FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / dynamo kapot, wie kan me wat uitleggen?
babipangangzondag 12 november 2017 @ 19:21
Gisteren na 3 weken vakantie teruggekomen bij mijn auto met lege accu. Vanmorgen aangeduwd en starten gelukt. Uur gereden (accu lampje bleef branden) , trage ruitenwisser en auto haperde bij aanzetten verlichting. Vervolgens valt auto zonder reden uit. Weer aangeduwd en verder gereden.

15 minuten later valt auto weer uit. Niet meer aan te duwen.

ANWB gebeld, komt langs, sluit startkabels aan en auto start zonder problemen. Meldingen op dashboard zijn weg, ruitenwisser verlichting werkt weer 100%. Monteur geeft aan dat dynamo niet goed is.

Wie kan mij in eenvoudige taal uitleggen wat er aan de hand is? Ik dacht dat een motor gewoon werkt zolang hij brandstof krijgt? Waarom valt een auto uit als de dynamo niet in orde is? Waarom krijg ik hem niet aangeduwd en een monteur sluit startkabels/lader aan en alle issues zijn verholpen? Hoe kan het dat ik hem de eerste en tweede keer wel krijg aangeduwd?

Gaat om een daihatsu cuore uit 2000, dus heel weinig electronica.

Ik begrijp er niks van :{
BoneThugsszondag 12 november 2017 @ 19:30
Motor draait, dynamo draait, want aandreven door multiriem. Toeren verhogen,dynamo kan het niet aan, spanningsregelaar grijpt in.
murpzondag 12 november 2017 @ 19:30
Benzine zorgt dat motor draait

Motor zorgt dat dynamo draait

Dynamo zorgt voor laden accu

Accu zorgt voor het elektrische deel V d auto
oldfordzondag 12 november 2017 @ 19:37
Ook een Daihatsu uit 2000 heeft elektronika aan boord - in ieder geval de benzine injectie die computer gestuurd is. Sommige onderdelen van die injectie gebruiken aardig wat stroom, zoals de benzinepomp, de ontsteking en de verwarming van de lambdasonde(s).
Als de dynamo niet werkt dan zakt langzaam het voltage dat de accu nog kan leveren en stopt op een gegeven moment de juiste werking van het injectie systeem.
Als je de verlichting aanzet zakt het voltage nog verder door het stroomverbruik van de verlichting, dus dat verklaard het haperen van de motor. Geeft ook aan dat de dynamo op dat moment niet werkt.

Sluit je accukabels aan (en een lader zoals de ANWB doet) dan is weer even voldoende spanning.

Laat de bedrading van de dynamo controleren en als die goed is, dan moet echt de dynamo gerepareerd worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door oldford op 12-11-2017 20:15:22 ]
Captain_Jack_Sparrowzondag 12 november 2017 @ 19:42
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 19:21 schreef babipangang het volgende:
Gisteren na 3 weken vakantie teruggekomen bij mijn auto met lege accu. Vanmorgen aangeduwd en starten gelukt. Uur gereden (accu lampje bleef branden) , trage ruitenwisser en auto haperde bij aanzetten verlichting. Vervolgens valt auto zonder reden uit. Weer aangeduwd en verder gereden.

15 minuten later valt auto weer uit. Niet meer aan te duwen.

ANWB gebeld, komt langs, sluit startkabels aan en auto start zonder problemen. Meldingen op dashboard zijn weg, ruitenwisser verlichting werkt weer 100%. Monteur geeft aan dat dynamo niet goed is.

Wie kan mij in eenvoudige taal uitleggen wat er aan de hand is? Ik dacht dat een motor gewoon werkt zolang hij brandstof krijgt? Waarom valt een auto uit als de dynamo niet in orde is? Waarom krijg ik hem niet aangeduwd en een monteur sluit startkabels/lader aan en alle issues zijn verholpen? Hoe kan het dat ik hem de eerste en tweede keer wel krijg aangeduwd?

Gaat om een daihatsu cuore uit 2000, dus heel weinig electronica.

Ik begrijp er niks van :{
Dus als ik het goed begrijp, geloof je niet wat de ANWB-meneer zegt. :)
Ferzondag 12 november 2017 @ 19:42
Je kan proberen de accupolen en klemmen even op te schuren, wel heel toevallig dat de dynamo het nu begeeft. Je hebt immers het eerste uur ermee kunnen rijden. Kan ook kortsluiting in de accu zijn.

En voor de rest, een motor heeft wel spanning nodig voor de ontsteking en de ecu.
pvdplanetzondag 12 november 2017 @ 19:42
Best een duur ding voor dit model (220 euro).

Betere effe eentje tweedehands regelen
Captain_Jack_Sparrowzondag 12 november 2017 @ 19:44
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 19:42 schreef Fer het volgende:
Kan ook kortsluiting in de accu zijn.

Die op miraculeuze wijze verdwijnt als de ANWB-meneer komt. Dynamo is wel het meest aannemelijke verhaal.
babipangangzondag 12 november 2017 @ 20:03
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 19:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp, geloof je niet wat de ANWB-meneer zegt. :)
Ik geloof het wel, maar ik wil de exacte werking eens weten :) ik kon uit zijn woorden alleen niet goed begrijpen hoe en wat. Thnx voor de uitleg dusver, ga het eens doorlezen.
broodjepindakaashagelslagzondag 12 november 2017 @ 20:23
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 19:21 schreef babipangang het volgende:
Gisteren na 3 weken vakantie teruggekomen bij mijn auto met lege accu. Vanmorgen aangeduwd en starten gelukt. Uur gereden (accu lampje bleef branden) , trage ruitenwisser en auto haperde bij aanzetten verlichting. Vervolgens valt auto zonder reden uit. Weer aangeduwd en verder gereden.

15 minuten later valt auto weer uit. Niet meer aan te duwen.

ANWB gebeld, komt langs, sluit startkabels aan en auto start zonder problemen. Meldingen op dashboard zijn weg, ruitenwisser verlichting werkt weer 100%. Monteur geeft aan dat dynamo niet goed is.

Wie kan mij in eenvoudige taal uitleggen wat er aan de hand is? Ik dacht dat een motor gewoon werkt zolang hij brandstof krijgt? Waarom valt een auto uit als de dynamo niet in orde is? Waarom krijg ik hem niet aangeduwd en een monteur sluit startkabels/lader aan en alle issues zijn verholpen? Hoe kan het dat ik hem de eerste en tweede keer wel krijg aangeduwd?

Gaat om een daihatsu cuore uit 2000, dus heel weinig electronica.

Ik begrijp er niks van :{
Je auto heeft bougies, die zorgen voor de ontsteking van je brandstof waardoor je motor blijft draaien, als je dynamo niet goed meer werkt is er te weinig stroom om dit door te laten lopen en zal de auto afslaan. met het aanduwen genereer je veel minder stroom dan met startkabels dus daarom wilde hij niet meer starten met aanduwen maar wel bij de ANWB meneer met de startkabels.
Sounddragonzondag 12 november 2017 @ 21:10
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 19:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Die op miraculeuze wijze verdwijnt als de ANWB-meneer komt. Dynamo is wel het meest aannemelijke verhaal.
als je accu niet het benodigde voltage kan opwekken om de dynamo stuurstroom te leveren kan dat. ANWB meneer geeft dat ding een impuls boven het benodigde voltage, dynamo gaat laden, kan zijn stroom alleen niet kwijt in de accu die wellicht kromme platen heeft die sluiting maken en daardoor een cel uitschakelt.

Zelfde ooit eens gehad.. Toen ik er een andere accu in had gezet was het nog.. Bleek het de Optima gel accu achterin te zijn die de boel verklootte. Voltage bleef gewoon 11 volt ofzo.. Leefde even op naar 12.8 ofzo en kakte daarna weer in.. Die optima vrat alles op en werd loeiheet.
AchJazondag 12 november 2017 @ 21:21
9 Van de 10 keer is het de spanningsregelaar. Kost maar een paar tientjes.
Ferzondag 12 november 2017 @ 22:11
Maar is het niet heel toevallig dat deze na 3 weken stilstand de geest geeft?

Enige wat ik mij kan voorstellen, dat er nog een klein beetje energie in de accu zat en dat hij daarop heeft gereden, zonder dat de accu bijgeladen werd.
pechvogel-010maandag 13 november 2017 @ 00:31
in je auto zit veel electronica. Je auto kan idd uitvallen bij gebrek aan voldoende spanning
T42maandag 13 november 2017 @ 01:18
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 19:42 schreef Fer het volgende:
Je kan proberen de accupolen en klemmen even op te schuren, wel heel toevallig dat de dynamo het nu begeeft. Je hebt immers het eerste uur ermee kunnen rijden. Kan ook kortsluiting in de accu zijn.

En voor de rest, een motor heeft wel spanning nodig voor de ontsteking en de ecu.
dynamo begeeft het vaak in stappen
T42maandag 13 november 2017 @ 01:21
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 22:11 schreef Fer het volgende:
Maar is het niet heel toevallig dat deze na 3 weken stilstand de geest geeft?

Enige wat ik mij kan voorstellen, dat er nog een klein beetje energie in de accu zat en dat hij daarop heeft gereden, zonder dat de accu bijgeladen werd.
nee die krijgt wat corrosie op de koolborstels en rotor jij start en dat schuurt ff. kan een mogelijkheid zijn. laat spanningsregelaar/koolborstels eens vervangen kost een paar tientjes
babipangangdinsdag 14 november 2017 @ 18:16
Thnx voor de reacties. Automonteur heeft gekeken, geeft aan dat toch echt de accu kapot is. Dynamo doorgemeten, blijkt gewoon goed te werken. Accu dus vervangen.
Ferdinsdag 14 november 2017 @ 18:18
:7 ^O^