abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 15 november 2017 @ 10:57:38 #201
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175084094
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 10:53 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

Gast er is dan wel 2% rente. Maar je mag alleen de prijs van je huis als hypotheek nehmen.
Je moet als starter gewoon een paar 1000 euro zelf ophoesten.
Het bedrag wat je mag lenen is ook vele malen lager.

Dus je betaald een dure prijs voor een huis met weinig rente. Dat bedrag zie je never nooit meer terug. Aangezien alles al voor het maximale te koop staat. Meestal voor meer dan het ooit waard zal zijn.

Wij moeten gewoon uitgewoonde oude meuk kopen met de kutste voorwaarden :).
Nee, dan had je het met zo'n 6% overdrachtsbelasting waar je 30 jaar lang 7% rente over betaalde idd een stuk beter hè.... qua geld terugzien.
En dat huizen nu voor meer te koop staan dan ze ooit waard zullen zijn is natuurlijk gewoon nonsens, als de lonen stijgen stijgen de prijzen, ook van huizen.
Het is echt niet zo dat je over 20 jaar voor 7 ton een vrijstaande villa kunt kopen die nu ook 7 ton kost terwijl de salarissen dan de helft meer zijn van nu.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_175085045
quote:
7s.gif Op woensdag 15 november 2017 10:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Het is een andere manier van met zichzelf bezig zijn. Ouderen verenigen zich om uiteindelijk dingen voor elkaar te krijgen voor zichzelf. Weinig prijzenswaardig om op die manier andere generaties in de stront te laten zakken, maar het werkt inderdaad wel.
Daar gaat het toch om? Je hebt een gemeenschappelijk belang en je organiseert je om dat belang te behartigen. Ik vind die ouderenpartij niet prijzenswaardig maar als elke groep met een gemeenschappelijk belang het zou doen is er ook niks afkeurenswaardigs aan. Dan krijg je ook vanzelf dat gewone partijen die delen van het electoraat wil oppikken. Meestal is het een tijdelijk fenomeen.

quote:
Ik denk overigens niet dat jongeren er wat mee winnen als ze volgens de regels van de ouderen gaan spelen. De tijd van demonstreren en daarmee echt dingen voor elkaar krijgen is voorbij. Ik merkte het aan de studentenprotesten een paar jaar terug: als je netjes blijft staan geeft niemand een ruk om je, als je gaat rellen heb je de ME in je nek en staat half Nederland erbij te schuimbekken dat dat tuig eens moet gaan werken. En qua werk is de concurrentie en dus de macht van de werkgever te groot geworden. Wat blijft er dan nog over?
Demonstreren werkte sowieso vooral door de dreiging van rellen, dat is de macht van de straat en de staat heeft die altijd al willen beperken maar slaagt daar vooral de laatste jaren wonderwel in. Maar ook generaties van de jaren 60, 70 en 80 speelden met demonstreren, rellen en kraken niet volgens de regels van de ouderen. De twintigers moeten zelf het spel maken.

Je zou zeggen dat er met moderne communicatiemiddelen ook veel meer mogelijkheden zijn om jezelf effectief te organiseren. Maar als je je bij de Starbucks met je I-phone in het publieke debat mengt om vooral iets over jezelf te zeggen schiet het natuurlijk niet op met je belangenbehartiging en vind je het kennelijk prima dat anderen op jouw zak leven.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 15 november 2017 @ 11:54:39 #203
307622 Perox
(niet de echte)
pi_175085186
Jawel hoor, de Nederlandse bevolking laat zich niet alleen op links-rechts uit elkaar spelen, maar ook op de as jong-oud. :')

Maar gelukkig staat Mark aan het roer, en wordt de dividendbelasting verlaagd, en de BTW verhoogd, wat ENORM helpt om jongeren aan een huis te helpen en ouderen aan een baan!
Lang leve de economische voortgang!

Maar vooral elkaar in de haren vliegen mensen! Die stinkend oudjes en die lamlendige jongelingen! Het is wat hoor!

|:( |:( |:( |:(
pi_175085358
Volgens mij zijn ze in de randstad vergeten waar we een economie voor hebben. Niet een mooie dividenduitkering voor alle miljardairs, maar een algemene welvaart waarin iedereen van goede wil comfortabel kan leven. Bij welvaart hoort ook geluk. Een 55 jarige mantelzorger aan de andere kant van het land een tijdelijk baantje laten doen wordt die 55 jarige niet gelukkig van. Iemand in de 30 die na 10 jaar werkervaring nog steeds een of ander tijdelijk contractje heeft zonder enige zekerheid is gemiddeld genomen ook niet erg blij met de situatie. Hoeveel lachende ''succesvolle'' millennials je ook kan inhuren voor jubelpropaganda voor de flexibilisering. Burnouts bij jongeren gaan door het dak en mij maak je niet wijs dat dat alleen maar komt door ''zwakheid''.
  woensdag 15 november 2017 @ 12:09:48 #205
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_175085439
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:54 schreef Perox het volgende:
Jawel hoor, de Nederlandse bevolking laat zich niet alleen op links-rechts uit elkaar spelen, maar ook op de as jong-oud. :')

Maar gelukkig staat Mark aan het roer, en wordt de dividendbelasting verlaagd, en de BTW verhoogd, wat ENORM helpt om jongeren aan een huis te helpen en ouderen aan een baan!
Lang leve de economische voortgang!

Maar vooral elkaar in de haren vliegen mensen! Die stinkend oudjes en die lamlendige jongelingen! Het is wat hoor!

|:( |:( |:( |:(
En vergeet daarbij niet dat een verlaagde dividendbelasting ook weer gunstig is voor het aantrekken van buitenlandse ondernemers richting NL. :7 De rest laat zich raden. ;)

Uiteindelijk is daar best goed over nagedacht! :)
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_175085459
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 10:57 schreef Leandra het volgende:

Nee, dan had je het met zo'n 6% overdrachtsbelasting waar je 30 jaar lang 7% rente over betaalde idd een stuk beter hè.... qua geld terugzien.
En dat huizen nu voor meer te koop staan dan ze ooit waard zullen zijn is natuurlijk gewoon nonsens, als de lonen stijgen stijgen de prijzen, ook van huizen.
Het is echt niet zo dat je over 20 jaar voor 7 ton een vrijstaande villa kunt kopen die nu ook 7 ton kost terwijl de salarissen dan de helft meer zijn van nu.
Daarbij konden arbeiders vroeger amper een huis kopen, dat is ook pas sinds de komst van de premie a woningen gekomen...

En idd, men doet ook weer net alsof de huizenprijzen hetzelfde zouden moeten zijn als 40 jaar geleden... Ik vind ook dat ik nog zou moeten kunnen tanken voor FL1.30 per liter... Of dat je een pakje sigaretten kan halen voor een rijksdaalder...
  woensdag 15 november 2017 @ 12:17:44 #208
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_175085547
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:46 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Daar gaat het toch om? Je hebt een gemeenschappelijk belang en je organiseert je om dat belang te behartigen. Ik vind die ouderenpartij niet prijzenswaardig maar als elke groep met een gemeenschappelijk belang het zou doen is er ook niks afkeurenswaardigs aan. Dan krijg je ook vanzelf dat gewone partijen die delen van het electoraat wil oppikken. Meestal is het een tijdelijk fenomeen.
Ik vind het zelfzuchtig graaien en schrapen ten koste van latere generaties per defintie afkeurenswaardig. We heben het over een walgelijke ontwikkeling van een selecte groep asocialen voor wie het nooit genoeg is. Dat anderen zich niet zo verlagen is niet de fout, de fout is dat dit werkt om wat voor elkaar te krijgen in Nederland.

quote:
[..]

Demonstreren werkte sowieso vooral door de dreiging van rellen, dat is de macht van de straat en de staat heeft die altijd al willen beperken maar slaagt daar vooral de laatste jaren wonderwel in. Maar ook generaties van de jaren 60, 70 en 80 speelden met demonstreren, rellen en kraken niet volgens de regels van de ouderen. De twintigers moeten zelf het spel maken.

Je zou zeggen dat er met moderne communicatiemiddelen ook veel meer mogelijkheden zijn om jezelf effectief te organiseren. Maar als je je bij de Starbucks met je I-phone in het publieke debat mengt om vooral iets over jezelf te zeggen schiet het natuurlijk niet op met je belangenbehartiging en vind je het kennelijk prima dat anderen op jouw zak leven.
Onzin. Je moet ook het volk achter je hebben, dat was toen ook bij ouderen veel sterker dan nu. Demonstreren door ouderen werkt ook niet meer zo goed. Het land is simpelweg veranderd.

Overigens heeft als ik het goed geen enkel studentenprotest ooit tot verandering geleid. Demonstreren is geen eerlijk proces, alleen als het de staat genoeg geld kost gebeurt er wat en dat is afhankelijk van wat je doet en wie je bent. Sowieso heeft demonstreren veel vaker geen zin dan wel.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  woensdag 15 november 2017 @ 12:20:09 #209
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_175085598
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 10:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Schijnt dus zo te zijn dat in de USA de helpdesks met oudere werknemers worden bemand juist omdat ze zo ontzettend veel ervaring hebben. Tegen een loon dat bij een seniorfunctie hoort.
Hier zijn de meeste helpdesks een soort callcenters met starters op de arbeidsmarkt die vaak nog minder weten dan de mensen die hulp vragen. Als je niet het verkeerde antwoord krijgt, kan het dagen duren voor je hulp krijgt.
Klopt. Nederlandse callcenters willen het goedkoopste van het goedkoopste.
Amerikanen zeggen in zo'n geval: "If You Pay Peanuts, You Get Monkeys"
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  woensdag 15 november 2017 @ 12:23:08 #210
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_175085653
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:54 schreef Perox het volgende:
Jawel hoor, de Nederlandse bevolking laat zich niet alleen op links-rechts uit elkaar spelen, maar ook op de as jong-oud. :')

Maar gelukkig staat Mark aan het roer, en wordt de dividendbelasting verlaagd, en de BTW verhoogd, wat ENORM helpt om jongeren aan een huis te helpen en ouderen aan een baan!
Lang leve de economische voortgang!

Maar vooral elkaar in de haren vliegen mensen! Die stinkend oudjes en die lamlendige jongelingen! Het is wat hoor!

|:( |:( |:( |:(
Zolang er een politieke partij met vier zetels bestaat die uitsluitend is gericht op het rijker maken van een bepaalde leeftijdsgroep, voel ik me niet geroepen tot solidariteit.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_175085720
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 12:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Zolang er een politieke partij met vier zetels bestaat die uitsluitend is gericht op het rijker maken van een bepaalde leeftijdsgroep, voel ik me niet geroepen tot solidariteit.
Sterker nog, er bestaat een politieke partij met een zetel of 29 (?) die uitsluitend is gericht op het rijker maken van 3 keer modaal en hoger ten koste van werkenden, mensen die het minder getroffen hebben in het leven en ten koste van volgende generaties.

Maar blijf je vooral druk maken over een partij die opkomt voor belangen van wat ouderen. :')
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 15 november 2017 @ 12:37:01 #212
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_175085928
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 12:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Zolang er een politieke partij met vier zetels bestaat die uitsluitend is gericht op het rijker maken van een bepaalde leeftijdsgroep, voel ik me niet geroepen tot solidariteit.
Ik veronderstel dus dat deze user het sarcastisch bedoeld heeft. ;)
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_175086130
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 10:53 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

Gast er is dan wel 2% rente. Maar je mag alleen de prijs van je huis als hypotheek nehmen.
Je moet als starter gewoon een paar 1000 euro zelf ophoesten.
Het bedrag wat je mag lenen is ook vele malen lager.

Dus je betaald een dure prijs voor een huis met weinig rente. Dat bedrag zie je never nooit meer terug. Aangezien alles al voor het maximale te koop staat. Meestal voor meer dan het ooit waard zal zijn.

Wij moeten gewoon uitgewoonde oude meuk kopen met de kutste voorwaarden :).
Want vroeger kon een starter meteen zijn "droomhuis" kopen voor een habbekrats ofzo? Nee, men moest over het algemeen ook tevreden zijn met een afgeleefde ongeisoleerde, enkel glas hut met houten vloeren en 1 gaskachel... En waar je 's ochtends in de winter de bloemen van je slaapkamerraam kon krabben en je de dekens rechtop tegen de muur houten wand kon zetten...

Dat was gewoon het maximaal haalbare voor de gemiddelde arbeider, tegenwoordig wil men in de populairste wijk van de stad een vrijstaande woning op 1000M2 grond hebben en het mag max 2 ton kosten... Je kunt natuurlijk ook wat realistischere eisen stellen.


Begin 1900 was iedereen op het platteland huiseigenaar met zijn zelfgebouwde woning, toen hadden ze het pas goed, het kostte allemaal geen drol en een hypotheek hadden ze nog nooit van gehoord:

  woensdag 15 november 2017 @ 12:55:17 #214
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175086279
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 07:15 schreef Maharajah het volgende:
'Meneer de advocaat moet toch echt in de supermarkt gaan werken als hij ze eindelijk kan overtuigen dat hij naast procederen ook kassa's kan bedienen' - achtige scenario's zijn natuurlijk ook cringe.
Probleem is eerder dat men voor die baantjes liever geen hoger opgeleid personeel heeft, zeker niet als die het klappen van de zweep kennen en een beetje assertief zijn. Daar schijnt men bang voor te zijn, dat mensen zelfstandig kunnen denken en zich niet laten koeioneren. Discussies en zo, over dat dingen beter of efficiënter kunnen in het bedrijf. Dat willen mensen niet van vakkenvullers horen. Dus neem je eerder onervaren personeel aan.
  woensdag 15 november 2017 @ 13:04:45 #215
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175086457
quote:
14s.gif Op woensdag 15 november 2017 12:09 schreef Scjvb het volgende:

[..]

En vergeet daarbij niet dat een verlaagde dividendbelasting ook weer gunstig is voor het aantrekken van buitenlandse ondernemers richting NL. :7 De rest laat zich raden. ;)

Uiteindelijk is daar best goed over nagedacht! :)
Nope. Die buitenlandse ondernemers kopen hier de bedrijven op, reorganiseren die boel zodat het een efficiënte melkkoe ):O wordt en sluizen al het geld naar hun eigen land.
Gevolg: te weinig personeel, slechte arbeidsvoorwaarden, ontevreden klanten :% geld dat hier niet meer rolt.
Toekomst: als het bedrijf is leeggemolken hebben ze daar het geld en wij talloze werklozen, uitgewoonde bedrijven, slecht draaiende dienstensector, beroerde productiesector. :{
  woensdag 15 november 2017 @ 13:15:00 #216
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175086679
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 12:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Zolang er een politieke partij met vier zetels bestaat die uitsluitend is gericht op het rijker maken van een bepaalde leeftijdsgroep, voel ik me niet geroepen tot solidariteit.
Ik zie daar ook een bevolkingsgroep die veel doet om de komende generaties wil ondersteunen, met name hun eigen kroost en eventuele kleinkinderen. Hun kinderen blijven lang thuiswonen, die kinderen worden nogal eens financieel gesteund bij de aankoop van een huis of andere zaken. De ouderen zijn de opvang voor kleinkinderen, en vaak genoeg ook nog mantelzorgers voor hun eigen ouders. Ook zie ik ze sparen voor een "lang leven" waarin ze hun kinderen niet tot last willen zijn, dus voor investeringen in thuiszorg.

Zeker de generatie van rond de 70 heeft allerlei zaken afgebroken zien worden (VUT bijvoorbeeld, maar ook kortingen op pensioen/geen prijsindexaties, verdwijnen ziekenfonds), terwijl ze in hun jeugd hebben geleerd te sparen, dus dat is hun reflex om zich te wapenen tegen de toekomst waarin ze het vermoedelijk alleen maar slechter krijgen als de tendens van nu doorzet.
  woensdag 15 november 2017 @ 13:18:08 #217
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_175086750
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 12:26 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Sterker nog, er bestaat een politieke partij met een zetel of 29 (?) die uitsluitend is gericht op het rijker maken van 3 keer modaal en hoger ten koste van werkenden, mensen die het minder getroffen hebben in het leven en ten koste van volgende generaties.

Maar blijf je vooral druk maken over een partij die opkomt voor belangen van wat ouderen. :')
En zo heb je ook partijen die opkomen voor mensen met lagere inkomens. Elke partij komt op voor de eigen achterban. Maar expliciet om meer geld roepen voor een groep op basis van alleen hun geboortejaar vind ik wel erg bijzonder. En dat zie je ook alleen die groep doen, die groep die ook het hardst om solidariteit roept wanneer ze aan de ontvangende kant kunnen staan.

Met die groep bedoel ik uiteraard gewoon de aanhangers van die partij, niet elke oudere. Neem aan dat dat al duidelijk was.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_175086830
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 10:36 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

36 vakantiedagen
13e maand
Oude lullen dagen
Maximaal lenen, kosten koper meefinancieren, auto, verbouwing kunnen meefinancieren
Lage huren
Studiefinanciering

Jup jullie hebben het echt heel zwaar gehad.

De jeugd van nu:
24 vakantiedagen
Geen 13e maand
Geen oude lullendagen
Onzeker over pensioen
Minimaal lenen, kosten koper zelf financieren met eigen geld, niks mag erbij worden gefinancierd
Hoge huren
Studiefinanciering is een lening

Is inderdaad allemaal 1 grote fabel ;-)
Tegenwoordig is het beter ja, waar vroeger de mannen van staal waren en de boten van hout is dat nu andersom.
Wat we tegenwoordig kennen was vroeger allemaal niet, zware arbeid is bijvoorbeeld iets van het verleden.
Ik ben 48 maar ik zal ook niet van mijn pensioen kunnen genieten, tegen die tijd is het alweer verder verwaterd, bovendien hebben de ouderen van nu al enige jaren te maken met de nullijn of hun pensioen groeit niet mee met de koopkracht.
Maximaal lenen tegen 11 procent ja, vroeger stond de rente niet zo belachelijk laag, je kunt nu dus flink meer lenen maar niet voor consumptie.
Bovendien is maximaal natuurlijk afhankelijk van het inkomen want het moet wel maandelijks opgehoest worden.
Ook nu kun je gewoon je verbouwing mee financieren, zolang het voor je woning is kun je gewoon rente aftrek genieten.
Ook toen was de huur behoorlijk tenzij je ergens 3 hoog achter woonde zonder centrale verwarming.
Studiefinanciering was er nog niet, ook geen huurtoeslag of zorgtoeslag.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  woensdag 15 november 2017 @ 13:27:08 #219
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_175086945
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 13:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nope. Die buitenlandse ondernemers kopen hier de bedrijven op, reorganiseren die boel zodat het een efficiënte melkkoe ):O wordt en sluizen al het geld naar hun eigen land.
Gevolg: te weinig personeel, slechte arbeidsvoorwaarden, ontevreden klanten :% geld dat hier niet meer rolt.
Toekomst: als het bedrijf is leeggemolken hebben ze daar het geld en wij talloze werklozen, uitgewoonde bedrijven, slecht draaiende dienstensector, beroerde productiesector. :{
Laat ik uw hypothese hierover voorlopig nog maar even op 'doemdenken' houden, want de kansen liggen er volgens Rutte. Risico's op nadelige affecten zullen altijd en overal op de loer blijven liggen, maar laten wij deze kans allereerst benutten; zo luidt tenminste mijn advies behalve u ook richting andere critici.

https://www.volkskrant.nl(...)-te-lokken~a4520913/
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  woensdag 15 november 2017 @ 13:40:57 #220
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175087203
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 09:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Precies mijn punt, de oudjes organiseren zich en verenigen zich. Die zijn niet alleen met zichzelf bezig, maar met de eigen generatie, ten bate van zichzelf. De veertigers zitten in het centrum van de macht en hebben zich dus in die zin georganiseerd. De twintigers zijn alleen met zichzelf bezig, niet met hun generatie, en zo verkwanselen ze hun eigen collectieve belang in de hoop dat er zelf goed uitspringen door het beter te doen dan de rest van hun generatie.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  woensdag 15 november 2017 @ 13:46:05 #221
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175087314
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 13:27 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Laat ik uw hypothese hierover voorlopig nog maar even op 'doemdenken' houden, want de kansen liggen er volgens Rutte. Risico's op nadelige affecten zullen altijd en overal op de loer blijven liggen, maar laten wij deze kans allereerst benutten; zo luidt tenminste mijn advies behalve u ook richting andere critici. [ afbeelding ]

https://www.volkskrant.nl(...)-te-lokken~a4520913/
Ik beschrijf de situatie van het bedrijf waar ik werk en hoor soortgelijke verhalen van andere bedrijven die door buitenlandse investeerders zijn overgenomen. Sprinkhanenplaag, vreten alles kaal.
Niks tegen echte bedrijven die hun hoofdkantoor of productielijnen in Nederland zetten en zo bijdragen aan werkgelegenheid, maar als ze toch footloose zijn, zijn er andere markten om goedkoop in te opereren, zoals Portugal en Ierland.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lunatiek op 15-11-2017 17:03:53 ]
  woensdag 15 november 2017 @ 13:48:11 #222
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175087353
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2017 10:13 schreef machtpen het volgende:

[..]

Laten we daar maar wel even over gaan beginnen. De woningnood in de jaren 80 was 6 maanden wachten op een huurflat voor 200 gulden , precies dezelfde flats die nu 600-700 euro zijn. Wonen was prima te betalen voor jongeren en ze hielden meer geld over. In de centra in de randstad was het moeilijk maar iets er buiten was prima te oen.

Ja , ik heb zelf die tijd meegemaakt en ik zie hoe moeilijk jongeren het nu hebben in tegenstelling tot jou.
Lijkt mij sterk dat je die tijd hebt meegemaakt. Met een loon van 1100 gulden kreeg je geen huis van 130.000 gulden aan 13% rente en een overdrachtsbelasting van 6% en waarbij je ook nog 10% eigen geld nodig had. Mijn eerste huis kon ik kopen toen ik 29 was. Mijn eerste auto had ik pas op 25 jarige leeftijd. En ik was niet de enige.

Een ook een huur met 1100 gulden fulltime als starter kon je inderdaad een kamertje huren. Maar dat kan nu ook.


In de tijdgeest gezien hebben starters het altijd al moeilijk gehad van welke generatie dan ook.
Maar goed laten we jong en oud maar tegen elkander uitspelen. De overheid zal er reuze blij mee zijn. Hoe meer verdeeldheid des te makkelijker voor een overheid om alles af te breken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Cherna op 15-11-2017 13:54:06 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  woensdag 15 november 2017 @ 13:57:46 #223
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175087600
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 10:53 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

Gast er is dan wel 2% rente. Maar je mag alleen de prijs van je huis als hypotheek nehmen.
Je moet als starter gewoon een paar 1000 euro zelf ophoesten.
Het bedrag wat je mag lenen is ook vele malen lager.

Dus je betaald een dure prijs voor een huis met weinig rente. Dat bedrag zie je never nooit meer terug. Aangezien alles al voor het maximale te koop staat. Meestal voor meer dan het ooit waard zal zijn.

Wij moeten gewoon uitgewoonde oude meuk kopen met de kutste voorwaarden :).
Gast begin jaren 80 had je ook eigen geld nodig. Verdiep je daar nu eens in. Man man. Vergelijk eens het aantal huiseigenaren van de jaren 70 t/m 80 en nu.

Sterker nog. Veel mensen durfden niet eens een huis te kopen en vonden dat een te groot risico.

Jij hebt het over de jaren 90. Daar waar het inderdaad compleet is misgegaan.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_175087653
die voordat ze hun baan kwijtraakten een salaris hadden tussen de 50.000 en 200.000 euro.
En daar zit dan ook het hele probleem, deze groep gaat niet voor ¤2000 bruto werken
People are always teaching us democracy but the people who teach us democracy don't want to learn it themselves.
pi_175087725
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 14:00 schreef LievePoetin het volgende:
die voordat ze hun baan kwijtraakten een salaris hadden tussen de 50.000 en 200.000 euro.
En daar zit dan ook het hele probleem, deze groep gaat niet voor ¤2000 bruto werken
Eenmaal in de Bijstand zullen ze wel moeten.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_175087770
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 19:28 schreef AchJa het volgende:

[..]

44, bouwjaar '73 dus.

Hier de grafiek:

[ afbeelding ]

Komt van het CBP.
Wat betekent dit? Welke generatie het slechts profiteert van hun oude dagen?
Ô mon citoyens vous serez unis.
  woensdag 15 november 2017 @ 14:14:03 #227
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175087945
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 12:55 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Probleem is eerder dat men voor die baantjes liever geen hoger opgeleid personeel heeft, zeker niet als die het klappen van de zweep kennen en een beetje assertief zijn. Daar schijnt men bang voor te zijn, dat mensen zelfstandig kunnen denken en zich niet laten koeioneren. Discussies en zo, over dat dingen beter of efficiënter kunnen in het bedrijf. Dat willen mensen niet van vakkenvullers horen. Dus neem je eerder onervaren personeel aan.
Zeer zinnige post. Ik ben niet flexibel en groei niet mee omdat ik weiger elk foutje van een collega te melden bij het management en ook een eigen mening heb. 😁

En veel jongeren kun je natuurlijk makkelijker kneden. Die werken daar braaf aan mee en lopen netjes in de pas.

Nogal logisch dat men ouderen op de werkvloer liever kwijt dan rijk is als je het loon etc ook even meeneemt.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_175088715
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 17:49 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Er staat 'soms' hè. Dat laat ruimte voor een scala aan werkzoekenden dat hier niet voor te hoeft kiezen, mits gegronde redenen.

Mogelijke verhuizing voor een passende baan zou van toepassing kunnen zijn op alleenstaanden (sommigen zeggen liever alleengaanden), omdat zij daarvoor beter in de gelegenheid zijn dan mensen met een partner.

En waar haalt men het recht op onthemen vandaan zo in het Haerlemsche ?
  woensdag 15 november 2017 @ 14:49:12 #229
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175088824
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 13:15 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik zie daar ook een bevolkingsgroep die veel doet om de komende generaties wil ondersteunen, met name hun eigen kroost en eventuele kleinkinderen. Hun kinderen blijven lang thuiswonen, die kinderen worden nogal eens financieel gesteund bij de aankoop van een huis of andere zaken. De ouderen zijn de opvang voor kleinkinderen, en vaak genoeg ook nog mantelzorgers voor hun eigen ouders. Ook zie ik ze sparen voor een "lang leven" waarin ze hun kinderen niet tot last willen zijn, dus voor investeringen in thuiszorg.

Zeker de generatie van rond de 70 heeft allerlei zaken afgebroken zien worden (VUT bijvoorbeeld, maar ook kortingen op pensioen/geen prijsindexaties, verdwijnen ziekenfonds), terwijl ze in hun jeugd hebben geleerd te sparen, dus dat is hun reflex om zich te wapenen tegen de toekomst waarin ze het vermoedelijk alleen maar slechter krijgen als de tendens van nu doorzet.
Ook dit is weer een zeer mooie post. Mijn dank.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  woensdag 15 november 2017 @ 14:56:42 #230
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_175089012
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 14:43 schreef Adept het volgende:

[..]

En waar haalt men het recht op onthemen vandaan zo in het Haerlemsche ?
Dat recht hebben wij hier uiteraard ook niet, behalve dan onze mening hierover. Verder laat men beleidshalve dergelijke overwegingen gewoon over aan politiek Den Haag.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_175089453
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 14:14 schreef Cherna het volgende:

[..]

Zeer zinnige post. Ik ben niet flexibel en groei niet mee omdat ik weiger elk foutje van een collega te melden bij het management en ook een eigen mening heb. 😁

En veel jongeren kun je natuurlijk makkelijker kneden. Die werken daar braaf aan mee en lopen netjes in de pas.

Nogal logisch dat men ouderen op de werkvloer liever kwijt dan rijk is als je het loon etc ook even meeneemt.

Waar vroeger alles maar kon en moest, of het nu gevaarlijk was en of sterk vervuilend voor het milieu zijn nu regels.
Veel werkgevers hebben een broertje dood aan werknemers die tegengas geven omdat iets volgens de regels moet (veiligheid-welzijn-milieu) en er dus een hoger prijskaartje aan hangt.
Wat is dan mooier dan de versoepeling van het ontslagrecht zodat je die mondige lastposten kunt lozen en wisselen voor tijdelijke krachten die enkel ja knikken om hun baan te behouden.

Ondanks de vakbonden is alles gewoon afgebroken, weg rechten, weg zekerheid.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_175089509
quote:
14s.gif Op woensdag 15 november 2017 12:09 schreef Scjvb het volgende:

[..]

En vergeet daarbij niet dat een verlaagde dividendbelasting ook weer gunstig is voor het aantrekken van buitenlandse ondernemers richting NL. :7 De rest laat zich raden. ;)

Uiteindelijk is daar best goed over nagedacht! :)
De rest laat zich volgens het CPB inderdaad raden.
"Pools are perfect for holding water"
pi_175089752
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 13:48 schreef Cherna het volgende:

[..]

Lijkt mij sterk dat je die tijd hebt meegemaakt. Met een loon van 1100 gulden kreeg je geen huis van 130.000 gulden aan 13% rente en een overdrachtsbelasting van 6% en waarbij je ook nog 10% eigen geld nodig had. Mijn eerste huis kon ik kopen toen ik 29 was. Mijn eerste auto had ik pas op 25 jarige leeftijd. En ik was niet de enige.

Een ook een huur met 1100 gulden fulltime als starter kon je inderdaad een kamertje huren. Maar dat kan nu ook.

In de tijdgeest gezien hebben starters het altijd al moeilijk gehad van welke generatie dan ook.
Maar goed laten we jong en oud maar tegen elkander uitspelen. De overheid zal er reuze blij mee zijn. Hoe meer verdeeldheid des te makkelijker voor een overheid om alles af te breken.

Die 13% rente was maar heel erg kort en dat trof alleen mensen die hun rente niet vast hadden laten staan. De prijs van huizen was toen ook laag. Zat oudere huizen te koop voor veel minder bv bij ons in stad hadden ze gerenoveerde huizen in de stadsmuur die op een gegeven ogenblik voor 30.000 gulden per 2 werden verkocht. Maar er waren ook meer dan voldoende arbeidershuisjes voor weinig te koop. Precies dezelfde huizen als wat tegenwoordig yuppenbunkers zijn die tonnen moeten opbrengen.

Kopen was toen nog nieuw want iedereen mocht ook gewoon huren. Mijn hele generatie is begonnen in flatjes die een 200 gulden aan huur waren en met een paar jaar sparen kon je dan een huis kopen en hield je meer dan voldoende over om van te leven en een auto te kopen.
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 12:48 schreef AchJa het volgende:

[..]

Want vroeger kon een starter meteen zijn "droomhuis" kopen voor een habbekrats ofzo? Nee, men moest over het algemeen ook tevreden zijn met een afgeleefde ongeisoleerde, enkel glas hut met houten vloeren en 1 gaskachel... En waar je 's ochtends in de winter de bloemen van je slaapkamerraam kon krabben en je de dekens rechtop tegen de muur houten wand kon zetten...

Ik woon nog in zo'n huis, wel dubbel glas en gevelkachels die iedereen toen ook gewoon had. Gewoon 40-50 jaar oude kachels die stoken met een rendement van boven de 100%. Wel een zee aan ruimte midden in de stad met een tuin erbij en lekkere gasskachelwarmte in de winter. Oudhollands flanellen beddegoed en prima in de winter vol te houden.

Jullie zijn een typisch voorbeeld van klagende babyboomers die het helemaal niet zo slecht hebben gehad. Jullie doen zelfs een beetje overdreven hysterisch dramatisch. Maar jullie generatie heeft wel het land kaal geplukt ten koste van komende generaties.
pi_175089813
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2017 15:33 schreef machtpen het volgende:

Jullie zijn een typisch voorbeeld van klagende babyboomers die het helemaal niet zo slecht hebben gehad. Jullie doen zelfs een beetje overdreven hysterisch dramatisch. Maar jullie generatie heeft wel het land kaal geplukt ten koste van komende generaties.
Jullie? En dan zelf net doen alsof je een babyboomer bent?
  woensdag 15 november 2017 @ 15:43:25 #235
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175089918
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2017 15:33 schreef machtpen het volgende:

[..]

Die 13% rente was maar heel erg kort en dat trof alleen mensen die hun rente niet vast hadden laten staan. De prijs van huizen was toen ook laag. Zat oudere huizen te koop voor veel minder bv bij ons in stad hadden ze gerenoveerde huizen in de stadsmuur die op een gegeven ogenblik voor 30.000 gulden per 2 werden verkocht. Maar er waren ook meer dan voldoende arbeidershuisjes voor weinig te koop. Precies dezelfde huizen als wat tegenwoordig yuppenbunkers zijn die tonnen moeten opbrengen.

Kopen was toen nog nieuw want iedereen mocht ook gewoon huren. Mijn hele generatie is begonnen in flatjes die een 200 gulden aan huur waren en met een paar jaar sparen kon je dan een huis kopen en hield je meer dan voldoende over om van te leven en een auto te kopen.

[..]

Ik woon nog in zo'n huis, wel dubbel glas en gevelkachels die iedereen toen ook gewoon had. Gewoon 40-50 jaar oude kachels die stoken met een rendement van boven de 100%. Wel een zee aan ruimte midden in de stad met een tuin erbij en lekkere gasskachelwarmte in de winter. Oudhollands flanellen beddegoed en prima in de winter vol te houden.

Jullie zijn een typisch voorbeeld van klagende babyboomers die het helemaal niet zo slecht hebben gehad. Jullie doen zelfs een beetje overdreven hysterisch dramatisch. Maar jullie generatie heeft wel het land kaal geplukt ten koste van komende generaties.
Waar hoor je mij klagen. Ik verzet mij tegen het feit dat alles vroeger beter was en dat is doodeenvoudig niet waar en alles schijnbaar gratis was volgens jongeren. En ook dat is niet waar.

En ja ik verzet mij tegen de onzekerheid voor zowel jongeren als ouderen en dat doorgeschoten kapitalisme.

Als ik je stuk lees vraag ik mij af wie er nu het hardste klaagt.

Als het zo erg is dan organiseer je als jongere. Maar net zoals met de Brexit, generatie sneeuwvlok verwijt alles en iedereen dat hun alles word aangedaan door andere generaties maar hebben wel hun stem niet uitgebracht en bleven liever thuis.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_175090018
Eigenlijk geldt voor elke werkeloze hetzelfde probleem, het is niet zo makkelijk dat het lijkt.
Allereerst wil ik beginnen over de bereidheid van werkgevers om werkelozen aan te nemen.
Dat is nihil. Werkgevers zitten niet te wachten op een werkeloze, werkgevers willen de allerbeste mannetjes die hoog productief zijn, gezond, sterk en nog niet versleten en dat uiteraard voor een dubbeltje (10 eurocent).
Het is algemeen bekend dat je meer succes hebt bij een sollicitatie als je een andere baan moet laten gaan. Immers je neemt risico en daar houden werkgevers wel van.
Een arbeidsgat is dan ook waar werkgevers allergisch voor zijn. Immers dan hoeft de nieuwe sollicitant geen enkel risico te nemen en is de werkgever bang dat je het werkritme niet aankunt.
Verder is ook wel onderbelicht waar de vacatures de pan uit rijzen. Want volgens mij waar de werkeloosheid het hoogst is, daar zijn de banen niet te vinden.
Oplossing gaan verhuizen naar de stad, ja leuk heb je al gezien hoe overbevolkt de Randstad momenteel is. Probeer dan maar een huisje te vinden voor 400 euro in de maand, als er überhaupt nog een huis te vinden is. Hier los je overigens het krimpprobleem ook niet mee op, wat in Nederland een groot probleem lijkt te worden. In tegendeel, hiermee ben je juist bezig het krimpprobleem groter te maken, In de Randstad nog meer files, de rest van Nederland is leeg...

Werkgevers moeten zich anders opstellen, niet meer voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Het personeel moet verwend worden en de lonen moeten stevig omhoog, wil je überhaupt je personeel behouden. Laat de werkgever maar uitleggen waarom hij graag die werkeloze in dienst wil hebben, want zo zit de situatie momenteel wel in elkaar, al doet de werkgever ons nog steeds geloven, dat geschikt personeel niet te vinden is. ( yeah right ... )
pi_175090019
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 15:43 schreef Cherna het volgende:

[..]

Waar hoor mij klagen. Ik verzet mij tegen het feit dat alles vroeger beter was en dat is doodeenvoudig niet waar en alles schijnbaar gratis was volgens jongeren. En ook dat is niet waar.

En ja ik verzet mij tegen de onzekerheid voor zowel jongeren als ouderen en dat doorgeschoten kapitalisme.

Als ik je stuk lees vraag ik mij af wie er nu het hardste klaagt.

Als het zo erg is dan organiseer je als jongere. Maar net zoals met de Brexit, generatie sneeuwvlok verwijt alles en iedereen dat hun alles word aangedaan door andere generaties maar hebben wel hun stem niet uitgebracht en bleven liever thuis.
Waar baseer je eigenlijk op dat 'ze'* alles en iedereen verwijten maken terwijl 'ze' zich niet verenigingen en niks van zich laten horen? Op een paar individuen op Twitter op blogjes of op FOK!?

*Ik denk nog altijd dat deze manier van generaliseren niet bevorderlijk is voor het behartigen van het belang van welke gewone burger van welke leeftijd dan ook.
  woensdag 15 november 2017 @ 15:56:12 #238
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175090110
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 15:48 schreef Chai het volgende:

[..]

Waar baseer je eigenlijk op dat 'ze'* alles en iedereen verwijten maken terwijl 'ze' zich niet verenigingen en niks van zich laten horen? Op een paar individuen op Twitter op blogjes of op FOK!?

*Ik denk nog altijd dat deze manier van generaliseren niet bevorderlijk is voor het behartigen van het belang van welke gewone burger van welke leeftijd dan ook.
Natuurlijk. Maar als mensen denken dat mijn generatie schuld aan de zogenaamde ellende is en alles opvreten dan ontstaan dit soort discussies. Maar je kunt toch niet ontkennen dat het grootste deel van de jeugd mbt de Brexit niet zijn gaan stemmen. Waarom haalt de betrouwbare media dit anders aan. Want waren die naar de stembus gegaan had remain veel meer kans gehad en mogelijk gewonnen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_175090136
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 15:56 schreef Cherna het volgende:

[..]

Natuurlijk. Maar als mensen denken dat mijn generatie schuld van de zogenaamde ellende en alles opvreten dan ontstaan dit soort discussies. Maar je kunt toch niet ontkennen dat het grootste deel van de jeugd mbt de Brexit niet zijn gaan stemmen. Waarom haalt de betrouwbare media dit anders aan. Want waren die naar de stembus gegaan had remain veel meer kans gehad.
Had het niet over de gang naar de stembus, maar waar je de verwijten op baseert als jongeren niks van zich laten horen.
  woensdag 15 november 2017 @ 16:00:27 #240
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175090183
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 15:57 schreef Chai het volgende:

[..]

Had het niet over de gang naar de stembus, maar waar je de verwijten op baseert als jongeren niks van zich laten horen.
Dat doen ze helaas ook niet in die zin dat het ooit zal gaan helpen. En dat heeft er ook mee te maken dat jongeren te verdeeld zijn. Daar kunnen zij niets aan doen maar dat is wat een prestatie maatschappij veroorzaakt.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_175090310
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2017 15:33 schreef machtpen het volgende:

[..]

Die 13% rente was maar heel erg kort en dat trof alleen mensen die hun rente niet vast hadden laten staan.
5 Jaar vast met NHG, 13% in 81, dik 12% in 75. Over de periode 75-85 is de rente gemiddelde genomen zo'n 10%...



quote:
De prijs van huizen was toen ook laag.
Ja, het salaris ook en de rente hoog...
  woensdag 15 november 2017 @ 16:08:55 #242
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175090356
quote:
7s.gif Op woensdag 15 november 2017 15:15 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Waar vroeger alles maar kon en moest, of het nu gevaarlijk was en of sterk vervuilend voor het milieu zijn nu regels.
Veel werkgevers hebben een broertje dood aan werknemers die tegengas geven omdat iets volgens de regels moet (veiligheid-welzijn-milieu) en er dus een hoger prijskaartje aan hangt.
Wat is dan mooier dan de versoepeling van het ontslagrecht zodat je die mondige lastposten kunt lozen en wisselen voor tijdelijke krachten die enkel ja knikken om hun baan te behouden.

Ondanks de vakbonden is alles gewoon afgebroken, weg rechten, weg zekerheid.
Maar dat is nu juist het punt waar ik mij tegen verzet. Dat gaat jong en oud aan.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_175090466
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 16:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

5 Jaar vast met NHG, 13% in 81, dik 12% in 75. Over de periode 75-85 is de rente gemiddelde genomen zo'n 10%...

[ afbeelding ]

[..]

Ja, het salaris ook en de rente hoog...
Wel helemaal aftrekbaar en meer dan voldoende goedkope huurhuizen als alternatief waar je eerst een paar jaar kon sparen. Sowieso nog meer atrekposten, bureau in een kamer en het was aftrekbaar als studiekamer en nog meer van dat soort dingen.
  woensdag 15 november 2017 @ 16:30:06 #244
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175090763
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2017 16:14 schreef machtpen het volgende:

[..]

Wel helemaal aftrekbaar en meer dan voldoende goedkope huurhuizen als alternatief waar je eerst een paar jaar kon sparen. Sowieso nog meer atrekposten, bureau in een kamer en het was aftrekbaar als studiekamer en nog meer van dat soort dingen.
130.000 gulden en dan alleen de rente aan 10% tot 13 % buiten het verplicht aflossen. Och dat kon ik makkelijk betalen als starter met een salaris van 1100 tot 1200 gulden ondanks belastingvoordeel maar wel nog eerst vooraf 6% overdrachtsbelasting aftikken dus uiteindelijk 10% kk Bovenop de prijs. En men gaat mij dadelijk ook nog wijsmaken dat toen al een aflossingsvrije hypo bestond. In de begin jaren 80 was namelijk alles gratis. Studeren was ook gratis en voor ik het vergeet was het OV ook gratis.

Nogmaals in de jaren 90 is het misgegaan. De tijd dat mensen plots 6× hun maandinkomen konden besteden voor een hypotheek en een auto nog even erbij konden nemen. En vergeet de aflossingsvrije hypo niet. Maar al die kopers zijn achteraf niet te benijden. Over het algemeen mensen die nu zo rond de 40 zijn. Je mag hopen dat die groep niet na hun 55 ste hiermee te maken krijgen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  woensdag 15 november 2017 @ 16:31:08 #245
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175090786
Dubbel
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_175091177
Maar goed, over 40 jaar kijkt men terug en vind dat men het in 2017 wel erg goed had, dan verdienen we namelijk minstens het drie dubbele alleen zijn dan de lasten natuurlijk eveneens verdriedubbeld en misschien is de natte droom van de eurofielen dan ondertussen geklapt en hebben we weer een gulden in plaats van de euro.
Geen subsidie meer voor huur en de zorg die ondertussen voor velen niet meer te betalen is, de sociale zekerheid is iets van de gouden tijd wat de ouderen rond 2000/2010 genoten en zij hebben de pot leeggegeten.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_175091760
quote:
7s.gif Op woensdag 15 november 2017 16:57 schreef bedachtzaam het volgende:
Maar goed, over 40 jaar kijkt men terug en vind dat men het in 2017 wel erg goed had, dan verdienen we namelijk minstens het drie dubbele alleen zijn dan de lasten natuurlijk eveneens verdriedubbeld en misschien is de natte droom van de eurofielen dan ondertussen geklapt en hebben we weer een gulden in plaats van de euro.
Geen subsidie meer voor huur en de zorg die ondertussen voor velen niet meer te betalen is, de sociale zekerheid is iets van de gouden tijd wat de ouderen rond 2000/2010 genoten en zij hebben de pot leeggegeten.
Dan is de arbeid compleet overgenomen door robots en heeft iedereen een basisinkomen en dan vertelt opa dat er nog fysiek zware arbeid bestond waarbij de toekomstige jeugd vindt dat ze het alsnog slechter hebben omdat de huizen goedkoop waren, de hypotheekrente historisch laag was, er nog HRA bestond en dat ze toen al met 70 met pensioen konden omdat iedereen toch wel 125 wordt...

En dan zitten types als fluitbekzeenaald2.0, Redbullkid en heopjes vanuit het bejaardenhuis de jeugd hier de maat te nemen dat het vroeger toch echt niet rozengeur en manenschijn was.
  woensdag 15 november 2017 @ 18:04:44 #248
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_175092595
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 15:19 schreef probeer het volgende:

[..]

De rest laat zich volgens het CPB inderdaad raden.
Hmm, net of men hier de publicaties v.h. CPB altijd zo serieus neemt. ;)
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_175092609
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2017 15:33 schreef machtpen het volgende:

Jullie zijn een typisch voorbeeld van klagende babyboomers die het helemaal niet zo slecht hebben gehad. Jullie doen zelfs een beetje overdreven hysterisch dramatisch. Maar jullie generatie heeft wel het land kaal geplukt ten koste van komende generaties.
Volgens mij klagen we niet maar geven we gewoon een weerwoord en het land kaalgeplukt? staan er geen bomen en planten meer? wat een gejank.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_175092857
quote:
7s.gif Op woensdag 15 november 2017 18:05 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Volgens mij klagen we niet maar geven we gewoon een weerwoord en het land kaalgeplukt? staan er geen bomen en planten meer? wat een gejank.
Het is opzich ook wel bijzonder dat de jongeren nu roepen dat vroeger alles beter was... :')
  woensdag 15 november 2017 @ 18:27:48 #251
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_175093018
quote:
7s.gif Op woensdag 15 november 2017 18:05 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Volgens mij klagen we niet maar geven we gewoon een weerwoord en het land kaalgeplukt? staan er geen bomen en planten meer? wat een gejank.
Alsof je niet heel goed weet dat daarmee het milieu en natuurlijke resources wordt bedoeld :')
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_175093545
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 18:18 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het is opzich ook wel bijzonder dat de jongeren nu roepen dat vroeger alles beter was... :')
Gast doe niet zo kortzichtig.

Jij ziet toch ook wel dat de huidige en aankomende generatie beginnen met een studieschuld, voor een karig loon een 40 urige baan hebben plus vele onbetaalde overuren en dito werkdruk, dat zij in het begin moeten huren tegen excessieve tarieven, en dan maar hopen dat er ''iets'' overblijft om van te sparen zodat je veel te duur een huis van een babyboomer mag kopen, want die hoeft van ellende niet zijn huis te verkopen door allerhande ''regelingen''.

Om te kotsen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_175093715
quote:
7s.gif Op woensdag 15 november 2017 18:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Gast doe niet zo kortzichtig.

Jij ziet toch ook wel dat de huidige en aankomende generatie beginnen met een studieschuld, voor een karig loon een 40 urige baan hebben plus vele onbetaalde overuren en dito werkdruk, dat zij in het begin moeten huren tegen excessieve tarieven, en dan maar hopen dat er ''iets'' overblijft om van te sparen zodat je veel te duur een huis van een babyboomer mag kopen, want die hoeft van ellende niet zijn huis te verkopen door allerhande ''regelingen''.

Om te kotsen.
Vroeger had men geen studieschuld want er werd niet gestudeerd maar ging je na de ambachtschool meteen aan de arbeid.

En verder moet je niet zo zeiken maar de schouders eronder zetten en arbeiden met je kadaver.
  woensdag 15 november 2017 @ 18:55:50 #254
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175093796
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 18:53 schreef AchJa het volgende:

[..]

Vroeger had men geen studieschuld want er werd niet gestudeerd maar ging je na de ambachtschool meteen aan de arbeid.
Daarmee kom je tegenwoordig al bijna niet meer aan een baan.
quote:
En verder moet je niet zo zeiken maar de schouders eronder zetten en arbeiden met je kadaver.
Prima. Zullen we dat mantra ook gebruiken voor klagende 55-plussers?
pi_175093853
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 18:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Daarmee kom je tegenwoordig al bijna niet meer aan een baan.
Jawel, maar dan zul je met je handjes moeten werken en dat is vies en betaalt niet genoeg...

quote:
Prima. Zullen we dat mantra ook gebruiken voor klagende 55-plussers?
Dat wordt toch ook gebruikt?
  woensdag 15 november 2017 @ 19:00:13 #256
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175093938
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 18:57 schreef AchJa het volgende:

[..]

Jawel, maar dan zul je met je handjes moeten werken en dat is vies en betaalt niet genoeg...
Zelfs voor de gemiddelde handenarbeid moet je tegenwoordig eerst nog drie of vier jaar naar het mbo.

Maar goed, als de jeugd daar niet in geïnteresseerd is en voorgaande generaties vinden het allemaal prima, dan zie ik een gat in de markt voor 55-plussers.
quote:
[..]

Dat wordt toch ook gebruikt?
Ja, en daar reageer je ook niet zo goed op.
pi_175093946
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 18:57 schreef AchJa het volgende:

[..]

Jawel, maar dan zul je met je handjes moeten werken en dat is vies en betaalt niet genoeg...
Mooie stropop.

quote:
Dat wordt toch ook gebruikt?
Dus je stemt er mee in?
pi_175093982
Ouderen worden van alle kanten genaaid in dit land. What else is new?
pi_175094065
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 november 2017 18:27 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Alsof elke 50 plusser een mantelzorgende huiseigenaar is. Alsof elk contract tijdelijk en zonder zekerheden is. Alsof er geen andere optie kan bestaan behalve gelijk verhuizen. Dat jij een paar lastige omstandigheden kunt verzinnen maakt die situatie niet waar voor iedere werkzoekende.

Maar je ook het ook gewoon niet eens proberen, en lekker in je stekkie blijven hangen omdat je oud bent en dus recht hebt op alles. En dan lekker werkloos gaan zitten verzuren, klagend over die jongeren die je baan stelen omdat zij wel kansen weten te grijpen.
Doe niet zo denigrerend joh.
Ik heb werkloze 55-plussers begeleid en geen één vond zichzelf te goed om bepaald werk aan te pakken. Ze schaamden zich allemaal voor het werkloos zijn en deden er alles aan om weer aan het werk te komen. Helaas is de werkelijkheid dat ook de potentiële werkgever 75 km verderop ze niet aanneemt.
  woensdag 15 november 2017 @ 19:05:45 #260
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_175094121
quote:
15s.gif Op woensdag 15 november 2017 19:01 schreef harrievankempen het volgende:
Ouderen worden van alle kanten genaaid in dit land. What else is new?
:')!
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  woensdag 15 november 2017 @ 19:06:37 #261
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_175094149
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 19:04 schreef FYazz het volgende:

[..]

Doe niet zo denigrerend joh.
Ik heb werkloze 55-plussers begeleid en geen één vond zichzelf te goed om bepaald werk aan te pakken. Ze schaamden zich allemaal voor het werkloos zijn en deden er alles aan om weer aan het werk te komen.
Prima! Over die mensen heb ik het dus niet.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  woensdag 15 november 2017 @ 19:08:58 #262
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_175094247
quote:
15s.gif Op woensdag 15 november 2017 19:01 schreef harrievankempen het volgende:
Ouderen worden van alle kanten genaaid in dit land. What else is new?
Dat klinkt vrij dramatisch. :o

Maar laten we wel wezen: wat voor beleid er ook gemaakt wordt, wie voelt zich nou niet genaaid?

Er blijft altijd wel iemand.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_175094335
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 19:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Zelfs voor de gemiddelde handenarbeid moet je tegenwoordig eerst nog drie of vier jaar naar het mbo.
En hoe bouw je precies een studieschuld op als je op het MBO zit? Want dat was de klacht van betrokkene hierboven.

quote:
Ja, en daar reageer je ook niet zo goed op.
Goh...
  woensdag 15 november 2017 @ 19:13:28 #264
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175094412
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 19:11 schreef AchJa het volgende:

[..]

En hoe bouw je precies een studieschuld op als je op het MBO zit? Want dat was de klacht van betrokkene hierboven.

Waarschijnlijk omdat MBO-opleidingen ook niet gratis zijn. En, tot voor kort, de reis ernaartoe ook niet.

Alhoewel de term 'schoolschuld' de lading wat beter dekt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175094620
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 19:00 schreef Luckyseven het volgende:

Mooie stropop.
Als de studieschuld al als argument aangehaald wordt in deze discussie om aan te tonen dat het vroeger allemaal beter was weet ik al precies uit welke wind de hoek waait... Er wordt tegenwoordig meer gestudeerd dan ooit. Bij de huidige 55 plus generatie kun je de universitair/ HTS geschoolden op 1 hand tellen bwvs. Studeren was itt nu echt niet voor iedereen weggelegd.
  woensdag 15 november 2017 @ 19:19:46 #266
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175094626
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 19:11 schreef AchJa het volgende:

[..]

En hoe bouw je precies een studieschuld op als je op het MBO zit? Want dat was de klacht van betrokkene hierboven.
Schoolgeld bijvoorbeeld.
quote:
[..]

Goh...
Het is opvallend dat je die instelling onacceptabel vindt als het over 55-plussers gaat, maar heel normaal als het over jongeren gaat.
pi_175094764
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 19:19 schreef AchJa het volgende:

[..]

Als de studieschuld al als argument aangehaald wordt in deze discussie om aan te tonen dat het vroeger allemaal beter was weet ik al precies uit welke wind de hoek waait... Er wordt tegenwoordig meer gestudeerd dan ooit. Bij de huidige 55 plus generatie kun je de universitair/ HTS geschoolden op 1 hand tellen bwvs. Studeren was itt nu echt niet voor iedereen weggelegd.
En dan zeg je maar dat de jongere generatie bang is voor vieze handjes? Heel kinderachtig..

Verder hebben de jongeren er niet voor gekozen dat het hebben van een diploma tegenwoordig veel belangrijker wordt gevonden dan vroeger het geval was. Wij hebben de arbeidsmarkt waar wij net in stappen niet opgezet of vorm gegeven, hoe kun je in godsnaam de schuld bij ons leggen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Luckyseven op 15-11-2017 19:30:58 ]
pi_175094829
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 19:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat MBO-opleidingen ook niet gratis zijn. En, tot voor kort, de reis ernaartoe ook niet.

Alhoewel de term 'schoolschuld' de lading wat beter dekt.
Ik vind de term "studieschuld" dan ook wel een behoorlijk overdreven term voor het schoolgeld maar vooruit. Daarbij hangt het er ook nog vanaf of je recht hebt op een aanvullende beurs. Bij een studieschuld denk ik toch aan heel wat anders.
pi_175094981
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 19:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Het is opvallend dat je die instelling onacceptabel vindt als het over 55-plussers gaat, maar heel normaal als het over jongeren gaat.
Oh nee, dat interesseert mij nog niet eens zoveel.

Waar het mij om gaat is dat er wel zo overdreven gezeurd wordt door de jongeren dat alles kut is en dat vroeger alles beter was en iedereen heeft het goed behalve ik en dat soort gezeik. Alsof het leven vroeger gratis was, je gewoon een huis kreeg van de overheid, gratis benzine kon tanken en zelfs de schoonmaker met 4000 gulden netto per maand thuis kwam ofzo.

Het is net alsof de jongeren denken dat 40 jaar gelededen dit het land van melk en honing was...
  woensdag 15 november 2017 @ 19:40:24 #270
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175095229
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 19:24 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

En dan zeg je maar dat de jongere generatie bang is voor vieze handjes? Heel kinderachtig..

Verder hebben de jongeren er niet voor gekozen dat het hebben van een diploma tegenwoordig veel belangrijker wordt gevonden dan vroeger het geval was. Wij hebben de arbeidsmarkt waar wij net in stappen niet opgezet of vorm gegeven, hoe kun je in godsnaam de schuld bij ons leggen?
Die arbeidsmarkt hebben ook de oudere werknemer op de werkvloer niet opgezet. Sterker nog: die verzetten zich juist tegen dit soort waanzin. Je moet bij de aandeelhouders, economen, speculanten en verander managers en zweverige types zijn die je wijsmaken dat alles maar dan ook alles een keuze is. Het zijn groepen die door de huidige generatie op handen en voeten gedragen worden want die zijn slim en kunnen middels grafieken aantonen dat het zo moet anders vergaat de wereld. Alles moet rendabel zijn. Ben je niet rendabel kost je een vermogen en men durft het niet rechtuit te zeggen, maar ze zijn je liever kwijt dan rijk hoe oud je ook bent. En juist dit soort types komt het verdomd goed uit om generaties tegen elkander uit te spelen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_175095327
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 19:24 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

En dan zeg je maar dat de jongere generatie bang is voor vieze handjes? Heel kinderachtig..

Verder hebben de jongeren er niet voor gekozen dat het hebben van een diploma tegenwoordig veel belangrijker wordt gevonden dan vroeger het geval was. Wij hebben de arbeidsmarkt waar wij net in stappen niet opgezet of vorm gegeven, hoe kun je in godsnaam de schuld bij ons leggen?
Het begon met het "studieschuld" argument, bij een studieschuld denk ik in de richting van een HBO/ Universiteit (en zo wordt het ook echt wel bedoeld in dit topic). Studeren op dat niveau gebeurde vroeger gewoon amper, en zeker niet in de mate zoals nu, de huidige generatie is de meest hoog opgeleide generatie ooit, dus daarom vind ik het eigenlijk geen argument in deze discussie. Men zou juist blij moeten zijn dat men die kans gekregen heeft.
pi_175095693
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 19:40 schreef Cherna het volgende:

[..]

Die arbeidsmarkt hebben ook de oudere werknemer op de werkvloer niet opgezet. Sterker nog: die verzetten zich juist tegen dit soort waanzin. Je moet bij de aandeelhouders, economen, speculanten en verander managers en zweverige types zijn die je wijsmaken dat alles maar dan ook alles een keuze is. Het zijn groepen die door de huidige generatie op handen en voeten gedragen worden want die zijn slim en kunnen middels grafieken aantonen dat het zo moet anders vergaat de wereld. Alles moet rendabel zijn. Ben je niet rendabel kost je een vermogen en men durft het niet rechtuit te zeggen, maar ze zijn je liever kwijt dan rijk hoe oud je ook bent. En juist dit soort types komt het verdomd goed uit om generaties tegen elkander uit te spelen.
Daarbij als de jongeren ook grotendeels zelf zeggen dat ze liever geen vast contract willen: "Ik wil me niet vastleggen, vrijheid blijheid. Dat houdt mij gemotiveerd”, dan is het ook niet meer dan logisch dat vaste contracten steeds minder uitgedeeld worden.

Dit is echt niet iets wat door de oudere werknemers is verzonnen, dit wil de jonge werknemer toch echt zelf.

quote:
Een vast contract ideaal? Niet volgens millennials. Ruim de helft van de Nederlandse jongeren geeft op dit moment de voorkeur aan een contract voor bepaalde tijd.


[ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 15-11-2017 20:02:14 ]
  woensdag 15 november 2017 @ 20:04:44 #273
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175095931
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 19:55 schreef AchJa het volgende:

[..]

Daarbij als de jongeren ook grotendeels zeggen dat ze liever geen vast contract willen: "Ik wil me niet vastleggen, vrijheid blijheid. Dat houdt mij gemotiveerd”, dan is het ook niet meer dan logisch dat vaste contracten steeds minder uitgedeeld worden.

Dit is echt niet iets wat door de oudere werknemers is verzonnen, dit wil de jonge werknemer toch echt zelf.
Eigenlijk schandalig dat we jongeren laten denken dat dit de oplossing is. Maar het probleem dat nu ontstaat is het volgende:
Als ik nu zeg als de iets oudere werknemer dat die flex contracten een slechte zaak is en al zeker voor lager en middelbaar opgeleiden dan spelen bij jongeren gelijk de gedachte van ja jij vind dat omdat je zelf ouder bent en alleen voordelig is voor jou. Dan ben je uitgepraat en helpt niets meer. En door die verdeeldheid hebben werkgevers straks vrij spel.

Ik zal bepaalde werknemers hier niet benoemen maar bij sollicitatie geprekken worden vragen gesteld hoe je over een vakbond denkt en of je lid wil worden. Zeer zeer leipe vragen. Ook vragen die je krijgt wat je doet als je een collega een fout ziet maken. Ik huiver van dit soort doordachte vragen die men stelt aan jongeren van lager tot middelbaar opgeleid.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_175096106
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 20:04 schreef Cherna het volgende:

[..]

Eigenlijk schandalig dat we jongeren laten denken dat dit de oplossing is. Maar het probleem dat nu ontstaat is het volgende:
Als ik nu zeg als de iets oudere werknemer dat die flex contracten een slechte zaak is en al zeker voor lager en middelbaar opgeleiden dan spelen bij jongeren gelijk de gedachte van ja jij vind dat omdat je zelf ouder bent en alleen voordelig is voor jou. Dan ben je uitgepraat en helpt niets meer. En door die verdeeldheid hebben werkgevers straks vrij spel.
Idd, het gebrek aan vaste contracten en al die flexcontracten zijn mij sinds dat begon te spelen al een doorn in het oog. En als een vakbond daar dan wat tegen wil doen is het ook niet goed want dan gaan de jongeren weer tekeer dat de bond alleen de belangen van de ouderen (want vaste baan) behartigt...

Maar goed, onderzoek laat dus zien dat meer dan de helft van de millennials gelukkig wordt van jobhoppen... Ben je ouder en doe je daar niet aan mee ben je schijnbaar een vastgeroeste weinig flexibele werknemer.

quote:
Ik zal bepaalde werknemers hier niet benoemen maar bij sollicitatie geprekken worden vragen gesteld hoe je over een vakbond denkt en of je lid wil worden. Zeer zeer leipe vragen. Ook vragen die je krijgt wat je doet als je een collega een fout ziet maken. Ik huiver van dit soort doordachte vragen die men stelt aan jongeren van lager tot middelbaar opgeleid.
Men creeert gewoon een angstcultuur met volgzame slaafjes.
  woensdag 15 november 2017 @ 20:20:56 #275
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175096310
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 20:12 schreef AchJa het volgende:

[..]

Idd, het gebrek aan vaste contracten en al die flexcontracten zijn mij sinds dat begon te spelen al een doorn in het oog. En als een vakbond daar dan wat tegen wil doen is het ook niet goed want dan gaan de jongeren weer tekeer dat de bond alleen de belangen van de ouderen (want vaste baan) behartigt...

Maar goed, onderzoek laat dus zien dat meer dan de helft van de millennials gelukkig wordt van jobhoppen... Ben je ouder en doe je daar niet aan mee ben je schijnbaar een vastgeroeste weinig flexibele werknemer.

[..]

Men creeert gewoon een angstcultuur met volgzame slaafjes.
De tijd zal het leren. Ik ga ervan uit dat ook dit wel weer gaat veranderen als de bodem bereikt is. De vraag die rest is wanneer die bodem bereikt is.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  woensdag 15 november 2017 @ 20:29:26 #276
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175096522
Wat in dit onderzoek bizar is, is de gedachte bij jongeren dat je met een vast contract geen vrijheid hebt. Je kunt altijd ontslag nemen. Dat je in sommige gevallen een concurrentie clausule hebt of uitwerkperiode is waar. Maar er zijn zat bedrijven die een cao volgen en je afspraken kunt maken met je werkgever en alsnog een vast contract hebt.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_175096746
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 20:29 schreef Cherna het volgende:
Wat in dit onderzoek bizar is, is de gedachte bij jongeren dat je met een vast contract geen vrijheid hebt. Je kunt altijd ontslag nemen. Dat je in sommige gevallen een concurrentie clausule hebt of uitwerkperiode is waar. Maar er zijn zat bedrijven die een cao volgen en je afspraken kunt maken met je werkgever en alsnog een vast contract hebt.
Zo'n beetje mijn hele studie hebben verschillende docenten en de media het beeld geprobeerd te scheppen dat een vast contract niet van deze tijd is en zo'n vastgeroeste 60'er die al zijn hele leven bij dezelfde werkgever werkt wil je toch niet worden? Nou hebben vrij weinig mensen in mijn omgeving die moderniteit stelling overgenomen, maar ik ben dan ook geen coole jongere in Amsterdam.

Edit: met de stelling niet overnemen bedoel ik dat ze niet geloven dat een vast contract stom is, wel is er een zekere berusting dat het voor ons heel moeilijk gaat worden om er op korte termijn een te krijgen.
  woensdag 15 november 2017 @ 20:42:22 #278
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175096879
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 20:37 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Zo'n beetje mijn hele studie hebben verschillende docenten en de media het beeld geprobeerd te scheppen dat een vast contract niet van deze tijd is en zo'n vastgeroeste 60'er die al zijn hele leven bij dezelfde werkgever werkt wil je toch niet worden? Nou hebben vrij weinig mensen in mijn omgeving die moderniteit stelling overgenomen, maar ik ben dan ook geen coole jongere in Amsterdam.

Edit: met de stelling niet overnemen bedoel ik dat ze niet geloven dat een vast contract stom is, wel is er een zekere berusting dat het voor ons heel moeilijk gaat worden om er op korte termijn een te krijgen.
Er zijn zat hoger opgeleiden die al hun hele leven lang bij Shell of andere multinational werken. Je hoeft natuurlijk niet binnen een organisatie je hele leven lang dezelfde functie uit te voeren.

En laten we eens eerlijk zijn. Of je nu bij Shell of bij DSM een hoofdoperator bent. Zoveel verschil in de werkzaamheden zullen er niet zijn.

Of ik nu bij ing. bureau x of y een lay-out moet maken. Een warmtewisselaar blijft een warmtewisselaar en een leiding blijft een leiding.

Je switched voor een beter salaris en andere secundaire arbeidsvoorwaarden of totaal andere functie. Je denkt toch zeker niet dat iemand bewust gaat switchen voor minder salaris etc als je precies dezelfde functie gaat uitvoeren bij de nieuwe werkgever. Maar straks word je wijsgemaakt dat een andere omgeving met minder salaris in gelijke functie een verbetering is. In een andere omgeving krijg je een geweldige boost.😁😁

[ Bericht 6% gewijzigd door Cherna op 15-11-2017 20:57:35 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  woensdag 15 november 2017 @ 20:58:24 #279
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175097302
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 19:32 schreef AchJa het volgende:

[..]

Oh nee, dat interesseert mij nog niet eens zoveel.

Waar het mij om gaat is dat er wel zo overdreven gezeurd wordt door de jongeren dat alles kut is en dat vroeger alles beter was en iedereen heeft het goed behalve ik en dat soort gezeik. Alsof het leven vroeger gratis was, je gewoon een huis kreeg van de overheid, gratis benzine kon tanken en zelfs de schoonmaker met 4000 gulden netto per maand thuis kwam ofzo.

Het is net alsof de jongeren denken dat 40 jaar gelededen dit het land van melk en honing was...
Geen enkele jongere denkt dat. Ze weten alleen dat het vroeger wel degelijk beter was. Iets wat ouderen hun ook steevast blijven vertellen, niet zelden als verwijt.
pi_175097362
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 20:29 schreef Cherna het volgende:
Wat in dit onderzoek bizar is, is de gedachte bij jongeren dat je met een vast contract geen vrijheid hebt. Je kunt altijd ontslag nemen. Dat je in sommige gevallen een concurrentie clausule hebt of uitwerkperiode is waar. Maar er zijn zat bedrijven die een cao volgen en je afspraken kunt maken met je werkgever en alsnog een vast contract hebt.
Dit onderzoek lijkt mij zacht uitgedrukt'' weinig representatief.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_175097430
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 20:42 schreef Cherna het volgende:

[..]

Je switched voor een beter salaris en andere secundaire arbeidsvoorwaarden of totaal andere functie. Je denkt toch zeker niet dat iemand bewust gaat switchen voor minder salaris etc als je precies dezelfde functie gaat uitvoeren bij de nieuwe werkgever. Maar straks word je wijsgemaakt dat een andere omgeving met minder salaris in gelijke functie een verbetering is. In een andere omgeving krijg je een geweldige boost.😁😁
Wat je hier zegt klopt wel ongeveer. Het zijn bepaalde marketeers gelukt om dat idee redelijk tussen de oren te krijgen bij de soft skilled yuppen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  woensdag 15 november 2017 @ 21:06:38 #282
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_175097533
We hebben het hier wel over een onderzoek dat is uitgevoerd door een uitzendbureau hè jongens. Een uitzendbureau voor jongeren. Die zouden wel eens een belangetje bij kunnen hebben bij dit resultaat :')
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  woensdag 15 november 2017 @ 21:06:39 #283
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175097534
Ook een leuke. Heb je al die jaren als beëdigd postbeambte gewerkt word je eruit geknikkerd door een overname of reorganisatie krijgt een contract aangeboden op het laagste niveau als instapper en je ook nog durven te zeggen dat je lager word ingeschaald om eerst ervaring op te doen en te leren. Tja dan heb je meer dan 17 jaar de post rondgebracht. Dat noem ik pas echt een giller.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  woensdag 15 november 2017 @ 21:09:39 #284
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175097596
Maar goed dit alles gaat niet alleen 55-plussers aan. Van jong tot oud zit met dezelfde problemen. En al zeker als we nog een generatie verder zijn.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  woensdag 15 november 2017 @ 21:12:32 #285
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175097668
quote:
7s.gif Op woensdag 15 november 2017 21:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Dit onderzoek lijkt mij zacht uitgedrukt'' weinig representatief.
Dat geloof ik ook wel. Maar werkgevers zullen wel dit soort onderzoeken gaan gebruiken. U vraagt wij bieden het U graag aan.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_175097699
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 20:42 schreef Cherna het volgende:

[..]

Er zijn zat hoger opgeleiden die al hun hele leven lang bij Shell of andere multinational werken. Je hoeft natuurlijk niet binnen een organisatie je hele leven lang dezelfde functie uit te voeren.

En laten we eens eerlijk zijn. Of je nu bij Shell of bij DSM een hoofdoperator bent. Zoveel verschil in de werkzaamheden zullen er niet zijn.

Of ik nu bij ing. bureau x of y een lay-out moet maken. Een warmtewisselaar blijft een warmtewisselaar en een leiding blijft een leiding.

Je switched voor een beter salaris en andere secundaire arbeidsvoorwaarden of totaal andere functie. Je denkt toch zeker niet dat iemand bewust gaat switchen voor minder salaris etc als je precies dezelfde functie gaat uitvoeren bij de nieuwe werkgever. Maar straks word je wijsgemaakt dat een andere omgeving met minder salaris in gelijke functie een verbetering is. In een andere omgeving krijg je een geweldige boost.😁😁
Ja maar weet je dan niet dat je je hele leven gaat bijleren waardoor je vandaag een operator bent en morgen een markeningmiepje ofzo!?
  woensdag 15 november 2017 @ 21:25:38 #287
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175097994
Stel ik kom thuis als bakker. Zeg ik tegen mijn partner he ik ga 75 km verderop dezelfde broden bakken. Ga ik wel behoorlijk in salaris achteruit maar zit in een anadere omgeving. Heb je goed gedaan schat😁 Dat zullen we vannacht eens even goed vieren.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  woensdag 15 november 2017 @ 21:26:36 #288
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175098021
Ach, hou op met het gedoe over die bakkers. Totaal niet relevant, die verhuis"plicht" gaat helemaal niet over dergelijk werk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 15 november 2017 @ 21:32:08 #289
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175098178
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 21:26 schreef Janneke141 het volgende:
Ach, hou op met het gedoe over die bakkers. Totaal niet relevant, die verhuis"plicht" gaat helemaal niet over dergelijk werk.
Over welk werk dan wel? Ja ik chargeer. Dit om duidelijk te maken dat een verhuisplicht niet werkt. Bovendien heeft ooit minister Kamp dit idee geopperd en die had het wel degelijk over de loodgieter.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  woensdag 15 november 2017 @ 21:39:42 #290
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175098428
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 21:32 schreef Cherna het volgende:

[..]

Over welk werk dan wel? Ja ik chargeer. Dit om duidelijk te maken dat een verhuisplicht niet werkt. Bovendien heeft ooit minister Kamp dit idee geopperd en die had het wel degelijk over de loodgieter.
Ik heb ook nooit beweerd dat een verhuisplicht werkt. Sterker, het is een papieren tijger, want toch niet afdwingbaar. De 'plicht' bestaat overigens ook alleen voor bijstandsgerechtigden, en voor het overgrote deel van de 'mensen die dertig jaar voor hun baas gewerkt hebben' niet van toepassing.

Maar de locatie is slechts een deel van de noodzakelijke flexibiliteit. Het is een combinatie tussen werkzaamheden/opleiding/salaris en locatie. Natuurlijk hoef je voor on- of laaggeschoold werk niet aan de andere kant van het land te gaan kijken, want dat is er in je eigen buurt genoeg en aan de andere kant zijn er ook genoeg mensen die het kunnen doen.
Maar de verwachting dat je, na een lange tijd bij één werkgever, hetzelfde kan terugvinden tegen dezelfde voorwaarden op dezelfde plek is niet realistisch. Je zult ergens concessies moeten doen, of liever: jezelf ergens aanpassen. En als je dat in je lange werkzame leven weinig hebt hoeven doen, dan is dat erg lastig.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 15 november 2017 @ 22:02:18 #291
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175099017
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 21:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik heb ook nooit beweerd dat een verhuisplicht werkt. Sterker, het is een papieren tijger, want toch niet afdwingbaar. De 'plicht' bestaat overigens ook alleen voor bijstandsgerechtigden, en voor het overgrote deel van de 'mensen die dertig jaar voor hun baas gewerkt hebben' niet van toepassing.

Maar de locatie is slechts een deel van de noodzakelijke flexibiliteit. Het is een combinatie tussen werkzaamheden/opleiding/salaris en locatie. Natuurlijk hoef je voor on- of laaggeschoold werk niet aan de andere kant van het land te gaan kijken, want dat is er in je eigen buurt genoeg en aan de andere kant zijn er ook genoeg mensen die het kunnen doen.
Maar de verwachting dat je, na een lange tijd bij één werkgever, hetzelfde kan terugvinden tegen dezelfde voorwaarden op dezelfde plek is niet realistisch. Je zult ergens concessies moeten doen, of liever: jezelf ergens aanpassen. En als je dat in je lange werkzame leven weinig hebt hoeven doen, dan is dat erg lastig.
Binnen een organisatie zijn er genoeg mogelijkheden om te groeien en is er zelfs een mate van flexibiliteit mogelijk mits Je dat zelf wil. Het is wel erg makkelijk dat de flexibiliteit alleen van een werknemer moet komen en eventueel zelf zijn omscholingen moet bekostigen. En het moet uiteraard van een kant komen. Wat verwacht je van een 30 tot 60 jarige als die zich wil laten omscholen. Welke kans geef je die persoon. Moet die persoon maar het risico nemen om iets anders te gaan doen zonder enkele zekerheid terwijl hij wel zeker weet dat hij maandelijkse vaste lasten heeft. Oh en dan neem je ontslag om iets anders te doen en gaat het mis heb je nog pech met Je we uitkering ook.

En gaat het mis heb je met het UWV te maken. Je mag niet eens een deel van je pensioen gebruiken om je te laten omscholen. En dan verwacht je van werknemers alle flexibiliteit. Zolang die zaken niet flexibel zijn zal ik het nooit eens worden met die flexibele marktwerking.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  woensdag 15 november 2017 @ 22:03:13 #292
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175099048
Je leest een heleboel dingen die er niet staan zodat je lekker in je slachtofferrol kan blijven hangen. Beetje jammer.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175099217
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 18:27 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Alsof je niet heel goed weet dat daarmee het milieu en natuurlijke resources wordt bedoeld :')
De straten waren vroeger schoon, we hadden papieren zakken in plaats van plastic zakken, statiegeld op blikjes en flessen waardoor dat niet overal op straat gesmeten werd.
Een aankoop was voor meerdere jaren en weloverwogen in tegenstelling tot de afgelopen 10 jaar waar telefoontjes-printers-monitoren en andere hardware na 1 of 2 jaar niet meer voldoet en vervangen word.
Over belasting op het milieu gesproken.... kijk eens wat er achtergelaten word op terreinen waar een festival plaats gehad heeft.
Maar ach, die goedkope polen ruimen dat wel op toch..?
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  woensdag 15 november 2017 @ 22:09:53 #294
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175099243
quote:
15s.gif Op woensdag 15 november 2017 22:03 schreef Janneke141 het volgende:
Je leest een heleboel dingen die er niet staan zodat je lekker in je slachtofferrol kan blijven hangen. Beetje jammer.
Samengevat komt het erop neer dat je verwacht dat je flexibel moet zijn. Nergens heb je het over de werkgevers en andere zaken die een belemmering vormen. Mogelijk maak ik dan de fout dat ik ervan uitga dat je daardoor alleen flexibiliteit van een werknemer verwacht. Voor jou mogelijk niet relevant in deze discussie. Maar spelen wel degelijk een rol.

Het heeft niets met slachtoffer rol te maken. Het is het systeem van marktwerking dat mij niet bevalt.

Je bent een prima discussiepartner. Liever iemand die het niet met mij eens is. Maar op dit punt zullen wij het nooit eens worden ben ik bang.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  woensdag 15 november 2017 @ 22:30:22 #295
321876 Cherna
Fuck the System
pi_175099957
Vergeet ook even niet. Als je al die tijd belasting en pensioen hebt afgedragen dat je natuurlijk hoe ouder je word en hoe langer je in dit systeem zit, hoe frustrerender het word als juist in de laatste jaren weer even de plannen veranderen. Dat is menselijk.

Als je flexibel moet zijn moet je mensen daar wel de kans voor geven dit op redelijke wijze te kunnen doen. Dat begint al met mogelijkheden om studies vanuit je pensioen te betalen of daar een deel van je hypo mee af te lossen etc. Dat begint al om te erkennen dat er zware beroepen bestaan. Daar moet je eerst een oplossing voor vinden alvorens je die markt zomaar even flexibiliseert.

Wil je ouderen salaris laten inleveren zul je eerst mogelijkheden moeten creëeren dat jongeren daar voor kunnen sparen en zodra ze ouder zijn dat spaardeel kunnen inzetten(meer loon dus). Of dit inzetten om meer vrije tijd te creëren. Hoe beter dit allemaal geregeld is hoe meer mensen ook bereid zijn flexibel te zijn.

Er is niets geregeld anders dan flexibel zijn, mantelzorger zijn en een generatiekloof. En overheden en zweverige types smijten maar met globale oplossingen zonder in detail te treden.

Laten we niet een VS volgen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Cherna op 15-11-2017 22:39:20 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_175103888
Hele betogen op basis van een faalonderzoek van YoungCapital. :') Maar ja, je moet toch iets verzinnen als je lekker negatief wilt zijn over wat 'jongeren' zogenaamd denken.
pi_175103938
Als 58 jarige rentenier wil ik best nog wel werken en kan aardig wat overbrengen.
Helaas is de realiteit op de stapel gelijk afwijzen.
pi_175103950
Daarnaast is de vraag wie er niet flexibel zijn nu de behoefte naar weggooi personeel weer flink toeneemt.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 16-11-2017 06:56:29 ]
pi_175104089
quote:
13s.gif Op donderdag 16 november 2017 06:35 schreef Chai het volgende:
Hele betogen op basis van een faalonderzoek van YoungCapital. :') Maar ja, je moet toch iets verzinnen als je lekker negatief wilt zijn over wat 'jongeren' zogenaamd denken.
De beproefde tactiek hier op FOK!, als het je niet uitkomt het onderzoek ter discussie stellen... :')
pi_175104254
quote:
3s.gif Op donderdag 16 november 2017 06:55 schreef sig000 het volgende:
Daarnaast is de vraag wie er niet flexibel zijn nu de behoefte naar weggooi personeel weer flink toeneemt.
Volgens hen is dat juist flexibel natuurlijk, de degelijkheid en stabiliteit van vroeger is niet meer gewenst en daarom is sociaal beleid ook niet meer mogelijk.
Ergens in de jaren tachtig zijn we voor de gouden bergen gegaan en sindsdien zit alles op de helling tot de genadeklap.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')