abonnement Unibet Coolblue
pi_174911933
(Vrijwel) iedereen zou er op vooruitgaan zei Rutte bij de presentatie van het nieuwe kabinet, én; werken moet lonen, een veel gehoorde en ook logisch argument waar vrijwel niemand het mee oneens zal zijn.

Tóch viel mijn oog - pas vrij laat - op dit opmerkelijke nieuwsfeit, dat schijnbaar aan de meeste aandacht is ontsnapt.

Namelijk een forse bezuiniging op voorzieningen die het makkelijker maken voor mensen met een arbeidsbeperking om aan het werk te komen en te blijven bij een reguliere werkgever.

Tussen alle miljarden-cadeautjes door hebben de VVD, het CDA, D66 en de ChristenUnie namelijk kans gezien nog even een half miljard te bezuinigen op de allerkwetsbaarsten; de arbeidsgehandicapten.

quote:
Nieuw kabinet maakt werken onder minimumloon mogelijk

De loonkostensubsidie voor arbeidsbeperkten verdwijnt. Daardoor kan het dat deze groep mensen straks minder verdient dan het wettelijk minimumloon.
Iedereen gaat er op vooruit, luidt de boodschap in het nieuwe regeerakkoord. Maar dan is het nieuwe kabinet de arbeidsongeschikten en arbeidsbeperkten even vergeten. Zij komen er bekaaid vanaf. De Wajong, een uitkering voor jonggehandicapten die al vanaf jonge leeftijd kampen met een aandoening of ziekte maar wel deels kunnen werken, wordt met 5 procent gekort. En de loonkostensubsidie die het aantrekkelijker moet maken om arbeidsbeperkten in dienst te nemen, wordt afgeschaft.

Er was alom tevredenheid toen staatssecretaris Jetta Klijnsma van sociale zaken de loonkostensubsidie een paar jaar geleden introduceerde. Mensen met een arbeidsbeperking die niet zelfstandig het minimumloon kunnen verdienen, krijgen dit loon dan toch als ze gaan werken. Of zelfs meer als het cao-loon in die branche hoger ligt. De werkgever ontvangt vervolgens ter compensatie een subsidie van de gemeente.

Deze keuze voor een loonkostensubsidie heeft veel voordelen, vonden gemeenten, werkgevers en vakbonden destijds. Vooral voor degene met een arbeidsbeperking. Zo krijgt deze werknemer “een volwaardige positie op de arbeidsmarkt”, benadrukten de sociale partners. Hij verdient immers evenveel als zijn collega’s. Hij bouwt ook pensioen op en heeft recht op werknemersverzekeringen als de WW en WIA.

Loondispensatie
De loonkostensubsidie kwam naast een andere regeling: de loondispensatie. Bij loondispensatie - die ook de werkgever compenseert als hij een arbeidsbeperkte in dienst neemt - ontvangt de werknemer een klein deel salaris van de werkgever -waarover geen sociale premies wordt betaald - aangevuld met een deel uitkering van de gemeente. Een voordeel van de loonkostensubsidie is dat de arbeidsbeperkte één bron van inkomsten heeft.

Een zeer grote groep werknemers zal straks onder het minimumloon betaald worden. De bijstand dreigt zo het nieuwe minimumloon te worden.
Job Cohen
Naast het mislopen van pensioen en sociale rechten, is een nadeel van de loondispensatie, volgens Klijnsma, dat het kan gebeuren dat de arbeidsbeperkte te veel ontvangt en dat plots aan het einde van het jaar geld terug moet betalen. Of dat hij te structureel te weinig krijgt. Beide gevallen zijn nogal vervelend. Bij loonkostensubsidie regelt de gemeente de financiële afwikkeling met de werkgever.

Tot verrassing van velen staat in het nieuwe regeerakkoord dat de loonkostensubsidie verdwijnt. Arbeidsbeperkten zijn straks dus weer geheel aangewezen op loondispensatie. Het aanstaande kabinet van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie denkt met deze maatregel een half miljard euro te kunnen besparen. “Het nieuwe kabinet haalt hiermee een streep door zijn eigen motto dat werk moet lonen”, reageert Job Cohen, voorzitter van Cedris, de landelijke vereniging voor sociale werkgelegenheid.

Armoedeval
Met loondispensatie worden mensen met een beperking immers betaald voor hetgeen ze kunnen. Dat is altijd onder het minimumloon. De gemeente vult dat dan aan. Dat kan volgens de deskundigen niet hoger dan bijstandsniveau, wat 70 procent van het minimumloon is, want als je meer ontvangt, gaat automatisch de uitkering omlaag. Cohen: "Mensen met een beperking gaan er flink op achteruit en de armoedeval dreigt.”

Cedris krijgt bijval van de Landelijke Cliëntenraad (LCR), de landelijke gesprekspartner van de overheid als het gaat om beleidsontwikkeling voor uitkeringsgerechtigden. “Als het loon wordt aangevuld tot bijstandsniveau maakt het financieel gezien niet meer uit of iemand werkt of niet”, zegt Branko Hagen, beleidsadviseur bij de LCR.

Cohen: “Een zeer grote groep werknemers zal straks onder het minimumloon betaald worden. De bijstand dreigt zo het nieuwe minimumloon te worden. Economische zelfstandigheid en gelijkwaardigheid met andere collega's verdwijnt zo uit beeld.”

Demissionair staatssecretaris Klijnsma reageerde ook geïrriteerd op het plan van het nieuwe kabinet. “De rechtspositie van mensen met een beperking op de arbeidsmarkt wordt hierdoor uitgehold”, zei ze onlangs in het Eindhovens Dagblad.

Nadat Klijnsma de loonkostensubsidie had ingevoerd, vroegen Kamerleden van CDA en PvdA om een extern onderzoek naar de effecten en de voor- en nadelen van zowel loonkostensubsidie als loondispensatie. Dit onderzoek is nog niet afgerond. De resultaten daarvan worden in de loop van 2018 verwacht.

Bron: Trouw (18 oktober 2017)
Het nieuwe kabinet schaft dus de loonkostensubsidie af en vervangt dit door een ander instrument loonkostendispensatie.

De 'oude' loonkostensubsidie hield in dat werkgevers gesubsidieerd werden als ze iemand in dienst namen die niet in staat was het minimumloon te verdienen en de werkende kreeg dan gewoon het minimumloon betaald.

Loonkostendispensatie houdt in dat de werkgever een werknemer betaalt naar betreffende verdiencapaciteit (bijvoorbeeld 50% van het minimumloon) en de gemeente vult de betrokkene voortaan aan tot Bijstandsniveau.

Zodoende krijgen mensen die werken met een arbeidsbeperking vanuit de Wajong of het doelgroepregister niet meer het minimumloon uitbetaald als ze aan het werk gaan. Enige inkomensverbetering zit er dan dus niet (gauw) meer in voor deze doelgroep.

Onbegrijpelijk in een tijd waarin de noodzaak tot bezuinigen ontbreekt en het kabinet met miljarden smijt alsof het niets is, en onbegrijpelijk vanuit het typische 'VVD mantra' dat werken moet lonen. Dit lijkt me niet goed te praten.

Het lijkt echt een vergeten groep te zijn dit. Maar ik vind dat deze groep de waardering hoort te krijgen die het verdient.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 6 november 2017 @ 21:51:08 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_174912113
Werken voor 75% van het minimumloon (5% boven bijstand) was toch ook al onder het minimumloon? :?
pi_174912132
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 21:51 schreef hugecooll het volgende:
Werken voor 75% van het minimumloon was toch ook al onder het minimumloon? :?
Dat is de hoogte van de Wajong als je niet werkt ja.

Als je werkt met je Wajong ontvang je daar gewoon een inkomen bovenop (volgens mij wordt je Wajong daarop wel ingehouden, maar dit weet ik niet zeker, dit is een ander systeem dan bij de Bijstand).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_174912206
Bizar.
pi_174912211
En tegelijkertijd gaat de btw omhoog.. Word je dubbel genaaid. Rutte 3 / de vvd is walgelijk.
  maandag 6 november 2017 @ 21:55:55 #6
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_174912228
Rutte vieze rat.
pi_174912346
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 21:51 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat is de hoogte van de Wajong als je niet werkt ja.

Als je werkt met je Wajong ontvang je daar gewoon een inkomen bovenop (volgens mij wordt je Wajong daarop wel ingehouden, maar dit weet ik niet zeker, dit is een ander systeem dan bij de Bijstand).
Maar vergeet niet dat er duizenden wajongers doorgesluisd worden naar bijstandsniveau op het moment. Vond het altijd al zo gek maatje van mij wilde werken maar dat werd maar vrijwilligerswerk immers meer dan 6 uren betaald werken per week ging ze er hard op achteruit.
pi_174912449
Het is in ieder geval goed dat bijstand en wajong gelijk word getrokken.
ADHD-C
pi_174912468
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 22:04 schreef LazyDave het volgende:
Het is in ieder geval goed dat bijstand en wajong gelijk word getrokken.
En waarom is dat dan zo?
pi_174912521
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 22:04 schreef LazyDave het volgende:
Het is in ieder geval goed dat bijstand en wajong gelijk word getrokken.
Maar wat blijft er heel van het principe dat werken moet lonen?

Zeker voor deze doelgroep zou het gewaardeerd moeten worden dat ze het beste uit zichzelf halen en bieden de kabinetsplannen straks geen enkele stimulans meer om werk te verkiezen boven een uitkering (in tegendeel).

Ik vind het echt onbegrijpelijk en ook ronduit schofterig in een periode waarin het kabinet aan de andere kant miljarden uitdeelt alsof het niets is (en zonder wezenlijk emperisch bewijs of onderzoek, bijvoorbeeld die 1,4 miljard die men weggooit met het afschaffen van de dividendbelasting).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_174912573
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 22:08 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Maar wat blijft er heel van het principe dat werken moet lonen?

Zeker voor deze doelgroep zou het gewaardeerd moeten worden dat ze het beste uit zichzelf halen en bieden de kabinetsplannen straks geen enkele stimulans meer om werk te verkiezen boven een uitkeringen (in tegendeel).

Ik vind het echt onbegrijpelijk en ook ronduit schofterig in een periode waarin het kabinet aan de andere kant miljarden uitdeelt alsof het niets is (en zonder wezenlijk emperisch bewijs of onderzoek, bijvoorbeeld die 1,4 miljard die men weggooit met het afschaffen van de dividendbelasting).
Het is op vandaag allemaal te doen om het individu en de politiek speelt daar handig op in.
pi_174912628
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 22:08 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
die 1,4 miljard die men weggooit met het afschaffen van de dividendbelasting).
enig idee wat ze nu af gaan schaffen en gaan invoeren? Alleen al in de vpb? :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_174912664
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2017 22:13 schreef bijdehand het volgende:

[..]

enig idee wat ze nu af gaan schaffen en gaan invoeren? Alleen al in de vpb? :')
Wat wil je nu precies zeggen?

De vennootschapsbelasting verlagen ze ook? Je punt is :?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_174912734
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 22:11 schreef Appeltaart_met_slagroom het volgende:

[..]

Het is op vandaag allemaal te doen om het individu en de politiek speelt daar handig op in.
Ik heb inderdaad ook het idee dat egoïsme hoogtij viert en men over het algemeen alleen nog bezig is hoeveel euro men er zelf op vooruit (of achteruit) gaat.

Dit lijkt verder echt een 'vergeten' groep. Ook nauwelijks aandacht voor in de media of tijdens verkiezingscampagnes ofzo.

Dat terwijl iedereen denk ik wel iemand kent met een zekere arbeidsbeperking, bovendien kan iedereen zelf ooit in de situatie terecht komen dat men afhankelijk wordt van regelingen als deze.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_174912839
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 22:19 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad ook het idee dat egoïsme hoogtij viert en men over het algemeen alleen nog bezig is hoeveel euro men er zelf op vooruit (of achteruit) gaat.

Dit lijkt verder echt een 'vergeten' groep. Ook nauwelijks aandacht voor in de media of tijdens verkiezingscampagnes ofzo.

Dat terwijl iedereen denk ik wel iemand kent met een zekere arbeidsbeperking, bovendien kan iedereen zelf ooit in de situatie terecht komen dat men afhankelijk wordt van regelingen als deze.
Het is dikke triestheid op vandaag hoor. Mensen kijken maar zover als hun neus lang is en daar gaan we niks aan veranderen.
  maandag 6 november 2017 @ 22:31:04 #16
321876 Cherna
Fuck the System
pi_174912949
Bizar allemaal als ik dit zo lees.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_174913063
Waar blijven trouwens de VVD-ers om dit te verdedigen? :)

CDA-ers, D66-ers en ChristenUnie stemmers zijn ook welkom, aangezien zij schijnbaar hebben ingestemd met deze plannen.

Gelukkig zijn het nog plannen en zal het nog even duren voordat het wordt ingevoerd (als het al zo ver komt en de Eerste of Tweede Kamer er geen stokje voor steken).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_174913133
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 22:31 schreef Cherna het volgende:
Bizar allemaal als ik dit zo lees.
Ja hé, zo'n geniepig plannetje er even tussendoor gefietst tussen alle hosana van het grote geld uitdelen door.

Ook bizar dat hier zo weinig media-aandacht voor is geweest tot nu toe.

Dan te bedenken dat voor deze groep mensen óók nog eens de laagste belastingschijf omhoog gaat én het lage BTW tarief. Hoe redelijk is dat.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_174913432
Als je ooit eventje heb gewerkt of bijbaan heeft, gaat er ook 5% eraf na 2018. (75% --> 70%)
Das voor sommige ongeveer 70 euro.

Dus ze leven werkelijkheid rond 900-1000 euro per maand voor van alles.

Trouwens de pesterij op handicapten was in Rutte 2 allang gaande. Alleen hebben meeste niets door. Tot nu toe.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_174913542
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 22:56 schreef Captain_Ghost het volgende:
Dus ze leven werkelijkheid rond 900-1000 euro per maand voor van alles.
Het wordt nog een keer mooier als je in een AWBZ-instelling woont. Dan betaal je een eigen bijdrage en die is inkomensafhankelijk, je houdt een paar honderd euro 'zak en kleedgeld' over ongeacht hoeveel je verdient. Dus het maakt niet uit of je dan 2 keer modaal verdient of een uitkering hebt, je houdt elke maand even veel over, en de rest wordt door het CAK ingehouden.

Dat is natuurlijk een prachtige stimulans om die doelgroep meer te laten werken.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_174913596
Dit is niet verdedigbaar, waardeloze bende
pi_174913868
VVD-er hier. Elk principe waarin werken leidt tot een lager inkomen is fout naar mijn idee. De hele structuur was kut en is nog steeds kut.
pi_174914031
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2017 23:21 schreef spiritusbus het volgende:
VVD-er hier. Elk principe waarin werken leidt tot een lager inkomen is fout naar mijn idee. De hele structuur was kut en is nog steeds kut.
De regeling was al niet optimaal inderdaad, maar is nu volgens mij vooral nog veel slechter geworden dan deze al was.

De prikkel en beloning om te gaan werken verdwijnt nu volledig en dat voor een doelgroep waarbij werken toch al bovengemiddeld veel inzet en moeite kost.

Maar goed, blijft er in ieder geval een groep aan de onderkant over om als VVD-er tegenaan te trappen en weg te zetten als werkschuw tuig natuurlijk. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_174914058
Is het niet zo dat die arbeidsbeperkte bijvoorbeeld 50% afgekeurd is daar dan 50% wajong voor krijgt en (in theorie) de ander helft erbij kan verdienen?

Daarnaast maken ook veel werkgevers misbruik van de regeling.
.
pi_174914127
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2017 23:32 schreef Fer het volgende:
Is het niet zo dat die arbeidsbeperkte bijvoorbeeld 50% afgekeurd is daar dan 50% wajong voor krijgt en (in theorie) de ander helft erbij kan verdienen?

Daarnaast maken ook veel werkgevers misbruik van de regeling.
Zo ver ik weet was dit inderdaad de gangbare gang van zaken (maar van de Wajong ben ik niet heel goed op de hoogte).

Maar het wordt dus - als het aan dit kabinet ligt - vanaf 2019 zoals boven beschreven.

Overigens geldt dit niet alleen voor Wajongers, ook de Bijstand (tegenwoordig ParticipatieWet) zit vol met (deels) arbeidsongeschikten omdat vele Wajongers herkeurd worden en tegenwoordig iedereen die niet 100% arbeidsongeschikt wordt verklaard en arbeidsvermogen heeft in de Bijstand terecht komt.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')