abonnement Unibet Coolblue
pi_175001929
Als je je verbouwing of kluswerk opnieuw mag doen, wat zou je dan anders of extra doen?

Denk aan:
- Zaken die je vergeten bent
- Zaken die je wel hebt aangepakt, maar eigenlijk net niet handig
- etc

Reden van dit topic: ik zit een beetje richting het einde van de verbouwing van mijn huis en er zal binnen nu en een aantal maanden gestuct gaan worden. Het idee is dus dat niks meer open moet en overal aan gedacht is.

Zo heb ik:
- de meterkast verwijderd, omdat ik een nieuwe, ruimere, mooiere wil bouwen (waar ik dan een deurkozijn en een gasbeton muurtje omheen kan maken ipv lelijke planken zoals het nu was)
- extra stroom voorzien op bepaalde plekken, zoals de trapkast, de woonkamer bij de tv, de berging, etc
- aansluitingen gemaakt zodat rolluiken en de bediening direct aangesloten kunnen worden zodra deze worden geïnstalleerd (hoef ik geen kabels op de muur te bevestigen etc)
- verwarmingsbuizen in de muur weggewerkt zodat er geen lelijke opbouw buizen op de muur zitten, vooral in de slaapkamer met schuin gedeelte met dakraam erin een enorme verbetering qua aanzicht
- vloerverwarming aangelegd, meer comfort, energiezuiniger en geen radiatoren meer op BG
- bovenlichten weggehaald bij de deuren - stucplaat ervoor en mooi afgewerkt alsof er nooit bovenlichten hebben gezeten
- houten afwerklatjes en dergelijke weggehaald zodat dat mooi strak met stucwerk wordt opgelost
- gaten en kieren geïsoleerd - soms ook hele delen van het huis open gehaald om dat nog te kunnen doen (voornamelijk dak, maar ook bij de kozijnen)
- brievenbus weg (nieuwe kozijnen, dus nu een deur zonder brievenbus)
- utp / coax / etc aangelegd op alle verdiepingen

Ben dus op zoek naar meer van dat soort dingen, in de hoop dat ik daar niet pad aan denk als alles "af" is. :)
pi_175002656
Had je al aan lichtpunten gedacht?
The one.
pi_175005125
loze leidingen voor domotica
alarm
stroompunt buiten (hoge drukspuit, stofzuigen auto)
buitenverlichting
loze leiding onder huis naar tuin voor tuinverlichting
centrale dag/nacht sensor om alle buitenverlichting automatisch te schakelen
stroompunten en evt UTP voor camera's
deurbel met camera
tv in keuken
voorbereiding voor laadpaal
geschakelde stopcontacten voor bv. kerstboom, tv/audio in 1x zonder stroom te zetten
vorstvrije kranen
stopcontact in kast voor bv. draadloze stofzuiger
bedrade brand- en co2 melders zodat ze eenvoudig koppelbaar zijn
stopcontact iets boven plint midden onder bed voor evt ooit elektrische bedden
stopcontacten iets boven nachtkastje hoogte
schakelaar voor verlichting in slaapkamer naast bovenstaand stopcontact

[ Bericht 17% gewijzigd door Captor op 11-11-2017 20:30:24 ]
  zaterdag 11 november 2017 @ 19:45:19 #4
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_175005472
Wij zitten nu in een verbouwing. Dus ik lees even mee.
Omdat de bank bij ons midden in de kamer zit hebben we onder de bank ook een stopcontact aan laten leggen. (Voor je leeslamp/opladers)
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_175006532
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 17:07 schreef Sweety_boy het volgende:
Ben dus op zoek naar meer van dat soort dingen, in de hoop dat ik daar niet pad aan denk als alles "af" is. :)
1) gebruik van kwaliteitsmaterialen zoals Sikkens verf en meranti buitenramen en -kozijn. Of nog beter: western red cederhout. Ook voor buitenmaterialen zoals boeiboorden, i.p.v. labberdepoepie multiplex
2) optimale isolatiematerialen
3) idem isolerende beglazing
4) elektrisch met bewegingsdetectoren i.p.v. schakelaars
5) loze PVC buizen door de kruipruimte en via de meterkast of zo, naar bovenverdieping
6) emissiepunt voor de wasdroger in het dak
7) condensleiding voor CV ketel, thermostaatkranen i.p.v. open/dicht. Uiteraard voetventielen
8) bij alle schakelpunten ook een nul aanleggen
9) alarminstallatie, i.i.g. de aansluitpunten ervoor aanmaken
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175006562
Een eigen huis is nooit klaar. Zeker als je een vrouwmens in huis hebt. Droom verder en laat stucen.
pi_175007570
Ik heb de meeste dingen wat ik bedacht had wel gedaan, als ik iets anders had moeten doen dan was het in 1x alle oude zooi eruit ipv stapsgewijs slopen :P

Hoop dingen zijn al genoemd:
- Geschakelde WCD + afsluitbare kraan aan de voorkant
- Buitenverlichting aanleggen als het er nog niet zit
- Bij het verlaagde plafond van de nieuwe dakkapel heb ik het plafond bij de kozijnen iets omhoog laten komen om het rolgordijn in te plaatsen, dan is de rol niet zichtbaar vanuit de kamer
- Bij radiatoren met een haakse aansluiting uit de muur komen zodat er geen buis uit de grond steekt, makkelijker vloer leggen en schoonmaken
- Tussen iedere ruimte heb ik zoveel mogelijk gaten en kieren boven plafonds etc dichtgemaakt om te warmte en geluid zo min mogelijk weg te laten lekken
- Loze leiding naar vliering/zolder voor evt zonnepanelen
- Als er speakers in de woonkamer worden gezet meteen alle bekabeling door pvc buis heen trekken en aansluitingen in de wand maken
- Als glasvezel op een onlogische plek het huis binnen komt meteen verplaatsen naar meterkast oid (als dat mag, geen ervaring mee)
- Evt grote pvc buis alvast in de wand verwerken als je ooit je TV op wilt hangen
- Bij gasaansluiting keuken meteen een doos + loze leiding trekken als voorbereiding voor inductie
pi_175011381
Ik zit nu middenin een verbouwing, waarbij ik de ‘ergernissen’ van mijn oude huis wil voorkomen.

Dit houdt in o.a. voor woonkamer/keuken: letterlijk in elke hoek, op elke muur stroompunten.
Media wand heeft 2x5 wcd’s op eigen groep.
In een lichtkoof zijn zowel spots als aansluitingingen voor ledstrip aangebracht die separaat bediend kunnen worden.
Lichtpunt voor eettafel is gefreesd verplaatst.
Heel veel spotjes. Dimbaar, maar heel veel. Geen enkele donkere hoek.

Leidingen zitten allemaal in muur gefreesd.
Garage heeft op elke hoek een stroompunt en heeft eigen groep.
Garage heeft extra watertoevoer met stortbak EN een afvoerputje.

Utp leidingen direct naar zolder. Zolder/kantoorruimte op eigen groep.
3-fase groepen waar nodig. 4 in totaal. Inductiekoopkplaat, warmtepomp, zonnepanelen, doorstroomverwarmer.

Twee buitenkranen. 1 waar constant een tuinslang op zit, 1 voor het occasioneel gebruik.

Lichtpunten voor bedlampjes ingefreesd. Wcd op beide zijden van bed.

Zonneschermstroom ingefreesd en met enige schakelaar.
Wcd in de badkamer(kast)

Vloerverwarming op elke etage.
De vloerverwarmingverdelers zitten mooi weggewerkt in een ruime kast. Dus genoeg bergruimte voor schoonmaakspullen. In elke kast ook wcd.

Ventilatie wordt ingeschakeld met bewegingsmelders.

Licht in hal/overloop/wc op bewegingmelders

Oh ja. Waar een televisie staat, ook utp regelen. Voor HDMI extender of gewoon een mediaplayer.

Voor de slaapkamerverdieping expres geen utp laten aanbrengen. WiFi voldoende. Maar dat betekent wel, utp op elke etage speciaal voor acces points op elke etage.
pi_175012739
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 01:14 schreef athlonkmf het volgende:

Garage heeft extra watertoevoer met stortbak EN een afvoerputje.
Ook een goeie: ik heb buiten een putje van iets van 10 x 10 cm maar dat is onhandig om een emmer te lozen met als gevolg: smerige plas water over de terrastegels. Beter een verdiepte trechter aanleggen met een rooster 15 x 15 onderin, zodat al je water wegstroomt in- i.p.v. om het putje.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 12 november 2017 @ 13:23:49 #10
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_175017117
Bij nieuwbouw woning..

Vloerverwarming!!!
Was toen helaas te dure keuze bij de bouwer, ( mijn prioriteiten lagen bij 3x uitbouw en had zoiets van heb ik nog nooit gehad dus niet belangrijk! Nu mis ik het wel omdat die lelijke dingen in mijn huis staan..

Dakkapel..
Toen voor meen voor10k dakkapel laten bouwen door de bouwer. ( enkel voor )
Week na de oplevering achter 1 laten plaatsen nog groter ook voor 3K..
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')