevoren zodat ze het ticket opnieuw kunnen verkopen. Nogmaals, ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar ik heb ook echt nooit ook maar iemand gesproken die het overkomen is. Het zal vast eens een keer voorkomen, maar heb meer het idee dat het meer een mythe is die graag door alles en iedereen in stand wordt gehouden.

Maar goed, prove me wrong zou ik zeggen. :)
Nou ik zie bij de KLM gate voor mijn vluchten vanaf Schiphol regelmatig beteuterde passagiers staan die niet op de betreffende vlucht mee kunnen, of nog even in de wacht gezet zijn of iedereen komt opdagen en eventueel alsnog een stoel krijgen toegewezen.

Juist omdat mensen een connectie gemist hebben en met een latere vlucht mee moeten, of omdat passagiers met flexibele tickets op het laatste moment besluiten om niet mee te gaan is overboeken simpelweg niet te voorkomen.

Nu moet worden gezegd dat ik daar geen last van heb, op lange afstandsvluchten heb ik sowieso een gegarandeerde stoel, en voor kortere vluchten wijst men na het vragen om vrijwilligers toch echt de passagier met het goedkoopste ticket en geen frequent flyer status aan, dit zijn vastgelegde richtlijnen waar het grondpersoneel zich aan moet houden.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_175157636
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 19:12 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Nou ik zie bij de KLM gate voor mijn vluchten vanaf Schiphol regelmatig beteuterde passagiers staan die niet op de betreffende vlucht mee kunnen, of nog even in de wacht gezet zijn of iedereen komt opdagen en eventueel alsnog een stoel krijgen toegewezen.

Juist omdat mensen een connectie gemist hebben en met een latere vlucht mee moeten, of omdat passagiers met flexibele tickets op het laatste moment besluiten om niet mee te gaan is overboeken simpelweg niet te voorkomen.

Nu moet worden gezegd dat ik daar geen last van heb, op lange afstandsvluchten heb ik sowieso een gegarandeerde stoel, en voor kortere vluchten wijst men na het vragen om vrijwilligers toch echt de passagier met het goedkoopste ticket en geen frequent flyer status aan, dit zijn vastgelegde richtlijnen waar het grondpersoneel zich aan moet houden.
En die mensen kunnen eigenlijk altijd gewoon mee....ja het is irritant om bij die groep mensen te horen maar de kans om van je vlucht gedonderd te worden, is heel klein. Het is mij nog nooit overkomen en vlieg toch alweer flink wat jaren een stuk of 20-30x per jaar.
pi_175168446
Nog een reden waarom vluchten overboekt worden:

Ik heb laatst een enkeltje geboekt met de KLM via een boekingssite. Daarna kwam ik er achter dat het land waarop ik vloog een uitreisticket kan vragen en dat luchtvaartmaatschappijen je kunnen weigeren als je die niet hebt. Daarop heb ik de KLM gebeld en die gaven inderdaad aan dat ze je zonder uitreisticket niet meenemen. Vervolgens heb ik contact opgenomen met de boekingssite. Zij bleken naast het enkeltje ook een uitreisticket geboekt te hebben, ook bij KLM en gewoon terug naar Nederland. De informatie van deze reservering krijg je in eerste instantie niet, maar ik heb deze opgevraagd en vervolgens gecheckt bij de KLM. Daar stond het inderdaad in het systeem en ik zou er gewoon gebruik van kunnen maken.

Ik heb uiteindelijk geen gebruik gemaakt van deze optie, dus een no-show. De meeste mensen zullen in zo'n situatie überhaupt niet weten dat ze reservering hebben. Ik heb geen idee hoe vaak dit voorkomt, maar het zal zeker niet uniek zijn. Met dit soort gevallen snap ik wel dat vluchten overboekt worden.
pi_175178791
Heb het vorig jaar meegemaakt dat ik in Madrid een boarding pass zonder stoelnummer kreeg. Vlucht was overboekt. Pas toen alle passagiers waren ingestapt kregen ik en een stuk of 5 anderen een stoel toegewezen. Was inderdaad in de flexibele klasse waar we alsnog konden zitten.

Best apart was dat als ik er aan terug denk. Maar het gebeurd zeer zeker regelmatig nog.
pi_178236717
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:46 schreef hoechst het volgende:
De vliegtuigmaatschappijen maken toch geen verlies?

Want er is immers al voor de vlucht betaald...
Omdat er altijd wel wat mensen te laat op komen dagen of niet op komen dagen. Vaste klanten van maatschappijen kunnen vaak ook simpel en goedkoop (of gratis) reserveren, wijzigen, etc.

Jouw ticket zou een stukje duurder worden als men niet zou overboeken.

Hoewel het soms natuurlijk vervelend is als je de pineut bent. Als je 'n weekje gaat en die week staat volgepland, dan is het vervelend als je 'n dag mist. Net zoals dat je ergens zakelijk moet zijn.

Soms biedt men mensen ook wel wat aan, waardoor er altijd wel mensen vrijwillig 'happen'.

Bij KLM is het me twee keer bijna overkomen. In beide gevallen kon ik alsnog mee. Een keer in de Business Class en één keer omdat 'n dame te laat bij de gate was. De regeling was iets van 'n vlucht voor de volgende dag, een hotel en wat geld om te eten. Allemaal niet zo heel interessant.
pi_178238315
Mijn vriendin heeft het vorig jaar bij een binnenlandse vlucht in de VS gehad, die had een dusdanig goed regeling gekregen dat ze er niet lang over na hoefde te denken. Ze kreeg een aardige financiële compensatie, maar probleem daar was dat ze dan pas 2 dagen later mee kon. Gelukkig had ze tijd zat, maar ze vloog uiteindelijk wel zo goed als gratis :)

Overboeken gebeurt trouwens niet alleen bij vliegtuigen. Ook bij ferries gebeurt het, afgaand op mijn vader die er 35 jaar gewerkt heeft :)
Voor wat foto's, kijk hier
pi_180054878
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 07:39 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Uhh, we leven tegenwoordig in 2017, waarbij je al ruim van tevoren een stoel aangewezen krijgt en je bij het online inchecken drie dagen van tevoren je boarding pass al hebt en als je toch niet annuleren/wijzigen kan dat ruim van tevoren zodat ze het ticket opnieuw kunnen verkopen. Nogmaals, ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar ik heb ook echt nooit ook maar iemand gesproken die het overkomen is. Het zal vast eens een keer voorkomen, maar heb meer het idee dat het meer een mythe is die graag door alles en iedereen in stand wordt gehouden.

Maar goed, prove me wrong zou ik zeggen. :)
Het is mij een paar weken geleden overkomen met KLM naar Amsterdam. Ik had al ingecheckt de dag van te voren en een stoel. Op de dag van de vlucht naar het vliegveld werd bij de gate omgeroepen dat de vlucht overboekt was vanwege een geannuleerde vlucht een dag van te voren. Ik was de sigaar, met nog twee anderen, omdat mijn vlucht een van de goedkoopste was (ik had in februari al geboekt). Ik krijg nu als het goed is wel 250 euro compensatie.

Dus ja, het gebeurt nog steeds.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_180055558
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 11:13 schreef Felagund het volgende:

[..]

Het is mij een paar weken geleden overkomen met KLM naar Amsterdam. Ik had al ingecheckt de dag van te voren en een stoel. Op de dag van de vlucht naar het vliegveld werd bij de gate omgeroepen dat de vlucht overboekt was vanwege een geannuleerde vlucht een dag van te voren. Ik was de sigaar, met nog twee anderen, omdat mijn vlucht een van de goedkoopste was (ik had in februari al geboekt). Ik krijg nu als het goed is wel 250 euro compensatie.

Dus ja, het gebeurt nog steeds.
Wat wil je dat ze anders doen in jouw geval? Een ander vliegtuig inzetten en een extra slot vinden om zo de geannuleerde vlucht op te vangen? Die mensen zitten al een dag vast. Tevens dit is geen standaard geval van overboeking. Dat zou zijn als ze 160 tickets verkocht hebben en maar 150 stoelen hadden.
2016: MGA UII SAL MAD SXF PAR CMB ALC DME ULN PEK BKK DMK KBV CNX CEI BKK MDL
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LBJ DPS SIN IST
pi_180056225
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 12:01 schreef miro86 het volgende:

[..]

Wat wil je dat ze anders doen in jouw geval? Een ander vliegtuig inzetten en een extra slot vinden om zo de geannuleerde vlucht op te vangen? Die mensen zitten al een dag vast. Tevens dit is geen standaard geval van overboeking. Dat zou zijn als ze 160 tickets verkocht hebben en maar 150 stoelen hadden.
Dit is misschien geen standaard geval van overboeking, maar ze hebben we die extra tickets weggeven terwijl de vlucht al vol was. Ze hebben mij via Helsinki met Finnair herboekt, dit hadden ze ook voor de mensen op de geannuleerde vlucht kunnen doen. Nu zijn nog meer mensen de dupe geworden. Het lijkt mij iig niet de meest handige oplossing.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_180057384
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 21:08 schreef hoechst het volgende:

[..]

Hoe ga ik dat oplossen dan aangezien ik niet te laat kan zijn als ik terug ga...
Je hebt pecht, ga er maar van uit dat je te laat terug komt.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 21:14:20 #26
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_180066739
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:52 schreef 2682000 het volgende:
Omdat er elke vlucht wel een paar no shows zijn
Niet om die paar 'no shows'. Die zijn er inderdaad bijna altijd wel, het gaat om de aansluitende vluchten die missen. Onze vlucht uit Los Angeles was 4 uur vertraagd. Hierdoor haalden we onze volgende vlucht niet. Op die vlucht zaten zeker 100 Nederlanders die hierdoor de vlucht Frankfurt - Amsterdam niet haalden. In dat vliegtuig kwamen dus opeens 100 plekken vrij. Dit gebeurt zo ontzettend vaak. Bij Afrikaanse vluchten wordt enorm overboekt omdat daarvandaan zo ontzettend veel vertraging is.

Kosten zitten ook anders. Lufthansa moet ons compenseren (¤600 p.p.) door de vertraging van meer dan 4 uur. Beide vluchten waren van Lufthansa. Ons moeten ze ook weer een nieuwe plaats op een vliegtuig geven. Die tickets betaald verder niemand. Door de oude plaatsen op te vullen met overboekte mensen wordt dit verlies kleiner gemaakt.

Tja, zo werkt de luchtvaart. Erg vervelend maar dat maakt het wel goedkoper. Als je dit niet wil: boek first class / business class. Betaal je soms wel 7x zoveel maar dan weet je zeker dat je mee mag. Bij vertraging, niet opstijgen, gesloten luchthavens, douane problemen heb je wel weer gewoon pech.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 21:14:34 #27
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_180066748
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 18:36 schreef hoechst het volgende:
Kan ik niet aangeven dat ik geen zin heb in deze flauwe kul bij het boeken van de ticket.
Business class vliegen.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 21:15:24 #28
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_180066768
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 21:11 schreef Metalfreak het volgende:
Ik heb het persoonlijk echt nog nooit meegemaakt... Vraag me echt af of dat tegenwoordig nog wel zo vaak voorkomt.
Ja, 2 van de 6 dit jaar en afgelopen jaar. 1x met EasyJet en 1x met Lufthansa.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 21:16:57 #29
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_180066820
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 21:42 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Jij als passagier? Gewoon op tijd inchecken zodat je een boarding pass hebt en je niet laten overhalen als de lief glimlachende stewardess je vraagt om een volgende vlucht te nemen.
Totdat niemand wil, dan gaan ze loten... Omdat wij met een baby vlogen kreeg ons gezelschap (6 personen) voorrang op andere mensen die al eerder die vlucht geboekt hadden. Wij kregen die vlucht toegewezen na een vertraging waarmee we onze aansluiting misde.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 21:17:33 #30
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_180066838
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 11:13 schreef Felagund het volgende:
Het is mij een paar weken geleden overkomen met KLM naar Amsterdam. Ik had al ingecheckt de dag van te voren en een stoel. Op de dag van de vlucht naar het vliegveld werd bij de gate omgeroepen dat de vlucht overboekt was vanwege een geannuleerde vlucht een dag van te voren. Ik was de sigaar, met nog twee anderen, omdat mijn vlucht een van de goedkoopste was (ik had in februari al geboekt). Ik krijg nu als het goed is wel 250 euro compensatie.

Dus ja, het gebeurt nog steeds.
Als je al een stoelnummer hebt en deze alsnog vergeven kan worden is wel relatief zeldzaam. Het is onlogisch ook, want meestal krijgen passagiers, in de laagste boekingsklassen en geen status dan een ticket met Standbye erop en wordt aan de gate bekeken of je mee kan.

Helemaal onlogisch is het dan om passagiers van een vertraagde vlucht van de dag ervoor, die ze dus al compensatie hebben moeten betalen, op jouw stoel te zetten, want dan moeten ze ook jouw compensatie betalen, terwijl men de passagiers van de dag ervoor niet nogmaals een vergoeding hoeven te betalen.

Maar dat het gebeurd is overigens zeker, mij zal het bij KLM in niet onvrijwillig gaan overkomen, en of ik het vrijwillig ga doen is zeer onwaarschijnlijk omdat vrijwillige vergoedingen dusdanig laag zijn, ¤ 100 of iets dergelijks voor Europese vluchten dat het geen overweging is.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 21:21:57 #31
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_180066983
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 21:16 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Totdat niemand wil, dan gaan ze loten... Omdat wij met een baby vlogen kreeg ons gezelschap (6 personen) voorrang op andere mensen die al eerder die vlucht geboekt hadden. Wij kregen die vlucht toegewezen na een vertraging waarmee we onze aansluiting misde.
Loten is niet helemaal het juiste woord. Men kijkt eerst naar eventuele Frequent Flyer Status, daarna aan kosten van ticket, vervolgens naar bijzondere passagiers, passagiers met al dan niet een connectie, en vervolgens boekingsklasse van het ticket, en dan blijft uiteindelijk de passagier die op het goedkoopste tarief zit over...
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_180067031
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 21:14 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Business class vliegen.
Als die vol zit kan je ook gedowngrade worden naar economy (extra/plus/comfort indien aanwezig). Krijg je wel compensatie voor.
I'm surrounded by morons!
TRV [2016: Nederland, Portugal, België, Nederland, Nederland, Oostenrijk, Nederland, VK, Nederland, USA, Zweden, België, Japan.
TRV [2017: Frankrijk, Duitsland, Duitsland, Zweden, Nederland, Japan, Duitsland
TRV plannen 2018: UK, UK, Hongkong, Nederland
  dinsdag 26 juni 2018 @ 21:24:26 #33
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_180067064
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 21:21 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Loten is niet helemaal het juiste woord. Men kijkt eerst naar eventuele Frequent Flyer Status, daarna aan kosten van ticket, vervolgens naar bijzondere passagiers, passagiers met al dan niet een connectie, en vervolgens boekingsklasse van het ticket, en dan blijft uiteindelijk de passagier die op het goedkoopste tarief zit over...
Aha, dat wist ik dan weer niet. Wel dat ik mij enorm schuldig voelde wel aan boord te gaan terwijl er duidelijk teleurgestelde mensen bij de gate stonden.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  dinsdag 26 juni 2018 @ 21:24:50 #34
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_180067078
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 21:23 schreef Fogel het volgende:

[..]

Als die vol zit kan je ook gedowngrade worden naar economy (extra/plus/comfort indien aanwezig). Krijg je wel compensatie voor.
Aha weer wat nieuws geleerd. Ik kon mij niet zo goed voorstellen dat business wel eens vol zat :)
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  woensdag 27 juni 2018 @ 08:15:50 #35
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_180074354
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 21:15 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Ja, 2 van de 6 dit jaar en afgelopen jaar. 1x met EasyJet en 1x met Lufthansa.
Maar als je online incheckt zie je thuis toch al gewoon dat je een stoelnummer hebt en is je ticket toch al bevestigd?
Don't let my username fool you...
  woensdag 27 juni 2018 @ 10:57:18 #36
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_180076313
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 08:15 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Maar als je online incheckt zie je thuis toch al gewoon dat je een stoelnummer hebt en is je ticket toch al bevestigd?
Jep, en die vervalt als je overboekt wordt. Dan is het sorry: iemand anders heeft ook die plaats. Je mag niet aan boord. In het geval van United Airlines slaan ze je van boord als je al in je stoel zit. Ook als je arts bent :')
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  woensdag 27 juni 2018 @ 14:16:25 #37
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_180079241
Is heel normaal in de vliegvaart. Zie ook het incident bij United een tijdje geleden:

https://www.theguardian.c(...)ed-overbooked-flight
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_180080530
United was geen typisch gevalletje overboeking volgens mij. United besloot op het laatste moment ineens dat een aantal personeelsleden dringend met die vlucht mee moesten.

Normaal gesproken wordt dat dus heel anders afgehandeld.
  woensdag 27 juni 2018 @ 21:47:46 #39
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_180089803
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 21:23 schreef Fogel het volgende:

[..]

Als die vol zit kan je ook gedowngrade worden naar economy (extra/plus/comfort indien aanwezig). Krijg je wel compensatie voor.
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 21:24 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Aha weer wat nieuws geleerd. Ik kon mij niet zo goed voorstellen dat business wel eens vol zat :)
Maar die compensatie die je krijgt valt wel tegen. Want men betaald alleen het verschil van Business Klasse Tarief naar hoogste boekingsklasse Economy tarief terug. En das niet heel veel,. Daarnaast, voor veel zakenreizigers welke op kosten van de zaak reizen hebben ze daar dus zelf ook nog eens bijzonder weinig aan.
Al zal, wanneer een luchtvaartmaatschappij dit een Frequent Flyer aandoet alles in het werk zetten door bijvoorbeeld extra miles te geven of een upgrade op een latere vlucht aan te bieden dit te verzachten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 21:24 schreef KimJong-un het volgende:
Aha, dat wist ik dan weer niet. Wel dat ik mij enorm schuldig voelde wel aan boord te gaan terwijl er duidelijk teleurgestelde mensen bij de gate stonden.
Als de luchtvaartmaatschappij geen vrijwilligers kan vinden, en dat is zeker bij een KLM op Europese vluchten niet gek, dan beslist de luchtvaartmaatschappij dus op genoemde criteria, daar hoef je je op zich niet schuldig over te voelen.
Het is absoluut zuur voor die mensen, en hoewel je de kans dat het je overkomt wat kan verkleinen door vooraf online in te checken zal bij een wissel van een toestel naar een kleiner model je dit zomaar kunnen overkomen.

Ik ben overigens voor overboekingen, het aantal operationele upgrades wat ik heb gekregen kan ik al niet meer op één hand tellen :)
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_180108315
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 07:39 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Uhh, we leven tegenwoordig in 2017, waarbij je al ruim van tevoren een stoel aangewezen krijgt en je bij het online inchecken drie dagen van tevoren je boarding pass al hebt en als je toch niet annuleren/wijzigen kan dat ruim van tevoren zodat ze het ticket opnieuw kunnen verkopen. Nogmaals, ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar ik heb ook echt nooit ook maar iemand gesproken die het overkomen is. Het zal vast eens een keer voorkomen, maar heb meer het idee dat het meer een mythe is die graag door alles en iedereen in stand wordt gehouden.

Maar goed, prove me wrong zou ik zeggen. :)
Om een idee te geven hoe vaak dit gebeurd; ik werk al ruim 10 jaar in de hotellerie en maak per jaar zo'n 40 dagen qua overboekingen mee. Dit gaat dan om ongeveer 400 gasten. Hier wordt vrijwel altijd verzekeringen voor getroffen (denk aan zusterhotels met vrije kamers), maar ga er maar vanuit dat van de 400, slechts 50 komen opdagen.

Als je het over no-shows gaat hebben loopt dit in de tienduizenden per jaar, want dat gebeurt ook als je niet vol zit. Reken er dus maar op dat andere branches hier ook gebruik van maken.
pi_180133657
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:52 schreef 2682000 het volgende:
Omdat er elke vlucht wel een paar no shows zijn
Dat!
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')