abonnement Unibet Coolblue
pi_175086792
Ik ga komend weekend het elektra van mijn woning vernieuwen en er moet zsm ook een nieuwe groepenkast komen.
Door verschillende elektriciens krijg ik verschillende adviezen, graag hoor ik wat jullie vinden.

Als ik tel hoeveel groepen ik (maximaal) nodig heb, kom ik uit op een groepenkast van 12 groepen.
Dan is het de keus om een 1 of 3 fase groepenkast te monteren.
De ene elektricien zegt dat met 12 groepen een 3 fase kast beter is ivm de maximale belasting. Ik wil eventueel in de toekomst ook nog inductie gaan koken dus dan zou een krachtstroompunt of kookgroep nodig zijn.

Wat is jullie advies?
pi_175087175
3 fasen; zeker gezien je wens tot inductie koken. Voor 12 groepen heb je sowieso al 3 ALS-en nodig, dus de kosten zullen amper verschillen.

Wel is de vraag of de hoofdzekeringenkast al is voorbereid op 3 fasen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175087341
Groepenkast aanpassen wil je vast niet over een paar jaar nog een keer doen als je dan een inductiekookplaat gaat installeren. Dus nu alvast 3-fasen aansluiting regelen.

Belangrijkste vraag is inderdaad of je al een 3-fasen hoofdaansluiting hebt, of dat dat ook nog omgezet moet worden, dat kan je (of een electricien) niet zelf, maar moet de netbeheerder komen doen.
pi_175087571
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 13:39 schreef blomke het volgende:
3 fasen; zeker gezien je wens tot inductie koken. Voor 12 groepen heb je sowieso al 3 ALS-en nodig, dus de kosten zullen amper verschillen.

Wel is de vraag of de hoofdzekeringenkast al is voorbereid op 3 fasen.
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 13:47 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Groepenkast aanpassen wil je vast niet over een paar jaar nog een keer doen als je dan een inductiekookplaat gaat installeren. Dus nu alvast 3-fasen aansluiting regelen.

Belangrijkste vraag is inderdaad of je al een 3-fasen hoofdaansluiting hebt, of dat dat ook nog omgezet moet worden, dat kan je (of een electricien) niet zelf, maar moet de netbeheerder komen doen.
Dit was ook mijn logische (leek) gedachte.
De andere elektricien zegt dat je met 1x35A een hogere belasting hebt dan met 3x25A.
Per fase wel, maar niet in totaliteit lijkt mij.

Er is nu nog geen 3 fasen op de hoofdaansluiting, de elektricien zei mij dat dit altijd in een later stadium gedaan kan worden.
Inductie koken is geen vurige wens van ons, maar je weet nooit over een paar jaar (of de volgende bewoners). Kan ik de 3 fasen groepenkast de komende tijd gewoon gebruiken zonder dat er een 3 fasen hoofdaansluiting is?
pi_175087607
Nu alvast een 3-fasen hoofdschakelaar plaatsen 3 enkelfase aardlekschakelaars en 12 groepen, maar wel alles bedraad als 3-fasen kast. Voorlopig kun je dan op de hoofdschakelaar de zaak doorlussen.

Nu of in de toekomst kan dan eenvoudig de hoofdaansluiting omgebouwd worden naar 3-fasen met het oog op inductie koken en warmtepomp. Voor die apparaten kun je dan een 3-fasen aardlekautomaat plaatsen. Zorg wel dat je voldoende vrije ruimte in je groepenkast hebt voor de extra componenten.
pi_175087614
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 13:56 schreef Slottie het volgende:
Kan ik de 3 fasen groepenkast de komende tijd gewoon gebruiken zonder dat er een 3 fasen hoofdaansluiting is?
JA. Dan worden de 3 fasen op de ALS-en met elkaar verbonden m.b.v. een kam en aan die ene fase gehangen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175087641
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 13:58 schreef Ivo1985 het volgende:
Nu alvast ........ 3 enkelfase aardlekschakelaars en 1.....
Neen dus, je kan nu al 3 fasen ALS-en plaatsen. Prijsverschil is gering.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175088695
Ik heb zelf 16 groepen waarvan 1 nog vrij is.
Die zitten op 4 aardlekautomaten van elk 40A.
Daarnaast heb ik nog 2x een 25A aardlek automaten voor 2 omvormers (zonnepanelen).
En nog een 25A aardlek automaat voor een verdeelkast op zolder waar nog eens 3 groepen zitten respectievelijk 16 16 en 20A voor mijn warmtepomp.

Dit alles op een 1x35A aansluiting.

3 fase is dus absoluut niet noodzakelijk voor wat je wenst. Ik heb er ook een kookgroep in zitten (niets meer dan een dubbele groep).

Uiteraard kan ik wel een probleem krijgen als er veel apparaten tegelijk aan gaan.
Zonnepanelen die veel opwekken, warmtepomp die mijn tapwater vat opwarmt, mijn vaatwasser, oven, wasmachine en kookplaat.

Als die tegelijk aangaan klapt alles eruit.

Maar hoe vaak gebeurd dat? Tot nog toe nooit.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_175101538
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 13:59 schreef blomke het volgende:

[..]

Neen dus, je kan nu al 3 fasen ALS-en plaatsen. Prijsverschil is gering.
Het plaatsen van 2 polige eindgroepen achter 4 polige aardlekschakelaars wordt afgeraden.

Ik zie er ook het voordeel niet van. Er mogen toch maar 4 groepen per ALS, daar zit je met 12 groepen al aan dus het is niet zo dat je achter één van de aardlekschakelaars een krachtgroep kunt toevoegen ofzo. Wat is dan de meerwaarde van 4 polige aardlekschakelaars?

Ik zou gaan voor een 4 polige hoofdschakelaar en daar achter 3x 2 polige aardlekschakelaar. Tijdelijk aan te sluiten met een kammetje onder de hoofschakelaar.
pi_175104898
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 23:28 schreef XanderH het volgende:

Ik zie er ook het voordeel niet van.
Dat je later zonder nieuwe equipment, op 3 fasen kunt overgaan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175105043
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 08:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat je later zonder nieuwe equipment, op 3 fasen kunt overgaan.
Dat kan ook probleemloos met enkelpolige aardlekschakelaars. Zeker als je er toch 3 nodig hebt met 12 groepen. Die kun je dan netjes over de 3 fasen verdelen.

Het enige 3-fasen component wat nodig is, is de hoofdschakelaar. En in geval van een ABB kast het busbord.

De eventuele krachtgroepen voor warmtepomp en inductiekookplaat mogen sowieso niet bijgeknoopt worden aan de 3 aardlekschakelaars die voor de 12 groepen gebruikt worden. Daarvoor moet je dus altijd apart 3-fasen componenten bijplaatsen in de vorm van een ALS en twee krachtgroepen of twee aardlekautomaten.
pi_175114132
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 13:39 schreef blomke het volgende:
3 fasen; zeker gezien je wens tot inductie koken. Voor 12 groepen heb je sowieso al 3 ALS-en nodig, dus de kosten zullen amper verschillen.

Wel is de vraag of de hoofdzekeringenkast al is voorbereid op 3 fasen.
Ik heb vaak gezien als ik de hoofdzekering er uit haal,dat er gewoon twee andere zekeringen bij kunnen en hup je hebt 3 fasen!Dus die monteur van de netwerkleverancier heeft vaak een makkie.voor z'n vele geld dat hij rekent.Maar je moet natuurlijk wel die netwerkleverancier het laten doen,een gewone elektricien mag het eigenlijk niet doen,en zijn baas moet het ook weten zo dat de energierekening gaat kloppen.Tegenwoordig is het helemaal makkelijk,want er worden gewoon 25 Amp automaten er in gezet.
pi_175114245
quote:
1s.gif Op donderdag 16 november 2017 09:05 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dat kan ook probleemloos met enkelpolige aardlekschakelaars. Zeker als je er toch 3 nodig hebt met 12 groepen. Die kun je dan netjes over de 3 fasen verdelen.

Het enige 3-fasen component wat nodig is, is de hoofdschakelaar. En in geval van een ABB kast het busbord.

De eventuele krachtgroepen voor warmtepomp en inductiekookplaat mogen sowieso niet bijgeknoopt worden aan de 3 aardlekschakelaars die voor de 12 groepen gebruikt worden. Daarvoor moet je dus altijd apart 3-fasen componenten bijplaatsen in de vorm van een ALS en twee krachtgroepen of twee aardlekautomaten.
Dat ligt er aan hoe zwaar die inductieplaat is.Je hebt ze zelfs met een gewone stekker.Maar anders kan het ook met 1 fase en dan dubbele bedrading,dus met 5 draden.Dit i.v.m. de zware stroom door zo wel de fase als de o draad.Bij drie fasen heb je daar minder last van vanwege het faseverschil.
pi_175114308
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 08:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat je later zonder nieuwe equipment, op 3 fasen kunt overgaan.
Je hebt geen driefasen aardlekschakelaars nodig om op 3 fasen over te gaan. Dat gaat meer dan prima met 3 tweepolige aardlekschakelaars.

Natuurlijk kun je achter die aardlekschakelaars geen krachtgroep zetten, maar er is met 12 groepen toch al geen uitbreidingsruimte meer voor een extra groep zonder een 4e aardlekschakelaar in te bouwen.

Jouw oplossing wordt letterlijk afgeraden in de NEN1010 en was aanvankelijk in dd eerste uitgave van NEN1010:2015 zelfs verboden.
pi_175114321
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 17:12 schreef Galantfan het volgende:

[..]

Ik heb vaak gezien als ik de hoofdzekering er uit haal,dat er gewoon twee andere zekeringen bij kunnen en hup je hebt 3 fasen!Dus die monteur van de netwerkleverancier heeft vaak een makkie.voor z'n vele geld dat hij rekent.Maar je moet natuurlijk wel die netwerkleverancier het laten doen,een gewone elektricien mag het eigenlijk niet doen,
Vergeet niet dat er ook een andere meter nodig is. ;)
pi_175114338
quote:
1s.gif Op donderdag 16 november 2017 17:22 schreef XanderH het volgende:

[..]

Vergeet niet dat er ook een andere meter nodig is. ;)
Heb je helemaal gelijk in!!Jammer genoeg,zou mooi zijn als hij dan alleen 1 fase meet!! _O-
pi_175115934
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 17:17 schreef Galantfan het volgende:

[..]

Dat ligt er aan hoe zwaar die inductieplaat is.Je hebt ze zelfs met een gewone stekker.Maar anders kan het ook met 1 fase en dan dubbele bedrading,dus met 5 draden.Dit i.v.m. de zware stroom door zo wel de fase als de o draad.Bij drie fasen heb je daar minder last van vanwege het faseverschil.
Met een inductiekookplaat met een gewone stekker kun je niet koken. Das net genoeg om een omeletje te bakken of een simpele maaltijd voor 1 of 2 personen op te warmen. Een gezellig diner voor vrienden of familie wordt een ramp, tenzij de kok in kwestie heel handig is in gebruik van oven en magnetron.

Serieuze kookplaten trekken 7kW of meer. Tot 7200W kan het net op een 1 fase 2x16A kookgroep, maar ideaal is dat natuurlijk ook niet. Beter is de kookplaat verdeeld over meerdere fasen.
pi_175116705
quote:
1s.gif Op donderdag 16 november 2017 17:21 schreef XanderH het volgende:
Je hebt geen driefasen aardlekschakelaars nodig om op 3 fasen over te gaan. Dat gaat meer dan prima met 3 tweepolige aardlekschakelaars.

Jouw oplossing wordt letterlijk afgeraden in de NEN1010 en was aanvankelijk in dd eerste uitgave van NEN1010:2015 zelfs verboden.
1) Die schakelen af als je (bijv.) 3 verschillende fasen gelijk belast en door de 0 geen stroom laat lopen

2) toch merkwaardig dat mijn erkende electricien al in 2002 een 3-f (4 polige) ALS heeft gebruikt en op 1 fase heeft aangesloten met het oog op "evt. overschakelen naar een krachtgroep".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175116741
quote:
1s.gif Op donderdag 16 november 2017 09:05 schreef Ivo1985 het volgende:

Dat kan ook probleemloos met enkelpolige aardlekschakelaars. Zeker als je er toch 3 nodig hebt met 12 groepen. Die kun je dan netjes over de 3 fasen verdelen.
Dan kan je geen 3-fasen apparatuur aansluiten (zie bovenstaand antwoord), hetgeen evt. wel TS' z'n bedoeling is in de toekomst
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175118366
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 19:30 schreef blomke het volgende:

[..]

1) Die schakelen af als je (bijv.) 3 verschillende fasen gelijk belast en door de 0 geen stroom laat lopen
Wat? :?

quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 19:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan kan je geen 3-fasen apparatuur aansluiten (zie bovenstaand antwoord), hetgeen evt. wel TS' z'n bedoeling is in de toekomst
Op een kast met 3 vierpolige aardlekschakelaars met 12 tweepolige eindgroepen kun je ook geen 3-fasen apparatuur aansluiten.

Dan zul je toch ook nog minstens een krachtgroep moeten toevoegen. Aangezien dat de 13e groep wordt, zal er dan ook een extra aardlekschakelaar moeten komen. Of je combineert beiden, in een aardlekautomaat. Deze aardlekschakelaar moet tzt uiteraard wel vierpolig zijn. Maar je hebt dan echt geen last van het feit dat de rest tweepolig is...
pi_175118471
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 19:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan kan je geen 3-fasen apparatuur aansluiten (zie bovenstaand antwoord), hetgeen evt. wel TS' z'n bedoeling is in de toekomst
Niet op de 2-polige ALS’en uiteraard, maar dat paste toch al niet omdat daar al 12 groepen achter zitten. Je kunt dan wel eenvoudig een 4-polige ALS plaatsen waar dan wel 3-fase groepen achter kunnen. Zelf heb ik thuis ook 11 stuks 2-fase groepen achter drie 2-polige ALS’en en daarnaast nog twee 3-fase groepen achter één 4-polige ALS. Dan heb je het opgelost conform de aanbevelingen in de normen, en heb je een minder grote kast nodig omdat de 2-polige ALS’en smaller zijn.
pi_175123629
quote:
1s.gif Op donderdag 16 november 2017 18:49 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Met een inductiekookplaat met een gewone stekker kun je niet koken. Das net genoeg om een omeletje te bakken of een simpele maaltijd voor 1 of 2 personen op te warmen. Een gezellig diner voor vrienden of familie wordt een ramp, tenzij de kok in kwestie heel handig is in gebruik van oven en magnetron.

Serieuze kookplaten trekken 7kW of meer. Tot 7200W kan het net op een 1 fase 2x16A kookgroep, maar ideaal is dat natuurlijk ook niet. Beter is de kookplaat verdeeld over meerdere fasen.
Nee,inderdaad!Maar er zijn kennelijk wel mensen die zo'n kleine kookplaat gebruiken,anders werden ze niet gemaakt!En op 1 fase dubbel uit gevoerd heb ik al een paar keer gedaan,maar er kan natuurlijk op die kookgroep echt niks anders meer.Het is net als met een oplaad stopcontact voor je elektrische auto,het kan wel,maar je moet niet iets anders aan zetten wat veel stroom trekt.Hetzelfde geld voor een wasmachine en wasdroger tegelijk..
pi_175124636
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 19:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan kan je geen 3-fasen apparatuur aansluiten (zie bovenstaand antwoord), hetgeen evt. wel TS' z'n bedoeling is in de toekomst
TS kan sowieso geen uitbreidingen plaatsen op de ALS-en die hij nu gaat aanschaffen. Daarvoor moet er in de toekomst een ALS of aardlekautomaat bij, want de huidige 3 ALS-en worden volledig gebruikt door de 12 eindgroepen.

Als TS nu 9 of 10 groepen nodig had, dan zou jouw verhaal ergens op slaan. Want dan kan er in de toekomst nog op 1 van de bestaande ALS-en een groep worden bijgeplaatst. Nu is het echt totaal zinloos om 3-fasen ALS-en te plaatsen waar nu en in de toekomst alleen enkelfase eindgroepen op aangesloten zijn, ook na eventuele uitbreiding met een krachtgroep. Verspilling van geld, ruimte en grondstoffen.
pi_175126096
Waarom heb je 12 groepen nodig TS?
Hoe is dat bepaald?

Wat voor apparatuur heb je allemaal draaien dat dit nodig is?
Eerst denken, dan typen
pi_175126726
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 00:18 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

TS kan sowieso geen uitbreidingen plaatsen op de ALS-en die hij nu gaat aanschaffen. Daarvoor moet er in de toekomst een ALS of aardlekautomaat bij, want de huidige 3 ALS-en worden volledig gebruikt door de 12 eindgroepen.

Als TS nu 9 of 10 groepen nodig had, dan zou jouw verhaal ergens op slaan. Want dan kan er in de toekomst nog op 1 van de bestaande ALS-en een groep worden bijgeplaatst. Nu is het echt totaal zinloos om 3-fasen ALS-en te plaatsen waar nu en in de toekomst alleen enkelfase eindgroepen op aangesloten zijn, ook na eventuele uitbreiding met een krachtgroep. Verspilling van geld, ruimte en grondstoffen.
Als je gewoon een enkelfasige groep vervangt door een 3 fasen en de enkelfasige apparatuur verdeelt overd e andere groepen, heb je het voordeel dat je de 3 -f ALS-en gebruikt die al had geinstaleerd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175126737
quote:
1s.gif Op donderdag 16 november 2017 20:26 schreef XanderH het volgende:

Wat? :?

[..]

Op een kast met 3 vierpolige aardlekschakelaars met 12 tweepolige eindgroepen kun je ook geen 3-fasen apparatuur aansluiten.

Denk eens na over de vectoriele stromen in een 3-fasen net.

Dan verdeel je...zie bovenstaand antwoord.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175127119
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 08:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Denk eens na over de vectoriele stromen in een 3-fasen net.
Ik denk en ik denk, maar ik kan nog steeds geen enkel probleem verzinnen wanneer je op een doodsimpele standaard kast zoals deze:

De fases niet gelijk belast.

Dan zouden er honderdduizenden huishoudens in Nederland dagelijks problemen ervaren.

quote:
Dan verdeel je...zie bovenstaand antwoord.
Tja, als hij geen 12 éénfase groepen nodig heeft wordt het natuurlijk een ander verhaal. Maar dat was het uitgangspunt waar TS zelf mee kwam.

En zelfs dan zie ik nog geen reden om dan maar álle aardlekschakelaars vierpolig uit te voeren. Aan één heb je genoeg. Wel even van te voren goed nadenken over de faseverdeling.

Denk jij trouwens dat je het beter weet dan de NEN commissie?

NEN1010:2015
quote:
531.2.1.3
Op één tweepolig toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA mogen ten hoogste vier eindgroepen zijn aangesloten. Het aansluiten van eenfase-eindgroepen op een vierpolig toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30mA is niet toegelaten.
NEN 1010:2015/C2:2016
quote:
Op een toestel voor aardlekbeveiliging met
een toegekende aanspreekstroom van ten
hoogste 30 mA mogen ten hoogste vier
eindgroepen zijn aangesloten. Het aansluiten
van eenfase-eindgroepen op een vierpolig
toestel voor aardlekbeveiliging met een
toegekende aanspreekstroom van ten
hoogste 30 mA wordt afgeraden.

Installaties met twee of meer eindgroepen
mogen niet door één toestel voor
aardlekbeveiliging met een toegekende
aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA in
hun geheel worden uitgeschakeld.
Dergelijke advies komt toch zeker niet uit de lucht vallen?
pi_175127175
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 08:53 schreef blomke het volgende:

[..]

Als je gewoon een enkelfasige groep vervangt door een 3 fasen en de enkelfasige apparatuur verdeelt overd e andere groepen, heb je het voordeel dat je de 3 -f ALS-en gebruikt die al had geinstaleerd.
Maar waar haal je ineens de mogelijkheid vandaan om met 11 enkelfase groepen te gaan werken terwijl TS er 12 wenst/nodig heeft?

Als je randvoorwaarden eindeloos gaat veranderen heb je natuurlijk altijd gelijk. Maar de situatie waar TS het over heeft is eentje met 12 enkelfase groepen met in de toekomst mogelijk een uitbreiding met een kook- of krachtgroep.
pi_175128903
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 07:27 schreef Piger het volgende:
Waarom heb je 12 groepen nodig TS?
Hoe is dat bepaald?

Wat voor apparatuur heb je allemaal draaien dat dit nodig is?
Ik heb heel ruim gerekend en gekeken wat ik ooit mogelijk allemaal nodig zal hebben of ga gebruiken. Gerekend met de gedachte: beter een groep teveel dan tekort komen.

Groepen:
Wasmachine
Droger
CV Ketel / zolder
Buiten / achtertuin
Woonkamer / hal
Slaapkamers / badkamer
Keuken 1 (oven/magnetron)
Keuken 2 (stoomoven)
Keuken 3 (vaatwasser)
Keuken 4 (Quooker)
Keuken 5 (inductiekoken)
Keuken 6 (overig)

12 groepen totaal.
Wat ik al zei, dit is op dit moment helemaal niet aan de orde. We koken op gas, er zal waarschijnlijk komend jaar nog geen keuken staan met alle apparaten die ik benoemd hebt, maar dit is in de toekomst wel een optie.

Ik zie dat er onwijs veel discussie en reacties zijn, dank daarvoor. Voor mijzelf is het alleen nog steeds niet helemaal duidelijk waar ik nu op dit moment (rekeninghoudend met de toekomst) het beste mee af ben. :)
pi_175129670
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 09:29 schreef Ivo1985 het volgende:
Maar waar haal je ineens de mogelijkheid vandaan om met 11 enkelfase groepen te gaan werken terwijl TS er 12 wenst/nodig heeft?

Als je randvoorwaarden eindeloos gaat veranderen heb je natuurlijk altijd gelijk. Maar de situatie waar TS het over heeft is eentje met 12 enkelfase groepen met in de toekomst mogelijk een uitbreiding met een kook- of krachtgroep.
Als je 12 installeert, kan je ook toe met 11, zeker als je al je "zware" apparaten op die 3 fasen groep zet
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175130860
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 11:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Als je 12 installeert, kan je ook toe met 11, zeker als je al je "zware" apparaten op die 3 fasen groep zet
"als je een Porsche rijdt, kun je met 150km/uur door de bebouwde kom scheuren".

Het kan ja. Maar het gaat er niet om of het of iets kan of niet. Het gaat er om dat een keuze logisch, gewenst, veilig en volgens de regels is.

Vraag ik me meteen af hoe je een normale vaatwasser, wasdroger of boiler conform de standaarden op een 3-fasen groep gaat aansluiten. Ik ga er niet vanuit dat TS thuis horeca-apparatuur gebruikt.
pi_175131240
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 12:55 schreef Ivo1985 het volgende:

"als je een Porsche rijdt, kun je met 150km/uur door de bebouwde kom scheuren".

Dit slaat dus nergens op; ik pleit juist voor minder groepen en minder omvangrijke apparatuur.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175131312
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 09:26 schreef XanderH het volgende:

Ik denk en ik denk, maar ik kan nog steeds geen enkel probleem verzinnen wanneer je op een doodsimpele standaard kast zoals deze:
Als je drie fasen belast (ongelijk 0), dan is de stroom door elke van de 3 fase, altijd verschillend van de stroom door de 0. Dus....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175131578
Wat zou nu concreet jullie advies zijn? :)
pi_175133021
De opstelling zoals Xander H gepost heeft.

Eventueel met zoveel eindgroepen minder als nu nodig zijn, want extra groepen plaats is een fluitje van een cent. Zeker bij zo'n ABB busbord kast (5 seconden werk!)

Bij montage ruimte reserveren voor een lege kast ernaast, waar de toekomstige uitbreiding met krachtgroepen voor inductiekookplaat, warmtepomp en/of zonnepanelen.
pi_175136368
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 13:21 schreef blomke het volgende:

[..]

Als je drie fasen belast (ongelijk 0), dan is de stroom door elke van de 3 fase, altijd verschillend van de stroom door de 0. Dus....
Uiteraard, geen woord aan gelogen.

Maar ik mis een beetje het punt wat je probeert te maken? Wil je nou beweren dat een groepenkast zoals die van ABB die ik liet zien niet gaat werken? Dan beweer je onzin, want dat werkt prima.

Na de tweepolige aardlekschakelaar is de stroom door de fase- en nul-draad namelijk gewoon gelijk (tenzij er een lek is). Die aardlekschakelaars gaan dan ook echt niet afschakelen. Ook al is, wanneer je de totale installatie zou bekijken, de belasting ongelijk.

Je moet natuurlijk niet een krachtgroep achter meerdere tweepolige aardlekschakelaars knopen, dat gaat niet werken. Maar dat heeft ook niemand hier beweerd.

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 11:12 schreef Slottie het volgende:

[..]

Ik heb heel ruim gerekend en gekeken wat ik ooit mogelijk allemaal nodig zal hebben of ga gebruiken. Gerekend met de gedachte: beter een groep teveel dan tekort komen.

[...]

Voor mijzelf is het alleen nog steeds niet helemaal duidelijk waar ik nu op dit moment (rekeninghoudend met de toekomst) het beste mee af ben. :)
Ik zou een kast met tweepolige aardlekschakelaars nemen en t.z.t. uitbreiden met een vierpolige aardlekautomaat mocht dat inductiefornuis er komen.

Welke kast ik aan zou raden, hangt een beetje van de ruimte die je hebt af. In een standaard 33x22cm kast kun je op deze manier maximaal 10 één fase groepen + die aardlekautomaat kwijt. Als dat niet voldoende is dan heb je een grotere kast nodig.

Heb je vooral ruimte in de breedte? Dan kun je twee kastjes naast elkaar hangen.
Heb je vooral ruimte in de hoogte? Dan zou ik een groepenkast met losse hoofdschakelaarkast kiezen:


Of verwacht je stiekem toch genoeg te hebben aan 10 groepen + die krachtgroep? Dat zou je net in een standaard kast gepropt krijgen :P
pi_175154354
plaats gewoon 12 alamats (aardlekautomaat) dan heb je geen losse aardleks meer nodig, mocht je toch naar 3 fasen willen zijn deze simpel in te delen in 3 groepen van 4.
pi_175229475
Gezien je huidige en recente toekomstige wensen heb je aan 1 fase 35A meer dan genoeg.

Gelet op de komende verduurzaming en gasloos worden in de toekomst kan het wellicht handig zijn om nu al over te stappen naar 3 fasen, maar ja dat kan ook over 20 a 25 jaar, dan is een kleine renovatie ook weer niet onoverkomelijk.

Wellicht een idee om een 3/1 fase kast te nemen, dan hoef je bij omschakelen niet zoveel aan te passen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')