abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_175026697
registreer om deze reclame te verbergen
Gisteren na 3 weken vakantie teruggekomen bij mijn auto met lege accu. Vanmorgen aangeduwd en starten gelukt. Uur gereden (accu lampje bleef branden) , trage ruitenwisser en auto haperde bij aanzetten verlichting. Vervolgens valt auto zonder reden uit. Weer aangeduwd en verder gereden.

15 minuten later valt auto weer uit. Niet meer aan te duwen.

ANWB gebeld, komt langs, sluit startkabels aan en auto start zonder problemen. Meldingen op dashboard zijn weg, ruitenwisser verlichting werkt weer 100%. Monteur geeft aan dat dynamo niet goed is.

Wie kan mij in eenvoudige taal uitleggen wat er aan de hand is? Ik dacht dat een motor gewoon werkt zolang hij brandstof krijgt? Waarom valt een auto uit als de dynamo niet in orde is? Waarom krijg ik hem niet aangeduwd en een monteur sluit startkabels/lader aan en alle issues zijn verholpen? Hoe kan het dat ik hem de eerste en tweede keer wel krijg aangeduwd?

Gaat om een daihatsu cuore uit 2000, dus heel weinig electronica.

Ik begrijp er niks van :{
  zondag 12 november 2017 @ 19:30:34 #2
453049 BoneThugss
High all the time
pi_175026944
Motor draait, dynamo draait, want aandreven door multiriem. Toeren verhogen,dynamo kan het niet aan, spanningsregelaar grijpt in.
donderdag 6 april 2017 14:17 schreef Red_85 het volgende:
Utopische sprookjes gelovende extremistische milieumongool.
pi_175026952
Benzine zorgt dat motor draait

Motor zorgt dat dynamo draait

Dynamo zorgt voor laden accu

Accu zorgt voor het elektrische deel V d auto
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_175027171
registreer om deze reclame te verbergen
Ook een Daihatsu uit 2000 heeft elektronika aan boord - in ieder geval de benzine injectie die computer gestuurd is. Sommige onderdelen van die injectie gebruiken aardig wat stroom, zoals de benzinepomp, de ontsteking en de verwarming van de lambdasonde(s).
Als de dynamo niet werkt dan zakt langzaam het voltage dat de accu nog kan leveren en stopt op een gegeven moment de juiste werking van het injectie systeem.
Als je de verlichting aanzet zakt het voltage nog verder door het stroomverbruik van de verlichting, dus dat verklaard het haperen van de motor. Geeft ook aan dat de dynamo op dat moment niet werkt.

Sluit je accukabels aan (en een lader zoals de ANWB doet) dan is weer even voldoende spanning.

Laat de bedrading van de dynamo controleren en als die goed is, dan moet echt de dynamo gerepareerd worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door oldford op 12-11-2017 20:15:22 ]
  zondag 12 november 2017 @ 19:42:00 #5
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175027306
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 19:21 schreef babipangang het volgende:
Gisteren na 3 weken vakantie teruggekomen bij mijn auto met lege accu. Vanmorgen aangeduwd en starten gelukt. Uur gereden (accu lampje bleef branden) , trage ruitenwisser en auto haperde bij aanzetten verlichting. Vervolgens valt auto zonder reden uit. Weer aangeduwd en verder gereden.

15 minuten later valt auto weer uit. Niet meer aan te duwen.

ANWB gebeld, komt langs, sluit startkabels aan en auto start zonder problemen. Meldingen op dashboard zijn weg, ruitenwisser verlichting werkt weer 100%. Monteur geeft aan dat dynamo niet goed is.

Wie kan mij in eenvoudige taal uitleggen wat er aan de hand is? Ik dacht dat een motor gewoon werkt zolang hij brandstof krijgt? Waarom valt een auto uit als de dynamo niet in orde is? Waarom krijg ik hem niet aangeduwd en een monteur sluit startkabels/lader aan en alle issues zijn verholpen? Hoe kan het dat ik hem de eerste en tweede keer wel krijg aangeduwd?

Gaat om een daihatsu cuore uit 2000, dus heel weinig electronica.

Ik begrijp er niks van :{
Dus als ik het goed begrijp, geloof je niet wat de ANWB-meneer zegt. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_175027318
Je kan proberen de accupolen en klemmen even op te schuren, wel heel toevallig dat de dynamo het nu begeeft. Je hebt immers het eerste uur ermee kunnen rijden. Kan ook kortsluiting in de accu zijn.

En voor de rest, een motor heeft wel spanning nodig voor de ontsteking en de ecu.
.
pi_175027325
registreer om deze reclame te verbergen
Best een duur ding voor dit model (220 euro).

Betere effe eentje tweedehands regelen
  zondag 12 november 2017 @ 19:44:40 #8
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175027394
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 19:42 schreef Fer het volgende:
Kan ook kortsluiting in de accu zijn.

Die op miraculeuze wijze verdwijnt als de ANWB-meneer komt. Dynamo is wel het meest aannemelijke verhaal.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_175028045
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 19:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp, geloof je niet wat de ANWB-meneer zegt. :)
Ik geloof het wel, maar ik wil de exacte werking eens weten :) ik kon uit zijn woorden alleen niet goed begrijpen hoe en wat. Thnx voor de uitleg dusver, ga het eens doorlezen.
  zondag 12 november 2017 @ 20:23:32 #10
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_175028645
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 19:21 schreef babipangang het volgende:
Gisteren na 3 weken vakantie teruggekomen bij mijn auto met lege accu. Vanmorgen aangeduwd en starten gelukt. Uur gereden (accu lampje bleef branden) , trage ruitenwisser en auto haperde bij aanzetten verlichting. Vervolgens valt auto zonder reden uit. Weer aangeduwd en verder gereden.

15 minuten later valt auto weer uit. Niet meer aan te duwen.

ANWB gebeld, komt langs, sluit startkabels aan en auto start zonder problemen. Meldingen op dashboard zijn weg, ruitenwisser verlichting werkt weer 100%. Monteur geeft aan dat dynamo niet goed is.

Wie kan mij in eenvoudige taal uitleggen wat er aan de hand is? Ik dacht dat een motor gewoon werkt zolang hij brandstof krijgt? Waarom valt een auto uit als de dynamo niet in orde is? Waarom krijg ik hem niet aangeduwd en een monteur sluit startkabels/lader aan en alle issues zijn verholpen? Hoe kan het dat ik hem de eerste en tweede keer wel krijg aangeduwd?

Gaat om een daihatsu cuore uit 2000, dus heel weinig electronica.

Ik begrijp er niks van :{
Je auto heeft bougies, die zorgen voor de ontsteking van je brandstof waardoor je motor blijft draaien, als je dynamo niet goed meer werkt is er te weinig stroom om dit door te laten lopen en zal de auto afslaan. met het aanduwen genereer je veel minder stroom dan met startkabels dus daarom wilde hij niet meer starten met aanduwen maar wel bij de ANWB meneer met de startkabels.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_175030167
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 19:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Die op miraculeuze wijze verdwijnt als de ANWB-meneer komt. Dynamo is wel het meest aannemelijke verhaal.
als je accu niet het benodigde voltage kan opwekken om de dynamo stuurstroom te leveren kan dat. ANWB meneer geeft dat ding een impuls boven het benodigde voltage, dynamo gaat laden, kan zijn stroom alleen niet kwijt in de accu die wellicht kromme platen heeft die sluiting maken en daardoor een cel uitschakelt.

Zelfde ooit eens gehad.. Toen ik er een andere accu in had gezet was het nog.. Bleek het de Optima gel accu achterin te zijn die de boel verklootte. Voltage bleef gewoon 11 volt ofzo.. Leefde even op naar 12.8 ofzo en kakte daarna weer in.. Die optima vrat alles op en werd loeiheet.
Torque makes life easy.
Team Jean
  zondag 12 november 2017 @ 21:21:21 #12
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_175032046
Maar is het niet heel toevallig dat deze na 3 weken stilstand de geest geeft?

Enige wat ik mij kan voorstellen, dat er nog een klein beetje energie in de accu zat en dat hij daarop heeft gereden, zonder dat de accu bijgeladen werd.
.
  maandag 13 november 2017 @ 00:31:38 #14
441609 pechvogel-010
Geboren pechvogel
pi_175034936
in je auto zit veel electronica. Je auto kan idd uitvallen bij gebrek aan voldoende spanning
  maandag 13 november 2017 @ 01:18:44 #15
53151 T42
Pinball Wizard
pi_175035326
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 19:42 schreef Fer het volgende:
Je kan proberen de accupolen en klemmen even op te schuren, wel heel toevallig dat de dynamo het nu begeeft. Je hebt immers het eerste uur ermee kunnen rijden. Kan ook kortsluiting in de accu zijn.

En voor de rest, een motor heeft wel spanning nodig voor de ontsteking en de ecu.
dynamo begeeft het vaak in stappen
<a href="http://memecrunch.com/meme/BDGZ/taalnazi-tim/image.png">Klik hier</a> bij spelfouten in mijn post.
  maandag 13 november 2017 @ 01:21:06 #16
53151 T42
Pinball Wizard
pi_175035334
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 22:11 schreef Fer het volgende:
Maar is het niet heel toevallig dat deze na 3 weken stilstand de geest geeft?

Enige wat ik mij kan voorstellen, dat er nog een klein beetje energie in de accu zat en dat hij daarop heeft gereden, zonder dat de accu bijgeladen werd.
nee die krijgt wat corrosie op de koolborstels en rotor jij start en dat schuurt ff. kan een mogelijkheid zijn. laat spanningsregelaar/koolborstels eens vervangen kost een paar tientjes
<a href="http://memecrunch.com/meme/BDGZ/taalnazi-tim/image.png">Klik hier</a> bij spelfouten in mijn post.
pi_175070798
Thnx voor de reacties. Automonteur heeft gekeken, geeft aan dat toch echt de accu kapot is. Dynamo doorgemeten, blijkt gewoon goed te werken. Accu dus vervangen.
pi_175070827
:7 ^O^
.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')