abonnement Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 15 november 2017 @ 11:32:24 #201
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_175084751
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:29 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Gesubsidieerde poppodia ja. Blijkbaar kan zoiets (en de artiesten dus) niet op eigen benen staan en de VVD wil dit afschaffen. Daar gaat de discussie toch ook over hier?
Poppodia in nederland programmeren erg gereserveerd voor binnenlands product. Elke buitenlandse act hebben ze liever dan welke nederlandse act ook. Als een niet populaire nederlandse muzikant is het bijna niet te doen om een voet aan de grond te krijgen buiten het kraker achtige circuit.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_175084767
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 15:21 schreef Janneke141 het volgende:
Subsidie op commerciële projecten. Natuurlijk moet je die afschaffen.
Dit.
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
  Moderator woensdag 15 november 2017 @ 11:34:55 #203
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_175084805
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:29 schreef Braindead2000 het volgende:
Je ziet toch waar al die subsidies toe leiden? Kijk naar de Nederlandse film, dat is gewoon om te janken zo slecht.
Voor alle muziek die jij slecht vind zijn er voldoende mensen te vinden die het prima of zelfs fantastisch vinden andersom werkt dat ook. Wat is dat toch met die tendens om alles wat niet "mooi" is af te schaffen er mist in mijn opzicht in nederland veel te veel slechte cultuur. Kijk naar de jaren 90 er was toen veel meer "slechte" tv maar het was wel een stuk leuker om naar te kijken. Waarom moeten we alles polijsten als de ruwe steen al zo mooi is.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_175084812
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:29 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ja ja, "waarde creeren", "het levert automatisch geld op", dat eenzijdige rendementsdenken is natuurlijk een wel heel naief sprookje. Daarom heeft Vincent van Gogh ook uit pure ellende en straatarm zelfmoord gepleegd. Met een beetje subsidie had ie misschien wel twee keer zoveel kunnen maken. Misschien waren zijn schilderijen nog veel mooier geweest als ie altijd genoeg kwalitatieve verf had kunnen kopen. En dan heb ik het niet eens over al die potentiele meesterschilders die misschien wel veel meer talent dan Van Gogh hadden maar die nooit de kans hadden om dat talent te ontwikkelen omdat ze alleen bezig waren met overleven en geen geld hadden voor een verfkwast.

Want daar gaat het over he. Een gitaar, drumstel of computerapparatuur is duur, muzieklessen zijn duur. De subsidie gaat niet alleen naar podia maar ook naar muziekscholen, en dingen als instrumentverhuur. Muzieklessen zouden nog veel duurder worden, en voor heel veel mensen onbetaalbaar, als die subsidie wegvalt. Dit gaat niet over directe uitkeringen voor elke muzikant, maar om het betaalbaar, laagdrempelig en toegankelijk houden van kunst en cultuur, over de mogelijkheid bieden om de talenten van mensen te ontwikkelen, en om te zorgen dat dit geen privilege wordt van de rijke stinkerds.

Die rijke stinkerds kunnen er trouwens meestal niks van, beetje elitair chopin op hun piano pingelen, wie zit daar nou op te wachten. Innovatie hoef je van een conservatieve vvd'er natuurlijk niet te verwachten.
Dan was Vincent van Gogh misschien een goede kunstenaar, maar een slecht ondernemer.
En dat is de de crux hier natuurlijk. Je kunt nog zo getalenteerd zijn, als jij het niet om kan zetten in iets waardoor jij zelf in je levensonderhoud kan voorzien, ben je alsnog verkeerd bezig.

Als jij voor jezelf wil beginnen, zij het als ondernemer of als kunstenaar, zul je iets moeten doen waar vraag naar is, wat aansluit op een bepaald publiek. Je kunt als staat niet faciliteren dat mensen maar gewoon wat aanrommelen. Dan zou iedereen wel kunnen stoppen met werken.

Je brabbelt wat over innovatie, maar als die kunstenaars hier eens over na zouden denken zouden ze helemaal geen subsidie nodig hebben.
pi_175084841
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:34 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Voor alle muziek die jij slecht vind zijn er voldoende mensen te vinden die het prima of zelfs fantastisch vinden andersom werkt dat ook. Wat is dat toch met die tendens om alles wat niet "mooi" is af te schaffen er mist in mijn opzicht in nederland veel te veel slechte cultuur. Kijk naar de jaren 90 er was toen veel meer "slechte" tv maar het was wel een stuk leuker om naar te kijken. Waarom moeten we alles polijsten als de ruwe steen al zo mooi is.
Ik wil helemaal niks afschaffen. Ik wil de evolutie zijn werking laten doen ook al levert dat iets op wat ik niet mooi vind.
  Moderator woensdag 15 november 2017 @ 11:37:14 #206
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_175084851
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:35 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Dan was Vincent van Gogh misschien een goede kunstenaar, maar een slecht ondernemer.
En dat is de de crux hier natuurlijk. Je kunt nog zo getalenteerd zijn, als jij het niet om kan zetten in iets waardoor jij zelf in je levensonderhoud kan voorzien, ben je alsnog verkeerd bezig.

Als jij voor jezelf wil beginnen, zij het als ondernemer of als kunstenaar, zul je iets moeten doen waar vraag naar is, wat aansluit op een bepaald publiek. Je kunt als staat niet faciliteren dat mensen maar gewoon wat aanrommelen.

Je brabbelt wat over innovatie, maar als die kunstenaars hier eens over na zouden denken zouden ze helemaal geen subsidie nodig hebben.
Iets doen waar vraag naar is is de antithese van kunst in mijn ogen, als je dat als kunstenaar gaat doen dan ben je defacto kunstenaar af.

Als er perongeluk vraag is naar de kunst die jij maakt heb je geluk, het maakt je niet een betere kunstenaar.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_175084857
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:32 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Poppodia in nederland programmeren erg gereserveerd voor binnenlands product. Elke buitenlandse act hebben ze liever dan welke nederlandse act ook. Als een niet populaire nederlandse muzikant is het bijna niet te doen om een voet aan de grond te krijgen buiten het kraker achtige circuit.
Nou, jammer dan. Dan is er schijnbaar ook geen vraag naar.
pi_175084885
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:37 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Iets doen waar vraag naar is is de antithese van kunst in mijn ogen, als je dat als kunstenaar gaat doen dan ben je defacto kunstenaar af.

Als er perongeluk vraag is naar de kunst die jij maakt heb je geluk, het maakt je niet een betere kunstenaar.
Prima dat mensen dat doen en hun werk zo zien, maar financier het dan wel zelf.
pi_175084897
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:35 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Dan was Vincent van Gogh misschien een goede kunstenaar, maar een slecht ondernemer.
En dat is de de crux hier natuurlijk. Je kunt nog zo getalenteerd zijn, als jij het niet om kan zetten in iets waardoor jij zelf in je levensonderhoud kan voorzien, ben je alsnog verkeerd bezig.

Als jij voor jezelf wil beginnen, zij het als ondernemer of als kunstenaar, zul je iets moeten doen waar vraag naar is, wat aansluit op een bepaald publiek. Je kunt als staat niet faciliteren dat mensen maar gewoon wat aanrommelen. Dan zou iedereen wel kunnen stoppen met werken.

Je brabbelt wat over innovatie, maar als die kunstenaars hier eens over na zouden denken zouden ze helemaal geen subsidie nodig hebben.
Jij praat zoveel afschuwelijke Bullshit, VVD-teksten, dat ik er niet eens meer op in ga. Met je wijsheden over ondernemerschap. Je weet er duidelijk geen drol vanaf. En ja ik wel, ik begeleid ongeveer 150 ondernemers als accountant en belastingadviseur. Waarvan ook heel veel creatieve mensen. Maar misschien kunnen die beter stoppen met wat ze doen en gewoon goederen gaan verkopen die iedereen wil hebben. Veel beter.
  Moderator woensdag 15 november 2017 @ 11:40:36 #210
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_175084921
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:36 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik wil helemaal niks afschaffen. Ik wil de evolutie zijn werking laten doen ook al levert dat iets op wat ik niet mooi vind.
Door zo te denken laat je de cultuur bepalen door de massa en geef je geen stem aan de afwijkende mening. Vergeet niet dat kunst mensen laat nadenken doordat ze dingen zien die ze niet begrijpen of zichzelf vragen gaan stellen door het zien van kunst. Kunst in welke vorm dan ook verrijkt onze cultuur en is in die zin ontzettende nuttig. En ja dat geldt ook voor kunst die niets oplevert of die de kunstenaar geen middelen biedt om rond te komen. Dat daar her en der wat subsidie voor gegeven wordt laat alleen maar zien dat we een goed ontwikkeld land zijn die ruimte biedt voor cultuur.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_175084927
Vergelijk het met voetbal. Zou het ten goede van het voetbal komen als kinderen zonder talent een gesubsidieerde voetbalopleiding mogen volgen en gesubsidieerd in de eredivisie mogen spelen?
pi_175084973
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:39 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Jij praat zoveel afschuwelijke Bullshit, VVD-teksten, dat ik er niet eens meer op in ga. Met je wijsheden over ondernemerschap. Je weet er duidelijk geen drol vanaf. En ja ik wel, ik begeleid ongeveer 150 ondernemers als accountant en belastingadviseur. Waarvan ook heel veel creatieve mensen. Maar misschien kunnen die beter stoppen met wat ze doen en gewoon goederen gaan verkopen die iedereen wil hebben. Veel beter.
Goede inhoudelijke (emotionele) reactie weer. Volgens mij ga je er alsnog op in.

Je snapt ook totaal niet wat ik zeg. Je hoeft helemaal geen goederen te verkopen die iedereen wil hebben, je moet alleen voordat je begint kijken of het enige kans van slagen heeft c.q. of iemand hetgeen dat jij gaat maken/leveren wil hebben. Het is geen speeltuin.
pi_175084979
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:40 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Door zo te denken laat je de cultuur bepalen door de massa en geef je geen stem aan de afwijkende mening. Vergeet niet dat kunst mensen laat nadenken doordat ze dingen zien die ze niet begrijpen of zichzelf vragen gaan stellen door het zien van kunst. Kunst in welke vorm dan ook verrijkt onze cultuur en is in die zin ontzettende nuttig. En ja dat geldt ook voor kunst die niets oplevert of die de kunstenaar geen middelen biedt om rond te komen. Dat daar her en der wat subsidie voor gegeven wordt laat alleen maar zien dat we een goed ontwikkeld land zijn die ruimte biedt voor cultuur.
Die massa en die afwijkende meningen hebben het 100.000 jaar zonder subsidie gedaan en kunst en cultuur voortgebracht. Hoe verklaar jij dat?
  Moderator woensdag 15 november 2017 @ 11:44:02 #214
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_175084989
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:40 schreef Braindead2000 het volgende:
Vergelijk het met voetbal. Zou het ten goede van het voetbal komen als kinderen zonder talent een gesubsidieerde voetbalopleiding mogen volgen en gesubsidieerd in de eredivisie mogen spelen?
Zou het voetbal ten goede komen als kinderen met talent gedwongen worden om er een baan naast te hebben.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_175085022
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:44 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Zou het voetbal ten goede komen als kinderen met talent gedwongen worden om er een baan naast te hebben.
Lang voordat ze volwassen zijn weet de markt al wie talent heeft en wie niet.
  Moderator woensdag 15 november 2017 @ 11:46:57 #216
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_175085052
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:43 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Goede inhoudelijke (emotionele) reactie weer. Volgens mij ga je er alsnog op in.

Je snapt ook totaal niet wat ik zeg. Je hoeft helemaal geen goederen te verkopen die iedereen wil hebben, je moet alleen voordat je begint kijken of het enige kans van slagen heeft c.q. of iemand hetgeen dat jij gaat maken/leveren wil hebben. Het is geen speeltuin.
Het is ook geen speeltuin want zelfs met een beetje subsidie is het bijna niet te doen om je als popmuzikant in nederland te redden. Het vergt al goed ondernemerschap en heel veel inzet om alleen maar je neus boven water te houden met een beetje subsidie, als je dat afschaft gooi je het kind met het badwater weg en laat je de kweekvijver leeglopen. Wat je overhoudt is een schraal cultureel landschap waar niemand risico's durft te nemen en er geen nieuwe dingen gedaan worden.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_175085062
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:40 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Door zo te denken laat je de cultuur bepalen door de massa en geef je geen stem aan de afwijkende mening. Vergeet niet dat kunst mensen laat nadenken doordat ze dingen zien die ze niet begrijpen of zichzelf vragen gaan stellen door het zien van kunst. Kunst in welke vorm dan ook verrijkt onze cultuur en is in die zin ontzettende nuttig. En ja dat geldt ook voor kunst die niets oplevert of die de kunstenaar geen middelen biedt om rond te komen. Dat daar her en der wat subsidie voor gegeven wordt laat alleen maar zien dat we een goed ontwikkeld land zijn die ruimte biedt voor cultuur.
Dat durf ik te betwijfelen. Dit geldt voor een zeer kleine groep lijkt me. Dat sommige kunstenaars niet uit zichzelf rond kunnen komen geeft al aan dat veel mensen er geen behoefte aan hebben. Steek het geld dan in iets belangrijkers, zoals de zorg.
  Moderator woensdag 15 november 2017 @ 11:48:36 #218
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_175085079
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:43 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Die massa en die afwijkende meningen hebben het 100.000 jaar zonder subsidie gedaan en kunst en cultuur voortgebracht. Hoe verklaar jij dat?
Onzin vroeger werden artiesten ook gesubsidieerd door bijvoorbeeld adelen en of landheren. Ze werden betaald om stukken te maken door mensen van staat. Het is niet iets nieuws om voor kunstenaars te betalen. Ook niet van staatswege. (en voordat staten bestonden door machtigen)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 15 november 2017 @ 11:52:32 #219
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_175085148
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:47 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Dat durf ik te betwijfelen. Dit geldt voor een zeer kleine groep lijkt me. Dat sommige kunstenaars niet uit zichzelf rond kunnen komen geeft al aan dat veel mensen er geen behoefte aan hebben. Steek het geld dan in iets belangrijkers, zoals de zorg.
Dat doen we toch we stoppen exponentieel veel meer geld in de zorg dan in de kunsten. Als je dat gaat vergelijken zou dat neerkomen op getallen achter de comma... waar de zorg in de miljarden krijgt krijgen de kunsten in de miljoenen.

M.a.w ook al zou je al het geld van de kunst in de zorg stoppen dan zou de zorg van bv. 5,4 miljard naar 5,405 miljard gaan. Het gaat om verhouding, het zijn bezuinigingsmaatregelen die meer stuk maken dan dat ze aan de andere kant goed maken.

(disclamer dit zijn verzonnen getallen die wel in de goede grote orde zitten)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_175085241
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:48 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Onzin vroeger werden artiesten ook gesubsidieerd door bijvoorbeeld adelen en of landheren. Ze werden betaald om stukken te maken door mensen van staat. Het is niet iets nieuws om voor kunstenaars te betalen. Ook niet van staatswege. (en voordat staten bestonden door machtigen)
Ze werden betaald omdat ze talent hadden door mensen van staat. En het over overgrote deel wat wij nu als cultuur/kwaliteit/hogere kunst zien heeft dat bereikt zonder subsidies en zonder hulp uit medelijden.
pi_175085265
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:43 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Die massa en die afwijkende meningen hebben het 100.000 jaar zonder subsidie gedaan en kunst en cultuur voortgebracht. Hoe verklaar jij dat?
Je bent slecht geinformeerd, wel eens gehoord van een "mecenas"? Dat was eigenlijk "subsidie avant la lettre", of een soort van sponsoring zonder dat de sponsor daar zelf belang bij heeft. Het waren rijke mensen met een hart voor cultuur die veelbelovende kunstenaars, schrijvers en sporters financieel ondersteunden. Dat gebeurde vrij veel, in de oudheid al. Zonder mecenas hadden we nu bijvoorbeeld geen Vergilius of Horatius gehad. Ik hoop dat ik niet hoef uit te leggen wat daar het belang van is.

Tegenwoordig is de mentaliteit anders, en kennen we het eigenlijk alleen nog in de sport in de vorm van sponsoring vanuit bedrijven, waar er een veel grotere tegenprestatie geldt, maar er waren tijden dat rijke mensen zich meer bekommerden over kunst en cultuur. Inmiddels is die taak grotendeels verschoven naar de overheid, maar zelfs daar wordt nu tegen geprotesteerd, door diezelfde rijke toplaag. Hoeveel schraler kan het nog worden?
  Moderator woensdag 15 november 2017 @ 11:58:52 #222
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_175085275
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:57 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ze werden betaald omdat ze talent hadden door mensen van staat. En het over overgrote deel wat wij nu als cultuur/kwaliteit/hogere kunst zien heeft dat bereikt zonder subsidies en zonder hulp uit medelijden.
Nee hoor je krijgt zo'n subsidie als je een goed bedrijfsplan indient en je wordt beoordeeld op dingen als talent maar ook of je een goed plan van aanpak hebt. Je krijgt geen subsidie als je zegt nou ik ga maar eens gitaar spelen geef me geld.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_175085282
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:52 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat doen we toch we stoppen exponentieel veel meer geld in de zorg dan in de kunsten. Als je dat gaat vergelijken zou dat neerkomen op getallen achter de comma... waar de zorg in de miljarden krijgt krijgen de kunsten in de miljoenen.

M.a.w ook al zou je al het geld van de kunst in de zorg stoppen dan zou de zorg van bv. 5,4 miljard naar 5,405 miljard gaan. Het gaat om verhouding, het zijn bezuinigingsmaatregelen die meer stuk maken dan dat ze aan de andere kant goed maken.

(disclamer dit zijn verzonnen getallen die wel in de goede grote orde zitten)
Daar gaat het niet om. De komende tijd biedt een aantal uitdagingen (toenemende vergrijziging o.a) waardoor we met z'n allen efficiënter moeten gaan werken. Dat geldt bijvoorbeeld binnen de zorg, maar ook daarbuiten. In dat opzicht kan ik het goed begrijpen dat men subsidies op kunst intrekt. Dat dwingt die mensen ook om iets te gaan doen waardoor zij meer nut voor de samenleving opleveren.

Dus niet alleen een herverdeling van geld, maar ook van mensen. Dan is cultuur als eerst aan de beurt aangezien dit slechts een leuk extraatje is en geen basisbehoefte.
  Moderator woensdag 15 november 2017 @ 12:01:20 #224
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_175085314
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:59 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om. De komende tijd biedt een aantal uitdagingen (toenemende vergrijziging o.a) waardoor we met z'n allen efficiënter moeten gaan werken. Dat geldt bijvoorbeeld binnen de zorg, maar ook daarbuiten. In dat opzicht kan ik het goed begrijpen dat men subsidies op kunst intrekt. Dat dwingt die mensen ook om iets te gaan doen waardoor zij meer nut voor de samenleving opleveren.

Dus niet alleen een herverdeling van geld, maar ook van mensen.
Je wilt er niet aan hè dat kunstenaars nuttig zijn... Ik vind ze wel nuttig al is het alleen maar omdat zij maatschappijlijke issues aankaarten op manieren die niet altijd voor de hand liggen, discussies in de maatschappij aanwakkeren en over het algemeen mensen aanzet tot denken. En nadenkende mensen kunnen gebruiken in een land.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 15 november 2017 @ 12:04:35 #225
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_175085362
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 11:59 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Dus niet alleen een herverdeling van geld, maar ook van mensen. Dan is cultuur als eerst aan de beurt aangezien dit slechts een leuk extraatje is en geen basisbehoefte.
Dan wordt de beeldend kunstenaar een reclamemaker.. alsof reclame een basisbehoefte is. Sterker nog van mij mag reclame direct afgeschaft worden de hoeveelheid geld die omgaat daarin die alleen maar gericht is om andere mensen geld af te troggelen is schrikbarend.

Een getalenteerde muzikant verspil je mijnsinziens als hij/zij een slechte verpleegkundige moet zijn.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_175085383
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2017 12:01 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Je wilt er niet aan hè dat kunstenaars nuttig zijn... Ik vind ze wel nuttig al is het alleen maar omdat zij maatschappijlijke issues aankaarten op manieren die niet altijd voor de hand liggen, discussies in de maatschappij aanwakkeren en over het algemeen mensen aanzet tot denken. En nadenkende mensen kunnen gebruiken in een land.
Deze relaties lijken mij ook niet geheel bewezen. Wie zegt dat mensen niet gestimuleerd worden door andere zaken dan kunstenaars/
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2017 12:04 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dan wordt de beeldend kunstenaar een reclamemaker.. alsof reclame een basisbehoefte is. Sterker nog van mij mag reclame direct afgeschaft worden de hoeveelheid geld die omgaat daarin die alleen maar gericht is om andere mensen geld af te troggelen is schrikbarend.
Achter reclame zit ook een business case. Het is een investering die ogenschijnlijk meer geld oplevert dan men uitgeeft.
  Moderator woensdag 15 november 2017 @ 12:09:33 #227
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_175085438
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 12:05 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Deze relaties lijken mij ook niet geheel bewezen. Wie zegt dat mensen niet gestimuleerd worden door andere zaken dan kunstenaars/

[..]
Dat beweer ik ook niet.

quote:
Achter reclame zit ook een business case. Het is een investering die ogenschijnlijk meer geld oplevert dan men uitgeeft.
Nee het stimuleert mensen tot het uitgeven van hun geld, dat kun je een goede zaak vinden als je slechts economisch denkt. Maar als je economische groei niet als hoogste goed ziet zie je ook dat door reclame mensen zich in schulden storten, soms zelfs zichzelf ongezonder gaan gedragen etc. etc.

Het levert dus wel geld op maar voor wie?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_175085480
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2017 12:09 schreef Bosbeetle het volgende:

Nee het stimuleert mensen tot het uitgeven van hun geld, dat kun je een goede zaak vinden als je slechts economisch denkt. Maar als je economische groei niet als hoogste goed ziet zie je ook dat door reclame mensen zich in schulden storten, soms zelfs zichzelf ongezonder gaan gedragen etc. etc.

Het levert dus wel geld op maar voor wie?
Dat is dan de eigen schuld van die mensen. Een stukje eigen verantwoordelijkheid mag niemand ontzegd worden mijns inziens.

Daarnaast levert het geld op voor de bedrijven, die van dat geld vervolgens weer uitbetalen aan werknemers etc. Zo blijft de motor van de economie draaiende en wordt werken beloond. Uiteindelijk ziet de consument er dus gewoon weer een deel van terug.
  Moderator woensdag 15 november 2017 @ 12:43:04 #229
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_175086025
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 12:13 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Dat is dan de eigen schuld van die mensen. Een stukje eigen verantwoordelijkheid mag niemand ontzegd worden mijns inziens.

Daarnaast levert het geld op voor de bedrijven, die van dat geld vervolgens weer uitbetalen aan werknemers etc. Zo blijft de motor van de economie draaiende en wordt werken beloond. Uiteindelijk ziet de consument er dus gewoon weer een deel van terug.
Tja bij poppodia en in studio's werken ook mensen dus daar geldt hetzelfde.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 20 november 2017 @ 11:10:11 #230
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_175190791
Interessante column in het NRC hierover:

https://www.nrc.nl/nieuws(...)er-14075603-a1581601
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_175192010
Goed verhaal ja.
pi_175192602
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 11:10 schreef Tokus het volgende:
Interessante column in het NRC hierover:

https://www.nrc.nl/nieuws(...)er-14075603-a1581601
Wat een fantastische column inderdaad. Spijker, kop.
pi_175192620
De eerste 3 woorden van de TT gaven hoop.
wooblabalurg
pi_175193160
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 11:10 schreef Tokus het volgende:
Interessante column in het NRC hierover:

https://www.nrc.nl/nieuws(...)er-14075603-a1581601
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 12:04 schreef bloodymary1 het volgende:
Goed verhaal ja.
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2017 12:35 schreef bamibij het volgende:

[..]

Wat een fantastische column inderdaad. Spijker, kop.
Ik vind het maar een matig verhaal, infrastructuur is wel degelijk in het belang van ons allen, accijns en btw op vliegtickets blijkt gewoon niet te gaan zonder het meewerken van het buitenland... Tenzij je je hele eigen industrie de nek om wilt draaien natuurlijk.

Die vergelijkingen zijn scheef, daarna stelt hij dat de huidige subsidies kut zijn maar komt niet met een tegenvoorstel dat wel zou kunnen werken, sorry om je uit je droom te helpen maar het zal met commissies blijven werken en er zal politieke kleur gegeven blijven worden, die subsidies zijn niet kleur neutraal en gaan dat nooit worden... Zelfs objectieve regels voor iedereen zijn niet neutraal en kunnen uitwerken tot 1 miljoen voor "de staat"

Wat wilt de schrijver nou?

Verder staat er in het verhaal ook nergens waarom de muziek industrie nou precies subsidie nodig heeft.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')