abonnement bol.com Unibet Coolblue
  † In Memoriam † vrijdag 10 november 2017 @ 22:28:54 #101
460494 naoomx
pi_174990334
Ik vind het trouwens wel erg zwak om het "gebrek aan sociaalheid" (in hoeverre dat al dan niet waar is) van Nederlanders te gooien op het feit dat er meer gewerkt wordt. Ik bedoel, uhm, Nederlanders werken na jaren nog steeds het minst aantal uren van alle EU-burgers hoor?

Niet dat jullie geen punt hebben met dat dat invloed heeft. Dat heeft het namelijk zeker wel. Maar als Nederland toch wel lichtelijk antisociaal is ondanks het toch nog relatief weinige aantal werkuren per week geeft dit toch wel aan dat socializen met mensen buiten je gezin geen hoge prioriteit is voor Nederlanders..
pi_174991103
quote:
11s.gif Op dinsdag 7 november 2017 12:01 schreef Gary_Oak het volgende:
Naar mijn ervaring zijn mensen in de Randstad juist niet sociaal. In de provinciën groeten mensen je nog op straat. Moet je niet in Rotterdam proberen. _O-
Ja dit. Ik moest echt wennen toen ik in een dorp kwam waar men elkaar groette op straat. Zal je in de stad nooit gebeuren.
pi_174991302
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 20:40 schreef naoomx het volgende:

[..]

Goed punt! Ik ben daar nog nooit geweest en heb me ook nooit goed ingelezen over de huidige Amerikaanse cultuur, dus waar ik over sprak, is inderdaad niet de echte cultuur maar wat in mijn ogen een beetje het stereotiepe beeld daarvan is. Dat had ik inderdaad erbij moeten zetten.

[..]

Nee, dat ik het anders had moeten verwoorden, omdat anders mensen het anders misschien zo zouden opvatten zoals jij deed in plaats van hoe ik later uitlegde hoe ik het echt bedoelde (tegen jou ook nog, hoe kom je er in godsnaam bij dat ik zei dat Nederlanders helemaal niet sociaal zijn??)
Goed om te weten, ik ben er wel geweest en mijn ervaring is dat Amerikanen juist heel warm en sociaal zijn. Soms iets té (thank you for coming in als je een winkel in bent gelopen), maar over het algemeen oprecht en aardig.
  zaterdag 11 november 2017 @ 02:28:43 #104
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_174993148
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2017 23:03 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Ja dit. Ik moest echt wennen toen ik in een dorp kwam waar men elkaar groette op straat. Zal je in de stad nooit gebeuren.
DD, hoe gaat het met je? :)
pi_174993210
Ik ben het met TT eens, ik doe soms zo veel moeite om iedereen gelukkig te maken. En dat lukt ook vaak als ik goed me best doe. Maar om vervolgens nog geen 3 minuten later vol gas in mijn reet genaaid te worden door die zelfde personen die ik ''geholpen'' heb ben ik wel een beetje klaar mee.

En verder ook die paar personen die echt in mij geïnteresseerd zijn. Die respecteer ik ook van harten O+ De rest die eigenlijk geen fuck om mij geven kunnen sterven terwijl het mij niet boeit :D
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  zaterdag 11 november 2017 @ 05:05:30 #106
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174993424
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 11:35 schreef RM-rf het volgende:

Andersom, die 'band' gaat snel verloren als iemands wegen uit elkaar gaan en bv wat jij beschrijft dat als je terugkomt in het dorp waar je vroeger woonde en oude bekenden daar treft, is er een grote kans dat die misschien weinig ermee aankunnen dat jij nu een heel ander even leid dat jij misschien heel spannend vind, maar hen niet interesseert.

Hooguit kun je stelen dat jij die oude en vrogere dorpsomgeving en bekendenkring ontgroeid bent en de band die er vroeger was nu niet meer zo bestaat...
of je die weer opbouwt (of je dat zou 'willen') ligt evengoed aan jezelf als aan de 'anderen'
Plus dat die achtergebleven dorpsgenoten vermoedelijk al de hele tijd met elkaar optrekken en elkaar niet zo heel veel meer hebben te zeggen op zo'n feestje.

En jij, TS, hebt gewoon te weinig bagage om voor hen interessant te zijn omdat je toch niet mee kunt praten over wat hen bindt.
  zaterdag 11 november 2017 @ 05:07:37 #107
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174993427
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 11:50 schreef naoomx het volgende:
De algemene Nederlandse cultuur is gewoon niet zo sociaal
Klopt.
"Bemoei je met je eigen zaken."
"Wat mot je van me?"
  zaterdag 11 november 2017 @ 05:46:17 #108
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174993440
Sociaal zijn heeft te maken met de mensen om je heen, het is cultureel en heeft ook te maken met de sociale positie van de ik tenopzichte van de ander (bijvoorbeeld: in dorpen groet je iedereen, maar niet per se alle jonge kinderen, en de groet verschilt naarmate je relatie met de ander is).

Wat hier als sociaal wordt genoemd, zie ik eerder als opdringerig. In elk geval voor een groep mensen buiten je eigen vriendenkring.

Heeft niks met social media te maken, want het was daarvoor ook al zo. Alleen probeerde je dan afzijdig te houden van anderen door naar je walkman te luisteren of een boek te lezen.

Heeft wel te maken met het calvinistische hier. Beetje stugge, hardwerkende boeren die doorgaans geen gezeik aan hun kop willen.

Dat is de Nederlandse cultuur en dat is om trots op te zijn.

Ook Denemarken heeft zijn cultuur van hoge geslotenheid. Moeilijk om daar echte vrienden te maken, terwijl het voor de Denen allemaal zo gezellig lijkt (hygge).

Van Finnen wordt gezegd dat ze zich al opdringerig gedragen als ze naar de punten van iemand anders zijn schoenen kijken.

Fransen zijn weinig sociaal totdat je Frans met ze gaat praten. Dan hoor je er ineens bij.

Kortom: het is niet één norm wat sociaal is.
pi_174996443
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 05:46 schreef Lunatiek het volgende:
Sociaal zijn heeft te maken met de mensen om je heen, het is cultureel en heeft ook te maken met de sociale positie van de ik tenopzichte van de ander (bijvoorbeeld: in dorpen groet je iedereen, maar niet per se alle jonge kinderen, en de groet verschilt naarmate je relatie met de ander is).

Wat hier als sociaal wordt genoemd, zie ik eerder als opdringerig. In elk geval voor een groep mensen buiten je eigen vriendenkring.

Heeft niks met social media te maken, want het was daarvoor ook al zo. Alleen probeerde je dan afzijdig te houden van anderen door naar je walkman te luisteren of een boek te lezen.

Heeft wel te maken met het calvinistische hier. Beetje stugge, hardwerkende boeren die doorgaans geen gezeik aan hun kop willen.

Dat is de Nederlandse cultuur en dat is om trots op te zijn.

Ook Denemarken heeft zijn cultuur van hoge geslotenheid. Moeilijk om daar echte vrienden te maken, terwijl het voor de Denen allemaal zo gezellig lijkt (hygge).

Van Finnen wordt gezegd dat ze zich al opdringerig gedragen als ze naar de punten van iemand anders zijn schoenen kijken.

Fransen zijn weinig sociaal totdat je Frans met ze gaat praten. Dan hoor je er ineens bij.

Kortom: het is niet één norm wat sociaal is.
Dit dus.
ROBODEMONS..................|:(
pi_175012386
Herkenbaar verhaal. In de stad wonen vaker denk ik wel wat meer sociaal georienteerde mensen, maar dat wil niet zeggen dat hun sociale capaciteiten ook groter zijn...

De meeste vrienden van mij die in de grote stad wonen willen inderdaad wel vaak in het weekend een biertje doen of naar een feest, maar als ze beginnen te praten komt er ook vooral kak uit en gaat het voornamelijk over zichzelf zonder een keer oprechte interesse in een ander te tonen.
pi_175012755
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2017 02:23 schreef SebbeSwensje het volgende:
Weinig mensen zullen zichzelf asociaal vinden, desondanks worden mensen vaak asociaal genoemd.

Sociaal is geen concreet begrip.
Dat vooral.

Hier wordt 'sociaal zijn' vooral gezien als het hebben van veel irl contacten en het gemakkelijk leggen van contacten. Elkaar groeten, praatje maken, dat soort dingen.

Zelf zie ik 'sociaal zijn' anders. Meer het rekening houden met elkaar. Van die kleine dingentjes als niet met je auto twee parkeerplekken innemen omdat je geen zin hebt om wat beter je best te doen. Asociaal: een gezins-parkeerplek bezetten zonder dat je ukkies bij je hebt omdat je geen zin hebt om een stukkie verder te lopen. Het blokkeren van doorgangen, waar dan ook, voor dat zogenaamd 'sociale' praatje met iemand. Je glas ergens dumpen omdat je geen zin hebt om het naar een glascontainer te brengen. Doorrijden als je een ongeluk of iemand in nood hebt gezien.

Opvallend is dan ook dat de TS het dorp minder sociaal vindt dan de stad. Persoonlijk ervaar ik de stad juist als zeer asociaal. Het enige is dat je met zo veel mensen om je heen ook makkelijker gelijkgestemden vindt en dus makkelijker sociale contacten legt.
pi_175012852
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2017 23:14 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Goed om te weten, ik ben er wel geweest en mijn ervaring is dat Amerikanen juist heel warm en sociaal zijn. Soms iets té (thank you for coming in als je een winkel in bent gelopen), maar over het algemeen oprecht en aardig.
Ik ervaar Amerikanen als 'out going' en 'extravert' maar zeer zeker niet als sociaal.
O ja, ze gooien te pas en te onpas hun hele leven bij je op schoot, huilen makkelijk om niets, zijn over-waanzinnig enthousiast om niets, roepen voortdurend "Ow My God!!!", "Fantastic!!!" en gebruiken koosnaampjes voor wildvreemden "Darling, Honey, Love" maar het is niet meer dan wat uiterlijk vertoon; een dun laagje chroom. Ze stappen met het grootste gemak letterlijk over een overleden dakloze veteraan heen om een ander te vertellen hoe zwaar ze het wel niet hebben met het verwerken van de dood van hun kat 7 jaar geleden.
pi_175013074
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 12:14 schreef Fem_LittleLady het volgende:

[..]

Ik weet trouwens niet waar je dit vandaan haalt, ik ken heel wat mensen die elke dag, ja ja elke dag die kinderen over de vloer krijgen die al uit huis zijn. Gewoon bij ziekelijke af dat we ons wel eens afvragen wat die 's nachts meemaken waar ze de hele dag weer over moeten praten. Heb ook zat vrienden die nog een huissleutel van hun ouders hebben en maar aanwaaien, of er paar keer per week gaan eten.
Als ik kijk naar mijn buren, vraag ik mij ook wel eens af of die zoon wel zin heeft om elke zondag bij zijn ouders te zitten, elke zondag zitten ze er weer, hele gezin mee gezellig bij oma en opa zitten.

Ik kom heel af en toe bij mijn vader, hij komt vaker hier, met mijn moeder heb ik geen contact en ik sta soms echt met volle verbazing te kijken hoeveel contact ze hebben met de ouders, ik ben dat namelijk niet gewend.
In zulk soort gevallen kan het ook een verplicht nummertje zijn. Als ik om me heen kijk hoeveel mensen nog 'verplicht' zijn/ verplicht voelen om vaste prik op de zondag pa en ma of oma en opa te bezoeken, dan zijn het er echt veel.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_175013083
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 09:00 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat vooral.

Hier wordt 'sociaal zijn' vooral gezien als het hebben van veel irl contacten en het gemakkelijk leggen van contacten. Elkaar groeten, praatje maken, dat soort dingen.

Zelf zie ik 'sociaal zijn' anders. Meer het rekening houden met elkaar. Van die kleine dingentjes als niet met je auto twee parkeerplekken innemen omdat je geen zin hebt om wat beter je best te doen. Asociaal: een gezins-parkeerplek bezetten zonder dat je ukkies bij je hebt omdat je geen zin hebt om een stukkie verder te lopen. Het blokkeren van doorgangen, waar dan ook, voor dat zogenaamd 'sociale' praatje met iemand. Je glas ergens dumpen omdat je geen zin hebt om het naar een glascontainer te brengen. Doorrijden als je een ongeluk of iemand in nood hebt gezien.

Opvallend is dan ook dat de TS het dorp minder sociaal vindt dan de stad. Persoonlijk ervaar ik de stad juist als zeer asociaal. Het enige is dat je met zo veel mensen om je heen ook makkelijker gelijkgestemden vindt en dus makkelijker sociale contacten legt.
Ik zie sociaal zijn eigenlijk meer als de oprechte interesse in je medemens. Vanuit een ervaring van respect en gevoel voor de ander, vanuit het hart dus.. Van daaruit zou het andere vanzelf allemaal ontstaan als het goed is.

Anders zijn het niet veel meer dan geveinsde handelingen om een bepaald resultaat te verkrijgen binnen een sociale omgeving. Dus erg strategisch en tactisch. Maar het verschil zit in de beleving ervan, en niet in de uitkomst.

Het tweede is namelijk een fineer die gemakkelijk omslaat naar het tegenovergestelde, en de eerste is een veel robuustere versie en kan goed tegen een stootje.
pi_175013212
Je moet het maar net treffen met wie je te maken krijgt. De een is beter in het omgaan met anderen dan met anderen maar over het algemeen zijn Nederlanders relatief sociaal (hoor ik vaak van buitenlandse mensen)

Net als op de werkvloer. Heb jaren in de detachering gezeten en met verschillende bedrijfsculturen te maken gehad. BIj de een is iedereen vrolijk en je bent meteen welkom. De ergste was bij een bedrijf waar men net niet "leuk dat je hier bent maar wanneer ga je weer weg?" vroegen.

Wat wel een nare eigenschap is bij Nederlanders is het achter de rug om doen. Zie b.v. de werkvloer... het hele jaar zeggen "het gaat goed" of niks zeggen en dan aan het eind van het jaar een hele lijst met zaken opnoemen wat niet goed is gegaan.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_175013228
quote:
7s.gif Op zondag 12 november 2017 09:40 schreef Adept het volgende:

[..]

Ik zie sociaal zijn eigenlijk meer als de oprechte interesse in je medemens. Vanuit een ervaring van respect en gevoel voor de ander, vanuit het hart dus.. Van daaruit zou het andere vanzelf allemaal ontstaan als het goed is.

Anders zijn het niet veel meer dan geveinsde handelingen om een bepaald resultaat te verkrijgen binnen een sociale omgeving. Dus erg strategisch en tactisch. Maar het verschil zit in de beleving ervan, en niet in de uitkomst.

Het tweede is namelijk een fineer die gemakkelijk omslaat naar het tegenovergestelde, en de eerste is een veel robuustere versie en kan goed tegen een stootje.
Raar.

Je hebt respect voor je omgeving als je rekening houdt met anderen. Hoe kan je dat als geveinsd zien? Je hebt respect voor je omgeving als je er rekening mee houdt dat anderen ook graag hun auto kwijt willen. Je hebt respect voor je buren als je ze even waarschuwt dat je de bbq gaat aansteken... dat soort dingen zeg maar. Welk ander resultaat wil je dan hebben dan dat een ander geen last van je heeft?

Dat groeten, dat "Welcome in our store Darling!", dat zijn pas geveinsde maniertjes uit strategie.
En is iemand die zijn hele leven aan jou verteld in de trein nu geïnteresseerd in jou of vooral erg met zichzelf bezig zonder rekening te houden met jou?

Neem eens een Nederlands voorbeeld: Is die vraag "Hoe is het met je?" nu echt zo oprecht of gewoon een aangeleerd maniertje? Zeg voor de gein eens: "Wel, nu je het vraagt, aardig kut eigenlijk.." dan weet je al heel snel dat mensen die je dat vragen totaal niet in je geïnteresseerd zijn. Je behoort gewoon te antwoorden "Goed, en met jou?".
  zondag 12 november 2017 @ 09:55:18 #117
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175013261
quote:
7s.gif Op zondag 12 november 2017 09:40 schreef Adept het volgende:

[..]

Ik zie sociaal zijn eigenlijk meer als de oprechte interesse in je medemens. Vanuit een ervaring van respect en gevoel voor de ander, vanuit het hart dus.. Van daaruit zou het andere vanzelf allemaal ontstaan als het goed is.
Die oprechte interesse in je medemens zou er ook toe moeten leiden dat je weet wanneer je een ander je nieuwsgierigheid niet moet opdringen. Weten dat anderen ook "me-time" nodig hebben om met hun eigen sores bezig te zijn en niet voortdurend alleen in de ander geïnteresseerd te zijn.
Want dat is de andere kant ook: door voortdurend "in de ander geïnteresseerd te zijn" richt je de aandacht op jezelf zonder iets van jezelf prijs te geven. Wat tamelijk asociaal kan zijn.
pi_175013274
Overigens: Hoe noordelijker, hoe geslotener maar óók hoe meer je van anderen op aan kunt.

In Noorwegen is het zelfs strafbaar als je iemand met pech onderweg niet helpt. Nog nooit heb ik daar voor een dichte deur gestaan. Men helpt elkaar door dik en dun.

In Spanje daarentegen... zijn ze wel heel amicaal maar iets voor je doen? Over hun lijk.
Geef mij die Noren dan maar. Beter één echte vriend dan 100 oppervlakkige kennissen die je laten vallen als een baksteen zodra het even wat moeilijker wordt.
pi_175013312
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 09:52 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Raar.

Je hebt respect voor je omgeving als je rekening houdt met anderen. Hoe kan je dat als geveinsd zien? Je hebt respect voor je omgeving als je er rekening mee houdt dat anderen ook graag hun auto kwijt willen. Je hebt respect voor je buren als je ze even waarschuwt dat je de bbq gaat aansteken... dat soort dingen zeg maar. Welk ander resultaat wil je dan hebben dan dat een ander geen last van je heeft?

Dat groeten, dat "Welcome in our store Darling!", dat zijn pas geveinsde maniertjes uit strategie.
En is iemand die zijn hele leven aan jou verteld in de trein nu geïnteresseerd in jou of vooral erg met zichzelf bezig zonder rekening te houden met jou?

Neem eens een Nederlands voorbeeld: Is die vraag "Hoe is het met je?" nu echt zo oprecht of gewoon een aangeleerd maniertje? Zeg voor de gein eens: "Wel, nu je het vraagt, aardig kut eigenlijk.." dan weet je al heel snel dat mensen die je dat vragen totaal niet in je geïnteresseerd zijn. Je behoort gewoon te antwoorden "Goed, en met jou?".
Dat bedoel ik dus..

Het gros is geïnteresseerd in hun eigen welbevinden, hun rust, hun geluk, hun voordeel, hun manier, hun uitkomst.. Niets wederkerigs aan vaak, al kan het zo lijken op het eerste gezicht, maar werkelijk rekening houden met anderen is toch iets anders.

Dan komt ook leven en laten leven om de hoek kijken, even een keertje iemand laten doen, even een keertje echt kijken of iemand iets nodig heeft, even echt vragen of het allemaal goed gaat in iemand zijn leven, even wel echt betrokken zijn.

Maar goed, dat is ieder voor zich, en waarschijnlijk ook een bewuste keuze zodra je de waarde ervan leert inzien, als in persoonlijk ontwikkelen en niet alleen vanuit de eigen belevingswereld denken. Maar wij leven algemeen gezien toch in een erg individualistische cultuur waarbij men aan het eind van de dag toch uitgaat van eigen haard is goud waard, en na mij de zondvloed. Even gechargeerd uiteraard, maar toch.
pi_175013322
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 09:55 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Die oprechte interesse in je medemens zou er ook toe moeten leiden dat je weet wanneer je een ander je nieuwsgierigheid niet moet opdringen. Weten dat anderen ook "me-time" nodig hebben om met hun eigen sores bezig te zijn en niet voortdurend alleen in de ander geïnteresseerd te zijn.
Want dat is de andere kant ook: door voortdurend "in de ander geïnteresseerd te zijn" richt je de aandacht op jezelf zonder iets van jezelf prijs te geven. Wat tamelijk asociaal kan zijn.
Dit is ook zeker een aanvulling, mee eens.
pi_175013647
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 09:56 schreef Ouder1 het volgende:
Overigens: Hoe noordelijker, hoe geslotener maar óók hoe meer je van anderen op aan kunt.

In Noorwegen is het zelfs strafbaar als je iemand met pech onderweg niet helpt. Nog nooit heb ik daar voor een dichte deur gestaan. Men helpt elkaar door dik en dun.

In Spanje daarentegen... zijn ze wel heel amicaal maar iets voor je doen? Over hun lijk.
Geef mij die Noren dan maar. Beter één echte vriend dan 100 oppervlakkige kennissen die je laten vallen als een baksteen zodra het even wat moeilijker wordt.
Dit..

Dit hele topic is eigenlijk zinloos omdat bijna iedereen een andere uitleg aan het begrip 'sociaal' geeft.

De mensen die in mijn omgeving als het populairs / sociaalst worden gezien door sommigen, zijn in mijn ogen juist de meest onbetrouwbare, wispelturige en oppervlakkige types. Leuk om mee te ouwehoeren over onzin, maar als het er op aan komt, heb je er geen flikker aan. Als ze de kamer binnen stappen, is het een en al aanwezigheid, honderduit vragen, maar niet eens luisteren naar het antwoord.

Andere mensen worden weer veel minder als sociaal gezien, maar die kun je wel opbellen als je ze echt nodig hebt en dan zijn ze er over het algemeen ook voor je.

Er is maar een hele kleine groep die het beste van het bovenstaande kunnen combineren.

Daarnaast is de leeftijd gewoon erg belangrijk. Op de middelbare school was bijna iedereen mega sociaal. Wij zaten allemaal om half 8 's ochtends al op de fiets, om half 5 was je een keer thuis. De hele dag tussen klasgenoten / vrienden gezeten, en alsnog ging je dan weer 's avonds met je team sporten of bij een vriend chillen.

Zie wel dat veel mensen enorm doorslaan naar de andere kant als ze de 25 gepasseerd zijn. Mijn beste kameraad mag bijvoorbeeld niet eens iemand meer binnen komen sinds hij met zijn vriendin samen woont :') Als je hem op komt halen, staat hij al buiten voor de deur te wachten :D
pi_175015831
quote:
10s.gif Op zondag 12 november 2017 09:59 schreef Adept het volgende:
Dan komt ook leven en laten leven om de hoek kijken, even een keertje iemand laten doen, even een keertje echt kijken of iemand iets nodig heeft, even echt vragen of het allemaal goed gaat in iemand zijn leven, even wel echt betrokken zijn.
Ik hoor dat 'leven en laten leven' vooral in de context van: "Bemoei je er niet mee." of "Jij doet jouw ding en ik doe mijn ding". Ik ervaar dat als buitengewoon asociaal.

Zo had ik er buiten gewoon last van als de buren de bbq aanstaken. Ik probeerde het gesprek aan te gaan om te vragen of ze me even wilde waarschuwen maar dat wilde hij niet want 'leven en laten leven'. Tot zijn vriendin me gewoon een appje ging sturen van te voren. Probleem opgelost. Zij lekker bbq-en, ik ging stank in huis. Iedereen blij.
pi_175016425
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 10:23 schreef Night__Stalker het volgende:

[..]

Dit..

Dit hele topic is eigenlijk zinloos omdat bijna iedereen een andere uitleg aan het begrip 'sociaal' geeft.

De mensen die in mijn omgeving als het populairs / sociaalst worden gezien door sommigen, zijn in mijn ogen juist de meest onbetrouwbare, wispelturige en oppervlakkige types. Leuk om mee te ouwehoeren over onzin, maar als het er op aan komt, heb je er geen flikker aan. Als ze de kamer binnen stappen, is het een en al aanwezigheid, honderduit vragen, maar niet eens luisteren naar het antwoord.

Andere mensen worden weer veel minder als sociaal gezien, maar die kun je wel opbellen als je ze echt nodig hebt en dan zijn ze er over het algemeen ook voor je.

Er is maar een hele kleine groep die het beste van het bovenstaande kunnen combineren.

Daarnaast is de leeftijd gewoon erg belangrijk. Op de middelbare school was bijna iedereen mega sociaal. Wij zaten allemaal om half 8 's ochtends al op de fiets, om half 5 was je een keer thuis. De hele dag tussen klasgenoten / vrienden gezeten, en alsnog ging je dan weer 's avonds met je team sporten of bij een vriend chillen.

Zie wel dat veel mensen enorm doorslaan naar de andere kant als ze de 25 gepasseerd zijn. Mijn beste kameraad mag bijvoorbeeld niet eens iemand meer binnen komen sinds hij met zijn vriendin samen woont :') Als je hem op komt halen, staat hij al buiten voor de deur te wachten :D
Hier ook wel mee eens. Vrienden die echt heel makkelijk contact leggen en een gesprek altijd gaande weten te houden, vragen dan iets aan iemand en na een paar seconden betrekken ze het antwoord op zichzelf. Het gaat dan nog alleen maar over zijn vakantie, werk of nieuwe telefoon die hij heeft gekocht etc.

Ik let er de laatste tijd op, je bent vaak geneigd om het gesprek ook op jezelf te betrekken. Heb een paar echt hele goede gesprekken gehad, ook met mensen die ik niet bijster goed ken. Kreeg later zelfs een berichtje van een persoon die bedankte voor het gesprek en het luisterend oor.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_175016653
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 12:56 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Hier ook wel mee eens. Vrienden die echt heel makkelijk contact leggen en een gesprek altijd gaande weten te houden, vragen dan iets aan iemand en na een paar seconden betrekken ze het antwoord op zichzelf. Het gaat dan nog alleen maar over zijn vakantie, werk of nieuwe telefoon die hij heeft gekocht etc.

Ik let er de laatste tijd op, je bent vaak geneigd om het gesprek ook op jezelf te betrekken. Heb een paar echt hele goede gesprekken gehad, ook met mensen die ik niet bijster goed ken. Kreeg later zelfs een berichtje van een persoon die bedankte voor het gesprek en het luisterend oor.
Dat is fijn, alleen mijn ervaring is ook dat mensen later gaan lopen klagen dat ze je niet kennen. Terwijl ik daar niet voor mezelf ben, maar om naar een ander te luisteren.
  zondag 12 november 2017 @ 13:50:52 #125
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175017831
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 10:23 schreef Night__Stalker het volgende:

[..]

Dit..

Dit hele topic is eigenlijk zinloos omdat bijna iedereen een andere uitleg aan het begrip 'sociaal' geeft.

De mensen die in mijn omgeving als het populairs / sociaalst worden gezien door sommigen, zijn in mijn ogen juist de meest onbetrouwbare, wispelturige en oppervlakkige types.
Dat klinkt meer als "extravert". Wat niet per se sociaal hoeft te zijn, zoals andersom "introvert" geen sociale angst is of zo.
pi_175019797
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 09:39 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

In zulk soort gevallen kan het ook een verplicht nummertje zijn. Als ik om me heen kijk hoeveel mensen nog 'verplicht' zijn/ verplicht voelen om vaste prik op de zondag pa en ma of oma en opa te bezoeken, dan zijn het er echt veel.
Ja, mijn ouders zeggen altijd, met mouder/vaderdag, kerst enz enz, je bent welkom, maar kom je niet even goede vrienden.
pi_175021786
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 15:08 schreef Fem_LittleLady het volgende:

[..]

Ja, mijn ouders zeggen altijd, met mouder/vaderdag, kerst enz enz, je bent welkom, maar kom je niet even goede vrienden.
Dat is tenminste sociaal.
Gelukkig is mijn familie niet zo, en ver weg wonen wil ook helpen.
pi_175022066
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 12:31 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik hoor dat 'leven en laten leven' vooral in de context van: "Bemoei je er niet mee." of "Jij doet jouw ding en ik doe mijn ding". Ik ervaar dat als buitengewoon asociaal.

Zo had ik er buiten gewoon last van als de buren de bbq aanstaken. Ik probeerde het gesprek aan te gaan om te vragen of ze me even wilde waarschuwen maar dat wilde hij niet want 'leven en laten leven'. Tot zijn vriendin me gewoon een appje ging sturen van te voren. Probleem opgelost. Zij lekker bbq-en, ik ging stank in huis. Iedereen blij.
Mooi opgelost dan toch, en dat zou iedereen iets meer mogen doen, maar niets gaat vanzelf meer vandaag de dag, dus soms is het even aftasten en met een beetje tact kom je soms een heel eind.

Hoe lekkerder mensen in hun vel zitten en elkaar kennen des te meer kun je vaak afspreken en van elkaar hebben.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')