abonnement Unibet Coolblue
  maandag 13 november 2017 @ 18:05:07 #1
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175048224
quote:
Alle basisscholen in Nederland krijgen een brochure van de overheid waarin precies staat welke administratie moet worden bijgehouden. De richtlijnen moeten helpen om de werkdruk bij leraren in het basisonderwijs te verminderen.

Leraren in het basisonderwijs voeren al maanden actie voor een beter salaris en minder werkdruk. Een van de oorzaken van de hoge werkdruk is het papierwerk dat ze buiten de lessen om moeten invullen. Leraren noemden dat eerder dit jaar de hoofdmoot van de problemen.

Onnodig veel regels
Volgens het ministerie van Onderwijs weten leraren vaak niet goed welke administratie verplicht moet worden bijgehouden. Hierdoor leggen scholen zichzelf onnodig veel verplichtingen op. Met de brochure kunnen de scholen nagaan wat ze precies moeten doen. Ook is het de bedoeling dat de leraren met elkaar in gesprek gaan over hoe ze het werk anders kunnen organiseren.

Minister Slob reikte vanmiddag het eerste exemplaar uit bij een basisschool in Hilversum. "De brochure spoort scholen aan om slimme keuzes te maken in wat wordt geadministreerd en verantwoord. Kijk daar samen kritisch naar. Want niemand is leraar geworden om allerlei overbodige administratie bij te houden", zegt Slob.

Minister Slob presenteert de brochure 'Ruimte in Regels. Papieren rompslomp, of kan het anders?' ANP
Organisaties binnen het basisonderwijs zijn gematigd positief over het initiatief. Ze vinden het fijn dat er aandacht is voor de regelgeving. Ze benadrukken echter dat het papierwerk maar een deel van het probleem is en dat er te weinig leraren zijn.

Niet de oplossing
"Het is heel goed dat er een publicatie is over de regeldruk. Maar dit boekje is natuurlijk niet de oplossing. Ik hoop dat door dit boekje de discussie binnen een schoolteam op gang komt", zegt voorzitter Petra van Haren van de Algemene Vereniging van Schoolleiders.

Het ministerie erkent dat er meer nodig is om de werkdruk in het basisonderwijs te verlagen. Het ministerie verwijst daarom naar het extra geld dat de komende jaren wordt uitgetrokken om de werkdruk aan te pakken.
https://nos.nl/artikel/22(...)en-veel-te-veel.html

Is dit de omgedraaide wereld, of is het goed dat de overheid eindelijk eens concreet vastlegt wat een school nu precies wel en niet moet vastleggen?

Die toegezegde miljoenen om de werkdruk te verlagen komen overigens pas over vier jaar volledig beschikbaar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175048277
Volgens mij roept de Onderwijsinspectie al jaren dat scholen veel meer vastleggen dan voor de inspectie nodig is.
pi_175048313
Hoeveel heeft het onderzoeken en maken van deze folders wel niet gekost? Verder ben ik wel benieuwd naar praktijk mensen (dus basisschool docenten) die de folder zien en dan meteen kunnen stoppen met 75% van hun administratie zoals men het nu hier presenteert. :D
pi_175048476
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 18:07 schreef The_Temp het volgende:
Volgens mij roept de Onderwijsinspectie al jaren dat scholen veel meer vastleggen dan voor de inspectie nodig is.
Maar bij de daadwerkelijke inspecties komt men daar maar matig mee weg begreep ik.
pi_175051770
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 18:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar bij de daadwerkelijke inspecties komt men daar maar matig mee weg begreep ik.
Dat zou kunnen, daar heb ik niet zo'n zicht op..

Maar het idee dat organisaties zichzelf heel veel bureaucratie opleggen (omdat bureaucratie op de korte termijn vaak de simpelste oplossing is), daar kan ik me veel bij voorstellen.
  maandag 13 november 2017 @ 21:56:58 #6
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_175054602
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 18:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

https://nos.nl/artikel/22(...)en-veel-te-veel.html

Is dit de omgedraaide wereld, of is het goed dat de overheid eindelijk eens concreet vastlegt wat een school nu precies wel en niet moet vastleggen?

Die toegezegde miljoenen om de werkdruk te verlagen komen overigens pas over vier jaar volledig beschikbaar.
Onsje symboolpolitiek, maar goed geframed.
Vraag me ook af of scholen hier nu, qua beeldvorming, goed op kunnen reageren zodat ze de sympathie van de bevolking behouden voor nieuwe acties. Er wordt iets gedaan aan de werkdruk, een deel van de werkdruk legt het onderwijs zichzelf op en het onderwijs krijgt meer dan andere sectoren.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 13 november 2017 @ 21:59:45 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175054723
quote:
15s.gif Op maandag 13 november 2017 21:56 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Onsje symboolpolitiek, maar goed geframed.
Vraag me ook af of scholen hier nu, qua beeldvorming, goed op kunnen reageren zodat ze de sympathie van de bevolking behouden voor nieuwe acties. Er wordt iets gedaan aan de werkdruk, een deel van de werkdruk legt het onderwijs zichzelf op en het onderwijs krijgt meer dan andere sectoren.
Jij denkt dat het een bewuste politieke actie is om de angel uit de stakingen te halen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 13 november 2017 @ 22:02:26 #8
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_175054818
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 21:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Jij denkt dat het een bewuste politieke actie is om de angel uit de stakingen te halen?
Klinkt niet onaannemelijk, maar ik ben geen expert op dit dossier.
Ik hoorde vandaag op Radio 2 een vergelijkbare discussie over "passend onderwijs" met een VVD'er die het verevenen moest verdedigen en een onderwijsman die het doorzaagde omdat het een bezuiniging zou zijn. We moeten steeds creatiever boekhouden met al die voordeeltjes voor iedereen, nietwaar?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_175064461
quote:
15s.gif Op maandag 13 november 2017 21:56 schreef GSbrder het volgende:

Er wordt iets gedaan aan de werkdruk, een deel van de werkdruk legt het onderwijs zichzelf op en het onderwijs krijgt meer dan andere sectoren.
'Het onderwijs' wordt dan weer grotendeels door de overheid vormgegeven, dus als dat 'zichzelf' teveel werkdurk oplegt dan is de overheid daar plotseling niet verantwoordelijk voor?

Beetje flauw om het probleem te versmallen tot de wettelijke verplichte bureaucratie. Ook interne regeldruk zal vaak het gevolg van beleid zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_175065283
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 13:05 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

'Het onderwijs' wordt dan weer grotendeels door de overheid vormgegeven, dus als dat 'zichzelf' teveel werkdurk oplegt dan is de overheid daar plotseling niet verantwoordelijk voor?

Beetje flauw om het probleem te versmallen tot de wettelijke verplichte bureaucratie. Ook interne regeldruk zal vaak het gevolg van beleid zijn.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Als het gaat om vastlegging hoor je vaak 'dat moet van de inspectie!'. Terwijl als je kijkt naar wat nu werkelijk vereist is, valt dat allemaal wel mee. Dat is een kwestie van interpretatie en durf, maar ook van communicatie. Waarom ga je het gesprek met de inspectie hier niet over aan?

Ik vind het een goed initiatief van het ministerie. Op deze manier leg je de bal ook terug bij de leraren / scholen. Die kruipen me iets te vaak in de slachtofferrol of verschuilen zich achter het argument 'we hebben het al zo druk, hier hebben we geen tijd voor'. Ga zelf nu (ook) eens op zoek naar manieren om slimmer te werken.

Deze kritische zelfreflectie wordt op deze manier gestimuleerd. De overheid zegt: dit is vereist, wat u verder administreert is aan u.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-11-2017 14:00:23 ]
pi_175066695
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 november 2017 13:58 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Als het gaat om vastlegging hoor je vaak 'dat moet van de inspectie!'. Terwijl als je kijkt naar wat nu werkelijk vereist is, valt dat allemaal wel mee. Dat is een kwestie van interpretatie en durf, maar ook van communicatie. Waarom ga je het gesprek met de inspectie hier niet over aan?

Ik vind het een goed initiatief van het ministerie. Op deze manier leg je de bal ook terug bij de leraren / scholen. Die kruipen me iets te vaak in de slachtofferrol of verschuilen zich achter het argument 'we hebben het al zo druk, hier hebben we geen tijd voor'. Ga zelf nu (ook) eens op zoek naar manieren om slimmer te werken.

Deze kritische zelfreflectie wordt op deze manier gestimuleerd. De overheid zegt: dit is vereist, wat u verder administreert is aan u.
Ja, maar als de overheid bijvoorbeeld schaalvergroting aanjaagt die weer gepaard gaat met managementlagen die allemaal schriftelijke informatie van de leerkrachten nodig hebben om te kunnen managen dan zit daar een element in van verplaatsing van de kosten in de vorm van werkdruk die onbetaald blijven, ipv echte besparing. Dan is het wat te makkelijjk om als overheid te zeggen "wij doen alleen de inspectie, en de rest van de papierdruk hebben we niets mee te maken".
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 14 november 2017 @ 14:57:20 #12
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175066783
Het ministerie cq. de inspectie is ook helemaal niet zo duidelijk in wat je moet vastleggen. Het komt zo ongeveer neer op 'je moet een volgsysteem voor je leerlingen hebben', wat enorm veel ruimte voor interpretatie over laat hoe uitgebreid dat moet zijn. En daar hoor je nooit wat van, totdat je op basis van resultaten ineens een zwakke school blijkt te zijn. Dan zetten ze alles ondersteboven, en blijk je al vrij snel te weinig te hebben vastgelegd.

Hopelijk komt, met dit foldertje onder de arm, aan die praktijk een einde.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175070640
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 14:57 schreef Janneke141 het volgende:
Het ministerie cq. de inspectie is ook helemaal niet zo duidelijk in wat je moet vastleggen. Het komt zo ongeveer neer op 'je moet een volgsysteem voor je leerlingen hebben', wat enorm veel ruimte voor interpretatie over laat hoe uitgebreid dat moet zijn. En daar hoor je nooit wat van, totdat je op basis van resultaten ineens een zwakke school blijkt te zijn. Dan zetten ze alles ondersteboven, en blijk je al vrij snel te weinig te hebben vastgelegd.

Hopelijk komt, met dit foldertje onder de arm, aan die praktijk een einde.
Zolang de regelgeving en financiering rondom onderwijs nog zo complex (en vaak tegenstrijdig) is, heb ik nog niet heel veel goede hoop.
pi_175072923
Het bewuste foldertje is overigens hier te lezen:

https://www.leraar.nl/file/download/54500502

Vanaf bladzijde 13 staan per thema veelgestelde vragen over wat wel en niet verplicht is
  dinsdag 14 november 2017 @ 19:54:44 #15
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175073049
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2017 19:50 schreef The_Temp het volgende:
Het bewuste foldertje is overigens hier te lezen:

https://www.leraar.nl/file/download/54500502

Vanaf bladzijde 13 staan per thema veelgestelde vragen over wat wel en niet verplicht is
44 pagina's :')

Maar bedankt, ik zal morgen eens gaan lezen. Als ik tijd heb.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 15 november 2017 @ 02:43:20 #16
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175080661
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 18:07 schreef The_Temp het volgende:
Volgens mij roept de Onderwijsinspectie al jaren dat scholen veel meer vastleggen dan voor de inspectie nodig is.
In de luchtvaart gaat het als volgt: als veel gebruikers een procedure verkeerd toepassen, klopt de procedure niet. Lijkt me dat dat hier ook geldt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_175082260
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 19:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

44 pagina's :')

Maar bedankt, ik zal morgen eens gaan lezen. Als ik tijd heb.
Geen nood, zonder de plaatjes etc. blijven er zo'n 10 pagina's met relevante tekst over.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-11-2017 09:12:12 ]
  woensdag 15 november 2017 @ 17:10:48 #18
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_175091417
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 13:05 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

'Het onderwijs' wordt dan weer grotendeels door de overheid vormgegeven, dus als dat 'zichzelf' teveel werkdurk oplegt dan is de overheid daar plotseling niet verantwoordelijk voor?

Beetje flauw om het probleem te versmallen tot de wettelijke verplichte bureaucratie. Ook interne regeldruk zal vaak het gevolg van beleid zijn.
Dat laatste is natuurlijk niet altijd het geval. Een hoop commerciele ondernemingen worden ook minder efficient geleid en dat is niet altijd de oorzaak van beleid. Wanneer mensen uren bezig zijn met notulen maken van alle MT-overleggen of het inkloppen van gesprekken tussen docent en IB'er op een basisschool, dan kun je als overheid best richting geven wat wettelijk vastgelegd moet worden en wat vanuit de scholenstichting of de directie wordt opgelegd als werkdrukverzwarend beleid.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_175096351
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2017 19:50 schreef The_Temp het volgende:
Het bewuste foldertje is overigens hier te lezen:

https://www.leraar.nl/file/download/54500502

Vanaf bladzijde 13 staan per thema veelgestelde vragen over wat wel en niet verplicht is
Jezus, wat een kut baan heb je als je dat allemaal bij moet gaan houden. :')
pi_175099337
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 21:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Jij denkt dat het een bewuste politieke actie is om de angel uit de stakingen te halen?
Absoluut.
"Pools are perfect for holding water"
pi_175099993
Dan moeten ze de logistiek eens belichten. Hoge werkdruk... My ass, :')
  donderdag 16 november 2017 @ 13:46:05 #22
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_175109893
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 22:31 schreef ManianMan het volgende:
Dan moeten ze de logistiek eens belichten. Hoge werkdruk... My ass, :')
Ze weten gewoon niet beter.

Het is niet voor niks dat als je uitgerangeerd bent in het bedrijfsleven je altijd nog kan omscholen tot docent.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_175116010
quote:
15s.gif Op woensdag 15 november 2017 17:10 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat laatste is natuurlijk niet altijd het geval. Een hoop commerciele ondernemingen worden ook minder efficient geleid en dat is niet altijd de oorzaak van beleid.
Dat klopt, maar dat is verder niet van maatschappelijk belang, die mogen dat zelf uitzoeken. Onderwijs is echter iets dat gegeven moet worden en de overheid moet een kader bieden waarin dat efficient en met fatsoenlijke werkdruk kan.

quote:
Wanneer mensen uren bezig zijn met notulen maken van alle MT-overleggen of het inkloppen van gesprekken tussen docent en IB'er op een basisschool, dan kun je als overheid best richting geven wat wettelijk vastgelegd moet worden en wat vanuit de scholenstichting of de directie wordt opgelegd als werkdrukverzwarend beleid.
Dat klopt wel, maar je moet je ook afvragen of de overheid situaties doet ontstaan die maken dat een directie de werkdruk verhoogt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 16 november 2017 @ 20:26:13 #24
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_175118361
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 18:54 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat klopt, maar dat is verder niet van maatschappelijk belang, die mogen dat zelf uitzoeken. Onderwijs is echter iets dat gegeven moet worden en de overheid moet een kader bieden waarin dat efficient en met fatsoenlijke werkdruk kan.
De overheid is echter niet verantwoordelijk voor docenten die geen typdiploma hebben of semi-digibeet zijn en daardoor 1,5 uur doen over een A4'tje. De overheid is ook niet verantwoordelijk voor de extra werklast die scholen op hun schouders hevelen door taken van de ouders weg te nemen en kinderen extra les of ondersteuning te bieden zodat het kind maar in het regulier onderwijs kan blijven. Het gaat hier over mensen, net zoals bij de zorg, dus het is niet vreemd dat de waargenomen werkdruk als hoog wordt ervaren, want extra investeringen van het lesgevend personeel resulteren in een betere prestatie van de leerlingen. Dit is echter een overprestatie en langjarig niet houdbaar. Ik zeg niet dat docenten dan maar een 9 tot 5 mentaliteit moeten hebben, maar het is wel een verklaring voor het percentage burnouts.

quote:
Dat klopt wel, maar je moet je ook afvragen of de overheid situaties doet ontstaan die maken dat een directie de werkdruk verhoogt.
Dat laatste is de bal te gemakkelijk terugkaatsen. Ik geloof best dat de overheid de werkdruk zet op een zeker (relatief hoog) niveau, maar alles daar boven komt voor een groot deel door schoolbesturen en directies. Dit schept in elk geval de kaders, als scholen alsnog van mening zijn dat onderwerpen uit de memo noodzakelijk zijn, dan kan de discussie daarover gevoerd worden.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  donderdag 16 november 2017 @ 20:31:07 #25
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175118503
quote:
15s.gif Op donderdag 16 november 2017 20:26 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De overheid is echter niet verantwoordelijk voor docenten die geen typdiploma hebben of semi-digibeet zijn en daardoor 1,5 uur doen over een A4'tje. De overheid is ook niet verantwoordelijk voor de extra werklast die scholen op hun schouders hevelen door taken van de ouders weg te nemen en kinderen extra les of ondersteuning te bieden zodat het kind maar in het regulier onderwijs kan blijven. Het gaat hier over mensen, net zoals bij de zorg, dus het is niet vreemd dat de waargenomen werkdruk als hoog wordt ervaren, want extra investeringen van het lesgevend personeel resulteren in een betere prestatie van de leerlingen. Dit is echter een overprestatie en langjarig niet houdbaar. Ik zeg niet dat docenten dan maar een 9 tot 5 mentaliteit moeten hebben, maar het is wel een verklaring voor het percentage burnouts.

[..]

Dat laatste is de bal te gemakkelijk terugkaatsen. Ik geloof best dat de overheid de werkdruk zet op een zeker (relatief hoog) niveau, maar alles daar boven komt voor een groot deel door schoolbesturen en directies. Dit schept in elk geval de kaders, als scholen alsnog van mening zijn dat onderwerpen uit de memo noodzakelijk zijn, dan kan de discussie daarover gevoerd worden.
Om alleen even op het dikgedrukte te reageren: dat is op zijn best twijfelachtig. Er zijn in de afgelopen twintig jaar nogal wat maatschappelijke problemen door Den Haag in de schoot van de scholen gegooid, dus ze kiezen lang niet altijd zelf om opvoedkundige taken van ouders over te nemen. En de keuze om de meeste wegen richting speciaal onderwijs af te snijden is óók niet door de scholen gemaakt, maar door de minister die het concept 'passend onderwijs' heeft bedacht.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')