Ja, want dat heb je niet als het in Zandvoort of Assen plaatsvind?quote:Op vrijdag 10 november 2017 10:54 schreef craftyvirus het volgende:
Daarnaast brengt het de lokale ondernemers een hoop aanloop, wat ook weer goed is voor de economie.
Deels, maar er zitten een stuk minder ondernemers in de buurt van Zandvoort of Assen dan in het stadscentrum van Amsterdam of Rotterdam,quote:Op vrijdag 10 november 2017 11:02 schreef Embraer89 het volgende:
[..]
Ja, want dat heb je niet als het in Zandvoort of Assen plaatsvind?
Dat maakt echt niks uit hoor, voor lokale ondernemers is het juist beter als het een keer niet in de hoofdstad afspeelt.quote:Op vrijdag 10 november 2017 11:10 schreef craftyvirus het volgende:
[..]
Deels, maar er zitten een stuk minder ondernemers in de buurt van Zandvoort of Assen dan in het stadscentrum van Amsterdam of Rotterdam,
Want stratencircuits zijn zo leuk?quote:Op vrijdag 10 november 2017 11:10 schreef craftyvirus het volgende:
[..]
Deels, maar er zitten een stuk minder ondernemers in de buurt van Zandvoort of Assen dan in het stadscentrum van Amsterdam of Rotterdam,
https://www.rtlnieuws.nl/(...)n-uiterste-best-doenquote:De terugkeer van Formule 1 naar Zandvoort is haalbaar. Dat blijkt uit een rapport van de gemeente en het circuit. Er is een flinke investering nodig in het circuit en in bijvoorbeeld de toegangswegen, maar de gemeente en het circuit willen hun best doen om een Nederlandse Grand Prix mogelijk te maken.
De uitdaging zit hem volgens het rapport vooral in de wensen en eisen waar het circuit en de omgeving aan moeten voldoen van de Formula One Group. Zo moet bijvoorbeeld de pitstraat van het circuit verplaatst worden, maar op het circuit zelf is daar waarschijnlijk geen ruimte voor. Er zou dan grond opgekocht moeten worden.
Hoge kosten
Ook moet de Formula One Group de licentie maar net willen gunnen aan Zandvoort, en dan ook nog voor een acceptabele prijs. Europese circuits betalen ongeveer 20 miljoen euro per jaar aan de Formula One Group, Zandvoort rekent op een bedrag van minimaal 10 miljoen.
Vervolgens moet Zandvoort ook nog veel investeren in het circuit zelf. Bij andere circuits gaat dat om periodieke kosten van tientallen miljoenen. De kosten zijn waarschijnlijk zonder sponsor niet op te brengen.
Bereikbaarheid
Daarnaast moet Zandvoort zorgen voor een goed vervoersplan. Zelf denken ze dat dat geen probleem is. In het rapport staat dat er veel hotels in de buurt zijn en dat ook de nabijheid van Schiphol een pluspunt zal zijn in de ogen van de Formula One Group. Maar het circuit moet ook per auto goed bereikbaar zijn, en door de vele bezoekers zullen de wegen snel volstromen.
De gemeente en het circuit hopen dat de mooie ligging van het circuit en de geschiedenis ervan in hun voordeel zullen pleiten. Of dat zo is, wordt pas tijdens de onderhandelingen met de Formula One Group duidelijk.
Absolute droom
Prins Bernhard van Oranje, mede-eigenaar van het circuit, maakte al eerder duidelijk dat hij een race op Zandvoort helemaal ziet zitten. "Het is mijn absolute droom, maar we moeten wel zo'n model creëren dat het circuit er geld aan verdient. Zandvoort is met zijn ligging in de duinen en hoogteverschillen ook voor coureurs een uitdagend circuit"
https://nos.nl/artikel/22(...)ort-is-haalbaar.htmlquote:De Formule 1 kan terugkeren in Nederland, maar er moeten wel de nodige hobbels genomen worden. Dat staat in een haalbaarheidsstudie die de gemeente Zandvoort en Circuit Zandvoort hebben laten uitvoeren door onderzoeksbureau Decisio.
Het bureau heeft geen onoverkomelijke organisatorische, technische of logistieke problemen gevonden die de terugkeer van de Formule 1 onmogelijk zouden maken.
Onder andere de bereikbaarheid zou moeten worden verbeterd, stelt Menno de Pater van het onderzoeksbureau. "Als hier ruim 100.000 mensen naartoe komen moet je dat oplossen, maar dat is te doen. Nu komen er ook zo veel mensen ook al op zomerse dag."
Ook zijn er een aantal aanpassingen aan het circuit nodig, onder meer aan de pitboxen. Er is daar meer ruimte nodig en de ingang moet op een andere plek komen. Autosportfederatie FIA bepaalt welke eisen er worden gesteld aan het circuit.
Hoeveel geld de aanpassingen en de organisatie zouden kosten is nog niet duidelijk. Dat hangt onder meer af van onderhandelingen met Liberty Media, de eigenaar van de Formule 1. "Dat is een hele belangrijke stap die genomen zou moeten worden", aldus prins Bernhard, mede-eigenaar van Circuit Zandvoort.
Volgens wethouder Gerard Kuipers van Zandvoort kunnen de F1-races budgetneutraal worden georganiseerd. "Tenminste, als we alles op orde hebben. We rekenen op 125.000 mensen op de racedag en nog een keer zoveel op de dagen ervoor. Dan kan het uit." Volgens het onderzoek kunnen de detailhandel en de horeca in de regio miljoenen verdienen aan een raceweekend in Zandvoort.
Circuit Zandvoort en de gemeente willen, nu is gebleken dat het terughalen van de koningsklasse in de autosport haalbaar is, een consortium vormen om de volgende stap te zetten, draagvlak creëren en investeerders vinden.
Voordat er echt F1-races zouden worden verreden in Zandvoort, zijn we jaren verder, denkt prins Bernhard. "Daarvoor is echt wel even de tijd nodig. De aanpassingen aan de infrastructuur en het circuit moeten binnen een jaar kunnen. Maar we moeten een consortium vormen, op de kalender zien te komen, dus daar ga ik nu geen uitspraak over doen."
Het was in Spa duidelijk dat infrastructuur belangrijk is voor de F1 ja.quote:Op vrijdag 10 november 2017 10:54 schreef craftyvirus het volgende:
Kies dan voor het stratencircuit in Amsterdam of Rotterdam. Daar is de huidige infrastructuur al beter (althans, in Rotterdam) en kan met relatief simpele aanpassingen geschikt gemaakt worden voor periodieke drukte.
De N200 is gewoon een prima optie, gaat ook niet echt door bewoond gebied. Misschien één rijbaan (van de tegenovergestelde) richting voor pendelbussen vanuit Haarlem. De N208 is een prachtige weg om het verdere vervoer te regen. Verkeer tussen Amsterdam en Zandvoort kan over IJmuiden, verkeer tussen Den Haag en Zandvoort kan via de N206 en een duinweggetje geleid worden.quote:Op vrijdag 10 november 2017 15:41 schreef Red_85 het volgende:
Als ik het een beetje inschat op een bierviltje:
Circuit zelf:
1. De huidige lay-out is ook nog al kort. 4,3km is net zo lang als de huidige Zeltweg en daar zijn ze ook al aan het kijken of er een stuk oud circuit aan toegevoegd kan worden. De banen die tegenwoordig nieuw komen, zijn een km langer. Coureurs komen elkaar te vaak tegen anders.
2. Pitboxen naar de andere kant van het rechte stuk.
3. 2 hoofdtribune's naar het 'infield'
Logistiek:
F1 gebruikt hoofdzakelijk luchtvracht en Schiphol ondersteunt dat prima. Maar om op het circuit te komen moet er toch echt een betere weg komen voor de aan- en afvoer van alle goederen en supporters. De n200 en 201 gaan dwars door bewoonde gebieden en zijn vaak niet breder dan 1 baan per rijrichting.
Kun je wel zeggen tegen de supporters met de trein moeten komen, maar het bewijs wordt keer op keer geleverd dat de ns grote groepen niet aan kan.
Wauw dat lijkt me echt een topshow, gewoon langs de grachten in Amsterdamquote:Op vrijdag 10 november 2017 10:54 schreef craftyvirus het volgende:
Kies dan voor het stratencircuit in Amsterdam of Rotterdam.
De gemeente gaat echt geen ja zeggen als het niet kan.quote:Op vrijdag 10 november 2017 16:50 schreef ender_xenocide het volgende:
Had je andere uitkomst verwacht bij een onderzoek uitgevoerd in opdracht van mensen die het graag willen?
Gemeenten en prestige projecten....quote:Op vrijdag 10 november 2017 16:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De gemeente gaat echt geen ja zeggen als het niet kan.
Gemeenten zijn gewoon realistisch als het niet gaat. En het is nou niet zo dat de gemeente Zandvoort erg goed voor het circuit heeft gezorgd sinds grote lappen grond zijn verkocht aan Centerparcs.quote:Op vrijdag 10 november 2017 16:55 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Gemeenten en prestige projecten....
De orde van grootte van qua aantal lokale ondernemers is natuurlijk wel iets anders als je Zandvoort vergelijkt met Amsterdam of Rotterdam. Wat er kan worden uitgegeven dus ook en wat er wordt omgezet dus ook. En als je investeringen van tientallen miljoenen (al dan niet publiek geld) moet verantwoorden dan lukt dat makkelijker als een veel grotere groep ondernemers van profiteert.quote:Op vrijdag 10 november 2017 11:18 schreef Embraer89 het volgende:
[..]
Dat maakt echt niks uit hoor, voor lokale ondernemers is het juist beter als het een keer niet in de hoofdstad afspeelt.
Haha goed plan.quote:Op vrijdag 10 november 2017 17:24 schreef MakkieR het volgende:
Als het binnenslepen van een GP 20 miljoen moet gaan kosten, dan zou ik als overheid eens om te tafel gaan zitten met sigarettenfabrikanten. Maak er een algehele verbod op reclame van behalve de GP in Nederland. Ik denk dat die heren hiervoor wel dik geld willen betalen.
Kans is inderdaad nihil, omdat Nederland ( de overheid ) momenteel zo vreselijk betuttelend is.quote:
Misschien is er nu het een of ander veranderd sinds Bernie uit het zicht is verdwenen. Ik denk dat op alles wel valt te onderhandelen. Vraag is of een GP echt meer dan 20 miljoen moet gaan kosten om het te organiseren, of drijft men met opzet de prijzen tot grote hoogtes.quote:Op vrijdag 10 november 2017 19:00 schreef beantherio het volgende:
Wat ik uit artikelen als deze en deze haal is dat de entry fee over meerdere jaren toch wel echt gigantisch is. Voor het eerste jaar betaal je rond de 20 miljoen dollar maar dat kan vervolgens oplopen tot 70 miljoen of meer. Voor een contract met een (heel gangbare) duur van 10 jaar kan de totale prijs over die periode oplopen tot richting de 600 a 700 miljoen. En da's dan nog ex. de investeringen die je moet doen om alle faciliteiten op orde te brengen. Ik vraag me af hoe dat is meegewogen in dit onderzoek.
Er is een reden dat zelfs de Britten en Duitsers aanhikken tegen de enorme kosten.
Ik geloof wel dat er dingen veranderen maar het lijkt me niet dat die prijzen heel snel naar beneden zullen gaan. Anders zouden wel veel meer landen een GP willen organiseren.quote:Op vrijdag 10 november 2017 19:05 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Misschien is er nu het een of ander veranderd sinds Bernie uit het zicht is verdwenen. Ik denk dat op alles wel valt te onderhandelen. Vraag is of een GP echt meer dan 20 miljoen moet gaan kosten om het te organiseren, of drijft men met opzet de prijzen tot grote hoogtes.
Beter dan uit laten voeren door calvinisten en milieudefensie.quote:Op vrijdag 10 november 2017 16:50 schreef ender_xenocide het volgende:
Had je andere uitkomst verwacht bij een onderzoek uitgevoerd in opdracht van mensen die het graag willen?
Heb jij wel eens de radio aan staan in de zomer?quote:Op vrijdag 10 november 2017 15:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De N200 is gewoon een prima optie, gaat ook niet echt door bewoond gebied. Misschien één rijbaan (van de tegenovergestelde) richting voor pendelbussen vanuit Haarlem. De N208 is een prachtige weg om het verdere vervoer te regen. Verkeer tussen Amsterdam en Zandvoort kan over IJmuiden, verkeer tussen Den Haag en Zandvoort kan via de N206 en een duinweggetje geleid worden.
Zo maak je de plaats Zandvoort ook nog gewoon bereikbaar via de andere kant.
De N200 is vanaf de duingrens net buiten Haarlem al 2x2 en dat blijft zo tot het circuit. Daar waar die weg 1x1 wordt kan je al splitsen tussen zuid (Aerdenhout -> Leiden) en noord (IJmuiden -> Amsterdam).quote:Op vrijdag 10 november 2017 19:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Heb jij wel eens de radio aan staan in de zomer?
De n201 is gewoon bagger vanaf heemstede naar zandvoort en vanaf bloemendaal is de n200 pas fatsoenlijk 2x2. 100.000 man plus gaat het hierover he. Geen dagje uitwaaien of paasraces.
Het is te hopen dat Liberty er een andere kijk op heeft, misschien meer in de trend van meer GP's betekent meer auteursrechten, dus meer inkomen en meer populariteit. Bovendien zou ik het niet erg vinden dat we meer races krijgen op de kalender.quote:Op vrijdag 10 november 2017 19:09 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik geloof wel dat er dingen veranderen maar het lijkt me niet dat die prijzen heel snel naar beneden zullen gaan. Anders zouden wel veel meer landen een GP willen organiseren.
De berichten dat Liberty media zelf aan het verkennen is of een race op een stratencircuit in Nederland haalbaar is is trouwens wel hoopgevend. Als ze het zelf geheel of gedeeltelijk gaan organiseren zal het ongetwijfeld goedkoper zijn.
https://nl.motorsport.com(...)pers-lobby-2-976416/quote:Gemeente Zandvoort ziet actieve lobby weggelegd om F1 binnen te halen
De Zandvoortse wethouder Gerard Kuipers bereidt zich voor op een actieve lobby om bij andere overheden en het bedrijfsleven steun verwerven zodat Circuit Zandvoort in de toekomst de Formule 1 kan verwelkomen.
De gemeente Zandvoort en Circuit Zandvoort sloegen eerder dit jaar de handen ineen om een haalbaarheidsonderzoek te laten uitvoeren naar de mogelijkheid om de F1 binnen te halen. Wethouder Kuipers rekent erop dat de positief ogende resultaten hem kunnen helpen om ook andere partijen te overtuigen om te participeren.
Kuipers was onder de indruk van de populariteit van Max Verstappen. De Red Bull-rijder brengt sinds 2014 jaarlijks een bezoek aan Circuit Zandvoort en dat gaat sinds de afgelopen twee edities onder de noemer ‘Jumbo Racedagen’. “Het werd steeds groter en dat is een belangrijke reden geweest waarom we in 2015 al zeiden dat we eens serieus moesten beginnen om de Formule 1 terug te halen”, vertelde Kuipers in gesprek met Motorsport.com. “Met ons erfgoed en het feit dat Max Verstappen zo succesvol is – en natuurlijk ook eens wereldkampioen kan worden – zijn we van mening dat we voor hem in Zandvoort een thuisrace moeten organiseren.”
Maar hoe realiseer je een dergelijke droom? Een haalbaarheidsstudie werd als de eerste stap gezien. Onderzoeksbureau Decisio kreeg de taak om uit te zoeken wat de impact van grotere evenementen heeft op regio en aan welke investeringen het circuit moet denken. Daarbij zijn verschillende methodes gebruikt die bij overheden en het bedrijfsleven goed te interpreteren zijn. “We gebruikten dezelfde methode die met grote sportevenementen in Nederland wordt gebruikt en zoals de sportraad ook verzoekt. We wilden dit serieus aanpakken en daarom is er een objectief onderzoek uitgevoerd. Daaruit blijkt dat er echt een stevig fundament ligt voor Zandvoort als circuit voor toekomstige Formule 1-wedstrijden”, benadrukte Kuipers.
Overheidssteun
Bij het binnenhalen van een wereldwijde sport zoals de Formule 1 worden er hoe dan ook kosten gemaakt. Zo zal de baan op een aantal punten gewijzigd moeten worden en om gastheer te mogen zijn zal er jaarlijks naar schatting twintig miljoen euro naar de F1-organisatie overgemaakt moeten worden. Kuipers denkt dat het wel te overzien is. “Ik heb ook wel mensen horen zeggen dat er honderden miljoenen geïnvesteerd moeten worden, nou, het rapport zegt dat je met tien miljoen een heel eind bent. En dat zijn toch bedragen die voor partijen nog behapbaar zijn om het zo maar te zeggen”, beweerde Kuipers.
Er ligt een scenario dat overheidssteun niet nodig is. In de business case wordt gerekend op 125.000 bezoekers op zondag en nog eens hetzelfde aantal in de dagen ervoor. “We weten dat het kan. En dan kan het zonder overheidssteun. Maar we weten ook dat we die aantallen niet ieder jaar zullen hebben, dus in alle omstandigheden moeten we met elkaar kijken of ook de overheid bereid is om een bijdrage te leveren”, vervolgde hij. “We weten dat de overheid ook geld heeft vrijgemaakt voor grote sportevenementen, dus het wordt nu zaak dat we met de minister in gesprek gaan over de vraag of wij subsidie kunnen krijgen.”
Actieve rol
Kuipers ziet een actieve rol voor de gemeente Zandvoort weggelegd omdat het allerlei ingangen heeft, ook bij andere overheden. “Daarnaast denk ik dat het niet onbelangrijk is om uit te stralen dat je dit als overheid wil. Op die manier kun je ook aan andere partijen laten zien dat er voor hen ook voordeel is. We hebben in het onderzoek laten zien dat binnen de metropool Amsterdam, waar we deel van uitmaken, heel serieus geld verdiend gaat worden als we dit evenement hebben. Wij hebben in Zandvoort niet genoeg hotelcapaciteit om al die gasten te laten overnachten dus in de metropool gaat er tot 40 miljoen euro verdiend worden. Ik kan vanuit onze positie als bestuur hier in Zandvoort natuurlijk ook mijn collega’s heel goed wijzen op wat er voor hun te winnen is.”
Volle agenda
De afronding van het haalbaarheidsonderzoek is pas een eerste stap in een lang traject om de Formule 1 naar Nederland te halen. Welke eisen de FIA en Formula One Group precies stellen aan het circuit is nog niet exact bekend en daarbij dus ook niet de bijbehorende financiën. Maar met dank aan deze studie kan het draagvlak in ieder geval in Nederland verder worden vergroot. “Er staat een hoop op de agenda, maar ik ga met een glimlach naar mijn werk omdat we hier serieus werk van maken en het is een hartstikke leuke klus”, glunderde Kuipers. “Je weet dat je het niet alleen voor Zandvoort doet, je doet het om een hele hoop mensen blij te mogen maken. Niet alleen hier, maar ook de autosportfans van over de hele wereld, want men kent Zandvoort nog altijd goed van de Formule 1-races die we hier in het verleden hebben gehad. Het is leuk als je daaraan mag werken.”
Dat gebied bij ikea is industriegebied wat in het weekend minder druk is. Bereikbaar vanaf de a200 en wordt weer gevoedt door de a9. Wijs plan wel.quote:Op vrijdag 10 november 2017 21:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De N200 is vanaf de duingrens net buiten Haarlem al 2x2 en dat blijft zo tot het circuit. Daar waar die weg 1x1 wordt kan je al splitsen tussen zuid (Aerdenhout -> Leiden) en noord (IJmuiden -> Amsterdam).
Het gebied rond de IKEA in Haarlem kan je inrichten als P+R met pendelbussen en treinen.
Monza werkt volgens mij ook zo.
Dat contract duurt niet lang meer.quote:Op maandag 13 november 2017 23:55 schreef Red_85 het volgende:
En 1 ding.
Spa schijnt een exclusiviteit voor de Benelux te hebben in het contract. Mocht Spa verdwijnen door toedoen van Zandvoort, mag prins brilsmurf de tyfus genieten.
Daar doe je namelijk ieder iemand die met F1 te maken heeft, totaal geen plezier mee.
Interesse in Duitsland is ook volledig ingestort na het stoppen van Schumacher. Verwacht dat hetzelfde gaat gebeuren met GB als Hamilton stopt.quote:Op vrijdag 10 november 2017 19:00 schreef beantherio het volgende:
Wat ik uit artikelen als deze en deze haal is dat de entry fee over meerdere jaren toch wel echt gigantisch is. Voor het eerste jaar betaal je rond de 20 miljoen dollar maar dat kan vervolgens oplopen tot 70 miljoen of meer. Voor een contract met een (heel gangbare) duur van 10 jaar kan de totale prijs over die periode oplopen tot richting de 600 a 700 miljoen. En da's dan nog ex. de investeringen die je moet doen om alle faciliteiten op orde te brengen. Ik vraag me af hoe dat is meegewogen in dit onderzoek.
Er is een reden dat zelfs de Britten en Duitsers aanhikken tegen de enorme kosten.
GB is de bakermat zo'n beetje van deze discipline.quote:Op maandag 13 november 2017 23:57 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Interesse in Duitsland is ook volledig ingestort na het stoppen van Schumacher. Verwacht dat hetzelfde gaat gebeuren met GB als Hamilton stopt.
Wel 2 setjes GPs heel dicht bij elkaar als het lukt. Monaco - Frankrijk en Belgie - Nederland - Duitsland.quote:Op maandag 13 november 2017 23:55 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat contract duurt niet lang meer.
En zo druk als het dit jaar was, was gewoon achterlijk. Zo lang de Nürburgring niet terug komt, gaat het prima samen.
Nederland moet in mei of juni, dan kan België eind augustus houden.quote:Op dinsdag 14 november 2017 00:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wel 2 setjes GPs heel dicht bij elkaar als het lukt. Monaco - Frankrijk en Belgie - Nederland - Duitsland.
Hoop dan geen zelfde effect als Malaysia en Singapore waar de een de fans wegtrekt van de ander. Dat zijn wel realistisch kwesties.
Dit is een beter idee dan om en om. Spa is HET circuit waar collectief naar uit wordt gekeken. Ondanks de crappy faciliteiten. De baan is gewoon zo enorm vet.quote:Op dinsdag 14 november 2017 00:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nederland moet in mei of juni, dan kan België eind augustus houden.
Hockenheim is te ver om problemen te geven.
Om en om is dan weer een beter idee dan geen van beidenquote:Op dinsdag 14 november 2017 01:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit is een beter idee dan om en om. Spa is HET circuit waar collectief naar uit wordt gekeken. Ondanks de crappy faciliteiten. De baan is gewoon zo enorm vet.
Wat dacht je van onze trots? Shell. Shell en F1, prima combinatie. ING erbij voor wat "Nederlandse sport" sponsoring en hupakee.quote:Op vrijdag 10 november 2017 19:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Heb jij wel eens de radio aan staan in de zomer?
De n201 is gewoon bagger vanaf heemstede naar zandvoort en vanaf bloemendaal is de n200 pas fatsoenlijk 2x2. 100.000 man plus gaat het hierover he. Geen dagje uitwaaien of paasraces.
Maar qua kosten van die 20mln... Wie heeft ook alweer die grote groene borden langs de circuits? Ik bedoel hier ook even geen rolex.
Er zijn al een paar GPs op de kalender die dat als sponsor voor de naam hebben staan. Uit Zoeterwoude gaat al een enorme bak geld naar de F1. Dit zouden ze ook kunnen.
Hoe NLs?
Heineken Dutch Grand Prix
En Max met de grote beker. Straatfeest.
Heineken is 1 van de 5 hoofdsponsoren en heeft iets van 5 GP's als naamsponsor op de huidige kalenderquote:Op dinsdag 14 november 2017 10:17 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Wat dacht je van onze trots? Shell. Shell en F1, prima combinatie. ING erbij voor wat "Nederlandse sport" sponsoring en hupakee.
Spa en Silverstone zijn beide van die GP's die eigenlijk standaard op de kalender zouden moeten staan. Dat rijtje is wel iets langer dan die 2, maar is wel de backbone van het seizoen. Die GP's zouden er standaard op moeten staan, ongeacht of ze lokaal. Beetje F1 legacy/ haritage zeg maar.quote:Op dinsdag 14 november 2017 10:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Om en om is dan weer een beter idee dan geen van beiden
Spa heeft het financieel erg moeilijk, net als Silverstone.
Toch is Silverstone nog altijd een groot vraagteken voor volgend jaar.quote:Op dinsdag 14 november 2017 10:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Spa en Silverstone zijn beide van die GP's die eigenlijk standaard op de kalender zouden moeten staan. Dat rijtje is wel iets langer dan die 2, maar is wel de backbone van het seizoen. Die GP's zouden er standaard op moeten staan, ongeacht of ze lokaal. Beetje F1 legacy/ haritage zeg maar.
Dus gewoon standaard
Geen Silverstone zou pijnlijk zijnquote:Formule 1-kalender 2018
Datum Race Circuit
25 mrt '18 Australië Albert Park
8 apr '18 Bahrein Sakhir
15 apr '18 China Shanghai
29 apr '18 Azerbeidzjan Baku Street Circuit
13 mei '18 Spanje Circuit de Catalunya
27 mei '18 Monaco Monte Carlo
10 jun '18 Canada Montreal
24 jun '18 Frankrijk Paul Ricard
1 jul '18 Oostenrijk Red Bull Ring
8 jul '18 Groot-Brittannië Silverstone
22 jul '18 Duitsland Hockenheim
29 jul '18 Hongarije Hungaroring
26 aug '18 België Spa-Francorchamps
2 sep '18 Italië Monza
16 sep '18 Singapore Marina Bay
30 sep '18 Rusland Sochi
7 okt '18 Japan Suzuka
21 okt '18 Verenigde Staten Circuit of the Americas
28 okt '18 Mexico Mexico Stad
11 nov '18 Brazilië Interlagos
25 nov '18 Abu Dhabi Yas Marina
https://www.gpupdate.net/nl/kalender/273/formule-1-kalender-2018/
Zit er een jaartje naast. Volgend jaar stond nog wel vast, daarna is onzeker. Deze zomer is het contract door het circuit ontbonden.quote:Op dinsdag 14 november 2017 23:52 schreef JtodaX het volgende:
[..]
Geen Silverstone zou pijnlijk zijn
2018 en 2019 staan nog wel vast, alleen daarna is onzeker.quote:Op woensdag 15 november 2017 00:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zit er een jaartje naast. Volgend jaar stond nog wel vast, daarna is onzeker. Deze zomer is het contract door het circuit ontbonden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |