abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 6 november 2017 @ 19:47:06 #26
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_174909176
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 13:09 schreef LXIV het volgende:
Jouw afstand tot de overledene is erg groot, dus jouw plaats in de kerk is achterin. Ga vooral ook niet hysterisch huilend op de kist liggen, uitroepend "Waarom, waarom!!". Dat geeft geen pas. Geef je collega en zjn familie gewoon na afloop een hand en condoleer ze. Zoek een ander persoon die geen familie is en daar alleen staat, drink met hem een kopje koffie en vertrek weer.
_O-

Tranen van het lachen hier _O-
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_174909359
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 18:32 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ik heb de details nog niet bekeken, maar een uitvaart is toch meestal in een crematorium, niet in een kerk?

[..]

:o Waar zie je me voor aan? :o
Locatie staat vast op de uitnodiging. Als de overledene gelovig is, dan kan de afscheidsdienst best in een kerk zijn. Soms is het een combinatie van kerkdienst en daarna definitief afscheid in crematorium. Als overledene begraven wordt is deel 2 op de begraafplaats en het eerste afscheid in de kerk of andere gelegenheid. Maar dat stukje is meestal geen echte dienst, maar nog een paar korte woordjes en evt zegening in de buitenlucht voordat hij/zij ter aarde besteld wordt.
Staat vast in de uitnodiging en dan is het aan jou om te bepalen of je naar een of beide diensten gaat. Omdat je de overledene niet kende vind ik het niet onlogisch om dan voor één van beide gelegenheden te kiezen.

Als je onthoudt dat je er bent voor je collega dan zul je vast geen flaters maken. Beetje achteraf gaan zitten, en de rest van de mensen volgen. En, als het past of er condoleancegelegenheid is, naaste familie en vooral je collega handje geven. Als die ziet dat jij er was dan is dat al prima en voldoende.

Ps: als het een katholieke kerkdienst is en jij protestant of niet gelovig bent wordt God heel boos als je ter communie gaat. Ben je katholiek en is de dienst protestants dan maakt het God weinig uit. ;)
Geloof je niks, iets anders of twijfel je: lekker blijven zitten als men ter communie gaat.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_174909376
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2017 19:45 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Inderdaad meestal geen kerk. Bij crematie al helemaal zelden.
Laatste vier uitvaarten waar ik was begonnen in een kerk. :7
Met daarna afscheid op begraafplaats of in crematorium.

Ligt er echt aan in welk deel van het land je woont.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_174909433
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 19:44 schreef Budapestenaar het volgende:
Gewoon de aanwijzingen van de uitvaarleider opvolgen dan komt het allemaal goed! :Y
Moet ik me daar ook "melden"?
  maandag 6 november 2017 @ 19:59:30 #30
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_174909442
quote:
2s.gif Op maandag 6 november 2017 08:51 schreef Ludachrist het volgende:
Gewoon erheen gaan, de dienst bijwonen, na afloop condoleren. Als ze gewoon rondlopen in een zaaltje geef je alleen je collega en eventueel de mensen naast hem een hand, als je een rijtje af moet geef je iedereen een hand. Je hoeft je pas voor te stellen als zij er naar vragen, anders gewoon 'gecondoleerd' en doorschuifelen.

Daarna een kopje koffie met een koekje en weer naar huis.
Dit.
En bekijk de details even, tijdig.
Overigens, voor je collega heel fijn dat je er heen gaat. Contact hoeft niet lang of diepgaand te zijn. De belangstelling is belangrijk.

Ben je wel ooit op een uitvaart geweest eigenlijk? Komt op mij niet zo over.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
  Meest relativerende user 2022 maandag 6 november 2017 @ 20:03:34 #31
357044 Budapestenaar
pi_174909541
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 19:59 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Moet ik me daar ook "melden"?
Nee, maar vaak staat er wel iemand bij de deur om mensen welkom te heten.
pi_174909544
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 13:09 schreef LXIV het volgende:
Ga vooral ook niet hysterisch huilend op de kist liggen, uitroepend "Waarom, waarom!!". Dat geeft geen pas.
Goede tip wel.

Achterin die kerk/zaal blijven hangen, en in de rij wachten tussen de rest van het tweede garnituur om te condoleren. Misschien namens het bedrijf/collega’s doen zoals iemand eerder al zei, dan hoeven ze zich ook niet af te vragen wie jij nou weer bent. :P Verder kan je denk ik zelfs het kopje koffie overslaan. Op de meeste crematies is de koffie toch kut, dat moet veelal voor honderd man tegelijk gezet worden, dus ik snap het wel, maar toch, je sluit het zo altijd in mineur af.
:N
-nee-
pi_174909561
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 19:59 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Moet ik me daar ook "melden"?
Nee joh!
Gewoon een kwartiertje voor de aangegeven tijd op de locatie zijn en aansluiten bij de groep mensen die er al staat/zit. Misschien een collega meenemen, zodat je je niet zo verloren voelt omdat je niemand kent,

En vooral niet te druk om maken. 95% van de aanwezigen heeft zoiets al eerder meegemaakt en weet hoe het werkt. Hou gewoon de rest in de gaten en doe wat zij doen. En een goede uitvaartleider vangt eventuele faux passes wel op.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_174909639
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2017 20:03 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Goede tip wel.

Achterin die kerk/zaal blijven hangen, en in de rij wachten tussen de rest van het tweede garnituur om te condoleren. Misschien namens het bedrijf/collega’s doen zoals iemand eerder al zei, dan hoeven ze zich ook niet af te vragen wie jij nou weer bent. :P Verder kan je denk ik zelfs het kopje koffie overslaan. Op de meeste crematies is de koffie toch kut, dat moet veelal voor honderd man tegelijk gezet worden, dus ik snap het wel, maar toch, je sluit het zo altijd in mineur af.
:N
Het is ook de vraag of je voor de koffie bent uitgenodigd. Hier (zuiden des lands) krijgen veel mensen een uitnodiging voor de uitvaart, maar slechts een bepaald deel ervan (goede vrienden en familie) krijgen er een extra kaartje bij met uitnodiging voor de koffietafel. De rest gaat na de dienst naar huis. Je moet het ook wel zo regelen, want vaak zit er soep en broodjes bij en men moet vooraf wel een beetje een inschatting van de benodigde catering kunnen maken.

Misschien is het elders in het land anders geregeld. Wederom voor TS: volg de kudde. En de uitvaartleider neemt aan het einde vaak ook even het woord om zulke praktische zaken door te spreken en dan hoor je vanzelf of iedereen is uitgenodigd voor koffie of alleen de mensen die dat extra kaartje bij hun uitnodiging hadden.

Edit: hier zijn koffietafels halve reuniën. Bijkletsen met mensen, leven van de overledenen vieren, lekker eten erbij.. meestal weinig mineur. Als je de overledene kende en dan kaal na de dienst weg moet, dan vertrek ik altijd in mineur.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_174909696
Ik vind de gemiddelde Westerse crematie sowieso lekker weinig protocol hebben, dat is toch best prettig. Ik was lang geleden op die van een vriend zijn vader, een Zuid Europeaan, daar was het best een happening, zag ik toen totaal niet aankomen.
-nee-
  maandag 6 november 2017 @ 20:11:55 #36
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_174909756
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2017 20:04 schreef Cat-astrophe het volgende:
En een goede uitvaartleider vangt eventuele faux passes wel op.
Vooraf condoleren is bijvoorbeeeld eigenlijk not done. Zeker niet als je geen directe famliie bent.
Voorafgaand aan de dienst bedoel ik dan.
Geloof me, als je over een kwartier je moeder gaat begraven is dat zo’n beetje het laatste dat je wil.
“Gecondoleerd worden” kost namelijk heel erg veel energie, en de meeste mensen zijn heel ergens anders mee bezig. Ik was in ieder geval echt in een soort cocon , met alleen mijn directe familie, en ik wilde toen geen indringers. Na de uitvaart kwam er wat ontspanning en dan was er ruimte voor mensen die iets verder af staan.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_174909830
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2017 20:11 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Vooraf condoleren is bijvoorbeeeld eigenlijk not done. Zeker niet als je geen directe famliie bent.
Voorafgaand aan de dienst bedoel ik dan.
Geloof me, als je over een kwartier je moeder gaat begraven is dat zo’n beetje het laatste dat je wil.
“Gecondoleerd worden” kost namelijk heel erg veel energie, en de meeste mensen zijn heel ergens anders mee bezig. Ik was in ieder geval echt in een soort cocon , met alleen mijn directe familie, en ik wilde toen geen indringers. Na de uitvaart kwam er wat ontspanning en dan was er ruimte voor mensen die iets verder af staan.
Ik snap niet goed waarom je mij quote. Ik heb het helemaal niet over vooraf condoleren. Maar netjes op tijd aanwezig zijn zodat je rustig een plekje kunt zoeken om de dienst bij te wonen en niet -onbeleefd en storend- te laat binnen valt.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  maandag 6 november 2017 @ 20:16:36 #38
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_174909860
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2017 20:15 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Ik snap niet goed waarom je mij quote. Ik heb het helemaal niet over vooraf condoleren. Maar netjes op tijd aanwezig zijn zodat je rustig een plekje kunt zoeken om de dienst bij te wonen en niet -onbeleefd en storend- te laat binnen valt.
Ik wilde een voorbeeld geven van een faux pas.

Condoleren tijdens of voor de dienst wordt namelijk vaak ook voorkomen door een uitvaartleider en eerder in het topic werd hierover gesproken.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_174909902
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2017 20:16 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Ik wilde een voorbeeld geven van een faux pas
Ah, verkeerd gelezen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_174909944
Bij de begrafenis van mijn schoonmoeder was er gelegenheid tot condoleance vooraf. Blijkbaar vinden jullie dat heel ongebruikelijk, maar echt, het komt voor.
Uiteraard stond dat netjes op de uitnodiging.

Hoe dan ook: volg de kudde.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 6 november 2017 @ 20:24:04 #41
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_174910027
quote:
7s.gif Op maandag 6 november 2017 20:20 schreef sigme het volgende:
Bij de begrafenis van mijn schoonmoeder was er gelegenheid tot condoleance vooraf. Blijkbaar vinden jullie dat heel ongebruikelijk, maar echt, het komt voor.
Uiteraard stond dat netjes op de uitnodiging.

Hoe dan ook: volg de kudde.
Misschien is dat wel regio bepaald, geen idee.
Hier in het zuiden heb ik het nog nooit gezien/meegemaakt. Wel in de week voor de uitvaart naar die mensen thuis als je ze goed kent.

Maar inderdaad. Een goede rouwkaart geeft duidelijke instructies :)
Als ik TS was zou ik dat eerst eens even goed doornemen.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_174911010
Ik vind het ook altijd lastig, dat handjes geven bij een uitvaart, ik voel me dan altijd zo opgelaten, maar als het zo werkt bij die uitvaart gewoon het rijtje af gaan. Namens het bedrijf je condoleances overbrengen zou kunnen, maar dat voegt eigenlijk alleen wat toe bij personen bij wie je weet dat ze überhaupt weten dat je collega daar werkt, dus dat heeft denk ik alleen nut bij de directe familie. Uitleggen wie je precies bent kan altijd nog tijdens praatjes achteraf voor wie er geïnteresseerd in is, dan heb je er ook tijd voor.
  maandag 6 november 2017 @ 21:28:24 #43
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_174911542
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2017 20:07 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Het is ook de vraag of je voor de koffie bent uitgenodigd. Hier (zuiden des lands) krijgen veel mensen een uitnodiging voor de uitvaart, maar slechts een bepaald deel ervan (goede vrienden en familie) krijgen er een extra kaartje bij met uitnodiging voor de koffietafel. De rest gaat na de dienst naar huis. Je moet het ook wel zo regelen, want vaak zit er soep en broodjes bij en men moet vooraf wel een beetje een inschatting van de benodigde catering kunnen maken.

Misschien is het elders in het land anders geregeld. Wederom voor TS: volg de kudde. En de uitvaartleider neemt aan het einde vaak ook even het woord om zulke praktische zaken door te spreken en dan hoor je vanzelf of iedereen is uitgenodigd voor koffie of alleen de mensen die dat extra kaartje bij hun uitnodiging hadden.

Edit: hier zijn koffietafels halve reuniën. Bijkletsen met mensen, leven van de overledenen vieren, lekker eten erbij.. meestal weinig mineur. Als je de overledene kende en dan kaal na de dienst weg moet, dan vertrek ik altijd in mineur.
Dit, hier in Limburg ken ik het ook niet anders. Overigens was condoleance voor de dienst in het crematorium wel gewoon mogelijk, geen enkel probleem.
Don't let my username fool you...
pi_174915056
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 18:32 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ik heb de details nog niet bekeken, maar een uitvaart is toch meestal in een crematorium, niet in een kerk?

[..]

:o Waar zie je me voor aan? :o
Goed, locatie maakt niet uit, je neemt in ieder geval achterin plaats. Bij de laatste zat ik bijna 4 uur lang op de verwarming. Desnoods ga je 4 uur lang staan. :D

Er zullen mensen zijn die vragen wie je bent, dat hele gecondoleerd van zuszobedrinf zou ik persoonlijk niet doen, maar dat is meer omdat ik condoleren sowieso een onpersoonlijk dingetje vind (bij hele lange rijen vol onbekenden dan). Gewoon gecondoleerd en de mensen die uit zichzelf vragen netjes beantwoorden.

Wat ik overigens bij weduwes/ weduwnaren, oudere vrouwen/ moeders, kinderen en zussen doe, is condoleren met twee handen (dus hand om te schudden en dan met je tweede hand op hun hand). Die houd ik langer vast dan de rest ook.

Het blijft awkward.


Ps. Bij mijn opa en meerdere waar ik geweest ben was de eerste dag condoleren en pas de dag erop uitvaart.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2017 01:21:50 ]
  dinsdag 7 november 2017 @ 08:51:07 #45
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_174916297
Uitvaarten van vier uur?
Diensten verdeeld over twee dagen?

Nog nooit meegemaakt, gelukkig.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_174916352
Waar komt leidinggevende Hamzoef eigenlijk vandaan?
Als je een jaar of 20 bent, heb je toch al wel wat uitvaarten meegemaakt, van allerlei seculieren en religieuze pluimage, en was je al wel aardig op de hoogte van de do's en don'ts. Of heeft de moeder van die collega een apart geloof met eigen etikettes.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_174916449
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 08:56 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Waar komt leidinggevende Hamzoef eigenlijk vandaan?
Als je een jaar of 20 bent, heb je toch al wel wat uitvaarten meegemaakt, van allerlei seculieren en religieuze pluimage, en was je al wel aardig op de hoogte van de do's en don'ts. Of heeft de moeder van die collega een apart geloof met eigen etikettes.
als je van Turkse afkomst bent bijv heb je geen ervaring met niet islamitische begrafenissen
pi_174916494
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 13:09 schreef LXIV het volgende:
Jouw afstand tot de overledene is erg groot, dus jouw plaats in de kerk is achterin. Ga vooral ook niet hysterisch huilend op de kist liggen, uitroepend "Waarom, waarom!!". Dat geeft geen pas. Geef je collega en zjn familie gewoon na afloop een hand en condoleer ze. Zoek een ander persoon die geen familie is en daar alleen staat, drink met hem een kopje koffie en vertrek weer.
Goed dat je dit aangeeft!
pi_174925244
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 08:56 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Waar komt leidinggevende Hamzoef eigenlijk vandaan?
Als je een jaar of 20 bent, heb je toch al wel wat uitvaarten meegemaakt, van allerlei seculieren en religieuze pluimage, en was je al wel aardig op de hoogte van de do's en don'ts. Of heeft de moeder van die collega een apart geloof met eigen etikettes.
In mijn familie gaan ze zelden dood. Ergens in mijn jeugd een opa en die ging naar de wetenschap (dus geen uitvaart), later de andere opa maar die was al begraven/gecremeerd voordat wij in kennis gesteld werden. Dan nog een oom, waar we met een handjevol mensen waren, allemaal familie en dan is er geen condoleance. En dat was het wel, tot mijn 20ste. Niet iedereen treft het met voldoende oefenuitvaarten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_174925316
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 november 2017 17:27 schreef sigme het volgende:

[..]

In mijn familie gaan ze zelden dood. Ergens in mijn jeugd een opa en die ging naar de wetenschap (dus geen uitvaart), later de andere opa maar die was al begraven/gecremeerd voordat wij in kennis gesteld werden. Dan nog een oom, waar we met een handjevol mensen waren, allemaal familie en dan is er geen condoleance. En dat was het wel, tot mijn 20ste. Niet iedereen treft het met voldoende oefenuitvaarten.
Ik had al gezien dat hamzoef mohammedaan is. Wellicht speelt dat mee in de ervaring met westers begrafenissen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')