Er zijn door Den Haag uberhaupt taken niet meer opgenomen en bij scholen, gemeenten of een willekeurig andere instantie gelegd. Wellicht zal die handschoen niet in alle gevallen vrijwillig zijn opgepakt. Ik vraag me ook af of Nederland het zou moeten willen om structureel meer kinderen naar het speciaal onderwijs te sturen dan het OECD-gemiddelde.quote:Op donderdag 16 november 2017 20:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Om alleen even op het dikgedrukte te reageren: dat is op zijn best twijfelachtig. Er zijn in de afgelopen twintig jaar nogal wat maatschappelijke problemen door Den Haag in de schoot van de scholen gegooid, dus ze kiezen lang niet altijd zelf om opvoedkundige taken van ouders over te nemen. En de keuze om de meeste wegen richting speciaal onderwijs af te snijden is óók niet door de scholen gemaakt, maar door de minister die het concept 'passend onderwijs' heeft bedacht.
Tuurlijk wel. Alleen al de kinderen die vroeger naar speciaal onderwijs gingen en naar reguliere scholen moeten.quote:Op donderdag 16 november 2017 20:38 schreef GSbrder het volgende:
Er zijn door Den Haag uberhaupt taken niet meer opgenomen en bij scholen,
Oprecht vraagje: Welke wezenlijke taken zijn door Den Haag naar jullie overgeheveld waardoor de werkdruk significant is verhoogd?quote:Op donderdag 16 november 2017 20:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Om alleen even op het dikgedrukte te reageren: dat is op zijn best twijfelachtig. Er zijn in de afgelopen twintig jaar nogal wat maatschappelijke problemen door Den Haag in de schoot van de scholen gegooid, dus ze kiezen lang niet altijd zelf om opvoedkundige taken van ouders over te nemen. En de keuze om de meeste wegen richting speciaal onderwijs af te snijden is óók niet door de scholen gemaakt, maar door de minister die het concept 'passend onderwijs' heeft bedacht.
Als een leerling een jaar eerder van school af is / niet blijft zitten omdat hij/zij extra aandacht kreeg van de leerkracht... Dan is dat persoon een jaar langer werkzaam in zijn leven. Wat betekent dat economisch gezien een compleet nieuwe leerkracht betaalt kan worden van extra bijscholing als dat ervoor zorgt dat er een enkeling al niet meer blijft zitten.quote:Op donderdag 16 november 2017 20:26 schreef GSbrder het volgende:
De overheid is echter niet verantwoordelijk voor docenten die geen typdiploma hebben of semi-digibeet zijn en daardoor 1,5 uur doen over een A4'tje. De overheid is ook niet verantwoordelijk voor de extra werklast die scholen op hun schouders hevelen door taken van de ouders weg te nemen en kinderen extra les of ondersteuning te bieden zodat het kind maar in het regulier onderwijs kan blijven. Het gaat hier over mensen, net zoals bij de zorg, dus het is niet vreemd dat de waargenomen werkdruk als hoog wordt ervaren, want extra investeringen van het lesgevend personeel resulteren in een betere prestatie van de leerlingen. Dit is echter een overprestatie en langjarig niet houdbaar. Ik zeg niet dat docenten dan maar een 9 tot 5 mentaliteit moeten hebben, maar het is wel een verklaring voor het percentage burnouts.
Een jaar extra werk kan niet direct voor een docent betalen en het is net zo goed een pleidooi voor het accepteren van burnout klachten bij docenten.quote:Op donderdag 16 november 2017 23:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als een leerling een jaar eerder van school af is / niet blijft zitten omdat hij/zij extra aandacht kreeg van de leerkracht... Dan is dat persoon een jaar langer werkzaam in zijn leven. Wat betekent dat economisch gezien een compleet nieuwe leerkracht betaalt kan worden van extra bijscholing als dat ervoor zorgt dat er een enkeling al niet meer blijft zitten.
Het is een pleidooi voor meer docenten als dat de slagingskansen verbetert van leerlingen.quote:Op vrijdag 17 november 2017 00:26 schreef GSbrder het volgende:
Een jaar extra werk kan niet direct voor een docent betalen en het is net zo goed een pleidooi voor het accepteren van burnout klachten bij docenten.
Heeft u een bron van een ratio docenten/slagingspercentage?quote:Op vrijdag 17 november 2017 00:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het is een pleidooi voor meer docenten als dat de slagingskansen verbetert van leerlingen.
Nee eigenlijk niet ik zeg ook "als"quote:Op vrijdag 17 november 2017 00:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Heeft u een bron van een ratio docenten/slagingspercentage?
Daar heb je gelijk inquote:Op vrijdag 17 november 2017 10:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee eigenlijk niet ik zeg ook "als"
Slagingspercentages zijn van zoveel dingen afhankelijk dat je dit volgens mij nooit kan onderzoeken.quote:Op vrijdag 17 november 2017 00:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Heeft u een bron van een ratio docenten/slagingspercentage?
De vraag is natuurlijk of die extra marginale kosten die kleine verbeteringen rechtvaardigen.quote:Op vrijdag 17 november 2017 18:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Slagingspercentages zijn van zoveel dingen afhankelijk dat je dit volgens mij nooit kan onderzoeken.
Maar dat kleinere klassen minder werkdruk voor een docent betekent lijkt me niet echt een bron nodig te hebben.
Er zit ergens een optimum. Het is wel duidelijk dat dat niet bij dertig en ook niet bij vijftien ligt, maar waar het wel ligt moet je volgens mij helemaal niet willen vastleggen. Voor zover je het al zou kunnen uitleggen.quote:Op vrijdag 17 november 2017 18:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk of die extra marginale kosten die kleine verbeteringen rechtvaardigen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |