abonnement Unibet Coolblue
pi_175040880


Welkom in het centrale topic van "Depressie & Angst".


quote:
Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.

Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.

Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie

quote:
Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.

Wanneer spreken we van een angststoornis?

Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.

In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:

Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs

Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:

Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
quote:
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-5 zijn de angststoornissen zoals ze in het DSM-IV vermeld werden, opgesplitst in drie categorieën:
1) de angststoornissen
2) de obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen (ocgs)
3) de trauma- en stressorgerelateerde stoornissen

Angststoornissen in het DSM-5:
Paniekstoornis
Agorafobie
Specifieke fobie
Sociale angststoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Separatieangststoornis
Selectief mutisme
Angststoornis door een middel of medicatie
Angststoornis door een andere medische aandoening
angststoornis (niet anders omschreven)

Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
Obsessieve-compulsieve stoornis (OCD)
Stoornis in de lichaamsbeleving
Hoarding (het dwangmatig verzamelen van dingen)
Trichotillomanie (het regelmatig uittrekken van het eigen haar)
Excoriation disorder/Dermatillomanie (het regelmatig pulken aan de eigen huid)

Trauma- en stressorgerelateerde stoornissen
Reactieve hechtingsstoornis
Ontremde sociale engagementstoornis
Posttraumatische stressstoornis
Acute stressstoornis
Aanpassingsstoornissen

quote:
FOK! heeft nu ook zijn eigen IRC-kanaal voor de mensen in "Depressie & Angst". Hier kunnen we gezellig chatten/ tips geven en het met elkaar erover hebben.

Indien jij ook gezellig mee wilt praten met ons kun je ons bereiken via de volgende link:

http://irc.fok.nl/

En dan in principe

/join #dna

Heb je vragen omtrent IRC?
PM de volgende users:
zomertje
RBWO

quote:

pi_175040904
Fipo
pi_175040917
Kijk, ik had zelf ook al langer m'n twijfels. Ik ben nu bijna 5 jaar in therapie en om nu te zeggen dat ik zo waanzinnig ben opgeschoten; mwa :P
Ik zat zelf meer te denken richting een andere vorm van therapie of andere behandelaar of aanpak. Maar tijdens het gesprek kwam therapie wel steeds lager op m'n prioriteiten lijstje te staan.

Dus ik moet eind december een beslissing maken.
  maandag 13 november 2017 @ 12:14:20 #4
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_175040924
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 12:11 schreef Elvi het volgende:

[..]

Ja volledig. Omdat we allemaal weten waarom therapie nu geen vat op mij heeft (ik woon bij m'n ouders en ik geef therapie geen prioriteit met alle andere zaken waar ik in m'n leven mee bezig ben).
Juist. En hoe denk je daar zelf over?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  maandag 13 november 2017 @ 12:15:43 #5
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_175040956
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 12:14 schreef Elvi het volgende:
Kijk, ik had zelf ook al langer m'n twijfels. Ik ben nu bijna 5 jaar in therapie en om nu te zeggen dat ik zo waanzinnig ben opgeschoten; mwa :P
Ik zat zelf meer te denken richting een andere vorm van therapie of andere behandelaar of aanpak. Maar tijdens het gesprek kwam therapie wel steeds lager op m'n prioriteiten lijstje te staan.

Dus ik moet eind december een beslissing maken.
Ah, ik was te langzaam, haha.

Misschien is het wel goed er (tijdelijk) mee te stoppen. Als het je prioriteit niet heeft is dat gewoon zonde.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_175041018
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 12:15 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ah, ik was te langzaam, haha.

Misschien is het wel goed er (tijdelijk) mee te stoppen. Als het je prioriteit niet heeft is dat gewoon zonde.
Het nadeel is wel dat als ik volledig stop, ik straks wel weer op een wachtlijst kom als ik weer wil beginnen.

Ik moet kiezen tussen volledig stoppen of volledig ervoor gaan. De optie om het op een laag pitje te zetten is er niet, omdat dat is wat ik altijd doe :P ik probeer alles aan te houden en nergens volledig voor te gaan en iets anders te laten zitten. Dus wat betreft knopen doorhakken is dit een mooie oefening :')
pi_175041019
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 12:14 schreef Elvi het volgende:
Kijk, ik had zelf ook al langer m'n twijfels. Ik ben nu bijna 5 jaar in therapie en om nu te zeggen dat ik zo waanzinnig ben opgeschoten; mwa :P
Ik zat zelf meer te denken richting een andere vorm van therapie of andere behandelaar of aanpak. Maar tijdens het gesprek kwam therapie wel steeds lager op m'n prioriteiten lijstje te staan.

Dus ik moet eind december een beslissing maken.
Ben jij niet juist zo iemand die misschien allemaal wel weet hoe of wat, en die dus juist een coach nodig heeft voor die laatste extra zetjes? Sorry heb het laatste deel niet meegekregen. En als je dan al jaren dezelfde therapeut hebt en dat is niet zo'n activerend type dan zit je daar best wel voor niks.
pi_175041078
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 12:19 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ben jij niet juist zo iemand die misschien allemaal wel weet hoe of wat, en die dus juist een coach nodig heeft voor die laatste extra zetjes? Sorry heb het laatste deel niet meegekregen. En als je dan al jaren dezelfde therapeut hebt en dat is niet zo'n activerend type dan zit je daar best wel voor niks.
Ja.. qua inzichten ben ik wel op de Max hoor :@ en ik zat zelf ook aan een coach te denken. Wat ook wel weer gek is want ik wil zelf ook coach worden :P
De psycholoog zei ook dat ik moest proberen om mezelf te coachen. Wat zou ik tegen iemand zeggen die dezelfde problemen heeft als ik. Op zich een goede oefening.
pi_175041089
Ohja en hij vond dat de opleiding voor coach ook wel een soort vervanging is voor therapie. Omdat ik ook daar weer inzichten en nieuwe technieken leer. Heeft hij ook wel weer gelijk in.
pi_175041103
Sorry ik neem het topic een beetje over heb ik het gevoel :@ ik reageer straks op de PC op jou Aeque.
pi_175041149
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 12:22 schreef Elvi het volgende:

[..]

Ja.. qua inzichten ben ik wel op de Max hoor :@ en ik zat zelf ook aan een coach te denken. Wat ook wel weer gek is want ik wil zelf ook coach worden :P
De psycholoog zei ook dat ik moest proberen om mezelf te coachen. Wat zou ik tegen iemand zeggen die dezelfde problemen heeft als ik. Op zich een goede oefening.
Heeft hij je ook wel tips gegeven hoe je jezelf kan coachen? En je neemt het topic toch niet over. Je vraagt hulp bij iets, dat is normaal. Ik heb zelf even apart met Aeque over zijn vraag gekletst omdat ik sommige dingen te persoonlijk vond.
pi_175041172
Ik voel me wel wat minder neerslachtig de laatste dagen, maar ik ben nog steeds zo verschirkkelijk moe en alles kost zoveel energie.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_175041423
quote:
2s.gif Op maandag 13 november 2017 12:27 schreef Lonaa het volgende:
Ik voel me wel wat minder neerslachtig de laatste dagen, maar ik ben nog steeds zo verschirkkelijk moe en alles kost zoveel energie.
:*

Zo flauw om te zeggen, maar geef het wat tijd, het klinkt alsof het wat beter aan het worden is.
pi_175041688
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 12:38 schreef Fripsel het volgende:

[..]

:*

Zo flauw om te zeggen, maar geef het wat tijd, het klinkt alsof het wat beter aan het worden is.
Ik vind mezelf tijd gunnen altijd wel lastig. Dan steekt altijd de 'waarom kan ik het niet gewoon?'-gedachte de kop op
Sterkheidsbaas van alles.
pi_175041770
quote:
2s.gif Op maandag 13 november 2017 12:48 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik vind mezelf tijd gunnen altijd wel lastig. Dan steekt altijd de 'waarom kan ik het niet gewoon?'-gedachte de kop op
Het eerste wat die gedachte gekalmeerd heeft bij me zijn de diazepam die ik nu slik. ;(

Maar ik heb het idee dat ik een hoop inzichten op doe nu ik kalmer ben. Dus ik hoop dat ik daar zo mee aan de slag kan dat ik zo uiteindelijk die diazepam ook weer af kan bouwen.

Maar Mja, die inzichten zo in mijn hoofd concluderen is natuurlijk iets anders dan dat ik het zo aan je vertel. Dat heb je vast al wel vaker gehoord..
pi_175041853
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 12:51 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Het eerste wat die gedachte gekalmeerd heeft bij me zijn de diazepam die ik nu slik. ;(

Maar ik heb het idee dat ik een hoop inzichten op doe nu ik kalmer ben. Dus ik hoop dat ik daar zo mee aan de slag kan dat ik zo uiteindelijk die diazepam ook weer af kan bouwen.

Maar Mja, die inzichten zo in mijn hoofd concluderen is natuurlijk iets anders dan dat ik het zo aan je vertel. Dat heb je vast al wel vaker gehoord..
True. En uiteindelijk denk ik ook dat ik sommige dingen maar gewoon moet accepteren?
Ik begon 15 jaar geleden met therapie. Alle convensionele en ook wat onconvensionele therapieen heb ik inmiddels wel gehad. Onderzoeken, medicijnen. Maar ik blijf maar in een cirkel zitten van depressie/neerslachtigheid/het gaat prima.
En het komt altijd zo onaangekondigd. Bergen verzetten de ene week, niks meer kunnen de volgende week.
Dan lijkt het allemaal zo uitzichtloos. Iedere keer als ik denk 'het komt goed, ik kan dit, ik kan wat van mijn leven maken' wordt dat vroeg of laat weer de grond ingeboord. En af en toe word ik daar heel heel erg moedeloos van.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_175041944
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 12:14 schreef Elvi het volgende:
Kijk, ik had zelf ook al langer m'n twijfels. Ik ben nu bijna 5 jaar in therapie en om nu te zeggen dat ik zo waanzinnig ben opgeschoten; mwa :P
Ik zat zelf meer te denken richting een andere vorm van therapie of andere behandelaar of aanpak. Maar tijdens het gesprek kwam therapie wel steeds lager op m'n prioriteiten lijstje te staan.

Dus ik moet eind december een beslissing maken.
Ik bedoel dit niet lullig hoor, maar zag je het echt niet aankomen? :@
Het is dat je het recent in het topic zei maar anders had ik nooit gedacht dat jij überhaupt in therapie was. :P Maar goed dat kan ook komen omdat je het hier de laatste tijd niet echt meer over hebt natuurlijk.

Alleen ook op basis van wat je een paar dagen geleden zei kreeg ik vanuit jouzelf al wel het gevoel dat je er zelf mee wilde stoppen.. :@
pi_175041962
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 12:24 schreef Elvi het volgende:
Sorry ik neem het topic een beetje over heb ik het gevoel :@ ik reageer straks op de PC op jou Aeque.
:D Welnee en dat hoeft toch helemaal niet. Iedereen moet af en toe zijn ei hier kwijt kunnen. :)
  maandag 13 november 2017 @ 13:05:31 #19
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_175042046
quote:
2s.gif Op maandag 13 november 2017 12:55 schreef Lonaa het volgende:

[..]

En het komt altijd zo onaangekondigd. Bergen verzetten de ene week, niks meer kunnen de volgende week.
Dan lijkt het allemaal zo uitzichtloos. Iedere keer als ik denk 'het komt goed, ik kan dit, ik kan wat van mijn leven maken' wordt dat vroeg of laat weer de grond ingeboord. En af en toe word ik daar heel heel erg moedeloos van.
Precies dit merk ik ook. Je wordt een beetje meegesleurd in die achtbaan van dan de wereld aankunnen en dan weer helemaal niks willen. Alsof je elke keer dat het wat beter gaat die depressie weer de hoek om komt en roept "haha! toch niet!". En dan vallen al die plannen die je gemaakt hebt weer in het water.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_175042063
Het is dan toch niet, "hahahah toch niet!" Maar "hahaha nu even niet!"
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_175042125
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 13:06 schreef DancingPhoebe het volgende:
Het is dan toch niet, "hahahah toch niet!" Maar "hahaha nu even niet!"
Is dat minder naar dan? De uitwerking is hetzelfde, weer stilstaan.
Sterkheidsbaas van alles.
  maandag 13 november 2017 @ 13:11:51 #22
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_175042170
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 13:06 schreef DancingPhoebe het volgende:
Het is dan toch niet, "hahahah toch niet!" Maar "hahaha nu even niet!"
Het is meer dat je dan denkt dat de depressie weg is en je nu eindelijk eens aan de weg kunt gaan timmeren. Toch niet.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_175042208
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 13:11 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Het is meer dat je dan denkt dat de depressie weg is en je nu eindelijk eens aan de weg kunt gaan timmeren. Toch niet.
Mja, ik heb de gedachte losgelaten dat het ooit echt weg en over is. In de zin van ik hoef er helemaal geen rekening meer mee te houden, het komt nooit meer terug.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  maandag 13 november 2017 @ 13:21:23 #24
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_175042372
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 13:14 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Mja, ik heb de gedachte losgelaten dat het ooit echt weg en over is. In de zin van ik hoef er helemaal geen rekening meer mee te houden, het komt nooit meer terug.
Als je er mee hebt leren omgaan is het misschien iets anders. Bij mij is het zo dat ik als het beter gaat allerlei plannen ga maken en aan de slag ga, en na een paar weken word ik wakker en is alle motivatie als sneeuw voor de zon verdwenen.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_175042406
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 13:21 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Als je er mee hebt leren omgaan is het misschien iets anders. Bij mij is het zo dat ik als het beter gaat allerlei plannen ga maken en aan de slag ga, en na een paar weken word ik wakker en is alle motivatie als sneeuw voor de zon verdwenen.
Dus eigenlijk moet je beter leren je ups te managen ipv je downs?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  maandag 13 november 2017 @ 13:26:34 #26
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_175042482
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 13:22 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Dus eigenlijk moet je beter leren je ups te managen ipv je downs?
Ik wil van die downs af. ;) Maarja of dat gaat lukken is maar de vraag.

[ Bericht 2% gewijzigd door Quotidien op 13-11-2017 13:33:41 ]
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_175042552
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 13:26 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Ik wil van die downs af. ;) Maarja of dat gaat lukken is mar de vraag.
Ik denk dat je beter kunt leren accepteren dat dat nooit zal lukken en vanuit dat gegeven kijken hoe je je leven inricht. Dat probeer ik iig de laatste jaren te doen en hoewel ik er echt dingen op aan te merken heb, is het stukken relaxter dan de hele tijd maar denken dat ik mislukt ben omdat het me weer eens niet gelukt is "niet depressief" te blijven...
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  maandag 13 november 2017 @ 13:41:48 #28
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_175042812
Noem het naief en eigenwijs maar mooi niet dat ik me er bij neer ga leggen.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_175042905
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 13:30 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Ik denk dat je beter kunt leren accepteren dat dat nooit zal lukken en vanuit dat gegeven kijken hoe je je leven inricht. Dat probeer ik iig de laatste jaren te doen en hoewel ik er echt dingen op aan te merken heb, is het stukken relaxter dan de hele tijd maar denken dat ik mislukt ben omdat het me weer eens niet gelukt is "niet depressief" te blijven...
Precies. Die downs ga je er echt niet uitkrijgen, die zul je altijd hebben. Ook mensen die nog nooit een depressie hebben gehad kennen dat ook gewoon. Is heel normaal.
pi_175042932
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 13:41 schreef Quotidien het volgende:
Noem het naief en eigenwijs maar mooi niet dat ik me er bij neer ga leggen.
Noem me oud en cynisch, maar je gaat daar mooi een paar jaar tegen verzetten en dan accepteren dat het misschien toch niet anders kan en dan wensen dat je het jaren eerder had gedaan... :D
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  maandag 13 november 2017 @ 13:47:23 #31
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_175042944
Een beetje down of somber voelen is een ding, alle motivatie voor de dingen in het leven verliezen is iets anders.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_175042971
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 13:47 schreef Quotidien het volgende:
Een beetje down of somber voelen is een ding, alle motivatie voor de dingen in het leven verliezen is iets anders.
Maar evengoed onvermijdelijk in sommige gevallen :(
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  maandag 13 november 2017 @ 13:51:32 #33
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_175043063
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 13:48 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Maar evengoed onvermijdelijk in sommige gevallen :(
Niet in deze mate. Denk aan een opleiding die je bijna behaald hebt niet afmaken omdat je het niet op kan brengen de laatste examenweek te maken. Dan is een jaar werk weggegooid omdat je een week in de put zit. Daar zal ik echt vanaf moeten, anders kom ik nooit ergens.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_175043326
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 13:51 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Niet in deze mate. Denk aan een opleiding die je bijna behaald hebt niet afmaken omdat je het niet op kan brengen de laatste examenweek te maken. Dan is een jaar werk weggegooid omdat je een week in de put zit. Daar zal ik echt vanaf moeten, anders kom ik nooit ergens.
Nee daar moet je mee leren omgaan en weten wanneer je het wel even aan de kant moet zetten en wanneer het er ook mag zijn. Even heel simpel: opleiding afmaken -> doorzetten, stofzuigen -> meh kan ook een dag later.

Snap je wat ik bedoel?

Wil niet zeggen dat mij dat al lukt hoor. Maar ik weet wel dat je het nooit helemaal kwijt zult raken, dat is gewoon niet menselijk. Alleen omdat 'wij' momenteel iets meer op ons dak hebben is het heel lastig om dat allemaal op een rij te krijgen, goed te sorteren en in te zetten indien nodig.
pi_175043526
Ik ga even in mijn "zweefmodus" dingen waar ik eigenlijk niet graag over praat want ik word altijd zo'n kusje kroel muts genoemd en naïef en weet ik veel wat.

Maar ik snap die harde maatschappij niet, en tegelijkertijd doe ik er zelf aan mee.

Een paar jaar geleden kreeg ik op school basispsychologie, en daar kwamen termen aan bod als schaduwkant, en ego, wat ik laatst al zei. Maar mijn geheugen is niet zo goed meer, wat ik er in normale mensentaal uitgehaald heb is dit:
Je word heel erg opgevoed volgend wat goed en fout is. En wat fout is wil je niet laten zien, dan krijg je straf. En dit is dan een heel stom voorbeeld, maar als je gaat diëten, en je wil heel graag een reep chocola, en je mag er met niemand over praten. Wat gebeurd er dan? Die reep chocola word een obsessie! Je eet hem uiteindelijk in je eentje in het donker in de keuken en het word een neergaande spiraal..

Dat is met die dips, die depressies. Niet anders. Het mag er niet zijn. Het is slecht. Je wil altijd je betere zelf zijn. En nu is Fok wel een vrij extreem voorbeeld maar kijk eens hoe je hier word afgeschoten als je iets niet mag.

Het zit zo in ons gedrag om af te keuren wat fout en slecht is. Terwijl, ik persoonlijk denk. Dat wanneer je er wel aandacht aan mag besteden. Wanneer je erover mag praten, wanneer er plek voor is (er zijn grenzen natuurlijk) en je elkaar tips kan geven zonder dat veroordelende, dan zouden we alleen al zoveel verder komen.

Nu is dat heel idealistisch, maar je kan het op zijn minst voor jezelf proberen. Ik merk dat nu met mijn medicijnen bijvoorbeeld. Ik voelde me zo'n verschrikkelijke junk, dat ik ze wilde, maar er is wat meer rust. Ik kan wat meer nadenken. Het leven voelt zoveel prettiger. Dus alleen al die grens aangeven al kostte het me zoveel moeite, zet dan alweer zoveel deurtjes op een kier.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-11-2017 14:14:24 ]
pi_175043662
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 14:14 schreef Fripsel het volgende:
Ik ga even in mijn "zweefmodus" dingen waar ik eigenlijk niet graag over praat want ik word altijd zo'n kusje kroel muts genoemd en naïef en weet ik veel wat.

Maar ik snap die harde maatschappij niet, en tegelijkertijd doe ik er zelf aan mee.

Een paar jaar geleden kreeg ik op school basispsychologie, en daar kwamen termen aan bod als schaduwkant, en ego, wat ik laatst al zei. Maar mijn geheugen is niet zo goed meer, wat ik er in normale mensentaal uitgehaald heb is dit:
Je word heel erg opgevoed volgend wat goed en fout is. En wat fout is wil je niet laten zien, dan krijg je straf. En dit is dan een heel stom voorbeeld, maar als je gaat diëten, en je wil heel graag een reep chocola, en je mag er met niemand over praten. Wat gebeurd er dan? Die reep chocola word een obsessie! Je eet hem uiteindelijk in je eentje in het donker in de keuken en het word een neergaande spiraal..

Dat is met die dips, die depressies. Niet anders. Het mag er niet zijn. Het is slecht. Je wil altijd je betere zelf zijn. En nu is Fok wel een vrij extreem voorbeeld maar kijk eens hoe je hier word afgeschoten als je iets niet mag.

Het zit zo in ons gedrag om af te keuren wat fout en slecht is. Terwijl, ik persoonlijk denk. Dat wanneer je er wel aandacht aan mag besteden. Wanneer je erover mag praten, wanneer er plek voor is (er zijn grenzen natuurlijk) en je elkaar tips kan geven zonder dat veroordelende, dan zouden we alleen al zoveel verder komen.

Nu is dat heel idealistisch, maar je kan het op zijn minst voor jezelf proberen. Ik merk dat nu met mijn medicijnen bijvoorbeeld. Ik voelde me zo'n verschrikkelijke junk, dat ik ze wilde, maar er is wat meer rust. Ik kan wat meer nadenken. Het leven voelt zoveel prettiger. Dus alleen al die grens aangeven al kostte het me zoveel moeite, zet dan alweer zoveel deurtjes op een kier.
Ik ontdek steeds meer en besef me steeds meer, dat "men" er doorgaans allemaal niet zo veel problemen mee heeft allemaal. Dat ik altijd dacht dat "men" een oordeel zou hebben, maar dat ik dat stiekem dus zelf was. En dat ik vooral vond dat ik van alles moest en van alles moest vinden en willen. En dat wanneer ik nu zelf tegen "men" zeg "eigenlijk wil en vind ik dat helemaal niet". Dat "men" dan denkt "Oh, ok, prima. Wil je een wijntje?"
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_175043814
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 14:14 schreef Fripsel het volgende:
Ik ga even in mijn "zweefmodus" dingen waar ik eigenlijk niet graag over praat want ik word altijd zo'n kusje kroel muts genoemd en naïef en weet ik veel wat.

Maar ik snap die harde maatschappij niet, en tegelijkertijd doe ik er zelf aan mee.

Een paar jaar geleden kreeg ik op school basispsychologie, en daar kwamen termen aan bod als schaduwkant, en ego, wat ik laatst al zei. Maar mijn geheugen is niet zo goed meer, wat ik er in normale mensentaal uitgehaald heb is dit:
Je word heel erg opgevoed volgend wat goed en fout is. En wat fout is wil je niet laten zien, dan krijg je straf. En dit is dan een heel stom voorbeeld, maar als je gaat diëten, en je wil heel graag een reep chocola, en je mag er met niemand over praten. Wat gebeurd er dan? Die reep chocola word een obsessie! Je eet hem uiteindelijk in je eentje in het donker in de keuken en het word een neergaande spiraal..

Dat is met die dips, die depressies. Niet anders. Het mag er niet zijn. Het is slecht. Je wil altijd je betere zelf zijn. En nu is Fok wel een vrij extreem voorbeeld maar kijk eens hoe je hier word afgeschoten als je iets niet mag.

Het zit zo in ons gedrag om af te keuren wat fout en slecht is. Terwijl, ik persoonlijk denk. Dat wanneer je er wel aandacht aan mag besteden. Wanneer je erover mag praten, wanneer er plek voor is (er zijn grenzen natuurlijk) en je elkaar tips kan geven zonder dat veroordelende, dan zouden we alleen al zoveel verder komen.

Nu is dat heel idealistisch, maar je kan het op zijn minst voor jezelf proberen. Ik merk dat nu met mijn medicijnen bijvoorbeeld. Ik voelde me zo'n verschrikkelijke junk, dat ik ze wilde, maar er is wat meer rust. Ik kan wat meer nadenken. Het leven voelt zoveel prettiger. Dus alleen al die grens aangeven al kostte het me zoveel moeite, zet dan alweer zoveel deurtjes op een kier.
En zie daar de basis van mijn probleem. Het veroordelende waar ik mijzelf soms ook schuldig aan maak is ook wel mijn grootste probleem denk ik. Het grappige is misschien nog wel dat ik veel minder oordeel over de buitenwereld en meer over mijzelf, niks is goed genoeg.

Vandaag ook weer zo'n motivatieloze dag en dat ik gen hol uitvoer. Terwijl ik 2 telefoontjes heb gepleegd, goed gesprek met iemand heb gevoerd en we wat hebben uitgepraat. Een mail opgesteld die ik zou opstellen naar iemand met daarin ook een hoop verduidelijking, boodschappenlijstje gemaakt en nog geen dipje gehad door wat beter na te denken over dingen.

Het is niet veel maar al meer en beter dan mijn dag gisteren waarbij ik vooral geslapen heb.

En toch voelt het dan weer als niet genoeg. :')
  maandag 13 november 2017 @ 14:30:33 #38
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_175043820
Ik snap eerlijk gezegd totaal niet wat jullie bedoelen. Noem eens een voorbeeld van wat er hier op fok! (in dit topic bedoel je) fout gaat dan?
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_175043840
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 14:21 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Ik ontdek steeds meer en besef me steeds meer, dat "men" er doorgaans allemaal niet zo veel problemen mee heeft allemaal. Dat ik altijd dacht dat "men" een oordeel zou hebben, maar dat ik dat stiekem dus zelf was. En dat ik vooral vond dat ik van alles moest en van alles moest vinden en willen. En dat wanneer ik nu zelf tegen "men" zeg "eigenlijk wil en vind ik dat helemaal niet". Dat "men" dan denkt "Oh, ok, prima. Wil je een wijntje?"
Het heeft twee kanten.

Sorry dit was erg kort. Ik wist niet hoe ik er op in moest gaan zonder het te persoonlijk te maken. De mensen die dat wijntje met me drinken zijn helaas niet mijn familie of een mensen die in het grotere geheel het verschil zouden kunnen maken. En dat doet stiekem toch wel pijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 13-11-2017 14:34:40 ]
pi_175043846
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 14:30 schreef Quotidien het volgende:
Ik snap eerlijk gezegd totaal niet wat jullie bedoelen. Noem eens een voorbeeld van wat er hier op fok! (in dit topic bedoel je) fout gaat dan?
Ik zei juist fok! in zijn algemeenheid. Ik vind de sfeer hier erg fijn op dit moment. O+
  maandag 13 november 2017 @ 14:37:19 #41
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_175043944
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 14:32 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ik zei juist fok! in zijn algemeenheid. Ik vind de sfeer hier erg fijn op dit moment. O+
Oh absoluut. Ik vind fok! echt een baken van intolerantie. Vooral in de wat meer mainstream subfora ben je eigenlijk altijd een soort piñata als je een topic opent met iets over jezelf.
Verder klopt het inderdaad wat je zegt. Ik vertel daarom ook echt niemand van mijn depressie, niet eens mijn tweelingbroer weet ervan. We hebben met z'n allen nogal wat stigma's opgebouwd, met inderdaad heel veel dingen die fout en goed zijn. Toen ik met antidepressiva begon voelde het ook echt alsof ik iets had verloren. Je groeit op met het idee dat dat voor slappe mensen is.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_175043968
Of eigenlijk zeg ik het niet eens goed. Natuurlijk maken ze het verschil, voor mij persoonlijk op de momenten dat ik het zwaar heb. Maar niet voor de idealistisch Fripsel. Die soms wel eens haar hoofd tegen de muur wil meppen. Omdat het me doet twijfelen aan mezelf, en die momentjes. Want wie ben ik nu, dat naïeve blonde 23 jarige meisje toch. Wat weet ik nu.
pi_175044012
Ik denk dat ik dit even over moet schrijven voor mijn psycholoog.
pi_175044406
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 14:31 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Het heeft twee kanten.

Sorry dit was erg kort. Ik wist niet hoe ik er op in moest gaan zonder het te persoonlijk te maken. De mensen die dat wijntje met me drinken zijn helaas niet mijn familie of een mensen die in het grotere geheel het verschil zouden kunnen maken. En dat doet stiekem toch wel pijn.
Dan drink je wijn met de verkeerde mensen, toch? Wijntje drinken klinkt misschien ook te leeg. Verzamel mensen om je heen die je in je waarde laten. Wanneer je on-top bent en wanneer je in de put zit.

Ik heb dus ook afstand genomen van mensen die me het gevoel gaven dat ik verantwoording moest afleggen, of die me om wat voor reden dan ook niet in mijn waarde lieten als ik het even allemaal niet zo goed onder controle had. Hele prestatiegerichte mensen kon ik sowieso al nooit zo veel mee, maar die laat ik nu helemaal lekker hun eigen gang gaan.

Ik besef me wel dat ik heel veel geluk heb met mijn ouders. Ze snappen niet waar ik mee zit soms, zijn verschrikkelijk nuchter. Maar ze steunen me en ik weet dat ik altijd bij ze terecht kan. Ik kan me voorstellen dat die zekerheid missen een ontzettend verschil maakt :(
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_175044576
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 15:03 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Dan drink je wijn met de verkeerde mensen, toch? Wijntje drinken klinkt misschien ook te leeg. Verzamel mensen om je heen die je in je waarde laten. Wanneer je on-top bent en wanneer je in de put zit.

Ik heb dus ook afstand genomen van mensen die me het gevoel gaven dat ik verantwoording moest afleggen, of die me om wat voor reden dan ook niet in mijn waarde lieten als ik het even allemaal niet zo goed onder controle had. Hele prestatiegerichte mensen kon ik sowieso al nooit zo veel mee, maar die laat ik nu helemaal lekker hun eigen gang gaan.

Ik besef me wel dat ik heel veel geluk heb met mijn ouders. Ze snappen niet waar ik mee zit soms, zijn verschrikkelijk nuchter. Maar ze steunen me en ik weet dat ik altijd bij ze terecht kan. Ik kan me voorstellen dat die zekerheid missen een ontzettend verschil maakt :(
Nee ik drink wijntjes met de juiste mensen. Maar die mensen horen toch alleen de kant van Fripsel. Niet de kant van mijn familie. Die zien mijn ouders een keer voorbij komen. Die waren niet bij mijn opvoeding. Die waren niet bij mijn huisarts die het me zo moeilijk maakte. Dus dan is het nog steeds de interpertatie van de ptss Fripsel tegen Dokter met zoveel studies, of papa met x jaar levens ervaring. Snap je?
pi_175044735
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 15:14 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Nee ik drink wijntjes met de juiste mensen. Maar die mensen horen toch alleen de kant van Fripsel. Niet de kant van mijn familie. Die zien mijn ouders een keer voorbij komen. Die waren niet bij mijn opvoeding. Die waren niet bij mijn huisarts die het me zo moeilijk maakte. Dus dan is het nog steeds de interpertatie van de ptss Fripsel tegen Dokter met zoveel studies, of papa met x jaar levens ervaring. Snap je?
Sorry niet echt :@

Heb het idee dat we misschien allebei iets anders bedoelen?

Mijn punt is dat je vooral jezelf niet kwalijk moet nemen dat je bent hoe je bent en dat je worstelt waar je mee worstelt. Als jij weet dat je je best doet (en dat kan ook heus met vallen en opstaan gaan) heeft een ander daar weinig over te zeggen. En dan bedoel ik je sociale kring. De medici is weer een ander verhaal natuurlijk.

Wanneer je mensen om je heen verzamelt die je tegenwerken (door je niet in je waarde te laten, door je eigenwaarde af te breken ipv op te bouwen, die je schaden ipv helpen) is het beter voor jezelf om er afstand van te nemen ipv om te proberen deze mensen te veranderen. Daarnaast helpt het om mensen om je heen te verzamelen die juist wel een positief effect op je hebben.

Sowieso is deze hele uitspraak natuurlijk ontzettend veel makkelijker gezegd dan gedaan en in het geval van familie is het vast nog vele malen moeilijker. Maar kies je eigen weg. Je kunt nooit iedereen plezieren, dus dan maar jezelf plezieren door te kiezen voor de voor jou juiste weg.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_175044783
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 15:21 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Sorry niet echt :@

Heb het idee dat we misschien allebei iets anders bedoelen?

Mijn punt is dat je vooral jezelf niet kwalijk moet nemen dat je bent hoe je bent en dat je worstelt waar je mee worstelt. Als jij weet dat je je best doet (en dat kan ook heus met vallen en opstaan gaan) heeft een ander daar weinig over te zeggen. En dan bedoel ik je sociale kring. De medici is weer een ander verhaal natuurlijk.

Wanneer je mensen om je heen verzamelt die je tegenwerken (door je niet in je waarde te laten, door je eigenwaarde af te breken ipv op te bouwen, die je schaden ipv helpen) is het beter voor jezelf om er afstand van te nemen ipv om te proberen deze mensen te veranderen. Daarnaast helpt het om mensen om je heen te verzamelen die juist wel een positief effect op je hebben.

Sowieso is deze hele uitspraak natuurlijk ontzettend veel makkelijker gezegd dan gedaan en in het geval van familie is het vast nog vele malen moeilijker. Maar kies je eigen weg. Je kunt nooit iedereen plezieren, dus dan maar jezelf plezieren door te kiezen voor de voor jou juiste weg.
Ja ik heb dus heel veel problemen met familie en medici gehad en in dat geval vind ik de vlieger niet op gaan. :@ Want als je onderaan bungelt zal je ergens vandaan hulp moeten krijgen.
  Designer maandag 13 november 2017 @ 15:27:21 #48
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_175044864
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 15:14 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Nee ik drink wijntjes met de juiste mensen. Maar die mensen horen toch alleen de kant van Fripsel. Niet de kant van mijn familie. Die zien mijn ouders een keer voorbij komen. Die waren niet bij mijn opvoeding. Die waren niet bij mijn huisarts die het me zo moeilijk maakte. Dus dan is het nog steeds de interpertatie van de ptss Fripsel tegen Dokter met zoveel studies, of papa met x jaar levens ervaring. Snap je?
Je twijfelt aan de juistheid of relevantie van jouw kant van het verhaal?
🐙
pi_175045085
quote:
10s.gif Op maandag 13 november 2017 15:27 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Je twijfelt aan de juistheid of relevantie van jouw kant van het verhaal?
:Y

Zou het liefst ook al mijn posts weer deleten en in een hoekje wegkruipen nu. Maar Fax komt me zo ophalen om naar een heel rustig concertje te gaan om weer eens zoiets uit te proberen. Zo lief. O+

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 13-11-2017 15:39:49 ]
  Designer maandag 13 november 2017 @ 15:39:14 #50
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_175045157
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 15:36 schreef Fripsel het volgende:

[..]

:Y
Nou ja, gezien jij degene bent die er mee worstelt is jouw perspectief natuurlijk het meest relevant.

Zelfs al zou iedereen zeggen dat je je aanstelt en het niet waar is, verandert dat niets aan jouw lijden. Dus wie is er dan relevant?
🐙
pi_175045173
quote:
11s.gif Op maandag 13 november 2017 15:39 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Nou ja, gezien jij degene bent die er mee worstelt is jouw perspectief natuurlijk het meest relevant.

Zelfs al zou iedereen zeggen dat je je aanstelt en het niet waar is, verandert dat niets aan jouw lijden. Dus wie is er dan relevant?
Wie wilt er nu een zwak schaap zijn.
  Designer maandag 13 november 2017 @ 15:47:54 #52
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_175045388
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 15:40 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Wie wilt er nu een zwak schaap zijn.
Ja niemand natuurlijk. Ik ben natuurlijk niet echt op de hoogte maar ik ga er vanuit dat op de lange termijn de meeste van je issues wel op te lossen / verwerken / mee te leren leven zijn. Ik bedoel dan niet na volgende week. Misschien niet eens na volgend jaar.
Bedenk wat je uiteindelijk wil en kan zijn. En natuurlijk ben je liever gisteren weer op de been dan morgen. Maar je hebt de tijd. Je bent geen gefaald persoon omdat je kwetsbaar bent nu.
🐙
  Designer maandag 13 november 2017 @ 15:48:49 #53
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_175045415
Misschien sla ik de plank compleet mis, ik ken je natuurlijk niet echt goed verder. Maar dat is een beetje de indruk die ik krijg.
🐙
pi_175045518
quote:
10s.gif Op maandag 13 november 2017 15:47 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Ja niemand natuurlijk. Ik ben natuurlijk niet echt op de hoogte maar ik ga er vanuit dat op de lange termijn de meeste van je issues wel op te lossen / verwerken / mee te leren leven zijn. Ik bedoel dan niet na volgende week. Misschien niet eens na volgend jaar.
Bedenk wat je uiteindelijk wil en kan zijn. En natuurlijk ben je liever gisteren weer op de been dan morgen. Maar je hebt de tijd. Je bent geen gefaald persoon omdat je kwetsbaar bent nu.
Ja maar daar zit de crux hem dus al in. Er is heel veel discussie geweest over die oorzaak/issues. En ik merk dat ik bij de geringste twijfel zwaar in een stuip schiet. En mijn paniek aanvallen helpen me niet om me duidelijk te verwoorden. En ik krijg ook nooit de kans, om het eens duidelijk uit te leggen "want voor alles is een tijd". Maar ik heb het opgeschreven en duw het onder haar neus morgen. :@ Want zo opgeschreven is het heel duidelijk volgens mij. Heb er wat persoonlijke toevoegingen aan gedaan over het verloop van mijn leven en mijn trauma's maar die vind ik te persoonlijk om hier te delen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Designer maandag 13 november 2017 @ 16:05:33 #55
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_175045798
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 15:53 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ja maar daar zit de crux hem dus al in. Er is heel veel discussie geweest over die oorzaak/issues. En ik merk dat ik bij de geringste twijfel zwaar in een stuip schiet. En mijn paniek aanvallen helpen me niet om me duidelijk te verwoorden. En ik krijg ook nooit de kans, om het eens duidelijk uit te leggen "want voor alles is een tijd". Maar ik heb het opgeschreven en duw het onder haar neus morgen. :@ Want zo opgeschreven is het heel duidelijk volgens mij. Heb er wat persoonlijke toevoegingen aan gedaan over het verloop van mijn leven en mijn trauma's maar die vind ik te persoonlijk om hier te delen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goed dat je het opschrijft. ^O^

Maar niet twijfelen aan wat je voelt. Ze zitten daar niet om een nauwkeurige biografie over wat er feitelijk gebeurd is te schrijven en met een liniaal te meten of dat wel erg genoeg is. Wat je voelt en waar je mee worstelt is wat telt. En dat is precies zo erg als hoe het voelt.
🐙
pi_175045833
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 09:43 schreef aeque het volgende:
Ik loop tegen iets aan waar ik mijn hoofd maar niet omheen krijg, nu ben ik benieuwd of mensen hier dit herkennen en hoe ze er mee omgaan. Ja dit staat ook nog op de agenda bij de psych, maar ben gewoon benieuwd hoe mensen dit hier met een soortgelijke problematiek misschien ook tegen aanlopen.

Ik heb namelijk de grootst mogelijke moeite om het allemaal maar positief te blijven zien. Elke stap die ik vooruit maak zijn er vaak ook weer 2 achteruit. Waarmee de twijfel steeds meer toeslaat waarom ik het allemaal doe. Het schijnt allemaal niet erg veel effect te hebben met als resultaat dat het bijna hetzelfde is als voor de hulp.

Dit roept dan ook de vraag op waar ik het eigenlijk allemaal voor doe, heeft het wel zin? En die vraag komt dan ook weer terug op het leven zelf. Moet ik er wel even bij zeggen dat dit niets te maken heeft met suïcide willen plegen oid want dat is namelijk niet aan de orde! Ik mis een bepaald doel in het leven en dat voelt wat ongemakkelijk.

Voor mij hoort zoiets er te zijn want dan heb je iets om naartoe te werken. Alleen besef ik mij ook dat ik daarmee misschien te streng ben voor mijzelf. Wat dat betreft ben ik soms iets te perfectionistisch en is het nooit goed genoeg waardoor ik veel dingen maar achterwege laat omdat het nooit goed is.

Nou dit was weer een aflevering van de gedachtegang van aeque, tot de volgende keer. :+
Zo eindelijk reageren :P

Ik heb het daar dus toevallig ook over gehad. Ik zit nu zo lang in therapie en ik vind zelf dat ik niet ver ben gekomen. Aan de andere kant als ik terugkijk naar waar ik in het begin stond... toen deed ik nog aan zelfbeschadiging, kon ik de week niet overzien en moest ik echt een weekplanning maken, elke week therapie, veel suicidale gedachten, constant afleiding zoeken in de vorm van series en games.
Dat is nu allemaal wel een stuk minder. Maar dat ging ook niet in 1 rechte lijn omhoog. Sommige mensen denken dat wel; dat zodra je in therapie gaat het 1 rechte lijn omhoog naar genezing is. Maar dat is dus niet zo. Het is meer dit:


En over het hebben van geen doel, een vriendin omschreef het een keer dat ze het idee had dat ik dreef en niet zwom. Ik dobberde maar een beetje rond in het leven en ik zwom niet naar een doel toe. En dat is ook zo, want soms is een dag zo zwaar dat alleen een beetje ronddobberen de dag overleefbaar maakt. Hele kleine doelen stellen kan helpen. Het hoeft allemaal niet zo groots en meeslepend te zijn zoals een wereldreis maken in 100 dagen :P

En soms heb ik dat nog hoor... dat ik geen doel heb. Of dat ik het zo moeilijk vind om een doel te bereiken dat ik het maar blijf uitstellen om echt actie te ondernemen.
pi_175045886
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 12:59 schreef aeque het volgende:

[..]

Ik bedoel dit niet lullig hoor, maar zag je het echt niet aankomen? :@
Het is dat je het recent in het topic zei maar anders had ik nooit gedacht dat jij überhaupt in therapie was. :P Maar goed dat kan ook komen omdat je het hier de laatste tijd niet echt meer over hebt natuurlijk.

Alleen ook op basis van wat je een paar dagen geleden zei kreeg ik vanuit jouzelf al wel het gevoel dat je er zelf mee wilde stoppen.. :@
:D Ik ga al bijna voor het 5-jarig jubileum _O- Misschien leuk om te vieren met een D&A meet naar het psychiatrisch museum in Haarlem :P

Ik zag het niet aankomen vanuit hun standpunt. Ik had er zelf al wat minder vertrouwen in en ik twijfelde inderdaad zelf al of dit nog wel zin had. Maar dat zij er zelf mee zouden komen had ik niet gedacht. Ook omdat het wel duidelijk is dat ik nog niet 100% goed bij mn hoofd ben om het zo maar even te zeggen :P Plus dat ik nog steeds met die OPS zit en daar hebben we al helemaal niks aan gedaan.
pi_175045944
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 15:14 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Nee ik drink wijntjes met de juiste mensen. Maar die mensen horen toch alleen de kant van Fripsel. Niet de kant van mijn familie. Die zien mijn ouders een keer voorbij komen. Die waren niet bij mijn opvoeding. Die waren niet bij mijn huisarts die het me zo moeilijk maakte. Dus dan is het nog steeds de interpertatie van de ptss Fripsel tegen Dokter met zoveel studies, of papa met x jaar levens ervaring. Snap je?
Maar dat is toch logisch? :@ Als je zou vertellen over een ander onderwerp, bijvoorbeeld een conflict met een collega op het werk, dan zouden we toch ook alleen jouw kant horen? Dan ga ik toch ook niet zeggen "Nou Frips, alles leuk en aardig maar ik ga toch even die collega van je bellen voor het volledige plaatje"?
Het gaat toch om jouw interpretatie en jouw beleving? In de mening van de 300 andere mensen om je heen ben ik niet geïnteresseerd. Jij hebt er last van dus gaat het inderdaad juist om hoe jij het hebt ervaren.
pi_175048123
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 16:12 schreef Elvi het volgende:

[..]

Maar dat is toch logisch? :@ Als je zou vertellen over een ander onderwerp, bijvoorbeeld een conflict met een collega op het werk, dan zouden we toch ook alleen jouw kant horen? Dan ga ik toch ook niet zeggen "Nou Frips, alles leuk en aardig maar ik ga toch even die collega van je bellen voor het volledige plaatje"?
Het gaat toch om jouw interpretatie en jouw beleving? In de mening van de 300 andere mensen om je heen ben ik niet geïnteresseerd. Jij hebt er last van dus gaat het inderdaad juist om hoe jij het hebt ervaren.
Ja dat is meer dan logisch. Maar de mening van een arts telt voor mij dan toch zwaarder dan die van een vriend of vriendin, heel kort door de bocht. Dus ook al kunnen wij samen concluderen dat het fout is.. hoe kan het dan zo lang doorgesleept hebben met de mensen die je zouden moeten helpen met een ziekte zeg maar. Dan vertel ik het of jou fout, of het grotere geheel is toch niet zo leuk, weer even heel kort door de bocht.
  maandag 13 november 2017 @ 17:59:58 #60
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_175048147
Het verhaal van Fripsel heeft bij mij opeens allerlei herinneringen naarboven gehaald van vroeger. Slaat even als een bom in. Straks maar even sporten, kijken of dat wat afleiding biedt.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_175048160
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 17:59 schreef Quotidien het volgende:
Het verhaal van Fripsel heeft bij mij opeens allerlei herinneringen naarboven gehaald van vroeger. Slaat even als een bom in. Straks maar even sporten, kijken of dat wat afleiding biedt.
Sorry :* Vind je het fijner als ik dit soort dingen onder spoilers zet?
  maandag 13 november 2017 @ 18:05:28 #62
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_175048232
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 18:00 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Sorry :* Vind je het fijner als ik dit soort dingen onder spoilers zet?
Geen verwijt hoor. Nee het hoeft niet onder spoilers. Misschien wel goed dat het naar boven komt, dan kan ik het een keer bij de psycholoog aankaarten.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_175051725
Zo Hey. De zelfhaat neemt hier ook even een looping.
pi_175051813
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 17:58 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ja dat is meer dan logisch. Maar de mening van een arts telt voor mij dan toch zwaarder dan die van een vriend of vriendin, heel kort door de bocht. Dus ook al kunnen wij samen concluderen dat het fout is.. hoe kan het dan zo lang doorgesleept hebben met de mensen die je zouden moeten helpen met een ziekte zeg maar. Dan vertel ik het of jou fout, of het grotere geheel is toch niet zo leuk, weer even heel kort door de bocht.
Omdat ook dokters mensen zijn en misschien andere dingen oppikken.
Ik zie het in de coaching opleiding. We oefenen op elkaar en iedereen pikt in een gesprek weer iets anders uit om op door te gaan. Een gesprek kan zo op 8 verschillende manieren geïnterpreteerd worden en we luisteren toch echt allemaal naar hetzelfde verhaal. Dat maakt het verhaal niet minder belangrijk of minder waar.
pi_175053507
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 16:09 schreef Elvi het volgende:

[..]

:D Ik ga al bijna voor het 5-jarig jubileum _O- Misschien leuk om te vieren met een D&A meet naar het psychiatrisch museum in Haarlem :P

Ik zag het niet aankomen vanuit hun standpunt. Ik had er zelf al wat minder vertrouwen in en ik twijfelde inderdaad zelf al of dit nog wel zin had. Maar dat zij er zelf mee zouden komen had ik niet gedacht. Ook omdat het wel duidelijk is dat ik nog niet 100% goed bij mn hoofd ben om het zo maar even te zeggen :P Plus dat ik nog steeds met die OPS zit en daar hebben we al helemaal niks aan gedaan.
Zij kijken er natuurlijk op een gegeven moment ook wel objectief naar en zien dan dat jij het op een laag pitje hebt gezet. Dat is voor hun ook niet echt werkbaar en gaat bij jou ook geen vruchten afwerpen omdat je er niet mee bezig bent. Het moet wel van 2 kanten komen. :P

quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 16:06 schreef Elvi het volgende:

[..]

Zo eindelijk reageren :P

Ik heb het daar dus toevallig ook over gehad. Ik zit nu zo lang in therapie en ik vind zelf dat ik niet ver ben gekomen. Aan de andere kant als ik terugkijk naar waar ik in het begin stond... toen deed ik nog aan zelfbeschadiging, kon ik de week niet overzien en moest ik echt een weekplanning maken, elke week therapie, veel suicidale gedachten, constant afleiding zoeken in de vorm van series en games.
Dat is nu allemaal wel een stuk minder. Maar dat ging ook niet in 1 rechte lijn omhoog. Sommige mensen denken dat wel; dat zodra je in therapie gaat het 1 rechte lijn omhoog naar genezing is. Maar dat is dus niet zo. Het is meer dit:
[ afbeelding ]

En over het hebben van geen doel, een vriendin omschreef het een keer dat ze het idee had dat ik dreef en niet zwom. Ik dobberde maar een beetje rond in het leven en ik zwom niet naar een doel toe. En dat is ook zo, want soms is een dag zo zwaar dat alleen een beetje ronddobberen de dag overleefbaar maakt. Hele kleine doelen stellen kan helpen. Het hoeft allemaal niet zo groots en meeslepend te zijn zoals een wereldreis maken in 100 dagen :P

En soms heb ik dat nog hoor... dat ik geen doel heb. Of dat ik het zo moeilijk vind om een doel te bereiken dat ik het maar blijf uitstellen om echt actie te ondernemen.
Ik weet heel goed dat het niet in een rechte lijn gaat. Er zijn ups, maar nog veel meer downs. Zeker in het begin. Alleen 'lijkt' het alsof ik niet weer even op mijn plaat ga, maar daarna nog een paar keer nagetrapt wordt waardoor het opkrabbelen keer op keer een stuk moeilijker gaat. Zeker ook omdat ik in het leven een bepaalde steun mis die veel mensen hebben zoals een partner, familie, goede vriendin/vriend. Iets wat ook deels door mijzelf komt overigens.

Wat betreft doelen, ik stel ze eigenlijk al redelijk klein. Echter ging dat uiteindelijk 1 a 1,5 week goed en sindsdien is het weer hetzelfde verhaal. Het frustreert gewoon enorm dat die motivatie voor alles zover te zoeken is. Zelfs de meest kleine dingen zoals een bonnetje wat uit de boodschappen tas op de grond valt. Dat verdomde kut bonnetje heeft er gewoon 2 weken gelegen ofzo omdat ik het gewoon niet meer zie. Zie ik het wel dan kan het mij eigenlijk niet eens meer boeien dat het er ligt. :{
pi_175053542
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 20:29 schreef Fripsel het volgende:
Zo Hey. De zelfhaat neemt hier ook even een looping.
Omdat je zo'n verschrikkelijk naar kutwijf bent, dat geen reet doet voor d'r eigen herstel bedoel je?

Makes sense!
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_175053721
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 21:25 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Omdat je zo'n verschrikkelijk naar kutwijf bent, dat geen reet doet voor d'r eigen herstel bedoel je?

Makes sense!
_O-
pi_175053746
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 21:30 schreef Fripsel het volgende:

[..]

_O-
:*
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_175054257
Ik heb trouwens al jullie berichten gelezen gister op die van mij en het deed me veel goed :*
Vandaag wat een betere dag, wel moe na gisteren.
Het hielp ook wel dat ik een brief kreeg van de zorgverzekering dat de premie omlaag gaat. Ik maakte mij daar toch veel zorgen over na al die rampberichten in het nieuws. Blijkt het allemaal mee te vallen. :)

Mijn kaak doet al dagen pijn, volgens mij span ik die veel aan onbewust. Zal de stress wel zijn :P
Twiddel
pi_175054402
quote:
99s.gif Op maandag 13 november 2017 21:45 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb trouwens al jullie berichten gelezen gister op die van mij en het deed me veel goed :*
Vandaag wat een betere dag, wel moe na gisteren.
Het hielp ook wel dat ik een brief kreeg van de zorgverzekering dat de premie omlaag gaat. Ik maakte mij daar toch veel zorgen over na al die rampberichten in het nieuws. Blijkt het allemaal mee te vallen. :)

Mijn kaak doet al dagen pijn, volgens mij span ik die veel aan onbewust. Zal de stress wel zijn :P
Als er iets veel energie kost dan zijn het wel emoties dus dat is niet heel raar. Tijdens mijn eerste 'exposure' (ik haat die Engelse woorden. :') ) was ik daarna zo moe dat ik het hele weekend nodig had om bij te komen. Kon mij niet herinneren wanneer ik verder voor het laatst zo moe was. :P

Maar goed om te horen dat het wat beter gaat. :)
pi_175058381
Aan de ene kant ben ik blij dat ik morgen therapie heb. Maar er zit zoveel in mijn hoofd. En dan heb ik nog medicijnen op ook. Ik ben nu al misselijk.
pi_175058390
Misschien moet ik ook even sorry zeggen voor hoe aanwezig ik ben vandaag. :+
pi_175061282
Geen sorry nodig Fripsel, wat mij betreft. Daar is dit topic voor toch? Om te kunnen spuien, ervaringen te delen....
Sterkte vandaag
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_175061614
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 00:04 schreef Fripsel het volgende:
Misschien moet ik ook even sorry zeggen voor hoe aanwezig ik ben vandaag. :+
aanvaard
pi_175067220
Ik heb een heel fijn gesprek gehad met de psycholoog. Had alles verwoord waar ik mee zat, en dat ik er zo mee worstelde. En waarom, en dat je het natuurlijk ook niet sneller kan dwingen en dat ik het mezelf daarom zo onnodig moeilijk maak. En haar antwoord was, dat ze zou willen dat ze een toverstafje had.

En dat was eigenlijk misschien wel precies wat ik nodig had. Iemand die gewoon, snapt, dat het soms gewoon kut is, en me daar handvaten bij kan geven. En ik besef me ook nu dat ik daar misschien wel niet letterlijk naar durf te vragen. Help me verdrietig zijn. Omdat ik heb het nooit gemogen.

En daarna hebben we een oefening gedaan. Dat ik me in een veikige plek moest inbeelden. En dat mocht ook een fantasiewereld zijn. Dus opeens zat ik in een wereld met eenhoorns, en glitters, regenbogen, bloemen, en mijn vriend op een eenhoorn. En toen vroeg ze natuurlijk waar ik was en toen moest ik lachen. Een beetje uit schaamte ook wel. En toen hebben we het ook meteen daarover gehad. Hoe ik me schaam voor die kant van mezelf.

Dus dat was eigenlijk heel fijn. En nu mag ik bijkomen van mezelf. En mijn vriend is net met hele leuke plannen voor mijn verjaardag gekomen. En daar ben ik heel dankbaar voor, want vorig jaar ben ik mijn verjaardag met een paniekaanval op de eerste hulp begonnen en heb ik het eigenlijk niet echt gevierd.
pi_175067254
En Fripsel drukte op post en de buurman knalt zijn speakers vol open.

Ik ben vervloekt.
pi_175068161
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 15:21 schreef Fripsel het volgende:
Ik heb een heel fijn gesprek gehad met de psycholoog. Had alles verwoord waar ik mee zat, en dat ik er zo mee worstelde. En waarom, en dat je het natuurlijk ook niet sneller kan dwingen en dat ik het mezelf daarom zo onnodig moeilijk maak. En haar antwoord was, dat ze zou willen dat ze een toverstafje had.

En dat was eigenlijk misschien wel precies wat ik nodig had. Iemand die gewoon, snapt, dat het soms gewoon kut is, en me daar handvaten bij kan geven. En ik besef me ook nu dat ik daar misschien wel niet letterlijk naar durf te vragen. Help me verdrietig zijn. Omdat ik heb het nooit gemogen.

En daarna hebben we een oefening gedaan. Dat ik me in een veikige plek moest inbeelden. En dat mocht ook een fantasiewereld zijn. Dus opeens zat ik in een wereld met eenhoorns, en glitters, regenbogen, bloemen, en mijn vriend op een eenhoorn. En toen vroeg ze natuurlijk waar ik was en toen moest ik lachen. Een beetje uit schaamte ook wel. En toen hebben we het ook meteen daarover gehad. Hoe ik me schaam voor die kant van mezelf.

Dus dat was eigenlijk heel fijn. En nu mag ik bijkomen van mezelf. En mijn vriend is net met hele leuke plannen voor mijn verjaardag gekomen. En daar ben ik heel dankbaar voor, want vorig jaar ben ik mijn verjaardag met een paniekaanval op de eerste hulp begonnen en heb ik het eigenlijk niet echt gevierd.
Klinkt goed, en dat veilige plekje klinkt mooi!
Sterkte met de buurman met zn rotherrie... :*.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_175069499
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 15:21 schreef Fripsel het volgende:
Ik heb een heel fijn gesprek gehad met de psycholoog. Had alles verwoord waar ik mee zat, en dat ik er zo mee worstelde. En waarom, en dat je het natuurlijk ook niet sneller kan dwingen en dat ik het mezelf daarom zo onnodig moeilijk maak. En haar antwoord was, dat ze zou willen dat ze een toverstafje had.

En dat was eigenlijk misschien wel precies wat ik nodig had. Iemand die gewoon, snapt, dat het soms gewoon kut is, en me daar handvaten bij kan geven. En ik besef me ook nu dat ik daar misschien wel niet letterlijk naar durf te vragen. Help me verdrietig zijn. Omdat ik heb het nooit gemogen.

En daarna hebben we een oefening gedaan. Dat ik me in een veikige plek moest inbeelden. En dat mocht ook een fantasiewereld zijn. Dus opeens zat ik in een wereld met eenhoorns, en glitters, regenbogen, bloemen, en mijn vriend op een eenhoorn. En toen vroeg ze natuurlijk waar ik was en toen moest ik lachen. Een beetje uit schaamte ook wel. En toen hebben we het ook meteen daarover gehad. Hoe ik me schaam voor die kant van mezelf.

Dus dat was eigenlijk heel fijn. En nu mag ik bijkomen van mezelf. En mijn vriend is net met hele leuke plannen voor mijn verjaardag gekomen. En daar ben ik heel dankbaar voor, want vorig jaar ben ik mijn verjaardag met een paniekaanval op de eerste hulp begonnen en heb ik het eigenlijk niet echt gevierd.
Voor mij is het een rots in Italie. Echt bestaand. Helemaal niet zo'n bijzonder plekje, maar ik voelde me daar zo fijn. Je paste er eigenlijk maar alleen op en ik was er op zo'n vriendinnenvakantie. Als ik de drukte zat was ging ik daar even in de zon liggen. En dan hoorde je eigenlijk niets dan de golven die zo lekker klotsten :D
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  dinsdag 14 november 2017 @ 17:18:30 #79
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_175069580
Hoe kom ik aan zo'n plekje? :@
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_175069678
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 17:18 schreef Quotidien het volgende:
Hoe kom ik aan zo'n plekje? :@
Ik moest mijn ogen dicht doen als ik dat prettig vond, en anders naar de grond kijken. Mijn voeten op de grond zetten. Mijn schouders ontspannen. (Ik shakete ze ook echt een beetje los, sinds wanneer durf ik dat?). En ze begon eigenlijk met van dat ik moest denken aan een plek die me een fijn gevoel gaf. En daarbij noemde ze suggesties. Zoals een vakantieherrinering, een plekje in huis, in het begin dacht ik aan hoe ik dit weekend tegen de bank aan had gelegen op de bank. En dat werkte wel een beetje.. maar Mwuah Mwuah, en toen zei ze dat een fantasiewereld ook mocht. En Nouja, toen ging ik los.

Maar ik merk heel erg het effect van de medicijnen denk ik. Al zei mijn vriend wel al, leuk en aardig dat je het merkt, maar het maakt je relaxter, geen ander mens. :+ Omdat ik dan vind dat ik het dus eigenlijk niet aan mezelf te danken heb of aan wie ik ben ofzo zeg maar als dan zoiets lukt.
  dinsdag 14 november 2017 @ 17:42:54 #81
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_175070116
Ik heb mijn best gedaan maar er komt niks naar boven helaas. Dat soort oefeningen werken bij mij echt nooit. Jammer wel.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_175070169
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 17:42 schreef Quotidien het volgende:
Ik heb mijn best gedaan maar er komt niks naar boven helaas. Dat soort oefeningen werken bij mij echt nooit. Jammer wel.
Ik heb het ook al eens eerder moeten doen een aantal jaar terug. Toen raakte ik er zo gefrustreerd van dat ik uiteindelijk iedereen die me "tegenwerkte" een zetje kreeg in mijn "mindfullness beekje van de camping". Passief aggresief afreageren in je hoofd denk ik? :') :+

Geen idee waarom het me nu wel lukt, dan had ik je tips kunnen geven. -O-

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-11-2017 17:45:15 ]
pi_175070687
Ik moet straks naar mijn Angsthazenpraatclubje, maar ik durf niet meer. Goddamn.
;(
Mon 'en!
  dinsdag 14 november 2017 @ 18:15:12 #84
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_175070773
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 18:11 schreef bloempjuh het volgende:
Ik moet straks naar mijn Angsthazenpraatclubje, maar ik durf niet meer. Goddamn.
;(
Het is niet om te lachen, maar ik moest toch even grinniken om bang zijn voor een bang zijn-clubje. Sorry :@.

Waarom durf je niet? Is het enkel om het naar buiten moeten of schuilt er meer achter?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_175070780
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 18:11 schreef bloempjuh het volgende:
Ik moet straks naar mijn Angsthazenpraatclubje, maar ik durf niet meer. Goddamn.
;(
Waardoor durf je niet meer? :* Zijn er dingen die je kunnen helpen om rustig te worden?
pi_175070889
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2017 18:15 schreef Samzz het volgende:

[..]

Het is niet om te lachen, maar ik moest toch even grinniken om bang zijn voor een bang zijn-clubje. Sorry :@.

Waarom durf je niet? Is het enkel om het naar buiten moeten of schuilt er meer achter?
Het ís ook stom. Er zijn elke keer ook keiveel mensen die niet komen opdagen. Maar ik moet en zal.

Het is een combinatie van niet naar buiten durven (én het is donker), bang zijn voor groepen en 'moeten presteren'. We zitten in een soort cirkel en moeten in kringgesprek vertellen over issues enzo (want als we het niet op die manier doen blijft het stil óf gaat die ene dwang-figuur drie uur lang over zijn tics zitten kleppen). Ik vind het echt verschrikkelijk.
Mon 'en!
pi_175070957
Mijn overlevingsmodus is op. Vandaag was de druppel denk ik. Ik wil mijn bed in en niet meer wakker worden. Alles moet over zijn. Ik wil niet terug naar de psycholoog voor de zoveelste behandeling die klaarblijkelijk niet ''geneest''. Ik wil gewoon rust. Ik krijg een stort regen van mensen met goedbedoelde adviezen over de onvoldoende rondom mijn scriptie en de feedback daarop. Ik probeer echt mijzelf te herpakken en heb daarvoor direct stappen onder nomen maar ik kan steeds minder dingen vinden waar ik nog plezier aan beleef.
pi_175070961
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2017 18:21 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Het ís ook stom. Er zijn elke keer ook keiveel mensen die niet komen opdagen. Maar ik moet en zal.

Het is een combinatie van niet naar buiten durven (én het is donker), bang zijn voor groepen en 'moeten presteren'. We zitten in een soort cirkel en moeten in kringgesprek vertellen over issues enzo (want als we het niet op die manier doen blijft het stil óf gaat die ene dwang-figuur drie uur lang over zijn tics zitten kleppen). Ik vind het echt verschrikkelijk.
Misschien dit er uit gooien vanavond? Dan kun je daarna beslissen of je ermee door wil gaan of niet. :@ Want het klinkt niet zo constructief zo.
pi_175070984
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 18:24 schreef Lot88 het volgende:
Mijn overlevingsmodus is op. Vandaag was de druppel denk ik. Ik wil mijn bed in en niet meer wakker worden. Alles moet over zijn. Ik wil niet terug naar de psycholoog voor de zoveelste behandeling die klaarblijkelijk niet ''geneest''. Ik wil gewoon rust. Ik krijg een stort regen van mensen met goedbedoelde adviezen over de onvoldoende rondom mijn scriptie en de feedback daarop. Ik probeer echt mijzelf te herpakken en heb daarvoor direct stappen onder nomen maar ik kan steeds minder dingen vinden waar ik nog plezier aan beleef.
Gun jezelf even wat rust meisje. Neem even een stapje terug. Gun jezelf wat ruimte voor verdriet. Je hebt een kut dag gehad en het enige wat je vandaag hoeft is lief zijn voor jezelf en uithuilen. En dan is er morgen weer een dag. :*
pi_175071092
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2017 18:24 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Misschien dit er uit gooien vanavond? Dan kun je daarna beslissen of je ermee door wil gaan of niet. :@ Want het klinkt niet zo constructief zo.
I dunno. Ik wíl dit kunnen. En ik hoop dat ik eindelijk eens iemand in het groepje tref die mij écht snapt. De vorige keren waren er alleen mensen die nerveus werden van bepaalde situaties (plus een dwang-figuur), maar ik voel me alsof ik de enige ben die áltijd onder hoogspanning staat.
Toen ik zei dat ik 2-3 paniekaanvallen per dag heb en dat dit vooruitgang is ten opzichte van vorig jaar, vielen er een hoop monden open.

Ik wil gewoon iemand vinden die niet denkt dat ik gek ben. :')
Mon 'en!
pi_175071170
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2017 18:31 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

I dunno. Ik wíl dit kunnen. En ik hoop dat ik eindelijk eens iemand in het groepje tref die mij écht snapt. De vorige keren waren er alleen mensen die nerveus werden van bepaalde situaties (plus een dwang-figuur), maar ik voel me alsof ik de enige ben die áltijd onder hoogspanning staat.
Toen ik zei dat ik 2-3 paniekaanvallen per dag heb en dat dit vooruitgang is ten opzichte van vorig jaar, vielen er een hoop monden open.

Ik wil gewoon iemand vinden die niet denkt dat ik gek ben. :')
Whehe je mag wel een keer bij mij langs komen. :+

Zouden er geen groepen zijn die specifieker bij jouw klachten passen? Ik zou me ook niet zo prettig voelen in de mix die jij beschrijft. :@
pi_175071236
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2017 18:26 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Gun jezelf even wat rust meisje. Neem even een stapje terug. Gun jezelf wat ruimte voor verdriet. Je hebt een kut dag gehad en het enige wat je vandaag hoeft is lief zijn voor jezelf en uithuilen. En dan is er morgen weer een dag. :*
Het gaat niet alleen om vandaag. Het is de hele wereld. Keuzes die ik gemaakt heb en de invloed hiervan. Wat ik had kunnen hebben maar nooit zal krijgen. Ik hou mijzelf en anderen al jaren voor de gek met mijn vrolijke enthousiaste masker maar ondertussen..
  dinsdag 14 november 2017 @ 18:38:39 #93
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_175071260
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2017 18:21 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Het ís ook stom. Er zijn elke keer ook keiveel mensen die niet komen opdagen. Maar ik moet en zal.

Het is een combinatie van niet naar buiten durven (én het is donker), bang zijn voor groepen en 'moeten presteren'. We zitten in een soort cirkel en moeten in kringgesprek vertellen over issues enzo (want als we het niet op die manier doen blijft het stil óf gaat die ene dwang-figuur drie uur lang over zijn tics zitten kleppen). Ik vind het echt verschrikkelijk.
Samen met je andere bericht klinkt het imo meer als een groep die niet bij je past?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  dinsdag 14 november 2017 @ 18:39:45 #94
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_175071285
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 18:37 schreef Lot88 het volgende:

[..]

Het gaat niet alleen om vandaag. Het is de hele wereld. Keuzes die ik gemaakt heb en de invloed hiervan. Wat ik had kunnen hebben maar nooit zal krijgen. Ik hou mijzelf en anderen al jaren voor de gek met mijn vrolijke enthousiaste masker maar ondertussen..
Het komt allemaal in één keer nu. Ga vandaag lekker vroeg naar bed, morgen fris op en dan eerst doen wat jou blìj maakt.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_175071373
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 18:37 schreef Lot88 het volgende:

[..]

Het gaat niet alleen om vandaag. Het is de hele wereld. Keuzes die ik gemaakt heb en de invloed hiervan. Wat ik had kunnen hebben maar nooit zal krijgen. Ik hou mijzelf en anderen al jaren voor de gek met mijn vrolijke enthousiaste masker maar ondertussen..
Je kan het voor de gek houden noemen, het kan ook omgaan zijn met de moeilijke dingen. :* En dat je nu ziet dat er misschien wel andere manieren zijn is een begin en maakt je geen slecht mens. Iedereen heeft zijn eigen coopingsmechanismes en iedereen maakt fouten. En het zijn vaak ook de dingen die je mooi maken, het is niet zo simpel als goed en fout.

En nu zit je juist in die achtbaan van emoties, want alles komt los. Je hebt echt even een flinke tegen slag gehad he. Ik zou willen dat ik je even flink kon knuffelen. *;
pi_175071503
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2017 18:38 schreef Samzz het volgende:

[..]

Samen met je andere bericht klinkt het imo meer als een groep die niet bij je past?
Het is de enige paniekaanvallen-lotgenotengroep die ik kon vinden. Wie weet komt er wel ooit een andere diagnose bij met dan ook een beter-passende lotgenotengroep, maar vooralsnog is dit het best passend.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mon 'en!
pi_175071735
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2017 18:43 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Je kan het voor de gek houden noemen, het kan ook omgaan zijn met de moeilijke dingen. :* En dat je nu ziet dat er misschien wel andere manieren zijn is een begin en maakt je geen slecht mens. Iedereen heeft zijn eigen coopingsmechanismes en iedereen maakt fouten. En het zijn vaak ook de dingen die je mooi maken, het is niet zo simpel als goed en fout.

En nu zit je juist in die achtbaan van emoties, want alles komt los. Je hebt echt even een flinke tegen slag gehad he. Ik zou willen dat ik je even flink kon knuffelen. *;
Mijn positiviteit is op. Dat was hetgeen dat mij op de been hield.
  dinsdag 14 november 2017 @ 19:11:10 #98
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_175071943
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 19:00 schreef Lot88 het volgende:

[..]

Mijn positiviteit is op. Dat was hetgeen dat mij op de been hield.
Als je er even tussenuit wil, frisse neus halen, je weet me te vinden :*
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_175074472
Bloempjuh, als ik het zo lees, lijkt dit nu niet een plek waar je veel gaat halen, wat je vooral veel kost. Maar dat is hoe ik het lees. Soms past iets gewoon niet bij je, door de vorm of door de mensen en dan mag je best voor jezelf kiezen!

Lot88, sterkte.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_175077500
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 20:42 schreef Nijna het volgende:
Bloempjuh, als ik het zo lees, lijkt dit nu niet een plek waar je veel gaat halen, wat je vooral veel kost. Maar dat is hoe ik het lees. Soms past iets gewoon niet bij je, door de vorm of door de mensen en dan mag je best voor jezelf kiezen!

Lot88, sterkte.
Ik weet nog steeds niet. Het was weer flink uitputtend. Ik duik zo mijn bed in. :*
Mon 'en!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')