abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_175068817
Linkje naar artikel (evt openen in incognito ivm de paywall)

quote:
De aanleiding

De oppositie is er niet over te spreken dat premier Mark Rutte de dividendbelasting wil afschaffen. Afgelopen vrijdag verdedigde hij zich bij de NOS in het wekelijkse Gesprek met de minister-president. Rutte wil Nederland met de afschaffing aantrekkelijk houden voor grote bedrijven, verklaarde hij. Daarvoor trok hij tot grote verontwaardiging van de zuiderburen een vergelijking met België.

Rutte vergeleek België niet, zoals de Belgische minister van Financiën suggereerde, met een „economische woestijn”. Wat hij wel zei: „Er is een heel groot belang dat wij als land aantrekkelijk blijven. Je ziet in België wat er gebeurt als je niet op tijd de bakens verzet. In België zijn op één bedrijf na geen grote internationale bedrijven meer.” Rutte is „slecht geïnformeerd”, klinkt het in België. Er zijn nog veel meer grote internationale bedrijven. Wie heeft er gelijk? We checken het.

Waar is het op gebaseerd?

Dat ene bedrijf waarover Rutte het heeft, kan er maar een zijn: AB InBev, de grootste brouwer ter wereld, met een hoofdkantoor in Leuven en een jaarlijkse omzet van rond de 40 miljard euro. Is dat dan het enige grote internationale bedrijf? Dat hangt er maar vanaf wat je verstaat onder ‘groot’ en ‘internationaal’. Een woordvoerder van Rutte verklaart: AB InBev is de enige multinational met een hoofdkantoor in België uit de ranglijst van Fortune met de grootste 500 bedrijven ter wereld.

En, klopt het?

Volgens België alvast niet. Vicepremier Alexander De Croo nodigde Rutte uit om de „heel wat andere topbedrijven” in België te komen bekijken. „De minister-president kent blijkbaar énkel AB Inbev en heeft nog nooit gehoord van Solvay, UCB, Bekaert, Umicore en vele anderen”, verklaarde de woordvoerder van de Belgische premier in Belgische media. „Grote Belgische bedrijven met wereldfaam, elk in hun eigen domein.” Pieter Timmermans van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) voegde toe: „Alsof wij hier maar één multinational zouden hebben? Ik kan er zo tientallen opnoemen.”

Twitter avatar
alexanderdecroo Alexander De Croo
Beste Mark, ik weet het. Het steekt dat @abinbev groter is en beter bier maakt dan @Heineken. Maar we hebben ook no… https://t.co/UzoelOPele
2 dagen geleden
Volgen
Rutte heeft gelijk: AB InBev is inderdaad de enige Belgische multinational in de Fortune Global 500-lijst, die bedrijven op omzet rangschikt. Nederland staat veel vaker in die lijst. Al is de definitie van Rutte wel érg nauw. Kijken we naar de Forbes-lijst van de 2000 grootste bedrijven ter wereld, die niet alleen de omzet maar ook onder meer de winst en de waarde van het bedrijf meet, dan doet België het al een stuk beter. In de Forbes Global 2000 vinden we negen Belgische bedrijven, waaronder bank KBC, verzekeraar Ageas, chemiebedrijf en multinational Solvay, en farmaceutisch bedrijf en multinational UCB. Allemaal werken ze niet enkel binnen België en zetten ze vele miljarden per jaar om.

Rutte mag wat hebben overdreven, hij heeft wel een punt. Nederland heeft 23 bedrijven in de Forbes-lijst staan, waarvan er drie alleen al eindigen boven de Belgische nummer 1. Wat betreft van oorsprong Belgische bedrijven als InBev zit België wellicht redelijk goed, maar volgens professor fiscaal recht aan de Vrije Universiteit Brussel Michel Maus slaagt België er inderdaad „te weinig in om multinationals aan te trekken om zich te vestigen”. De loonkosten in België behoren tot de hoogste in Europa, de vennootschapsbelasting is een van de hoogste ter wereld (al verandert dat binnenkort), het systeem van fiscale gunsten voor bedrijven, de excess profit rulings, moest worden teruggetrokken omdat de Europese Commissie het zag als verboden staatssteun, en dan hangt bedrijven ook nog boven het hoofd dat een winstkorting binnenkort mogelijk wordt teruggetrokken. Het levert België volgens Maus inderdaad „geen betrouwbaar imago als investeringsland” op. Meerdere bedrijven zijn daardoor met hun werknemers of met financieringsvennootschappen uitgeweken naar andere landen.

Conclusie

Brouwer AB InBev is weliswaar veruit de grootste Belgische multinational, het doet België te kort om te zeggen dat er geen andere grote internationale bedrijven te vinden zijn. Toch heeft Rutte een punt: het zijn er veel minder dan in Nederland, ook omdat België minder multinationals aan weet te trekken. We beoordelen de stelling als grotendeels waar.
Het boegeroep van de media is iets te vroeg gekomen, Ruttes verhaal over de noodzaak van de afschaffing van onder andere de dividendbelasting blijkt wel degelijk te kloppen.
Ik ook, bedankt!
pi_175068949
Ik denk dat de media meer dan de helft van wat de politiek roept niet begrijpt. Alsmede dat wij, de burger, vaak niet begrijpen wat sommige nieuwe wetten te weeg kunnen brengen in ons land.
pi_175068978
Dus Rutte liegt, wat een verrassing
pi_175069026
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 16:50 schreef ABombali het volgende:
Dus Rutte liegt, wat een verrassing
nee Rutte liegt dus niet, hij heeft hoogstens iets overdreven, maar zijn stelling dat België nauwelijks grote multinationals heeft, is wel waar.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_175069085
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2017 16:52 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

nee Rutte liegt dus niet.
" In België zijn op één bedrijf na geen grote internationale bedrijven meer"

Dat was dus gelogen. En verder hebben wij in Nederland al veel andere belastingvoordelen voor grotere bedrijven, wat ze in België niet hebben... Heeft dus weinig met de dividendbelasting te maken
pi_175069139
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 16:44 schreef sc00p het volgende:
Linkje naar artikel (evt openen in incognito ivm de paywall)

[..]

Het boegeroep van de media is iets te vroeg gekomen, Ruttes verhaal over de noodzaak van de afschaffing van onder andere de dividendbelasting blijkt wel degelijk te kloppen.
Nee hoor. Hij heeft gelijk dat er weinig grote internationale bedrijven in Belgie zijn, maar zijn verhaal over de noodzaak om de dividendbelasting af te schaffen blijft onzin.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 14 november 2017 @ 17:02:09 #7
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_175069226
Ik mis alleen even waarom dat erg is voor Belgie? Ze doen het prima volgens mij verder?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_175069277
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 november 2017 17:02 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik mis alleen even waarom dat erg is voor Belgie? Ze doen het prima volgens mij verder?
Onder andere de werkloosheid ligt in NL een paar procent lager en de belastingen op arbeid ook.
Ik ook, bedankt!
pi_175069286
Wat maakt het uit hoeveel bedrijven er, voornamelijk op papier, hier staan ingeschreven?

We krijgen misschien een miljoentje belasting extra per jaar per bedrijf.
Stelt geen fluit voor.

Als ze er niet zouden zijn, wat zou het wezenlijke verschil zijn financieel voor de staatskas gebaseerd op de BD deals met zulke bedrijven vandaag de dag en tig jaren al?

Is dat ooit wel eens berekent eigenlijk?
pi_175069443
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 17:04 schreef sc00p het volgende:

[..]

Onder andere de werkloosheid ligt in NL een paar procent lager en de belastingen op arbeid ook.
Ik las toevallig vanmorgen nog een artikel op BNR dat multinationals niet voor veel werkgelegenheid zorgen. De werkgelegenheid die zij creëren worden vooral gevuld met expats en goedkope arbeidskrachten uit andere delen van Europa.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)niet-onze-banenmotor
  dinsdag 14 november 2017 @ 17:53:15 #11
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_175070340
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 16:55 schreef ABombali het volgende:

[..]

" In België zijn op één bedrijf na geen grote internationale bedrijven meer"

Dat was dus gelogen. En verder hebben wij in Nederland al veel andere belastingvoordelen voor grotere bedrijven, wat ze in België niet hebben... Heeft dus weinig met de dividendbelasting te maken
Heeft de woordvoerder toch verduidelijkt, voordat de waar of onwaarfactor im frage was?

Het hangt allemaal van je definitie van groot af en dat is relatief. De in die stelling gebruikte definitie is gegeven en Rutte heeft dus niet gelogen. Veel te kort door de bocht dus, als maar op de vvd gehaat kan worden.

Dat dat aan de dividendbelasting ligt, is inderdaad maar de vraag. Dat kan niemand je zeggen. Feit is dat Nederland het in de internationals veel beter doet en we er meer hebben dan vb België en dat is wat Rutte zegt.

de overheid heeft ervoor gekozen die voorsprong op deze manier te behouden. Daar kan je van vinden wat je wil, maar het is nogal flauw om iemand dan van liegen te beschuldigen
Laffe huichelaar
  dinsdag 14 november 2017 @ 17:56:36 #12
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_175070407
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 16:44 schreef sc00p het volgende:
Linkje naar artikel (evt openen in incognito ivm de paywall)

[..]

Het boegeroep van de media is iets te vroeg gekomen, Ruttes verhaal over de noodzaak van de afschaffing van onder andere de dividendbelasting blijkt wel degelijk te kloppen.
Jouw conclusie en de inhoud het artikel stroken niet met elkaar. Niemand heeft Ruttes verhaal over de noodzaak van de afschaffing gekeurd en waar bevonden.

Het is zoals gezegd maar de vraag of de huidige toestand in België in meer of mindere mate iets te maken heeft met de dividendbelasting alleen bij shell en unilever kunnen ze ons zeggen of ze anders echt weggegaan waren. Ik betwijfel het want daar zijn ook kosten aan verbonden en een beter belastingklimaat is lastig te vinden, zelfs in de oude situatie.
Laffe huichelaar
pi_175071776
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 17:12 schreef Vesz het volgende:

[..]

Ik las toevallig vanmorgen nog een artikel op BNR dat multinationals niet voor veel werkgelegenheid zorgen. De werkgelegenheid die zij creëren worden vooral gevuld met expats en goedkope arbeidskrachten uit andere delen van Europa.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)niet-onze-banenmotor
Je doet alsof het een feit is, maar als ik je linkje volg blijkt het slechts de mening van een of andere vakbondslul.

Bovendien is werkgelegenheid natuurlijk maar één aspect. Kijk ook eens naar innovatie. Naar wat er bijv. allemaal gebeurt op de High Tech Campus in Eindhoven. Die was er niet geweest zonder Philips en wordt inmiddels gezien als de slimste vierkante km van Nederland. Dan kan die vakbondslul wel zeggen dat het MKB de motor van de economie is, maar er is geen MKB-bedrijf dat zoiets had kunnen realiseren.
pi_175071818
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 17:05 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Wat maakt het uit hoeveel bedrijven er, voornamelijk op papier, hier staan ingeschreven?

We krijgen misschien een miljoentje belasting extra per jaar per bedrijf.
Stelt geen fluit voor.

Als ze er niet zouden zijn, wat zou het wezenlijke verschil zijn financieel voor de staatskas gebaseerd op de BD deals met zulke bedrijven vandaag de dag en tig jaren al?

Is dat ooit wel eens berekent eigenlijk?
Fantastisch hoe je jezelf binnen twee alinea's volkomen tegenspreekt. In de eerste alinea beweer je stellig dat het geen fluit voorstelt. In de tweede alinea geef je aan dat je eigenlijk helemaal niet weet hoe de cijfers zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-11-2017 19:05:28 ]
pi_175071927
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 november 2017 19:05 schreef k_man het volgende:

[..]

Fantastisch hoe je jezelf binnen twee alinea's volkomen tegenspreekt. In de eerste alinea beweer je stellig dat het geen fluit voorstelt. In de tweede alinea geef je aan dat je eigenlijk helemaal niet weet hoe de cijfers zijn.
Ik overdreef wat, dat geef ik toe, ik dacht eigenlijk dat het duidelijk was.
Komt niet altijd goed over op tekst als ik haastig iets moet typen.

Anyway, de vraag blijft echter overeind staan.
Wat zou de economische schade zijn?

Veel van zulke 'grote' bedrijven hebben hier niets meer dan een kantoor en, zoals je zelf ook vast wel weet, is wat ze qua belasting afdragen ongewoon laag.
pi_175072024
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 19:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Veel van zulke 'grote' bedrijven hebben hier niets meer dan een kantoor en, zoals je zelf ook vast wel weet, is wat ze qua belasting afdragen ongewoon laag.
Nee, ik weet dat eerlijk gezegd niet. Wat hebben bedrijven als Shell, Unilever, Akzo Nobel en Heineken vorig jaar afgedragen aan belasting?
pi_175072513
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 17:04 schreef sc00p het volgende:

[..]

Onder andere de werkloosheid ligt in NL een paar procent lager en de belastingen op arbeid ook.
Ze moeten natuurlijk ook een heel achtergebleven Waals en Brussels gebied met zich meezeulen wat vol zit met Franstalig werkschuw tuig. In Vlaanderen is het werkloosheidspercentage vergelijkbaar met dat van Nederland.
  dinsdag 14 november 2017 @ 20:08:17 #18
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_175073474
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 19:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ik overdreef wat, dat geef ik toe, ik dacht eigenlijk dat het duidelijk was.
Komt niet altijd goed over op tekst als ik haastig iets moet typen.

Anyway, de vraag blijft echter overeind staan.
Wat zou de economische schade zijn?

Veel van zulke 'grote' bedrijven hebben hier niets meer dan een kantoor en, zoals je zelf ook vast wel weet, is wat ze qua belasting afdragen ongewoon laag.
Nou, bedrijven als Shell, Heineken, Philips, Unilever, ASML, ING, DSM, Akzo, Boskalis, Randstad, Ahold, etc. hebben in Nederland elk (tien)duizenden mensen aan het werk.

En dan kan ik er nog tig meer bedenken.
  Moderator dinsdag 14 november 2017 @ 20:11:59 #19
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175073583
Ik wil niet lullig doen maar welke grote multinationals komen van origine uit Belgie?

En er zitten talloze multinationals in Belgie met kantoren, fabrieken en andere locaties dus ik snap de hele vergelijking niet.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_175073673
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 20:11 schreef Tijger_m het volgende:
Ik wil niet lullig doen maar welke grote multinationals komen van origine uit Belgie?

En er zitten talloze multinationals in Belgie met kantoren, fabrieken en andere locaties dus ik snap de hele vergelijking niet.
wapenhandel
pi_175073722
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2017 20:08 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Nou, bedrijven als Shell, Heineken, Philips, Unilever, ASML, ING, DSM, Akzo, Boskalis, Randstad, Ahold, etc. hebben in Nederland elk (tien)duizenden mensen aan het werk.

En dan kan ik er nog tig meer bedenken.
Het gaat hier om waar ze hun hoofdkantoren plaatsen. Niet waar de bedrijfsvoering plaatsvind.
pi_175074239
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2017 20:16 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Het gaat hier om waar ze hun hoofdkantoren plaatsen. Niet waar de bedrijfsvoering plaatsvind.
De genoemde bedrijven hebben hun hoofdkantoor niet in Nederland?
pi_175074293
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 20:15 schreef Adames het volgende:

[..]

wapenhandel
De wapenindustrie (FN Herstal) is bizar genoeg eigendom van de Waalse overheid :P
  dinsdag 14 november 2017 @ 22:09:43 #24
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_175077129
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2017 20:16 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Het gaat hier om waar ze hun hoofdkantoren plaatsen. Niet waar de bedrijfsvoering plaatsvind.
Vrijwel alle bovenstaande bedrijven hebben hun hoofdkantoor in Nederland... Misschien zelfs allemaal wel.
pi_175077342
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 november 2017 20:33 schreef k_man het volgende:

[..]

De genoemde bedrijven hebben hun hoofdkantoor niet in Nederland?
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2017 22:09 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Vrijwel alle bovenstaande bedrijven hebben hun hoofdkantoor in Nederland... Misschien zelfs allemaal wel.
Ja maar het gaat er dus om dat Rutte het 1,4 miljard per jaar waard vind om de hoofdkantoren hier te houden. (al zijn die vertrekken waarschijnlijk loze dreigingen)
Terwijl als ze weg gaan dat niet betekend dat die bedrijven hier niet meer zitten.
Die duizenden mensen die de echte bedrijfsvoering doen blijven gewoon hier.
pi_175077662
Waarom willen we die multinationals zo graag in ons land hebben eigenlijk? Ze betalen nauwelijks belasting, met die banen valt het ook best tegen, ze willen constant met hun dikke vingertjes in de pap hangen, ze buigen alle wetten en regels om in hun voordeel, ze ondergraven de democratie maar ze maken wel lekker gretig van alle voorzieningen hier gebruik. Tieft op shell, en neem je stinkende olie mee. Opzouten unilever, met je ranzige kutmargarine en je gore pakjes- en zakjesvreten. Zoek maar een ander land om te parasiteren en verneuken. Zeggen dat jullie zo goed zijn voor het land is hetzelfde als blij zijn dat je eindelijk op gewicht begint te komen nu er een tumor van 10kg in je groeit.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')