abonnement Unibet Coolblue
pi_175114649
In het kader van experimenteren is te leren ben ik nu bezig met het maken van " Hooch aka Prison Wine aka Pruno aka Toilet Merlot "

Ik heb 3 batches gestart;

Nr1

2 literfles appel/perensap
Iets sap eruit gehaald en opgedronken c_/
Op gevoel toegevoegd; Suiker, Schijfje lemon en Dadel stuk gesmeden (gistvoeding ;) ) { vals spelen.. gist uit een zakje 3,5 gram )
Schudden en afsluiten nu even met een dop straks met een ballon.

NR 2
2 literfles Tropische fruitsap
Iets sap eruit gehaald en opgedronken c_/
Op gevoel toegevoegd; Suiker, Schijfje lemon en Dadel stuk gesmeden (gistvoeding ;) ) { vals spelen.. gist uit een zakje 3,5 gram )
Schudden en afsluiten nu even met een dop straks met een ballon.

NR 3
Een suikermash als laatste
2 kilo suiker
2,5 liter water en heel klein beetje van de sappen erbij
Schijfje lemon en Dadels stuk gesmeden (gistvoeding ;) ) { vals spelen.. gist uit een zakje 7 gram )
Schudden en afsluiten met waterslot (hey alweer vals aan het spelen o|O o|O :R )

Ik ben benieuwd of het te zuipen is straks :P

Straks is na vergisting het zal minimaal 1 week duren misschien langer B:)B

* PS er zit ook gedroogde abrikoos in als extra gistvoeding :+

Inspiratie kwam van de film Let's Go To Prison (8> :+



[ Bericht 6% gewijzigd door Graf..Coudenhove..Kalergi op 16-11-2017 18:23:22 ]
pi_175115275
Na het eten foto's anders heeft het niet plaatsgevonden ;)
pi_175115788
Ik ben heel benieuwd!
pi_175116096
En even over de kosten.


Gist 0,59
2 Flessen sap a 1,69 = 3,38
Suiker 89 per 1,5 kilo ongeveer 2 kilo gebruikt = 1,19
Gedroogd fruit / gistvoeding 2,83 per pond ongeveer 50 gram gebruikt = 0,24
1/2 lemon 3 a 1,59 = 0.27
kraanwater eh 10 cent ??

Totaal dus 5,77 ¤ dus exclusief waterslot maar dat kan ook met een ballon

3 cent voor 3 ballonnen :P

Gist is vals spelen omdat in de echte hooch brood door de mix gedaan wordt om het gist daarvan te laten werken.

Ook werkt men soms met plastic zakken in plaats van petflessen omdat die makkelijker te verstoppen zijn hint " Toilet Merlot " ;) :9
pi_175117061
Het is aardig aan het schuimen :)



Straks voor het slapen gaan vervang ik de doppen voor ballonnen om te voorkomen dat de plastic flessen barsten door de druk van het vergisten.

Oh het staat nu in de bergkast omdat het daar donker is (uv straling is slecht voor hooch) en ongeveer 20 graden Celsius wat goed is voor vergisten.

[ Bericht 4% gewijzigd door Graf..Coudenhove..Kalergi op 16-11-2017 20:01:47 ]
pi_175124546
pi_175125109
PS ik heb nog wat fruit over en in de vries gedaan.

Ik ga er vanuit dat het mogelijk een "aangeleerde smaak * " kan worden en dan kan ik het wat zoeter en fruitiger maken met dat fruit door het eventueel met wat suikerwater toe gepureerd en gefilterd met een kaasdoek toe te voegen voor het bottelen.

* :X :r :X :+

[ Bericht 40% gewijzigd door Graf..Coudenhove..Kalergi op 17-11-2017 01:36:44 ]
pi_175127745
Leuk experiment. Hoe lang moet je nou wachten?

Edit: minimaal een week wachten zie ik.
Spoilers!
pi_175129138
Wat wel grappig is is dat je het vergisten zelfs kunt horen het klinkt een beetje als geritsel en/of sprinkhanen van een grote afstand :D

En ik heb het niet over de bubbels die ontsnappen via het waterslot nee het geluid komt uit de schuimlaag of net eronder/watergrens.
  vrijdag 17 november 2017 @ 14:45:44 #10
411541 Boy_Zonderman
Uit het woelige leven van...
pi_175132700
Heeuj, wat een leuk topic.

Ik ben benieuwd hoe het je gaat smaken! B:)B
"I came here to smoke bubblegum and kick ass. Unfortunately I'm out of bubblegum."
pi_175158842
Het was even schrikken maar misschien valt het mee.

Ik zag dus verkeerde schimmel op de schil van een stukje lemon in de sugar wash zitten :o
Kleur groen/blauw in het midden en een wit/grijs randje eromheen..

Maar na wat leeswerk las ik dat indien je er snel bij bent en goed gaat schudden zodat het overspoeld wordt door de most/mesh dan is er een redelijke kans dat de gistbacterie de kwaadaardige snel dood maakt.

Er kan indien het te lang duurt wel een bijsmaak ontstaan -O- maar het is niet meer giftig indien de blauwe/groene schimmel gedood is door het gist.

Afwachten dus of er een bijsmaak aan zit ....
Wat weer voor het volgende probleem zorgt namelijk ik heb nog nooit een sugar wash geproefd hoe weet ik dan of het ok is of niet ? :?

Anywho afwachten en proeven B:)B
pi_175186174
De gist lijkt het gewonnen te hebben van de schimmel op de lemonschil niets meer van te zien.

Nu afwachten of er een bijsmaak is ontstaan of dat het meevalt.
pi_175191251
Update;

De ballonnen heb ik vervangen ik was er niet geheel content mee.
Er was wat lekkage geweest niet veel of zo maar toch.

Dus nu heb ik de doppen op de flessen gedaan en wel zo dat ze nog lucht kunnen laten ontsnappen.

Dit zou in theorie geen kwaad kunnen omdat door het vergisten CO2 ontstaat wat zwaarder is dan lucht waardoor er geen lucht in zou kunnen komen of in ieder geval niet tot aan de vloeistof vanwege een laag CO2 die er is en constant aangevuld wordt door het vergistingsproces.
pi_175191547
Wat voor alcohol percentage zou je straks op moeten zitten?
pi_175191653
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 11:41 schreef anndb het volgende:
Wat voor alcohol percentage zou je straks op moeten zitten?
Goede vraag!

Ik weet het niet is mijn antwoord.

Maar ik hoop op een percentage boven de 10 % ABV

Hoe hoog het kan worden is afhankelijk van het suikergehalte de soort gist en hoeveelheid startzuurstof en afwezigheid van zuurstof na het starten van de vergisting en de temperatuur en de duur en snelheid van het proces (en waarschijnlijk nog meer factoren die ik nog niet weet).

Het is voor mij dus ook een verrassing :D
pi_175192315
quote:
14s.gif Op maandag 20 november 2017 11:45 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Goede vraag!

Ik weet het niet is mijn antwoord.

Maar ik hoop op een percentage boven de 10 % ABV

Hoe hoog het kan worden is afhankelijk van het suikergehalte de soort gist en hoeveelheid startzuurstof en afwezigheid van zuurstof na het starten van de vergisting en de temperatuur en de duur en snelheid van het proces (en waarschijnlijk nog meer factoren die ik nog niet weet).

Het is voor mij dus ook een verrassing :D
Ik ben benieuwd. Heb je iets om het te meten daarna of niet? :-)
Denk dat je toch wel redelijk hoog zal komen eigenlijk (maar ben ook geen kenner).
pi_175200391
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 12:19 schreef anndb het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd. Heb je iets om het te meten daarna of niet? :-)
Denk dat je toch wel redelijk hoog zal komen eigenlijk (maar ben ook geen kenner).
Boven de ~15% kom je niet zonder destilleren, dan gaat de gist dood.
pi_175208258
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2017 18:43 schreef PJR het volgende:

[..]

Boven de ~15% kom je niet zonder destilleren, dan gaat de gist dood.
Jawel er zijn gistsoorten die wel de 20 % kunnen halen maar veel hoger gaat het niet.

En het is mogelijk om een hoger percentage te behalen zonder destilleren.
Namelijk scheiding door ontdooien alcohol wordt eerder weer vloeibaar nadat het bevroren is geweest.

Een ~ 45 % zou je moeten kunnen halen bij twee keer bevriezen / ontdooien.

Wel veel werk en geduld en geknoei als ik de filmpjes op yt zo zag.
pi_175232010
Wat wel interessant is om te zien is dat er een groot verschil is in de hoeveelheid gistsediment die naar de bodem van de flessen gezonken is.

De sugar mash heeft nog geen sediment!!

En de sap hooch verschilt van een mm of 10 tot 22.

Allemaal op dezelfde dag binnen hetzelfde uur gestart!

16 november dus nu 6 dagen geleden.

Alle vergistingen zijn nog bezig je kunt ze horen en er is overdruk door het aanmaken van CO2



[ Bericht 0% gewijzigd door Graf..Coudenhove..Kalergi op 22-11-2017 01:58:01 ]
pi_175232526
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 23:39 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Jawel er zijn gistsoorten die wel de 20 % kunnen halen maar veel hoger gaat het niet.

En het is mogelijk om een hoger percentage te behalen zonder destilleren.
Namelijk scheiding door ontdooien alcohol wordt eerder weer vloeibaar nadat het bevroren is geweest
Ah, inderdaad.

Leuk topic.
pi_175234182
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 10:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
Leuk experiment.
Thanks! ;)

quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 04:08 schreef PJR het volgende:
Ah, inderdaad.

Leuk topic.
Thanks! ;)

quote:
10s.gif Op vrijdag 17 november 2017 14:45 schreef Boy_Zonderman het volgende:
Heeuj, wat een leuk topic.

Ik ben benieuwd hoe het je gaat smaken! B:)B
Thanks! ;)
pi_175235862
De duur van het vergisten is langer dan verwacht het is nog volop aan het vergisten.

Ik controleer dagelijks en indien het gaat stoppen schud ik de flessen goed en wacht vervolgens weer om te zien of het opnieuw gaat vergisten en laat het dan weer uitwerken.

Dit herhaal ik tot het alcohol percentage gemaakt door de gist de gist zelf om zeep heeft geholpen en dan laat ik het nog twee dagen staan zodat alle sediment kan zakken zodat ik zo schoon mogelijk de Hooch kan overhevelen naar een andere fles.

Daarna zal ik met een vinometer proberen het alcoholpercentage te meten en zal dit uiteraard melden in dit topic ;) B:)B

PS uitleg over de vinometer ;)



[ Bericht 23% gewijzigd door Graf..Coudenhove..Kalergi op 22-11-2017 11:01:48 (Uitleg vinometer) ]
pi_175235967
Tof experiment. Wat voor gist heb je gebruikt? Gewoon bakkersgist of iets anders?
pi_175235998
quote:
14s.gif Op woensdag 22 november 2017 11:03 schreef Farenji het volgende:
Tof experiment. Wat voor gist heb je gebruikt? Gewoon bakkersgist of iets anders?
Dank ;)

Deze gewone bakkersgist

pi_175251839
Beide hoochen waren zo goed als stil dus heb ik ze net goed geschud.

Na het snurken en wat koffie eens kijken of het weer aan het bubbelen is.

Zo niet dan nog wat wachten zodat het sediment weer zakt en dan B:)B :B :9

De sugar wash is nog vrolijk aan het pruttelen :s) die laat ik dus lekker doorpruttelen :+

[ Bericht 22% gewijzigd door Graf..Coudenhove..Kalergi op 23-11-2017 01:14:31 ]
pi_175254356
Als het uitgeprutteld is kun je ook een tweede fermentatie op fles doen, dan doe je een beetje suiker erbij om de fermentatie weer een kickstartje te geven en dan in afgesloten plastic(!!!) flessen. Die staan dan binnen een paar dagen op spanning, als ze echt keihard zijn is het klaar en dan heeft je drank een lekkere fizz. Voorzichtig openen!
pi_175255390
Ze gisten weer.

Wel wat minder sterk maar gisten is gisten. Ik laat ze een dag of twee gaan dan zal het wel op zijn.
pi_175255420
quote:
3s.gif Op donderdag 23 november 2017 09:45 schreef Farenji het volgende:
Als het uitgeprutteld is kun je ook een tweede fermentatie op fles doen, dan doe je een beetje suiker erbij om de fermentatie weer een kickstartje te geven en dan in afgesloten plastic(!!!) flessen. Die staan dan binnen een paar dagen op spanning, als ze echt keihard zijn is het klaar en dan heeft je drank een lekkere fizz. Voorzichtig openen!
Ja dat kan ook :)

eerst maar eens meten op hoeveel % ze straks zitten en een proefslokje nemen om te beslissen of het te drinken is of dat ik het weg kieper.

:P
  Redactie Frontpage donderdag 23 november 2017 @ 10:48:04 #29
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_175255528
Leuk idee, volg met interesse :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_175256214
quote:
7s.gif Op donderdag 23 november 2017 10:43 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Ja dat kan ook :)

eerst maar eens meten op hoeveel % ze straks zitten en een proefslokje nemen om te beslissen of het te drinken is of dat ik het weg kieper.

:P
Zou dit niet als het klaar is ook even tijd nodig hebben? Of is dat juist enkel bij distillatie? Want mijn schoonvader heeft ook wel eens "wijn" gemaakt, dat was in het begin echt niet te zuipen maar na een paar maanden liggen was het toch een stuk beter. Weet niet of dat met dit fruit sap zo en niet destileren ook zo is.
pi_175256319
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 11:26 schreef anndb het volgende:

[..]

Zou dit niet als het klaar is ook even tijd nodig hebben? Of is dat juist enkel bij distillatie? Want mijn schoonvader heeft ook wel eens "wijn" gemaakt, dat was in het begin echt niet te zuipen maar na een paar maanden liggen was het toch een stuk beter. Weet niet of dat met dit fruit sap zo en niet destileren ook zo is.
Ja een paar weken en/of maanden lageren is meestal een verbetering.
Maar als het echt niet te zuipen is gaat het waarschijnlijk niets meer worden.

En dan bedoel ik zuur stank en braakneigingen als je proeft :9
pi_175270740
Vals spel...

Ja ik ga waarschijnlijk nog meer vals spelen...

Ik ga met het bottelen en daarvoor overhevelen gebruik maken van een slang met droesemkop.
Dat is natuurlijk nooit beschikbaar in de jail dus is het vals spel. :R

Maar goed ik wil wel hooch zonder smurrie erin dus dan maar vals spelen }) :6
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 23 november 2017 @ 23:44:53 #33
39237 crew  H_T
2733
pi_175270873
quote:
3s.gif Op donderdag 23 november 2017 09:45 schreef Farenji het volgende:
Als het uitgeprutteld is kun je ook een tweede fermentatie op fles doen, dan doe je een beetje suiker erbij om de fermentatie weer een kickstartje te geven en dan in afgesloten plastic(!!!) flessen. Die staan dan binnen een paar dagen op spanning, als ze echt keihard zijn is het klaar en dan heeft je drank een lekkere fizz. Voorzichtig openen!
Dat heb ik een keer gedaan met appelsap. Eerst beetje gisten met een ballon erboven (ik had gist uit bier met nagisting op fles gebruikt) en daarna inderdaad met wat suiker in een afgesloten plastic fles. Ik had zo'n ouderwetse harde Coca-cola fles gebruikt, en die heeft het gehouden al scheelde het niet veel! De ziel van de fles was naar buiten gedrukt en van de kenmerkende vorm was ook weinig meer over. Oppassen dus!

Was overigens wel lekker :9
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 23 november 2017 @ 23:45:34 #34
39237 crew  H_T
2733
pi_175270884
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 23:38 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Vals spel...

Ja ik ga waarschijnlijk nog meer vals spelen...

Ik ga met het bottelen en daarvoor overhevelen gebruik maken van een slang met droesemkop.
Dat is natuurlijk nooit beschikbaar in de jail dus is het vals spel. :R

Maar goed ik wil wel hooch zonder smurrie erin dus dan maar vals spelen }) :6
Filteren door een sok geen optie?
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_175270941
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 23:44 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Dat heb ik een keer gedaan met appelsap. Eerst beetje gisten met een ballon erboven (ik had gist uit bier met nagisting op fles gebruikt) en daarna inderdaad met wat suiker in een afgesloten plastic fles. Ik had zo'n ouderwetse harde Coca-cola fles gebruikt, en die heeft het gehouden al scheelde het niet veel! De ziel van de fles was naar buiten gedrukt en van de kenmerkende vorm was ook weinig meer over. Oppassen dus!

Was overigens wel lekker :9
^O^ _O_
pi_175271088
Ik maak zelf regelmatig ginger ale, op basis van "ginger bug", van de opgekweekte gistculturen die van nature op/in gemberwortel voorkomen. Dat kost zo'n twee weken aan fermenteren voordat het goed op smaak is en hoe langer je het laat staan hoe beter (droger) het wordt. Alleen wordt dat nauwelijks alcoholisch, hoogstens paar procent. Maar lekker is het wel.
pi_175271099
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 23:45 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Filteren door een sok geen optie?
Dat is wel hoe ze het doen ja maar gist kan afhankelijk van de soort 3 Mu groot zijn en daardoor kan zo'n sok nooit alle gist en resten tegenhouden.
pi_175272032
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 23:55 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Dat is wel hoe ze het doen ja maar gist kan afhankelijk van de soort 3 Mu groot zijn en daardoor kan zo'n sok nooit alle gist en resten tegenhouden.
Reduceren door alleen de toplaag weg te zuigen werkt dus ook niet..

Je moet een keuze maken soms.. :(
pi_175274727
Kun je niet klaren met eiwit of gelatine, of nog beter, met bentoniet (klei)? Doet men met wijn ook.
  vrijdag 24 november 2017 @ 11:31:37 #40
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175276816
Gewoon laten staan, de gist zinkt vanzelf af, mits je de juiste gist hebt gebruikt'
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175310813
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 11:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Gewoon laten staan, de gist zinkt vanzelf af, mits je de juiste gist hebt gebruikt'
Patience is a virtue...
pi_175310825
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 09:44 schreef Farenji het volgende:
Kun je niet klaren met eiwit of gelatine, of nog beter, met bentoniet (klei)? Doet men met wijn ook.
Ja dat kan maar dat is niet zoals het in de bak zou kunnen gaan ;)
pi_175310837
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 23:55 schreef Farenji het volgende:
Ik maak zelf regelmatig ginger ale, op basis van "ginger bug", van de opgekweekte gistculturen die van nature op/in gemberwortel voorkomen. Dat kost zo'n twee weken aan fermenteren voordat het goed op smaak is en hoe langer je het laat staan hoe beter (droger) het wordt. Alleen wordt dat nauwelijks alcoholisch, hoogstens paar procent. Maar lekker is het wel.
Wat extra suiker of fruitsuiker toevoegen ;) ^O^
pi_175323063
De Prison Merlots zijn uitgegist zo te horen.

10 dagen dus morgen ga ik indien ik tijd heb ze overhevelen naar grollschbeugelflessen en alcoholpercentage meten en wat proeven :s)

De sugar wash in nog aanhet pruttelen en er is een laagje sediment aan het ontstaan al is het nog vrij weinig ik laat die dus rustig doorgaan geduld is van groot belang bij het maken van alcoholische dranken.
pi_175347193
Gaat 'm niet worden vandaag....
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 27 november 2017 @ 23:00:36 #46
39237 crew  H_T
2733
pi_175351495
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 20:40 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Gaat 'm niet worden vandaag....
Ah joh, dan is er vandaag gewoon wat gebeurd in de bak en moet het een dagje langer wachten. Je hebt niet alles onder controle als je in de lik zit
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_175351557
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 23:00 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Ah joh, dan is er vandaag gewoon wat gebeurd in de bak en moet het een dagje langer wachten. Je hebt niet alles onder controle als je in de lik zit
Graf is weer in isolatie gegooid :'(
pi_175354984
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 23:00 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Ah joh, dan is er vandaag gewoon wat gebeurd in de bak en moet het een dagje langer wachten. Je hebt niet alles onder controle als je in de lik zit
:D

Sssst :X

quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 23:03 schreef mootie het volgende:

[..]

Graf is weer in isolatie gegooid :'(
Was maar even :P heb mij eruit gekocht met Hooch :+
pi_175374192
Eerst de foto's

Sediment het ruikt zoals het eruit ziet :+



Resultaat na botteling

pi_175374220
Nu de tasting notes van de Tropische fruitsap Hooch aka Prison Wine aka Pruno aka Toilet Merlot :P

Ten eerste is het alcoholpercentage 7 % bier sterkte dus zelf vind ik dat wat tegenvallen ik had iets meer richting de 10 % gehoopt.

De smaak is fruitig licht fris maar ik ben een zoetekauw en voor mij te fris.
De geur is ook licht fruitig en een beetje frisheid is ook te ruiken.

Een beetje zoals een goedkope Sangria maar dan troebeler.

Nadat ik in het proefglas wat kristalsuiker had opgelost was het stukken beter te drinken :)

Wat ik dus heb gedaan bij het bottelen is per beugelfles 1 grote theelepel suiker toegevoegd voor het overhevelen.
pi_175374238
Nu de tasting notes van de appel/perensap Hooch aka Prison Wine aka Pruno aka Toilet Merlot :9

Ten eerste is het alcoholpercentage 6,5 % bier sterkte dus zelf vind ik dat wat tegenvallen ik had iets meer richting de 10 % gehoopt.

De smaak is fruitig licht fris iets frisser nog als de Tropische fruitsap ik ben een zoetekauw en voor mij te fris.
De geur is ook licht fruitig appel is herkenbaar erin en een beetje frisheid is ook te ruiken.

Een beetje zoals een goedkope Sangria maar dan troebeler.

Nadat ik in het proefglas wat kristalsuiker had opgelost was het stukken beter te drinken :s)

Wat ik dus heb gedaan bij het bottelen is per beugelfles 1 grote theelepel suiker toegevoegd voor het overhevelen.
pi_175374264
Extra Extra !!

Zorg dat je dit niet boven tapijt o.i.d. doet overhevelen gaat bij mij samen met geknoei :@ :')

Ik moet nog een betere droesemslang kopen maar goed het is prison style dus geknoei is wel zo realistisch (8> :P

Maar al met al 4 liter sap en je haalt er 6 flessen a 45CL plus twee proefglazen en nog twee glazen in de emmer die ik op de grond had staan tijdens het bottelen

De tip in deze is om je flessen klem te zetten in de emmer zodat ze niet kunnen omvallen ondanks je gestuntel en onervarenheid ^O^ :B

Nu ga ik ze straks labelen en eens een paar weken in de kast zetten om dan eens te proeven of er smaakverbetering heeft plaatsgevonden.

Dank voor het volgen van dit topic B:)B *O* O+

[ Bericht 0% gewijzigd door Graf..Coudenhove..Kalergi op 29-11-2017 01:20:03 ]
  woensdag 29 november 2017 @ 01:23:14 #53
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_175374391
Totale mislukking dus nu al?
Niet te hachelen drankje?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_175374419
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 01:23 schreef golfer het volgende:
Totale mislukking dus nu al?
Niet te hachelen drankje?
Er is ruimte voor verbetering het is een experiment zoals te lezen is ;)

En het val mij zeker niet tegen op de zuurtegraad na is het goed gelukt.
Maar ik heb al gezegd dat ik ene zoetekauw ben en vele wijnen lust ik niet omdat ze te zuur zijn.

Ik ga zeker nog meer experimenteren omdat het beter kan.

Andere gist zal zeker het alcoholpercentage verhogen maar dan is het geen echte Hooch meer.
Hoeveelheid suiker voor en na het gisten kan beter in balans gebracht worden.

Al met al erg leuk om te doen :D *O* B:)B :B *O*
  woensdag 29 november 2017 @ 01:58:15 #55
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_175374511
Beterschap! :D
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_175374532
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 01:58 schreef golfer het volgende:
Beterschap! :D
Ik ben niet ziek dus is uw boodschap onder te brengen bij de afdeling triviale zaken :6
pi_175374537
Leuk topic, met veel plezier gevolgd.
pi_175374585
quote:
19s.gif Op woensdag 29 november 2017 02:11 schreef kiffer het volgende:
Leuk topic, met veel plezier gevolgd.
^O^
pi_175377491
Mogge',

Ik ben wakker en leef dus nog (of ik ben een zombie of zo).
Geen kater goed geslapen *O*

Misschien heb ik wel een gezondheidselixer gemaakt *)
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 29 november 2017 @ 11:35:10 #60
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_175378611
Leuk topic. Dank! ^O^
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_175400254
De sugar wash is nog aan het borrelen.

Deze is wel helderder zoals het nu eruit ziet en er is minder sediment in de fles.
Waarschijnlijk doordat er minder fruit in zit/zat en er een andere gistsoort is gebruikt.

omdat er dus minder sediment in zit zal het gedeelte wat weggegooid moet worden kleiner zijn en dus blijft er meer booz over B:)B

Vanwege de gistsoort kan het alcoholpercentage oplopen tot een 18 % of dit ook daadwerkelijk gaat lukken zal ik later melden ;)


PS

Ik heb de 6 flessen hooch in de berging gezet ik zal er een thermometer bij leggen het is er iets kouder ik denk een graad of 10 en misschien 5 indien het buiten -5 is.

[ Bericht 6% gewijzigd door Graf..Coudenhove..Kalergi op 30-11-2017 11:57:44 ]
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 30 november 2017 @ 22:41:10 #62
39237 crew  H_T
2733
pi_175414194
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 11:52 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
De sugar wash is nog aan het borrelen.

Deze is wel helderder zoals het nu eruit ziet en er is minder sediment in de fles.
Waarschijnlijk doordat er minder fruit in zit/zat en er een andere gistsoort is gebruikt.

omdat er dus minder sediment in zit zal het gedeelte wat weggegooid moet worden kleiner zijn en dus blijft er meer booz over B:)B

Vanwege de gistsoort kan het alcoholpercentage oplopen tot een 18 % of dit ook daadwerkelijk gaat lukken zal ik later melden ;)

PS

Ik heb de 6 flessen hooch in de berging gezet ik zal er een thermometer bij leggen het is er iets kouder ik denk een graad of 10 en misschien 5 indien het buiten -5 is.

Ik vroeg me al af hoe het met de sugar wash ging :) Bedankt voor de update!
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_175415169
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 22:41 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Ik vroeg me al af hoe het met de sugar wash ging :) Bedankt voor de update!
;)
pi_175438684
De 6 flessen hooch in de berging heb ik net even bekeken en ze zijn aan het nagisten op de fles.
Er is wat sediment al gevormd.

De temperatuur is 10 graden Celsius buiten is het nu +/- 0 graden Celsius.

Bij - 5 buiten controleer ik weer de temperatuur want ik wil niet dat er vorst overheen komt.

Grappig wel dat de gist blijkbaar bij 10 Graden Celsius nog vrolijk doorgaat :D

* Nu hopen dat de flessen niet knallen door de druk van het koolzuurgas.
pi_175477706
Even de 6 flesjes bekeken en beide soorten hebben 1 van de drie flessen met een sedimentlaag van een halve centimeter terwijl dit bij de overige flessen in het geheel niet zichtbaar is.

Ik denk dat dit te maken heeft met meeezuigen van sediment uit de vergistingsflessen tijdens het bottelen.

Nu nog de vraag hoe dat van invloed gaat zijn op de smaak koolzuurpop en alcoholpercentage.

De sugar wash gaat al wat langzamer bubbelen ik hou die ook nog in de smiezen ;)
  maandag 4 december 2017 @ 00:09:44 #66
411541 Boy_Zonderman
Uit het woelige leven van...
pi_175481177
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 23:19 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

* Nu hopen dat de flessen niet knallen door de druk van het koolzuurgas.
Ja, dit lijkt me idd moeilijk te controleren met van die glazen beugelflessen. Heb je daar al een oplossing voor?
"I came here to smoke bubblegum and kick ass. Unfortunately I'm out of bubblegum."
pi_175519422
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 00:09 schreef Boy_Zonderman het volgende:

[..]

Ja, dit lijkt me idd moeilijk te controleren met van die glazen beugelflessen. Heb je daar al een oplossing voor?
Nee nog niet dus hopen dat het goed gaat.

Er is vast wel een formule te bedenken waarmee je de koolzuurgasdruk kunt berekenen door vergisting van suikers in alcohol en dit dan vergelijken met een formule waarmee je de maximale druk van een glazen fles kunt berekenen voordat deze stuk gaat.

Maar daar heb ik nu even geen zin :+
  woensdag 6 december 2017 @ 18:49:15 #68
411541 Boy_Zonderman
Uit het woelige leven van...
pi_175533089
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 december 2017 23:57 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Nee nog niet dus hopen dat het goed gaat.

Er is vast wel een formule te bedenken waarmee je de koolzuurgasdruk kunt berekenen door vergisting van suikers in alcohol en dit dan vergelijken met een formule waarmee je de maximale druk van een glazen fles kunt berekenen voordat deze stuk gaat.

Maar daar heb ik nu even geen zin :+
Hahaha, ja idd, te veel gedoe! Maar als je het toch niet veel koolzuur erin wilt hebben is het misschien een optie om de flessen om de X aantal dagen te openen?
"I came here to smoke bubblegum and kick ass. Unfortunately I'm out of bubblegum."
pi_175535744
Beter gebruik je altijd plastic flessen. Die kunnen beduidend meer druk aan en als ze toch barsten zal de fles eerder scheuren dan ontploffen, en heb je sowieso geen rondvliegende glassplinters.
pi_175536154
Net nog even gekeken temperatuur is 10 graden Celsius redelijk stabiel dus blijkt.

En ook lijkt het erop (op het timmermanshoochmakersoog) dat de vergisting niet verder gaat omdat de laag sediment niet dikker is geworden.

En alle flessen zijn gelukkig nog heel :s)

quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 18:49 schreef Boy_Zonderman het volgende:
Hahaha, ja idd, te veel gedoe! Maar als je het toch niet veel koolzuur erin wilt hebben is het misschien een optie om de flessen om de X aantal dagen te openen?
Nou je hebt dan kans dat er zuurstof bijkomt wat weer voor verzuring kan zorgen dat risico wil ik niet lopen.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 20:42 schreef Farenji het volgende:
Beter gebruik je altijd plastic flessen. Die kunnen beduidend meer druk aan en als ze toch barsten zal de fles eerder scheuren dan ontploffen, en heb je sowieso geen rondvliegende glassplinters.
Ja dat zou kunnen maar dan moet ik die eerst kopen.
En ik heb zo mijn twijfels over de herbruikbaarheid van plastic flessen i.v.m. krassen ontstaan door reinigen en gebruik.
  donderdag 7 december 2017 @ 14:31:12 #71
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_175550678
Altijd leuk om zelf wijn te maken! Als je het gaat proeven en het is niet wat je ervan verwacht, laat het dan gerust 6 maanden liggen. Vaak komt het dan helemaal goed.
Siesta & Fiesta!
pi_175564019
PS mocht iemand een idee hebben voor een logo voor op de fles

CRE / Logo ontwerpen voor Toilet Merlot

;) B:)B
pi_175565263
quote:
2s.gif Op woensdag 6 december 2017 20:55 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:


[..]

Ja dat zou kunnen maar dan moet ik die eerst kopen.
En ik heb zo mijn twijfels over de herbruikbaarheid van plastic flessen i.v.m. krassen ontstaan door reinigen en gebruik.
Ik hergebruik voor mijn ginger ale altijd gewoon PET-flessen van mineraalwater, daar zit ook geen bijsmaak aan. Gaat prima. Denk je echt dat ze in de gevangenis allemaal nieuwe krasloze flessen gebruiken? ;)
pi_175591136
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2017 23:36 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik hergebruik voor mijn ginger ale altijd gewoon PET-flessen van mineraalwater, daar zit ook geen bijsmaak aan. Gaat prima. Denk je echt dat ze in de gevangenis allemaal nieuwe krasloze flessen gebruiken? ;)
Ja :P ;) :+
pi_175610010
Net weer gekeken naar de Pruno's en ze staan er lief bij O+ :@

temperatuur is iets gezakt tot 9 graden Celsius en ze zien er iets minder troebel uit.

Misschien klaren ze mooi op na een aantal weken ik ben ook zeer benieuwd of de smaak beter gaat worden met de tijd en of er nog een half procentje alcohol bij komt.

De sugar wash is nog aan het bubbelen al is het nog maar heel langzaam.

Misschien ga ik een dezer dagen proeven of het wat is en zo ja ze op de fles zetten.

B:)B
pi_175635196
Zo ik vond het tijd worden om de sugar wash te proeven c_/

De tasting (voorlopige) notes

Goed eerst het alcoholpercentage gemeten en dat is nu 15 % *O* *O* }) :B B:)B

En vervolgens wat gaan ruiken eraan en het is duidelijk zoet en zowel de dadels als het kleine beetje sappen die ik had toegevoegd zijn aanwezig niet verkeerd als ik het zelf zeg.

Vervolgens hoe het eruit ziet, iets troebel nog en door de sappen is het kleurvoller dan als het zonder was gegaan natuurlijk nu lijkt het erg op grapefruitsap wat iets troebel is.

En dan nu de smaak *O* *O* *O* *O* *O*

Yes _O_ _O_ _O_ _O_ lekker :D _O_ _O_ maar wat proef ik dan duidelijk zoet (gek hè met ene suikerwash..) en zowel de dadels als het sap zijn licht aanwezig het heeft wel iets weg van boerenjongens maar dan minder intens rozijnerig.

Maar nu denk ik dus dat of er nog meer vergist zou moeten worden of dat ik er in verhouding teveel suiker in gedaan had.

Dus dat ik suiker verspild heb als het ware waardoor het niet omgezet kan/kon worden door het gist omdat het gist misschien aan zijn maximale alcoholpercentage zit.

* Al dacht ik dat de gistsoort die ik heb gebruikt tot over de 18 % (in theorie) zou moeten kunnen komen.

Goed ik heb de gistfles nog wat geschud en weer het waterslot erop om te zien of er nog 1 % bij komt of dat het echt gestopt is.

* en zeer belangrijk! ik heb geen schimmelgeur of smaak kunnen waarnemen !
Ik was daar wel een beetje bang voor vanwege de schimmelvorming maar blijkbaar heeft de gist dus deze ongewenste schimmel weggewerkt.

Ik denk dat ik deze sugar wash ga gebruiken als mix voor door de jus of cola/7up

Tot laters ;) B:)B
pi_175637635
quote:
6s.gif Op zondag 10 december 2017 23:32 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Zo ik vond het tijd worden om de sugar wash te proeven c_/

De tasting (voorlopige) notes

Goed eerst het alcoholpercentage gemeten en dat is nu 15 % *O* *O* }) :B B:)B

En vervolgens wat gaan ruiken eraan en het is duidelijk zoet en zowel de dadels als het kleine beetje sappen die ik had toegevoegd zijn aanwezig niet verkeerd als ik het zelf zeg.

Vervolgens hoe het eruit ziet, iets troebel nog en door de sappen is het kleurvoller dan als het zonder was gegaan natuurlijk nu lijkt het erg op grapefruitsap wat iets troebel is.

En dan nu de smaak *O* *O* *O* *O* *O*

Yes _O_ _O_ _O_ _O_ lekker :D _O_ _O_ maar wat proef ik dan duidelijk zoet (gek hè met ene suikerwash..) en zowel de dadels als het sap zijn licht aanwezig het heeft wel iets weg van boerenjongens maar dan minder intens rozijnerig.

Maar nu denk ik dus dat of er nog meer vergist zou moeten worden of dat ik er in verhouding teveel suiker in gedaan had.

Dus dat ik suiker verspild heb als het ware waardoor het niet omgezet kan/kon worden door het gist omdat het gist misschien aan zijn maximale alcoholpercentage zit.

* Al dacht ik dat de gistsoort die ik heb gebruikt tot over de 18 % (in theorie) zou moeten kunnen komen.

Goed ik heb de gistfles nog wat geschud en weer het waterslot erop om te zien of er nog 1 % bij komt of dat het echt gestopt is.

* en zeer belangrijk! ik heb geen schimmelgeur of smaak kunnen waarnemen !
Ik was daar wel een beetje bang voor vanwege de schimmelvorming maar blijkbaar heeft de gist dus deze ongewenste schimmel weggewerkt.

Ik denk dat ik deze sugar wash ga gebruiken als mix voor door de jus of cola/7up

Tot laters ;) B:)B
Goed bezig! Wel grappig zo eigenlijk en nog vrij snel ook.
pi_175680979
Pfff net een 3 kwartier flessen staan spoelen met actieve zuurstof en naspoelen tevens de kratten schoongemaakt en de flessen op zijn kop erin gezet.

Best wel een klus maar het is voor een goed doel :P B:)B :B

Dat goedje dus https://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumperboraat

* Ook de rubberenbeugelflessluitingesringen**** en trechter met hevelslang gelijk schoongemaakt.

**** Mooi scrabblewoord :+ :P

Als ik donderdag tijd heb ga ik de sugar wash bottelen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Graf..Coudenhove..Kalergi op 12-12-2017 21:33:15 ]
pi_175710100
Nou het gistingsproces gaat nog door dus ik wacht maar nog even.
Immers het smaakte nog erg zoet dus er is nog voldoende suiker om omgezet te kunnen worden in alcohol c_/

Ik ga mijn gist maar eens aanmoedigen HUP Gist HUP *O* *O* *O* _O_ _O_ _O_ *O* *O* *O* _O_ B:)B :B _O_ *O* B:)B
pi_175710359
*O* Go gist *O* Go gist *O*
Spoilers!
pi_175710655
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 23:53 schreef Lucky_Strike het volgende:
*O* Go gist *O* Go gist *O*
:D ^O^ O+ *O*
pi_175764732
dit is misschien wel een leuk weetje ;-)
https://www.cdc.gov/mmwr/(...)htm?s_cid=mm6552a8_w
pi_175770480
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 17:14 schreef realAIVD het volgende:
dit is misschien wel een leuk weetje ;-)
https://www.cdc.gov/mmwr/(...)htm?s_cid=mm6552a8_w
:o

RIP mijzelf :o

"Potatoes have been hypothesized as the source of other pruno-associated outbreaks "

Toch niet ik heb er geen aardappelen in gedaan :s)
pi_175772070
Zo dan!

De sugar wash is klaar!







Helaas is het alcoholpercentage niet gestegen dus is het bij 15 % gebleven.

De smaak is hetzelfde lekker (mier) zoet met een hint van fruit.
Het ruikt zoet en licht fruitig en ziet eruit als grapefruitsap.

De opbrengst is goed 4,5 liter dit komt denk ik doordat er nu weinig sediment was doordat er weinig fruit in zat.

Ik ga het glaasje lekker opdrinken B:)B *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door Graf..Coudenhove..Kalergi op 16-12-2017 22:36:17 ]
pi_175772516
:D :') _O-

Nu ik het glas op heb bedenk ik mij ineens dat het qua smaak nog het meeste lijkt op Fanta :D
Zonder prik dan en met alcohol :D

:D :')

Ik neem nog een glaasje :9
pi_175777094
Ok het werden dus 3 grote glazen en ik ben te vroeg op :')
Eigenlijk dus een groot glas met 45 % qua alcohol :o

Moet zo werken vandaar maar ben wel een beetje traag nog dat merkte ik net toe ik een race spelletje speelde op den pc.
pi_175833538
Als ik het niet vergeet ga ik met oud en nieuw een Toilet Merlot nuttigen :9 B:)B

Misschien wel twee ik heb immers twee soorten nu in den berging.
pi_175932465
Even van twee andere pogingen een verslag...

Ik had dus twee keer 4,5 liter melomel gemaakt 1 met bosbes en 1 met mango.

Vooral de bosbes melomel viel erg tegen -O- :(

Uit mijn aantekeningen uit mijn Excel sheet waar ik alles in bijhoud.

Bosbes. "Plat van smaak en geur jammer maar te neutraal geen bes of honing te proeven wel de alcohol kick. Theelepel suiker per fles 45 cl erbij gedaan met bottelen." 12,50 % abv

Mango.. "Licht fris van smaak troebel mango laat blijkbaar troebel spul achter. Theelepel suiker per fles 45 cl erbij gedaan met bottelen. Weinig smaak te merken van de mango en de honing. (misschien te lang gestaan? ) 12,75 % abv "

Nu heb ik dus 7,2 liter wat eigenlijk niet zo heel goed/crap is :( :(

In totaal 36 dagen staan te gisten dat is dus niet goed ..

De eerste melomel die ik korter liet gisten was veel beter van smaak en ongeveer hetzelfde qua alcohol percentage.

Wat ik heb ik nu geleerd?

Te lang laten staan (in de eerste vergisting dus zonder over te hevelen om het sediment weg te filteren) is ook weer niet goed.

Vallen en weer opstaan ;) ^O^

De les die geleerd is dat ik de eerste vergisting korter moet houden voor een betere smaak.

:7 c_/ B:)B
pi_175932865
Tijd voor een destillatieketeltje dus. :) Leuk dit, tvp.
pi_175933560
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2017 21:38 schreef Stratotanker het volgende:
Tijd voor een destillatieketeltje dus. :) Leuk dit, tvp.
:D

Ja! ja een ketel zou leuk zijn ja erg veel wat er dan te leren is :P :) *O*

Maar helaas mag dat niet zonder vergunning in Nederland -O- :(

Dus doe ik dat maar niet (ik ben zo'n figuur die altijd gecontroleerd wordt.... ) :( *

* Al moet ik zeggen dat ik de dans ontsprongen ben met mijn motorfiets op brommerkenteken :D 8-) B-) (8> Kreidler die met gemak 115 per uur deed op brommer plaatje :D :P
  vrijdag 22 december 2017 @ 22:10:47 #91
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175934025
Tja, wijn wordt niet voor niet uit druiven gemaakt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175934447
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2017 22:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Tja, wijn wordt niet voor niet uit druiven gemaakt
Ja maar mede was eerder! *

* Puur toeval dat een honingraad die wat water in zich had en lekker bleek te smaken populair werd.

Niemand weet precies wanneer voor het eerst alcohol gemaakt werd en hoe dat ging.
  vrijdag 22 december 2017 @ 22:28:30 #93
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175934650
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2017 22:22 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Ja maar mede was eerder! *

* Puur toeval dat een honingraad die wat water in zich had en lekker bleek te smaken populair werd.

Niemand weet precies wanneer voor het eerst alcohol gemaakt werd en hoe dat ging.
Mede is ook niet echt een complex of mooi drankje.
En ik dacht dat bier ( mislukt brood) het eerste was
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175938331
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2017 22:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mede is ook niet echt een complex of mooi drankje.
En ik dacht dat bier ( mislukt brood) het eerste was
Het is niet duidelijk want er was nog geen jaartelling en ook geen schrift om het vast te leggen.

Wat mij waarschijnlijker lijkt het scenario dat iemand een defecte honingkorf vindt waar water in staat wat door vergisting erg lekker smaakt!

Brood is een stap verder en dus minder waarschijnlijk als eerste vorm van alcohol door de mens gebruikt als dusdanig ;)
pi_175958413
Notitie voor mijzelf, gebruik etiketten die inkt opnemen en dus niet vlekken..

Smeerboel bah

--> Of wacht totdat ze echt goed droog zijn voor de tweede stempel c.q. handschrift.
pi_176123990
Even een update uit de berging

De temperatuur is mooi stabiel zoals op deze zonnige thermometer af te lezen is ;)



De Hooch is veel troebeler dan de mede links dus de toilet merlot's



Gedeelte van de opslag, Ik kom deze winter wel door :+ B:)B

pi_176197155
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 00:56 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Nu de TWEEDE tasting notes van de appel/perensap Hooch aka Prison Wine aka Pruno aka Toilet Merlot :9

Ten eerste is het alcoholpercentage 6,5 % bier sterkte dus zelf vind ik dat wat tegenvallen ik had iets meer richting de 10 % gehoopt. (nog steeds 6,5 % net gemeten)

De smaak is fruitig licht fris iets frisser nog als de Tropische fruitsap ik ben een zoetekauw en voor mij te fris.
De geur is ook licht fruitig appel is herkenbaar erin en een beetje frisheid is ook te ruiken.

Een beetje zoals een goedkope Sangria maar dan troebeler. (iets opgeklaard)

Wat ik dus heb gedaan bij het bottelen is per beugelfles 1 grote theelepel suiker toegevoegd voor het overhevelen.
Weinig veranderd een klein beetje koolzuur maar nog te fris voor mij misschien had meer suiker geholpen of eerst bevriezen en dan pas suiker toevoegen.

Ik heb er nog twee van deze over en laat die nog wat rusten
pi_176220404
Waarschuwing voor de andere zolder/jail hooch makers!

Net was ik aan het meten en bottelen want ik had een kleine hooch batch gemaakt 8 flessen van 30 cl uiteindelijk geworden.

Maar wat is het geval eerst was ik euforisch vanwege het feit dat ik eindelijk een batch had die 20 % alcohol bij volume had gehaald *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Goed dus toen dacht ik laat ik een tweede meetinstrument pakken voor de zekerheid en jawel -O- -O- 15,2 % :(

Wat wil het geval, ik had via een website vinometers besteld en jawel die hebben dus een behoorlijke afwijking 5 % te veel alcohol geven ze aan :( :(

De Franse vinometer die klopt dat weet ik omdat ik met deze diverse gekochte wijnen heb getest en deze precies goed stonden op de vinometer.

De Chinese klopt dus voor geen meter ...

Let dus op met het meten en de meters die je gebruikt!

PS 15,2 % is best ok :D dus ik ben tevreden met deze batch die naar appel/ananas smaakt.
pi_176223963
Ik vind het zo'n leuk topic. Keep up the good work c_/
Spoilers!
pi_176224794
quote:
1s.gif Op maandag 1 januari 2018 21:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik vind het zo'n leuk topic. Keep up the good work c_/
:@
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')