FOK!forum / School, Studie en Onderwijs / Inzicht bij wiskunde verbeteren
_--_woensdag 15 november 2017 @ 18:07
Ik heb een probleempje, mijn inzicht bij wiskunde is op een zeer laag niveau. Op een toets weet ik niet hoe ik verder moet gaan.

Het zit zo: bij het (soms) maken van huiswerk gaat het altijd wel prima en snap ik die shit wel, het is ook niet zo dat ik de theorie niet snap. Het feit dat op een toets alle onderdelen bij elkaar komen veroorzaakt voor mij het echte probleem. Ik leer dan voor de toets alle manieren waarmee je een vergelijking kan oplossen maar op de toets heb ik ineens geen idee welke methode ik moet gebruiken. Ik heb de inzicht er niet voor. Ik ken de manieren van oplossen wel, die snap ik ook. Maar als er op een toets een lange ingewikkelde vergelijking komt verkloot ik het helemaal.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Men zegt dat met regelmatig oefenen het op een gegeven moment wel helpt maar ik lees ook vaak dat inzicht hebben bij wiskunde gewoon in je moet zitten. Wat zijn mijn mogelijkheden?
#ANONIEMwoensdag 15 november 2017 @ 18:09
Jezelf geen trucjes aanleren, maar proberen het echt te begrijpen. Oefenen, oefenen, oefenen dus.

Dit is serieus.
jatochneetochwoensdag 15 november 2017 @ 18:09
Ja veel oefenen helpt het best.

Misschien helpt het ook om het nogmaals uitgelegd te krijgen, maar door iemand anders / op een andere manier.
Dan snap je misschien beter waarom en hoe bepaalde trucjes werken.

Probeer op youtube uitleg filmpjes te vinden of gebruik deze site: https://www.khanacademy.org/
_--_woensdag 15 november 2017 @ 18:10
Wat mij helemaal laat doordraaien is dat sommige mensen niet eens leren of in het boek kijken en al geweldige cijfers halen. Die hebben zo'n manier van inzicht ontwikkelt waardoor ze alles heel makkelijk kunnen zien.
_--_woensdag 15 november 2017 @ 18:22
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 18:09 schreef jatochneetoch het volgende:
Ja veel oefenen helpt het best.

Misschien helpt het ook om het nogmaals uitgelegd te krijgen, maar door iemand anders / op een andere manier.
Dan snap je misschien beter waarom en hoe bepaalde trucjes werken.


Probeer op youtube uitleg filmpjes te vinden of gebruik deze site: https://www.khanacademy.org/
Dit doe ik wel maar dan iets anders. Ik vul de vergelijking in een rekenmachine op internet die het oplost en kijk aan de hand van stappen hoe het werkt.

Maar nog maals. Dat is het probleem niet.

Ik zie een vergelijking > ik denk dat ik het niet weet > ik kijk in het anwoorden boek > ik: "o jaah, natuurlijk wat ben ik dom".

En dit gebeurt dan bijna altijd.
BredeBroederwoensdag 15 november 2017 @ 20:31
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 18:07 schreef _--_ het volgende:
Ik heb een probleempje, mijn inzicht bij wiskunde is op een zeer laag niveau. Op een toets weet ik niet hoe ik verder moet gaan.

Het zit zo: bij het (soms) maken van huiswerk gaat het altijd wel prima en snap ik die shit wel, het is ook niet zo dat ik de theorie niet snap. Het feit dat op een toets alle onderdelen bij elkaar komen veroorzaakt voor mij het echte probleem. Ik leer dan voor de toets alle manieren waarmee je een vergelijking kan oplossen maar op de toets heb ik ineens geen idee welke methode ik moet gebruiken. Ik heb de inzicht er niet voor. Ik ken de manieren van oplossen wel, die snap ik ook. Maar als er op een toets een lange ingewikkelde vergelijking komt verkloot ik het helemaal.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Men zegt dat met regelmatig oefenen het op een gegeven moment wel helpt maar ik lees ook vaak dat inzicht hebben bij wiskunde gewoon in je moet zitten. Wat zijn mijn mogelijkheden?
Meer sommen maken, gemengd.

Ik ben ook beroerd in wiskunde, maar ik haal nu op 't vwo hogere cijfers dan op de havo. Puur omdat ik er veel voor leer. vwo wiskunde is andere koek dan op de havo, maar tot nu toe m'n beste vak _O-
DoubleDipwoensdag 15 november 2017 @ 20:35
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 18:10 schreef _--_ het volgende:
Wat mij helemaal laat doordraaien is dat sommige mensen niet eens leren of in het boek kijken en al geweldige cijfers halen. Die hebben zo'n manier van inzicht ontwikkelt waardoor ze alles heel makkelijk kunnen zien.
Die mensen gaan op de uni op hun bek. Die hebben niet geleerd hoe ze moeten leren. Jij niet als t goed is want jij weet straks hoe je moet leren.

En leren is niet het zelfde als begrijpen. Oefen net zo lang totdat je het snapt. Kan zo'n goede leerling je niet een middagje bijspijkeren?
Pietverdrietwoensdag 15 november 2017 @ 20:37
Oefenen, oefenen, oefenen, sommen maken, rekenen
Lyrebirddonderdag 16 november 2017 @ 04:30
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 18:10 schreef _--_ het volgende:
Wat mij helemaal laat doordraaien is dat sommige mensen niet eens leren of in het boek kijken en al geweldige cijfers halen. Die hebben zo'n manier van inzicht ontwikkelt waardoor ze alles heel makkelijk kunnen zien.
Laat je geen zand in de ogen strooien. Voor 95% van de leerlingen komt het echt op oefenen aan. Er zijn een paar natuurtalenten voor wie het allemaal aan komt waaien, maar die hebben vaak weer andere problemen.

Wat je beschrijft heeft volgens mij ook niet veel met inzicht te maken, maar met een gebrek aan zelfvertrouwen. Als de sommen iets complexer worden dan de sommen in je boek, begin je te twijfelen, en als je gaat twijfelen dan ben je verloren. De enige oplossing, zoals hierboven al geopperd is, is om meer te oefenen. Ga op zoek naar een ander boek met meer opgaven, en oefen totdat je zelf inziet dat je het volledig begrijpt.
KipRijstBroccolidonderdag 16 november 2017 @ 09:39
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 18:07 schreef _--_ het volgende:
Ik heb een probleempje, mijn inzicht bij wiskunde is op een zeer laag niveau. Op een toets weet ik niet hoe ik verder moet gaan.

Het zit zo: bij het (soms) maken van huiswerk gaat het altijd wel prima en snap ik die shit wel, het is ook niet zo dat ik de theorie niet snap. Het feit dat op een toets alle onderdelen bij elkaar komen veroorzaakt voor mij het echte probleem. Ik leer dan voor de toets alle manieren waarmee je een vergelijking kan oplossen maar op de toets heb ik ineens geen idee welke methode ik moet gebruiken. Ik heb de inzicht er niet voor. Ik ken de manieren van oplossen wel, die snap ik ook. Maar als er op een toets een lange ingewikkelde vergelijking komt verkloot ik het helemaal.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Men zegt dat met regelmatig oefenen het op een gegeven moment wel helpt maar ik lees ook vaak dat inzicht hebben bij wiskunde gewoon in je moet zitten. Wat zijn mijn mogelijkheden?
Mijn inzicht is heel erg ontwikkeld door heeel veel te oefenen. En nog veel meer oefenen. Ik pak altijd de moeilijkste sommen van elk hoofdstuk. Als je die kan, dan kan je de rest ook.

Ja die natuurtalenten ben ik ook jaloers op :p die kijken het 5 minuten door en dan halen ze 8+

Kijk gewoon naar jezelf, en vraag hun om uitleg.
Heel cliché, maar oefening baart kunst :D
Postbus100donderdag 16 november 2017 @ 09:41
Leer hoe je een ingewikkelde vraag moet aanpakken. Door een complexe vraag te ontleden in de onderdelen die je wel kent, maak je het voor jezelf inzichtelijk. En vervolgens moet je dat heel vaak oefenen.
_--_donderdag 16 november 2017 @ 19:57
Bedankt voor de hulp allen ^O^
Haushoferdonderdag 16 november 2017 @ 22:06
Veel oefenen. Was dat al gezegd?

Ff serieus: met cognitieve vaardigheden zien we, i.t.t. fysieke vaardigheden, vaak minder de relevantie in van oefenen en smijten we met overgewaardeerd aspecten zoals "talent". Iedereen snapt dat je voor een marathom binnen 3 uur rennen heel veel oefening nodig hebt. Bij cognitieve vaardigheden is er veel meer mythvorming. Zie b.v. ook Joshua Foers "het geheugenpaleis", waar de mythe van "het fotografische geheugen" grotendeels wordt doorgeprikt.

Om succesvol te zijn in exacte vakken, heb je intelligengie, inzet en interesse nodig. Dus zoek voor jezelf b.v. ook een juiste motivatie :)
Ripariusdonderdag 16 november 2017 @ 22:45
quote:
10s.gif Op donderdag 16 november 2017 19:57 schreef _--_ het volgende:
Bedankt voor de hulp allen ^O^
Probeer in ieder geval de verleiding te weerstaan om in het antwoordenboekje te kijken als je - thuis of op school - opgaven maakt. Veel leerlingen kijken eerst in het antwoordenboekje, waardoor ze gaan geloven dat ze het allemaal wel begrijpen, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Bij een toets heb je er ook geen antwoordenboekje naast liggen, en dat is precies wat je dan opbreekt.

Ook komt het vaak voor dat leerlingen vanuit het (gekende) antwoord gaan proberen terug te redeneren naar de opgave, maar dat is eveneens verkeerd. Daardoor leer je jezelf alleen maar om achterstevoren te redeneren, en dat zal je niet helpen als je echt een vraagstuk op moet lossen.

Verder kun je nog wel wat oefening gebruiken als ik zo naar je posts van de afgelopen maanden in het Beta Wiskunde topic kijk. Daar geef je er blijk van dat je elementaire algebraïsche herleidingen zoals rekenen met breuken, machten en wortels, haakjes uitwerken, ontbinden in factoren, gebruik van merkwaardige producten en kwadraat afsplitsen niet of onvoldoende beheerst. Dat moet je echt onder de knie krijgen, anders blijft dit je je hele schoolperiode en mogelijk ook later bij een (exacte) vervolgopleiding parten spelen.

Ik heb je behalve met wiskunde hier op het forum ook al geholpen met vragen die je had over natuurkunde en Grieks, en daarbij is het mij evenals bij je vragen over wiskunde opgevallen dat je wel erg weinig motivatie aan de dag legt om echt iets te leren. Ook daaraan moet je gaan werken. Als je dat niet doet en daardoor faalt zul je daar later de rest van je leven spijt van blijven houden.
Lyrebirdvrijdag 17 november 2017 @ 02:11
Eens. TS, als je er iets van wil maken, dan zul je meer in je opleiding moeten steken. Niet de kantjes er van aflopen. En je zelf niet voor de gek houden. Zo lang je de wis- of natuurkunde niet aan iemand anders uit kunt leggen, heb je het nog niet onder de knie.
CWAVvrijdag 17 november 2017 @ 19:44
Leer de wiskunde te visualiseren. Bij functies het model in een vlak of kubus weten te visualiseren. Hetzelfde geldt ook voor de afgeleide. Dan leer je herkennen waarom bijvoorbeeld de afgeleide van x2 2x is... :)