quote:Op dinsdag 28 januari 2020 18:21 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik zal hier natuurlijk af en toe wat posten maar ik heb inderdaad ook een blog!SPOILER: linkje naar blogOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 12% gewijzigd door UIO_AMS op 03-03-2020 21:35:42 ]
Goede tip inderdaad. Ik had globaal even snel wat in elkaar geknutseld voor de beeldvorming. Er kan nog veel gebeuren in twee jaar tijd qua veiligheidssituatie in een land maar mocht dit dan nog steeds zo zijn dan zou ik inderdaad iets noordelijker de grens over moeten gaan!quote:
Ik moet eerlijk zeggen dat als je mij een jaar geleden zou vragen om door Iran te fietsen dat ik je dan ook voor gek zou verklaren. Maar nu ik mij er meer in verdiept heb lees ik over het algemeen dat veel fietsers Iran één van de fijnste landen vinden om door te fietsen qua bevolking. De bevolking schijnt daar erg gastvrij te zijn wat mooie ervaringen op kan leveren.quote:Op dinsdag 7 november 2017 19:49 schreef Toto69 het volgende:
Zeeeeer interessant, dus dikke TVP.
Ik ben ook wel heel benieuwd naar hoe je dat gaat doen in Iran & dergelijke.
Fiets eventueel via Ruslandquote:Op dinsdag 7 november 2017 19:55 schreef KolonelBroodje het volgende:
[..]
Goede tip inderdaad. Ik had globaal even snel wat in elkaar geknutseld voor de beeldvorming. Er kan nog veel gebeuren in twee jaar tijd qua veiligheidssituatie in een land maar mocht dit dan nog steeds zo zijn dan zou ik inderdaad iets noordelijker de grens over moeten gaan!
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat als je mij een jaar geleden zou vragen om door Iran te fietsen dat ik je dan ook voor gek zou verklaren. Maar nu ik mij er meer in verdiept heb lees ik over het algemeen dat veel fietsers Iran één van de fijnste landen vinden om door te fietsen qua bevolking. De bevolking schijnt daar erg gastvrij te zijn wat mooie ervaringen op kan leveren.
Iran is ook niet zo verschrikkelijk onveilig ofzo. Je kan het vergelijken met het zuid-oosten van Turkije. Alleen zou ik binnen een s straal de grens met Pakistan en afghanistan vermijden.quote:Op dinsdag 7 november 2017 19:55 schreef KolonelBroodje het volgende:
[..]
Goede tip inderdaad. Ik had globaal even snel wat in elkaar geknutseld voor de beeldvorming. Er kan nog veel gebeuren in twee jaar tijd qua veiligheidssituatie in een land maar mocht dit dan nog steeds zo zijn dan zou ik inderdaad iets noordelijker de grens over moeten gaan!
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat als je mij een jaar geleden zou vragen om door Iran te fietsen dat ik je dan ook voor gek zou verklaren. Maar nu ik mij er meer in verdiept heb lees ik over het algemeen dat veel fietsers Iran één van de fijnste landen vinden om door te fietsen qua bevolking. De bevolking schijnt daar erg gastvrij te zijn wat mooie ervaringen op kan leveren.
Brrrrrquote:
Ik weet nog niet waar mijn reis eindigen zal maar Google Maps werkte maar tot Chinaquote:
Dat zou kunnen inderdaad maar juist de andere route lijkt mij het meest interessant.quote:
Langetermijnsvisa zijn behoorlijk lastig te regelen voor Rusland.quote:
Als hetquote:Op dinsdag 7 november 2017 21:15 schreef polariteit het volgende:
Erg interessant, lijkt me een gaaf avontuur. Heb hier zelf geen ervaring mee, mee weet wel een gast hier uit de buurt die naar Singapore was gefietst. Zal zijn site eens opzoeken
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. is doe dan geen moeite ik heb al zijn verhalen op ziin site al gelezen. Erg leuke schrijfstijl en leuke filmpjes! Bovendien bijzonder dat het gelukt is met een tweedehandsfiets van nog geen 200 euro!
Bedankt voor je reactie! Dat van Turkmenistan wist ik, dat wordt flink doorfietsen maar is wel haalbaar. Dat via Armenië geen optie is wist ik niet, wel handig om rekening mee te houden inderdaad.quote:Op dinsdag 7 november 2017 21:09 schreef ultra_ivo het volgende:
Gezien Kolonel Broodje zijn snelheid moet hij het makkelijk redden, 1-2 maanden is prima te regelen voor Rusland.
Op dit traject moet je ook rekening houden met politieke spanningen. Als je van Georgië naar Azerbeidzjan wilt reizen dan zul je niet via Armenië moeten gaan, dat levert gedonder op.
Ik zou zelf voor een heel andere variant kiezen.
-Variant 1: Via Wit-Rusland naar Rusland, dan door Kazachstan. Van Kazachstan kun je China infietsen.
-Variant 2: Je route volgen tot Baku en van daar de veerboot naar Kazachstan. Dan met een ruime bocht rond het Aral meer Oezbekistan infietsen.
Voor beide varianten Raad ik de Fergana-vallei af. Dat is de vallei met het veiligheidsrisico voor Oezbekistan en Kirgistan. Kazahstan is visa-vrij, je kunt dus in en uit Kazachstan fietsen om van Oezbekistan naar Kirgistan te gaan en van Kirgistan naar China.
Turkmenistan is een probleem qua visa. Je krijgt maar enkele dagen transitvisa of je mag langer maar dan moet je voor iedere minuut een government minder betalen die met je meereist.
Op het eerste stuk zou ik niet langs de Kroatische kust fietsen. Dat is stervensdruk en het autoverkeer is er levensgevaarlijk. De binnenlanden zijn vaak interesanter en veel leuker te befietsen. Dus over Zagreb en dan door Slavonië naar Vojvodina.
De Pamir Highway heb ik niet gereden, wel een aantal stukken van Oezbekistan. Ik heb er nog wel een goed contact voor je via de Oezbeekse randonneurs.quote:Op dinsdag 7 november 2017 21:25 schreef KolonelBroodje het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie! Dat van Turkmenistan wist ik, dat wordt flink doorfietsen maar is wel haalbaar. Dat via Armenië geen optie is wist ik niet, wel handig om rekening mee te houden inderdaad.
Een stuk route die ik vrij zeker wil fietsen is de Pamir Highway, heb je daar toevallig zelf ervaring mee? En zoniet ben ik wel benieuwd waar je in centraal Azie wel al hebt gefietst.
Het stuk in Europa heb ik snel getekend maar kan nog alle kanten op omdat ik me daar nog niet echt in hen verdiept. Veel van dat stuk zal waarschijnlijk ook afhangen van welk jaargetijde ik vertrek. Als ik zeker weet dat ik via de Pamir Highway wil dan wil ik er wel voor zorgen dat ik daar in ieder geval niet in de winter ben ivm de kou.
Bij het matje zat ook reparatiespul bij dat neem ik ook zeker mee dan.quote:Op woensdag 8 november 2017 07:57 schreef kanovinnie het volgende:
Leuk man!
Je matje zou ik nog even heroverwegen, of zorgen dat je iets van reparatiekits bij je hebt.
Qua materiaal valt er genoeg te vinden op internet. Ik zou zoiets zelf doen op een crossfiets. Ze zijn stevig, je kan er grotere wielen op monteren, zeker met schijfremmen heb je genoeg remvermogen en als je daarna weer thuis komt kan je lekker crossen.
Over de hoeveelheid spullen, zeker als je snel wilt, heb ik maar 1 tip. Neem zo weinig mogelijk mee en neem het zo aerodynamisch mogelijk mee. maw, bikepacking tassen. Frametas, stuurtas zo'n grote zadeltas en eventueel een bagagedrager waar je je tent op doet.
Het enige andere punt van kritiek die ik heb is de tijdsplanning. Ik zou er wat meer tijd voor nemen. 12000 in een half jaar kan wel, maar dat betekend in de praktijk dat je bijna elke dag moet fietsen. En uit eigen ervaring kan je vertellen dat je zo 5 tot 10% meer rijd op een dag als je wat omleidingen hebt of de weg even kwijt bent. Dat is op jouw reis meteen 500 a 1000 km. Oftewel, 5 tot 10 dagen extra!
En waarom zou je elke dag fietsen? Je kan er ook lekker een jaar over doen! Onderweg eens een weekje in een mooie stad blijven ofzo.
Dat is best wel handig inderdaad!quote:Op woensdag 8 november 2017 09:22 schreef kanovinnie het volgende:
Oja ik zou voor zo'n reis een spiegeltje op je stuur monteren zodat je kan zien wat er aan komt
Hebben of krijgen jullie toevallig de Trek 520 in de winkel?quote:Op woensdag 8 november 2017 09:04 schreef Tommeke het volgende:
Gaaf plan
Gelukkig heb je hier met Ivo de beste online vraagbaak die er is
Dat wist ik nietquote:Op woensdag 8 november 2017 12:51 schreef Tommeke het volgende:
Ik werk niet meer in een fietsenwinkel
BikeLife, Fietsen&Koffie of Gorter al geprobeerd?
Ik heb een paar weken geleden wel een fietstocht gemaakt van ruim twee weken, maar daar ben ik binnen Nederland gebleven: TRV / Ruim 1300 km langs de buitengrenzen van NL per fietsquote:Op dinsdag 7 november 2017 19:37 schreef Igen het volgende:
Vraag Farenji eens om tips
TRV / Overland naar India
Edit: oh die ging niet met de fiets. Hmm. Waar heb ik dan toch iets over een fietser gelezen?
De Trek 520 is een van de bijna standaarden tegenwoordig voor vakantiefietsen. Bestaat al heel lang en gaat gewoon met z'n tijd mee waar het verstandig is, en blijft klassiek waar het beter is. Buiten Europa zou ik zeker voor bar end shifters kiezen. Die kunnen door iedere tractorreparateur gemaakt worden.quote:Op woensdag 8 november 2017 12:48 schreef KolonelBroodje het volgende:
[..]
Bij het matje zat ook reparatiespul bij dat neem ik ook zeker mee dan.
De fiets ben ik nog niet helemaal over uit, ik twijfel momenteel een beetje tussen een crosser of de Trek520
https://www.trekbikes.com(...)disc/p/1432009-2018/
[ afbeelding ]
Ik had al geïnformeerd bij de lokale fietsenmaker die Trek dealer is en die zei dat deze leverbaar is vanaf 4 december. Het nadeel was wel dat ze deze niet standaard in het assortiment hebben dus ik het daar niet kan proberen. Maar misschien hebben ze deze ergens anders wel staan.
Qua tassen moet ik ook nog even kijken wat ik precies wil. Snelheid is niet het belangrijkste maar aangezien ik normaal een racefiets ben gewend ging het me er meer om dat ik niet een hele zware fiets met dikke banden wil, ook geen mountainbike.
Wat betreft tijd heb je natuurlijk helemaal gelijk, ik heb dan tenslotte toch de tijd. Het was meer een soort van schatting maar het zal waarschijnlijk inderdaad wel wat langer duren. Dat is iets wat ik later bekijk wanneer ik wat meer de route in gedachten heb en wat ik onderweg allemaal tegenkom. De ticket terug boek ik waarschijnlijk toch pas ergens onderweg.
[..]
Dat is best wel handig inderdaad!
[..]
Hebben of krijgen jullie toevallig de Trek 520 in de winkel?
Thanks, handige tips! En dat van die baard komt wel goed, wacht ik nog wel even meequote:Op woensdag 8 november 2017 14:53 schreef Gripper het volgende:
Dit is eigenlijk een onvervalste TVP.
Voor heel veel MO-landen moet je echt een baard hebben Kolonel, anders lachen ze je uit bij de grens. Dus nu niet meer scheren en in 2019 beginnen lijkt me een goede planning, ik weet hoe langzaam jouw baard groeit
Zelf koken lijkt tof, maar dat betekent ook eten kopen / bij je houden en je hebt geen koelkast op de fiets. In bijna alle landen ten oosten van Turkije kost eten toch geen reet, en eet je in de praktijk overal op straat. Idem voor slapen: is soms misschien zelfs wel onveiliger om buiten te doen, en kan ook voor weinig bij mensen thuis / hutje / herberg
Een licht tentje slaapzak en matje bij je hebben is natuurlijk wel altijd handig, voor het geval dat je nergens onderdak vindt.
Gaaf plan!
Die vinden het wel een tof plan gelukkigquote:Op woensdag 8 november 2017 16:53 schreef kaasplankje het volgende:
Ik vind het maar gevaarlijk.
Wat vinden je ouders ervan?
quote:Op dinsdag 7 november 2017 21:19 schreef KolonelBroodje het volgende:
[..]
Als hetKlopt, die is het inderdaad. Meesterlijke verhalenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. is doe dan geen moeite ik heb al zijn verhalen op ziin site al gelezen. Erg leuke schrijfstijl en leuke filmpjes! Bovendien bijzonder dat het gelukt is met een tweedehandsfiets van nog geen 200 euro!Voor wat foto's, kijk hier
niet in de zomer. Maar het grootste probleem voor de fietstocht via Rusland lijkt me het stuk gobiwoestijn waar je doorheen moet.quote:
De Gobi krijg je alleen als je de Transsiberie probeert na te fietsen. Je kunt er makkelijk omheen. Kan bv langs het zuiden, door Kazakhstan (via Astana of via Aktobe) enzo.quote:Op donderdag 9 november 2017 12:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
niet in de zomer. Maar het grootste probleem voor de fietstocht via Rusland lijkt me het stuk gobiwoestijn waar je doorheen moet.
Die bas van YouTube heeft wel een leuke blog met mooie filmpjes. Die pamor highway waar hij vorige week over reed was wel gaaf.
Inderdaad, door centraal Rusland, Volga volgen tot in Tatarstan en dan zuid-oost koersen richting Orenburg en van daar uit Kazachstan in.quote:Op donderdag 9 november 2017 14:17 schreef miro86 het volgende:
[..]
De Gobi krijg je alleen als je de Transsiberie probeert na te fietsen. Je kunt er makkelijk omheen. Kan bv langs het zuiden, door Kazakhstan (via Astana of via Aktobe) enzo.
Wat gaaf! Jij ook nog veel succes en vooral plezier!quote:Op woensdag 15 november 2017 19:11 schreef bike_adventure het volgende:
Als je meer informatie en tips wil, laat het maar weten! Ik ben eind Juli gestart met een soortgelijk plan en tik bijna de 6000km en ben inmiddels halverwege Iran.
Qua fiets kan ik de VSF TX serie aanraden. Ik heb het goedkoopste model, de TX-400 voor nog geen 1400 euro aangeschaft en het enige probleem tot nu toe zijn lekke banden geweest, die gelukkig nog op 1 hand te tellen zijn!
De route is wel iets anders, aangezien centraal Azië op dit moment te koud aan het worden is (zelfs Iran gaat nu snachts overal wel richting vriespunt). Via Oman wil ik naar India/Nepal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |