abonnement Unibet Coolblue
pi_174861490
Goedendag

na aanleiding van dit topic
PTA / Wie heeft er voorrang?
had ik een vraag over deze situatie



De blauwe fiets heeft toch voorrang ondanks hij (roze) haaientanden heeft? (Dit is in de bebouwdekom) Want haaientanden gelden in deze situatie niet voor afslaand verkeer.

In de praktijk stopt de fietser wel bijna altijd.

p.s. ik ben vorig jaar in 1 x geslaagd voor mn theorie, maar toch weet ik dit niet precies :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 25% gewijzigd door DieselTank op 04-11-2017 13:42:13 ]
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_174861535
Lijkt erop dat de fietser gewoon probleemloos kn oversteken, aangezien die al bijna de weg op rijdt.
pi_174862060
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 12:17 schreef Drug het volgende:
Lijkt erop dat de fietser gewoon probleemloos kn oversteken, aangezien die al bijna de weg op rijdt.
Nee zo bedoel ik het niet, het gaat er om wie er voorrang heeft. (De fiets had ik misschien iets verder weg kunnen tekenen of de auto dichterbij)
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_174862106
Ik kan er met dit plaatje niet veel van maken :{
pi_174862119
Wat een kutpaint. Doe eens een Google Mapsdingetje.

Aan de hand van de paint heeft de auto voorrang.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_174862143
quote:
5s.gif Op zaterdag 4 november 2017 12:15 schreef DieselTank het volgende:
Want haaientanden gelden in deze situatie niet voor afslaand verkeer.
Wut?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_174862182
Lijkt mij dat de auto voorrang heeft (hence haaientanden). De crux zit m denk ik in het feit dat het fietspad niet (meer?) deel is van dezelfde weg(richting), waardoor "bij afslaan voorrang geven aan doorgaand verkeer op Dezelfde weg" niet meer geld.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_174862210
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 12:56 schreef Het_Bokje het volgende:
Lijkt mij dat de auto voorrang heeft (hence haaientanden). De crux zit m denk ik in het feit dat het fietspad niet (meer?) deel is van dezelfde weg(richting), waardoor "bij afslaan voorrang geven aan doorgaand verkeer op Dezelfde weg" niet meer geld.
Ook al was het fietspad wel deel van dezelfde weg, dan nog had het overige verkeer voorrang. De haaientanden staan er niet voor niks.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_174862234
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 12:57 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ook al was het fietspad wel deel van dezelfde weg, dan nog had het overige verkeer voorrang. De haaientanden staan er niet voor niks.
Nee, haaientanden gelden alleen voor kruisend verkeer!
Als de auto en fiets op dezelfde weg rijden (hangt van de breedte van de middenberm af), dan is dat geen kruisend verkeer.
pi_174862312
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 12:57 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ook al was het fietspad wel deel van dezelfde weg, dan nog had het overige verkeer voorrang. De haaientanden staan er niet voor niks.
Je hebt gelijk, haaientanden staan er niet voor jan lul, en gelden hier ook gewoon (ik zou niet weten waarom haaientanden niet zouden gelden (jij deed deze bewering niet, Iknow))
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_174862335
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 13:06 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, haaientanden staan er niet voor jan lul, en gelden hier ook gewoon (ik zou niet weten waarom haaientanden niet zouden gelden (jij deed deze bewering niet, Iknow))
Ik hoop dat jullie geen rijbewijs hebben :{

http://www.rijschoolpaulhermans.nl/haaientanden-in-het-verkeer/

quote:
Het wordt al iets lastiger als we afslaan en het naastliggende fietspad heeft haaientanden. Dan geldt dat rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer. De haaientanden hebben dan geen betekenis tussen het afslaand verkeer en de fietser, maar voor de bestuurders op de kruisende weg.
pi_174862438
Ik heb de wettekst er nog even bij gezocht:

quote:
Artikel 80

Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
Dus rijden auto en fiets op dezelfde weg, dan gelden de haaientanden niet:

quote:
Artikel 18

1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
Wat dan dezelfde weg is, is niet gedefinieerd. Mijn eerste link zegt:
quote:
Uit jurisprudentie rond voorrangswegen blijkt dat:
o het fietspad bij de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 5 meter of minder bedraagt
o het fietspad niet tot de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 10 meter of meer bedraagt.
Over het tussenliggende grijze gebied is nog geen jurisprudentie beschikbaar.
pi_174862655
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 13:07 schreef Piles het volgende:

[..]

Ik hoop dat jullie geen rijbewijs hebben :{

http://www.rijschoolpaulhermans.nl/haaientanden-in-het-verkeer/

[..]

Ja, maar dat is in het geval van 'rechtdoorgaand op dezelfde weg'. In de situatie van TS gok ik dat het fietspad niet dezelfde weg is.

Als je afslaat,moet je zowieso rechtdoorgaand verkeer voorrang geven, dus dan zijn haaientanden niet geldend, dat snap ik.

Maar iig bedankt voor het besef dat haaientanden voor het kruisende verkeer is. (even om de verwarring compleet te maken: dus als je afslaat kruis je het fietspad niet?)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_174862789
Het fietspad zit hier links of flinke afstand van de weg. Het fietspad is niet dezelfde weg.
.
pi_174862816
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 13:27 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]

Ja, maar dat is in het geval van 'rechtdoorgaand op dezelfde weg'. In de situatie van TS gok ik dat het fietspad niet dezelfde weg is.
Je zegt net:
quote:
ik zou niet weten waarom haaientanden niet zouden gelden
En nu maak je opeens een voorbehoud. Het lijkt me voortaan handig om een volledig antwoord te geven, want dit zorgt voor verwarring.
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 13:34 schreef Fer het volgende:
Het fietspad zit hier links of flinke afstand van de weg. Het fietspad is niet dezelfde weg.
Dat kan ik niet herleiden aan de paint. Maar als dat het geval is, dan is het niet dezelfde weg en gelden de haaientanden dus.
pi_174862823
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 13:36 schreef Piles het volgende:

[..]

Je zegt net:

[..]

En nu maak je opeens een voorbehoud. Het lijkt me voortaan handig om een volledig antwoord te geven, want dit zorgt voor verwarring.

[..]

Dat kan ik niet herleiden aan de paint. Maar als dat het geval is, dan is het niet dezelfde weg en gelden de haaientanden dus.
https://www.google.nl/map(...)3D100!7i13312!8i6656

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_174862848
quote:
Door het afbuigen van het fietspad weg van de kruising, zou ik inderdaad zeggen dat de intentie van de wegbeheerder is dat het fietspad niet bij de (voorrangs)weg hoort. Dus ik zou hier voorrang geven als fietser.
pi_174862865
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 13:38 schreef Piles het volgende:

[..]

Door het afbuigen van het fietspad weg van de kruising, zou ik inderdaad zeggen dat de intentie van de wegbeheerder is dat het fietspad niet bij de (voorrangs)weg hoort. Dus ik zou hier voorrang geven als fietser.
Maar doen ze dit niet vanwege de dode hoek van bijv. vrachtwagens?
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_174862889
Weg buigt af naar rechts, fietspad met een slinger naar links. Niet dezelfde weg
.
pi_174862890
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 november 2017 13:39 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Maar doen ze dit niet vanwege de dode hoek van bijv. vrachtwagens?
Lijkt me niet, er zijn duizenden kruisingen in Nederland met fietsstroken.
Wel een gekke kruising trouwens, met die overgang van 2-richting-fietspad naar fietsstrook. Je moet een gekke route rijden om van het fietspad naar de fietsstrook richting Rustenburg te rijden.
pi_174862918
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 13:41 schreef Piles het volgende:

[..]

Lijkt me niet, er zijn duizenden kruisingen in Nederland met fietsstroken.
Wel een gekke kruising trouwens, met die overgang van 2-richting-fietspad naar fietsstrook. Je moet een gekke route rijden om van het fietspad naar de fietsstrook richting Rustenburg te rijden.
Dat klopt inderdaad, je moet een beetje met een boogje dat fietspad op komen ja.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_174862974
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 13:36 schreef Piles het volgende:

[..]

Je zegt net:

[..]

En nu maak je opeens een voorbehoud. Het lijkt me voortaan handig om een volledig antwoord te geven, want dit zorgt voor verwarring.

[..]


Dat kan ik niet herleiden aan de paint. Maar als dat het geval is, dan is het niet dezelfde weg en gelden de haaientanden dus.
Daarom maakte ik het voorbehoud. Indien wel doorgaand dezelfde weg: haaientanden boeien niet, want afslaand verkeer geeft voorrang.

En in de situatie van TS: dus geen rechtdoorgaand/dezelfde weg fietspad, dus haaientanden voor fietser gelden wel.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_174863079
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 13:48 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]

Daarom maakte ik het voorbehoud. Indien wel doorgaand dezelfde weg: haaientanden boeien niet, want afslaand verkeer geeft voorrang.

En in de situatie van TS: dus geen rechtdoorgaand/dezelfde weg fietspad, dus haaientanden voor fietser gelden wel.
Wat je nu zegt ben ik het trouwens niet met je eens.
https://www.google.nl/map(...)w!2e0!7i13312!8i6656

Als hier de fietser van rechts komt en de auto draait de beukermergouw op, slaat de fietser inprincipe af, de beukmergouw op (fietspad loopt parallel aan de beukmergouw)
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_174863126
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 12:59 schreef Piles het volgende:

[..]

Nee, haaientanden gelden alleen voor kruisend verkeer!
Als de auto en fiets op dezelfde weg rijden (hangt van de breedte van de middenberm af), dan is dat geen kruisend verkeer.
Dit klopt dus ook niet aldus mijn rijleraar. Ik had de situatie zoals OP had met een nog bredere ''midden'' berm en zei precies hetzelfde als wat jij zegt. Alleen mijn rijleraar zei nee, berm breedte maakt niet uit. Het fietspad is deel van de weg.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_174863158
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 november 2017 13:58 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Dit klopt dus ook niet aldus mijn rijleraar. Ik had de situatie zoals OP had met een nog bredere ''midden'' berm en zei precies hetzelfde als wat jij zegt. Alleen mijn rijleraar zei nee, berm breedte maakt niet uit. Het fietspad is deel van de weg.
Nou ja, dat is dus niet gedefinieerd in de wet. Ik heb geen zin om jurisprudentie te gaan doorspitten, maar eerder gepost: http://www.rijschoolpaulhermans.nl/haaientanden-in-het-verkeer/
quote:
Uit jurisprudentie rond voorrangswegen blijkt dat:
o het fietspad bij de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 5 meter of minder bedraagt
o het fietspad niet tot de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 10 meter of meer bedraagt.
Over het tussenliggende grijze gebied is nog geen jurisprudentie beschikbaar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')