abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_175254356
registreer om deze reclame te verbergen
Als het uitgeprutteld is kun je ook een tweede fermentatie op fles doen, dan doe je een beetje suiker erbij om de fermentatie weer een kickstartje te geven en dan in afgesloten plastic(!!!) flessen. Die staan dan binnen een paar dagen op spanning, als ze echt keihard zijn is het klaar en dan heeft je drank een lekkere fizz. Voorzichtig openen!
pi_175255390
Ze gisten weer.

Wel wat minder sterk maar gisten is gisten. Ik laat ze een dag of twee gaan dan zal het wel op zijn.
pi_175255420
quote:
3s.gif Op donderdag 23 november 2017 09:45 schreef Farenji het volgende:
Als het uitgeprutteld is kun je ook een tweede fermentatie op fles doen, dan doe je een beetje suiker erbij om de fermentatie weer een kickstartje te geven en dan in afgesloten plastic(!!!) flessen. Die staan dan binnen een paar dagen op spanning, als ze echt keihard zijn is het klaar en dan heeft je drank een lekkere fizz. Voorzichtig openen!
Ja dat kan ook :)

eerst maar eens meten op hoeveel % ze straks zitten en een proefslokje nemen om te beslissen of het te drinken is of dat ik het weg kieper.

:P
pi_175255528
Leuk idee, volg met interesse :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_175256214
quote:
7s.gif Op donderdag 23 november 2017 10:43 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Ja dat kan ook :)

eerst maar eens meten op hoeveel % ze straks zitten en een proefslokje nemen om te beslissen of het te drinken is of dat ik het weg kieper.

:P
Zou dit niet als het klaar is ook even tijd nodig hebben? Of is dat juist enkel bij distillatie? Want mijn schoonvader heeft ook wel eens "wijn" gemaakt, dat was in het begin echt niet te zuipen maar na een paar maanden liggen was het toch een stuk beter. Weet niet of dat met dit fruit sap zo en niet destileren ook zo is.
pi_175256319
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 11:26 schreef anndb het volgende:

[..]

Zou dit niet als het klaar is ook even tijd nodig hebben? Of is dat juist enkel bij distillatie? Want mijn schoonvader heeft ook wel eens "wijn" gemaakt, dat was in het begin echt niet te zuipen maar na een paar maanden liggen was het toch een stuk beter. Weet niet of dat met dit fruit sap zo en niet destileren ook zo is.
Ja een paar weken en/of maanden lageren is meestal een verbetering.
Maar als het echt niet te zuipen is gaat het waarschijnlijk niets meer worden.

En dan bedoel ik zuur stank en braakneigingen als je proeft :9
pi_175270740
Vals spel...

Ja ik ga waarschijnlijk nog meer vals spelen...

Ik ga met het bottelen en daarvoor overhevelen gebruik maken van een slang met droesemkop.
Dat is natuurlijk nooit beschikbaar in de jail dus is het vals spel. :R

Maar goed ik wil wel hooch zonder smurrie erin dus dan maar vals spelen }) :6
pi_175270873
quote:
3s.gif Op donderdag 23 november 2017 09:45 schreef Farenji het volgende:
Dat heb ik een keer gedaan met appelsap. Eerst beetje gisten met een ballon erboven (ik had gist uit bier met nagisting op fles gebruikt) en daarna inderdaad met wat suiker in een afgesloten plastic fles. Ik had zo'n ouderwetse harde Coca-cola fles gebruikt, en die heeft het gehouden al scheelde het niet veel! De ziel van de fles was naar buiten gedrukt en van de kenmerkende vorm was ook weinig meer over. Oppassen dus!

Was overigens wel lekker :9
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_175270884
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 23:38 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Vals spel...

Ja ik ga waarschijnlijk nog meer vals spelen...

Ik ga met het bottelen en daarvoor overhevelen gebruik maken van een slang met droesemkop.
Dat is natuurlijk nooit beschikbaar in de jail dus is het vals spel. :R

Maar goed ik wil wel hooch zonder smurrie erin dus dan maar vals spelen }) :6
Filteren door een sok geen optie?
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_175270941
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 23:44 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Dat heb ik een keer gedaan met appelsap. Eerst beetje gisten met een ballon erboven (ik had gist uit bier met nagisting op fles gebruikt) en daarna inderdaad met wat suiker in een afgesloten plastic fles. Ik had zo'n ouderwetse harde Coca-cola fles gebruikt, en die heeft het gehouden al scheelde het niet veel! De ziel van de fles was naar buiten gedrukt en van de kenmerkende vorm was ook weinig meer over. Oppassen dus!

Was overigens wel lekker :9
^O^ _O_
pi_175271088
Ik maak zelf regelmatig ginger ale, op basis van "ginger bug", van de opgekweekte gistculturen die van nature op/in gemberwortel voorkomen. Dat kost zo'n twee weken aan fermenteren voordat het goed op smaak is en hoe langer je het laat staan hoe beter (droger) het wordt. Alleen wordt dat nauwelijks alcoholisch, hoogstens paar procent. Maar lekker is het wel.
pi_175271099
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 23:45 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Filteren door een sok geen optie?
Dat is wel hoe ze het doen ja maar gist kan afhankelijk van de soort 3 Mu groot zijn en daardoor kan zo'n sok nooit alle gist en resten tegenhouden.
pi_175272032
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 23:55 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Dat is wel hoe ze het doen ja maar gist kan afhankelijk van de soort 3 Mu groot zijn en daardoor kan zo'n sok nooit alle gist en resten tegenhouden.
Reduceren door alleen de toplaag weg te zuigen werkt dus ook niet..

Je moet een keuze maken soms.. :(
pi_175274727
Kun je niet klaren met eiwit of gelatine, of nog beter, met bentoniet (klei)? Doet men met wijn ook.
  vrijdag 24 november 2017 @ 11:31:37 #40
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175276816
Gewoon laten staan, de gist zinkt vanzelf af, mits je de juiste gist hebt gebruikt'
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175310813
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Gewoon laten staan, de gist zinkt vanzelf af, mits je de juiste gist hebt gebruikt'
Patience is a virtue...
pi_175310825
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 09:44 schreef Farenji het volgende:
Kun je niet klaren met eiwit of gelatine, of nog beter, met bentoniet (klei)? Doet men met wijn ook.
Ja dat kan maar dat is niet zoals het in de bak zou kunnen gaan ;)
pi_175310837
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 23:55 schreef Farenji het volgende:
Ik maak zelf regelmatig ginger ale, op basis van "ginger bug", van de opgekweekte gistculturen die van nature op/in gemberwortel voorkomen. Dat kost zo'n twee weken aan fermenteren voordat het goed op smaak is en hoe langer je het laat staan hoe beter (droger) het wordt. Alleen wordt dat nauwelijks alcoholisch, hoogstens paar procent. Maar lekker is het wel.
Wat extra suiker of fruitsuiker toevoegen ;) ^O^
pi_175323063
De Prison Merlots zijn uitgegist zo te horen.

10 dagen dus morgen ga ik indien ik tijd heb ze overhevelen naar grollschbeugelflessen en alcoholpercentage meten en wat proeven :s)

De sugar wash in nog aanhet pruttelen en er is een laagje sediment aan het ontstaan al is het nog vrij weinig ik laat die dus rustig doorgaan geduld is van groot belang bij het maken van alcoholische dranken.
pi_175347193
Gaat 'm niet worden vandaag....
pi_175351495
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 20:40 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Gaat 'm niet worden vandaag....
Ah joh, dan is er vandaag gewoon wat gebeurd in de bak en moet het een dagje langer wachten. Je hebt niet alles onder controle als je in de lik zit
Ik ben de kleur MAGENTA
pi_175351557
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 23:00 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Ah joh, dan is er vandaag gewoon wat gebeurd in de bak en moet het een dagje langer wachten. Je hebt niet alles onder controle als je in de lik zit
Graf is weer in isolatie gegooid :'(
pi_175354984
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 23:00 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

:D

Sssst :X

quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 23:03 schreef mootie het volgende:

[..]

Graf is weer in isolatie gegooid :'(
Was maar even :P heb mij eruit gekocht met Hooch :+
pi_175374192
Eerst de foto's

Sediment het ruikt zoals het eruit ziet :+

tn_Sediment%20Hooch_zpscto9vzdd.jpg

Resultaat na botteling

tn_Resultaat%20botteling%20Hooch_zpsfmvm6zqp.jpg
pi_175374220
Nu de tasting notes van de Tropische fruitsap Hooch aka Prison Wine aka Pruno aka Toilet Merlot :P

Ten eerste is het alcoholpercentage 7 % bier sterkte dus zelf vind ik dat wat tegenvallen ik had iets meer richting de 10 % gehoopt.

De smaak is fruitig licht fris maar ik ben een zoetekauw en voor mij te fris.
De geur is ook licht fruitig en een beetje frisheid is ook te ruiken.

Een beetje zoals een goedkope Sangria maar dan troebeler.

Nadat ik in het proefglas wat kristalsuiker had opgelost was het stukken beter te drinken :)

Wat ik dus heb gedaan bij het bottelen is per beugelfles 1 grote theelepel suiker toegevoegd voor het overhevelen.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')