abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 8 november 2017 @ 19:56:32 #1
308538 Piebe
Van alle markten thuis.
pi_174947491
BRUSSEL - Oud-spits Josip Weber heeft op 52-jarige leeftijd de strijd tegen kanker verloren. Weber leed al meer dan drie jaar aan prostaatkanker, een strijd waartegen hij moedig streed maar helaas verloor. Hij zou volgende week donderdag 53 geworden zijn. Josip Weber was getrouwd en had twee kinderen.
LEES OOK (N+): Op bezoek bij Weber in Kroatië: “Ik kon bij Cercle topschutter worden, dan kan ik deze strijd misschien ook winnen”

Josip Weber, een geboren Kroaat die zich tot Belg liet naturaliseren, maakte furore in België bij Cercle Brugge (1988-1994). Hij werd in dienst van de Vereniging drie keer topschutter van de Belgisch eerste klasse (1992, 1993 en 1994) en werd door toenmalig bondscoach Paul Van Himst vervolgens meegenomen naar het WK voetbal van 1994 in de Verenigde Staten.

Advertentie

Weber speelde in totaal acht interlands voor de Rode Duivels, waarin hij zes keer scoorde. Vijf van die zes treffers vielen in de fameuze 9-0 zege tegen Zambia. Na het WK trok Weber naar Anderlecht, maar een hardnekkige knieblessure zorgde ervoor dat de voormalig topschutter nog zelden op het veld te zien was. Na zijn carrière keerde Weber terug naar Kroatië.

Dit voorjaar verklaarde hij in voetbalmagazine Puskas al drie jaar te sukkelen met prostaatkanker met uitzaaiingen. Door de uitzaaiingen was een operatie niet mogelijk. Weber onderging hormoon-, protonen- en chemotherapie, maar zonder het gewenste resultaat. Op het eind probeerde hij nog therapie met natuurlijke middelen, maar ook dat zorgde niet voor een mirakel.

Weber zou volgende week donderdag 53 geworden zijn. Hij was getrouwd en had twee kinderen.
Ja ja
pi_174947551
Nooit van gehoord maar RIP in vrede aan de nabestaanden
  User die overal opduikt 2022 woensdag 8 november 2017 @ 19:59:51 #3
186611 Haags
pi_174947557
quote:
14s.gif Op woensdag 8 november 2017 19:59 schreef Doublepain het volgende:
Nooit van gehoord maar RIP in vrede aan de nabestaanden
Zonder wrijving geen glans
pi_174947570
Wie?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_174948753
Ik ken hem inderdaad van het WK in Amerika. Ik wist nog dat ik als tiener de Belgen vervloekte dat ze van ons wonnen met zo'n nep Belg in het team. Vond het toen ook echt een aardige spits in mijn beleving.
pi_174949597
Ik herinner me hem ook van het WK 1994, maar dan vooral van de wedstrijd tegen Duitsland, waarin hij een strafschop/of vrije trap had moeten krijgen toen hij als doorgebroken speler werd neergehaald of iets in die richting.

en natuurlijk RIP,


veel te jong ./cliche
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_174951624
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 21:08 schreef Fargo het volgende:
Ik ken hem inderdaad van het WK in Amerika. Ik wist nog dat ik als tiener de Belgen vervloekte dat ze van ons wonnen met zo'n nep Belg in het team. Vond het toen ook echt een aardige spits in mijn beleving.
Ze hebben met Oliveira ook een nep-Braziliaan gehad. Het Belgisch voetbal was toen morsdood.

Ontopic, hij had een beetje dezelfde vibe als Kiprich.
BFF met GGMM
  woensdag 8 november 2017 @ 23:43:52 #8
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_174952185
Voor mijn gevoel was hij veel kleiner dan de 1.83 die wiki aangeeft. Was er ineens en ineens ook weer weg. Veel te jong overleden iig
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  donderdag 9 november 2017 @ 00:27:06 #9
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_174952808
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2017 23:14 schreef DonRaja het volgende:

[..]

Ze hebben met Oliveira ook een nep-Braziliaan gehad. Het Belgisch voetbal was toen morsdood.

Ontopic, hij had een beetje dezelfde vibe als Kiprich.
Het Belgische voetbal was toen morsdood ? Toen Weber in België aankwam had KV Mechelen net de Europacup II gewonnen. In zijn beste periode speelde Antwerp nog de Europacup 3 finale. De Belgische competitie was toen zonder meer een van de beste 5 in Europa. De aftakeling begon net na 1994 ...

Weber zelf scoorde in die periode 137 keer in 204 wedstrijden voor Cercle Brugge en 16 keer op 25 wedstrijden voor Anderlecht.

Die gast was waanzinnig . Een kruising tussen Usain Bolt en Inzaghi. Onvoorstelbaar snel en een killer voor doel zoals er weinig waren ...

Alleen een véél te brave jongen. Maar dat maakt ook dat hij tot op vandaag zo populair was ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  donderdag 9 november 2017 @ 01:13:04 #10
198365 Morendo
The Real Deal
pi_174953062
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 00:27 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Het Belgische voetbal was toen morsdood ? Toen Weber in België aankwam had KV Mechelen net de Europacup II gewonnen. In zijn beste periode speelde Antwerp nog de Europacup 3 finale. De Belgische competitie was toen zonder meer een van de beste 5 in Europa. De aftakeling begon net na 1994 ...

Weber zelf scoorde in die periode 137 keer in 204 wedstrijden voor Cercle Brugge en 16 keer op 25 wedstrijden voor Anderlecht.

Die gast was waanzinnig . Een kruising tussen Usain Bolt en Inzaghi. Onvoorstelbaar snel en een killer voor doel zoals er weinig waren ...

Alleen een véél te brave jongen. Maar dat maakt ook dat hij tot op vandaag zo populair was ...
Hij zal gedoeld hebben op het nationale elftal. Hoewel die Scifo me nog wel bijstaat. En die gekke Preud'Homme natuurlijk.

Het succes van Mechelen is volkomen op het conto van Aad de Mos te schrijven. Maar dat spreekt voor zich.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_174957514
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 00:27 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Het Belgische voetbal was toen morsdood ? Toen Weber in België aankwam had KV Mechelen net de Europacup II gewonnen. In zijn beste periode speelde Antwerp nog de Europacup 3 finale. De Belgische competitie was toen zonder meer een van de beste 5 in Europa. De aftakeling begon net na 1994 ...

Weber zelf scoorde in die periode 137 keer in 204 wedstrijden voor Cercle Brugge en 16 keer op 25 wedstrijden voor Anderlecht.

Die gast was waanzinnig . Een kruising tussen Usain Bolt en Inzaghi. Onvoorstelbaar snel en een killer voor doel zoals er weinig waren ...

Alleen een véél te brave jongen. Maar dat maakt ook dat hij tot op vandaag zo populair was ...
Ik doelde meer op de Duivels inderdaad.

Maar met 1 gewonnen ECII en 1 verloren ECIII finale in die periode zou ik niet makkelijk de Belgische competitie tot 1 van de 5 besten van Europa rekenen. Ook als je kijkt naar de spelers vanuit België die op dat moment in de absolute topcompetities actief waren, zie ik er geen tientallen.

Duitsland, Engeland, Italië, Spanje, Frankrijk, Portugal en Nederland deden het beter.
Maar goed, ik volgde in die periode de Belgische competitie niet echt regelmatig.

Over Weber verder, ik heb dan echt een compleet verkeerd beeld van hem als voetballer. In mijn herinnering was het een gedrongen, slimme goaltjesdief. Op de een of andere manier associeer ik hem niet met snelheid. :)
BFF met GGMM
  donderdag 9 november 2017 @ 17:51:37 #12
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_174963990
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 12:08 schreef DonRaja het volgende:

[..]

Ik doelde meer op de Duivels inderdaad.

Maar met 1 gewonnen ECII en 1 verloren ECIII finale in die periode zou ik niet makkelijk de Belgische competitie tot 1 van de 5 besten van Europa rekenen. Ook als je kijkt naar de spelers vanuit België die op dat moment in de absolute topcompetities actief waren, zie ik er geen tientallen.

Duitsland, Engeland, Italië, Spanje, Frankrijk, Portugal en Nederland deden het beter.
Maar goed, ik volgde in die periode de Belgische competitie niet echt regelmatig.

Over Weber verder, ik heb dan echt een compleet verkeerd beeld van hem als voetballer. In mijn herinnering was het een gedrongen, slimme goaltjesdief. Op de een of andere manier associeer ik hem niet met snelheid. :)
Weber was waanzinnig snel. Op het randje van buitenspel spelen en bij de bal in de diepte recht naar de keeper en scoren. Zoals hier bv tegen Club Brugge :

Zo heeft hij er voor Cercle wellicht 50 gemaakt.

Maar voor de rest was hij ook wel die goaltjesdief die vanuit alle posities kon scoren. Ook fenomenaal op vrijschoppen ...


[ Bericht 6% gewijzigd door Joost-mag-het-weten op 09-11-2017 18:11:09 ]
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  donderdag 9 november 2017 @ 18:23:14 #13
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_174964412
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_174964572
quote:
14s.gif Op woensdag 8 november 2017 19:59 schreef Doublepain het volgende:
Nooit van gehoord maar RIP in vrede aan de nabestaanden
  Moderator donderdag 9 november 2017 @ 19:17:38 #15
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_174965443
quote:
Heeft wat weg van Daniel Pranjic.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_175036794
Is hij later in de barbecuebusiness gegaan?
pi_175046437
Op Canvas hadden laatst een hele mooie docu over hem uit 2008. Kwam er op neer dat hij een beetje werd overgeslagen door zijn teamgenoten op het WK van 1994, wellicht omdat hij niet een echte belg was en zichzelf wat afzonderde. Kwam wat triest over. Mede daardoor kon hij geen goal maken, alhoewel hij ook wel kansen kreeg. ​Jammer, want Belgie had in 1994 best een aardig elftal. Daarna is de aftakeling van het Belgische voetbal begonnen. Anderlecht heeft in de afgelopen 25 jaar in de europa cups maar 1x de kwartfinale gehaald (!). Verder niets, vaak in de groepsfase er al uit.
pi_175049976
Een goede voetballer in zijn tijd, ik schrok een beetje toen ik las dat hij overleden was, zelf wist ik niet eens dat hij ziek was..

*RIP*
"You can call me Susan if it makes you happy"
  maandag 13 november 2017 @ 23:01:06 #19
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_175057144
Cult held _0_
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')