abonnement Unibet Coolblue
pi_175044043
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

N.a.v. jullie input heb ik wat papieren opgezocht. Ik heb een vergissing gemaakt. De isolatie is een jaar later uitgevoerd (verschil tussen offertedatum en factuur-/uitvoerdatum).

Aanschaf woning + vervangen ketel rond 06-2014.
Isolatie van vloer en gevel uit 08-2015

De oude ketel was een Nefit HR Turbo (21?) uit 1992. Oude bewoners gaven aan bijna ¤180/maand aan voorschot gas + elektra te betalen. Een vierpersoons huishouden, kinderen begin tienerjaren. Aannemende dat het voorschotbedrag reëel is, is dat best wat hoger dan ons voorschot (even groot huishouden, jongere kinderen)

quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 12:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat is een 34 kW vermogen? Wel behoorlijk wat voor een geïsoleerde tussenwoning. Staat ie niet veel te pendelen?
Bij het vervangen van de ketel was van verdere isolatie nog geen sprake. Ketel onder tijddruk gekocht en op advies afgegaan zonder te verdiepen. Het fijne weet ik er niet meer van, maar snelheid vol bad en tegelijk warm water op meerdere punten, geloof ik, met het oog op een (toen) toekomstige verbouwing van badkamer. Pendelen van een cv-ketel zegt me niets.

quote:
2s.gif Op maandag 13 november 2017 12:44 schreef junkiexp het volgende:
Je ketel is vrij groot, maar dat zal wel te maken hebben dat dit een CW6 is en het is gedaan voor warmwater.
De Calenta CW6 kan terugmoduleren naar 6.5 KW, bij goed inregelen zal dat wellicht genoeg zijn om de ketel niet te laten pendelen, ligt ook aan de grootte van je huis en de radiatoren.
Het nadeel van de CW6 is dat deze een inbebouwde boiler heeft van 40liter en deze wordt altijd warm gehouden, goed voor je comfort maar niet voor je gasverbruik.

Als je het destijds goed bij hebt gehouden moet je met graaddagen kunnen zien wat het verschil is aan gasverbruik.
Ik meen dat het een CW5 is. Warm water was de reden, ja.


Los van de stookkosten, blijft de beleving dat het er niet perse comfortabeler op geworden is. Warmte lijkt snel te verdwijnen + tocht. Dat wil ik graag objectief (laten) bepalen en een warmtecamera lijkt een manier te zijn.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 13 november 2017 @ 14:53:11 #27
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_175044235
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 14:42 schreef baskick het volgende:
Los van de stookkosten, blijft de beleving dat het er niet perse comfortabeler op geworden is. Warmte lijkt snel te verdwijnen + tocht. Dat wil ik graag objectief (laten) bepalen en een warmtecamera lijkt een manier te zijn.
Dat kan je natuurlijk doen en dan weet je wat er nu aan mankeerd. Dan weet je nog niet hoe het was zonder de isolatie.
Als ik zo de jaren bekijk dan lijkt de isolatie en ketel dus geen effect te hebben.
Tot nooit .......
pi_175044375
Begin maar eens met de keteltemperatuur op 55 graden te zetten. Lager is niet aan te bevelen omdat dan legionella kan bestaan in je warm water. Als het gaat vriezen kan je de temperatuur zo nodig tijdelijk wat warmer zetten. Wat voor kamerthermostaat heb je?

Hiermee gaat je ketel zuiniger worden en je huis wordt egaler verwarmt in ruimte en tijd wat de comfort beleving ten goede komt.

Verder wel voldoende ventileren, een nat huis kost meer energie en voelt ook minder comfortabel aan. Een hygrometer kost bijna niets, geeft in ieder geval weer informatie.
pi_175045227
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 15:01 schreef nanuk het volgende:
Begin maar eens met de keteltemperatuur op 55 graden te zetten. Lager is niet aan te bevelen omdat dan legionella kan bestaan in je warm water. Als het gaat vriezen kan je de temperatuur zo nodig tijdelijk wat warmer zetten. Wat voor kamerthermostaat heb je?

Hiermee gaat je ketel zuiniger worden en je huis wordt egaler verwarmt in ruimte en tijd wat de comfort beleving ten goede komt.

Verder wel voldoende ventileren, een nat huis kost meer energie en voelt ook minder comfortabel aan. Een hygrometer kost bijna niets, geeft in ieder geval weer informatie.
Die temperatuur kan ik checken en zo nodig aanpassen. Ik kan me voorstellen dat dat gas scheelt, maar hoe kan dit bijdragen aan comfort? Ik heb een Remeha iSense-thermostaat.

Roosters en/of bovenlichtjes staat nagenoeg altijd open en gaan alleen (aan 1 kant) dicht bij harde wind en/of regen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 13 november 2017 @ 17:17:25 #30
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_175047355
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 10:38 schreef baskick het volgende:

[..]

Die heb ik wel, maar slechts van 1 jaar en van ander huishoud-grootte. Tips hoe ik die zo eerlijk mogelijk kan vergelijken? Buren hebben een hoekhuis, we hebben gezamenlijk geïsoleerd maar het lijkt bij hen behaaglijker te zijn.
Als je een heeel vergelijkbare woning in jouw straat hebt kun je beide huizen een keer van top tot teen op een koude dag op dezelfde temperatuur stoken. Vervolgens met een warmtebeeld camera foto's maken van de buitengevels van beide woningen.

Wij hebben zelf de spouw geisoleerd met vlokken, onze buren in dezelfde 2 onder 1 kapper niet. Bij temperaturen rond het vriespunt was het temperatuurverschil tussen hun bakstenen en buiten en die van ons en buiten circa 2x zo groot.

Kortom: Zij verloren circa 2x zo veel warmte per m2 bakstenen gevel als wij.

Als jij ook zo iets zou kunnen organiseren heb je wel een eerlijk vergelijk.
pi_175049179
Isolatie geeft heel veel comfort.

Mijn vloer is op een uitbouw na geïsoleerd met 16cm glaswol. Met de laser thermometer is de vloer nu in het midden van de woonkamer 19,2 graden bij een kamertemperatuur van 20,5 graden. De uitbouw staat in open verbinding met de woonkamer, het stuk vloer wat koud op het beton ligt zonder kruipruimte/kelder is de oppervlakte temperatuur van de vloer nu 16,6 graden.
pi_175057701
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 13:06 schreef blomke het volgende:

[..]

Als je een ketel met een warmtewisselaar voor de warmwatervoorziening hebt, is dan het gasverbruik lager?
Ja lijkt mij wel, immers wordt er dan geen 40 liter water warm gehouden maar misschien 1 liter.
Vaak kan je dan de comfortstand nog uitzetten, standaard wordt de warmtewisselaar warm gehouden maar als dat uitgeschakeld is dan bespaar je nog meer gas.
Dan moet je uiteraard wel iets langer op warm water wachten.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_175057814
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 15:01 schreef nanuk het volgende:
Begin maar eens met de keteltemperatuur op 55 graden te zetten. Lager is niet aan te bevelen omdat dan legionella kan bestaan in je warm water. Als het gaat vriezen kan je de temperatuur zo nodig tijdelijk wat warmer zetten. Wat voor kamerthermostaat heb je?

Hiermee gaat je ketel zuiniger worden en je huis wordt egaler verwarmt in ruimte en tijd wat de comfort beleving ten goede komt.

Verder wel voldoende ventileren, een nat huis kost meer energie en voelt ook minder comfortabel aan. Een hygrometer kost bijna niets, geeft in ieder geval weer informatie.
Je haalt wat dingen door elkaar, de keteltemperatuur heeft helemaal niets met legionella te maken,
dit is onafhankelijk van de tapwater temperatuur.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_175062510
quote:
2s.gif Op maandag 13 november 2017 11:59 schreef machtpen het volgende:
En een kinder en dan vooral een babykamer moet ook al een stuk warmer worden gestookt en in feite het hele huis.
Tikkeltje off-topic maar wilde hier toch even op reageren; De ideale temperatuur voor een baby kamer ligt tussen de 16 en 18 graden volgens de experts..
pi_175064174
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 10:53 schreef Clubman het volgende:

[..]

Tikkeltje off-topic maar wilde hier toch even op reageren; De ideale temperatuur voor een baby kamer ligt tussen de 16 en 18 graden volgens de experts..
Dat is sowieso een goede temperatuur voor elke slaapkamer. Als je het 'snachts koud krijgt bij die temperatuur, dan moet je gewoon investeren in een fatsoenlijk dekbed.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')