abonnement Unibet Coolblue
pi_174921503
Beste allen,

Ik werk als psycholoog/onderzoeker op de PsyPoli van de Universiteit van Amsterdam. Wij zijn bezig met een onderzoek naar een nieuwe behandeling tegen paniekstoornis en ik wil jullie hier graag over informeren. Mogelijk is dit iets waar iemand van jullie iets aan heeft, hopelijk zien jullie dit daarom niet als een soort propaganda want zo is het niet bedoeld. Voor meer informatie verwijs ik jullie graag vast naar onze website, www.psypoli.nl . Ook staan hier onze contact gegevens op, voor als je meer wilt weten over het onderzoek.

Goed, het onderzoek. De reguliere therapievorm op dit moment tegen paniek is Cognitieve Gedragstherapie. Echter, hier heeft helaas niet iedereen voldoende baat bij. Wij zijn daarom op zoek gegaan naar een nieuwe therapie. Dit heeft inmiddels vorm gekregen en we zijn bezig met een grootschalig onderzoek hiernaar. In deze behandeling maken we gebruik van een combinatie van het reactiveren van de angst en het eenmalig toedienen van een propranolol tablet (40 mg). Een relatief kortdurende behandeling die veelbelovende resultaten geeft tot nu toe. Voor verdere details over de behandeling is telefonisch contact geschikter, maar dan hebben jullie vast een beeld hiervan.

Mocht je nou denken, hey, dit is misschien wel iets voor mij, dan verwijs ik je graag naar de online vragenlijst op onze website, www.psypoli.nl/paniekklachten . Hierin worden een aantal zaken uitgevraagd die belangrijk zijn voor het onderzoek, om te bepalen of je mogelijk een geschikte kandidaat bent en baat zou kunnen hebben bij de behandeling.

pi_174922871
Penny, zijn hier kosten aan verbonden (voor ons, armoedzaaiers die dankzij paniekstoornis thuis zitten)?
Mon 'en!
pi_174923322
Interessant, maar juist door die paniekstoornis niet mogelijk om zo ver te reizen.
pi_174923769
Is het niet handiger om te onderzoeken waarom ineens zoveel mensen er last van hebben in plaats iedereen maar medicatie te geven?
pi_174924304
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 15:36 schreef mootie het volgende:
Interessant, maar juist door die paniekstoornis niet mogelijk om zo ver te reizen.
^Dat ook ja. Ik vind 15 minuutjes trein al teveel...
Mon 'en!
pi_174924752
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 16:36 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

^Dat ook ja. Ik vind 15 minuutjes trein al teveel...
Jij kunt nog in een trein :P
pi_174924799
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 17:01 schreef mootie het volgende:

[..]

Jij kunt nog in een trein :P
Omdat het moet, ja. Mijn psych zit in een buur-stad. Fietsen kost me een uur. ;)
Mon 'en!
pi_174932359
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 16:04 schreef Fem_LittleLady het volgende:
Is het niet handiger om te onderzoeken waarom ineens zoveel mensen er last van hebben in plaats iedereen maar medicatie te geven?
Voor de mensen voor wie de oorzaak wel duidelijk is maar niet op te lossen, wel een goed onderzoek toch? :)
pi_174933170
Penny? Heb je gewoon je onderzoek gespamd en toen weer weggegaan? :'(
Mon 'en!
pi_174935928
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 16:04 schreef Fem_LittleLady het volgende:
Is het niet handiger om te onderzoeken waarom ineens zoveel mensen er last van hebben in plaats iedereen maar medicatie te geven?
Goed lezen. Eenmalig. Propranolol is normaal iets wat gedurende langere tijd gegeven word.
  woensdag 8 november 2017 @ 08:13:17 #11
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_174935944
Je achternaam is toch niet Wise he? Ik ben bang voor clowns.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_174936073
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2017 08:10 schreef Maharajah het volgende:

[..]

Goed lezen. Eenmalig. Propranolol is normaal iets wat gedurende langere tijd gegeven word.
Dan nog weet je niet waar die angst wegkomt, bij tekorten kunnen mensen ook angsten hebben.
pi_174936544
Beetje kort de bocht lijkt dit onderzoek.

Je hebt mensen die plots een paniekstoornis kunnen ontwikkelen (niet veel anders als bijv. een dwangneurose) zonder voorgaande geschiedenis van ellende of andere vorm van trauma's.

En je hebt mensen die jarenlang mishandeld of misbruikt zijn etc., en dan met name van kinds af aan, waardoor uiteindelijk een paniekstoornis ontstaat wat voortkomt uit een persoonlijkheidsstoornis in zulke gevallen.

Dat zijn twee extremen en dan heb je nog van alles er tussen in.

Klinkt alsof het onderzoek door een paar eerste jaar psychologie studenten is verzonnen samen met de professor.
  vrijdag 10 november 2017 @ 16:10:10 #14
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_174982523
Aangezien er vanuit de TS geen sjoege komt, hier een slotje.

@TS, mensen vragen deel te nemen aan een onderzoek is allemaal leuk en aardig, maar steek er dan ook moeite in de ontstane vragen te beantwoorden. Je kunt mailen naar forum at fok.nl met de vraag of je topic weer open kan.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Moderator maandag 13 november 2017 @ 11:09:04 #15
446803 crew  Tagliano
Wenn es lauft, dann lauft es
pi_175039355
In overleg met TS weer open
Maargoed ook hier heb ik geen verstand van
pi_175039734
Sorry guys! Was erg druk afgelopen week, dus kwam er niet van op jullie vragen/opmerkingen te reageren. Zal ze nu allemaal even af gaan :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 15:12 schreef bloempjuh het volgende:
Penny, zijn hier kosten aan verbonden (voor ons, armoedzaaiers die dankzij paniekstoornis thuis zitten)?
Aangezien onze behandeling nog in de experimentele fase zit, mogen we hier geen kosten voor rekenen! Er kan zelfs een reiskosten vergoeding worden aangevraagd. Daarnaast is er geen sprake van tussenkomende zorgverzekeraars.

quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 15:36 schreef mootie het volgende:
Interessant, maar juist door die paniekstoornis niet mogelijk om zo ver te reizen.
Dat is inderdaad een puntje wat voor veel mensen lastig is. Een mogelijke oplossing is om iemand te vragen je naar de UvA toe te laten rijden, helaas zitten we echt alleen nog in Amsterdam dus zijn er geen andere uitwijkmogelijkheden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 22:18 schreef L-E het volgende:

[..]

Voor de mensen voor wie de oorzaak wel duidelijk is maar niet op te lossen, wel een goed onderzoek toch? :)
Precies! Hoewel CGT en dergelijke een over het algemeen zeer effectieve behandelmethode is, werkt dit helaas niet voor iedereen en zijn we daarom op zoek gegaan naar nieuwe behandelmogelijkheden.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 09:20 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Beetje kort de bocht lijkt dit onderzoek.

Je hebt mensen die plots een paniekstoornis kunnen ontwikkelen (niet veel anders als bijv. een dwangneurose) zonder voorgaande geschiedenis van ellende of andere vorm van trauma's.

En je hebt mensen die jarenlang mishandeld of misbruikt zijn etc., en dan met name van kinds af aan, waardoor uiteindelijk een paniekstoornis ontstaat wat voortkomt uit een persoonlijkheidsstoornis in zulke gevallen.

Dat zijn twee extremen en dan heb je nog van alles er tussen in.

Klinkt alsof het onderzoek door een paar eerste jaar psychologie studenten is verzonnen samen met de professor.
Je hebt zeker gelijk, paniekstoornis kan op vele verschillende manieren ontstaan. Soms is het op zichzelf staand, soms is het een uiting van ernstige onderliggende problematiek. Je hoeft je echter geen zorgen te maken dat het een simpel onderzoekje is, het is een onderzoek wat al vele jaren van pilots en dierenstudies achter zich heeft liggen en waarbij ongeveer 4 hoogleraren betrokken zijn en vele clinici met vele jaren behandelervaring. Voor meer informatie hierover kun je een kijkje nemen op https://www.psypoli.nl/about/ .

Verdere vragen???
pi_175040196
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 11:26 schreef PennyAMS het volgende:


Dat is inderdaad een puntje wat voor veel mensen lastig is. Een mogelijke oplossing is om iemand te vragen je naar de UvA toe te laten rijden, helaas zitten we echt alleen nog in Amsterdam dus zijn er geen andere uitwijkmogelijkheden.

Dat helpt voor iemand als ik (met forse agorafobie) totaal niet. Ik ben bang om mijn huis uit te komen. Het ligt niet aan de trein, of de bus. Maar aan búiten.
Mon 'en!
  maandag 13 november 2017 @ 18:40:01 #18
391049 Zelus
Toewijding en wedijver
pi_175048873
Vragen onderzoek ingevuld, ben benieuwd.
pi_175048953
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 11:26 schreef PennyAMS het volgende:
Sorry guys! Was erg druk afgelopen week, dus kwam er niet van op jullie vragen/opmerkingen te reageren. Zal ze nu allemaal even af gaan :)

[..]

Aangezien onze behandeling nog in de experimentele fase zit, mogen we hier geen kosten voor rekenen! Er kan zelfs een reiskosten vergoeding worden aangevraagd. Daarnaast is er geen sprake van tussenkomende zorgverzekeraars.

[..]

Dat is inderdaad een puntje wat voor veel mensen lastig is. Een mogelijke oplossing is om iemand te vragen je naar de UvA toe te laten rijden, helaas zitten we echt alleen nog in Amsterdam dus zijn er geen andere uitwijkmogelijkheden.

[..]

Precies! Hoewel CGT en dergelijke een over het algemeen zeer effectieve behandelmethode is, werkt dit helaas niet voor iedereen en zijn we daarom op zoek gegaan naar nieuwe behandelmogelijkheden.

[..]

Je hebt zeker gelijk, paniekstoornis kan op vele verschillende manieren ontstaan. Soms is het op zichzelf staand, soms is het een uiting van ernstige onderliggende problematiek. Je hoeft je echter geen zorgen te maken dat het een simpel onderzoekje is, het is een onderzoek wat al vele jaren van pilots en dierenstudies achter zich heeft liggen en waarbij ongeveer 4 hoogleraren betrokken zijn en vele clinici met vele jaren behandelervaring. Voor meer informatie hierover kun je een kijkje nemen op https://www.psypoli.nl/about/ .

Verdere vragen???
Dierenstudies?
pi_175061136
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 18:44 schreef Asil het volgende:

[..]

Dierenstudies?
Wat wil je hier precies over weten?
pi_175063723
Snap het idee wel, maar gaat niet werken. De verminderde ervaring van angst zal iedereen koppelen aan de beta blocker. En dat is nog een juiste conclusie ook.

Maargoed, bij dit soort rakkers is de uitkomst van het onderzoek vooraf al bepaald: Zeer effectief.
Mensen zullen zich vast - kortdurend - beter voelen. Puur en alleen omdat hen nieuwe hoop wordt gegeven. Niet vanwege de zoveelste kansloze methode.

Medicatie helpt, de rest niet. Dagelijks een dosis propranolol is overigens niks mis mee. Niets meer dan een bloeddrukverlager waardoor je relatief rustig blijft in panieksituaties.
pi_175064448
quote:
Jammer dat je er zo sceptisch tegenover staat, juist omdat we tot nu toe een aantal mensen heel goed behandeld hebben en zij ons erg dankbaar zijn. Nogmaals, we schrijven de propranolol niet toe vanwege de bloeddrukverlagende en dus angstremmende werking die het heeft. De propranolol geven we ná het reactiveren van iemand zijn paniek, vanwege de biochemische bijwerking die het heeft. Namelijk, het tegengaan van eiwitsynthese in delen van de hersenen die actief zijn. Hoewel er dus ook zeker sprake kan zijn van een conditionerend effect, is het niet mogelijk dat dit in één sessie tot volledige afname van de paniek zorgt, wat wij bij een deel van onze deelnemers wel degelijk zien.
Ik kan dit topic niet gebruiken om je in detail uit te leggen hoe de behandeling werkt, dus mocht je oprecht kritisch en geïnteresseerd zijn sta ik je graag telefonisch te woord. Echter, zomaar zeggen dat dit de 'zoveelste kansloze methode' is, is echt te kort door de bocht.
pi_175071616
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 13:03 schreef PennyAMS het volgende:

[..]

Jammer dat je er zo sceptisch tegenover staat, juist omdat we tot nu toe een aantal mensen heel goed behandeld hebben en zij ons erg dankbaar zijn. Nogmaals, we schrijven de propranolol niet toe vanwege de bloeddrukverlagende en dus angstremmende werking die het heeft. De propranolol geven we ná het reactiveren van iemand zijn paniek, vanwege de biochemische bijwerking die het heeft. Namelijk, het tegengaan van eiwitsynthese in delen van de hersenen die actief zijn. Hoewel er dus ook zeker sprake kan zijn van een conditionerend effect, is het niet mogelijk dat dit in één sessie tot volledige afname van de paniek zorgt, wat wij bij een deel van onze deelnemers wel degelijk zien.
Ik kan dit topic niet gebruiken om je in detail uit te leggen hoe de behandeling werkt, dus mocht je oprecht kritisch en geïnteresseerd zijn sta ik je graag telefonisch te woord. Echter, zomaar zeggen dat dit de 'zoveelste kansloze methode' is, is echt te kort door de bocht.
Oke, ben altijd sceptisch als het dit soort onderwerpen betreft. Ik zie dat Mevr. Kindt er al een aantal jaar mee bezig is.

Als ik dan lees dat de propranolol - in dit geval - bedoeld is om de herinneringen aan het paniekmoment af te zwakken of zelfs te wissen, maakt me dat nog sceptischer. Een vergelijkbaar
experiment was/is EMDR. Bij ons in het ziekenhuis wordt dat nog steeds toegepast, vind het een erg hoog Jomanda gehalte hebben.

Zonder medicatie is er m.i. maar 1 manier om van bepaalde angsten af te komen. Vaak gaat het om een vorm van sociale angst. Je zou zo iemand net zo lang in het diepe moeten gooien tot ie immuun wordt voor de situatie en het zelfs leuk gaat vinden. Maarja, niet veel mensen zijn bereid om 10 of 20 keer en public voor joker te staan (zoals zij dat ervaren).

Ik houd de ontwikkelingen effe in de gaten. Hoop dat jullie clubje mn sceptische houding doet veranderen, zou het een klein wonder vinden. Succes met het verdere onderzoek, dat sowieso.
pi_175261733
Mijn persoonlijke ervaring: ik heb een jaar geleden meegedaan aan dit onderzoek omdat ik het gewoon geprobeerd wilde hebben. Bij mij heeft het erg goed geholpen. Zijn al mijn klachten weg? Nee. Maar wel echt heel erg veel minder op de voorgrond dan ze waren voordat ik aan deze behandeling begon. En ik durf ook te stellen dat ik hierdoor dingen heb kunnen doen die ik daarvoor echt niet als optie zag.

Ik heb in september 2008 mijn angststoornis gekregen en ben daarna in 2009 behandeld met drie maanden EMDR en in 2011 met 6 maanden kortdurende psychotherapie in groepsvorm, dus het is niet dat dit de eerste keer was dat er überhaupt iets is gedaan om de stoornis te behandelen en het dus logisch is dat de klachten erg afnamen. Wel waren mijn klachten hierdoor al behoorlijk minder dan op het ergste punt, en was ik dus überhaupt in staat om naar Amsterdam te komen.

Inderdaad wel jammer dat jullie niet naar mensen toe kunnen gaan om juist de mensen te bereiken waarbij de angst zeer sterk is. Nu onderzoek je eigenlijk vooral of de therapie werkt bij mensen die zich in een stadium bevinden waarin ze weldegelijk veel angstiger zijn dan normaal, maar niet zodanig dat het hen echt belemmert om naar de onderzoekslocatie te komen.
pi_175261783
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 16:20 schreef vlindertje89 het volgende:
Mijn persoonlijke ervaring: ik heb een jaar geleden meegedaan aan dit onderzoek omdat ik het gewoon geprobeerd wilde hebben. Bij mij heeft het erg goed geholpen. Zijn al mijn klachten weg? Nee. Maar wel echt heel erg veel minder op de voorgrond dan ze waren voordat ik aan deze behandeling begon. En ik durf ook te stellen dat ik hierdoor dingen heb kunnen doen die ik daarvoor echt niet als optie zag.

Ik heb in september 2008 mijn angststoornis gekregen en ben daarna in 2009 behandeld met drie maanden EMDR en in 2011 met 6 maanden kortdurende psychotherapie in groepsvorm, dus het is niet dat dit de eerste keer was dat er überhaupt iets is gedaan om de stoornis te behandelen en het dus logisch is dat de klachten erg afnamen. Wel waren mijn klachten hierdoor al behoorlijk minder dan op het ergste punt, en was ik dus überhaupt in staat om naar Amsterdam te komen.

Inderdaad wel jammer dat jullie niet naar mensen toe kunnen gaan om juist de mensen te bereiken waarbij de angst zeer sterk is. Nu onderzoek je eigenlijk vooral of de therapie werkt bij mensen die zich in een stadium bevinden waarin ze weldegelijk veel angstiger zijn dan normaal, maar niet zodanig dat het hen echt belemmert om naar de onderzoekslocatie te komen.
Dit inderdaad. Wmb ben je al flink goed op weg als je kunt reizen, al dan niet alleen, en dan ook nog uren door kunt brengen in een ziekenhuis.
pi_175261921
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 15:36 schreef mootie het volgende:
Interessant, maar juist door die paniekstoornis niet mogelijk om zo ver te reizen.
ik weet niet of je wel met een taxi durft maar je zou kunnen overleggen met je zorgverzekeraar naar de mogelijkheden voor vergoeding.
ik weet dat dat voor komt.
pi_175261934
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 16:22 schreef mootie het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Wmb ben je al flink goed op weg als je kunt reizen, al dan niet alleen, en dan ook nog uren door kunt brengen in een ziekenhuis.
Het is geen ziekenhuis, en je zit er ook geen uren. In elk geval, ik niet. Het was in een universiteitsgebouw en daar was de intake. De volgende afspraak zijn we een kwartier geweest, en daarna iets gaan doen om de angst op te wekken. De tweede afspraak heeft bij elkaar denk ik 3 uur geduurd, de eerste 1 a 1.5 denk ik.

Of het erger of minder erg is als het in een ziekenhuis is ligt overigens ook maar aan de persoon, ik werk in een ziekenhuis en voelde me daar altijd relatief prettig omdat ik dacht als het dan echt helemaal mis gaat ben ik in elk geval ergens waar de zorg is die ik nodig heb, en dokters hebben alles al wel een keer gezien, die kijken niet meer op van een beetje kots of een flauw gevallen iemand of iets dergelijks.

Overigens kan het ook als je in het stadium bent dat je over het algemeen in staat bent om met het OV te reizen, nog enorm je leven beperken. Ik was een jaar nadat het begon wel weer in staat om met het OV te reizen in 'normale' situaties (in mijn eentje, van huis naar werk/naar mijn ouders), maar ben nog steeds niet in staat om met de ouders van mijn vriend mee te rijden naar wintersport, bijvoorbeeld. Ook op mijn sociale leven heeft het nog steeds invloed, al is dat sinds de behandeling bij het onderzoek wel zeer verminderd.

Desalniettemin is het natuurlijk wel al een enorme vooruitgang ten opzichte van in huis vast zitten omdat überhaupt de deur uit niet lukt. Daar heb ik ook gezeten. Dus vanuit dat perspectief ben je zeker al een heel eind op weg dan.

Ik hoop dat je verbetering gaat merken mootie! Of je nou wel of niet meedoet aan het onderzoek, maar het is zo vervelend en verlammend om constant in angst te leven, ik gun het iedereen om daar stapje voor stapje vanaf te komen!
pi_175262891
Ik denk dat er echt zeer verschillende gradaties binnen paniek/angst zijn. Twee jaar geleden, toen mijn paniekstoornis 'begon', had ik gemiddeld 21 paniekaanvallen (echt de ik-ga-dood-soort) per week. Nu zijn het er nog een stuk of zeven, maar ze zijn nog steeds hevig en ik voel me constant gespannen (waardoor de aanvallen als 'ontlading' voelen).

Volgens verschillende artsen moet ik hier 'prima mee kunnen leven', terwijl ik in werkelijkheid 24/7 dermate misselijk ben dat ik bijna over mijn nek ga. Mijn spieren zitten maanden achter elkaar muurvast. Ik heb tinnitus ontwikkeld uit het niets. Als ik een glas met water vasthoud klotst het over de rand. En dat is op dagen dat ik niet eens naar buiten hoef.

Dagen die wél spannend zijn (afspraken buitenshuis, of erger: urenlang en/of ver weg) tellen gemiddeld drie of vier paniekaanvallen. Als mijn partner er niet is om me eraan te herinneren dat ik (langzaam en diep) moet ademen, loop ik daadwerkelijk blauw aan van het hyperventileren.

Ik heb niet 'een beetje spanning' in extreme situaties. Ik heb extreme spanning terwijl er geen f*ck aan de hand is! Maar (vooral verzekerings- en keurings-)artsen vinden dat ik me maar niet zo moet aanstellen.

Tldr: Gefrustreerd.
Mon 'en!
pi_175263372
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 16:04 schreef Fem_LittleLady het volgende:
Is het niet handiger om te onderzoeken waarom ineens zoveel mensen er last van hebben in plaats iedereen maar medicatie te geven?
Goed punt..
pi_175263501
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 16:31 schreef isax het volgende:

[..]

ik weet niet of je wel met een taxi durft maar je zou kunnen overleggen met je zorgverzekeraar naar de mogelijkheden voor vergoeding.
ik weet dat dat voor komt.
Eng :{w :*
pi_175264757
Goed dat jullie kritisch zijn en kanttekeningen plaatsen. Echter gaat TS daar natuurlijk niet het onderzoek voor omgooien, het loopt immers al en jullie weten bij god niet hoeveel tijd en geld het kost om een onderzoek alleen al op te zetten.

Is verder ook geen bezwaar er worden ieder jaar weer nieuwe onderzoeken opgezet en misschien lezen hier psychologie studenten mee die jullie tot nieuw onderzoek in de toekomst inspireren O+

Ik heb verder geen vragen en doe al zeker niet mee want ik heb geen angst- of paniekstoornis. Gelukkig maar :)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_175264863
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 19:12 schreef Godshand het volgende:
Goed dat jullie kritisch zijn en kanttekeningen plaatsen. Echter gaat TS daar natuurlijk niet het onderzoek voor omgooien, het loopt immers al en jullie weten bij god niet hoeveel tijd en geld het kost om een onderzoek alleen al op te zetten.
Ik denk dat niemand dat ook echt verwacht, maar het is in elk geval wel goede input voor de discussie van een onderzoeksartikel erover of om in het achterhoofd te houden bij het aanvragen van nieuwe subsidies voor vervolgonderzoek bijvoorbeeld :)

Ik vind het in elk geval erg interessant wel, enerzijds ivm persoonlijke ervaring en anderzijds omdat ik zelf ook onderzoeker ben. Ik weet dus ook zeer zeker wel hoeveel tijd en geld het kost om een dergelijk onderzoek op te zetten. Echter vind ik dat ook juist een reden waarom je heel goed na moet denken over hoe je dat dan doet, en daar kritisch op moet kunnen zijn, juist omdat je anders heel veel tijd en geld steekt in een project waar methodologisch toch wel het een en ander aan schort. In elk geval daarvan bewust zijn voor eventueel vervolgonderzoek of je discussie lijkt me dan wel belangrijk.
pi_175266074
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 18:01 schreef mootie het volgende:

[..]

Eng :{w :*
is het ook.
pi_175267416
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 19:18 schreef vlindertje89 het volgende:
In elk geval daarvan bewust zijn voor eventueel vervolgonderzoek of je discussie lijkt me dan wel belangrijk.
Dat zeg ik ook in de alinea daar na :)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_175268684
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 21:06 schreef Godshand het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook in de alinea daar na :)
Het ging mij niet alleen om toekomstige psychologie studenten, maar ook om de input die belangrijk is voor de interpretatie van de onderzoeksresultaten van het huidige onderzoek door de huidige onderzoekers :). Vandaar mijn toevoeging.
pi_175268749
Heb niet het hele topic gelezen, maar ik geloof hier eerlijk gezegd niet zo in.

Zelf te maken met een paniekstoornis, en in extra spannende situaties gebruik ik propranolol. Het helpt inderdaad goed, maar probleem is dat je op de propranolol gaat vertrouwen en niet op jezelf.

Inmiddels ga ik op zo'n manier door het leven dat ik altijd propranolol bij me moet hebben, omdat ik die pil zie als vangnet en nog altijd niet op mijzelf durf/kan bouwen.
pi_175356490
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Goed om te merken dat jullie kritisch zijn ten opzichte van dit soort nieuwe ontwikkelingen, maar ook beseffen dat we (helaas) beperkte middelen hebben en er dus zeker minpunten zijn aan de behandeling.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 22:05 schreef Night__Stalker het volgende:
Heb niet het hele topic gelezen, maar ik geloof hier eerlijk gezegd niet zo in.

Als ik het zo hoor kan ik eigenlijk je alleen maar aanmoedigen juist wel het topic door te lezen, gezien je wellicht veel baat zou kunnen hebben bij onze behandeling. Mocht je overwegen een tijdje te stoppen met het incidentele gebruik van propranolol, zou je mogelijk in aanmerking komen voor het onderzoek.
pi_175395645
The Linden Method is echt de enige methode die je er zo goed als vanaf kunt helpen. Het boek is online te vinden. Heb er zelf enorm veel aan gehad en vele mensen ermee kennis laten maken.

Alle andere methoden zijn eigenlijk alleen maar ' cover up's'. Van medicatie, tot erover praten met mensen, alcohol of drugs, etc. Allemaal methoden om er mee 'te dealen', maar die lossen het probleem niet op.

Sterker nog, nadat je stopt met medicatie komt het meestal alleen maar weer (nog erger) terug.
Je hebt de angststoornis gekregen omdat je je brein jaren lang hebt geprogrammeerd met verkeerde (denk)gewoonten. De enige manier om dit proces om te keren is dan ook je brein weer herprogrammeren met nieuwe (denk)gewoonten.
Dat kan alleen als je stopt met jezelf zien als 'patient' en niets meer uit de weg te gaan. Exposure, exposure exposure. Terwijl je daarnaast jezelf overtuigt van het feit dat er niks aan de hand is, dat je niet dood zult gaan aan de angstaanval en dat het over een uur vanzelf weer over gaat als de adrenaline is uitgewerkt. Daarnaast nooit meer met mensen er over praten, nooit medicatie of drugs nemen om je beter te voelen en nooit gaan googelen of erover lezen.

Dat is een korte en belachelijk slechte samenvatting van The Linden Method, maar hopelijk krijg je het idee. Iedereen met een angststoornis weet van zichzelf dat het jaren geduurd heeft voordat de eerste 'aanval' kwam en dat daar vrijwel altijd bewust of onbewust al bepaalde denkpatronen en handelingen aan vooraf gingen. Daarmee stoppen en toch hetgeen doen en blijven doen waar je bang voor bent zijn de enige methoden om terug te gaan naar een normaal en actief leven.

Simpel voorbeeld. Stel je bent bang voor naar buiten gaan, of bijvoorbeeld de supermarkt. Hoe langer je niet naar de supermarkt gaat of probeert er zo kort mogelijk te verblijven, hoe groter de angst wordt.
Maar stel nou dat je zegt 'fuck it, het is mooi geweest' en je gaat vanaf morgen elke dag naar de supermarkt. En je blijft daar een uur lang. Elke dag. De eerste paar dagen zul je bang zijn, hartkloppingen, zwetende handen, vertraagd zichtveld, etc. Ik ken alle symptomen helaas. Maar de 2e dag gaat het al beter. En na een jaar ben je dan honderden uren binnen geweest. Denk je dat je dan nog bang zult zijn? Of een grote paniekaanval zult krijgen als je 1 voet binnen zet? Ik kan je verzekeren dat het antwoord nee is. De beste aanval tegen angst is door de angst heen te gaan en hem uit te dagen. Dan zie je hem voor wat het is. Een fysieke reactie op een door jezelf opgelegde barriere. Er gebeurt helemaal niks. Die zwetende handjes en je hartkloppingen stoppen vanzelf weer. Zoek elke dag je angst op en loop er niet voor weg. Kijk hem in zijn ogen aan en zeg 'kom maar, geef me de grootste paniekaanval ooit. Dan kan ik oefenen om er mee om te gaan. Hup.' Hij kan je niks maken en je weet het.

Ik geloof oprecht dat alle psychologen deze Linden Method in hun pakket zouden moeten hebben zitten. Mensen iets 'in laten zien' lukt niet altijd. En met allerlei middeltjes symptomen onderdrukken heeft ook geen zin op te lange termijn. Naast bijverschijnselen die ook weer angst kunnen oproepen, wordt de patiënt ook vaak resistent waardoor ze nog meer van die zooi moeten hebben. Een vicieuze cirkel. De Heer Linden kan het uiteraard 10 keer beter en uitgebreider vertellen dan ik in zijn boek.

Als er mensen zijn die hierover willen praten dan doe ik dat graag. PM staat open.

[ Bericht 46% gewijzigd door matigeuser op 30-11-2017 00:54:03 ]
pi_175398648
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 00:38 schreef matigeuser het volgende:
The Linden Method ...
In theorie, ja.
Mijn paniek in supermarkten is al twee jaar stabiel. Elke keer dezelfde doodsangst. Fix dat even! ;)
Mon 'en!
pi_175399365
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 10:18 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

In theorie, ja.
Mijn paniek in supermarkten is al twee jaar stabiel. Elke keer dezelfde doodsangst. Fix dat even! ;)
Haha 'even fixen' bestaat niet.
Maar heb je wel al serieus geprobeerd om er elke dag naar toe te gaan? En er ook minimaal een half uur / uur te blijven? Als een soort van test aan jezelf?
Je staat er en het gevoel van paniek komt op, wat doe je dan? Je wilt uiteraard zo snel mogelijk weg, doe je dat ook? Zo ja, dan maak je je angst elke dag sterker door aan 'hem' te bevestigen dat je angst terecht is.

Probeer eens tegen jezelf te zeggen 'Dit zijn maar symptomen van verkeerde denkgewoonten. Ik ga niet dood, over maximaal een uur wordt het al weer minder. Ik blijf hier toch net zo lang tot dat ik me beter voel, dus doe je best angst. Ik loop niet meer weg'.

En dan ook absoluut naar huis gaan tot dat je je beter voelt. Misschien mislukt het de eerste paar keer, maar blijven doen. Desnoods ga je op een stoel zitten in de supermarkt en blijf je er 4 uur zitten terwijl je tegen je angst zegt 'kom maar op, ik blijf hier wat er ook gebeurt'.

Ik zeg niet dat dit zo 'even wordt' opgelost, maar ik geloof er wel heilig in dat dit de enige manier is om de negatieve denkpatronen ooit te doorbreken. Je hebt ze zelf gecreëerd (geen kritiek, ik zelf ook) en zelf in leven gehouden en sterker gemaakt door naar de angst te luisteren en hem te bevestigen van zijn gelijk. Probeer je vanaf nu niet meer te laten afschrikken. Het zijn maar symptomen die, zoals je zelf al weet, altijd weer over gaan en je bent er nog nooit dood aan gegaan. Laat hem maar lekker zijn gang gaan, jij blijft toch in de supermarkt. Met of zonder die idiote symptomen. Lach hem uit in zijn gezicht!
pi_175401060
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 11:03 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Haha 'even fixen' bestaat niet.
Maar heb je wel al serieus geprobeerd om er elke dag naar toe te gaan? En er ook minimaal een half uur / uur te blijven? Als een soort van test aan jezelf?
Je staat er en het gevoel van paniek komt op, wat doe je dan? Je wilt uiteraard zo snel mogelijk weg, doe je dat ook? Zo ja, dan maak je je angst elke dag sterker door aan 'hem' te bevestigen dat je angst terecht is.

...

Je doet je usernaam eer aan.

Ik ben al twee jaar bezig met deze experimenten. Elke week markt en minstens 1 supermarkt. Ik ga en blijf tot ik mijn lijstje heb afgewerkt. Dat is een grote vooruitgang, ten opzichte van 12 maanden geleden.

Anyways. Laat maar. Mazzel. :W
Mon 'en!
pi_175401481
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 12:21 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Je doet je usernaam eer aan.

Ik ben al twee jaar bezig met deze experimenten. Elke week markt en minstens 1 supermarkt. Ik ga en blijf tot ik mijn lijstje heb afgewerkt. Dat is een grote vooruitgang, ten opzichte van 12 maanden geleden.

Anyways. Laat maar. Mazzel. :W
Ik probeerde je alleen te helpen, ook al zie je wellicht alleen de 'betweterigheid' en niet de laag daaronder. Zonde.

Mijn mening blijft wel dat 1 supermarkt / markt per week niet voldoende is. Als het bij mij zo erg zou zijn als bij jou, dan zou ik er vanaf morgen elke dag naar toe gaan, desnoods er 3 uur verblijven. Maar je hoeft het niet van mij aan te nemen, vooral ook niet omdat het niet bij iedereen 100% hetzelfde zal werken. Maar neem dan in ieder geval het advies aan om The Linden Method te gaan lezen. Niet geschoten is altijd mis.

Wel blij voor je dat je sowieso al vooruitgang hebt geboekt. Ga zo door dan.
pi_175401867
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 12:40 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Ik probeerde je alleen te helpen, ook al zie je wellicht alleen de 'betweterigheid' en niet de laag daaronder. Zonde.

Mijn mening blijft wel dat 1 supermarkt / markt per week niet voldoende is. Als het bij mij zo erg zou zijn als bij jou, dan zou ik er vanaf morgen elke dag naar toe gaan, desnoods er 3 uur verblijven. Maar je hoeft het niet van mij aan te nemen, vooral ook niet omdat het niet bij iedereen 100% hetzelfde zal werken. Maar neem dan in ieder geval het advies aan om The Linden Method te gaan lezen. Niet geschoten is altijd mis.

Wel blij voor je dat je sowieso al vooruitgang hebt geboekt. Ga zo door dan.
Zoals ik al vaker heb gepost, ik ga met GGZ op zoek naar de onderliggende oorzaak van mijn paniek. Het is waarschijnlijk niet 'normaal' dat exposure totaal niet helpt.
En 1× per week is ruim voldoende voor mij. Ik denk niet dat het mijn mentale gezondheid helpt als ik vaker zou gaan. Mijn bloeddruk is al hoog zat ;)
Mon 'en!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')