abonnement Unibet Coolblue
pi_174940632


Sinds enkele maanden zijn kamerplanten mijn nieuwe hobby geworden. Afgezien van dat een goed verzorgde plant erg mooi is zijn er ook aanwijzingen dat ze positief bijdragen aan het welzijn van de mens. Sindsdien is het een grote uitdaging om mijn planten zo groot, gezond en oud mogelijk op te laten groeien. Het kiezen van de juiste potten, substraat en voedingsstoffen maakt het mogelijk dat mijn planten gezonder zijn dan ooit tevoren.

De Sansevieria is de plant waarmee het voor mij is begonnen. Voornamelijk door de NASA paper waarin wordt beweerd dat de Sansevieria een bijdrage kan leveren aan de luchtkwaliteit. Op dit moment heb ik in en om het huis of op kweek ongeveer 20 varianten staan. Daarnaast ben ik bijzonder geïnteresseerd in cactussen, exotische planten en kweek ik graag minder reguliere soorten uit zaad of stekjes. In mijn koffer zijn regelmatig stekjes te vinden van planten die ik op een vakantietrip ben tegengekomen.

Ondanks dat het voor mij een leuke en groeiende hobby is hoor ik regelmatig dat mensen problemen hebben met het gezond houden van een kamerplant. Op dit forum ben ik enkele topics tegengekomen, maar geen algemene topics over kamerplanten. Misschien dat dit topic een bijdrage kan leveren aan het succes van de kamerplant.

Ik ben benieuwd welke planten FOK!kers in hun huiskamer hebben staan. Hoe gaat de verzorging je af en zijn er planten die je misschien nog erg graag zou willen hebben? Tegen welke problemen loop je aan? Met een beetje tijd energie en kennis is het bijzonder eenvoudig om het huis op te fleuren met mooie planten! :)



En weer verder met onze baby's
pi_174940809
Deel 2 alweer. _O_ Hier wordt overduidelijk Pokon van het spiegeltje gesnoven. _O_

Kan een mod dit topic even backlinken met F&F / Het kamerplanten topic #1? Dank!
pi_174940992
Zie net dat de lidcactus van m'n opa in bloei staat. Ik kreeg zn planten toen hij overleden is. De cactus vond ik maar niets dus heb alleen een stekje gehouden en de rest weggegeven. Nu bloeit hij. Stiekem toch leuker dan ik dacht dus deze blijft. :)
pi_174943692
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 13:27 schreef Stratotanker het volgende:
Deel 2 alweer. _O_ Hier wordt overduidelijk Pokon van het spiegeltje gesnoven. _O_

Kan een mod dit topic even backlinken met F&F / Het kamerplanten topic #1? Dank!
En jouw laatste post is ook wel voor herhaling vatbaar. Dank daarvoor!
pi_174947669
Hoop dat ik dit hier kwijt kan. :)
Ik heb circa een maand geleden een vetplantje van een dierbare vriendin gehad met de gedachte dat zelfs ik deze niet dood kon krijgen, maar het lukt me schijnbaar toch aardig. :{

Ik geef hem momenteel wekelijks een beetje water, 1x wat meer gegeven maar dit kreeg hij niet weg, en hij staat in de vensterbank op het zuiden waar hij de meeste zon krijgt.
Ondanks lijken de blaadjes toch langzaam aan af te sterven en ik heb geen idee wat ik fout doe.

Ik zou advies zeer op prijs stellen want ik weet het echt niet meer.
pi_174948023
Minder water, een keer per week is te vaak.
pi_174949206
Dergelijke planten geef je heel snel veel teveel water. Vetplanten zijn erg vatbaar voor wortelrot.

De grond moet echt meerdere dagen gortdroog zijn voor je weer water geeft. En dan heb ik het niet over het oppervlak, maar over zeg maar twee kootjes diep. Eventueel kan je een poosje werken met een Pokon-vochtmeter. Dat ziet er niet uit bij een vetplant, maar het helpt je wel om te leren hoe je de plant moet gaan bewateren.

Ik geef mijn cacti water met een plantenspuit (om de planten heen). Dan geef je automatisch minder water dan met een gieter, want als je spuit, lijkt het veel meer dan het daadwerkelijk is. En ik gebruik een valse bodem (een drainage-laag van wat split met daaroverheen een stukje insectenhor) als extra maatregel.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_174960388
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 11:26 schreef CherryLips het volgende:
Goed, m'n plantjes. Even onder spoilers voor de mobiele gebruikers onder ons.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En ik wilde volgende week ofzo nog een gestippelde begonia halen :@
Zo'n gestippelde begonia had ik net ook in handen. Wat een maf ding. Ik heb nu mijn zinnen gezet op een Scindapsus. De Pictus, met zilveren stipjes, vind ik wel tof, maar die is mij iets te donker. Ik hou erg van frisgroene planten, dus het wordt wellicht de Scindapsus aureus. Zoek alleen nog even een leuke hangpot voor tegen het keukenraam.
pi_174960499
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 14:48 schreef bloempje-moi het volgende:
Scindapsus aureus
Die heb ik ook, denk ik? :D Is een hele makkelijke plant, hangt bij mij nu tot op de grond, kan veel mishandeling hebben.
Tap tap tap
pi_174960506
Die heb ik ook, mooi joh. Vind 'm niet te donker maar is ook kwestie van smaak. Monsters zijn binnen! Van 't weekend even mooie buitenpotten scoren en eens gaan denken over plankje aan de muur. Kan 'm nergens kwijt :')
pi_174960840
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 16:21 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

En jouw laatste post is ook wel voor herhaling vatbaar. Dank daarvoor!
Dank je wel en graag gedaan! Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad.

Zo ziet het bewateren er bij mij uit. Warm water in een emmer, met azijn op Ph: 5 brengen en EC: 2000mS aan voedingsstoffen toevoegen. Even kort onderwater dippen, de korrels zuigen homogeen voldoende water op voor +/- 1 week en het overtollige water loopt direct weg. Op naar de volgende!



[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2017 16:44:58 ]
pi_174963739
En toen kocht ik ze natuurlijk allebei... *O*


Kwam in het plantenwinkeltje ook nog deze toffe creatie tegen, aan een muur met allemaal verschillende rendierkoppen. Zo leuk!
pi_174963872
Leuke potjes O+
Tap tap tap
pi_174963994
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 17:45 schreef CherryLips het volgende:
Leuke potjes O+
Blokker! Voor 4 euro. Waarschijnlijk zullen ze nooit hangen, maar zo vind ik ze ook erg leuk.
pi_174964310
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 20:25 schreef Koettie het volgende:
Minder water, een keer per week is te vaak.
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2017 21:33 schreef Jordy-B het volgende:
Dergelijke planten geef je heel snel veel teveel water. Vetplanten zijn erg vatbaar voor wortelrot.

De grond moet echt meerdere dagen gortdroog zijn voor je weer water geeft. En dan heb ik het niet over het oppervlak, maar over zeg maar twee kootjes diep. Eventueel kan je een poosje werken met een Pokon-vochtmeter. Dat ziet er niet uit bij een vetplant, maar het helpt je wel om te leren hoe je de plant moet gaan bewateren.

Ik geef mijn cacti water met een plantenspuit (om de planten heen). Dan geef je automatisch minder water dan met een gieter, want als je spuit, lijkt het veel meer dan het daadwerkelijk is. En ik gebruik een valse bodem (een drainage-laag van wat split met daaroverheen een stukje insectenhor) als extra maatregel.
Bedankt voor de tips. ^O^ Ik laat hem even met rust in de hoop dat hij bijtrekt en de volgende keren maar een spuit proberen.
  donderdag 9 november 2017 @ 22:53:42 #16
198365 Morendo
The Real Deal
pi_174971448
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 13:39 schreef Koettie het volgende:
Zie net dat de lidcactus van m'n opa in bloei staat.
Waarom zie ik een stekelige, erecte penis van een oude man voor me?
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_174975213
Dusss... gisteren mijn plantje ingespoten met een combi van zeepsop, water en spiritus. Beestjes weg. Blaadjes ook. :-( Alle blaadjes vallen eraf als ik het plantje schud. Arghhh! Is deze nog te redden?
pi_174975286
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 09:26 schreef bloempje-moi het volgende:
Dusss... gisteren mijn plantje ingespoten met een combi van zeepsop, water en spiritus. Beestjes weg. Blaadjes ook. :-( Alle blaadjes vallen eraf als ik het plantje schud. Arghhh! Is deze nog te redden?
Wat voor soort zeepsop heb je gebruikt? Een zachte zeep zoals 'Groene zeep' hoop ik? Maximaal 2%?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2017 09:32:38 ]
pi_174989679
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2017 09:31 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Wat voor soort zeepsop heb je gebruikt? Een zachte zeep zoals 'Groene zeep' hoop ik? Maximaal 2%?
Ja, mogelijk is er daar iets verkeerd gegaan.😂 De blaadjes regenen ervan af, maar de plant zelf ziet er (nog) niet dood uit. Ze groeien als een tiet, dus hopelijk hersteld het zich wel.
pi_174993701

Piccolo stekje <3

En m'n Monstera Karstenianum
pi_174999254
Dit is wat ik bedoelde wanneer een offset van een stekblad zijn variatie verliest, zie hier en hier. Ofwel, de offset keert terug naar zijn basis uiterlijk. In mijn hand zie je drie bekertjes met een stekblad erin. Links is een Sansevieria "Gold flame", de twee rechter zijn S. "Moonshine". Zoals je ziet lijken de offsets van de "Moonshine" niet meer op het stekblad zelf. Het (lichtgroen gekleurde) DNA van het stekblad wordt niet doorgegeven aan de offset. Alhoewel ik twee verschillende stekbladen in mijn hand heb, zullen ze allemaal dezelfde offset produceren namelijk "S. Futura - Robusta". Zowel de "Moonshine" als de "Gold Flame" zijn gecultiveerde DNA mutaties met "S. Futura - Robusta" als moederplant. Vermeerderen kan enkel via het splitsen van de wortelstok. Ghehe, I know. I'm such a nerd.



quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2017 22:03 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ja, mogelijk is er daar iets verkeerd gegaan.😂 De blaadjes regenen ervan af, maar de plant zelf ziet er (nog) niet dood uit. Ze groeien als een tiet, dus hopelijk hersteld het zich wel.
Ach ja, het huis platbranden is ook een methode. :P

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 08:24 schreef Koettie het volgende:
[ afbeelding ]
Piccolo stekje <3

En m'n Monstera Karstenianum
[ afbeelding ]
Nice! Deze had je besteld toch? Hebben ze er lang over gedaan en zijn ze gezond aangekomen? Op dit moment is er een plantje onderweg uit Asia. Afgelopen week realiseerde ik mij dat het toch wel erg koud wordt buiten ... en onder in het laadruim van een cargo vliegtuig .. Ah well, zelfs als hij niet springlevend aankomt dan is uberhaupt het contact al waardevol.
pi_174999557
Yes, ze kwamen woendag of donderdag aan volgens mij. Prima verpakt en goed over gekomen. Helemaal blij!
pi_175026642
Ik heb een verplichte plantenstop. Vandaag weer een aantal weesjes in huis genomen: een sjansje, een Efteling Sprookjesboom ficus en drie monsterlijk grote draecena's. Lang leve de jungle!
pi_175107911
Jungles. Uhu. 8-)

---

Hoe twee planten met dezelfde naam toch heel verschillend kunnen zijn. De linker twee zijn beide Sansevieria Trifasciata. Ondanks dat ze beide een jaar lang op dezelfde plek met dezelfde lichtinval hebben gestaan, behoudt de linker zijn gele tint. Ik had verwacht dat dit op den duur bij zou trekken. Er zijn soorten bekend die een complete metamorfose ondergaan afhankelijk van lichtintensiteit. Bij veel licht helder geel, bij weinig licht satijn groen.

Deze niet, deze blijft geel. Ook groeit hij een stuk minder snel dan de anderen. Dat kan verklaard worden doordat hij minder bladgroenkorrels heeft. Ik vermoed dat het stiekem een cultivar is. Hoe we dat kunnen testen? Bladstek natuurlijk! De rechter is overigens een S.T 'Black Coral' cultivar.



---

In ander nieuws, groeien wortels alleen in de grond? Nee hoor, bij de juiste condities kan dat overal gebeuren. Zoals hier bijvoorbeeld, een luchtwortel! B-) :7



[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 16-11-2017 12:29:38 ]
pi_175307169
Ik heb er een gestippelde begonia bij en een monstera (delicosa?). Nu nog geschikte potten vinden.
O en nog een bepaalde calathea en een plantje waarvan ik de naam ben vergeten :') heb me nog ingehouden ook. Huis staat een beetje vol. Maar ik ben gek op calathea's en ik wil eigenlijk ook nog een maranta.
Tap tap tap
pi_175310280
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 21:44 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb er een gestippelde begonia bij en een monstera (delicosa?). Nu nog geschikte potten vinden.
O en nog een bepaalde calathea en een plantje waarvan ik de naam ben vergeten :') heb me nog ingehouden ook. Huis staat een beetje vol. Maar ik ben gek op calathea's en ik wil eigenlijk ook nog een maranta.
Fotosss

Mijn muur groeit heel mooi.



[ Bericht 9% gewijzigd door Koettie op 26-11-2017 01:02:48 ]
pi_175317313
Leuk zo'n muur!
Ik heb mijn zinnen gezet op een Calathea Network, zo mooi! Maar voor nu loop ik vooral te etteren met mijn hedera's. Ze worden allemaal kaal of er gaan strengen slap hangen. Kom er niet achter of of ik te veel of te weinig water geef. Etters.
pi_175360082


Stippie in de te kleine pot. Maar ik heb zo'n mand besteld op Ali, eens zien of dat wat is. Ikea had ze ook, maar die waren te groot.
Tap tap tap
pi_175360104
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 00:26 schreef Koettie het volgende:

[..]

Fotosss

Mijn muur groeit heel mooi.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
O die plant op de foto met je kat, in de pot met stippen. Ik noem het de tijgermugplant omdat die van die leuke streepjes heeft op de stengels, maar hoe heet die?
Tap tap tap
pi_175364057
Alocasia Zebrina! Moeilijke tante maar nu gelukkig op haar plek. Had het er de eerste maand beetje moeilijk mee.
pi_175365713
Wauw! Dat is een prachtig groen hoekje daar! Heel tof! :7

Een tijd geleden vertelde ik dat ik graag een 'biosphere' wil maken. Dus bijvoorbeeld een plantje opsluiten in een fles waar alle noodzakelijke levensmiddelen inzitten. Zoals je bijvoorbeeld hier een voorbeeld van kan zien.

Vorige week viel mijn oog op een pot in de hoek van de kamer die ik helemaal was vergeten. 3 á 4 jaar geleden heb ik daar wat grind, aarde, water en mos ingedaan. Vervolgens 'afgesloten' met een elastiekje. Het leeft nog allemaal. :)



[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 28-11-2017 18:17:27 ]
pi_175365875
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 16:33 schreef Koettie het volgende:
Alocasia Zebrina! Moeilijke tante maar nu gelukkig op haar plek. Had het er de eerste maand beetje moeilijk mee.
Tnx. 'Lichte standplaats' zie ik staan, dat is nu in de winter een beetje kl*te. Een paar van m'n calathea's en hartjesvarens hebben er dit jaar ook moeite mee :{

O, en m'n pannenkoekstekjes vallen uit elkaar :{ De takjes met blaadjes laten gewoon los van de steel, ze zijn niet bruin ofzo.
Tap tap tap
pi_175366432
Mijn pannenkoekstekjes laten ook los en groeien helemaal niet. Misschien wintertijd?

Calathea's houden toch van weinig licht? Mijn calathea zebrina groeit als een malle. Iedere week 2-3 nieuwe bladeren erbij. Mijn Calathea Medaillon daarentegen sputtert en groeit nauwelijks. Toen ik hem kocht kwam er een nieuw blad op, maar we zijn nu weken verder en dat blad is nog steeds opgerold.

[ Bericht 29% gewijzigd door bloempje-moi op 28-11-2017 19:04:15 ]
pi_175367711
Mijn Medaillon heeft er ook een beetje moeite mee. Ik snap niet zo goed waarom. Dacht eerst omdat de kat eraan had zitten krabben maar die wonden zijn allang ingedroogd dus zou niet meer moeten zijn. Maar goed, even de lente afwachten. Nu doen ze sowieso weinig. Behalve m'n Monstera Karstenianum! Nieuwe blaadjes :D
pi_175370543
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 18:09 schreef Stratotanker het volgende:
Wauw! Dat is een prachtig groen hoekje daar! Heel tof! :7

Een tijd geleden vertelde ik dat ik graag een 'biosphere' wil maken. Dus bijvoorbeeld een plantje opsluiten in een fles waar alle noodzakelijke levensmiddelen inzitten. Zoals je bijvoorbeeld hier een voorbeeld van kan zien.

Vorige week viel mijn oog op een pot in de hoek van de kamer die ik helemaal was vergeten. 3 á 4 jaar geleden heb ik daar wat grind, aarde, water en mos ingedaan. Vervolgens 'afgesloten' met een elastiekje. Het leeft nog allemaal. :)

[ afbeelding ]
Vergeten in een hoekje 😂
pi_175371036
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 21:45 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Vergeten in een hoekje 😂
Ik blijf een kerel he. *D Dat tot heden mijn draadloze muis aan de hongerdood is ontsnapt kan dan een heus mirakel worden genoemd.
pi_175425684
Ik heb n heel grote strelitzia met schimmel, nu poets ik hem regelmatig helemaal, maar dat is echt veel werk, iemand anders zoveel tijd kwijt aan 1 plant? :@
compact en kleverig.
pi_175426350
Schimmel? Op de aarde of op de plant?
pi_175426617
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 15:08 schreef Koettie het volgende:
Schimmel? Op de aarde of op de plant?
plant. Ze zijn er ook wel gevoelig voor van wat ik begreep.
compact en kleverig.
pi_175426842
Als je er last van blijft houden dan kan je 1 deel waterstofperoxide 3% oplossen in 2 delen water. Daarmee kan je de bladeren inspuiten zodat de schimmel wordt gedood. Let wel even op waar je het allemaal op spuit, het blijft H2O2. H2O2 koop je voor 1 of 2e bij het kruidvat in flesjes van Tendo bijvoorbeeld.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2017 15:28:50 ]
pi_175426920
Heb je een foto? Zou eerst bedenken wat die schimmel in stand houdt. Teveel water/tocht?
pi_175427442
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 15:31 schreef Koettie het volgende:
Heb je een foto? Zou eerst bedenken wat die schimmel in stand houdt. Teveel water/tocht?
heb alles eraf gepoetst, dus geen foto :+

Hij krijgt niet teveel water en staat niet op de tocht, het zat er ook al in toen ik hem kocht.
compact en kleverig.
pi_175427453
Probeer btw gewoon eerst t steeds te poetsen in de hoop dat t weg gaat.
compact en kleverig.
pi_175429313
Is het schimmel of wolluis?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_175429368
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 16:57 schreef Jordy-B het volgende:
Is het schimmel of wolluis?
dat zou ook nog kunnen idd. Ik heb t niet echt bestudeerd nog :@
compact en kleverig.
pi_175429413
Als het plukjes zijn die best wel dik op de plant liggen en toch makkelijk weg te vegen zijn, dan zal het wel wolluis geweest zijn. Even in de gaten houden als het terugkomt. Wolluis heeft uiteraard een andere behandeling nodig dan schimmel.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_175429461
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:18 schreef CherryLips het volgende:
[ link | afbeelding ]

Stippie in de te kleine pot. Maar ik heb zo'n mand besteld op Ali, eens zien of dat wat is. Ikea had ze ook, maar die waren te groot.
He, die heb ik ook laatst gekocht! Die van mij is alleen nog echt een kleintje. En ik las dat je ook nog een maranta wil? Staat er bij mij gebroederlijk naast :+
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_175430817
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 17:02 schreef mjan het volgende:

[..]

He, die heb ik ook laatst gekocht! Die van mij is alleen nog echt een kleintje. En ik las dat je ook nog een maranta wil? Staat er bij mij gebroederlijk naast :+
Ik weet niet waar ik verder moet kijken voor de maranta -O- Misschien toch maar eens wat planten online bestellen anders.
Tap tap tap
pi_175431149
Heb goede ervaringen met plantsome. Niet goedkoop, wel mooie volle planten en goed verpakt.

Mag morgen weer wat ophalen. Oa eeen grote Dracaena met vier stammen. Lekker hoog ook. Moet nog een plekje verzinnen. En nog wat andere dingen, morgen ff schikken dus!
pi_175431807
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:03 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik weet niet waar ik verder moet kijken voor de maranta -O- Misschien toch maar eens wat planten online bestellen anders.
Ik kan je er ook niet echt verder mee helpen, denk ik, want ik heb zowel de begonia als de maranta uit Antwerpen meegenomen.
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_175458310
Ik ging op zoek naar leuke potten en kwam thuis met een skeletplant :@
Tap tap tap
pi_175458743
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 21:34 schreef CherryLips het volgende:
Ik ging op zoek naar leuke potten en kwam thuis met een skeletplant :@
Met of zonder pot? ;-)
pi_175459845
Mijn Calathea groeit als een malle, maar heeft wel wat te lijden onder de verwarming overdag en kou 's nachts. Bruinere puntjes, vlekken en randen op de bladeren, ondanks veelvuldig sproeien.
pi_175461043
Huh. M'n calathea ornata ging net pas omhoog. Zag 'm schieten. Wat een feestbeest.
pi_175461774
Yup, de strenge winterperiode komt er weer aan. Droge lucht van de kachel en vrij grote temperatuursverschillen, erg goed merkbaar. Ik ben mijn plantjes in de lichtkas aan het zetten. Maar goed, het ontwerpen van verlichtingsapparatuur is hobby 1001, dus altijd in ontwikkeling / half af / vulmaarin.



[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-12-2017 23:58:47 ]
pi_175461889
Het begint hier lekker vol te raken en heb chronisch potten te kort.. :+ Qua vocht valt 't wel mee, sproei twee keer per dag, als ik hele dag thuis heb met verwarming drie keer.

Alleen temperatuur verschil.. Tja. Kan ik niet zoveel aan doen. Duimen dat de winter snel over is!
pi_175462070
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 21:54 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Met of zonder pot? ;-)
Zonder :') Dus nu heb ik nog drie potten nodig.
Tap tap tap
pi_175462078
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 23:26 schreef Koettie het volgende:
Huh. M'n calathea ornata ging net pas omhoog. Zag 'm schieten. Wat een feestbeest.
Leuk is dat, ik heb er eentje op de slaapkamer staan :'( WTF WAS DAT
Tap tap tap
pi_175462091
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 00:04 schreef Koettie het volgende:
Het begint hier lekker vol te raken en heb chronisch potten te kort.. :+ Qua vocht valt 't wel mee, sproei twee keer per dag, als ik hele dag thuis heb met verwarming drie keer.

Alleen temperatuur verschil.. Tja. Kan ik niet zoveel aan doen. Duimen dat de winter snel over is!
Gewoon met de plantenspuit? Dan wordt het halve huis zeiknat :D Ik heb een houten vloer dus doe dat liever niet :@ Alles zit al onder de druppels.
Tap tap tap
pi_175462666
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 00:04 schreef Koettie het volgende:


Alleen temperatuur verschil.. Tja. Kan ik niet zoveel aan doen. Duimen dat de winter snel over is!
Ja vast ... volgend jaar gewoon tropische junglekamer hier hoor. :7 :D

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-12-2017 00:59:43 ]
pi_175466600
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 00:15 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Gewoon met de plantenspuit? Dan wordt het halve huis zeiknat :D Ik heb een houten vloer dus doe dat liever niet :@ Alles zit al onder de druppels.
Ja, en ook een houten vloer. Maar spray alleen echt op de bladeren. Althans, dat probeer ik. :+ Moet wel echt een keer van die placemats hebben voor op m'n dressoir voor de zekerheid.
  Designer vrijdag 8 december 2017 @ 18:30:55 #62
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_175579755
Mijn vader had een hele tijd twee beaucarnea's. Nu ging een paar maanden geleden er eentje dood. Maar overal waar ik keek waren ze een stuk groter dan wat hij eerst had.

Vandaag vond ik er een van het juiste formaat.

Maar ook eentje formaat pingpongbal. Beide meegenomen. Hij vindt die kleine misschien nog wel leuker nu. _O-

🐙
  Designer vrijdag 8 december 2017 @ 18:32:41 #63
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_175579795
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 23:56 schreef Stratotanker het volgende:
Yup, de strenge winterperiode komt er weer aan. Droge lucht van de kachel en vrij grote temperatuursverschillen, erg goed merkbaar. Ik ben mijn plantjes in de lichtkas aan het zetten. Maar goed, het ontwerpen van verlichtingsapparatuur is hobby 1001, dus altijd in ontwikkeling / half af / vulmaarin.

[ afbeelding ]
Is dat een driver voor rgb oid?

Ik zit zelf ook te kijken om iets te knutselen want ik heb niet zoveel licht beschikbaar.
🐙
pi_175580775
Ik wil graag een terrarium maken voor planten. Of een paludarium heet dat volgens mij. Maae ben helemaal niet zo handig. (En los daarvan ook helemaal geen ruimte maar pff :+)
pi_175599170
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 december 2017 18:32 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Is dat een driver voor rgb oid?

Ik zit zelf ook te kijken om iets te knutselen want ik heb niet zoveel licht beschikbaar.
Het is een één-kanaals 30W dimmable LED driver, dus niet geschikt voor RGB. Of je moet er drie hebben natuurlijk. Maar ik heb een 'ontwerpfoutje' gemaakt. Als de driver op 10% ingesteld staat en vervolgens uitgeschakeld en weer ingeschakeld wordt, dan draait hij heel kort op 100% voordat de controller hem terug regelt naar 10%. Dat is niet de bedoeling, maar het is inherent aan het ontwerp helaas en was te verwachten. Als je goedkoop, veel en kwalitatief goed licht wil hebben dan gaat er op dit moment niets boven een eVSA met een aantal PLL's (TL). Dan ben je voor 110W ~50e kwijt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 19:13 schreef Koettie het volgende:
Ik wil graag een terrarium maken voor planten. Of een paludarium heet dat volgens mij. Maae ben helemaal niet zo handig. (En los daarvan ook helemaal geen ruimte maar pff :+)
Ik had het daar laatst toevallig met iemand anders over. In dit geval een tropisch terrarium voor Sansevierias. Wat ik daarover te zeggen had staat in de quote hieronder. Misschien heb je er iets aan. De takeaway is om de luchtvochtigheid en ventilate goed in de gaten te houden.

quote:
I love this idea! On first sight it seems difficult, but it migt be possible. I've seen Sansevierias grow in high temperature and high light intensity environments. High moisture environments might only be a problem if there is an accidental accumulation of bacteria or funguses.

So you should be safe with temperature and light requirements, but need to monitor the recirculation of the air and humidity closely and actively. The terrarium environment should be easily sterilized, flushed and vented in case of and prevention from contamination. My choice of rootzone substrate would be simply some grit. The high humidity will water your Sansevierias continuously.

If you used bottled water, have active air circulation/conditioning and keep the accumulated condensation on the Sansevierias itself under control this might be totally doable. Good luck!


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-12-2017 15:42:08 ]
pi_175599239
Dit topic was uit myat :(

Van de week aangemeld voor een stekjes en planten ruil topic op Facebook. Iemand zocht een stekje van een zalmroze lidcactus. Precies die ik ook heb. Geruild voor een pannenkoekenplantje. Erg leuk :)
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  Designer zaterdag 9 december 2017 @ 15:28:39 #67
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_175599523
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 15:08 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Het is een één-kanaals 30W dimmable LED driver, dus niet geschikt voor RGB. Of je moet er drie hebben natuurlijk. Maar ik heb een 'ontwerpfoutje' gemaakt. Als de driver op 10% ingesteld staat en vervolgens uitgeschakeld en weer ingeschakeld wordt, dan draait hij heel kort op 100% voordat de controller hem terug regelt naar 10%. Dat is niet de bedoeling, maar het is inherent aan het ontwerp helaas en was te verwachten. Als je goedkoop, veel en kwalitatief goed licht wil hebben dan gaat er op dit moment niets boven een eVSA met een aantal PLL's (TL). Dan ben je voor 110W ~50e kwijt.
Ah, ik was misleid door de drie switches onderin. :P


Ik wilde eigenlijk juist niet de TL of cfl route in. Ik heb geen grote bak met planten, en om nou de hele kamer er mee te verlichten.

Juist de paar planten die wat meer licht willen voorzien van hun eigen led spot leek me wel ideaal.
🐙
pi_175599707
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 19:13 schreef Koettie het volgende:
Ik wil graag een terrarium maken voor planten. Of een paludarium heet dat volgens mij. Maae ben helemaal niet zo handig. (En los daarvan ook helemaal geen ruimte maar pff :+)
Een Aquarium is water achter glas
Een Terrarium is grond achter glas.
Een Paludarium is grond met een beetje water achter glas (meestal is het een tropisch bos of moerassetting).
Een Riparium is water met een beetje grond, denk aan een rivieroever... maar dan achter glas.

De verzamelnaam voor zo'n (meestal glazen) verblijf is vivarium.

Een terrarium is eenvoudiger dan een paludarium, want bij een paludarium komt er iets meer techniek kijken, met name de watertechniek. Een paludarium kan je echter wel een veel spectaculairder schouwspel opleveren (met name omdat de planten die gedijen in een paludarium, het gewoon niet goed doen in de huiskamer). Paludaria worden vaak gebruikt om gifkikkers te houden, dus is het verstandig om in die hoek te gaan zoeken.

Voor beide categorieën zijn op Youtube filmpjes te vinden. Kijk bijvoorbeeld eens naar Serpadesign (Ja, hij klinkt enorm irritant, maar zijn projecten zijn erg mooi)



[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 09-12-2017 15:47:27 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_175599732
Ik heb eindelijk alles in potten staan *O*
Tap tap tap
pi_175600824
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 december 2017 15:28 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Ah, ik was misleid door de drie switches onderin. :P

Ik wilde eigenlijk juist niet de TL of cfl route in. Ik heb geen grote bak met planten, en om nou de hele kamer er mee te verlichten.

Juist de paar planten die wat meer licht willen voorzien van hun eigen led spot leek me wel ideaal.
Knopjes zijn voor [ ++ ] [ ON/OFF ] [ -- ]. Voor spotverlichting is LED een uitkomst inderdaad.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 15:41 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Een Aquarium is water achter glas
Een Terrarium is grond achter glas.
Een Paludarium is grond met een beetje water achter glas (meestal is het een tropisch bos of moerassetting).
Een Riparium is water met een beetje grond, denk aan een rivieroever... maar dan achter glas.

Duidelijker wordt het niet, altijd al afgevraagd. Dank! _O_

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 15:42 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb eindelijk alles in potten staan *O*
Yayyy, Fototime! *O*
pi_175601743
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 15:41 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Een Aquarium is water achter glas
Een Terrarium is grond achter glas.
Een Paludarium is grond met een beetje water achter glas (meestal is het een tropisch bos of moerassetting).
Een Riparium is water met een beetje grond, denk aan een rivieroever... maar dan achter glas.

De verzamelnaam voor zo'n (meestal glazen) verblijf is vivarium.

Een terrarium is eenvoudiger dan een paludarium, want bij een paludarium komt er iets meer techniek kijken, met name de watertechniek. Een paludarium kan je echter wel een veel spectaculairder schouwspel opleveren (met name omdat de planten die gedijen in een paludarium, het gewoon niet goed doen in de huiskamer). Paludaria worden vaak gebruikt om gifkikkers te houden, dus is het verstandig om in die hoek te gaan zoeken.

Voor beide categorieën zijn op Youtube filmpjes te vinden. Kijk bijvoorbeeld eens naar Serpadesign (Ja, hij klinkt enorm irritant, maar zijn projecten zijn erg mooi)

Thanks, had al beetje rondgekeken, vind het prachtig. M'n voorkeur gaat uit naar een kant en klare bak qua techniek en waterval maar dan kaal zodat ik zelf planten en mos kan plaatsen. Zal wel een lieve duit kosten alleen. :+
pi_175602907
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 17:55 schreef Koettie het volgende:

[..]

Thanks, had al beetje rondgekeken, vind het prachtig. M'n voorkeur gaat uit naar een kant en klare bak qua techniek en waterval maar dan kaal zodat ik zelf planten en mos kan plaatsen. Zal wel een lieve duit kosten alleen. :+
Eurootje of twee- of driehonderd? Je kan het zo gek maken als je zelf wil, maar bijvoorbeeld een sproeisysteem is al gauw een euro of zeventig.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_175619403
Aan alle kamerplanten welke zijn verbannen tot het trotseren van de sneeuwstorm vandaag.

RIPjens. ;(



[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-12-2017 13:28:57 ]
pi_175619986
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 13:28 schreef Stratotanker het volgende:
Aan alle kamerplanten welke zijn verbannen tot het trotseren van de sneeuwstorm vandaag.

RIPjens. ;(

[ afbeelding ]
;(

Bij mij komen de bloembollen al flink uit. Die vinden dit ook niet leuk. En mijn pannenkoekenplanten vinden dit ook niet leuk. Alle steeltjes breken af. Wat een treurigheid zo'n lege stam.
pi_175632167
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 13:28 schreef Stratotanker het volgende:
Aan alle kamerplanten welke zijn verbannen tot het trotseren van de sneeuwstorm vandaag.

RIPjens. ;(

[ afbeelding ]
Ja maar... Het zijn toch kamerplanten? Toch geen balkonplanten?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_175664103
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 21:27 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ja maar... Het zijn toch kamerplanten? Toch geen balkonplanten?
Experimenteerplant dit. :@ Even kijken hoe lang ze het volhouden. Tot nu toe langer dan verwacht. De centrale rosettes maken nog steeds nieuw blad.
pi_175665752
Hoe is het eigenlijk met de Holy Grail afgelopen? Ben wel nieuwsgierig!
pi_175715669
Omdat ik zelf een absolute planten-nono ben, vraag ik het de experts.

Zoek nog een grote plant voor de woonkamer, Onderstaande vind ik mooi maar wie helpt mij aan de naam? Een verkoopadres van dit soort potten mag ook :)

PS. Sorry voor je verrekte nek


pi_175719680
M'n nek, wat doe je?!

Het heeft wel iets vijg-achtigs (Ficus) over zich.

Misschien iets als een Ficus lyrata
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_175724415
Zou inderdaad kunnen,bedankt!
pi_175725366
Ficus lyatra Little fiddle volgens mij!
pi_175727615


We hebben een winnaar :)
pi_175733490
Eindelijk een vochtmeter gekocht! Eens kijken of m'n calatheas beter te temmen zijn zo.
pi_175738774
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 10:42 schreef bloempje-moi het volgende:
Hoe is het eigenlijk met de Holy Grail afgelopen? Ben wel nieuwsgierig!
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 10:27 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

[..]

Haha, nee. 'Holy Grail' als in een 'Heilige Graal' / unicorn object / daar zou ik blind mijn schoonmoeder voor inruilen en mijn vriendin is daarbij onderhandelbaar aanbod. Kan je ook high van worden, maar op een totaal andere manier. Maar ik moet even niet zo enthousiast doen als ik hem nog niet binnen heb. Er zijn nogal wat dingen die verkeerd kunnen gaan namelijk. Ik post een foto'tje in mijn volgende update. Of ik druk hem stiekem ergens in een hoekje, dat is meer mijn stijl. Er moet wel uitdaging blijven hé. :7

And so it happened. :D Transport is helemaal goed gegaan gelukkig. Hij staat nu wortel te schieten onder deze lamp dus. Het is winter, dus erg veel activiteit zal er de komende maanden niet zijn. Sowieso is het een _heel erg_ langzaam groeiende plant, S. Eilensis. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2017 12:04:57 ]
pi_175742034
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 12:04 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

[..]

And so it happened. :D Transport is helemaal goed gegaan gelukkig. Hij staat nu wortel te schieten onder deze lamp dus. Het is winter, dus erg veel activiteit zal er de komende maanden niet zijn. Sowieso is het een _heel erg_ langzaam groeiende plant, S. Eilensis. :)
Ah! Die had ik gemist. Wat is er nou zo bijzonder aan dan? Tof dat je hem te pakken hebt kunnen krijgen.

Mijn hedera's gaan allemaal dood. Binnenkort flikker ik ze weg en dan ga ik weer shoppen voor mooie nieuwe plantjes. <3
pi_175800111
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 14:54 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ah! Die had ik gemist. Wat is er nou zo bijzonder aan dan? Tof dat je hem te pakken hebt kunnen krijgen.

Zeldzaam, veeleisend en een erg langzame groeier. In een tuincentrum kan je veel verschillende soorten planten kopen, maar er bestaan nog heel, heeel veel meer wilde en illustere soorten die nooit in een TC verkrijgbaar zullen zijn. Dát is de uitdaging voor een verzamelaar. Het begint heel onschuldig bij de lokale TC, vervolgens iedere TC waar je langskomt en voor je het weet zit je bij een wereldwijde verzamelaarsclub haha. 🙈

Deze is ook schandalig mooi en heeft zelfs geelgekleurde variatie. Heeft geen wetenschappelijke naam, maar wordt nog vernoemd naar de ontdekker. Dat is dan vaak "Achternaam jaartal nummer". In dit geval "Lavranos 1970 weetikniet". Deze plant is 'goed' verkrijgbaar, maar je moet er wel even naar zoeken. Zo zijn er nog heul veel meer. Ach ja, ieder zo zijn hobby .. niet dat iemand het verwacht van mij maar dat maakt het júist weer erg leuk. 😄



quote:
Mijn hedera's gaan allemaal dood. Binnenkort flikker ik ze weg en dan ga ik weer shoppen voor mooie nieuwe plantjes. <3
Weet je zeker dat je geen last hebt van een plaag? Hedera's zijn plaagmagneten hè. Je wil natuurlijk niet dat - terwijl jij hun huis wegmietert - ze gewoon lekker ergens anders in de kamer gaan huishouden.

Als er een plaagvrije Hedera-achtige is dan zou ik dat ook graag willen weten trouwens!

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 17-12-2017 23:36:28 ]
pi_175862708
Er ontstaat een prachtig patroon op mijn Sjans. Deze tikken nu de 120cm aan, gemeten vanaf het deel boven de grond. Ik ben benieuwd wat ze volgend jaar tijdens de zomer doen. Het wortelstel is enorm, de plant is kerngezond en de bladeren zijn enorm stevig. Het doel is de grootste kamersjans ever-ooit te groeien. 8-)



[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2017 12:24:48 ]
pi_175862925
Mooi!!
pi_175863212
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 12:23 schreef Stratotanker het volgende:
Er ontstaat een prachtig patroon op mijn Sjans. Deze tikken nu de 120cm aan, gemeten vanaf het deel boven de grond. Ik ben benieuwd wat ze volgend jaar tijdens de zomer doen. Het wortelstel is enorm, de plant is kerngezond en de bladeren zijn enorm stevig. Het doel is de grootste kamersjans ever-ooit te groeien. 8-)

[ afbeelding ]
Hoezo krijgt hij een motief? Kunnen ze ineens veranderen dan? Ik heb 1 sjans en die heb ik nog niet echt bestudeerd. Maar hij leeft, en dat is op dit moment bij mij in huis al heel wat.
De kleine blaadjes onderaan mijn Calathea worden geel en de nieuwe bladeren zijn heel dun, lichtgroen en rollen niet echt mooi uit. ;(
pi_175863909
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 12:35 schreef Koettie het volgende:
Mooi!!
Dank je! *O*

quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 12:51 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Hoezo krijgt hij een motief? Kunnen ze ineens veranderen dan? Ik heb 1 sjans en die heb ik nog niet echt bestudeerd. Maar hij leeft, en dat is op dit moment bij mij in huis al heel wat.
De kleine blaadjes onderaan mijn Calathea worden geel en de nieuwe bladeren zijn heel dun, lichtgroen en rollen niet echt mooi uit. ;(
Op zich verandert het motief niet. Maar er zit een verschil in zichtbaarheid tussen een jong en oud blad. Een ouder blad wordt steeds meer gelijkmatiger groen waardoor het contrast tussen groen en wit langzaam verdwijnt. Jonge gezonde bladeren hebben dus een groter contrast. Als deze jonge bladeren dan ook nog eens heel snel heel groot groeien dan weet je dat de plant kerngezond is. Juiste voedingsstoffen maakt ook een groot verschil in het contrast van het patroon. Soms wat magnesium aan het water toevoegen kan al een heel groot verschil maken.

Er is een Sjans met een heel sterk blijvend contrast in het blad. Namelijk tussen heel donker groen en wit. Dus dan krijg je een soort tijger motief, heel erg mooi. Volgens mij heet deze variant "Winter Green" en is het zelfs een gepatenteerde plant. Helaas nog nooit gezien hier. Zou hem wel graag willen hebben. Echt een prachtige eye-catcher.

Dit is wat k even snel vind op Google. S. 'Winter Green'.


[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2017 13:23:03 ]
pi_175876864
Heeft iemand ervaring met aaltjes ter bestrijding van rouwmuglarven? Kun je die in een tuincentrum kopen? Ik heb die rouwvliegjes overal zitten maar heb weinig zin om alles te verpotten.
pi_175880915
Je kan online nematodes bestellen. Werkt uitstekend, maar wel aan de prijs dacht ik. Je kan je grond ook afdekken met fijn grind, daar heeft de varenrouwmug een hekel aan.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2017 23:01:01 ]
pi_175897260
Die nematodes zijn inderdaad nogal duur. Maar als die beestjes alle wortels aantasten, is het het misschien wel waard.

Oh, deze lelijkheid kon ik echt niet laten staan vanmiddag O+
pi_175897589
Hebben jullie het overigens ook dat als je iets over planten googled, dat je eerst vier pagina's vol resultaten over weedplanten krijgt? Of probeert Google mij iets duidelijk te maken?
pi_175898087
Wauw die pot is goud waard!
pi_175898275
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 18:29 schreef Koettie het volgende:
Wauw die pot is goud waard!
Bij Overvecht. De enige die bij de cactus paste.
pi_175904923
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 18:07 schreef bloempje-moi het volgende:
Hebben jullie het overigens ook dat als je iets over planten googled, dat je eerst vier pagina's vol resultaten over weedplanten krijgt? Of probeert Google mij iets duidelijk te maken?
Hee, die mensen hebben enorm groene vingers... En niet alleen door het draaien van joints.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_175905596
Pff. M'n varens zijn weer overleden. Why. Ik ben gek op varens maar hou alles in leven behalve varens en erwtjesplanten
pi_175906064
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 22:06 schreef Koettie het volgende:
Pff. M'n varens zijn weer overleden. Why. Ik ben gek op varens maar hou alles in leven behalve varens en erwtjesplanten
Ik heb dat ook met erwtjes :D en m'n hartjesvarens staan ook te creperen.
Tap tap tap
pi_175906314
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2017 22:19 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik heb dat ook met erwtjes :D en m'n hartjesvarens staan ook te creperen.
Gedeelde smart is halve smart. Weet echt niet wat die krenten willen hoor. Verwende nesten. :P
pi_175913272
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 22:06 schreef Koettie het volgende:
Pff. M'n varens zijn weer overleden. Why. Ik ben gek op varens maar hou alles in leven behalve varens en erwtjesplanten
Misschien ben je gewoon niet oma genoeg voor een varen.
pi_175931524
Hee maar heb dus m'n varens vermoord. En heb nu dus ruimte... Iemand leuke aanrader?
pi_175932895
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2017 21:04 schreef Koettie het volgende:
Hee maar heb dus m'n varens vermoord. En heb nu dus ruimte... Iemand leuke aanrader?
Nog meer Calathea's! Ik wil de Network.
pi_175933898
Dat is eigelijk een prima idee. Es kijken wat er bij het tuincentrum staat morgen! Kom er 'toevallig' langs uit werk.
pi_175934820
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2017 22:07 schreef Koettie het volgende:
Dat is eigelijk een prima idee. Es kijken wat er bij het tuincentrum staat morgen! Kom er 'toevallig' langs uit werk.
Calathea's zijn altijd een goed idee.
pi_175943804
Calatheas bij tuincentrum zagen er echt niet uit. Uitgedroogde bladeren, gaten, scheuren. Helaas. Twee nieuwe varens meegenomen, twee verschillende soorten. Hopelijk doen deze het beter! Maar ga vanmiddag nog ff buurten bij plantenzaak in de buurt denk ik.
pi_175944219
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 13:21 schreef Stratotanker het volgende:

Er is een Sjans met een heel sterk blijvend contrast in het blad. Namelijk tussen heel donker groen en wit. Dus dan krijg je een soort tijger motief, heel erg mooi. Volgens mij heet deze variant "Winter Green" en is het zelfs een gepatenteerde plant. Helaas nog nooit gezien hier. Zou hem wel graag willen hebben. Echt een prachtige eye-catcher.

Dit is wat k even snel vind op Google. S. 'Winter Green'.
[ afbeelding ]
Hoppa! Gewoon even de patenthouder achterhaald en een mailtje gestuurd. Het blijkt dat hij nog veel meer onbekende varianten onder zijn patenteigendom heeft. Tot op heden heb ik er nog maar één in een tuincentrum gezien, dus kennelijk wordt het patentrecht wel verhandeld. Dat is mooi, want dan wordt er gekweekt en ligt het genetisch materiaal niet ergens op een plank te verstoffen. Woohoo! Ik ben benieuwd! :9
pi_175982112
Ben benieuwd wat daar uitkomt, Strato. Tof!

Ik kwam gisteren de Philondendron Xanadu tegen. Die is toch ook wel heel leuk voor in die lege hoek. Twijfel nu tussen die en de gatenplant.
pi_175985968
Heppie kerssemus allemaal! *O*

quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2017 22:35 schreef bloempje-moi het volgende:
Ben benieuwd wat daar uitkomt, Strato. Tof!

Ik kwam gisteren de Philondendron Xanadu tegen. Die is toch ook wel heel leuk voor in die lege hoek. Twijfel nu tussen die en de gatenplant.
Gewoon allemaal!

Moet
Allemaal
Kopen
Kanernietsaandoen :'(
!!

*O*

Alleen voor de borders met planten zou ik al verhuizen naar een warmer klimaat. :9



[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-12-2017 08:24:38 ]
pi_175985992
De opa van m'n vriend was architect en toen ik daar voor het eerst kwam zat ik echt te kwijlen. Het huis was door hem ontworpen en hij had voor z'n vrouw borders in de huiskamer gemaakt. Zooo vet. Overal planten. En een mega serre met een vijver erin en een mega druivenplant. Was helemaal in de hemel toen. Plantjes overal.
Die serre was ook zo vet. Allemaal vissen in de vijver en kikkers en zo cool, was helemaal in m'n sas. Helaas is opa overleden en oma oud, dus de meeste plantjes zijn weg.
pi_175989043
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 08:23 schreef Stratotanker het volgende:
Heppie kerssemus allemaal! *O*

[..]

Gewoon allemaal!

Moet
Allemaal
Kopen
Kanernietsaandoen :'(
!!

*O*

Alleen voor de borders met planten zou ik al verhuizen naar een warmer klimaat. :9

[ afbeelding ]
Moedig mij nog even aan ook. Mijn huis staat vol! Ik probeer wanhopig enkele planten te slijten op Marktplaats omdat ze niet meer passen.

Misschien zet ik die Xanadu maar in mijn nog te ontwerpen tuin. Kan ik in de hoek een gatenplant neerzetten.
pi_175989093
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 11:07 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Moedig mij nog even aan ook. Mijn huis staat vol! Ik probeer wanhopig enkele planten te slijten op Marktplaats omdat ze niet meer passen.
Wat heb je allemaal in de aanbieding? Misschien zijn er nog wat fokkers hier met ruimte over? ;)
pi_175989247
quote:
7s.gif Op maandag 25 december 2017 11:09 schreef Farenji het volgende:

[..]

Wat heb je allemaal in de aanbieding? Misschien zijn er nog wat fokkers hier met ruimte over? ;)
Geen spectaculaire aanbiedingen. Een krokodillentranenplant en een grote dracaena Lemon Lime. Deze laatste is 115cm, maar heeft helaas aan 1 kant teveel zon gehad. Ik heb drie van deze joekels en dat is gewoon teveel. Maar ik vind hem nog te mooi om weg te gooien.
pi_176046412
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 08:27 schreef Koettie het volgende:
De opa van m'n vriend was architect en toen ik daar voor het eerst kwam zat ik echt te kwijlen. Het huis was door hem ontworpen en hij had voor z'n vrouw borders in de huiskamer gemaakt. Zooo vet. Overal planten. En een mega serre met een vijver erin en een mega druivenplant. Was helemaal in de hemel toen. Plantjes overal.
Die serre was ook zo vet. Allemaal vissen in de vijver en kikkers en zo cool, was helemaal in m'n sas. Helaas is opa overleden en oma oud, dus de meeste plantjes zijn weg.
Ahhh, jouw schoonopa lijkt zo te lezen erg veel op mijn toekomstige ik. :7

quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 11:07 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Moedig mij nog even aan ook. Mijn huis staat vol! Ik probeer wanhopig enkele planten te slijten op Marktplaats omdat ze niet meer passen.

Misschien zet ik die Xanadu maar in mijn nog te ontwerpen tuin. Kan ik in de hoek een gatenplant neerzetten.
Haha, jahoor. Gewoon eraan toegeven! Ruimtegebrek is herkenbaar. Het zou mij niets verbazen dat ik juist daarom de Sansevieria als favoriete plant heb. Die groeien rechtop, dus zoveel mogelijk groen per kuub woning. Stapeltjes van drie, hehe.

Voor aankomende zomer heb ik in ieder geval er even voor gezorgd dat ik pollen van bloeiende planten langdurig kan opslaan. Dus als een plant bloeit dan oogst ik de pollen en sla het vochtvrij op. Dan hoef ik er niet zoveel actief te groeien en kan ik ook even beter rommelen met kruisingen enzo. 8-)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-12-2017 17:41:29 ]
pi_176046961
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 17:40 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Ahhh, jouw schoonopa lijkt zo te lezen erg veel op mijn toekomstige ik. :7

[..]

Haha, jahoor. Gewoon eraan toegeven! Ruimtegebrek is herkenbaar. Het zou mij niets verbazen dat ik juist daarom de Sansevieria als favoriete plant heb. Die groeien rechtop, dus zoveel mogelijk groen per kuub woning. Stapeltjes van drie, hehe.

Voor aankomende zomer heb ik in ieder geval er even voor gezorgd dat ik pollen van bloeiende planten langdurig kan opslaan. Dus als een plant bloeit dan oogst ik de pollen en sla het vochtvrij op. Dan hoef ik er niet zoveel actief te groeien en kan ik ook even beter rommelen met kruisingen enzo. 8-)
Haha, heb hem helaas maar twee jaar meegemaakt maar met schoonoma hele gesprekken over planten. Heb een bananenplantstek gehad waar zij echt bananen van kreeg. Ben benieuwd.
pi_176046987
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 11:16 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Geen spectaculaire aanbiedingen. Een krokodillentranenplant en een grote dracaena Lemon Lime. Deze laatste is 115cm, maar heeft helaas aan 1 kant teveel zon gehad. Ik heb drie van deze joekels en dat is gewoon teveel. Maar ik vind hem nog te mooi om weg te gooien.
[ afbeelding ]
Probeer op Facebook! Dat stekjes ruilen Nederland. Ik raak alles kwijt daar en ruilen is altijd leuk.
pi_176113339
Ik heb mijn calathea medaillon verdronken denk ik... Ik heb al meerdere blaadjes weg moeten knippen omdat ze slap gingen en nu is er niet zo heel veel meer van over. :-( Wel weer gezwicht voor een cactus. Tweede kamerplant voor de halve prijs en ja... ik moest de eerste toch als cadeautje geven... O-)
pi_176114509
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 15:40 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik heb mijn calathea medaillon verdronken denk ik... Ik heb al meerdere blaadjes weg moeten knippen omdat ze slap gingen en nu is er niet zo heel veel meer van over. :-( Wel weer gezwicht voor een cactus. Tweede kamerplant voor de halve prijs en ja... ik moest de eerste toch als cadeautje geven... O-)
Mijn medaillon hangt ook ineens behoorlijk slap, maar hij heeft maandag ofzo water gehad.
Waar was die actie?
Tap tap tap
pi_176114622
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 16:09 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Mijn medaillon hangt ook ineens behoorlijk slap, maar hij heeft maandag ofzo water gehad.
Waar was die actie?
Overvecht. Je moet wel twee dezelfde kamerplanten kopen. Leuke cactus in pot voor 5 euro.

Ik heb nu de beide diva's (de zebrina en medaillon) op Seramis gezet en een watermeter in hun kont geduwd. Eens kijken hoe ze ervoor staan. Die Zebrina groeit nog steeds door, dus de gele blaadjes neem ik maar even voor lief. Maar die medaillon had ik bijna ingeruild vandaag.
pi_176186916
Waarom kleuren de bladeren van mijn calathea geel? -O-


pi_176188228
Wie weet. Het zijn echt lastige planten. Te droog, te weinig gesproeid, te dicht bij de verwarming, in de tocht?
pi_176188874
Die van mij doet dat ook, zelfde soort. Andere calathea's niet.
Tap tap tap
pi_176189007
Een plant is altijd in symbiose met zijn omgeving, enerzijds ondergronds met het wortelgestel, anderzijds bovengronds met het bladerdek. Daarbij onderhoudt het wortelgestel het bladerdek en visa versa. The Tree of life is - not - a lie. Ofwel, de gezondheid van een plant is intergerelateerd. Gele bladeren kunnen worden veroorzaakt door een gezond wortelselsel in een voor de plant ongezonde habitat. In dat geval oogst de planten zijn energiebronnen met als gevolg dat de bladeren afvallen. Een andere mogelijkheid is dat het wortelgestel ongezond is en dat het hierdoor onmogelijk het aanwezige bladerdek kan onderhouden, de bladeren sterven - op een vrij theatrale manier - af. Er zijn nog wat andere mogelijkheden te theoretiseren, maar dit is in elk geval wat ik met mijn kleffe cupcake-vingertjes onder luid gekakel vanuit de keuken uit mijn toetsenbord kan krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-12-2017 13:29:31 ]
  Designer woensdag 3 januari 2018 @ 14:47:21 #124
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_176263010
Leuk filmpje. Al die passie is mooi om te zien. Begin de cactus toch ook steeds meer te waarderen.
pi_176267696
Toch wel heel frappant dat hij uit die '2500 verschillende soorten' op 2 van de 3 ingezoomde shots een wel heel opmerkelijk soort vasthoudt .. Dat geeft ook wat meer diepte aan de uitspraak dat zijn vrouw de cactussen 'op gepaste afstand' kan waarderen. _O-

Door het bordje weet ik het zeker, deze baas trollt iedereen de moeder. Is niet erg, zo ben ik ook ooit begonnen. :7 Maar Hans mag vast geen salades meer maken. _O- Hoe dan ook .. mocht het bij mij zover komen, dan hoop ik dat mijn vriendin lang en breed heeft ingegrepen. :D

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 03-01-2018 20:44:37 ]
  Designer woensdag 3 januari 2018 @ 21:30:54 #127
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_176268990
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 20:42 schreef Stratotanker het volgende:
Toch wel heel frappant dat hij uit die '2500 verschillende soorten' op 2 van de 3 ingezoomde shots een wel heel opmerkelijk soort vasthoudt .. Dat geeft ook wat meer diepte aan de uitspraak dat zijn vrouw de cactussen 'op gepaste afstand' kan waarderen. _O-

Door het bordje weet ik het zeker, deze baas trollt iedereen de moeder. Is niet erg, zo ben ik ook ooit begonnen. :7 Maar Hans mag vast geen salades meer maken. _O- Hoe dan ook .. mocht het bij mij zover komen, dan hoop ik dat mijn vriendin lang en breed heeft ingegrepen. :D
Hoe bedoel je trollen?
🐙
pi_176288731
quote:
10s.gif Op woensdag 3 januari 2018 21:30 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Hoe bedoel je trollen?
Heb je even een DM gestuurd. :)
pi_176288830
Yass, was vandaag bij de ikea, vier baby's rijker. Nieuwe calathea medion, had ik al maar nu twee. De Calathea Rufibarba en Calathea Orbifolia. En een Alocasia Polly. Moest wel even flink inschieten, die Orby is groot man!
pi_176289028
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2018 20:45 schreef Koettie het volgende:
Yass, was vandaag bij de ikea, vier baby's rijker. Nieuwe calathea medion, had ik al maar nu twee. De Calathea Rufibarba en Calathea Orbifolia. En een Alocasia Polly. Moest wel even flink inschieten, die Orby is groot man!
Die orbi wil ik ook! Verkopen ze die bij IKEA?
Had een gatenplant in handen vandaag, maar toch teruggezet. Heb besloten dat ik toch echt moet minderen in mijn plantenaankoop en alleen nog maar bij mijn kleine lokale plantenwinkeltje aanschaf.
pi_176289182
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2018 20:45 schreef Koettie het volgende:
Yass, was vandaag bij de ikea, vier baby's rijker. Nieuwe calathea medion, had ik al maar nu twee. De Calathea Rufibarba en Calathea Orbifolia. En een Alocasia Polly. Moest wel even flink inschieten, die Orby is groot man!
Heeft IKEA nog Sansevierias staan? Zo nu en dan hebben ze soorten die ik zelden ergens anders tegenkom. Ik ben regelmatig verbaasd door de prijs én kwaliteit. De planten zijn vaak nagenoeg perfect.
pi_176289258
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2018 20:56 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Die orbi wil ik ook! Verkopen ze die bij IKEA?
Had een gatenplant in handen vandaag, maar toch teruggezet. Heb besloten dat ik toch echt moet minderen in mijn plantenaankoop en alleen nog maar bij mijn kleine lokale plantenwinkeltje aanschaf.
Ja, echt flinke maat ook. Zo ben ik ze nog niet tegengekomen bij mijn plantenwinkel. En voor 8 euro ofzo, prima te doen. Moet ze wel van de lente verpotten, wordt beetje krap. Ze hadden wel sanseverias maar niet echt mijn plant dus niet naar gekeken.
pi_176289441
Die orbi heb ik ook, al ruim anderhalf jaar en doet het prima O+ ik was er meteen verliefd op. Als de bladeren gaan hangen, knip ik ze eigenlijk al af want ze kosten alleen energie en komen toch niet meer overeind :@ maar het is m'n grootste plant. Wilde hem al een tijdje en was toen ook zo blij dat ik hem voor die prijs tegenkwam bij de Ikea :D

Ik heb hem trouwens hierin gezet.

Tap tap tap
pi_176289526
Mooi! Morgenochtend meteen daar even ontbijten voordat ik op pad ga. _O_

...

Ik ben ziek. ;(

:7



[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2018 21:31:14 ]
pi_176289721
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2018 21:16 schreef CherryLips het volgende:
Die orbi heb ik ook, al ruim anderhalf jaar en doet het prima O+ ik was er meteen verliefd op. Als de bladeren gaan hangen, knip ik ze eigenlijk al af want ze kosten alleen energie en komen toch niet meer overeind :@ maar het is m'n grootste plant. Wilde hem al een tijdje en was toen ook zo blij dat ik hem voor die prijs tegenkwam bij de Ikea :D

Ik heb hem trouwens hierin gezet.

[ afbeelding ]
Leuk! Ook van ikea? Ik moet steeds fietsen dus kan niet teveel in een keer meenemen. Maar wil eigenlijk eind van de maand plankjes ophangen (voor meer plantjes...) en een pot kan wel mee als vriend ook meefietst.
  Designer donderdag 4 januari 2018 @ 21:30:09 #136
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_176289780
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2018 21:16 schreef CherryLips het volgende:
Die orbi heb ik ook, al ruim anderhalf jaar en doet het prima O+ ik was er meteen verliefd op. Als de bladeren gaan hangen, knip ik ze eigenlijk al af want ze kosten alleen energie en komen toch niet meer overeind :@ maar het is m'n grootste plant. Wilde hem al een tijdje en was toen ook zo blij dat ik hem voor die prijs tegenkwam bij de Ikea :D

Ik heb hem trouwens hierin gezet.

[ afbeelding ]
Gelukkig staan de pijltjes er bij. Ik kwam er al niet uit.
🐙
pi_176289782
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2018 21:27 schreef Koettie het volgende:

[..]

Leuk! Ook van ikea? Ik moet steeds fietsen dus kan niet teveel in een keer meenemen. Maar wil eigenlijk eind van de maand plankjes ophangen (voor meer plantjes...) en een pot kan wel mee als vriend ook meefietst.
Nee die pot heb ik bij de intratuin gehaald, is van Elho. Je kunt het rekje ook omdraaien (heb ik gedaan) en dan komt ie nog hoger van de vloer.

Ik zoek het tweede plantje van rechts nog trouwens, 'mijn' Ikea in Duiven had hem niet.

https://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/20329317/
Tap tap tap
pi_176329670
Vraag: ik kreeg onderstaande plant. Nu ik er eindelijk achter ben wat voor een het is, blijkt dat hij maar een keer bloeit en dat je dat ding eigenlijk weg kunt doen. Nu heeft de middelste een uitgebloeide bloem, maar de andere twee hebben denk ik nog niet gebloeid. Moet ik deze drie uit elkaar halen om de bloei te stimuleren? Of zal ik ze zo laten staan?


Sorry voor de gedraaide foto.
pi_176356412
Wat voor soort is het dan?

Rot winter, wil overseas planten bestellen maar kannie. Grrr grrr RRR! :(

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-01-2018 22:50:52 ]
pi_176358655
Heb vandaag weer plantjes besteld. Even denken waar ik ze ga laten.. Het wordt tijd voor planken aan de muren. Even vriend lief aankijken volgend weekend voor een tripje ikea. (zal er niet bij zeggen dat ze daar ook planten hebben.)
pi_176359654
Elke kerel weet dat ze bij IKEA planten hebben. Daarom neemt ons soort op deze pelgrimstocht ook altijd zijn stationwagen mee. Ik heb laatst bij IKEA Haarlem een sluiproute gevonden. Bij de hoofdingang onder de grote trap, daar zit een geheime deur direct naar de plantenafdeling. Ik was zo blij, kon wel juichen. Dus dat deed ik dan ook. Heb direct met mijn blije ei een softijsje gehaald.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2018 08:31:40 ]
pi_176360522
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2018 08:31 schreef Stratotanker het volgende:
Elke kerel weet dat ze bij IKEA planten hebben. Daarom neemt ons soort op deze pelgrimstocht ook altijd zijn stationwagen mee. Ik heb laatst bij IKEA Haarlem een sluiproute gevonden. Bij de hoofdingang onder de grote trap, daar zit een geheime deur direct naar de plantenafdeling. Ik was zo blij, kon wel juichen. Dus dat deed ik dan ook. Heb direct met mijn blije ei een softijsje gehaald.
Hij niet hoor. En we hebben alleen fietstassen :(
Geheime deur??? Dat ga ik proberen van de week!
pi_176360808
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:18 schreef CherryLips het volgende:
[ link | afbeelding ]

Stippie in de te kleine pot. Maar ik heb zo'n mand besteld op Ali, eens zien of dat wat is. Ikea had ze ook, maar die waren te groot.
Hoe gaat het met die van jou? Hier groeit hij als een malle en bloeit nu O+
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_176361722
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2018 10:12 schreef mjan het volgende:

[..]

Hoe gaat het met die van jou? Hier groeit hij als een malle en bloeit nu O+
Hij is niet veel groter geworden geloof ik :P Hij staat ook een beetje donker nu.
Tap tap tap
pi_176361987
Ik heb ook zo'n lamp meegenomen van de Ikea voor mn planten. Die zit nu in m'n bureaulamp en heb ik op drie meter afstand op m'n planten gericht. Zal wel weinig zin hebben zo maar zelfs voor m'n schaduwplanten is het wel erg donker nu. Zo weinig licht in de huiskamer!
pi_176362151
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 11:25 schreef Koettie het volgende:
Ik heb ook zo'n lamp meegenomen van de Ikea voor mn planten. Die zit nu in m'n bureaulamp en heb ik op drie meter afstand op m'n planten gericht. Zal wel weinig zin hebben zo maar zelfs voor m'n schaduwplanten is het wel erg donker nu. Zo weinig licht in de huiskamer!
Zijn daar speciale lampen voor :o Bij de Ikea :o
Ik heb nu m'n hele hebben en houden in de woonkamer staan.
Tap tap tap
pi_176362166
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 11:33 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Zijn daar speciale lampen voor :o Bij de Ikea :o
Ik heb nu m'n hele hebben en houden in de woonkamer staan.
Zeker weten! http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60317483/
pi_176362185
Oh, lees net dit :+

Goed om te weten
Niet geschikt voor gewone verlichting in huis. Het lichtspectrum is aangepast voor plantenverlichting.
Plaats de plantenverlichting ca. 30 cm van de basis van de plant. Het effect van het licht heeft dan een maximale diameter van ca. 25 cm.
Gaat onmiddellijk branden als je hem aandoet.
Kan niet worden gedimd.
Levensduur led ca. 25.000 uur.
Dit product draagt de CE-markering.

Die van mij staat echt drie meter van m'n plantenboel alles te verlichten.
pi_176373036
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2018 09:57 schreef Koettie het volgende:

[..]

Hij niet hoor. En we hebben alleen fietstassen :(
Geheime deur??? Dat ga ik proberen van de week!
Heen fiets, terug taxi. Snaptie vast wel. Vraag anders een buskaart voor je verjaardag. :7

Ik ging altijd bij de hoofdtrap rechtsaf via het zelfbedieningsmagazijn óf de hoofdtrap op, rechtsaf naar het restaurant en dan de trap af om bij de begane grond te komen. Toen ik dat magische portaal achter de hoofdtrap vond voelde het een beetje alsof ik IKEA had uitgespeeld en de prinses had gered. O+ :@

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2018 19:48:13 ]
pi_176373260
Ja ik voelde me al cool toen ik idd de trap op ging, via het restaurant en dan weer naar beneden. Dat had ik eerst ook nog niet door, ging altijd die hele zooi door. :+ Maar wauw, ik ga het van de week proberen!!
pi_176375775
We kunnen wel een IKEA Haarlem Fok! meet houden op de plantenafdeling (via de short cut uiteraard)
pi_176377975
Haha, ja goed idee! Huren we meteen een boedelbak! :P Ik heb alleen geen trekhaak ..

Die shortcut staat nu trouwens heel groot aangegeven zag ik vanavond. Eerst was dat een dichte deur, ze hebben er nu glas ingezet zodat je in de hal kan kijken. Er hangt nu ook een groot bord boven. Eerst was het echt nog een sinister portaal, voel me helemaal speciaal dat ik daarvan heb kunnen genieten. _O_

Geen Sjansjes helaas. Ik zag alleen maar van deze stomme dingen ... :( :7 :P
pi_176378432
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 22:55 schreef Stratotanker het volgende:
Geen Sjansjes helaas. Ik zag alleen maar van deze stomme dingen ... :( :7 :P
[ afbeelding ]
Die zijn prachtig.. :{w
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_176378531
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 23:14 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Die zijn prachtig.. :{w
Ja ik weet, was opstandig. ;(
pi_176378974
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 22:55 schreef Stratotanker het volgende:
Haha, ja goed idee! Huren we meteen een boedelbak! :P Ik heb alleen geen trekhaak ..

Die shortcut staat nu trouwens heel groot aangegeven zag ik vanavond. Eerst was dat een dichte deur, ze hebben er nu glas ingezet zodat je in de hal kan kijken. Er hangt nu ook een groot bord boven. Eerst was het echt nog een sinister portaal, voel me helemaal speciaal dat ik daarvan heb kunnen genieten. _O_

Geen Sjansjes helaas. Ik zag alleen maar van deze stomme dingen ... :( :7 :P
[ afbeelding ]
Nee dat zijn m'n lievelings <3 Heb die alledrie gekocht van de week :@
  One tough cookie dinsdag 9 januari 2018 @ 00:10:17 #156
169210 liesje1979
pi_176379660
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 19:46 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Heen fiets, terug taxi. Snaptie vast wel. Vraag anders een buskaart voor je verjaardag. :7

Ik ging altijd bij de hoofdtrap rechtsaf via het zelfbedieningsmagazijn óf de hoofdtrap op, rechtsaf naar het restaurant en dan de trap af om bij de begane grond te komen. Toen ik dat magische portaal achter de hoofdtrap vond voelde het een beetje alsof ik IKEA had uitgespeeld en de prinses had gered. O+ :@
Deze lurker moest lachen.
pi_176393346
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 00:10 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Deze lurker moest lachen.
Lach maar. Er was helemaal geen prinses. ;(
pi_176393474
Was bij Dille en Kamille en ze hadden niets leuks. Pfff. Wel monstera voor mn zusje gekocht. Kijken of ze hem in leven houdt.
  Designer dinsdag 9 januari 2018 @ 19:07:51 #159
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_176393510
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:00 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Lach maar. Er was helemaal geen prinses. ;(
Dat je beide tegelijk de laatste sanseveria oppakt, oogcontact maakt...


schijnbeweging maken en met de plant naar de kassa rennen.
🐙
pi_176393762
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:05 schreef Koettie het volgende:
Was bij Dille en Kamille en ze hadden niets leuks. Pfff. Wel monstera voor mn zusje gekocht. Kijken of ze hem in leven houdt.
Zag laatst de Calathea Network bij Dille & Kamille. Totaal verlept. Moest een beetje huilen.

Mijn plantenwinkeltje gaat verhuizen naar een groter pand. Nog meer plantjes! 🤗

[ Bericht 7% gewijzigd door bloempje-moi op 09-01-2018 19:24:22 ]
pi_176393872
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 19:13 schreef Koettie het volgende:
Ik wil graag een terrarium maken voor planten. Of een paludarium heet dat volgens mij. Maae ben helemaal niet zo handig. (En los daarvan ook helemaal geen ruimte maar pff :+)
Als je er geld aan wilt besteden koop je een biorb air. Speciaal voor tropische plantjes.

Epyfyten, orchideeën en andere hoog vochtigheid.kun je daarin houden... Kost je wel 400.
Whatever...
pi_176393882
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:19 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Zag laatst de Calathea Network bij Dille & Kamille. Totaal verlept. Moest een beetje huilen.
Daar jaag ik op! Maar nog geen geluk gehad. Soms wel heel zielig daar ja. Te kleine potjes vooral, alles groeit er meteen uit.
pi_176393959
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:23 schreef Koettie het volgende:

[..]

Daar jaag ik op! Maar nog geen geluk gehad. Soms wel heel zielig daar ja. Te kleine potjes vooral, alles groeit er meteen uit.
Bij mijn plantenwinkeltje heb ik vandaag gevraagd of ze ook kunnen bestellen of speciaal een plantje voor mij van de veiling kunnen meenemen. Heel fijn! En gevaarlijk, want geen ruimte meer.
pi_176394059
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 20:19 schreef bloempje-moi het volgende:
Vraag: ik kreeg onderstaande plant. Nu ik er eindelijk achter ben wat voor een het is, blijkt dat hij maar een keer bloeit en dat je dat ding eigenlijk weg kunt doen. Nu heeft de middelste een uitgebloeide bloem, maar de andere twee hebben denk ik nog niet gebloeid. Moet ik deze drie uit elkaar halen om de bloei te stimuleren? Of zal ik ze zo laten staan?
[ afbeelding ]

Sorry voor de gedraaide foto.
Bromelia met jongen? Je kunt de jongen als ze groot genoeg zijn losscheuren.

Je geeft bromelia's regenwater in de kelk. In de grond af en toe een beetje mest.

Deze groeien volgens mij vrij snel. Ze gaan vanzelf bloeien en meestal komen er ook weer stekken naast.
Whatever...
pi_176394145
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:30 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Bromelia met jongen? Je kunt de jongen als ze groot genoeg zijn losscheuren.

Je geeft bromelia's regenwater in de kelk. In de grond af en toe een beetje mest.

Deze groeien volgens mij vrij snel. Ze gaan vanzelf bloeien en meestal komen er ook weer stekken naast.
Ik denk het wel ja. Ik ga dat losscheuren maar proberen, want nu is het een groot saai ding.

Na een kleine reorganisatie heb ik een plantenmuur. Ben nog niet tevreden. Er moet wat meer de hoogte in of er moet iets hangen.
pi_176394910
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:33 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ik denk het wel ja. Ik ga dat losscheuren maar proberen, want nu is het een groot saai ding.

Na een kleine reorganisatie heb ik een plantenmuur. Ben nog niet tevreden. Er moet wat meer de hoogte in of er moet iets hangen.
[ afbeelding ]
Plantenmuur... Zoiets als dit wil ik.

Whatever...
pi_176394945
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:23 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Als je er geld aan wilt besteden koop je een biorb air. Speciaal voor tropische plantjes.

Epyfyten, orchideeën en andere hoog vochtigheid.kun je daarin houden... Kost je wel 400.
Wow cool! Orchideeën vind ik echt heel lelijk, ben meer van de missen en varens. Maar 400 is wel 350 boven budget. :+
pi_176394992
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 20:03 schreef Koettie het volgende:

[..]

Wow cool! Orchideeën vind ik echt heel lelijk, ben meer van de missen en varens. Maar 400 is wel 350 boven budget. :+
Je hoeft niet alleen vlinderorchideeen te hebben natuurlijk.... duizenden soorten.
Daar moet toch iets bij zitten...

En ja. Wel duur.
Whatever...
pi_176396027
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 20:05 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Je hoeft niet alleen vlinderorchideeen te hebben natuurlijk.... duizenden soorten.
Daar moet toch iets bij zitten...

En ja. Wel duur.
Ja, zullen vast soorten zijn die ik leuker vind. Ik ben alleen niet zo van de bloeiende kamerplanten. M'n lepelplant vind ik prachtig maar ben blij dat ie geen bloemen krijgt, die vind ik niet zo mooi. Gewoon blad is m'n ding
pi_176408159
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:07 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Dat je beide tegelijk de laatste sanseveria oppakt, oogcontact maakt...


schijnbeweging maken en met de plant naar de kassa rennen.
Bij de zelfscan staat soms een aanstaand prinsesje. 😍 Nu heb ik al allerlei cheeky antwoorden op de vraag "Heeft u ook een familycard?" (Snap je, snap je? hehe) verzonnen, maar als ik deze in mijn fantasie even test dan verlaat ik het pand nog steeds met een onmeunig harde tranentrekker. Dus ja, daar moet ik nog even op broeden. Tot heden blijft het enige dat ik bij IKEA een veeg geef .. de softijsmachine. 😭

Maar laat ik de eindeloze grabbelton met troosteloze binnenpretjes op dit gebied gedurende de dag maar even voor een ander topic bewaren .. in R&P ofzo ..


quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:33 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ik denk het wel ja. Ik ga dat losscheuren maar proberen, want nu is het een groot saai ding.

Na een kleine reorganisatie heb ik een plantenmuur. Ben nog niet tevreden. Er moet wat meer de hoogte in of er moet iets hangen.
[ afbeelding ]
Pannenkoekski! O+ Staat er mooi bij! Gezellig!

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 10-01-2018 11:30:34 ]
pi_176411149
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 11:30 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Bij de zelfscan staat soms een aanstaand prinsesje. 😍 Nu heb ik al allerlei cheeky antwoorden op de vraag "Heeft u ook een familycard?" (Snap je, snap je? hehe) verzonnen, maar als ik deze in mijn fantasie even test dan verlaat ik het pand nog steeds met een onmeunig harde tranentrekker. Dus ja, daar moet ik nog even op broeden. Tot heden blijft het enige dat ik bij IKEA een veeg geef .. de softijsmachine. 😭

Maar laat ik de eindeloze grabbelton met troosteloze binnenpretjes op dit gebied gedurende de dag maar even voor een ander topic bewaren .. in R&P ofzo ..

[..]

Pannenkoekski! O+ Staat er mooi bij! Gezellig!
:D Misschien moet je haar eens trakteren op een ijsje.

Mijn pannenkoekski's (of poffertjesplant zoals mijn moeder dat noemt) zijn wat traag. Twee pups zijn al overleden omdat ik ze te snel bij de moeder vandaan haalde. Twee andere (iets grotere) krijgen maar geen nieuwe blaadjes. Hopelijk wordt het snel lente.
pi_176411958
Jaa, pannenkoekjes houden niet zo van winter he. Mijn is ook flink in de rui geweest.

M'n nieuwe baby's zijn vandaag bezorgd!



[ Bericht 22% gewijzigd door Koettie op 10-01-2018 15:24:15 ]
pi_176412049
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 14:54 schreef Koettie het volgende:


M'n nieuwe baby's zijn vandaag bezorgd!

Weet niet of het de bedoeling is dat je er zelf ook semi-herkenbaar op staat?

Verder: bovenste vind ik tof! Wat is het?
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_176412151
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 14:58 schreef mjan het volgende:

[..]

Weet niet of het de bedoeling is dat je er zelf ook semi-herkenbaar op staat?

Verder: bovenste vind ik tof! Wat is het?
Oeps. Niet gezien, thanks. Zo even een nieuwe maken zonder m'n eigen bakkes erop.
Bovenste is een Asparagus Setaceus.
pi_176412795
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:03 schreef Koettie het volgende:

[..]

Oeps. Niet gezien, thanks. Zo even een nieuwe maken zonder m'n eigen bakkes erop.
Bovenste is een Asparagus Setaceus.
Die onderste een Compacta?
Er zijn voor Plantsome ook volop groupons te krijgen. Just a tip.
pi_176413132
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:03 schreef Koettie het volgende:

[..]

Oeps. Niet gezien, thanks. Zo even een nieuwe maken zonder m'n eigen bakkes erop.
Bovenste is een Asparagus Setaceus.
Had al zo'n vermoeden :+

Ah! Die heb ik alleen als piepkleine plantjes gezien en dacht altijd dat het niets zou worden als ze groter werden, maar dat valt dus alleszins mee. Mooi!

Heeft iemand hier ook tillandsia? Ik heb sinds een paar maanden vijf verschillende hangen, maar ik vind het lastig om te zien of ze het een beetje naar hun zin hebben oO<
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_176413198
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 15:37 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Die onderste een Compacta?
Er zijn voor Plantsome ook volop groupons te krijgen. Just a tip.
Haha ja, die heb ik gebruikt voor deze twee. :p Dracaena Janet zegt de site. Heeft vriend uitgezocht. Ben normaal niet zo'n fan maar deze is zo bebost dat je de stam amper ziet.
pi_176413475
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 14:54 schreef Koettie het volgende:
Jaa, pannenkoekjes houden niet zo van winter he. Mijn is ook flink in de rui geweest.

M'n nieuwe baby's zijn vandaag bezorgd!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die bovenste pot O+
Tap tap tap
  Designer woensdag 10 januari 2018 @ 16:17:17 #179
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_176413500
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 16:16 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Die bovenste pot O+
Ja die is leuk.
🐙
pi_176413896
Zojuist deze pot gekocht. Nu nog een plant! O+ O+
pi_176416455
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 16:36 schreef bloempje-moi het volgende:
Zojuist deze pot gekocht. Nu nog een plant! O+ O+
[ afbeelding ]
Een cactus of misschien een Christusdoorn. Of een ananas.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_176416524
quote:
14s.gif Op woensdag 10 januari 2018 18:35 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Een cactus of misschien een Christusdoorn. Of een ananas.
Een Christusdoorn moest ik googlen. Merkwaardig plantje!
  Designer woensdag 10 januari 2018 @ 18:44:21 #183
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_176416593
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 16:36 schreef bloempje-moi het volgende:
Zojuist deze pot gekocht. Nu nog een plant! O+ O+
[ afbeelding ]
Wat een bizar maar tof ding.
🐙
pi_176416617
quote:
10s.gif Op woensdag 10 januari 2018 18:44 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Wat een bizar maar tof ding.
Vond het ook wel een tof potje. Had hem liever een maatje groter gehad, maar die was er niet (meer?).
pi_176416796
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 14:14 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

:D Misschien moet je haar eens trakteren op een ijsje.

Mijn pannenkoekski's (of poffertjesplant zoals mijn moeder dat noemt) zijn wat traag. Twee pups zijn al overleden omdat ik ze te snel bij de moeder vandaan haalde. Twee andere (iets grotere) krijgen maar geen nieuwe blaadjes. Hopelijk wordt het snel lente.
Wat lief dat je meedenkt! O+ Ik ga er even over dubben. :9

quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 16:36 schreef bloempje-moi het volgende:
Zojuist deze pot gekocht. Nu nog een plant! O+ O+
[ afbeelding ]
Ja? Nee? Niemand? Aan mij de eer dus? Deze plant moet er natuurlijk in! Omdat hierom natuurlijk! :D
pi_176416953
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 18:56 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Wat lief dat je meedenkt! O+ Ik ga er even over dubben. :9

[..]

Ja? Nee? Niemand? Aan mij de eer dus? Deze plant moet er natuurlijk in! Omdat hierom natuurlijk! :D
Krijg ik dan varkentjes op bezoek? O+


Of je moet eens iets anders kopen dan planten. Een tweepersoonsmatras ofzo.... O-)

[ Bericht 5% gewijzigd door bloempje-moi op 10-01-2018 19:24:42 ]
pi_176417250
Waar komt die toffe pot vandaan? O+
Tap tap tap
pi_176417318
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 19:19 schreef CherryLips het volgende:
Waar komt die toffe pot vandaan? O+
https://www.bol.com/nl/p/(...)Type=suggestedsearch

Of bedoelde je die van Koettie? Die denk ik van Plantsome.
pi_176417558
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 19:22 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

https://www.bol.com/nl/p/(...)Type=suggestedsearch

Of bedoelde je die van Koettie? Die denk ik van Plantsome.
Nee je had gelijk :P bedankt voor de link.
Tap tap tap
pi_176430212
Heb net een Calathea network besteld. *;
pi_176430275
quote:
17s.gif Op donderdag 11 januari 2018 12:21 schreef Koettie het volgende:
Heb net een Calathea network besteld. *;
Ik zag er net twee staan bij Ranzijn, maar ook helemaal verlept. Calathea's in overvloed verder (een pijnlijke herinnering aan hoe sneu mijn Calathea medaillon ondertussen is met vier blaadjes), maar geen orbi. ;(
pi_176430312
Zo zonde altijd, hier bij het tuincentrum ook echt soms dat ik denk.. dat verkoop je toch niet voor de volle mep. Halve bladeren, gebroken of half omgevallen. Echt stom.

Moet wel serieus even ruimte gaan bedenken.. Hm.
pi_176431664
Ik zag vorige week een Alocasia Black Velvet, maar die zag er ook heel sneu uit.
Tap tap tap
pi_176432334
Mijn nieuwe schatje!
pi_176432350
Orby <3
pi_176433005
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 14:10 schreef Koettie het volgende:
Orby <3
Hij is zo mooi!
Ondertussen vermoord ik werkelijk al mijn pannenkoekski's. Ik heb nog maar 1 levende pup en toen ik net mijn volwassen pannenkoek verpotte, braken er twee van die wortels af. Die heb ik maar weer in de aarde geduwd, maar ik heb er weinig vertrouwen in. Waarom kan ik dit niet?
pi_176433087
Ik heb dat met ertwtjesplanten. Allemaal dood. Altijd, binnen een paar weken. Pff
pi_176433156
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 14:40 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Hij is zo mooi!
Ondertussen vermoord ik werkelijk al mijn pannenkoekski's. Ik heb nog maar 1 levende pup en toen ik net mijn volwassen pannenkoek verpotte, braken er twee van die wortels af. Die heb ik maar weer in de aarde geduwd, maar ik heb er weinig vertrouwen in. Waarom kan ik dit niet?
Ik heb ook zo'n plant (wie niet, tegenwoordig? :D) en die van mij verpieterde ook langzaam. Hij stond waarschijnlijk te donker. Heb hem paar weken geleden verpot met verse aarde en op een plek gezet met meer (indirect) licht en hij lijkt nu weer op te krabbelen. Maar echt van harte gaat het nog niet. Puppies heb ik ook nog niet.
pi_176433348
M'n moederplant doet het mooi, glanzende blaadjes enzo O+ Ze heeft nu zes puppy's en er komen er nog drie aan. Eentje viel helemaal uit en bestaat nu uit een steeltje en drie kleine blaadjes, maar hij is er nog.
Tap tap tap
pi_176433353
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 14:44 schreef Koettie het volgende:
Ik heb dat met ertwtjesplanten. Allemaal dood. Altijd, binnen een paar weken. Pff
Ja die vermoord ik ook. En die hartjesvarens dus. Kutdingen. Volgens mij is het te droog in huis ofzo.
Tap tap tap
pi_176433439
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 14:58 schreef CherryLips het volgende:
M'n moederplant doet het mooi, glanzende blaadjes enzo O+ Ze heeft nu zes puppy's en er komen er nog drie aan. Eentje viel helemaal uit en bestaat nu uit een steeltje en drie kleine blaadjes, maar hij is er nog.
Mijn moederplant doet het goed, alleen heb ik dus enkele van haar kinderen vermoord. Ik moet ook gewoon niet zo aan mijn planten frutten, dan gaat het fout.
Mijn nieuwe orbi is zo mooi zonder bruine randjes oid. Ik ga echt janken zodra het eerste plekje verschijnt. Moet nog leren dat planten nou eenmaal niet perfect en spotless hoeven te zijn.
pi_176433679
Mijn orbi is volgens mij zonder bruine randjes :@

Een van m'n orchideeën had een nieuwe steel met wat jonge knoppen, ik had hem al aan een stokje vastgemaakt om hem te leiden, maar dat stokje was verzakt. Dus ik had hem losgemaakt, stokje steviger in de aarde gezet, wil de steel voorzichtig weer vastmaken aan het stokje... KNAK.
Zo staan vloeken :') Dit heb ik heel vaak. En dan komt m'n moeder langs, geeft commentaar dat het zo niet hoort, en die doet het gewoon even met haar groene vingers zonder dat de orchidee meteen lichaamsdelen afstoot.
Tap tap tap
pi_176433918
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:17 schreef CherryLips het volgende:
Mijn orbi is volgens mij zonder bruine randjes :@

Een van m'n orchideeën had een nieuwe steel met wat jonge knoppen, ik had hem al aan een stokje vastgemaakt om hem te leiden, maar dat stokje was verzakt. Dus ik had hem losgemaakt, stokje steviger in de aarde gezet, wil de steel voorzichtig weer vastmaken aan het stokje... KNAK.
Zo staan vloeken :') Dit heb ik heel vaak. En dan komt m'n moeder langs, geeft commentaar dat het zo niet hoort, en die doet het gewoon even met haar groene vingers zonder dat de orchidee meteen lichaamsdelen afstoot.
Hoe lang heb je doe orbi al? Mijn zebrina was perfect, totdat de kachel aanging....
pi_176434169
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:30 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Hoe lang heb je doe orbi al? Mijn zebrina was perfect, totdat de kachel aanging....
De orbi heb ik nu ruim anderhalf jaar.
De zebrina kan ik hier echt niet kwijt ;(
Tap tap tap
pi_176434358
Mijn Zebrina heeft geen bruine puntjes maar een blad hangt opeens vet laag. Niet zo gek met zo'n lange steel maar vond 't eerst mooier :+ alleen m'n Ornata heeft bruine puntjes eig.
pi_176434554
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:50 schreef Koettie het volgende:
Mijn Zebrina heeft geen bruine puntjes maar een blad hangt opeens vet laag. Niet zo gek met zo'n lange steel maar vond 't eerst mooier :+ alleen m'n Ornata heeft bruine puntjes eig.
Bedoel je dat de stelen door het gewicht naar beneden hangen, of dat de bladeren als een gekromde hand naar beneden staan? Dat laatste doet die van mij namelijk. Niet alle bladeren en niet iedere dag evenveel. Denk dat het met de lucht of warmte te maken heeft.
pi_176435460
Heb ff foto gemaakt.

pi_176436091
Die vind ik ook zo leuk!
pi_176436187
Zit er in jullie Calathea's eigenlijk veel beweging? Die van mij doen uitermate weinig.
pi_176436228
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 17:39 schreef bloempje-moi het volgende:
Zit er in jullie Calathea's eigenlijk veel beweging? Die van mij doen uitermate weinig.
Ligt eraan, de ene gaat echt helemaal omhoog, de andere is lui.
Tap tap tap
pi_176436854
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 17:39 schreef bloempje-moi het volgende:
Zit er in jullie Calathea's eigenlijk veel beweging? Die van mij doen uitermate weinig.
Ja. Sprong net een blad omhoog, hele bosje eromheen bewoog mee.
pi_176455081
Watermeloenplantje gevonden *O* In een vreemde potmaat ofzo dus daar gaan we weer: niks past.
Geen zebrina in 17cm-pot gevonden ;(
Tap tap tap
pi_176455275
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 17:39 schreef bloempje-moi het volgende:
Zit er in jullie Calathea's eigenlijk veel beweging? Die van mij doen uitermate weinig.
De mijne ritselt af en toe en af en toe opeens een sprongetje van een blad. Maar hij beweegt ook ongemerkt, overdag ziet ie er heel anders uit (opener) dan 's nachts. Als ik 'm te weinig water geef dan gaat ie al snel hangen en wil ie niet meer bewegen.
pi_176455304
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:07 schreef CherryLips het volgende:
Watermeloenplantje gevonden *O* In een vreemde potmaat ofzo dus daar gaan we weer: niks past.
Geen zebrina in 17cm-pot gevonden ;(
Hoe ziet dat eruit?
pi_176455335
Tap tap tap
pi_176455357
Ik noem het een watermeloenplantje hoor, omdat die bladeren op de schil lijken :@
Tap tap tap
pi_176455419
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:18 schreef CherryLips het volgende:
Ik noem het een watermeloenplantje hoor, omdat die bladeren op de schil lijken :@
:-D Oh zo eentje. Een trendplantje zoals dat vagelijk in de tuincentra heet.

Doen jullie je planten eigenlijk voederen met pokon oid? Mijn drie calathea's staan op Seramis en de rest op aarde, en heb voor allemaal voeding, maar durf niet zo goed. In de winter is het geen goed idee toch?
pi_176455478
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:20 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

:-D Oh zo eentje. Een trendplantje zoals dat vagelijk in de tuincentra heet.

Doen jullie je planten eigenlijk voederen met pokon oid? Mijn drie calathea's staan op Seramis en de rest op aarde, en heb voor allemaal voeding, maar durf niet zo goed. In de winter is het geen goed idee toch?
Ik heb ze nog nooit wat gegeven :@ Ze zitten allemaal gewoon nog in hun eigen pot met potgrond zoals ik ze heb gekocht. Alleen de orchideeën krijgen heel soms speciale pokon.
Tap tap tap
pi_176458568
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 16:20 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

:-D Oh zo eentje. Een trendplantje zoals dat vagelijk in de tuincentra heet.

Doen jullie je planten eigenlijk voederen met pokon oid? Mijn drie calathea's staan op Seramis en de rest op aarde, en heb voor allemaal voeding, maar durf niet zo goed. In de winter is het geen goed idee toch?
Ik geef ze van tijd tot tijd wat wormenpoep uit mijn wormenbak en daar lijken ze het prima op te doen. In de winter zijn de wormen erg lui en dan is er ook veel minder wormenpoep dus dat komt goed uit.
pi_176459187
Ik heb wat tillandias die ik erg leuk vind. Heb met mos en takken een klein epifytenbiotoopje gemaakt in een groot en hoog glas.

Met af en toe bestuiven doen ze het prima. Echt iets voor mensen waarbij alles normaal dood gaat.

Overigens kreeg ik een paar maanden geleden ook een pannenkoek. Doet het prima.
Whatever...
pi_176475189
Bestelling is binnen... Maar niet wat ik besteld heb. Dit is toch geen network???



Volgens mij is het gewoon een wavestar. Heb ook de Insignis ontvangen.. Heb ik al.

Had een Network en Zebrina besteld. Baal hier echt van, al mijn bestellingen (ook niet plant gerelateerd) gaan mis de laatste tijd.

[ Bericht 30% gewijzigd door Koettie op 13-01-2018 14:54:00 ]
pi_176475250
:'(
pi_176478998
Wat vreemd dat ze niet eens de juiste plant kunnen opsturen. Dat is natuurlijk wel het nadeel van internet, want hoe stuur je dit terug? Waar had je het besteld?

Ik was vandaag in het tuincentrum in Blokker. Eindelijk eens wat andere plantjes en potjes gezien. De nieuwste aanwinst
pi_176479785
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 17:54 schreef bloempje-moi het volgende:
Wat vreemd dat ze niet eens de juiste plant kunnen opsturen. Dat is natuurlijk wel het nadeel van internet, want hoe stuur je dit terug? Waar had je het besteld?

Ik was vandaag in het tuincentrum in Blokker. Eindelijk eens wat andere plantjes en potjes gezien. De nieuwste aanwinst
[ afbeelding ]
Ja echt heel raar. Ze komen de nieuwe nu woensdag bezorgen maar weet niet of ik thuis ben. Wordt bezorgd aan de deur, niet via de post ofzo. Dus geen idee hoe dat moet, is ook niet verpakt. Ik vroeg hoe dat dan moest, ja dan zetten ze het beschut. Moest ik dan ook doen met die planten die terug moeten.. Maar ik woon in een appartementencomplex direct aan de straat. Dus niet beschut en iedereen kan het dan meenemen? Dus ff kijken of ze niet een andere dag kunnen komen ofzo. Was bij tuincentrum.nl
pi_176481381
Heel onhandig allemaal. Nog een reden waarom ik geen planten via internet wil bestellen. Ik ben ook zo'n miep die alle exemplaren in het tuincentrum op een rij op de grond zet om ze aan een grondige selectie te onderwerpen. Vorm, volheid, lelijke blaadjes. Kan zo een uur bezig zijn met het kiezen van de juiste.
pi_176481722
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 19:59 schreef bloempje-moi het volgende:
Heel onhandig allemaal. Nog een reden waarom ik geen planten via internet wil bestellen. Ik ben ook zo'n miep die alle exemplaren in het tuincentrum op een rij op de grond zet om ze aan een grondige selectie te onderwerpen. Vorm, volheid, lelijke blaadjes. Kan zo een uur bezig zijn met het kiezen van de juiste.
Ik heb bestel regelmatig online. Heb alleen gammele fietstassen en weinig leuke winkels in de buurt. Eigenlijk nooit gehad dat het tegenviel. Maar dit is gewoon compleet andere bestelling + onhandig gedoe met bezorgen.
pi_176483420
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 19:38 schreef Spanky78 het volgende:
Ik heb wat tillandias die ik erg leuk vind. Heb met mos en takken een klein epifytenbiotoopje gemaakt in een groot en hoog glas.

Met af en toe bestuiven doen ze het prima. Echt iets voor mensen waarbij alles normaal dood gaat.

Leuk! Weet je welke je hebt? Bij mij hangen ze allemaal: seleriana, butzii, ionantha fuego, spaans mos en fuchsii mexico.

Heb ze ook wel eens cadeau gedaan aan vrienden en die zijn allemaal gestorven :')
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_176515420
Hoi! Vraagje; in oktober zijn we verhuisd en hebben van mijn schoonmoeder een Ficus Benjamin gekregen (ongeveer 1,40 hoog).

Al redelijks snel volgde er bladverlies, na een maand of zo. Eerst dacht ik dat ik te veel water gaf (aarde vochtig gehouden), en begon toen te minderen. Nu krijgt ie nog maar één keer per week een scheut (aarde vochtig maar niet te).

Hij staat in de woonkamer, genoeg licht maar geen direct zonlicht. We hebben vloerverwarming, maar hij staat in principe zo'n 30cm van de vloer af op een krukje.

De bladeren worden niet geel/bruin, maar vallen er gewoon af.

Wat doe ik verkeer?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_176515443
Het is een autist. Ze houden niet van verandering en verhuizingen. Zou gewoon niets doen en afwachten kan wel even duren voor hij bijdraait maar het is bijna lente.
pi_176515616
Verandering kunnen planten inderdaad slecht aan. De vriend van mijn moeder heeft na de verhuizing al zijn planten weg kunnen. Zelfs de Yucca op Seramis ging eraan.

Wat betreft de lichtbehoefte:
quote:
Ficussen hebben behoefte aan veel zonlicht. Het liefst minimaal 5 uur direct zonlicht per dag. Dit kan door de plant 2-3 meter voor een raam op het zuiden te plaatsen of direct voor het raam op het noorden, westen of oosten.

Wanneer deze kamerplant verder van het raam afstaat zal de groei stagneren en zal vallend blad minder snel vervangen worden.
Dus misschien iets meer licht juist?

Water zou ik echt pas geven als de plant er behoefte aan heeft en niet per se één keer per week. Je vinger af en toe diep de aarde insteken en aan de pot leren voelen of het nog zwaar van water is. Zou zomaar kunnen zijn dat de pot onderin nog te nat is.

Geduld en TLC zullen wel helpen :)
pi_176538129
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 10:58 schreef Koettie het volgende:
Het is een autist. Ze houden niet van verandering en verhuizingen. Zou gewoon niets doen en afwachten kan wel even duren voor hij bijdraait maar het is bijna lente.
De plant kwam nieuw bij ons in huis, maar is idd ook een verandering (van Intratuin naar woning of zo).
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 11:09 schreef bloempje-moi het volgende:
Verandering kunnen planten inderdaad slecht aan. De vriend van mijn moeder heeft na de verhuizing al zijn planten weg kunnen. Zelfs de Yucca op Seramis ging eraan.

Wat betreft de lichtbehoefte:

[..]

Dus misschien iets meer licht juist?

Water zou ik echt pas geven als de plant er behoefte aan heeft en niet per se één keer per week. Je vinger af en toe diep de aarde insteken en aan de pot leren voelen of het nog zwaar van water is. Zou zomaar kunnen zijn dat de pot onderin nog te nat is.

Geduld en TLC zullen wel helpen :)
Hm, dan heb ik mezelf misschien verkeerd geïnformeerd. Zal hem eens een tijdje direct voor het raam zetten, kijken of het helpt.

Bedankt voor de tips!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_176539377
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 10:54 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

De plant kwam nieuw bij ons in huis, maar is idd ook een verandering (van Intratuin naar woning of zo).

[..]

Hm, dan heb ik mezelf misschien verkeerd geïnformeerd. Zal hem eens een tijdje direct voor het raam zetten, kijken of het helpt.

Bedankt voor de tips!
Ik heb dit ook maar van kamerplanten.nl oid. Maar hopelijk knapt je plantje snel op!
pi_176563371
M'n network is binnen. Wel een baby nog maar ga hem goed opvoeden. Nu nog plekje zoeken. Hij staat nu voor de kast met andere planten maar deze mag wel wat meer aandacht.
pi_176563662
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 12:25 schreef Koettie het volgende:
M'n network is binnen. Wel een baby nog maar ga hem goed opvoeden. Nu nog plekje zoeken. Hij staat nu voor de kast met andere planten maar deze mag wel wat meer aandacht.
Wist je dat het een baby zou zijn?
  Designer woensdag 17 januari 2018 @ 17:27:23 #235
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_176570452
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 11:52 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ik heb dit ook maar van kamerplanten.nl oid. Maar hopelijk knapt je plantje snel op!
Het klopt wel. De ficus hier verloor ook geen blad meer nadat we hem eigenlijk per ongeluk op een betere (lichtere) plek hadden gezet.
🐙
  Moderator woensdag 17 januari 2018 @ 20:38:58 #236
155227 crew  Guppy
dus
pi_176574791
Gereekst :)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Designer woensdag 17 januari 2018 @ 21:13:14 #237
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_176575687
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 20:38 schreef Guppyfriend het volgende:
Gereekst :)
Oeh. Net echt.
🐙
pi_176588805
Wat een verslaving die planten. Mijn vorige is net een week nieuw en nu zit ik alweer te kriebelen voor de volgende. Een Zamioculcas vind ik ook altijd zo leuk.

Drie van mijn hedera's hebben het overnight begeven. Snap echt niets van die krengen.
pi_176591204
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2018 20:38 schreef Guppyfriend het volgende:
Gereekst :)
Dank je wel. :)

quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 14:30 schreef bloempje-moi het volgende:
Wat een verslaving die planten. Mijn vorige is net een week nieuw en nu zit ik alweer te kriebelen voor de volgende. Een Zamioculcas vind ik ook altijd zo leuk.

Drie van mijn hedera's hebben het overnight begeven. Snap echt niets van die krengen.
De Zamioculcas Raven is een mooi zwart gevederd alternatief voor de gebruikelijk groene Zamioculcas Zamiifolia. Ik zag ze laatst aangeboden worden voor het astronomische bedrag van 20e per plant. Dat is ongeveer 1/2 tot 1/3 van wat je op onderstaande foto ziet. Kennelijk gaan ze als warme broodjes. En terecht.

pi_176592227
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 16:24 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Dank je wel. :)

[..]

De Zamioculcas Raven is een mooi zwart gevederd alternatief voor de gebruikelijk groene Zamioculcas Zamiifolia. Ik zag ze laatst aangeboden worden voor het astronomische bedrag van 20e per plant. Dat is ongeveer 1/2 tot 1/3 van wat je op onderstaande foto ziet. Kennelijk gaan ze als warme broodjes. En terecht.

[ afbeelding ]
Jouw foto's zijn zo mooi! Maar mijn plantjes moeten wel groen zijn hoor. :Y
pi_176631114
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 17:22 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Jouw foto's zijn zo mooi! Maar mijn plantjes moeten wel groen zijn hoor. :Y
Dank je wel. Zelf hou ik er wel van, anders wordt het huis zo groen. Mooie afwisseling zo. Helaas gaat het met de Z. Raven nog niet erg best, dus op zijn vroegst heb ik aan het einde van aankomende zomer weer een enigszins fatsoenlijke plant staan. Op het ogenblik staat hij op de intensive care ...

Dit kwam ik laatst tegen. Ook gezellig voor midden in de woonkamer. :9
pi_176636098
Kleine grote aanwinst van vandaag:

pi_176641353
Mooi!

Niet kamerplant maar wel plant gerelateerd. Had vet veel bloembollen en een deel in speeltuin om de hoek gepland, paste niet in m'n achtertuin. Hebben ze de hele speeltuin deze week verbouwd. :')

Doei bloemen. Zo dom, kon gebeuren natuurlijk. Dan maar zaadjes kopen en ff uitstrooien volgende maand.
pi_176641605
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 21:18 schreef Koettie het volgende:
Mooi!

Niet kamerplant maar wel plant gerelateerd. Had vet veel bloembollen en een deel in speeltuin om de hoek gepland, paste niet in m'n achtertuin. Hebben ze de hele speeltuin deze week verbouwd. :')

Doei bloemen. Zo dom, kon gebeuren natuurlijk. Dan maar zaadjes kopen en ff uitstrooien volgende maand.
Dat is jammer! Zeker nu de bollen net beginnen uit te komen. Mogelijk krijg ik binnenkort een soortgelijke situatie. Wegens funderingswerkzaamheden worden de voortuin en achtertuin overhoop gehaald. Dat nieuws kreeg ik ook net toen de bollen in de grond zaten.
pi_176642248
Ja mega zonde, was anders echt heel mooi geworden! Ze hebben wel dezelfde aarde teruggestort dus wie weet is er nog iets wat opkomt.
pi_176642843
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 16:24 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Dank je wel. :)

[..]

De Zamioculcas Raven is een mooi zwart gevederd alternatief voor de gebruikelijk groene Zamioculcas Zamiifolia. Ik zag ze laatst aangeboden worden voor het astronomische bedrag van 20e per plant. Dat is ongeveer 1/2 tot 1/3 van wat je op onderstaande foto ziet. Kennelijk gaan ze als warme broodjes. En terecht.

[ afbeelding ]
Heb hem vorig jaar bij Intratuin gekocht voor ¤20,- Erg mooie plant, geen spijt van :)

Waarom staat hij op de intensieve care bij jou?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_176653922
Ik heb een zebrina :@
En een alocasia silver dragon, piepklein nog :D
Tap tap tap
pi_176654762
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2018 22:08 schreef Miniem het volgende:

[..]

Heb hem vorig jaar bij Intratuin gekocht voor ¤20,- Erg mooie plant, geen spijt van :)

Waarom staat hij op de intensieve care bij jou?
Wil ik je best verklappen, maar dan moet je eerst een foto posten. :6

Kijk zo dus! Wat een leukerd zeg! O+
pi_176691887
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 15:36 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Wil ik je best verklappen, maar dan moet je eerst een foto posten. :6

Kijk zo dus! Wat een leukerd zeg! O+
[ afbeelding ]
Geen foto’s want hij is wat verlegen :P
Kun je hem eigenlijk stekken?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_176692287
Gister nog een rabbitfoot varen gehaald voor in de slaapkamer. Vind 'm zo mooi!
En een buritto voor in de keuken. Elke keer denk ik pff geen ruimte meer en elke keer lukt het weer. :+ zo de studeerkamer opruimen, eens kijken wat ik daar voor ruimte kan creëeren.
pi_176693836
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 12:23 schreef Miniem het volgende:

[..]

Geen foto’s want hij is wat verlegen :P
Kun je hem eigenlijk stekken?
Moeizaam, van de 30 - ze lag kritiek :@ - gestekte leaflets zijn er 8 aangeslagen. Maar goed, een vrouw moet je ook niet zwanger willen schoppen terwijl ze op de IC ligt dus één en ander kan ietwat aan elkaar gerelateerd zijn.
pi_176697144
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 14:14 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Moeizaam, van de 30 - ze lag kritiek :@ - gestekte leaflets zijn er 8 aangeslagen. Maar goed, een vrouw moet je ook niet zwanger willen schoppen terwijl ze op de IC ligt dus één en ander kan ietwat aan elkaar gerelateerd zijn.
Hoe komt het dat ie zwak is bij jou dan?
En hoe stekje normaal een zamioculcas?
Wil het ook wel eens proberen...
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_176762952
Vandaag een grote philodendron xanadu geadopteerd, maar hij staat op steen.. Of vulspul, hoe heet het. Kan ik dat in gewone aarde zetten? Hij heeft nogal wat liefde nodig maar vind aarde zelf fijner weet iig hoe dat werkt.
pi_176763317
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 17:57 schreef Koettie het volgende:
Vandaag een grote philodendron xanadu geadopteerd, maar hij staat op steen.. Of vulspul, hoe heet het. Kan ik dat in gewone aarde zetten? Hij heeft nogal wat liefde nodig maar vind aarde zelf fijner weet iig hoe dat werkt.
Hydrocultuur? Ik heb het wel gedaan met drie grote planten en die overleven het aardig.
pi_176763530
Ha thabks, dat woord zocht ik!
pi_176769290
Wat was het vanmorgen heerlijk warm achter het raam op mijn vensterbanken. 8-) De dagen worden langer, mijn verlanglijstje komt weer te voorschijn en de online winkelwagentjes worden her en der alweer lekker gevuld. Een nieuw groeiseizoen is in aantocht. O+

quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 17:01 schreef Miniem het volgende:

[..]

Hoe komt het dat ie zwak is bij jou dan?
En hoe stekje normaal een zamioculcas?
Wil het ook wel eens proberen...
Ik kan het je niet precies vertellen. Er kunnen meerdere oorzaken van invloed zijn geweest. In deze post heb ik een mogelijke oorzaak verteld. Het kan ook zijn dat ik simpelweg de kleikorrels - waar ik in de aangehaalde post over spreek - niet goed heb gespoeld. Goed spoelen is noodzakelijk omdat het geparfumeerde kattenbakkorrels zijn die ik off-label gebruik. Een andere mogelijkheid is dat de emmer die ik gebruik om mijn planten onderwater te dompelen niet goed is vrijgemaakt van afwasmiddel, chloor of andere experimentele bezigheden. De Z. Raven heeft er in elk geval sterk op gereageerd.

Het vermeerderen van een Z. Zamiifolia door middel van leaflets is eenvoudig, maar duurt lang. Je kan de leaflets bij de petiole van de rachis lossnijden. Vul een afsluitbaar bakje met een licht vochtig medium en steek de leaflets tot halverwege hierin. Het bakje kan je vervolgens wegzetten, lichtintensiteit is niet belangrijk. Na een jaar wordt er op de petiole een tuber (knol) gevormd. Na 2 jaar groeit er uit deze tuber een klein jong blad bovengronds. Na 3 jaar groeit er uit de tuber een volwassen blad (rachis + leaflet). Een andere methode is om de knol van een volwassen plant te delen (snijden), dat is een stuk sneller.

pi_176774467
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 22:48 schreef Stratotanker het volgende:
Wat was het vanmorgen heerlijk warm achter het raam op mijn vensterbanken. 8-) De dagen worden langer, mijn verlanglijstje komt weer te voorschijn en de online winkelwagentjes worden her en der alweer lekker gevuld. Een nieuw groeiseizoen is in aantocht. O+

[ afbeelding ]
*O*

Ik wil mijn plantenmuur herindelen, maar weet nog niet hoe. Nu staat alles laag, maar er moeten wat hogere planten of hangplanten komen. Op Pinterest zie je zulke mooie creaties voorbijkomen, maar geen idee hoe ik dat ooit moet namaken.

Iemand nog ideeen voor hangplanten in een trappenhuis zonder daglicht?
pi_176781076
Mijn calathea is soms wat spastisch, met de bladeren recht naar beneden. Heeft iemand dit ooit gehad?
pi_176805557
Mijne doet dat ook. Ik denk dat de 'scharnieren' dan naar beneden gaan ipv naar boven. De helft gaat omhoog, de rest stijf naar beneden :p
pi_176806516
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2018 20:39 schreef Koettie het volgende:
Mijne doet dat ook. Ik denk dat de 'scharnieren' dan naar beneden gaan ipv naar boven. De helft gaat omhoog, de rest stijf naar beneden :p
Het staat zo maf.
Hoe is het met je baby Network?
pi_176806793
Ik zag laatst een plaatje van een network en die is O+
M'n zus was hier gister en vroeg of ik een tuincentrum was begonnen ;(
Tap tap tap
pi_176808039
quote:
1s.gif Op zondag 28 januari 2018 21:15 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Het staat zo maf.
Hoe is het met je baby Network?
Goed. <3
Hij staat heel mooi te zijn.

Hier is 't nieuwste lid van de familie. Beetje sneu nog, hopelijk knapt ie op.

pi_176808906
quote:
1s.gif Op zondag 28 januari 2018 22:15 schreef Koettie het volgende:

[..]

Goed. <3
Hij staat heel mooi te zijn.

Hier is 't nieuwste lid van de familie. Beetje sneu nog, hopelijk knapt ie op.

[ afbeelding ]
Heel gaaf! Ik heb er ook een op het oog, maat twijfel tussen deze en een gatenplant.
Mijn Calathea Medaillon verhuist morgen naar de kliko. Er is echt geen eer meer aan te behalen. Deze was al sneu toen ik hem kocht en ii hoopte dat hij op zou knappen. Maar nee dus. Jammer de bammer, maar wel weer ruimte voor een mooie nieuwe aanwinst. :-)
pi_176808952
Zonde, maar is ook een moeilijke. Heb er twee, een mooie nieuwe voor de huiskamer en m'n oude zielige staat in de slaapkamer. Van de week ff verpotten en snoeien, kijken of er nog wat te redden is.
pi_176809005
Mijn medaillon is ook niet de mooiste, maar maakt nog wel steeds nieuwe bladeren aan. En zo nu en dan een bloem.
Tap tap tap
pi_176839984
Hebben jullie vanmorgen een IKEA Haarlem meeting zonder mij gehouden? Er was niet een Calathea, geen zamiocuclas. Was van plan mijn slag te slaan maar er was niets! :-(
pi_176840621
Ahw das zuur! Ik was het niet!
  vrijdag 2 februari 2018 @ 09:00:41 #268
88775 HuubTuub
slurfmannetje
pi_176898691
Wie zou mij kunnen helpen met het identificeren van deze kamerplant. We hebben 'm kado gekregen maar zonder kaartje erbij, dus geen idee wat het is en het belangrijkste, is deze niet giftig voor de huisdieren.

IMG_0114 by Erik Markus, on Flickr

IMG_0115 by Erik Markus, on Flickr

IMG_0096 by Erik Markus, on Flickr

Het is een klimplant, heeft dus geen vaste stam maar is langs bamboo vastgezet. De onderkant van het blad is harig.

Wie o wie? Ik heb een aantal apps geprobeerd die claimen bloemen en planten te kunnen identificeren, maar het lijkt mij sterk dat dit een eik is, :')
could you just [i]not[/i] breathe?
pi_176900008
Cissus rhombifolia Nederlandse naam: Koningswingerd ???
pi_176901836
Ik twijfel tussen Cissus Antartica (kangoeroewijnstok) of Cissus Rotundifolia (kamerwingerd), maar ik ben het met Zana eens dat het sowieso een plant uit de Cissus-familie (wijnstokken) lijkt te zijn.

Er is niet zo heel veel bekend over de giftigheid, maar de koningswingerd wordt als niet-giftig gezien.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 2 februari 2018 @ 13:51:34 #271
88775 HuubTuub
slurfmannetje
pi_176903707
dankjulliewel!
could you just [i]not[/i] breathe?
pi_176906504
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2018 15:18 schreef bloempje-moi het volgende:
Hebben jullie vanmorgen een IKEA Haarlem meeting zonder mij gehouden? Er was niet een Calathea, geen zamiocuclas. Was van plan mijn slag te slaan maar er was niets! :-(
Volgens mij heb ik een kleine zamiocuclas net nog in m'n handen gehad bij de supermarkt :D
Tap tap tap
pi_176906802
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 15:54 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik een kleine zamiocuclas net nog in m'n handen gehad bij de supermarkt :D
Die staat ook nog op het lijstje. Zojuist een ander van het lijstje gekocht: een monstera <3
pi_176907679
Te hoog, te smal, niet de juiste kleur en uitstraling, potten voor huiskamerplanten blijven bij mij problematisch. Vroeg of laat raak ik er op uitgekeken. Waar ik niet op uitgekeken raak is zelf maken. Waar ik van hou is een enginszins industriele uitstraling, dus cement, zwart marmer, aluminium, messing al dan niet met een stevig patina.

Een zak cement is snel gekocht en bij de Action vind je plastic bakjes die je goed kan gebruiken als mal. Met een beetje vaseline aan de binnenzijde zorg je ervoor dat het gietstuk eenvoudig lost. Zo gezegd, zo gedaan en lekker aan de knutsel afgelopen weekend. Gewoon even op het oog. Het resultaat is boven verwachting.

Uiteindelijk blijkt de vaseline zelfs een mooi patroon op de buitenzijde van de pot achter te laten. Dat treft, want het polijsten van een rond oppervlak is vrij bewerkelijk. De bovenzijde en onderzijde van de pot heb ik wel gepolijst. Gewoon om even te kijken wat het materiaal doet.

Cement blijkt opmerkelijk eenvoudig, goed bewerkbaar en het resultaat is fantastisch. Kosten, 5e voor 25kg cement, 2e voor magnetronschalen en een uurtje werk. Dit wordt de eerste van nog heel veel zelf gegoten potten. De ideeen stromen al binnen. Voor de foto even de tijger geplant. Een Sansevieria Fernwood.

pi_176910382
Tof, snap alleen niet hoe je het nu precies gemaakt hebt :P Je moet dan toch 2 bakjes gebruiken als mal? Waar je het dan tussengiet?
En het is ook niet iets waar je een binnenpot in kan zetten, of gebruik je daar zon bakje voor?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_176910407
Wat een geweldig idee met prachtig resultaat!
pi_176913084
In deze uitzending van Gardener's World (dat zijn die mensen die meer zijn van de planten buiten de deur) gaat een van de onderwerpen over rotsplanten ('alpines') en ze laten zien hoe je daar een mooie, robuuste betonnen bak voor kan maken. Wellicht dat de techniek zich laat vertalen naar bakken voor binnenshuis.



[ Bericht 2% gewijzigd door Jordy-B op 02-02-2018 21:16:12 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_176915705
Oh leuk! Ga ik ff onthouden voor de zomer, lekker buiten rotzooien.
pi_176915777
Ik kan m'n pannenkoekjes niet meer kwijt :') kan ik de stekjes niet gewoon in een grote pot zetten met z'n allen zodat ze het daar maar uitzoeken?
Tap tap tap
pi_176916327
Jawel hoor. Ik heb ook pups in m'n pot staan maar laat ze lekker staan. Is wel gezellig zo'n volle pot.
pi_176917443
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 19:09 schreef Miniem het volgende:
Tof, snap alleen niet hoe je het nu precies gemaakt hebt :P Je moet dan toch 2 bakjes gebruiken als mal? Waar je het dan tussengiet?
En het is ook niet iets waar je een binnenpot in kan zetten, of gebruik je daar zon bakje voor?
Klopt, twee bakjes. In de grootste giet je het vloeibare cement. De kleinste plaats je er dan in. Omdat het cement het binnenste bakje weer omhoog drukt kan je er even latjes overheen leggen met een gewicht erop. Als je de bakjes een beetje handig uitkiest hou je precies de vorm van een pot over. Als het niet duidelijk is heb ik nog wat knutsel foto's denk ik.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 19:11 schreef bloempje-moi het volgende:
Wat een geweldig idee met prachtig resultaat!
Dank je wel, ben er ook heel blij mee! *O*

Een vriendin zag hem staan en was er direct helemaal weg van. Nu gaan we binnenkort samen een vuurschaal maken waar brandgel in een blikje in geplaatst kan worden. 😂



quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 21:07 schreef Jordy-B het volgende:
In deze uitzending van Gardener's World (dat zijn die mensen die meer zijn van de planten buiten de deur) gaat een van de onderwerpen over rotsplanten ('alpines') en ze laten zien hoe je daar een mooie, robuuste betonnen bak voor kan maken. Wellicht dat de techniek zich laat vertalen naar bakken voor binnenshuis.

Heel tof dit! Als ik ooit nog eens een hutje op de hei heb ga ik het ook zo doen. Voor nu gebruik ik enkel vloeibaar cement zonder aggregaat. Dat geeft een wat strakkere uitstraling en gladder resultaat. Binnenkort even testen met perliet en vermiculiet om het gewicht te reduceren en latex om het gietwerk waterbestendig te maken. De mogelijkheden zijn eindeloos.
pi_176921592
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 23:49 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Klopt, twee bakjes. In de grootste giet je het vloeibare cement. De kleinste plaats je er dan in. Omdat het cement het binnenste bakje weer omhoog drukt kan je er even latjes overheen leggen met een gewicht erop. Als je de bakjes een beetje handig uitkiest hou je precies de vorm van een pot over. Als het niet duidelijk is heb ik nog wat knutsel foto's denk ik.

[..]

Dank je wel, ben er ook heel blij mee! *O*

Een vriendin zag hem staan en was er direct helemaal weg van. Nu gaan we binnenkort samen een vuurschaal maken waar brandgel in een blikje in geplaatst kan worden. 😂

[ afbeelding ]

[..]

Heel tof dit! Als ik ooit nog eens een hutje op de hei heb ga ik het ook zo doen. Voor nu gebruik ik enkel vloeibaar cement zonder aggregaat. Dat geeft een wat strakkere uitstraling en gladder resultaat. Binnenkort even testen met perliet en vermiculiet om het gewicht te reduceren en latex om het gietwerk waterbestendig te maken. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Ja, ik begrijp het. Thnx. Moet alleen precies een bakje zien te vinden waar een binnenpotje in past :P. Tof idee wel!
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_176923709
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 08:07 schreef Miniem het volgende:

[..]

Ja, ik begrijp het. Thnx. Moet alleen precies een bakje zien te vinden waar een binnenpotje in past :P. Tof idee wel!
Bij de Action hebben ze Babushka magenetronschalen en andere meuk voor jengelende kleine kinderen waarop je jezelf op dagen als vandaag heerlijk ongegeneerd als een verkapte betonwerker in de keuken even lekker uit kan leven. *O*

Ooo wacht je bedoelt iets anders. Ik maak vaak gebruik van binnenpotten inderdaad. Maar als dat niet kan dan doe ik er gewoon een stuk vuilniszak met een gaatje onderin of ander plastic in. Soms gebruik ik geen binnenpotje, bijvoorbeeld wanneer het een waterdichte pot is (geglazuurd). Dan dompel ik ze gewoon helemaal onder.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2018 12:19:02 ]
pi_176925248
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 11:16 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Bij de Action hebben ze Babushka magenetronschalen en andere meuk voor jengelende kleine kinderen waarop je jezelf op dagen als vandaag heerlijk ongegeneerd als een verkapte betonwerker in de keuken even lekker uit kan leven. *O*

Ooo wacht je bedoelt iets anders. Ik maak vaak gebruik van binnenpotten inderdaad. Maar als dat niet kan dan doe ik er gewoon een stuk vuilniszak met een gaatje onderin of ander plastic in. Soms gebruik ik geen binnenpotje, bijvoorbeeld wanneer het een waterdichte pot is (geglazuurd). Dan dompel ik ze gewoon helemaal onder.
Zal eens gaan neuzen, las dat het ook gewoon kan van plastic flessen of andere plastic wegwerp dingen :P

Vraag me af of je ook een pot kan maken met aan de onderkant een paar gaten en een schotel van cement. Maar dat is niet waterdicht denk ik. Zou ook wel mooi zijn.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_176925552
Afgelopen winter heb ik mijn planten niet met voedingsstoffen gevoed. Normaal gesproken zuur ik mijn kraanwater (pH: 7.8) af op pH ~5.5 en voeg dan voedingsstoffen toe. Nu dacht ik dat als ik geen voedingsstoffen toevoeg ik ook het water niet hoef af te zuren. En daar had ik het mis.

Ook als je geen voedingsstoffen toevoegt moet je water af blijven zuren anders hebben planten last van een pH-shock. De effecten daarvan zie je hieronder. De bladeren raken met gele vlekken gespikkeld. Als dit doorgaat sterft het blad af. De plant zelf hoef er niet aan dood te gaan, maar als voldoende bladeren afsterven dan wordt het al snel kritisch natuurlijk. Weer wat geleerd.



quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 12:44 schreef Miniem het volgende:

[..]

Zal eens gaan neuzen, las dat het ook gewoon kan van plastic flessen of andere plastic wegwerp dingen :P

Vraag me af of je ook een pot kan maken met aan de onderkant een paar gaten en een schotel van cement. Maar dat is niet waterdicht denk ik. Zou ook wel mooi zijn.
Als je cement waterdicht wil maken kan je gebruik maken van een plasticizer. Ik heb begrepen dat een goed beschikbaar ingrediënt daarvoor latexverf is. Dat kan je met een maximale hoeveelheid van 10% bij het totaal watergebruik mengen. Een gat onderin de pot heb ik gewoon later geboord. Als je het gietwerk direct na 24 uur uit de mal haalt kan je daar heel eenvoudig een gat in boren. Ik deed het na 5 dagen, dat was iets lastiger. Je kan inderdaad van alles gebruiken, zo kwam ik ook op het idee. Pas later vond ik die handige babushka bakjes. Veel plezier!

[ Bericht 52% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2018 13:01:25 ]
pi_176947667
't Lijkt erop dat mijn calathea gaat bloeien! Onderaan zitten opeens een stuk of 4 knoppen. Ik dacht dat dat heel zeldzaam is met deze planten? En ook wel een aparte tijd, zo in februari.
pi_176947818
quote:
11s.gif Op zondag 4 februari 2018 14:35 schreef Farenji het volgende:
't Lijkt erop dat mijn calathea gaat bloeien! Onderaan zitten opeens een stuk of 4 knoppen. Ik dacht dat dat heel zeldzaam is met deze planten? En ook wel een aparte tijd, zo in februari.
Welke calathea? Foto's! Ben heel benieuwd.
pi_176948285
Het is een calathea Rufibarba.







Ding groeit trouwens als kool, zo was ie toen ik hem kocht, half jaar geleden:

pi_176950488
Hoe leuk is dat! Hij heeft het duidelijk erg naar zijn zin. Volgens dit plaatje komen er gele bloempjes uit.
pi_176950581
Ik heb een Calathea Rufibarba in de hal staan. Bijna in het donker, maar hij doet het al jaren prima.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_176950808
Haha. De oma van m'n vriend is er en die is mega planten fan. Als ze nog enthousiaster wordt wordt het slecht voor haar hart!
pi_176950823
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 16:25 schreef bloempje-moi het volgende:
Hoe leuk is dat! Hij heeft het duidelijk erg naar zijn zin. Volgens dit plaatje komen er gele bloempjes uit.
[ afbeelding ]
Supertof! Ik zal foto's plaatsen als de knoppen opengaan.
pi_176965710
Twee van m'n zebrina-stelen hangen ineens slap sinds vandaag ;( Zou het komen doordat ik gisteravond tien minuutjes de buitendeur open heb gehad en hij even te koud heeft gestaan? (hij staat voor die deur :') ). Valt er nog wat aan te redden?
Tap tap tap
pi_176966079
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 09:13 schreef CherryLips het volgende:
Twee van m'n zebrina-stelen hangen ineens slap sinds vandaag ;( Zou het komen doordat ik gisteravond tien minuutjes de buitendeur open heb gehad en hij even te koud heeft gestaan? (hij staat voor die deur :') ). Valt er nog wat aan te redden?
Ze hebben wel de pest aan koude, maar geeft hem een weekje om bij te trekken. Eventueel zet je hem bij doorluchten even uit de volle tocht.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_176989693
"Gooi maar weg, die is op". Ja moeders, aan zo'n snoeischaar moet je net zoals aan je kind soms weleens onderhoud plegen anders gaan ze stroef lopen. "Ja, maar een kind kan je niet nieuw kopen. Neem maar mee!". Baby-boomers, weggooimentaliteit, ditdat. ;(

Even het mes slijpen, een staalborstel er overheen en deze kan ingeolied en al weer 20 jaar mee. En zelfs als er iets verslijt, Felco vervangingsonderdelen zijn overal verkrijgbaar. Altijd leuk een nieuw leven geven aan gereedschap dat decennia lang door mijn ouders is gebruikt.

Aankomende zomer dus misschien een nieuw 'Buitenplanten topic'. Maar eerst dus even met mijn 12-jarige toesenbordhandjes wat onderhoud plegen. Hehe, valt me net pas op. Ook daar geldt ... gewoon regelmatig onderhouden. 8-)



quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2018 15:04 schreef Farenji het volgende:
Het is een calathea Rufibarba.

[ afbeelding ]

Wow, such view, berry nice, wow! :7

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 21:07 schreef Jordy-B het volgende:
In deze uitzending van Gardener's World (dat zijn die mensen die meer zijn van de planten buiten de deur) gaat een van de onderwerpen over rotsplanten ('alpines') en ze laten zien hoe je daar een mooie, robuuste betonnen bak voor kan maken. Wellicht dat de techniek zich laat vertalen naar bakken voor binnenshuis.

Ik lees net dat bij tuinliefhebbers deze cement pottengebakjes 'hypertufa' wordt genoemd.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2018 12:36:58 ]
pi_176989837
- dubbel -

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2018 12:34:43 ]
pi_176989885
Die snoeischaar heb ik ook _O- Dat ding is ouder dan ik.
Tap tap tap
pi_176991841
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 12:23 schreef Stratotanker het volgende:

Maar eerst dus even met mijn 12-jarige toesenbordhandjes wat onderhoud plegen. Hehe, valt me net pas op. Ook daar geldt ... gewoon regelmatig onderhouden. 8-)

Het is dan je het zelf al zegt :+

Mijn maranta en de begonia maculata bloeien! Lieflijk kleine paarse bloempjes heeft die maranta O+
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_176994221
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 12:23 schreef Stratotanker het volgende:
Ik lees net dat bij tuinliefhebbers deze cement pottengebakjes 'hypertufa' wordt genoemd.
De plantenbakken in het filmpje worden gemaakt met zand en grit in cement (beton dus).

Hypertufa wordt meestal gemaakt met veenmos (sphagnum mos), en perliet in cement, wat een veel brokkeliger en poreuzer materiaal geeft. Lijkt hetzelfde, maar is niet hetzelfde en lijkt me ook totaal ongeschikt voor de huiskamer.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_177013003
Eindelijk plekje gevonden voor m'n nieuwste adoptiekind. Hopelijk knapt ie een beetje op, zielepiet.

pi_177013322
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 12:38 schreef CherryLips het volgende:
Die snoeischaar heb ik ook _O- Dat ding is ouder dan ik.
Deze is waarschijnlijk ook ouder dan dat ik ben. Dat maakt het juist zo leuk! :)

quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 14:34 schreef mjan het volgende:

[..]

Het is dan je het zelf al zegt :+

Mijn maranta en de begonia maculata bloeien! Lieflijk kleine paarse bloempjes heeft die maranta O+
Wat leuk! Ben benieuwd naar je foto's als je die hebt!

quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 14:10 schreef Koettie het volgende:
Eindelijk plekje gevonden voor m'n nieuwste adoptiekind. Hopelijk knapt ie een beetje op, zielepiet.

[ afbeelding ]
Zo dan! Dat is een beste joekel! :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')