Verdwijnt Champions League-voetbal achter de decoder?
Het Champions League-voetbal verdwijnt mogelijk achter de decoder. De UEFA krijgt de rechten niet verkocht aan zenders voor het open kanaal. Dat zeggen bronnen tegen deze site.De kijkcijfers lopen terug, je betaalt meer voor het rechtenpakket dan je eraan verdient en de kans dat er volgend seizoen een Nederlandse club aan het hoofdtoernooi meedoet, is kleiner geworden. Het zijn de hoofdredenen dat zenders niet meer als aasgieren boven het Champions League-voetbal cirkelen.
Momenteel is het Europese topvoetbal op het open net nog te zien bij Veronica, onderdeel van de SBS-zendergroep (tegenwoordig Talpa Networks), maar dat zou volgend jaar weleens anders kunnen zijn. Ronaldo, Messi, Neymar en Robben, ze zijn straks mogelijk alleen achter de decoder te zien.
Team Marketing, dat namens de Europese voetbalbond (UEFA) de rechten van zowel de Champions League als Europa League verhandelt, werd de voorbije periode geconfronteerd met te lage biedingen, waardoor het bedrijf de rechten terugtrok van de markt. Zenders betaalden in het verleden tussen de 17 en 25 miljoen euro, maar dat wil niemand meer neertellen. Onder de gegadigden zitten onder meer SBS en RTL.
Biedingen
Hetzelfde geldt voor de Europa League: te lage biedingen en dus geen oplossing. ,,Het zou zomaar kunnen dat het Champions League-voetbal straks helemaal nergens op het open net te zien is’’, stelt sportmarketingdeskundige Marcel Beerthuizen. ,,Dat is een serieuze mogelijkheid.’’
Het Nederlands voetbal verkeert in een diepe crisis. Na het missen van het EK in 2016 mist het nationale team volgende zomer ook het WK in Rusland. Ook voor de uitzendrechten van Oranje – de kwalificatiereeks voor het EK in 2020 – zijn te lage biedingen gekomen bij het bedrijf CAA Eleven. Het nationale clubvoetbal verkeert in een miserabele staat. Waar Ajax vorig jaar nog stuntte met een plek in de Europa League-finale, zijn alle clubs in de Europese toernooien uitgeschakeld. Nederland is zo ver afgedaald dat de kampioen volgend jaar niet meer automatisch wordt toegelaten tot het hoofdtoernooi van de Champions League.
,,De UEFA heeft van de Champions League een miljardenbal gemaakt, met steeds minder aandacht voor de belangen van kleine voetballanden als Nederland. Daarom is de vraag gerechtvaardigd of zenders in die landen er nog veel geld voor willen betalen’’, vervolgt Beerthuizen.
Oud-NOS-baas Jan de Jong – sinds vorige maand algemeen directeur van Feyenoord – riep in 2013 al dat de omroep zich niet langer de rechten van de Eredivisie-samenvattingen én die van de Champions League kan veroorloven vanwege alle bezuinigingen bij de publieke omroep. Beerthuizen: ,,De NOS zal vol gaan voor de Eredivisie en andere sporten. Willen RTL en SBS dan tegen elkaar opbieden voor de Champions League? Zij zullen zich afvragen of het nog wel de moeite waard is.’’
Nieuwe zender
,,De Champions League is vooral interessant voor een nieuwe zender die zich in één klap wil profileren’’, stelt hoogleraar sport en recht Marjan Olfers. Zou het voetbalpakket iets zijn voor provider
Ziggo, die twee jaar terug een sportkanaal begon?
Sportmarketeer Ruud van der Knaap legt uit dat alle wedstrijden met een Nederlandse club én de finale moeten worden uitgezonden op een open (voor iedereen gratis toegankelijk) kanaal als de NOS, RTL en SBS. ,,Ziggo Sport is dat niet, maar ze kunnen wel degelijk de Champions League kopen. Dan moeten ze die bewuste wedstrijden wel via een sublicentie aan een open kanaal verkopen.’’ Ook een optie volgens Van der Knaap is dat de UEFA een deal sluit met bijvoorbeeld Google of Facebook. ,,Dat zie je ook in de VS, waar Twitter de rechten heeft van het American Football. Het komt hoe dan ook heus wel ergens bij een mediapartij terecht.’’