abonnement Unibet Coolblue
pi_175113540


Crowdfunding is hot! In 2016 is in Nederland 170 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 128 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden..

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horecacrowdfunding (HCN), leningen voor horeca.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten.
Waardevoorjegeld, leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle, leningen voor MKB.
NewFunding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
DuurzaamInvesteren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven.
ZonnepanelenDelen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten.
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
GreenCrowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Lendico, kredieten MKB.
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB.
The Dutch Deal, leningen voor MKB.
Moneybrothers, leningen voor MKB.

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen.
Geldvoorelkaar
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal Op Maat
Lendahand
Investormatch
Horecacrowdfunding
Crowdaboutnow
Knab Crowdfunding
Capital Circle
Oneplanetcrowd
The Dutch Deal
Voordegroei

Exitstrategieën platformen
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal op Maat
Samen in Geld
Horecacrowdfunding
Waardevoorjegeld

E-mail alerts
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een service die nieuwe projecten bijhoudt en een alert stuurt per @mail.

Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" en/of "fnc" naar subscribe@crowdfundmailer.nl.
Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" en/of "fnc" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl.
Krijg je liever een melding via telegram, ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_175113550
Nooooh TT vergeten aan te passen haha
pi_175113896
Aanpassing project SiG
quote:
In overleg met de project aanvrager van 'Menno's Pleats' is besloten om de voorwaarden van deze lening aan te passen.

Mede naar aanleiding van ontvangen reacties en terugkoppeling met de projectaanvrager maakt dat er blijkbaar behoefte is aan meer zekerheid. Om deze zekerheid te bieden zal niet ¤20.000,- als bouwdepot aangehouden worden maar ¤100.000,-. Door deze aanpassing blijft het direct uit te keren bedrag van ¤325.000,- onder 80% van de aankoopsom.

Na verbouwing, goedkeuring door SamenInGeld en uitkering uit het bouwdepot blijft ook dan de verstrekte leensom onder 80% van de dan ontstane waarde. Naast de genoemde verbouwing draagt ook de kadastrale splitsing die direct wordt uitgevoerd bij het vestigen van deze hypotheek bij aan een positieve waarde ontwikkeling
Blijkbaar hebben ze nog steeds vertrouwen in dat het project gefund wordt
pi_175113965
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 17:01 schreef djh77 het volgende:
Aanpassing project SiG

[..]

Blijkbaar hebben ze nog steeds vertrouwen in dat het project gefund wordt
Tja, te laat en te weinig....
Nu de rente met nog 1% omhoog en dan ga ik er opnieuw naar kijken.
pi_175114448
Nog even over de spreiding. Het plaatje op FundingCircle laat de situatie zien in het VK, waar de markt goed gereguleerd is. In Nederland zijn de defaultpercentages 50-100% hoger (0-6% (3,17% gemiddeld) in NL tegen 1,5-2,3% in het VK bij FNC). In het VK haalt minder dan 5% van de investeerders een negatief rendement, zelfs als ze maar in één project investeren. In Nederland zal dat een stuk hoger liggen.
Het plaatje in NL zal meer spreiding van resultaten laten zien.

Het plaatje laat daarmee ook zien waarom je niet al je geld in Nederland moet investeren.

[ Bericht 3% gewijzigd door Benger2 op 16-11-2017 17:37:22 ]
pi_175114877
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 17:32 schreef Benger2 het volgende:
Nog even over de spreiding. Het plaatje op FundingCircle laat de situatie zien in het VK, waar de markt goed gereguleerd is. In Nederland zijn de defaultpercentages 50-100% hoger (0-6% (3,17% gemiddeld) in NL tegen 1,5-2,3% in het VK bij FNC). In het VK haalt minder dan 5% van de investeerders een negatief rendement, zelfs als ze maar in één project investeren. In Nederland zal dat een stuk hoger liggen.
Het plaatje in NL zal meer spreiding van resultaten laten zien.

Het plaatje laat daarmee ook zien waarom je niet al je geld in Nederland moet investeren.
Heb je alleen nog het extra risico van koersverschil en onvoldoende kennis van de lokale markt...
pi_175114959
Over lokale markt gesproken, ik lees hier eigenlijk weinig - niets? - over crowdaboutnow, terwijl ze toch ook rentes van rond 4% vergoeden.
Charme ervan vind ik dat je lokale initiatieven kunt steunen.

In een aanval van waanzin heb ik zelfs geïnvesteerd in een CF-project voor een bamboefiets, hebben ze nog wat publiciteit mee gehaald ook...
pi_175115049
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 17:58 schreef Beljack het volgende:
Over lokale markt gesproken, ik lees hier eigenlijk weinig - niets? - over crowdaboutnow, terwijl ze toch ook rentes van rond 4% vergoeden.
Charme ervan vind ik dat je lokale initiatieven kunt steunen.

In een aanval van waanzin heb ik zelfs geïnvesteerd in een CF-project voor een bamboefiets, hebben ze nog wat publiciteit mee gehaald ook...
Ik heb er ooit wel wat ingestoken, helaas een rendement van -100%. Leuke projecten op zich wel, maar voor het rendement is het niet echt een optie. Geen zekerheden, hoog risico.
pi_175115094
Daar heb je wel gelijk in, zekerheden zijn er niet, meer een soort gunningsfactor...
pi_175116116
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 17:32 schreef Benger2 het volgende:
Nog even over de spreiding. Het plaatje op FundingCircle laat de situatie zien in het VK, waar de markt goed gereguleerd is. In Nederland zijn de defaultpercentages 50-100% hoger (0-6% (3,17% gemiddeld) in NL tegen 1,5-2,3% in het VK bij FNC). In het VK haalt minder dan 5% van de investeerders een negatief rendement, zelfs als ze maar in één project investeren. In Nederland zal dat een stuk hoger liggen.
Het plaatje in NL zal meer spreiding van resultaten laten zien.

Het plaatje laat daarmee ook zien waarom je niet al je geld in Nederland moet investeren.
Bedankt goed om rekening mee te houden. Op hoeveel default % zit je zelf ongeveer dan? Aangezien jij ook goed gespreid hebt.

Denk ook persoonlijk dat aardig wat Nederlanders een te hoog % investeren in een project.
pi_175116565
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 18:59 schreef Royve het volgende:

[..]

Denk ook persoonlijk dat aardig wat Nederlanders een te hoog % investeren in een project.
Ik probeer zelf het minimum per investeringsmogelijkheid aan te houden (dus 50 euro bij bv. lah, 100 euro bij knab etc)
pi_175117341
Informatie bijeenkomst SiG:
quote:
Komt u ook naar de informatiebijeenkomst op zaterdag 9 december a.s.?

Bij eerdere bijeenkomsten hebben wij meegekregen dat de bezoekers het als heel prettig hebben ervaren om de mensen achter het platform te ontmoeten en te spreken, alsmede de interactie over de vele onderwerpen die werden aangedragen.

U bent ook bij de volgende bijeenkomst van harte welkom, samen met belangstellenden uit uw netwerk, voor een nadere kennismaking en met al uw vragen en feedback. Wij vertellen u dan graag meer over de manieren van investeren en geld lenen middels het platform van SamenInGeld.

Deze informatiemiddag vindt plaats op zaterdag 9 december 2017 en start om 15.00 uur (inloop vanaf 14:30 uur). Aanmelden kan via info@sameningeld.nl. We maken er graag met elkaar een interessante middag van.

Mogen wij op u komst rekenen?

Adresgegevens
PC Staalweg 70
3721 TJ Bilthoven
030 – 740 00 35
pi_175120717
Het valt mij op dat er niet altijd even netjes met spoilers gewerkt word... Is het misschien een idee deze te gaan reporten? Immers het is niet echt goed voor de betreffende leningnemers als ze zo besproken worden als men googled. Dus ook niet voor onze eigen portefeuille. Wat zeggen jullie?
pi_175121037
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 21:39 schreef q420856 het volgende:
Het valt mij op dat er niet altijd even netjes met spoilers gewerkt word... Is het misschien een idee deze te gaan reporten? Immers het is niet echt goed voor de betreffende leningnemers als ze zo besproken worden als men googled. Dus ook niet voor onze eigen portefeuille. Wat zeggen jullie?
Het idee is volgens mij dat wij ervoor zorgen dat er geen extra negatieve informatie online komt, echter de informatie die ool via een google search op de naam van het bedrijf te vinden is kan je zonder problemen. Dat is iets anders dan wanneer je informatie uit de innercircle het weide web op slingert.
  donderdag 16 november 2017 @ 21:49:19 #15
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_175121061
Vraag:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Antwoord:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_175121252
Deze week zou de eerste recovery van de wijnboer uit Bergen op Zoom worden gestort door KOM. Tot nu toe nog niks gezien. Maar ze hebben nog 1 dag...
pi_175123164
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 21:49 schreef Mishu het volgende:
Vraag:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Antwoord:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opvallend dat niet expliciet wordt gemeld dat het platform nakijkt of er eerder aanvragen van dezelfde persoon zijn ontvangen, hoe die toen zijn beoordeeld en, als die beoordeling positief was, of daar een lening uit is voortgekomen. Informatie over eerdere leningen bij andere platforms is voor de huidige platforms, zonder de hulp van de aanvrager, volgens mij niet te verkrijgen. Je kunt uiteraard wel afspreken dat als de aanvrager het platform daarover niet correct blijkt geïnformeerd te hebben, de hele lening ineens opeisbaar wordt (of iets dergelijks). Kortom: ik vind het een weinig zeggend antwoord.
pi_175123378
quote:
1s.gif Op donderdag 16 november 2017 21:48 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Het idee is volgens mij dat wij ervoor zorgen dat er geen extra negatieve informatie online komt, echter de informatie die ool via een google search op de naam van het bedrijf te vinden is kan je zonder problemen. Dat is iets anders dan wanneer je informatie uit de innercircle het weide web op slingert.
Ja maar betalingsproblematiek e.d. lijkt mij niet direct iets wat op google direct te lezen is en wat ZEKER niet in ons voordeel werkt als het wel te vinden is.
pi_175123401
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 15:45 schreef Royve het volgende:
2 nieuwe op FNC

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dankjewel voor het delen. De eerste zou ik zelf niet meenemen vanwege de branche. Over de tweede moet ik nog even nadenken. Het EV is positief, maar deze lening i.c.m. de in eerdere jaren gedraaide winst: het houd niet over.
pi_175123463
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 18:59 schreef Royve het volgende:

[..]

Bedankt goed om rekening mee te houden. Op hoeveel default % zit je zelf ongeveer dan? Aangezien jij ook goed gespreid hebt.

Denk ook persoonlijk dat aardig wat Nederlanders een te hoog % investeren in een project.
Ik heb zelf ook investeringen in het buitenland met hele hoge rentes en defaultpercentages van meer dan 10%. Daarnaast nu een aankomend faillissement op Symbid. CAN kostte me ongeveer 2% rendement op het NL deel van mijn portefeuille. Symbid 0,2%. Ik heb ook nog een project op FNC die langzaam richting de 365 dagen achterstand gaat. Alles bij elkaar doe ik het ongeveer gemiddeld, maar heb iets hogere rentes dan gemiddeld.
  donderdag 16 november 2017 @ 23:22:23 #21
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_175123683
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 21:39 schreef q420856 het volgende:
Het valt mij op dat er niet altijd even netjes met spoilers gewerkt word... Is het misschien een idee deze te gaan reporten? Immers het is niet echt goed voor de betreffende leningnemers als ze zo besproken worden als men googled. Dus ook niet voor onze eigen portefeuille. Wat zeggen jullie?
Google neemt de spoilers gewoon mee hoor.
Tot nooit .......
pi_175123693
quote:
1s.gif Op donderdag 16 november 2017 23:22 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Google neemt de spoilers gewoon mee hoor.
Oh, dat werkt niet enkel voor ingelogde users?
  donderdag 16 november 2017 @ 23:34:09 #23
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_175123878
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 23:00 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Opvallend dat niet expliciet wordt gemeld dat het platform nakijkt of er eerder aanvragen van dezelfde persoon zijn ontvangen, hoe die toen zijn beoordeeld en, als die beoordeling positief was, of daar een lening uit is voortgekomen. Informatie over eerdere leningen bij andere platforms is voor de huidige platforms, zonder de hulp van de aanvrager, volgens mij niet te verkrijgen. Je kunt uiteraard wel afspreken dat als de aanvrager het platform daarover niet correct blijkt geïnformeerd te hebben, de hele lening ineens opeisbaar wordt (of iets dergelijks). Kortom: ik vind het een weinig zeggend antwoord.
Ben ik nou de enige die het idee heeft dat ze absoluut geen waarborgen inbouwen?
pi_175124307
Ik heb besloten om ook te starten bij estateguru (via de referral v het vorige topic).

Misschien kunnen we weer een keten opzetten dus hierbij mijn referral


https://estateguru.co/login/auth?userPromotionCode=EGU32300

Voor de duidelijkheid de referral is zo dat wij beiden 0.5% krijgen over het bedrag wat de eerste 3 maanden wordt geinvesteerd

[ Bericht 16% gewijzigd door jsuijker op 17-11-2017 00:03:16 ]
pi_175126305
Kosten crowdfundmailer:

Maandelijks:

1
2
3
4
Usage charges for October 2017     $5.00
Tax (VAT Netherlands)     $1.05
Subtotal     $6.05
Amount paid     $6.05
Jaarlijks:
1
2
3
4
5
6
Domeinregistratie .nl (crowdfundmailer.nl) periodiek: 12 maanden 30-3-2017
Aantal Prijs
1 ¤ 7,49
Subtotaal (excl BTW) ¤ 7,49
BTW (21%) ¤ 1,57
Totaal ¤ 9,06

Voor de veiligheid en marge hou ik $1=1EUR, dat is dan 6.05*12+9.06=81.66/jaar.

Ik wil crowdiefunder enorm bedanken voor zijn bijdrage (sponsoring heel 2017!). *G*

Nu zoek ik een nieuwe sponsor voor (een deel van) volgend jaar :s). Graag reply hier of in PM *G*.
జ్ఞ‌ా
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')