abonnement Unibet Coolblue
pi_174899564
Volgend jaar ben ik van plan met een verbouwing te starten waarbij de complete benedenverdieping wordt aangepakt.

Over twee weken wordt er spouwmuurisolatie ingeblazen, tijdens verbouwing zal al het glas vervangen worden voor HR++, de vloer wordt opgebouwd met schuimbeton (isolatiebeton) en de muren en dak van de aanbouw worden geïsoleerd. Boven op de ramen zullen ook dauerlufters geplaatst worden ten behoeve van ventilatie.

Nu zit ik er ook over te denken om mechanische ventilatie toe te passen echter wordt het lastig deze helemaal naar zolder door te trekken. Het betreft een huis uit 1958 en er is dus geen ventilatie aanwezig.

Het idee is om een Itho CVE boven het plafond van de keuken te plaatsen en deze daar boven het dak uit te laten komen. Ik kan dan de woonkamer/keuken afzuigen en een ventiel in de toilet plaatsen om daar af te zuigen. Later zal ik dan een tweede CVE op zolder plaatsen om de badkamer af te zuigen.

Kleven er nadelen aan bovenstaande situatie? Maakt de box bijvoorbeeld veel geluid boven het plafond en is het beter om de box boven de toilet op het plafond te bouwen?
pi_174900415
quote:
5s.gif Op maandag 6 november 2017 10:15 schreef japjapie het volgende:
Nu zit ik er ook over te denken om mechanische ventilatie toe te passen echter wordt het lastig deze helemaal naar zolder door te trekken. Het betreft een huis uit 1958 en er is dus geen ventilatie aanwezig.

Het idee is om een Itho CVE boven het plafond van de keuken te plaatsen en deze daar boven het dak uit te laten komen. Ik kan dan de woonkamer/keuken afzuigen en een ventiel in de toilet plaatsen om daar af te zuigen. Later zal ik dan een tweede CVE op zolder plaatsen om de badkamer af te zuigen.

Kleven er nadelen aan bovenstaande situatie? Maakt de box bijvoorbeeld veel geluid boven het plafond en is het beter om de box boven de toilet op het plafond te bouwen?
Dus je kan wel vanaf de badkamer naar zolder (unit aldaar), maar niet vanaf de keuken naar zolder? Gaat om een uitgebouwde keuken? Kan je dan een buitenunit OP het keukendak plaatsen?

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 06-11-2017 11:30:52 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174900805
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 11:22 schreef blomke het volgende:

[..]

Dus je kan wel vanaf de badkamer naar zolder (unit aldaar), maar niet vanaf de keuken naar zolder? Gaat om een uitgebouwde keuken? Kan je dan een buitenunit OP het keukendak plaatsen?
Klopt. De zolder zit boven de badkamer. Dus daar kom ik uit het plafond rechtstreeks op de de box uit.

De keuken is aangebouwd en voorzien van een puntdak. Aangezien het plafond uitgevlakt wordt, heb ik daarboven ruimte de toilet zit naast de keuken. Boven op het dak zou eventueel ook keuken maar welke voordelen biedt dit?
pi_174901402
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 11:44 schreef japjapie het volgende:

De keuken is aangebouwd en voorzien van een puntdak. Aangezien het plafond uitgevlakt wordt, heb ik daarboven ruimte de toilet zit naast de keuken. Boven op het dak zou eventueel ook keuken maar welke voordelen biedt dit?
Geen enkel voordeel, als je een puntdak hebt. Maar ik was in de veronderstelling dat het om een plat keukendak ging. Als je het keukenplafond isoleert met een degelijk isolatiemateriaal (zeer aan te raden!), is er geen enkel probleem om onder de punt je MV box te plaatsen. Wel toegankelijk houden voor reparatie en onderhoud.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174911925
Vorig jaar een Itho CVE geplaatst op zolder, maar in stand 1 en 2 maakt ie amper geluid.
.
pi_174919234
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2017 21:43 schreef Fer het volgende:
Vorig jaar een Itho CVE geplaatst op zolder, maar in stand 1 en 2 maakt ie amper geluid.
Dit. Ik heb er een voor alleen de badkamer. Stiller en energiezuiniger dan een losse fan.
pi_174920520
Zeker geen probleem, unit hoor je amper inderdaad.
Denk wel goed na waar je de ventielen plaats.
In de nieuwbouw zit deze vaak in de keuken en 1 op het toilet.
Afzuigkap zou ik apart aansluiten en niet op de MV box, maar dat ben je volgens mij ook niet van plan.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_174920857
Gewoon af en toe een raam openzetten, veel gezonder ook nog.
pi_174926316
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 november 2017 13:14 schreef machtpen het volgende:
Gewoon af en toe een raam openzetten, veel gezonder ook nog.
Geznder dan mijn box die 24/7 afzuigt?
.
pi_174926356
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 18:24 schreef Fer het volgende:

[..]

Geznder dan mijn box die 24/7 afzuigt?
Ja, constant in onderdruk leven is niet gezond.

Zo'n moeite is het nou ook niet om af en toe eens een raam open te zetten.
pi_174931207
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 november 2017 18:27 schreef machtpen het volgende:

[..]

Ja, constant in onderdruk leven is niet gezond.

Zo'n moeite is het nou ook niet om af en toe eens een raam open te zetten.
Ben je niet in de war met constant onder druk (stresss) moeten leven?
.
pi_174937306
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 november 2017 18:27 schreef machtpen het volgende:

[...]
Ja, constant in onderdruk leven is niet gezond.
[...]
Af en toe een raam open is niet ventileren. Dat is ff luchtten ;)
Tenzij je in een tochtig huis woont of graag een hoog CO2 niveau hebt voor je planten is continu ventilatie wenselijk. Passief of actief, ventileren is gezond. Dat onderdruk ongezond zou zijn is onzin. Zo'n MV-box trekt maar een paar mbar onderdruk. Slecht weer of op 100m hoogte wonen doet al meer. Dus tenzij je wetenschappelijk onderbouwde bronnen hebt hou ik het op ongegronde bangmakerij.
pi_174937428
De rest van europa ventileert gewoon door af en toe een raam open te zetten. Mechanische ventilatie is echt weer iets voor luie sneeuwvlokjes.

Die onderdruk is inderdaad te vergelijken met slecht weer maar daar reageert je lichaam wel op.
pi_174940285
Omdat afzonderlijke leidingen naar zolder leggen best een uitdaging is in mijn oude huisje, heb ik gekozen voor de Itho ssst ventilator in de kelder en op het toilet. Op laagstand in de ruimte zelf (toilet) nauwelijks hoorbaar en 4,3W verbruik. Op hoogstand (kelder, 6,8W wel zacht hoorbaar maar in de keuken er boven hoor je er niks van.

In de badkamer gekozen voor de BTV performa 2S, die continue draait op laagstand en met het licht mee schakelt naar hoogstand om de condens van het douchen af te voeren.

Kortom: op elke etage MV zonder centrale box tegen minder dan 20W verbruik.

In de aangebouwde keuken krijgt de afzuigkap een buis direct door het dak naar buiten voor afvoer van de kookluchtjes.

Roosters van ramen en duren staan uiteraard 24/7 open.
pi_174948623
quote:
2s.gif Op woensdag 8 november 2017 10:23 schreef machtpen het volgende:
De rest van europa ventileert gewoon door af en toe een raam open te zetten. Mechanische ventilatie is echt weer iets voor luie sneeuwvlokjes.

Die onderdruk is inderdaad te vergelijken met slecht weer maar daar reageert je lichaam wel op.
Nou nee hoor niet bepaald.
In België is het bijvoorbeeld verplicht anders wordt er geen bouwvergunning afgegeven.
In Duitsland zal het niet veel anders zijn gok ik zo.

Sowieso wordt er in Duitsland en België veel beter gebouwd dan in NL, hier mag het allemaal niets kosten en dat zie je goed terug in de installatie.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_174948745
quote:
2s.gif Op woensdag 8 november 2017 21:01 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Nou nee hoor niet bepaald.
In België is het bijvoorbeeld verplicht anders wordt er geen bouwvergunning afgegeven.
In Duitsland zal het niet veel anders zijn gok ik zo.

Sowieso wordt er in Duitsland en België veel beter gebouwd dan in NL, hier mag het allemaal niets kosten en dat zie je goed terug in de installatie.
Duitsland doen ze aan stossluftung, 10 minuten alles open zetten.

In nederland heb ik bij de bouw de laatste 20 jaar echt een race naar the bottom gezien. Het mag dan niets kosten maar je mag wel de hoofdprijs betalen.
pi_174948806
quote:
2s.gif Op woensdag 8 november 2017 21:08 schreef machtpen het volgende:

[..]

Duitsland doen ze aan stossluftung, 10 minuten alles open zetten.

In nederland heb ik bij de bouw de laatste 20 jaar echt een race naar the bottom gezien. Het mag dan niets kosten maar je mag wel de hoofdprijs betalen.
Klopt, het is echt een ellende.
Ook nieuwbouwhuizen die nog worden geleverd met een duoblok in plaats van een inbouwreservoir, radiatoren zonder omkasting en ga zo maar door.
En die meerwerkprijzen zijn helemaal belachelijk, het is vaak maar beter het te laten monteren, naderhand eruit slopen en zelf opnieuw (laten) doen.
Met een aantal meerwerk zaken ben je dan goedkoper uit.

Doe mijn maar België, zelf je eigen huis bouwen en alle keuzes zelf maken.
Houdt sowieso niet van die steriele Vinex straten.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_174952141
quote:
2s.gif Op woensdag 8 november 2017 21:08 schreef machtpen het volgende:
Duitsland doen ze aan stossluftung, 10 minuten alles open zetten.
(net even wat Duitse sites doorgezocht)
Maar dat 10 minuten open zetten, is niet 1x per dag, voor goede luchtverversing met stossluftung moet je minimaal 4x per dag luchten :D
quote:
Ohne Komfortlüftung kann in Neubauwohnungen ein ausreichender Luftaustausch nur durch eine regelmäßige Stoßlüftung versucht werden:
Um einen etwa 0,33-fachen Luftwechsel zu erreichen, müsste man mindestens alle drei Stunden die Fenster für 5 bis 10 Minuten ganz öffnen – auch in der Nacht!

In Wahrheit wird viel weniger gelüfte.
Dementsprechend schlecht ist die Luftqualität und die Gefahr hoher Luftfeuchtigkeit steigt.
Je ziet wel dat hier veel discipline bij nodig is, zuinig als wij Nederlanders zijn ;) voelen wij dan dat de koude lucht in de woning stroomt en horen we de CV weer aanspringen _O-
Die minimaal 4x per dag luchten wordt dan misschien maar 1x in de winter.

In een EPC-berekening (zoals verplicht is in Nederland) is stossluftung daarom ook niet toegestaan, je bent volledig afhankelijk van de bewoner.
quote:
2s.gif Op woensdag 8 november 2017 21:11 schreef junkiexp het volgende:
Doe mijn maar België, zelf je eigen huis bouwen en alle keuzes zelf maken.
Dat kan in Nederland ook hoor.
Ik heb mijn 2 onder 1 kap zelf laten ontwerpen door een tekenaar en laten bouwen door een aannemer.
Mijn buurman in de 2 onder 1 kap heeft zijn huis net verkocht en gaat een nieuw huis bouwen, ditmaal helemaal zelf (hij werkt in de bouw)
pi_174952322
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 23:41 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Dat kan in Nederland ook hoor.
Ik heb mijn 2 onder 1 kap zelf laten ontwerpen door een tekenaar en laten bouwen door een aannemer.
Mijn buurman in de 2 onder 1 kap heeft zijn huis net verkocht en gaat een nieuw huis bouwen, ditmaal helemaal zelf (hij werkt in de bouw)
Klopt, maar veel minder bouwgrond beschikbaar, veel duurder en volgens mij is de welstandcommissie ook veel strenger.
In België is het heel gewoon om je eigen huis te bouwen, in Nederland uitzonderlijk.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_174954632
Ligt ook een beetje aan waar je woont natuurlijk, jij woont in Rotterdam, daar zal dat wat lastiger zijn inderdaad ;)
Maar in het Oosten of Noorden van land zie je dat wel meer hoor.
pi_174955616
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2017 08:57 schreef bluemoon23 het volgende:
Ligt ook een beetje aan waar je woont natuurlijk, jij woont in Rotterdam, daar zal dat wat lastiger zijn inderdaad ;)
Maar in het Oosten of Noorden van land zie je dat wel meer hoor.
Hier in NH ook wel kavels te koop; vooral tijdens de crisis, omdat de bouwplannen geen animo vonden. Prijzen van ¤400 - ¤500 /m2 rond Alkmaar :X :X
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174959877
Van het weekend eens even op youtube gekeken naar nieuwe bouw methoden. Het is in feite alleen nog maar legoblokjes stapelen.
pi_174967876
Ja bijzonder hè. Doet mij ook denken dat ik best zelf een huis zou willen bouwen op zo'n moderne snelle wijze. Prefab kopen en stapelen maar.

On topic... Ik zou zeker goede MV realiseren. Ik heb daar in mijn project te weinig aandacht aan besteedt en merk bijvoorbeeld in de slaapkamer toch die verversing te missen.

Beneden lucht ik altijd door met roosters. Daar gaat het wel prima maar toch.

Ik heb in de badkamer een Itho box aangesloten. Box op zolder en ventiel in de badkamer. Die trekt heel wat lucht uit het hele huis.

Dus realiseer waar je kunt. Mijn issue was dat ik geen kanalen en dingen wilde trekken, koofjes bouwen etc.. Zonde van de ruimte.
Laat die handjes wapperen!
pi_174974813
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 20:45 schreef Gieliovd het volgende:
Box op zolder en ventiel in de badkamer. Die trekt heel wat lucht uit het hele huis.
Is dat dan niet voldoende om ook je slaapkamers (op diezelfde verdieping neem ik aan) te ventileren?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174975151
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 20:45 schreef Gieliovd het volgende:
Ja bijzonder hè. Doet mij ook denken dat ik best zelf een huis zou willen bouwen op zo'n moderne snelle wijze. Prefab kopen en stapelen maar.

Zoiets
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')