abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 4 november 2017 @ 11:54:17 #1
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174861072
Deze geschiedenisleraar gebruikt de nieuwe Call of Duty in zijn lessen

Een van de meest populaire computerspellen, Call of Duty, komt vandaag met een nieuwe game. Voor het eerst in tien jaar is het weer een spel dat zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog. En dat is niet alleen leuk voor fanatieke gamers, maar ook voor de geschiedenisles.

Tom de Kruif (29), vorige maand nog uitgeroepen tot 'Geschiedenisleraar van 2017', gebruikt regelmatig videogames in zijn lessen. "Assassin's Creed: Unity bijvoorbeeld, dat zich afspeelt tijdens de Franse Revolutie", vertelt hij. "Door samen tijdens de les zo'n game te spelen, hoop ik de interesse bij mijn leerlingen aan te wakkeren."

We gingen langs bij Tom om het spel te testen. In de video hieronder zie je of het volgens hem genoeg aansluit bij de werkelijkheid.


Dankzij de laptop

In de game Stronghold liet De Kruif zijn leerlingen het ultieme kasteel bouwen. "Steeds meer leerlingen nemen een laptop mee naar school. Ik denk dat hierdoor ook steeds meer docenten games in de klas zullen gaan gebruiken", zegt hij.

De leraar verwacht veel van de nieuwe Call of Duty: WWII. "Het is lang geleden dat er een game over de Tweede Wereldoorlog op de markt kwam, dus veel van mijn leerlingen hebben er nog nooit één gespeeld. Ik hoop echt dat ze tijdens het spelen geprikkeld worden om zich meer in het verhaal achter de game te verdiepen."

D-Day

De game begint op D-Day, 6 juni 1944. "Het ziet er echt bijzonder realistisch en gaaf uit", zegt De Kruif tijdens het gamen. "Het uniform, de wapens, de bootjes...alles klopt." En dat maakt het voor hem goed bruikbaar in zijn lessen. "Ik kan hiermee aansluiten bij de belevingswereld van mijn leerlingen, want die spelen nu eenmaal veel games. En ik kan dit aangrijpen om te bespreken of de game realistisch is, en waarom wel of niet."

Wat is er niet realistisch aan de game? "De slag om Omaha Beach tijdens D-Day ging in het echt heel erg traag. Mensen waren erg angstig en durfden niet te schieten. Dat heb je hier niet. Bij zo'n spel speel je de missie in twintig minuten uit. Maar goed, je kunt ook niet van de ontwikkelaars verwachten dat ze een spel maken waarbij het meerdere dagen duurt om een strand te veroveren."

Ook de bunkers zijn niet precies zo gemaakt zoals ze in Normandië zijn. "Ik vind het jammer dat er her en der nazi-slogans in bunkers op de muur staan. Die zijn er in het echt nauwelijks."

In het spel zit ook een scene die de opa van zijn beste vriend in het echt heeft meegemaakt. "Hij heeft het prikkeldraad op het strand opgeblazen en daar een hoge onderscheiding voor gekregen", vertelt De Kruif. "Dat kan ik precies naspelen in de game. Dat is wel echt heel gaaf."

Bloederig

Voor de onderbouw vindt hij het spel wat te bloederig, maar bij de bovenbouw durft hij het wel aan. "Zeker omdat leerlingen op tv en online wel bloederiger dingen gewend zijn. Daar komt bij dat uit onderzoek blijkt dat gewelddadige games niet aanzetten tot gewelddadig gedrag. En laten we eerlijk zijn: oorlog is ook bloederig, smerig en verschrikkelijk."

"Ik kan me voorstellen dat mensen moeite hebben met het spel", besluit hij. "Maar ik denk dat je het anders moet zien. Het helpt de leerlingen om interesse te hebben in de Tweede Wereldoorlog. Ik heb liever dat ze zo'n spel spelen en dat ze er meer over willen weten, dan dat ze het niet spelen en dat de Tweede Wereldoorlog langzaam wordt vergeten door mijn leerlingen.

(NOS)

Wat denken jullie? Is dit een juiste manier om geschiedenis levend te houden/maken onder jongeren? Of is een museumbezoek of battlefieldtour beter? En welke games zijn er geschikt voor andere onderwerpen uit de geschiedenis?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zaterdag 4 november 2017 @ 11:55:59 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_174861101
50,000 people used to live here...
  zaterdag 4 november 2017 @ 11:56:58 #3
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_174861121
Bij mijn zoon op school gebruiken ze Minecraft voor programmeren (extra vak) en Hearthstone voor Wiskunde, ik dacht ivm kansberekening etc.

Ik vind het wel een grappige ontwikkeling.
And so is the past
  zaterdag 4 november 2017 @ 12:10:26 #4
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174861378
Ik denk dat je in een uurtje gamen veel minder van de achtergronden leert dan een uurtje museum of een lesboek doornemen. Vooral omdat zo'n game nauwelijks ingaat op de motieven van de vijand of de dilemma's van vijandige soldaten.

Het bezoek aan de locatie brengt de geschiedenis dichterbij. Als dat irl niet mogelijk is, doe het dan in VR, maar zonder game.

Verder is het oude Civilisation nog best aardig voor de onderbouw als je besef wilt bijbrengen dat beschaving niet uit de lucht komt vallen maar in kleine stappen gaat.
  PR/Manusje van alles zaterdag 4 november 2017 @ 12:16:57 #5
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_174861519
Speel een week EU4 en je leert een hoop. Mits je geschiedenis leuk vindt.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 4 november 2017 @ 12:30:57 #6
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_174861814
Ideaal lijkt me een combinatie van diverse zaken. Iets als een spel kan zeker de interesse aanwakkeren, wat er misschien voor zorgt dat leerlingen bij een bezoek aan een bepaalde locatie meer interesse hebben voor wat zich daar heeft afgespeeld. Florence of Rome of Venetië kon me nooit iets schelen, maar na Assassin's Creed lijkt het me best tof om er eens te kijken :P

Het lijkt me een leraar die prima met de tijd mee gaat, vanuit het niks alleen maar naar een museum gaan boeit de meesten nou eenmaal niks. Games wel, prima als dat enthousiasme en interesse aanwakkert om er vervolgens met andere methoden wat dieper op in te gaan.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_174862168
Jeanne d'rArc, Genghis Khan e.a. heb ik leren kennen door Age of Empires II. Dus zo gek is het niet :)
  zaterdag 4 november 2017 @ 13:29:46 #8
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174862698
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 november 2017 12:55 schreef Piles het volgende:
Jeanne d'rArc, Genghis Khan e.a. heb ik leren kennen door Age of Empires II. Dus zo gek is het niet :)
Maar hoe lang heb je daarover gedaan en als het om lestijd gaat, kun je die niet effectiever gebruiken?
pi_174862782
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 13:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Maar hoe lang heb je daarover gedaan en als het om lestijd gaat, kun je die niet effectiever gebruiken?
Uiteraard, maar ik denk dat de grootste uitdaging op een middelbare school niet het behandelen van stof is, maar het motiveren en interesseren van pubers. En dan kan ik me voorstellen dat games goed werken.
  zaterdag 4 november 2017 @ 14:08:04 #10
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_174863265
Wij kregen destijds Saving Private Ryan te zien als introductie van de lessen over de Tweede Wereldoorlog. Dat was geloof ik nog in de onderbouw.

Een andere docent was een WO1-fanaat, en hij organiseerde ieder jaar trips naar Ieper en het omliggende gebied. Stond je daar als broekie bij de Menenpoort, nadat je 's middags de loopgraven en de kraters had gezien. Dat deed de meesten toen vanzelfsprekend meer dan een verhaal in een boek.
  zaterdag 4 november 2017 @ 14:57:19 #11
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174863899
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 13:34 schreef Piles het volgende:

[..]

Uiteraard, maar ik denk dat de grootste uitdaging op een middelbare school niet het behandelen van stof is, maar het motiveren en interesseren van pubers. En dan kan ik me voorstellen dat games goed werken.
Het motiveert vooral om te gamen.
Zo'n film kijken heeft een betere motivatie/informatie/tijdsduur verhouding. Ik denk zelfs dat een bezoek aan de locatie beter scoort.

Ik ken CoD niet, maar van andere spellen die nog iets educatiefs hadden (Civilisation) klik je gewoon snel de infoschermen weg om verder te gamen. Wat heb je in de bovenbouw over WOII geleerd van x uur CoD spelen, dat je nog niet eerder wist?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 november 2017 @ 09:59:58 #12
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174878380
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 12:30 schreef heywoodu het volgende:
Ideaal lijkt me een combinatie van diverse zaken. Iets als een spel kan zeker de interesse aanwakkeren, wat er misschien voor zorgt dat leerlingen bij een bezoek aan een bepaalde locatie meer interesse hebben voor wat zich daar heeft afgespeeld. Florence of Rome of Venetië kon me nooit iets schelen, maar na Assassin's Creed lijkt het me best tof om er eens te kijken :P

Het lijkt me een leraar die prima met de tijd mee gaat, vanuit het niks alleen maar naar een museum gaan boeit de meesten nou eenmaal niks. Games wel, prima als dat enthousiasme en interesse aanwakkert om er vervolgens met andere methoden wat dieper op in te gaan.
Als beginpunt om interesse te wekken voor Geschiedenis kan een game wel helpen. Maar om door te pakken heb je inderdaad meer nodig. Musea bv.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_174878451
Natuurlijk onzin. Van Cod klopt niks van. De SS heeft zelfs een zwarte vrouw als soldaat. :')

Assassin's Creed,Total war,yakuza ishin etc kan je beter spelen als je nog iets wil op steken.
pi_174882818
Call of Duty II helemaal platgespeeld toentertijd maar om nu te zeggen dat ik er behalve wat plaatsnamen veel van heb geleerd.
  zondag 5 november 2017 @ 14:07:56 #15
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_174883034
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 13:57 schreef DeParo het volgende:
Call of Duty II helemaal platgespeeld toentertijd maar om nu te zeggen dat ik er behalve wat plaatsnamen veel van heb geleerd.
De Thompson schoot wel sneller dan de mp40!
pi_174897399
Een CoD-speler van 29 uitgeroepen tot geschiedenisleraar van het jaar .. waar gaat de wereld heen? :')
pi_174906946
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 04:17 schreef illusions het volgende:
Een CoD-speler van 29 uitgeroepen tot geschiedenisleraar van het jaar .. waar gaat de wereld heen? :')
:')

Net zo kansloos als Blackadder gebruiken voor lessen over de eerste wereldoorlog.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')